MGID

VIDEO JEMIN HASSAN : RUU355 Sebab Pas Pembangkang | Umno Harbi & Pengat Tahik



VIDEO CERAMAH : Mohd Ezam Nor: 22 Bulan Pakatan Harapan Diberi Kuasa Menjadi Kerajaan, Ada sesiapa Masuk Penjara?



25 POSTING HARI INI






SILA TEKAN  BUTANG  > UNTUK BERITA AWAL ....

SAKITI HATI CINA

Al Kisahnya Tersebutlah Kisah... Post mortem Prk Slim...



Tadi aku terbaca berita yang menyebut DS Anwar kurang terlibat dalam berkempen untuk calon bebas yang disokong oleh Mahathir di PRK Slim.

Bagi aku tindakan DS Anwar itu tepat. Bukan soal berdendam, tapi sekadar eksperimen. Eksperimen ini tujuannya untuk membuktikan teori.

Teori ramai orang, Mahathir merupakan faktor kemenangan PH dalam PRU14. Maka PRK Slim ini adalah tempat paling tepat membuktikan teori itu.

Mahathir giat berkempen siang dan malam di Slim. Dengan aura yang penyokongnya dakwa dia miliki, calon yang disokongnya sepatutnya menang besar.

Kelibat DS Anwar tak diperlukan. Seperti mana yang disebut pembencinya, DS Anwar bukan faktor. Jadi kenapa nak ungkit DS Anwar tak ikut berkempen?

Kesian jadi DS Anwar. Yang khianat PH semua orang kesayangan Mahathir (termasuk Azmin & Zuraida). Yang letak jawatan pun Mahathir.

Hari ini orang tuduh DS Anwar punca PH tak dapat memerintah semula. DS Anwar pula dikata jadi batu penghalang dan didesak berundur. Jenis otak tepu.

Ceritanya mudah sahaja. Di PRK Slim ini telah terbukti Mahathir tak punya aura lagi. Jadi eloknya Mahathir berundurlah dari pentas politik.

Dan semua yang di pihak pembangkang pula perlu pusatkan sokongan kepada DS Anwar, seperti mana ketika PH mula-mula terbentuk dahulu.

Jika ini berlaku, InsyaAllah, sebelum hujung tahun PH akan memerintah semula. Selagi masih ada yang nak bodek Mahathir, selagi itulah PH kekal pembangkang. Dan yang bebas pula akan kekal pembangang.
Kredit kepada:-

- R a j a G e l a p -


KISAH LAWAK PAHANG


Abdullah Jones

Orang Pahang memang macam tu. Awak gertak sikit, dia pun mengalah lah.

Jenis bodo yakmat ye juga tapi yang lebih penting adalah orang Pahang tak suka berkelahi.

Awak ada pernah dengar dalam sejarah ada pahlawan Pahang mengamuk sebab British ambil tanah Pahang?  Adalah lawan sekejap tapi lepas tu lari menyorok sampai ke Siam.

Malas berkelahi gamaknya.

Hang Tuah bawa lari Tun Teja apa jadi? Tak jadi apa-apa pun.

Itulah kodi tak kodinya orang Pahang.

Sebelum orang teroka buat kebun durian, di Raub tu dah lama orang Kelantan buat kebun.

Kalau awak ke  belah ulu sikit di Raub dan awak nampak kebun yang lawa, kalau bukan kebun cina, kebun orang Kelantan lah tu.

Orang Pahang bukan rajin sangat berkebun. Ada, bukan tak ada kebun orang Pahang yang lawa tapi tak banyak.

Sama susah nak cari sebidang macam susahnya nak cari orang politik yang tak makan suap.

Tapi kalau awak nak bergalak, awak ajak orang Pahang. Dari disco sampai ke sewang semua dilayannya.

Dulu-dulu kalau malam merdeka macam sekarang ini, dipadang depan masjid negeri di Kuantan akan dibina beberapa buah pondok hiburan.

Ada wayang kulit, ada orang asli bersewang, ada joget lambak, gerai judi tikam dan macam-macam.

Penuh dengan manusia datang berhibur dari merata cerok.

Saya suka tengok wayang kulit dan juga tengok orang berjoget.

Entah berapa sen satu tiket untuk berjoget saya tidak tahu. Budak sangat lagi masa tu.

