Terkejut kerajaan Melayu Islam halau Muslim Rohingya hingga maut di lautan

Terkejut kerajaan Melayu Islam halau Muslim Rohingya hingga maut di lautan
"Saya berani kata saya amat impressed (bangga) dengan sikap kemanusiaan Tun yang saya anggap par excellence (hebat) khususnya dalam isu Rohingya walaupun dalam gomen Tun tu ada DAP!" kata Hanipa.


Tindakan menghalau kapal yang membawa pelarian Muslim Rohingya sehingga menyebabkan mereka mati kelaparan di tengah laut tidak sewajarnya berlaku terutama kepada kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang dikatakan Kerajaan Melayu Islam.
Bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang), Mohamed Hanipa Maidin berkata, “Harap harap sangat berita ni tak benar !” sambil menyiarkan laporan Bernama tentang tindakan TUDM menghalang kapal itu dari masuk ke peraiaran negara.
Berita yang dirujuk oleh Hanipa.






“Jika benar saya rasa amat sedih,” kata Hanipa dalam satu kenyataan bertulisnya kepada Malaysia Dateline.
Katanya, meskipun dilaporkan ada bagi makanan semasa mengiringi mereka keluar ( bagus dan alhamdulillah) “namun, bagi saya, lebih bagus jika lebih dari itu sebab ni katanya gomen melayu/Islam walau tebuk atap!”Menurut Hanipa, semasa beliau dalam kerajaan pimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini, kerajaan sangat bersifat kemanusiaan.
“Semasa saya dalam gomen dulu dan ada kesempatan banyak kali juga meeting dengan Tun.
“Saya berani kata saya amat impressed (bangga) dengan sikap kemanusiaan Tun yang saya anggap par excellence (hebat) khususnya dalam isu Rohingya walaupun dalam gomen Tun tu ada DAP!” katanya.
Sementara itu, Reuters melaporkan, Tindakan menghalang kapal yang membawa umat Islam Rohingya dari berlabuh di negara ini telah menyebabkan sekurang-kurangnya, 24 orang etnik Rohingya maut.
Menurut Reuters, kesemua mereka berada dalam sebuah kapal yang cuba memasuki perairan Malaysia namun dihalang mendarat, lapor pihak pengawal pantai Bangladesh pada Khamis.
Menurut Reuters, 396 penumpang yang lain telah diselamatkan setelah berada di laut selama kira-kira dua bulan.
“Mereka berada di laut selama dua bulan dan sangat lapar,” kata seorang pengawal pantai itu kepada Reuters dalam satu kiriman mesej.

No comments: