SISI GELAP GUAN ENG-

 


SISI GELAP GUAN ENG
Singgah menunaikan solat di masjid Umar bin Abdul Aziz, Batu Maung, Pulau Pinang. Selesai menunaikan solat, berbual dengan pengerusi masjid. Dalam perbualan, pengerusi bercerita sejarah membuat masjid.
Menurut pengerusi, masjid ini dibina dengan kutipan derma orang ramai mencapai RM700 ribu. Bagi mendapatkan lagi tambahan untuk menyiapkan masjid, pihak masjid Ke putrajaya berjumpa dengan menteri untuk minta bantuan. Menteri di Putrajaya menyatakan bahawa kerajaan BN tidak mempunyai peruntukan.
Hari raya korban yang lalu. Antara jemputan yang hadir adalah Ketua Menteri, Lim Guan Eng. Dalam perbualan, ketua Menteri ambil maklum bahawa masjid tidak dapat disempurnakan binaannya kerana terbantut kewangan.
Atas inisiatif ketua Menteri sendiri, Masjid Umar bin Abdul Aziz telah diluluskan bantuan kewangan sebanyak RM 3 juta. Syukur, masjid yang pecah tanahnya disempurnakan oleh Dato’ Seri Anwar Ibrahim pada Jun 2014 memakan belanja sebanyak RM 4,012,060.73 berjaya disiapkan pada Jun 2016.
Dengan reka bentuk tradisi melayu dan masjid pertama di Pulau Pinang yang mempunyai menara berbentuk rehal. Mengambil sempena ketokohan Saidina Umar bin Abdul Aziz, seorang mujtahid dan khalifah Islam yang adil, masjid ini boleh menampung 1500 orang jemaah dalam satu masa, dengan disediakan pelbagai kemudahan seperti bilik mesyuarat, bilik imam, bilik tamu, malahan tandas mesra OKU.

Saifuddin Nasution
Penasihat Strategik Ketua Menteri Pulau-Pinang


SOLIDARITI UNTUK TIAN CHUA MEMBELAH GELITA DEMOKRASI

PH HILANG UNDI MELAYU JIKA ABAI ISU LUAR BANDAR

‘MENGAPA TERIMA KEMASUKAN AHLI? UMNO – PAS MAHU GABUNG’