Sampai kepagi biasanya pesta merdeka ini dan semua orang yang datang akan terpaksa tidur dipadang berkenaan setelah semua acara tamat atau jika jarak kampung mereka hanya sekitar bandar Kuantan, mereka akan berjalan kaki balik kerumah kerana bas terakhir waktu itu adalah sekitar jam 7:00 atau 8:00 malam.

Walaupun letih, mereka puas hati sebab dapat bergalak.

Jadi aok tak payah susah hatilah tanah itu ini nak bagi ke sapa sebab aok di Raub tu, pantang lepe, merata semok aok bukok karaoke.



TANYA LA OT95 TU KENAPA ANWAR TIDAK DI SLIM....BUAT TANYA PULAK....

Image may contain: 1 person, text that says "astro AWANI OCTAP Kod promosi: NEW100. Nyatakan di laman kami dan aktifkan bonus 100% yang unik. 0X Dr Mahathir hanya berkerjasama dengan Amanah dan DAP, tidak lagi dengan PKR Astro Awani Jun 23, 2020 08:36 MYT Dr Mahathir memberitahu beliau akan terus bekerjasama dengan Amanah dan DAP kerana dua parti ini menyedari keperluan mempunyai parti teras Melayu. Gambar Fail"

Buat-buat tanya plak nape Anwar tak berkempen di Slim. Tanya saka tu, siapa yang tak perlukan kerjasama Anwar?

Itu pun atas ihsan peribadi, ada la beberapa pemimpin Keadilan datang kempen di Slim. Memang patut kalah pun, dan memang patut ramai tak keluar mengundi sebab orang tua tu je...


W.FAUDZIN

MELAYU OH MELAYU..JANGAN LAH TUNJUKKAN KEBODOHAN KAMU...SIMPAN SIKIT...

Isma, tak perlulah bersedih, terimalah seadanya…

Ikatan Muslimin Malaysia (Isma) tidak perlulah menyatakan kesedihan mereka di atas tindakan Kerajaan Perikatan Nasional (PN) yang memenuhi hasrat Dong Zong untuk membina lebih banyak SJKC.
Ini kerana menurut Aktivis politik Jamzuri Ardani ‘Kerajaan Tebuk Atap’ hari ini akan melakukan apa sahaja untuk membantu MCA merampas kerusi-kerusi DAP bagi memastikan mereka dapat mendominasikan semula politik negara seperti sebelum ini.
Katanya, setelah berjaya memperbodohkan orang-orang Melayu, mereka sangat yakin apa sahaja yang mereka lakukan, pengundi Melayu tetap akan menyokong mereka.
“Mereka rompak duit rakyat, pengundi Melayu tetap sokong. Mereka rasuah, pengundi Melayu tetap sokong. Mereka khianat, pengundi Melayu tetap sokong. Mereka bohong, pengundi Melayu tetap sokong. Mereka jual agama, pengundi Melayu tetap sokong,” katanya.
Jamzuri berkata, Kerajaan Tebuk Atap akan melakukan apa sahaja untuk memenangi undi bukan Melayu dan membina SRJK dan melaksanakan UEC adalah harga yang mereka akan bayar untuk memenangkan MCA.
“Pengundi Melayu tetap akan sokong mereka. ISMA tak perlu nak menyalak lagi kerana kamu sebelum ini adalah sebahagian dari kebodohan itu.
“Belajarlah politik dulu,” katanya.
Sebelum ini, Presiden Isma Aminuddin Yahaya di status media sosialnya melahirkan rasa kecewa dengan tindakan kerajaan Perikatan Nasional berhubung keputusan membina lebih banyak SJKC.
“Dong Zong puji rancangan kerajaan yang mahu membina lebih banyak SJKC. Kita sangat kecewa dengan tindakan kerajaan Perikatan Nasional ini,” tulis Aminuddin.

DULU KATA HUSAM FITNAH PAS BERSAMA UMNO, SEKARANG SIAPA FITNAH?

AKU BAGI CAPTION UNTUK LEBAI TAK TAU MALU.


GAMBAR SEKADAR HIASAN TIADA KAITAN DENGAN SESIAPA YANG TERASA.

