JANGAN SAMAKAN NAJIB DENGAN PEJA, JAWATAN PENASIHAT EKONOMI UNTUKNYA MESTI BERTARAF MENTERI KANAN



Bekas Perdana Menteri, Najib Razak dilaporkan akan dilantik sebagai Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob dalam waktu terdekat ini.


Selain beberapa portal hangat melaporkan berita berkenaan, perkhabaran di dalam UMNO juga mengesahkan perlantikan itu hampir pasti menjadi kenyataan.


Rata-rata dalam UMNO mengatakan perlantikan itu adalah pilihan yang tepat serta tidak dapat dielakkan dalam keadaan Ismail Sabri sendiri kurang pengalaman dalam pengurusan ekonomi.


Difahamkan juga Najib akan diberikan status menteri bersama perlantikannya sebagai Penasihat Ekonomi itu.


Perlantikan berkenaan selain susulan pertemuan Najib dengan Ismail Sabri dua hari lalu, ia juga dikatakan sebagai langkah tambahan oleh Perdana Menteri untuk menenangkan hati kumpulan kluster mahkamah dalam UMNO.


Ia berikutan mereka kurang setuju dengan susunan kabinet Ismail Sabri yang hampir 100 peratus adalah kitar semula daripada lantikan Mahiaddin Md Yasin sebelum ini.


Dalam kes ini, tindakan Ismail Sabri melantik Najib sebenarnya tidaklah menimbulkan apa-apa kesalahan kerana ia merupakan hak Perdana Menteri berbuat demikian.


Lagi pun dengan pengalaman Najib selama ini, benar seperti kata Nazri Aziz, amat rugi jika Ismail Sabri tidak memanfaatkan pengetahuan, pengalaman dan hubungan bekas Perdana Menteri itu yang tersangat luas dengan pelbagai pihak sama ada di dalam atau luar negara untuk kebaikan negara.


Setidak-tidaknya banyak ideanya yang selama ini hanya dicurahkannya melalui media sosial akan dapat dilaksanakan dan dilihat hasilnya.


Cuma, jika benar Najib diberikan status menteri bersama jawatannya itu, ia ternampak kurang sesuai serta seperti merendah-rendahkan kedudukan bekas Perdana Menteri itu.


Memberi Najib jawatan Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri yang hanya bertaraf menteri seolah-olah menyamakan beliau dengan Ahmad Faizal Azumu atau Peja yang sebelum ini dilantik Mahiaddin sebagai Penasihat Khas Perdana Menteri, juga bertaraf menteri.


Ehhh…takkanlah Najib nak disamakan tarafnya dengan Peja?


Selain itu, memberi taraf menteri melalui jawatan Penasihat Ekonomi itu juga meletakkan Najib sama taraf dengan Mahiaddin yang baru dilantik oleh Ismail Sabri sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara atau MPN bertaraf menteri.


Ehhhhhhh – kali ini panjang sikit – takkan Najib nak disamakan dengan Mahiaddin yang gagal dan cuma mampu bertahan sebagai Perdana Menteri selama 17 bulan saja?


Najib jauh lebih hebat daripada Mahiadrin dan tidak boleh disamakan sama sekali dengan Peja yang hanya sempat 11 hari menjadi Penasihat Khas, sebab itu memberinya jawatan berstatus menteri adalah suatu bentuk penghinaan kepadanya.


Najib mesti diberi kedudukan yang lebih tinggi daripada taraf menteri iaitu Penasihat Ekonomi kepada Perdana Menteri bertaraf menteri kanan.


Jawatan dengan status menteri kanan itu khas untuk Najib saja, tidak pernah diberi kepada sesiapa sebelum ini dan tidak harus juga diberi kepada sesiapa yang laih selepas beliau.


Tambahan lagi, tindakan Ismail Sabri melantik Najib yang sudah dijatuhi hukuman bersalah oleh mahkamah dan sedang menunggu proses rayuan, harus diakui adalah suatu keberanian yang luar biasa yang tidak ramai pemimpin dunia lain mampu melakukannya.


Keberanian luar biasa itu semestinya dipadankan dengan jawatan yang ingin diberi kepadanya hendaklah berstatus luar biasa juga.


Sekadar memberi jawatan bertaraf menteri, bukan bertaraf menteri kanan, tidak menjadikan perlantikan Najib sebagai Penasihat Ekonomi itu sesuatu yang biasa dan tidak pula meletakkan Ismail Sabri yang berani melantiknya sebagai Perdana Menteri yang luar biasa. – ShahbudinHusin 10/09/2021.


JAHAT JUGA PENGKHIANAT INI ?

 

IBRAHIM MAT ISA


Nak tutup perangai khianat sendiri, tuduh orang lain dan claimed kononnya

 mereka sajalah yang suci..

Sebijik perangai walaun PAS! Albantot walfundek kau qontol!

 May be an image of 1 person and text that says "Home Politik POLITIK Bersatu keluar PH kerana fahaman haluan kiri Wan Saiful Bersatu keluar PH kerana fahaman haluan kiri- -Wan Saiful By Nizam Zain 9 September 2021 MalaysiaGazette HAZRO Ketua Penerangan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Datuk Wan Saiful Wan Jan bercakap pada sidang media sempena Sambutan Ulang Tahun ke-5 BERSATU di Damansara Perdana, Kuala Lumpur. Foto HAZROL ZAINAL, 09 SEPTEMBER 2021."

Kenyataan Media

 Kenyataan Media

10 September 2021
Saya meneliti laporan mengenai luahan para petugas kesihatan yang mengalami tekanan dan gangguan emosi sepanjang bertugas memerangi wabak.
Pengorbanan mereka tanpa henti wajar mendapat pembelaan dan perhatian.
Saya melihat keperluan untuk mempunyai pendekatan memerangi COVID-19 tidak hanya dalam strategi mengawal penularan, tapi harus termasuk tahap emosi dan kesihatan mental para petugas kesihatan. Ini harus diambilkira oleh Menteri Kesihatan yang baharu.
Kerajaan mesti memberi fokus aspek pengurusan, persekitaran kerja, keperluan asas, penjagaan kesihatan dan keselamatan kakitangan yang bertugas di mana-mana fasiliti kesihatan dengan lebih berkesan.
Justeru, isu kesihatan mental petugas kesihatan ini perlu menjadi perkara utama yang akan disentuh kelak sewaktu sidang Parlimen minggu depan.
ANWAR IBRAHIM
Kredit foto: Berita Harian

NI BUKAN DERHAKA YDP AGONG KAH? KUASA AGONG LEBIH TINGGI TAK PERLU UNDI ...

