RASUAH UNTUK TUKAR MUKHRIZ, ANAK MUDA MENJAUHI UMNO – EXCO PUTERI UMNO

Kit Siang: UMNO bukan lagi pilihan anak muda Malaysia


kit siang malaysia


KUALA LUMPUR 8 FEB: UMNO bukan lagi pilihan anak muda di negara ini kian bosan dengan permainan politik Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak bagi menlindungi dakwaan skandal rasuah terhadapnya.
Ia berikutan Najib mendiamkan mana-mana pemimpin UMNO yang mengkritiknya dari menjawab segala dakwaan salah laku rasuah dalam dua mega skandal.
Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, segenap lapisan rakyat termauk golongan muda mahukan jawapan memuaskan terhadap dakwaan salah laku dua skandal itu.
“Yang orang muda bukannya mahu kelulusan projek RM15 juta tetapi mahukan jawapan memuaskan mengenai skandal ‘derma’ RM2.6 bilion dan skandal RM55 bilion 1MDB yang memalukan negara di mata dunia.
“Ini bukan sahaja luahan aktivis Pemuda UMNO Pulau Pinang tapi ia mewakili luahan hati seluruh golongan muda sama ada dalam UMNO ataupun tidak,” katanya pada kenyataan media, hari ini.
Kenyataan Ahli Parlimen Gelang Patah itu turut memetik luahan aktivis berkenaan yang mengakhirinya dengan ungkapan: “Bukan UMNO ini yang kami mahukan…”
Mengulangi saranan Suruhanjaya Siasatan Diraja ditubuh bagi menyiasat skandal itu, Kit Siang juga meminta Najib supaya tidak berselindung di belakang Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali.

Seruan Solidariti Bersama DSAI



Seruan Solidariti Bersama DSAI


Jangan dilupa manusia yang bernama DSAI yang sedang dalam penjara hasil fitnah jahat. Beliau pejuang rakyat dan bagaikan lilin yang membakar diri demi orang lain untuk mendapatkan cahaya.

Mak pada 9 Februari ini marilah kita bersama-sama berkumpul di hadapan Penjara Sungai Buloh untuk memberitahu DSAI serta kerajaan UMNO/BN bahawa rakyat tidak pernah lupa akan perjuangan beliau dan rakyat akan tetap terus berdiri teguh bersamanya.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

29 April penentu kes qazaf Anwar


29 April penentu kes qazaf Anwar

(Oleh Nadia Hanafi)
KUALA LUMPUR 7 FEB : Mahkamah Syariah menetapkan 29 April depan untuk menentukan permohonan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom diterima atau sebaliknya bagi mengetepikan segala kes qazaf yang dipohon Ketua Umum KEADILAN, saudara Anwar Ibrahim.
Hakim Datuk Seri Dr Md Yusof Che Tha memutuskan demikian selepas mendengar kedua-dua hujah peguam Anwar dan Jamil.
Jamil sebelum ini memohon untuk mengetepikan semakan dan notis rayuan dikemukakan Anwar berhubung kes tuduhan qazaf kerana menyifatkan keputusan hukuman liwat telah diputuskan oleh Mahkamah Sivil.
Namun, dalam masa sama, Anwar juga telah mengemukakan permohonan bantahan awal untuk mengenepikan permohonan bantahan yang dibuat Jamil itu.
Menurut peguam Anwar, Kamar Aniah Kamaruzzaman, mereka mengemukakan bantahan itu kerana isu qazaf perlu dibicarakan di Mahkamah Syariah.
“Pada kami kes liwat dan kes qazaf adalah dua isu berlainan, tidak sama Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah.
“Kita nak menegakkan hukum Islam di Mahkamah Syariah, bukan menegakkan hukum syariah di Mahkamah Sivil,” jelasnya.
DSAIBagaimanapun hakim hari ini membuat keputusan untuk menggabungkan kedua-dua kes itu dan diputuskan pada 29 April nanti.
Kamar Aniah berkata, beliau dan peguam lain yang mewakili Anwar menerima keputusan yang dibuat hakim.
Kata beliau, sekiranya mahkamah membenarkan permohonan Jamil pada 29 April nanti, maka kes qazaf itu akan diketepikan.
“Kalau mahkamah benarkan permohonan mereka, maka tidak ada kes. Namun kalau mahkamah menolak, kita akan teruskan dengan rayuan qazaf,” katanya ketika ditemui pemberita di perkarangan Kompleks Mahkamah Syariah Kuala Lumpur.
Anwar juga turut hadir dalam kes ini.
Terdahulu, permohonan qazaf dibuat bagi mendakwa bekas pembantu peribadi Anwar, Mohd Saiful Bukhari yang gagal mengemukakan empat saksi dalam sabitan pertuduhan kes Fitnah II yang menyaksikan Anwar didapati bersalah di bawah Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan dipenjarakan lima tahun pada 10 Februari lalu.