GST akibatkan inflasi mendadak, timbulkan kemarahan anak muda


KUALA LUMPUR, 7 JUN: Kajian perbandingan harga keperluan runcit bagi sebuah pasaraya yang dijalankan oleh badan pemikir REFSA baru-baru ini mendapati, harga barang meningkat pada peratusan yang sangat membimbangkan selepas pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).
Kajian tersebut yang membandingkan harga-harga barang keperluan harian antara tahun 2010 sehingga 2017 dengan meneliti risalah-risalah lama pasaraya tersebut memperlihatkan angka-angka yang memeranjatkan.
Pek isian semula Milo 1kg mencatatkan kenaikan 40.03 peratus iaitu RM20.99 pada tahun 2017 berbanding hanya RM18.99 pada tahun 2013.
Walaupun tidak dikenakan GST, harga paha ayam bagi setiap kilo turut mengalami kenaikan sebanyak 52.46 peratus daripaa RM6.59 (2013) kepada RM9.59 (2017).
Kopi pra-campuran yang dijual pada harga RM7.99 pada tahun 2012 mencatatkan kenaikan sehingga 75% apabila ia dijual pada harga RM13.99 pada tahun ini.
Barang-barang keperluan lain seperti beras, makanan sejuk beku, sabun basuh baju, susu pekat dan sebagainya lagi turun mencatatkan kenaikan purata 40% seperti dalam rajah di bawah:
Senarai perbandingan harga yang dijalankan REFSA terhadap barangan keperluan bermula 2010 hingga 2017.
Di sebalik dakwaan kononnya pelaksanaan cukai GST sebagai adil kerana setiap individu akan membayarnya – sekaligus menambah pendapatan negara, ia ternyata terus memberi kesan susut nilai kepada kocek setiap rakyat di negara ini.
Bagi golongan muda yang terdedah dengan gaya hidup bandar – makan di restoran, gadget, pengangkutan awam, parkir, tol, termasuk aktiviti sosial malam minggu, GST memberi kesan langsung terhadap perbelanjaan harian mereka.
Tinjauan Roketkini di sebuah kompleks membeli belah popular di ibu negara baru-baru ini mendapati, semua responden yang terdiri dari kalangan golongan muda bekerja memberi isyarat ‘tidak’ kepada pelaksanaan GST.
Perhatian yang diberikan golongan muda terhadap pelaksanaan cukai membebankan tersebut jelas ketara apabila responden cakna dengan perubahan setiap sen yang mereka belanjakan.
GST perlu dikurangkan kata Syafiqah, 23.
Apabila ditanya wajarkah GST dinaikkan lagi untuk menambah kantung negara,Shafiqah, 23yang mengakui rasa terbeban dengan cukai itu menyatakan tidak bersetuju malah memberi pandangan sebaliknya.
“Tak setuju, rasanya 6 peratus ni dah cukup. Ya, ada rasa terbeban. Macam kalau kita ke restoran, 6 peratus (GST) dia caj, lepas tu ‘service charge’ restoran punya pun dia caj dah jadi (semuanya) lebih enam peratus,” katanya yang kini sudah bekerja.
Ditanya pandangannya bahawa cukai terbabit akan dikembalikan kepada pembangunan untuk masyarakat, beliau tersenyum sinis dan hanya berkata ia langsung tidak dirasai.
“Kalau boleh (kerajaan) kaji semula peratusan untuk GST,” katanya lagi.
Berkongsi pandangan yang serupa, Kenny, 33, berkata kadar 6 peratus yang dikenakan dalam GST sudah memberi kesan kepada perbelanjaannya.
Pelaksanaan cukai GST memang dirasai kata Kenny.