1. Jual lagi nama Allah.
2. Beli ke bini Q7.Entah berniaga apa Juai la gamaknya  kismis doa ka ayaq doa ka apa? 
3. Kutuk cina DAP , Tapi punya tak malu tiru idea cina DAP.
4. Makan angin senyap senyap ,penyokong, walaun kata bawa balik 80 billion..habuk pun tarak.
5. Sayang juga ya harta benda dunia ni ya...
6. Paling bodo nak buat surau dari buloh sampai 400k.
7.Senang senang label orang setan walau diri pun setan juga.
8.Ada Phd,tapi taraf menteri bawahan.

9.Punya la benggong..ke Turki makan angin rupanya..
10.Sendiri langgar SOP, sendiri jadi setan.Yang pelik salahkan DAP.

SELEPAS MENANG DI SLIM,UMNO JANGAN BERLENGAH LAGI TARIK SOKONGAN UNTUK JATUHKAN MUHYIDDIN


Bukanlah suatu rahsia lagi bahawa UMNO, rakan Muhyiddin Yassin dalam kerajaan PN sendiri, begitu inginkan PRU awal diadakan dengan segera.
Kalau boleh, UMNO malah mahukan PRU awal diadakan sebelum tirai 2020 ini dilabuhkan.
Keinginan UMNO terhadap PRU awal melebihi kebiasaan di mana selalunya pembangkang yang begitu beria-ia mendesak agar pilihanraya segera diadakan.
Tapi norma baru ini parti dalam kerajaan sendiri lebih berkehendakan pilihanraya segera diadakan.
Selepas kemenangan besar BN di Slim semalam dengan majoriti 10,945 undi, keadaan ini pasti akan meningkatkan lagi tekanan UMNO terhadap Muhyiddin agar membubarkan Parlimen.
Kenapa UMNO begitu mahukan PRU awal sedangkan parti itu sekarang sudah menjadi sebahagian daripada kerajaan?
Apa lagi yang tidak cukup buat UMNO?
Walaupun menjadi sebahagian daripada kerajaan, tidak syak lagi UMNO kini mahu menjatuhkan Bersatu daripada tampuk dominan dalam kerajaan.
Dengan menjatuhkan Bersatu, Muhyiddin seterusnya akan dapat disingkirkan dan digantikan dengan pemimpin UMNO sendiri sebagai Perdana Menteri.
Itulah dua tujuan UMNO mahukan PRU awal dan dengan bantuan Pas bersamanya, khususnya selepas keputusan PRK Slim, memang tidak dinafikan UMNO mampu mencapai tujuan tersebut.
Kemenangan di Slim adalah kemenangan BN dan MN yang dianggotai UMNO dan Pas setakat ini, manakala penyertaan Bersatu ke dalam MN belum lagi disahkan secara rasmi.
Kemenangan BN di Slim bukan kemenangan PN, bahkan Bersatu boleh dikira hanya memberi sumbangan kecil saja kepada kemenangan itu.
Semua faktor kemenangan adalah melalui kerja keras pemimpin utama UMNO serta jenteranya yang disokong oleh Pas dan kalau ada peranan Bersatu hanyalah dengan tumpang bergambar saja.
Malah, jika tanpa bantuan dan sokongan Bersatu pun, majoriti kemenangan BN di Slim tidak banyak berganjak daripada angka 10 ribu undi yang dicapai semalam.
Tempoh sebelum berakhir tahun 2020 adalah masa paling sesuai untuk PRU awal jika UMNO ingin mengecapi kemenangan seperti di Slim.
Dalam hal ini, jika benar ingin meletakkan UMNO kembali dominan di puncak kuasa serta pemimpinnya sendiri yang berada di kerusi Perdana Menteri, UMNO bukan saja mesti terus memberi tekanan kepada Muhyiddin, bahkan juga mesti tidak “malu-malu” bertindak ke arah itu.
Setakat ini, UMNO memang mahu PRU awal tetapi masih bersikap “malu-malu kucing” dengan hanya mengharapkan Muhyiddin yang akan membubarkan Parlimen.
Tetapi, UMNO mesti sedar bahawa Muhyiddin tidak mungkin akan berani membubarkan Parlimen kerana beliau tahu Bersatu dalam kedudukan lemah dan berpecah, selain beliau juga ingin sekurang-kurangnya duduk lebih lama sebagai Perdana Menteri tanpa tergesa-gesa mengadakan pilihanraya.
Cara yang terbaik dan jujur jika benar UMNO mahukan PRU awal ialah dengan cara tiga atau empat orang Ahli Parlimennya diarah segera menarik sokongan terhadap Muhyiddin.
Dengan Muhyiddin hanya ada sokongan 111-109, melalui cara itu maka tumbanglah Muhyiddin dan terpaksalah PRU semula diadakan.
Sebagai Presiden UMNO, apakah Zahid Hamidi tidak mampu melakukan perkara itu?
Jika tidak berani bertindak menarik sokongan, lebih baiklah UMNO berhenti bising-bising di media mendesak tanpa henti mahukan PRU awal diadakan segera.
UMNO hendaklah jujur mahukan PRU awal dan mesti jujur juga bertindak ke arah itu. (Shahbudindotcom 30/08/2020