Anwar tahan sakit begitu lama punca tekanan darah tinggi

(Oleh Fyza Abd Halim)
KUALA LUMPUR  7 FEB: Tekanan darah tinggi yang dialami Ketua Umum KEADILAN, saudara Anwar Ibrahim berpunca akibat menahan sakit terlalu lama tanpa rawatan, menurut Presiden KEADILAN, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail.
Anwar terbaruEkoran penyakit tersebut, Anwar ditahan tiga hari di Hospital Kuala Lumpur bermula 28 Januari lalu.
Menurut Wan Azizah, kesihatan Anwar sekarang agak teruk kerana tangan kanan beliau tidak boleh diangkat sekaligus menyebabkan kesukaran untuk menyuap makanan.
Beliau berkata, Anwar hanya bergantung kepada ubat tahan sakit walaupun pihaknya memohon untuk diberikan rawatan fisioterapi di hospital.
“Sebelum ini dia (Anwar) tak ada masalah tekanan darah tinggi, keadaan ini terjadi disebabkan dia menahan sakit teramat sangat dalam tempoh yang lama. Kalau tidak dirawat ini boleh membahayakan lagi kesihatannya.
Wawi lagi“Sekarang ini tangan dia tak boleh angkat, tak boleh nak makan. Saya ada minta pihak hospital benarkan dia dirawat di hospital sahaja sehingga keadaannya baik namun ditolak kerana dinyatakan Anwar boleh bertahan kerana ubat.
“Itulah kekangannya, walaupun kita merayu kepada mereka namun kuasa hanya di tangan mereka,” kata Wan Azizah.
Cucu Anwar pada mulanya turut dihalang berjumpa dengannya ketika di Mahkamah Syariah Jalan Duta semalam.
Cucu Anwar pada mulanya turut dihalang berjumpa dengannya ketika di Mahkamah Syariah Jalan Duta semalam.
Beliau berkata demikian ketika ditemui di perkarangan Mahkamah Syariah Kuala Lumpur semalam kerana kehadiran Anwar bagi menandatangani afidavitnya berhubung permohonan rayuan kes Qazaf terhadap Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.
Wan Azizah yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, setiap kali berjumpa Anwar, bekas Ketua Pembangkang itu tidak henti-henti mengambil berat soal rakyat berbanding masalah kesihatannya.
“Memang setiap kali jumpa, dia akan berbicara tentang kesusahan, masalah dan keperitan yang dialami rakyat ketika ini. Malah dia turut berpesan supaya kita jangan berputus asa dan sentiasa bersama rakyat.
“Sebab itulah, kita cuba usahakan untuk memperingati setahun dia dipenjarakan, walaupun nampak gaya ada kekangan tetapi itu tidaklah mengurangkan inisiatif serta memalapkan usaha kita untuk terus berjuang,” ujarnya.

Kena Tipu UMNO Berkali-kali Tanda PAS Matang?

Kena Tipu UMNO Berkali-kali Tanda PAS Matang?


"Jika Pas matang kenapa ditipu Umno?" selar netizen

Laman Facebook bagi portal berita rasmi Pas, Harakahdaily menerima kecaman ramai pengguna media sosial itu berhubung kedudukan Pas yang dianggap sudah matang dalam tindakan.

Status Facebook yang dimuatnaik pada malam tadi itu berbunyi, “Politik itu seni, jangan tuduh Pas lagi: Pas ketika membuat satu keputusan, bukan ikut mana-mana telunjuk. Pas sudah matang di dalam tindakan.”

Bagaimanapun, semakan Malaysia Dateline pagi ini mendapati majoriti daripada lebih 40 ulasan yang memberi reaksi terhadap ungkapan yang memetik kenyataan Naib Presiden Pas, Ustaz Idris Ahmad itu menganggap parti tersebut tidak matang dan mudah diperalat oleh Umno.


“Jika Pas matang kenapa ditipu Umno? Barangkali nak jadi matang mestilah ditipu umno BERULANG kali,” kata Hamdan Mohamad antara pengguna Facebook yang memberi reaksi dalam status yang dimuatnaik selama 10 jam itu.