“GST 6 peratus juga sudah beri kesan (pada perbelanjaan harian). Kalau boleh, GST ini diturunkan sebab saya rasa, orang biasa sudah terbeban dengan cukai itu,” katanya.
‘Harga barang turun’
Dongeng kerajaan kononnya ‘harga barang akan turun kerana GST’ sekadar menjadi penyedap telinga, faktanya, ‘harga barang masih meningkat kerana GST’. Malah, kumpulan rakyat berpendapatan rendah lebih terjejas dengan pelaksanaan cukai itu.
Realitinya, sama ada GST dilaksanakan atau tidak, kerajaan masih gagal menangani kenaikan harga keperluan rakyat – apalagi jika kadar 6 peratus itu wujud dalam resit pembelian anda!
Arif, 23, pula berpandangan bahawa beban GST akan lebih dirasakan mereka yang berpendapatan sederhana dan ke bawah.
Mengakui tidak bersetuju dengan pelaksanaan GST, beliau berkata purata pendapatan rakyat negara ini masih di tahap rendah.
“Mungkin bagi golongan kelas ekonomi pertengahan dan ke atas mungkin ‘okay’lah tapi purata (pendapatan) dalam kalangan rakyat Malaysia yang biasa masih rendah.
“Bagi pendapat saya, kalau nak laksanakan masih boleh tapi rendahkan lagi jadi 4 peratus atau 2 peratus lebih kurang macam tu,” katanya yang bekerja di sebuah syarikat perkapalan Singapura.
Golongan berpendapatan sederhana dan kebawah lebih merasai beban akibat GST kata Arif.
Menurut Arif, kenaikan kadar harga sesuatu barangan masih meningkat meskipun kerajaan memansuhkan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) 10 peratus dimansuhkan.
“Kalau nak ceritakan pasal ni, rasanya masa cukai SST kemudian GST, kerajaan tak tolak pun SST 10 peratus, maknanya kita bayar 16 peratus bukannya 6 peratus.
“Contohnya kalau pergi shopping, dulu sebelum GST misalnya beli seluar harga RM50 (ada SST), tapi bila ada GST harga tu jadi lebih. Sepatutnya harga jadi lebih kurang; RM50 kurang 10 peratus SST tambah 6 peratus GST – sepatutnya kurang. Tapi, sekarang dah jadi lebih daripada RM50.
“Tak taulah kerajaan kutip banyak ke kurang tapi kalau ikut logik memang lebihlah,” katanya.
Meski GST diunjurkan memberi pulangan sebanyak RM42 bilion kepada kerajaan pada tahun 2017, tanpa pengurusan yang telus dan cekap, kerajaan akan tetap gagal mencapai objektifnya.
Adun Damansara Utama, Yeo Bee Yin
Mengulas hal ini, Adun Damansara Utama Yeo Bee Yinmenyifatkan pertumbuhan KDNK negara yang baru sahaja diumumkan kerajaan tidak dirasai oleh rakyat di bawah.
“Kerajaan baru sahaja mengumumkan angka pertumbuhan KDNK sebanyak 5.2%.
“Namun bagi rakyat biasa, gaji mereka tetap tidak bertambah atau tidak dapat mengejar peningkatan kos sara hidup ekoran inflasi disebabkan pelaksanaan cukai GST,” ujarnya.
Menurut Bee Yin, struktur ekonomi Malaysia menyebabkan kekayaan yang dihasilkan negara yang diterjemahkan melalui KDNK tersebut tidak dinikmati secara sekata.
“Ia hanya tertumpu kepada mereka yang berada di atas ‘piramid’ ini. Bukan rakyat biasa seperti kita semua,” tegasnya.
Cukai GST mula dilaksanakan pada 1 April 2015 setelah dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Parlimen dalam ucapan belanjawan pada 25 Oktober 2013. Ia disokong oleh 118 Ahli Parlimen Barisan Nasional