Kampung Baru: Mana janji tanah RM3,000 sekaki, pelan pembangunan Melayu?




Kenyataan Menteri Wilayah Persekutuan Tan Sri Annuar Musa bahawa pelan pembangunan Kampung Baru, Kuala Lumpur tidak dapat diteruskan kerana 60% pemilik tanah tidak bersetuju menjual hak milik mereka merupakan satu alasan yang tidak bertanggungjawab dari Kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Bagi Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Malaysia, Syed Badli Shah Syed Osman, amat tidak wajar seseorang yang mengaku pejuang Melayu dan sebelum ini mengatakan penyelesaian masalah Kampung Baru adalah menaikkan harga tanah kepada RM3,000 sekaki, lari daripada masalah berkenaan.

"Memberi alasan bahawa lebih 60% pemilik tidak bersetuju dengan idea itu ibarat sekadar melepas tanggungjawab untuk melihat pembangunan dapat direalisasikan di Kampung Baru.

"Sedangkan sebelum ini ketika Annuar Musa masih bergelar pembangkang, beliau pernah membayangkan kononnya harga tanah di sana boleh mencecah sehingga 3000 sekaki persegi selari dengan harga tanah di KLCC.

"Sekarang waktunya beliau membuktikan kepada pemilik bahawa kata-katanya dulu boleh direalisasikan atau beliau hanya bercakap sekadar melepas batuk di tangga," kata Syed Badli dalam satu kenyataan.

Menurut mantan Ahli Majlis Penasihat Perbadanan Kampung Baru itu lagi, seburuk-buruk kerajaan Pakatan Harapan (PH) di mata Umno, menterinya ketika itu, Khalid Samad telah menyediakan pelan pembangunan komprehensif Kampung Baru.

Sedangkan, Annuar pula tidak mempunyai satu pelan alternatif sebagaimana diharapkan daripada parti yang kononnya membela orang Melayu.

"Annuar (sejak menjadi menteri) sibuk bermain politik tanpa sebarang pembaharuan yang boleh dilihat.

"Justeru itu saya ingin menasihati Annuar untuk kurangkan berpolitik sebaliknya menumpukan kepada tugas-tugas untuk membangunkan Wilayah Persekutuan, khususnya kawasan Kampung Baru," sinis Syed Badli.

Untuk rekod, Umno ketika menjadi pembangkang mereka menjadi juara dalam mencadangkan pelbagai pelan alternatif pembangunan Kampung Baru.

Umno memburuk-burukkan pelan kerajaan PH sebagai merampas tanah Melayu. Namun selepas 6 bulan memerintah, Umno gagal membentang walau satu pun pelan yang mereka uar-uarkan dahulu.


Kedah perlu ditadbir pasukan mantap, MB PN kurang pengalaman





Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah yang suram tanpa cadangan polisi atau pembangunan baharu ketika ini membuktikan Kerajaan 'tebuk atap' Perikatan Nasional (PN) tidak mempunyai agenda masa hadapan dalam membangunkan Kedah.

Berbanding kerajaan Pakatan Harapan (PH) yang memerintah hampir dua tahun dan telah berjaya menarik pelaburan langsung asing (FDI) sebanyak RM14.7 billion pada 2019 serta mempunyai polisi pembangunan jangka panjang sebelum ini.

Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Kedah, Datuk Johari Abdul, faktor Menteri Besar PN, Muhammad Sanusi Md Nor yang kurang berpengalaman mungkin akan membantutkan pembangunan negeri itu pada tahun-tahun akan datang.

"Saya melihat MB personaliti baik cuma dia tidak cukup pengalaman dari segi pentadbiran. Dia keluar universiti tidak pernah menjadi pegawai kerajaan. Pengalaman yang dia ada hanya menjadi setiausaha politik kepada MB (Azizan Razak).