Sementara itu, Kamarul Mohamad menulis, “Kalau matang tak adalah istilah jebon, nyamuk, anwarinas, salak bukit, baru#, jahil, pan###, parasit, dan lain-lain. Jika pilih Islam perkuat dakwah, bukan melabel.”

Hal sama juga ditekankan oleh pengguna Facebook yang memakai nama Mak Labu dengan berpendapat sejumlah pemimpin lama dalam parti yang berjasa dan telah diuji dengan pelbagai cabaran tidak akan dihalau keluar oleh Pas jika parti itu matang.

“Kalau matang Pas tak dikencing Umno dlm hudud. Kalau matang Pas tak diperalatkan Umno untuk guna hudud pecahkan PR (Pakatan Rakyat),” tegas Mak Labu lagi.

Pas kuat sendirian

Sementara itu, ujar pengguna Facebook, Mohd Mahfuz, Umno akan senang hati apabila melihat Pas kalah teruk pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) nanti kerana bersendirian.

Menyaksikan Pas lebih banyak berperang dengan parti pembangkang, Zahid Abdul Ghafor pula berpandangan Pas usah asyik retorik seperti Umno sebaliknya rakyat mahu melihat parti itu melaksanakan hudud.

“Tak habis lagi ke? Kuat bila sendirian… Dah kuat buat aja la kerja… asyik cari simpati buat apa? Nak bela Melayu tapi perguna Melayu untuk kekal kuasa dan kezaliman.

“Rasa pelik tengok Pas tak berhenti meroyan lepas membersihkan dengan cara yang cukup suci. Kata dah kuat tapi hudud pun senyap. Rakyat makin dizalimi. Dulu nak ambil kuasa dari orang gila tapi kini nak nasihat orang gila pulak,” bidasnya lagi.

Terus mempersoalkan kematangan Pas, Azman Kasim menulis, “Matang hapakebenda! Golongan cerdik pandai dan profesional habis disepaknya ditendangnya. Pada Pas yang pakai kopiah dan serban saja yang layak jadi pemimpin. Matang ke tu?” soalnya.

Beliau juga mempersoalkan kemungkinan pemimpin muda Pas pada masa ini bersedia dikenakan hukuman penjara seperti pemimpin Pas terdahulu.

“Orang yang berjuang berpuluh tahun sanggup keluar masuk penjara demi parti dan rakyat langsung tak dihargai. Matang ke tu? Agak-agak ada tak pemimpin muda Pas sekarang yang berani masuk penjara?” tambah Azman lagi.

Dakwaan Idris kononnya Pas sudah matang juga mendapat sindiran Amin Saedi yang menyoal, “Termasuklah mengkhianati perjanjian yang telah dimeterai adalah seni berpolitik?”

Reaksi sinis turut dilontarkan oleh Mohd Syukri apabila meninggalkan komentar berbunyi, “Politik itu seni, jangan tuduh Pakatan Harapan, PKR, Dap, Amanah lagi…”
-MD
ULASAN GB

Teruk nampak gayanya Naib presiden PAS kena belasah dengan warga internet.

Pandai bercakap tapi tak tahu apa yang dia cakap. "Seni berpolitik" katanya. Kalau PAS tahu seni berpolitik tidaklah ia menjadi kera sumbang sekarang ini.

Mungkin "mencaci dan memaki-hamun" dengan perkataan-perkataan barua, tolol, pengkhianat dan seumpamanya itu juga "seni berpolitik". Tikam rakan, memfitnah pil kuda dan komunis juga mungkin termasuk di dalam seni berpolitik PAS sekarang ini.

Mana mungkin PAS yang berhasrat nak menjadi ketua, tetapi tak mampu untuk menjadi pengikut yang baik?

Hukum kebenaran dan keadilan akan terus berjalan. PAS semakin dipinggirkan dan PAS yang nampaknya akan terus hilang seperti HAMIM dan BERJASA seperti yang dituduhnya kepada pihak lain.

KENAPA DUA LEBAI NI BERGADOH PULAKKK..



Udah nape korang berdua nihh..?

Hehehe

(function() { var d = document, w = window; w

Undi Pas Tidak Jamin Islam Didaulatkan (ULANGSIAR)

Oleh: Syed Mohd Al-Amin Tuan Sharif Sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) 14 dan jauh sebelumnya pun pada PRU13,12,11 dan 10, malahan sejak ...