MATI AKIBAT COVID ATAU AKIBAT DISUNTIK VAKSIN ?


IBRAHIM MAT ISA


Oleh kerana cabaran demi cabaran kononnya kami ni penipu, aku tampilkan muka pertama sahaja laporan. Jangan cakap lagi kami ni hanya kuat bercakap. Kalau korang tak perihatin dengan kematian, baik diam dan tunggu isyarat transhuman membentuk hidup korang seterusnya.. biar kami dikecam tapi tetap berjuang..! Description: 💪Description: 💪

P/S : doakan pos ini tidak jadi sebab FB aku kena blok...


 No photo description available.

DR MAHATHIR MASIH TAKUT ANWAR PM!! JIKA UNDI PERCAYA PM AKAN GAGAL SEBAH...

HAMPEH! TOK MAT HASAN MEMBISU UMNO DITIKAM LEBAI LAGI!



Naib Presiden PAS merangkap Timbalan Menteri Besar Kelantan YAB ADUN Panchor Dato' Nik Mohd Amar Nik Abdullah membuat kenyataan yang memperlekehkan UMNO serta membidas YB ADUN Rantau Dato' Seri Utama Mohamad Hasan mengenai rundingan pembahagian kerusi antara UMNO dan PAS. Ini ulasan dan laporan kami di YB Viral.


UMNO BERTANDING KERUSI TRADISI -ORANG MUDA YANG BIJAK SUDAH TAHU SIAPA ITU PAS..CUMA YANG KURANG CERDIK SAHAJA MASIH LAGI MEMUJANYA

 


Muktamad! Pas kempunan, Umno akan tanding semua kerusi tradisi



Muktamad! Pas kempunan, Umno akan tanding semua kerusi tradisi



Mengakui bahawa keputusan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi bahawa kebebasan akan diberi kepada Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob selaku Perdana Menteri adalah tepat waalaupun mengikut cara politik Malaysia.

Sejujurnya, Menurut Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohamad Khaled Nordin tidak pernah terbayang keadaan di mana pemimpin tertingginya memimpin parti tetapi tidak menguasai Kerajaan.

Bagaimanapun katanya, era ideal di mana pemimpin UMNO bukan sahaja memimpin parti tetapi turut menguasai kerajaan telah berakhir.

UMNO bagaimanapun katanya, akan menghormati perbezaan ini, tetapi memberi amaran tindakan kerajaan itu tidak bercanggah dengan kepentingan parti.

“… UMNO akan mendukung Kerajaan selagi mana pendirian Kerajaan itu mengangkat kepentingan dan kebaikan umum serta tidak bercanggah dengan aspirasi parti,”tulisnya di facebook.

Tetapi beliau memahami pejalanan pemerintahan ini akan menyaksikan akan ada perbezaan pendirian antara UMNO dan kerajaan. Maka beliau akan menyerahkan kepada kebijaksanaan Ismail Sabri untuk membuat keputusan.

Tetapi dalam nada sedikit amaran, Khaled menegaskan dalam soal parti jangan sesiapa cuba mencampuri bidang tugas Presiden.

Khaled menetapkan tiga tugasan yang tidak boleh dicampuri adalah
pertama, Presiden dan Majlis Tertinggi akan menguruskan parti sebaiknya dan menjalankan segala tugas seperti yang diperlukan.
Kedua, ia akan menetapkan pendirian parti dalam pelbagai isu dan Kerajaan bebas untuk menerimanya atau tidak.

Ketiga, parti akan menjadi wadah semak dan imbang yang berprinsip serta menggunakan pelbagai saluran yang ada untuk membantu kerajaan.

Khaled yang juga bekas Menteri Besar Johor bersetuju dengan Zahid Hamidi bahawa cara terbaik untuk mengatasi kejanggalan ini adalah dengan mengadakan pilihan raya umum.

“Mengikut kenyataan Presiden, ia mesti diadakan sebaik sahaja Malaysia memasuki fasa endemik dan apabila kadar vaksinasi telah mencapai keadaan wajar dan munasabah untuk melakukan pilihan raya umum dengan selamat,”katanya dengan memberi input bahawa setakat ini lebih 80 negara telah melaksanakan piliha raya semasa pandemik dan Malaysia tidak boleh terkecuali.

Akhirya ujar Khaled lagi, apabila tiba pilihan raya segala persediaan seperti penentuan kerusi, manifesto dan pemilihan calon adalah hak parti tanpa ada campurtangan mana-mana pihak.

Apa yang jelas, kata Khaled, Presiden memberi komitmen bahawa parti akan menggunakan segala masa yang berbaki untuk menyediakan diri menghadapi PRU.

“Ia akan cuba menang di semua kerusi tradisinya. Kerusi UMNO yang ditandingi dalam PRU-14 akan terus menjadi kerusi UMNO untuk PRU-15. Ini adalah perkara yang jelas. Tiada kompromi tentang perkara tersebut,”katanya.

AHMAD MASLAN DICALON TIMBALAN SPEAKER PARLIMEN, TIDAKKAH INI MELANGGAR SOKONGAN BERSYARAT PN?

 Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan dilaporkan akan dicalonkan sebagai Timbalan Speaker 

Dewan Rakyat dalam sidang Parlimen yang bermula Isnin depan.

Pencalonan beliau adalah bagi mengisi kekosongan jawatan itu yang sebelum ini dipegang oleh Azalina Othman Said.

Berikutan pertukaran Perdana Menteri daripada Mahiaddin Md Yasin kepada Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini, Azalina yang juga Ahli Parlimen Pengerang telah mengambil keputusan meletakkan jawatannya.

Pencalonan Ahmad Maslan sebagai Timbalan Speaker yang difahamkan telah dipersetujui oleh kerajaan adalah sebagai tindakan untuk membelai hati UMNO, khususnya kumpulan kluster mahkamah yang dipinggirkan dalam sususan kabinet Ismail Sabri.