Rugi RM200j tapi terus bernyawa, siapa ‘payung’ Utusan?




Image result for gambar akhbar utusan malaysia



Saya bekerja sebagai wartawan Utusan Melayu (M) Berhad mulai tahun 2001 hingga 2009, meninggalkan syarikat itu pun kerana ‘dihalau’ buang kerja dan tak mungkin meletak jawatan dengan sendirinya.
Tidak dinafikan, saya menimba banyak pengalaman sebagai wartawan di syarikat tersebut selain memulakan kehidupan berkerjaya dalam erti kata yang sebenar bersama rakan-rakan Utusan di seluruh negara.
Semuanya menjadi pengakhiran setelah saya mengepalai Kesatuan Kebangsaan Wartawan (NUJ) cawangan Utusan Melayu yang akhirnya menyebabkan saya dibuang kerja atas ‘kesalahan’ memfitnah syarikat dalam isu pembelian tiang gol RM360,000.
Saya berani katakan bahawa tak mungkin saya meninggalkan syarikat itu jika tidak kerana dibuang kerja pada 2009 kerana Utusan syarikat yang ‘maha’ hebat. Kenapa saya kata Utusan hebat?
Masalah kewangan Utusan
Saya mulakan jawapan ini dengan berkongsi rasa ‘kagum’ dengan Utusan setelah menjenguk laporan tahunan syarikat itu tahun 2016, baru-baru ini dan mendapati syarikat itu mencatatkan kerugian sebelum cukai selama lima tahun berturut-turut.
Dalam laporan tersebut, ia memetik Utusan rugi lebih RM16 juta pada tahun 2012, diikuti rugi lebih RM20 juta tahun 2013, terus rugi RM83.65 juta pada 2014, rugi lagi lebih RM16 juta pada 2015 dan meneruskan trend kerugian tahun lalu dengan RM66.7 juta.
Di sebalik terus mengalami kerugian tersebut, Utusan terus beroperasi dengan menerbitkan akhbar Utusan Malaysia, Mingguan Malaysia, Kosmo dan Kosmo Ahad selain pelbagai majalah antaranya Wanita, URTV, Harmoni, Al Islam, Mastika, Saji dan Infiniti.
Walaupun jumlah edaran beberapa akhbar dan majalah keluarannya semakin hari semakin menurun, Utusan terus gah dengan jenamanya yang berusia berdekad lamanya serta sering dilabel dengan pro-kerajaan semata-mata.
Dengan menerbitkan produk berkenaan, ia menjadi periuk nasi kepada ribuan tenaga kerja syarikat itu yang diletakkan di seluruh pelusuk negara dalam jabatan pengarang, pengurusan dan pengilangan termasuk Sabah dan Sarawak walaupun bukan semua adalah propemerintah.
Utusan terus gah
Jadi, Utusan itu hebat kerana, walaupun mencatatkan kerugian terkumpul lebih RM200 juta dalam tempoh lima tahun tetapi masih mampu beroperasi dengan kapasiti maksima tanpa sehari pun, akhbar-akhbar atau majalah keluarannya tidak berada di pasaran.
Utusan juga hebat kerana walaupun mencatatkan kerugian terkumpul lebih RM200 juta tetapi tidak pernah membuang pekerja secara beramai-ramai mahupun menawarkan VSS atau skim pemberhentian sukarela bagi mengurangkan kos operasi.
Utusan lagi hebat kerana walaupun mencatatkan kerugian terkumpul lebih RM200 juta tetapi mampu mendepani kos guaman dan membayar denda ratusan ribu ringgit apabila kes fitnah membabitkan syarikat itu kalah di mahkamah.
Terbaru, Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamed Azmin Ali memberi Utusan tempoh 48 jam untuk memohon maaf berhubung artikel muka depan akhbar itu yang bertajuk ‘Azmin benar pesta arak’.
Dalam hal ini, saya cukup yakin Utusan tidak akan meminta maaf dan sanggup berdepan Azmin di mahkamah walaupun syarikat itu mencatatkan kerugian terkumpul RM200 juta sejak lima tahun lalu.
Utusan juga terus gah dan mampu membayar gaji semua kakitangannya tepat masa pada setiap bulan (hanya sekali, dua sahaja yang terlewat sebelum ini) walaupun berhabis duit untuk membayar peguam dan denda yang dikenakan.
Timbulnya persoalan
Justeru, ramai yang sama seperti saya, menyimpulkan bahawa Utusan itu hebat kerana mampu terus beroperasi pada kapasiti maksima dan masih terus mempunyai perancangan untuk mengambil pekerja baru.
Tidak kurang juga di kalangan mereka yang bertanya kepada saya, bagaimana Utusan mampu mencapai tahap begitu dalam aktiviti perniagaan walaupun boleh dikatakan tenat dari segi kewangan.
Mereka ini yang rata-ratanya golongan usahawan tertanya-tanya bagaimana Utusan mampu untuk melangsaikan kos bulanan terutama gaji para pekerja sedangkan jumlah edaran akhbar tersebut semakin hari makin berkurangan.
Mereka tertanya-tanya, apakah Utusan sebagai sebuah syarikat senaraian awam ada menerima sumber kewangan lain yang tidak dilaporkan kepada Bursa Malaysia sehingga menjadikan syarikat itu terus gah beroperasi.
Atau soalan yang lebih tepat, siapa atau apa yang ‘memayungi’ Utusan dan atas tujuan apa menyalurkan dana jutaan ringgit sebulan walaupun atas kertas Utusan dianggap kronik dan gagal dalam perniagaan.
Mungkinkah Utusan masih menjadi pembentuk pendapat umum atau shaping people opinion sehingga pihak yang memayungi syarikat media tersebut mendapat manfaat daripada berita-berita yang disiarkan oleh akhbar atau majalahnya.
Apapun jawapan atau realitinya, hanya Allah Taala sahaja yang mengetahui dan merencanakan perjalanan ini sehingga Utusan terus gah di persada media negara walaupun terus rugi selama lima tahun dan dihambat persaingan akhbar dan portal media lain.
*Amran Ahmad Nor adalah anak kepada bekas pemimpin DAP Allahyarham Ahmad Nor dan bekas pengerusi NUJ cawangan Utusan Melayu

TAK BAIK PAS MENOLAK HASRAT KERJASAMA UMNO, JADILAH PARTI YANG MENGENANG BUDI



Apabila Ketua Penerangan UMNO, Annuar Musa menyatakan Pas dan UMNO akan bekerjasama dalam pilihanraya akan datang kerana mendakwa mereka mempunyai DNA yang sama, ia tentulah disebabkan ada maksud tertentu dapat atau boleh dicapai melaluinya.