"Yang kedua, dia ambil kerajaan di tengah jalan. Bila ambil tengah jalan agak sukar bentuk pemikiran. Sebab di Kedah yang paling penting ada tiga komponen. Pertama komponen Tuanku Sultan, kedua, kakitangan awam negeri dan ketiganya tentulah exco-exco dalam kerajaan.

"Pertama, tuanku Sultan amat terbuka. Tuanku tidak campur hal politik. Tuanku berpegang kepada undang-undang tubuh negeri dan Perlembagaan negara. Isu kedua, kakitangan awam kedah yang kalau dihimpunkan pengalaman mereka saya kira antara yang terbaik dalam Malaysia.

"Oleh yang demikian, kalau mereka mendapat MB yang baik, ini jadi satu kelebihan. Sebab pengalaman mereka dari segi pembangunan, tanah dan sebagainya mantap. Cuma bagaimana MB sebagai pemandu?" katanya kepada Suara Keadilan.

Johari juga beranggapan MB PN berkemungkinan tidak mampu mengawal exco negeri sebagaimana MB dari PH yang lalu. Katanya, faktor tersebut pasti akan mengurangkan keberkesanan pentadbiran PN pada jangka masa panjang.

"Faktor ketiga ialah exco. Inilah masalah besar. Sebab exco yang ada selain Pas, mereka juga ada bekas Bersatu dan bekas KEADILAN. Sudah tentu MB ada masalah untuk mengemudikan. Sebab dulu, dia bermusuh dengan Bersatu dan KEADILAN. Tiba-tiba mereka ini berada dalam kumpulan dia.

"Sudah tentu elemen tidak mendengar arahan, lambat bertindak atas arahan akan wujud. Tindakan akan jadi lembab. Nak sesuaikan diri dengan kedaan ini bukan mudah. MB pula ada 2 tahun sahaja untuk memerintah," katanya lagi.

Bagaimanapun, menurut Johari, sebagai pembangkang yang baik, PH tidak akan melakukan serangan membuta tuli sebagaimana dilakukan Umno dan Pas suatu ketika dahulu.

Demi rakyat Kedah, katanya, pembangkang akan sentiasa memberi pandangan kepada Kerajaan Negeri, terutama dalam situasi pandemik Covid 19 yang belum berakhir.

"Kita harap MB sekarang boleh duduk berbincang. Mana yang elok untuk negeri kita, kita beri pandangan. Kami tak akan menyerang. Dalam keadaan Covid sekarang rakyat cukup menderita. Kita pula nak campur dengan pergolakan politik, jadi tidak adil kepada rakyat.

"Kami berpandangan terbuka. Yang elok kita sokong yang tempang kita betulkan. Cuma pada Sanusi saya ucapkan goog luck to him. Bukan mudah," katanya penuh makna.

Untuk rekod, Kedah telah disediakan dengan pembangunan yang mantap hampir dua tahun PH memerintah. Sekiranya pemerintahan dilanjutkan maka lebih banyak skim bantuan kepada rakyat akan disediakan apabila ekonomi negeri meledak dan memberi peningkatan hasil cukai yang memberansangkan berlaku.


AZMIN, ZURAIDA MULA GELABAH?

MENJELANG BAJET 2021: MUHYIDDIN KE SANA, KE SINI TAKUT KERAJAAN TUMBANG

PRK Slim - Noktah Terakhir Kerjasama PH - Mahathir



1. Calon BN mendapat 13060 undi manakala Calon PEJUANG (Bebas@Pokok) mendapat 2115 undi dengan majoriti kemenangan Calon BN sebanyak 10945 undi.

2. PEJUANG (Bebas) turun dengan reputasi besar Mahathir selaku bekas Perdana Menteri sebanyak 3 kali, bekas Pengerusi BN, Bekas Presiden Umno paling lama, Bekas Pengerusi PPBM dan akhirnya selaku "Pengerusi" PEJUANG walaupun belum didaftarkan lagi.

3. Mengekalkan prinsip perjuangan berasaskan perkauman dengan teras perjuangan untuk orang Melayu sahaja PEJUANG kecundang di DUN Slim yang majoriti pengundinya adalah Melayu.

4. Apa maknanya?

5. PEJUANG ditolak oleh orang Melayu sendiri.

6. Teringat kata-kata yang pernah dilontarkan sendiri oleh Mahathir:

"Orang Melayu tidak pandai berpolitik. Jika mereka tidak dapat menjadi Presiden parti maka mereka akan menubuhkan parti politik baru untuk menjadi Presiden".