Dengan memberi laluan Ahmad Maslan menjadi Timbalan Speaker Parlimen, Ismail Sabri dipercayai dapat melunakkan hati kumpulan tersebut, di sebalik mereka itu telah berjasa besar dalam menjatuhkan Mahiaddin sebelum ini.


Memandangkan tiada nama lain difahamkan akan dicalonkan bagi pihak kerajaan mengisi jawatan itu, Ahmad Maslan yang juga Ahli Parlimen Pontian dipercayai tiada masalah untuk mendapatkan sokongan daripada 114 Ahli Parlimen blok kerajaan.

Begitu pun, memandangkan beliau sedang berdepan kes mahkamah berkaitan penggubahan wang haram, pemilihannya sebagai Timbalan Speaker Parlimen akan mencatat sejarah baru bagi negara.

Ini akan menjadikan beliau satu-satunya calon yang sedang dibicarakan di mahkamah pernah dicalonkan bagi jawatan itu dan seterusnya terpilih menjadi Timbalan Speaker Parlimen.

Setelah memegang jawatan itu nanti, Ahmad Maslan juga akan menjadi Timbalan Speaker Parlimen yang pertama perlu pergi ke mahkamah bagi menghadiri perbicaraan berkaitan pertuduhan penggubahan wang haram yang dihadapkan kepadanya.

Adakah ini suatu norma baru bagi kerajaan Keluarga Malaysia pimpinan Ismail Sabri?

Atau adakah pertuduhan terhadap Ahmad Maslan akan digugurkan sebaik beliau terpilih sebagai Timbalan Speaker bagi menjaga nama baik dan kemuliaan institusi Parlimen?

Selain daripada itu, dengan bersetuju terhadap pencalonan Ahmad Maslan juga bermakna Ismail Sabri telah dengan sengaja melanggar syarat gabungan Perikatan Nasional atau PN sebelum ini yang menolak sebarang pemberian jawatan dalam kerajaankepada kumpulan kluster mahkamah UMNO.

Pengerusi PN, Mahiaddin dalam kenyataan media sebaik perlantikan Ismail Sabri menegaskan, sokongan pihaknya kepada Naib Presiden UMNO itu sebagai Perdana Menteri adalah sokongan bersyarat.

Syaratnya iaitu agar tiada sesiapa daripada kluster mahkamah yang sedang dibicarakan di mahkamah diberikan apa-apa jawatan dalam kerajaan.

Memang Ismail Sabri tidak melantik sesiapa daripada kluster mahkamah sebagai menteri atau timbalan menteri, tetapi apakah memberi jawatan sebagai Timbalan Speaker Parlimen tidak bererti memberi jawatan dalam kerajaan juga dan melanggar syarat PN itu?

Lagi pula, berbanding jawatan dalam kerajaan sebagai menteri atau timbalan menteri, tidakkah jawatan dalam institusi Parlimen lebih suci dan penting untuk dipelihara?

Jadi, apakah dalam hal ini PN yang mempunyai 50 Ahli Parlimen yang sebelum ini menegaskan sokongan mereka adalah sokongan bersyarat masih sedia memberi sokongan kepada Ahmad Maslan?

Ataukah oleh kerana Mahiaddin sudah diberikan jawatan Pengerusi MPN bertaraf menteri, maka PN akan akur dan tunduk kepada apa saja tindakan Ismail Sabri dan UMNO serta boleh melupakan syarat yang pernah diberi sebelum ini?


 – ShahbudinHusin 10/09/2021.

Penjenayah akan dilantik sebagai Penasihat Ekonomi PM?

 


Penjenayah akan dilantik sebagai Penasihat Ekonomi PM?


Bekas perdana menteri Najib Razak bakal dilantik sebagai penasihat ekonomi kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, kata sumber-sumber.

Keputusan itu dikatakan dibuat selepas pertemuan kedua-dua pihak Selasa lalu.

Sumber-sumber berkata portfolio untuk Najib itu akan dibincangkan dalam mesyuarat kabinet akan datang.

Najib tidak menafikan atau mengesahkan spekulasi itu.

Bagaimanapun, di media sosialnya semalam, dia menggariskan beberapa cadangan untuk membendung Covid-19, menaikkan keyakinan pelabur terhadap ekonomi negara serta menangani kebajikan rakyat.

Katanya, sesetengah idea itu telah pun dibincangkan dengan Ismail.

Lantikan itu, jika menjadi kenyataan, akan menguatkan kedudukan kem Najib dan Presiden Umno Zahid Hamidi terhadap kedudukan Ismail.

Penganalisis sebelum ini memberi amaran langkah itu boleh menjejaskan imej kerajaan.

Najib pada Julai tahun lalu didapati bersalah oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur atas kesalahan menyeleweng RM42 juta dana bekas anak syarikat 1MDB, SRC International Sdn Bhd.

Lantikan itu juga, jika menjadi kenyataan, boleh mewujudkan ketegangan dengan parti sekutu kerajaan – Bersatu – yang menolak “Kluster Mahkamah” dalam kerajaan.

Langkah-langkah Najib sebelum ini menimbulkan spekulasi dia akan kembali ke dalam kerajaan.

Dia antaranya membuat laporan polis kepada Lembaga hasil Dalam Negeri (LHDN) dengan mendakwa saman tuntutan cukai terhadapnya bermotifkan politik.

Dia juga menghantar surat tuntutan guaman kepada Muhyiddin Yasin susulan dakwaan terdapat permintaan supaya dia, ketika menjadi perdana menteri, campur tangan dalam kes mahkamah.

Najib menafikan khabar angin itu.

Anggota parlimen pekan menjadi menteri kewangan dari 2008 dan perdana menteri pada 2009.

Dia memegang kedua-dua jawatan itu sehingggalah BN kalah buat pertama kali dalam pilihan raya umum ke-18.

Kerajaan pimpinnnya terpalit dengan dakwaan rasuah melibatkan 1MDB, menyebabkan dia kini terpaksa naik-turun mahkamah. Najib berkali-kali menegaskan dia tidak bersalah.

Untuk rekod sebelum ini Muhyiddin menegaskan sokongan Bersatu kepada Ismail Sabri untuk menjadi perdana menteri adalah bersyarat.