Yang paling mudah, jika kerjasama itu dibentuk, maksud yang boleh dicapai ialah UMNO mungkin lebih cerah untuk mengekalkan kuasanya di peringkat Pusat, manakala Pas barangkali akan beroleh beberapa negeri untuk ditadbir.

Selain itu, dengan UMNO sebagai parti yang memperjuangkan Melayu dan Pas mendakwa memperjuangkan Islam, bergabungnya mereka bukan saja memungkinkan kuasa dapat dipertahankan, malah skandal-skandal yang selama ini diperkatakan ramai pun boleh ditutup sama.

Bukankah itu sebenarnya baik, bukan saja untuk UMNO tetapi juga kepada Pas?
Skandal 1MDB dan skandal balak misalnya, mungkin antara yang boleh ditutup begitu saja jika UMNO dan Pas benar-benar bekerjasama dan seterusnya menang pilihanraya.

Jadi, mengapa Idris Ahmad yang mewakili Pas begitu cepat menolak kenyataan Annuar Musa itu?

Dengan Naib Presiden Pas itu menyanggah kenyataan Annuar Musa sambil mengingatkan agar jangan perasan kedua-dua parti mempunyai DNA yang sama, apakah Pas sebenarnya menolak kebaikan bersama yang boleh dicapai melalui kerjasama tersebut?

Lagi pun, bukankah musuh Pas adalah DAP, sama  seperti musuh UMNO juga, sudah tentu hanya dengan bekerjasama saja kekuatan berganda dapat diserlahkan untuk menghadapi musuh bersama itu.

Bagaimana untuk melawan DAP dan Pakatan Harapan yang kononnya dikuasai oleh DAP, malah ada pemimpin Pas juga berkata, mengundi Pakatan Harapan sama seperti mengundi DAP, jika Pas tidak sedia menjadi lebih kuat dan bergabung tenaga dengan UMNO?

Lebih penting daripada itu, Najib Razak selaku Presiden UMNO adalah pemimpin yang banyak berbuat baik kepada Pas. Selain menunjukkan sikap berbaik dan membenarkan usul persendirian RUU355, Najib juga telah membawa pemimpin Pas melalui Jamil Khir Baharom, minum teh tarik di London, sepentas memperjuangkan nasib umat Islam Rohingya dan mungkin turut berbuat banyak budi lain  yang kita tidak ketahui.

Maklumlah, Najib bukan saja seorang bilionaire, tetapi juga amat pemurah. Di sana sini telah didedahkan bagaimana Najib menghulur RM1 juta, RM2 juta dan ada yang sampai RM9.5 juta kepada orang-orang tertentu yang disukainya.
Donald Trump yang juga bilionaire pun tidak semurah Najib hatinya.

Oleh itu, apabila Annuar selaku orang kanan Najib menyatakan UMNO dan Pas akan bekerjasama kerana mempunyai DNA yang sama, Idris Ahmad tidak sepatutnya begitu cepat menolak dan menyanggah.

Jangan begitu cepat lupa tentang budi baik Najib terhadap Pas selama ini wahai Idris, Ahli Parlimen Bukit Gantang.

Bukankah budi dan sikap baik hati Najib kepada Pas sejak kebelakangan ini dan kesediaan Pas menyambutnya menunjukkan UMNO mempunyai DNA yang sama dengan Pas?

Kalau tak percaya juga, cuba Idris tanya kepada Hadi Awang, Nasaruddin Tantawi atau Nik Abduh, sama atau tidak DNA UMNO dengan Pas sekarang ini? (ShahbudinHusin 06/10/2017).

(function() { var d = document, w = window; w

WING'S HUKUM KARMA { OFFICIAL VIDEO } KHAS BUAT ATOK 96..