7. Rupanya kata-kata itu beliau tuju kepada diri sendiri.

8. Persoalannya ialah tidak pandaikah Mahathir  berpolitik? Sedangkan dunia mengiktiraf Mahathir sebagai seorang ahli politik paling licik yang pernah lahir di Malaysia malah di Asia.

9. Jawapannya mudah: Sudah sampai masanya untuk Mahathir bersara. Tiada apa lagi yang perlu dikejarnya dalam politik. Perjuangan untuk orang Melayu yang digembar gemburnya hanya retorik semata-mata.

10. Umum sudah tahu pada hari-hari terakhir di penghujung usia Mahathir hanya berjuang untuk menaikkan anaknya Mukhriz selaku Perdana Menteri dan menjaga kepentingan anak-anaknya dan para kroni yang menjadi kaya raya hasil kerjanya selama ini.

11. Kehadiran Mahathir (dengan PPBM) bersama PH sebelum PRU14 hanya bertujuan menumpang kekuatan PH.

12. Keputusan PRK Slim seharusnya dipandang serius oleh Majlis Presiden PH bahawa kerjasama dengan Mahathir tidak membawa apa-apa keuntungan kepada PH.

13. Cukuplah PH "memikul biawak hidup". Biarkan Mahathir bersendirian. Tidak perlu lagi diberi muka kerana beliau orang yang paling tidak boleh dipercayai. Pengkhianatannya kepada Anwar dan PH tidak boleh dimaafkan.

14. Jadikan PRK Slim sebagai noktah terakhir buat kerjasama dengan Mahathir. Beliau dan gerombolannya tidak menguntungkan PH malah lebih dari itu memberi mudarat.

15. PH wajib bergerak bersendirian. Kukuhkan semangat setiakawan dan kerjasama yang telah terjalin utuh. Jangan dibiarkan Mahathir merobohkan PH.

16. Memperlekeh dan menghina Anwar setelah Anwar memberi ruang yang cukup besar kepadanya adalah dosa terbesar Mahathir kepada KEADILAN dan PH.

Salam Reformasi.

Aki Rock

Guan Eng gesa moratorium pinjaman dilanjut 6 bulan lagi selepas lanjutan PKPP



 -
August 30, 2020 



Lim Guan Eng berkata, jaminan pandemik Covid-19 terkawal akan lebih menggembirakan pekerja dan perniagaan kecil, jika langkah kewangan juga diumumkan untuk mengeluarkan ekonomi daripada kemelesetan.


PETALING JAYA: Bekas menteri kewangan, Lim Guan Eng menggesa Putrajaya melanjutkan moratorium pembayaran pinjaman bank selama 6 bulan lagi selepas perintah kawalan pergerakan pemulihan disambung sehingga akhir tahun ini.
Beliau terkejut Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin tidak mengumumkan pakej rangsangan tambahan dengan lanjutan PKPP itu dan tidak meneruskan moratorium itu akan memberi kesan buruk kepada pekerjaan, perusahaan kecil dan sederhana serta pengilang.
Katanya, melanjutkan moratorium untuk 6 bulan lagi selepas ia tamat 30 Sept ini hanya akan menelan belanja RM6.4 bilion kepada pihak bank dan institusi kewangan mampu menanganinya.
“Perdana menteri harus menyedari lanjutan PKPP akan membawa kesan negatif ekonomi yang harus dibantu dengan bantuan kewangan.
“Jaminan pandemik Covid-19 terkawal akan lebih menggembirakan pekerja dan perniagaan kecil, jika langkah kewangan juga diumumkan untuk cepat mengeluarkan ekonomi kita daripada kemelesetan yang dihadapi sekarang.

“Jelas tambahan RM45 bilion diperlukan kepada suntikan dana RM45 bilion sedia ada (jumlah RM90 bilion) untuk menyelamatkan bukan saja pekerjaan rakyat Malaysia, PKS tetapi juga pengilang,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Lim menggesa Putrajaya tidak menunggu sehingga tahun depan untuk mengumumkan langkah bantuan kerana menyelamatkan pekerjaan dan perniagaan perlu menjadi keutamaan.