Antara lain presiden Bersatu itu mahu Ismail Sabri memastikan anggota kabinetnya terdiri daripada individu yang berintegriti, amanah dan bebas daripada sebarang pertuduhan jenayah mahkamah.

Malaysiakini sedang menghubungi pemimpin parti yang berkenaan untuk mendapatkan komen mereka.

BEKASJURULATIH BADMINTON CHINA MILIKI LADANG 30 HEKTAR MUSANG KING DI KELANTAN-WALAUN WALAUNTIT DI MANA?

 AHMAD SHAHRIL 


Musang king Raub-pejuang-pejuang melayu nusantara habis semua

 muncul....musang king di kelantan ni agak berbeza kenapa yea?.

May be an image of ‎2 people, outdoors and ‎text that says "‎Zabedah Mohamed 15 hrs Bekas jurulatih bulu tangkis China, Li Yongbo kini menjadi pemilik ladang durian di Kelantan yang seluas sehingga 30 hektar. Bukan ke pak lebai tak suka cina kapir? -0008 CLYB ود‎"‎‎

ASTAGA....LAIN KALI BALUN 50 BILLION...AJARKU SYIFU

 

AHMAD SHAHRIL SHAHRIL

Dulu mereka mana ada tunjuk ajarku sifu,rembat pun sikit-sikit jea....sekarang kan ni hang ajar lah mereka macamna cara nak rembat lebih.korang kan dah jadi partner

May be an image of 1 person, headscarf and text that says "Mohd Najib Tun Razak @NajibRazak bRazak Saya terkejut besar apabila membaca berita seorang Ahli Syurga yang sentiasa duduk di atas tikar sembahyang ditahan pihak SPRM kerana salahguna kuasa membabitkan nilai sebanyak RM50ribu.. #rembatlebihsikit PUAN NOOR HANIM ISMAIL OX SRI N.29 SERDANG 5:00AM. 5:00"


JILAKER.....

 

BOB KELANANG


KAT PASIR MAS KER NIM..??

TANYER...

KOH KOH KOH... JILAKER!!

#paspartaibangsat

 May be an image of 1 person, road and text that says "Terima Kasih YB Pasir Mas YB Ahmad Fadhli Shaary. Jalan dah bekki.."

Sumbangan besar Pas naikkan semula para “koruptur”

 

ZAKARIA MUSA

Umno sudah berada hanya setapak lagi untuk berkuasa mutlak seperti era sebelum Mei 2018.

Mungkin pemimpin Umno sendiri kaget dan takjub dengan pencapaian yang luar biasa itu. Hanya tidak sampai dua tahun Umno berada di posisi pembangkang.

Tidak sempat serasi, apatah lagi sehingga dapat menghayati asam garam kehidupan sebagai pembangkang.

Mulanya, dengan pengkhianatan sebahagian ahli-ahli parlimen PKR dan Bersatu, juga sokongan bulat daripada Pas dan Gabungan Parti Sarawak (GPS), maka Umno berpeluang masuk balik dalam kerajaan pintu belakang.

Majoriti pemimpin PKR dan Bersatu itu asalnya pun daripada spesis Umno-BN juga. Tapi yang menakjubkan adalah sikap Pas. Bermati-matian Pas berjuang untuk menjatuhkan Umno sejak awal ditubuhkan 70 tahun lalu. Berani berdepan pelbagai risiko dan penindasan sehingga ada ahli dan pemimpinnya yang terkorban, tapi akhir-akhirnya berdakapan mesra dengan Umno.

Lebih tragis, Pas telah membantu mendukung Umno semula untuk menjadi teraju utama kerajaan. Umno dengan rupa bentuk dan semangatnya yang asal. Umno yang mengasaskan budaya politik jelik, sarat dengan korupsi, salahguna kuasa, kronisme.

Presiden Pas menandatangani akuan bersama Bersatu dan Umno semasa kemelut pelantikan Menteri Besar Perak, Disember tahun lalu.

Bermain mata

Sikap politik Pas ini mula dikesan sekitar 2015 lagi. Kumpulan pemimpinnya yang rapat dengan Presiden Pas, bermain mata dengan perdana menteri, sang kleptokrat Najib Razak.

Pas waktu itu tidak lagi serasi dengan parti-parti pembangkang yang lain, PKR dan DAP. Ada-ada sahaja isu yang mencetuskan rasa tidak puas hati terhadap parti sekutu dalam Pakatan Rakyat.

Pas lebih cenderung menggunakan dalih berunsur perkauman; Pas sudah bermesra-mesra dengan elemen asobiyah yang ditentang kuat sejak bermulanya era kepimpinan ulamak.

Sedang Najib berdepan isu paling kontroversi mencuri berbilion ringgit dana awam, anehnya Pas mengambil sikap cukup lunak. Bertiup kencang gosip politik bahawa Pas juga menerima “suapan” lumayan daripada Umno, termasuk bertujuan untuk menyingkirkan kelompok yang dilabel “Anwarinas, jebon, anti-ulamak” dan sebagainya.

Malah, ada pendedahan menjelang PRU-14, yang disertakan bukti slip transaksi bank, perpindahan wang berjuta ringgit daripada pemimpin Umno ke dalam akaun Pas.

Tentu sekali Pas menafikannya dan menyifatkan pendedahan itu sebagai fitnah semata-mata. Dan reaksi majoriti ahli-ahli Pas pastinya “kami dengar dan kami patuh” dengan apa jua sikap pemimpin. Namun, penafian Pas itu cukup longgar; sekadar berkata-kata dengan lidah tidak bertulang.

Talam dua muka

Dalam banyak keadaan pun, Pas juga mengakui ia terpaksa bercakap tidak benar (berbohong) demi kepentingan dan survival parti. Maknanya, menerima duit atau bantuan Umno itu adalah keperluan strategik Pas dan bagi pemimpinnya ia langsung tidak memberi walaupun sedikit kudis buat imej parti Islam itu.

Berdepan pengundi yang rata-ratanya cukup marah dan muak dengan rejim Najib-BN ketika itu, Pas bermati-matian menafikan ia sedang bermukah dengan Umno.

Maknanya, sokongan yang Pas raih dalam PRU-14, sehingga mampu menguasai Kelantan dan Terengganu, dan meraih jumlah kerusi yang besar dalam Dun Kedah-Pahang, juga 18 kerusi Parlimen adalah berpunca daripada gelombang besar penolakan kepada Umno-BN.

Sesungguhnya, Pas nampak tidak rasa bersalah pun atas sikap talam dua muka itu. Pendirian politiknya bagai flip-flop dengan dalih strategi atau pendekatan boleh berubah mengikut keperluan semasa.

Walhal, apa yang dilakukannya itu adalah pendustaan, yakni berbohong kepada pengundi. Lebih buruk lagi, sikap Pas seolah-olah menerima jenayah rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang melampau.

Sudahlah Pas juga bersekongkol dan menjayakan komplot pengkhianatan yang merampas mandat rakyat dalam PRU-14. Tanpa sokongan Pas, Umno masih berada di posisi pembangkang dan agenda reformasi masih boleh dilaksanakan.

Sementara Umno belum pun serik dihukum pengundi, ia bingkas menduduki takhta kuasa, bermula sebagai rakan kongsi Perikatan Nasional (PN) dan 17 bulan selepas itu, menjadi perdana menteri. Di Malaysia, kerusi PM begitu “powerfull” sekali, manakala mekanisme semak-imbang tidak berfungsi dengan berkesan.

Kini, Umno tidak lagi tunduk malu kesipuan. Umno kini mampu berdada dan “tegak kepala” dengan megahnya. Umno sudah memperolehi apa yang dihajatinya.

Malah dunia antarabangsa — melalui laporan media asing - mengesahkan bahawa rejim kleptokrasi Malaysia sudah kembali berkuasa. Dan Pas tentunya boleh tumpang berbangga akan sumbangan besarnya menaikkan gerombolan para koruptur itu!

 

Masihkah ada harapan untuk kerajaan ini? ATRIZA UMAR

 

Masihkah ada harapan untuk kerajaan ini?

ATRIZA UMAR

Umumnya, Rakyat Malaysia telah ketahui, pada 20 Ogos 2021 lalu, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah telah membuat keputusan melantik Dato’ Sri Ismail Sabri Yaakob sebagai Perdana Menteri Malaysia kesembilan menggantikan Tan Sri Mahiaddin Yassin.

Pelantikan tersebut sedikit sebanyak memberi harapan kepada rakyat terhadap pucuk pimpinan yang baharu. Sebagaimana sebelumnya, harapan itu tetap ada, apatah lagi mengharapkan negara akan mampu pulih daripada virus Covid-19, permasalahan ekonomi, pendidikan, sosial serta ketenatan lain yang dihadapi.

Namun seribu kali sayang, seakan begitulah yang dirasakan rakyat apabila kabinet yang dipersembahkan ini sedikit sebanyak menghancurkan harapan rakyat berikutan kerajaan kini hanya ‘menyalin kulit’ daripada kerajaan terdahulu.

Realistiknya, sejauh mana orang yang sama mampu membuat sesuatu yang baharu sedangkan barisan jemaah menteri adalah bersifat recycle dengan hanya berlaku beberapa perubahan suka sama suka, bukan integriti mahupun kompetensi yang ada pada diri masing-masing?

Melihat kepada situasi ini, keyakinan rakyat beransur pudar berikutan kerajaan baharu ini seakan tidak serius memperbaiki isu #Kerajaangagal yang lalu.

Ini bertepatan dengan pandangan Timbalan Presiden Pertubuhan IKRAM Malaysia (IKRAM), Hj Badlishah Sham Baharin yang menyifatkan barisan kabinet baharu tidak ada kejutan kerana 85 peratus menteri dan timbalan menteri itu daripada kabinet yang lama.

“Jadi tidak hairanlah orang boleh melabelkan sebagai kabinet ‘kitar semula’, kabinet ‘PN 2.0’. Bila kita lihat komposisi kabinet itu masih sama, jadi maknanya expectation tu tak tinggi,” katanya ketika menjadi ahli panel forum Analisis bertajuk ‘Kerajaan Baharu: Apa Harapan Rakyat?’ yang disiarkan menerusi laman Facebook Pertubuhan IKRAM Malaysia dan Sinar Harian.

Beliau berkata, apa yang sedang berlaku sekarang ini pun, masalah pandemik, masalah ekonomi, kerajaan kini masih lagi belum dapat diatasi dengan sebaik-baiknya.

Kuasa rakyat yang dikhianati?

Memetik kata-kata Abraham Lincoln, demokrasi ialah “government of the people, by the people and for the people” yang bermaksud pemerintahan daripada rakyat oleh rakyat dan untuk rakyat.

Adakah ungkapan keramat itu ‘hidup’ dalam suasana politik negara kita kini?

Dengan bahasa mudahnya, daripada kata-kata itu, rakyat adalah penentu sesebuah pemerintahan yang mahu dibentuk dan perjalanan sesebuah kerajaan mesti berpaksikan rakyat, bukan berpaksikan kelompok politik, ekonomi apatah lagi kepentingan pihak tertentu.

Buat julung kalinya, pasca Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) diwarnai dengan pelbagai konflik politik dan negara telah bertukar sebanyak tiga Perdana Menteri setakat ini.

Ironinya jelas menampakkan keadaan politik negara sangat tidak sihat apabila bertukar buat kali ketiganya ini. Ia mensahihkan lagi telahan rakyat terhadap situasi yang melanda siasah negara. Bukan hanya isu pandemik, ekonomi rakyat semakin tersepit dan tertekan, tetapi politik dalam negara juga sedang sangat tenat.

Apa yang menariknya, sedikit kelainan yang dibawa oleh Ismail Sabri adalah mengadakan pertemuan dengan ketua dan pemimpin parti pembangkang utama iatu Parti Keadilan Rakyat (PKR), Parti Tindakan Demokratik (DAP) dan Parti Amanah Negara (AMANAH) serta mengeluarkan kenyataan bersama.

“Saya ingat tidak pernah berlaku sebelum ini pertemuan antara Perdana Menteri dan pembangkang mengeluarkan kenyataan bersama,” ujar Badlishah Sham.