Jangan salahkan orang lain atas kelemahan sendiri, Tamrin beritahu Zuraida






Tamrin Ghafar berkata, adalah mustahil Zuraida Kamaruddin tidak tahu mengenai projek di bawah kementerian beliau.
PETALING JAYA: Tamrin Ghafar hari ini membidas Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Zuraida Kamaruddin selepas beliau mengaitkan bekas ahli Parlimen itu dengan salah satu projek di bawah kementeriannya yang didakwa diluluskan secara rundingan terus oleh bekas menteri kewangan Lim Guan Eng.
Zuraida sebelum ini dilaporkan berkata, sebagai penasihat syarikat Bumi Segar Indah, Tamrin bertemu dan berunding terus berhubung projek pindahan sisa pepejal dengan Lim pada 26 November 2018.
Beliau mendakwa bahawa Tamrin, anak bekas timbalan perdana menteri Ghafar Baba, merupakan penyokong kuat Pakatan Harapan (PH).
Zuraida juga mendakwa bahawa Lim bersetuju untuk mengurangkan kos projek berkenaan sebanyak 10% dan menasihati syarikat tersebut supaya bertemu Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) untuk mengemukakan cadangan itu secara rasmi.
“Selepas itu projek berkenaan diluluskan oleh menteri kewangan di bawah Lim menerusi surat bertarikh 20 Februari daripada Kementerian Kewangan kepada ketua setiausaha KPKT,” katanya.
Tamrin mempersoalkan niat Zuraida mengaitkan beliau dengan perkara itu, sekali gus menggesa menteri berkenaan supaya tidak melibatkan atau menyalahkan orang lain atas kegagalannya sendiri.
“Amat mustahil bagi seorang menteri tidak tahu langsung perkara tersebut sedangkan Kementerian Kewangan hanya bertindak mengikut rekomendasi KPKT.
“ Saya serahkan kepada peguam saya untuk tindakan seterusnya,” kata beliau dalam kenyataan hari ini.


TAMRIN GHAFAR : ISU AT TAKIRI: PENYELESAIAN YANG MUDAH

PENYELESIAN 
YANG  MUDAH

Tamrin Tun Ghafar




1.   Politik Negara ini memang meriah - tak sunyi dari berbagai isu dan kontroversi.

2.   Bermula dengan  'Langkah Sheraton'  kemudian diikuti oleh PERANCANGAN Muhyiddin bagi menguatkan kedudukan beliau dengan  MERASUAH  berbagai  Jawatan Menteri, Timbalan Menteri, MB, EXCO  dan GLC , ini termasuk beberapa  Ketua Bahagian BERSATU.

3.   Tak cukup dengan itu , baru - baru ini Parti  BERSATU membuat permohonan rasmi untuk bergabung dengan  Muafakat Nasional ( MN )  gabungan 2 parti yang ditaja oleh MUSUH  KETAT mereka,!UMNO  dan PAS;  rupa - rupanya Muhyiddin  ini  JENIS  SPESIS  yang suka JILAT  LUDAHNYA  SENDIRI , kemudian buat  SELAMBA  atau MUKA  SADIN seolah - olah mengesahkan apa yang dilakukan itu adalah asam garamnya sejak zaman 'hingusan' lagi.

4.  Kontroversi  yang paling terbaru sekali apabila seorang Menteri dari  PARTI  AMALAN  SESAT ( PAS )  atau ada kalanya  digelar  PARTI  ANGKUT  SAMPAH  ( PAS ) , Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali  At-Takiri  MENCABUL  Perundangan Negara.

5.   Di mana datangnya perkataan 'At-Tikiri' ? -  seperti juga  sebahagian penganut  PAS  ini mereka akan mengguna atau menggelar nama mereka mengikut tempat lahir atau di mana yang bersesuaian sepertimana yang diamalkan oleh 'Tok Sheikh' di Timur Tengah -  At - Takiri ini berasal dari nama daerah atau kawasan  bernama  Seberang Takir di mana beliau dilahirkan.

6.  Ada 3 orang Menteri dan 5 orang Timbalan selain dari Pengerusi-Pengerusi  GLC dan Tuan Presidennya pula adalah Duta Khas BERTARAF  Menteri.

7.  Di kalangan mereka yang cerdik  tak ramai - kebetulan mereka terdiri dari kumpulan yang tak berserban atau bersongkok seperti Setiausaha Agungnya.