Ia sedikit sebanyak memberi sesuatu gambaran yang baik. Akan tetapi, semua itu berubah 360 darjah apabila perdana menteri mengumumkan barisan kabinet yang memang majoritinya daripada kerajaan gagal Tan Sri Dato’ Mahiaddin Md Yasin yang lalu.

Dalam pada itu menurutnya, rakyat tidak mahu politik yang terlampau sebab rakyat semakin susah dan menderita, dengan keadaan Covid-19, ekonomi, pendidikan dan sosial yang belum ada kesudahannya.

“Perlu ada kesepakatan dan kerjasama antara kerajaan dan pembangkang untuk memberi fokus kepada perkara ini. Selesaikan masalah ini, bawa solusi-solusi yang konkrit untuk mengatasi masalah ini,” tegasnya.

Sampai bila situasi yang tidak sihat ini akan berterusan? Tentunya ketika ini rakyat mahu melihat penyelesaian

terbaik

dalam menangani masalah pandemik Covid-19 dan pemulihan ekonomi dengan penuh integriti dan hikmah, namun adakah ia sekadar harapan yang tinggal harapan?

Parti yang menang pilihan raya menjadi pembangkang manakala yang kalah pula menjadi kerajaan. Adakah 32 juta rakyat Malaysia bersedia dengan normal baharu ini?

Tidak menguntungkan rakyat

Konsep federalisme yang dilaksanakan tentu dapat direalisasikan. Malah, ia bukan lagi halangan untuk dijayakan dan pada masa sama seluruh warga Malaysia dapat menikmati kemakmuran secara bersama bersesuaian dengan penubuhan Malaysia pada tahun 1963.

Sedarkah kita, politik negara kini tidak lagi bergantung pada satu-satu parti atau gabungan politik lama dalam mentadbir negara selain mencari titik penyelesaian agar proses pemulihan negara dapat berjalan lancar dan inklusif.

Tetapi, ia tetap tidak menghadirkan pulangan yang baik apabila kerajaan kini hanya mengambil semula ahli-ahli parlimen yang jelas menampakkan hasil kerja yang tidak berkualiti, berintegriti apatah lagi kompetensi.

Presiden Ikatan Inteligensia Membangun Malaysia, Datuk Nizam Mahshar berkata, politik dalam kalangan rakyat perlu berubah. Ini kerana beliau melihat ia semakin tidak memberikan pulangan yang menguntungkan rakyat.

“Yang patut kita risaukan bergerak ke hadapan ini, adakah pertukaran rejim yang ada ini sebenarnya menyelesaikan masalah utama dalam politik? Bagi saya kita sebagai rakyat kena mengambil pengajaran bahawa persoalan nak mengubah individu itu tidak menyelesaikan masalah.”

Rakyat sudah tidak boleh buat apa-apa?

Apabila mantan Perdana Menteri dilantik semula mengetuai majlis pemulihan Negara (MPN), bertaraf menteri, menjadi persoalan kepada sekalian rakyat yang prihatin, adakah Perdana Menteri sekarang sekadar menjadi boneka?

Rakyat mula sangsi, adakah pimpinan yang diatur ini bertujuan memimpin negara demi kepentingan rakyat atau mengekalkan kuasa demi kepentingan peribadi?

Sebagai rakyat, tentunya kita mempunyai harapan terhadap kerajaan yang memerintah. Boleh jadi harapan itu sekadar tinggal harapan atau didengari dan diambil peduli oleh pihak kerajaan untuk merealisasikannya.

Namun, sebilangan besar rakyat Malaysia menjadi kecewa dengan tindakan Perdana Menteri yang kesembilan ini yang mengambil semula mereka dalam kalangan menteri sebelum ini, menerajui barisan kabinetnya.

Ketidakpuasan hati rakyat terzahir di media-media sosial, menandakan kerajaan kini sama saja seperti kerajaan sebelumnya yang diberi tanda pagar (#) kerajaan gagal.

Sebagaimana kata Pengarah Urusan Kumpulan Karangkraf, Datuk Hussamuddin Yaacub dalam program forum Analisis, “Kita perlu bergerak dengan cara baru. Biarlah luncai terjun dengan labu-labunya.”

Menurutnya, rakyat sudah tidak boleh buat apa-apa.

“Dalam masa 21 bulan saja lagi kita perlu susun kerana kita yang buat mistake. Selama 60 tahun kita membiarkan rasuah berleluasa hingga rakyat sendiri terlibat dengan kancah tersebut.”

Katanya lagi, kebangkitan rakyat yang menolak value system (sistem nilai), kerana yang parahnya adalah disebabkan value system.

“Dengan value system ini membenarkan orang menjual kerusi, jual undi atau apa sahaja yang boleh dijual,” tegasnya.

Beliau menjelaskan, mereka yang mengambil rasuah, terima rasuah, dan jika value system itu kuat, ketika ditawar, seseorang itu boleh menolak, ketika diminta ia boleh tidak mahu beri.

“Jadi, segala ini perlu kembali kepada value system.”

Tambahnya lagi, ini bermakna rakyat perlu tinggalkan, biar mereka baiki dan tugas rakyat menyelamatkan.

“Kita perlu sasarkan lima ke 10 tahun lagi, mereka yang duduk di universiti dan kita perlu tanamkan segala operating system itu berasaskan nilai-nilai yang ada pada agama masing-masing.”

Jangan putus harapan, teruskan berjuang

Naratif kerajaan kali ini seakan tiada bezanya, hanya berubah ketua iaitu perdana menteri sahaja. Barisan jemaah menterinya copy paste daripada kerajaan terdahulu.

Sedarkah mereka yang di atas sana, walaupun menggunakan slogan ‘Keluarga Malaysia’ yang merujuk kepada rakyat Malaysia, rakyat sudah sangat letih dengan situasi politik yang ‘dramanya’ sangat kontra dan hipokrit.

Situasi pandemik, masalah kewangan, ekonomi yang semakin lembab dan masalah sosial yang semakin meruncing seakan tidak nampak penyelesaiannya.

Apalagi pelajar-pelajar sekolah, Malaysia antara negara yang paling lama menutup sekolah di dunia. Dan kita juga antara negara yang paling lama berada dalam keadaan lockdown.