8.  Tak pasti sama ada  mereka yang  mengiringi beliau ke Turki  terdiri dari ahli keluarga dan pegawai Kementerian juga TIDAK  melakukan kurantin 14 hari dari tarikh kepulangan.

9.   Selain dari menghadiri Sidang Parlimen, Menteri Perusahan Perladangan dan Komiditi ini TELAH  juga menghadiri beberapa program yang dihadiri oleh orang ramai.

10.  Makcik 'gelang merah jambu' didenda sebanyak RM8,000, pengusaha  kedai kopi  di Kedah dipenjara 5 bulan dan denda RM12,000 - ini kerana mereka MENCABUL  undang - undang seperti juga Menteri yang tak cerdik ini.

11.  Yang peliknya yang membuat kenyataan  berhubung salahlaku Menteri ini ialah Timbalan Menteri Kesihatan yang juga pernah didenda kerana tidak mematuhi Perintah Kawalan Pergerakan atau PKP sedangkan Menteri Kesihatan senyap sahaja - mungkin masih mengira jumlah sebenar Negeri dalam Malaysia dan jumlah sebenar Negara dalam dunia.

12.  Cadangan pertama beliau sebagai  Menteri  bagi menangani harga minyak sawit yang merudum ialah  MENGGANTIKAN   sawit dengan tanaman buluh sedangkan apabila Teresa Kok, Menteri Industri Utama Kerajaan PH  membuat cadangan yang sama, beliaulah orang yang  PERTAMA  MENENTANG cadangan tersebut.

13.  Alasan kononnya Istana Negara membenarkan beliau turut  menghadiri  upacara di Istana telah  MEMBUKTIKAN beliau negatif Covid 19 dengan jelas menampilkan KEBODOHAN beliau.

14.  Undang - undang mensyaratkan  setiap orang yang sampai dari Luar Negara  WAJIB  menjalani kuarantin  selama 14 hari.

15.   Undang - undang ini  PASTI  dibincang dalam Mesyuarat Kabinet  dan diperingatkan selalu melainkan beliau ini  TIDAK  FAHAM  atau DUNGUnatau faham tapi DEGIL kerana nak tunjuk bahawa sebagai seorang  Menteri beliau ‘TAK  MAKAN  SAMAN’.

16.  Sebenarnya ada 4 cara mudah yang boleh menyelesaikan kontroversi  ini :

i.   LETAK   Jawatan Menteri  secara terhormat,

ii.   Bagi membuktikan bahawa Muhyiddin ini adil dan tidak pilih bulu, lakukan PEMECATAN  seperti beliau  PECAT 282  Ahli BERSATU.

iii.   Hadi buat satu FATWA baru yang mengecualikan Menteri Bodoh ini daripada sebarang tindakan berdasarkan  KONONNYA  tatkala berlaku wabak Para Sahabat DIKECUALIKAN  dari arahan Baginda Nabi Muhammad  SAW  untuk  berada di rumah.

iv.   Memandangkan nyawa Muhyiddin berada di hujung pedang, Hadi boleh  MENGUGUT  Muhyiddin supaya mengarahkan agar denda terhadap Menteri ini TAK  LEBIH  RM1,000  atau sebaik - baiknya TIDAK  ADA  sebarang tindakan diambil ; jika engkar PAS  boleh ugut 'TARIK  HAND  BREAK' terhadap kerajaan.

17.   Terserah pada Hadi  MEMBUKTIKAN  persahabatan beliau bersama Menteri ini ikhlas atau beliau juga TIDAK  PEDULI  seperti  Muhyiddin tidak peduli perasaan pengundi khususnya penyokong BERSATU  di Johor.

Wassalam
Terima Kasih.

MAHATHIR PEJUANG YANG TIADA TEMPAT

MEMANG PUN....SEJAK KEKALAHAN DI ERA PH DAH RAMAI INGATKAN OT95. TAPI JENIS MUKA TEBAL...BIASAKLA..

PRK SLIM | Kemenangan calon BN pada PRK Slim menunjukkan pengundi tidak lagi menyokong Mahathir, kata ketua pembangkang Perak.

(function() { var d = document, w = window; w

PENYOKONG UMNO, PAS BERBEZA PENDAPAT TENTANG MUHYIDDIN

  Minggu ini politik Malaysia digawatkan berkaitan hubungan politik antara UMNO dan Perikatan Nasional (PN). Pembentukan Kerajaan Perikatan ...