Sampai bila kerajaan akan benar-benar merealisasikan konsep ‘Malaysia Prihatin’ sebagaimana tema kemerdekaan yang disensasikan?

Dan sebilangan besar rakyat seperti biasa setiap hari meneruskan rutin berusaha meneruskan kehidupan mendapatkan rezeki untuk diri, isteri dan keluarga.

Adakah harapan yang diungkapkan rakyat dipeduli mereka atau hanya menjadi kekecewaan yang tidak berkesudahan sehingga tibanya PRU15?

Ditabur dengan gula-gula manifesto, meraih undi rakyat tanpa rasa malu setelah mempermainkan bertalu-talu?

Teruskan perjuangan dan doa kita sebagai rakyat untuk mendapatkan sebuah kerajaan yang berintegriti dan kompeten dalam melaksanakan amanah kepimpinan mentadbir negara Malaysia yang disayangi ini.

*ATRIZA UMAR merupakan Pegawai Penyiaran dan Komunikasi, Pertubuhan IKRAM Malaysia.

 

No Anwar, No DAP.

May be an image of 1 person



Ok fine. Pilihan masing-masing. Tapi apa punca yang tak mahu sangat dengan DS Anwar? Sebagai rakyat, apa yang DS Anwar dah buat kepada korang?

Kalau tanya kepada macai UMNO, Cai Bunga dan Walaun, takkan ada seorang pun yang boleh beri jawapan yang jelas kenapa, secara peribadi, mereka benci DS Anwar.

Semuanya sentimen kebencian yang meresap dalam jiwa mereka itu datangnya dari pemimpin mereka. Bukan yang lahir dari hati mereka sendiri.

Ambil contoh aku. Aku benci Mahathir sebab bagi aku dia punca segala kerosakan yang ada pada hari ini. Dan dia juga yang bermulut celupar, selalu kutuk Melayu macam-macam.

Aku benci Najib sebab hutang 1MDB yang dibuat menyebabkan negara kerugian. Hasilnya kita rakyat terpaksa hadapi kesusahan. Hasil negara habis buat bayar hutang yang dibuatnya.

Tapi apa yang DS Anwar dah buat? Tak ada satu pun kerosakan yang berlaku dalam negara ini disebabkan oleh perbuatan DS Anwar. Tiada.

Yang ada, cetusan idea beliau untuk pembentukan Universiti Islam Antarabangsa, penubuhan Bank Islam selain beliau juga Menteri Kewangan paling cekap pernah ada di negara ini. Tak munasabah nak benci DS Anwar atas sebab ini. Kan?

Sentimen kebencian di kalangan pengikut UMNO, PAS dan PPBM hanya terikut-ikut pemimpin mereka sahaja. Sedangkan dalam hati mereka, mereka juga tak pasti kenapa DS Anwar dibenci.

Dan kenapa pemimpin mereka benci DS Anwar? Sebab jika DS Anwar memimpin, beliau tidak akan berkompromi dengan penyelewengan. Sedangkan itu punca rezeki mereka.

Mereka pasti, jika DS Anwar memimpin negara, segala penyelewengan mereka akan terbongkar dan mereka mungkin akan ke penjara.

Atas sebab itu, mereka terpaksa halang DS Anwar naik. Dan caranya ialah dengan mereka-reka cerita palsu bagi menampakkan DS Anwar jahat supaya rakyat menolaknya.

Dan selagi DS Anwar tidak memimpin, selagi itu mereka bebas berbuat apa sahaja termasuklah belanjakan dana negara seperti duit itu mereka yang punya.

Tengok sekarang. Kalau DS Anwar yang jadi PM, bolehkah mangkuk-mangkuk seperti Hadi dan Mahiaddin dapat jawatan? Mana mungkin! Maka sebab itulah mereka benci DS Anwar.

Tapi hari ini... Tengok sendiri apa yang dah terjadi. Mungkin korang, rakyat yang terjejas terus dengan kegagalan kerajaan dulu, yang menyokong PN2.0 dah puas hati.

Korang kata No Anwar, No DAP kan? Sekarang korang dapat Yes PM Gagal, Yes Duta Pantai Timur, Yes kronisme, dan banyak Yes lagi.

Nasib koranglah. Bodoh sangat sampai boleh kena tipu dengan orang bodoh macam pemimpin UMNO PAS dan PPBM tu buat apa. Sekarang hadaplah korang hidup susah.

Raja Gelap

 

Kenapa makan duit haram budaya Melayu?

 May be an image of 3 people and people standing

(Dari meja ~ Norman Radzuan )

*Gambar sekadar hiasan

Kenapa makan duit haram budaya Melayu?

MELAYU LAGAKNYA MENGALAHKAN ORANG PUTIH

Dunia dan rakyat Malaysia sendiri pelik kenapa negara kita rasuahnya menjadi ‘endamik’ atau menjadi budaya bangsanya. Hingga boleh diangkat sebagai pemimpin. Sedangkan orgnya Melayu agamanya Islam yg sgt melarang rasuah atau mencuri kerana akn dipotong tangan.

Melayu itu kuat penyakit iri hati, sombong, berangan kaya dan mudah lupa diri. Org putih tidak menjajah kita lagi tetapi mereka meninggalkan penjajahan minda. Malah perangai org Melayu lebih teruk dari org putih.

Melayu itu byk belajar sombong dgn penjajah. Mereka mahu jadi seperti gaya JWW Birch. Berduit sikit kena hisap curut atau hisap paip. Bukannya sedap tapi kerana status terbatuk batuk atau menyusahkan tak mengapa.

Melayu dulu2 walaupun kerja hanya sebagai kerani tapi sebab belajar dgn Inggeris…malam minggu ke Kelab Malam. Cari perempuan kabaret sambal minum wiski. Kalau minum air Coca Cola mana ada kelas.

Melayu sekarang baru jadi Pegawai Waran sudah ponteng kerja sebab nak pergi main golf…Sanggup bayar caddy wanita dan lagaknya di atas padang mengalahkan Tan Sri Robert Kok. Sdgkan duit dapur rumah pun isteri yg belikan. Piar papa asal ada gaya.

Melayu skg kenderaan mesti pakai Mercedes atau trend terkini Velfire utk pelihatkan status. Walaupun ada ditahan tgh jalan kerana tidak mampu membayar ansuran.

Melayu kalau hari raya memang raya sakan. Bukan setakat habis beribu ribu utk membeli pakaian tapi sanggup berhabisan beribu ribu ringgit menyewa kereta mewah utk ditayang pada org2 kampung. Bila dilihat kaya maka ramailah kawan kampung ajak melepak dan memuja.

Melayu itu kalau berduit sikit habis ditunjukkan di Intragram atau Tik Tok kemewahan rumah. Pernah tgk Tan Sri Lim Goh Tong, Tan Sri Syed Mothar, Tan Sri Ananda Krishnan menunjuk nunjuk kemewahan mereka?

Melayu bila dpt pangkat sikit, tengahari buta pergi masjid atau keluar makan tak mahu buka tie dan coat. Takut org tak tahu dia berjawatan besar. Kalau tak percaya pergi Putrajaya ramai perangai begitu. Biar bermandi peluh yg penting gaya mesti ada.

Melayu baru ada office atas rumah kedai pun tetap pakai tie and coat sampai malam. Nanti org kata compony cikai. Cuba tgk Mark Zuckerberg dan Tony Fernandez lebih suka pakai round neck shirt. Beza mentaliti kejutan budaya.

Melayu bila kaya sikit mulalah nak kahwin 2-3. Tak kira la yg kaki social atau yg bertopengkan agama…nikah online pun jadi. Duit ada nafsu pun jadi kuat. Kalau yg takut bini sanggup simpan wanita muda. Dapat duit haram apa salah guna duit tu utk perkara haram. Rasuah dan zina perkara biasa pada Melayu.

Wanita Melayu dtg dari kampung selepas belajar paling kurang nak tinggal dkt apartment. Malu tinggal di flat tambah zaman skg posing mesti masuk IG. Jika boleh nak tinggal dkt kondominium di Sri Hartamas. Tak mampu nak bayar kondominium dan kereta BMW terpaksa cari sugar daddy. Yg lelaki cara mudah kaya makan rasuah wanita yg nak hidup senang cara mudah jual maruah. Sebab itu ramai yg tayang dkt IG tapi tiada gambar suami atau teman lelaki takut kena marah.

Melayu kalau org tu fasih berbahasa Inggeris dianggap bijak. Cakap org tu semuanya betul. Org putih tu gardener pun cakap Bahasa Inggeris. Sb itu di luar sana mereka kurang melayani org secara kasta sb bahasa bukan lambang status seperti di negara kita.

Org Melayu masuk Parlimen dtg dgn bodyguard, driver, PA, Setiausaha Politik, Setiausaha Sulit, Setiausaha Akhbar dan segak bertali leher & kot. Di Singapura PM dan Menteri dtg ke Parlimen pakai kemeja je. Begitu juga cara berpakaian Jokowi. Sekali pandang macam peon pejabat. Mereka berpakaian begitu sb cuaca di Asia Tenggara ini panas.

Org Melayu baru merasa jadi Menteri hilang kopiah, tiba2 bersongkok, bertali leher dan berkot…Melayu bab berlagak tak pernah kalah. Perangai Melayu kalau dulu2 mereka panggil mcm 'jakun' kalau skg mereka panggil kejutan budaya.

PM England pernah naik basikal sahaja. Menteri Jerman seorang diri sahaja naik Tube (LRT). PM New Zealand menyambut tetamu di Airport pandu kereta sendirian. Kita baru Menteri2 Kanan bersepah pengawalnya.

Melayu di kalangan lebai jauh berbeza dgn Melayu di zaman Pop Yeh Yeh. Lebai dulu naik basikal atau Honda Kapcai... Lebai skg naik Velfire, iPhone dan PA mesti ada utk jaga status kami lah lebai berstatus selebriti. Ceramah minta bayaran kalahkan artis hanya utk menjual ayat Tuhan. Habis dijualnya kismis, air mineral, doa dan imej jubah serban janggut utk kekayaan.

Melayu yg muda2 ramai menceburi politik nak jawatan, nak pergi kerja segak bertali leher dan berkot, nak dpt projek, nak bergelar Datuk dan mempunyai driver di usia muda. Sebab mereka tahu politik adalah lubuk utk kekayaan. Walaupun di dunia barat politik bukan jalan utk jadi kaya raya tapi anak muda tahu di sini dgn politik walaupun bergelar Pemuda Cawangan mereka boleh jadi jutawan segera.

Sekarang faham wahai Bani Melayu kenapa Melayu makan rasuah@duit haram mcm makan nasi. Jawapannya semuanya sebab Melayu nak tu tunjuk kaya utk mencari kemulian diri di mata manusia. Jangan ditanya tidak takutkah mereka makan duit haram…?

Melayu percaya dgn pergi Umrah setiap tahun dosa2 makan duit haram (duit rakyat) akn diampunkan Tuhan. Tapi mereka lupa agama ini tujuannya maslahah. Bila ia melibatkan dosa peribadi agama ini agak bertolak ansur. Apabila membabitkan dosa dgn org lain Islam bertegas.

Sb itu Rasulullah saw bila org mengadu tentang dosa peribadi baginda suruh pulang. Ada yg mengaku melakukan dosa…Umar yg ada di dlm majlis itu berkata, “Allah telah menutup aib mu kenapa kau membuka aib mu.”

Satu org sahabat mati dlm peperangan. Sahabat2 mengatakan dia mati syahid tapi Rasulullah saw kata tidak. Sebabnya hanya kerana sehelai selendang yg diambilnya (rampasan perang ) tidak dibahagikan dgn betul.

Bayangkan hanya sehelai selendang sahaja lelaki itu masuki neraka. Yg pemimpin atau org2 Melayu yg makan rasuah ratus, ribu, juta dan billion ringgit ini ingat dosa itu boleh dihapuskan begitu sahaja dgn pergi menunaikan umrah....

Melayu Melayu... ajaran yg telah diajar kpd Melayu ialah jgn makan babi, jgn pegang anjing, jgn percaya Cina Dap tapi makan duit haram, main nombor ekor, berzina semua itu pandai makan pandai simpan.


 

(function() { var d = document, w = window; w

Ucapan Anwar Ibrahim Dan Mohamad Sabu Bajet Pakatan Harapan