Rakyat tidak marah pelaksanaan PKP, tapi sebab layanan tidak sama rata - Dr Zainal Ariffin

 

Faris Danial Razi
Rakyat tidak marah pelaksanaan PKP, tapi sebab layanan tidak sama rata - Dr Zainal Ariffin
Rakyat tidak marah dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau sebarang sekatan pergerakan tetapi atas sebab layanan tidak sama rata, ujar Datuk Dr Zainal Ariffin Omar. - Bernama
KUALA LUMPUR: Rakyat tidak marah dengan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) atau sebarang sekatan pergerakan, ujar Presiden Persatuan Pakar Perubatan Kesihatan Awam Malaysia, Datuk Dr Zainal Ariffin Omar.
Namun, apa yang mebangkitkan kemarahan rakyat adalah, denda yang tidak masuk akal dan kelonggaran yang hanya diberikan kepada golongan-golongan tertentu.
“Sebenarnya kita lihat, rakyat ini bukan marah sangat kepada pelaksanaan PKP, PKPP, PKPB atau sebagainya
“Tetapi mereka marah kerana pelaksanaan yang tidak mengikut kepada garis panduan, misalnya (kelonggaran) yang dibenarkan untuk kumpulan-kumpulan tertentu.
“Kemudian ada layanan yang tidak masuk akal, denda daripada pihak berkuasa dan sebagainya. Jadi, kemarahan itu jadi berleluasa.
“Jadi pada masa ini, apa sahaja tindakan kerajaan itu dilihat sebagai satu tekanan kepada rakyat dan oleh kerana itu rakyat akan bounce back (melantun) seolah-olah untuk membalas balik,” jelas Dr Zainal ketika dihubungi Astro AWANI pada Sabtu.
Beliau dalam pada itu mengingatkan orang ramai agar tidak terlalu mengikut perasaan dan rakyat kekal bersama dalam meneruskan pematuhan prosedur operasi standard (SOP).
“Jadi, kita kembali mengajak rakyat untuk bersama-sama mematuhi SOP dan kita terpaksa melalui kawalan yang agak ketat semasa perayaan ini.
“Jika tidak, kita akan berakhir macam di India sana kerana mereka buka (membuka semua operasi), dan rakyat pun gembira untuk menjalankan kehidupan yang tidak sepatutnya (diamalkan ketika pandemik).
“Jadi, kita tidak mahu itu berlaku di negara kita, selepas daripada tempoh perayaan nanti,” nasihatnya lagi.
Sementara itu, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) mencadangkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan di negeri-negeri membabitkan kes COVID-19 tinggi bagi mengekang penyebaran wabak tersebut.
Menurut Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, cadangan itu berikutan kes melebihi angka 3,000 bagi tempoh tiga hari berturut-turut dan tidak menunjukkan penurunan.


Tubuh RCI siasat dakwaan campur tangan, gantung tugas Hamzah ketika siasatan, kata Pejuang

 

Mior Nor Haidir Suhaimi berkata, siasatan terperinci perlu dijalankan ke atas dakwaan campur tangan Hamzah Zainudin dalam urusan polis.

PETALING JAYA: Pejuang menggesa siasatan terperinci ke atas dakwaan mengejutkan ketua polis negara berhubung campur tangan menteri dalam negeri dalam urusan polis berkaitan pelantikan pegawai atasan.

Peguam parti itu, Mior Nor Haidir Suhaimi, berkata kerajaan perlu mempertimbangkan penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk menangani isu yang dibangkitkan Abdul Hamid Bador yang bakal bersara minggu depan.

“Dan sepanjang siasatan, Hamzah Zainudin perlu digantung daripada tugas bagi mengelakkan sebarang campur tangan,” kata beliau dalam kenyataan.

Semalam, Hamid dilaporkan mendakwa Hamzah di sebalik pengeluaran “surat keramat” menyekat dua pegawai kanan polis ditukarkan.

Ini susulan pengakuan Hamzah yang suara dalam rakaman perbualan mengenai rombakan pasukan polis tular di media sosial adalah dirinya.

Mior menyifatkan campur tangan politik dalam pertukaran pegawai atasan polis sebagai penyalahgunaan kuasa.

Terdahulu, Persatuan Patriot Kebangsaan menggesa Perdana Menteri Muhyiddin Yassin memecat Hamzah kerana “menghina, bersikap biadab dan mengabaikan fungsi undang-undang pasukan polis”.


Ke arah mana, politik Melayu-Islam?


Barangkali BN 2.0 yang dibentuk oleh polisi serta kurang fokus kepada etnik akan muncul dari perikatan baru melibatkan teman sekatil yang aneh ini

By

 Azmil Tayeb

 




Kita sedang menyaksikan rekahan yang semakin membesar di dalam parti politik Melayu yang utama, Umno, ketika negara menuju ke pilihan raya umum.

Rekahan yang jelas membahagikan pemimpin parti serta anggota yang mendukung kerajaan Perikatan Nasional sekarang dari mereka yang mahukan Umno untuk bergerak secara mandiri, termasuklah untuk bekerjasama dengan PKR dan DAP.

Ini bukanlah kali pertama Umno berpecah kepada beberapa kelompok yang saling bertingkah di mana akhirnya mengakibatkan parti terpaksa disusun semula selepas semuanya selesai.

Pengasas Umno, Onn Jaafar, meninggalkan parti pada 1951 selepas gagal membuka keahlian parti kepada kelompok etnik yang lain.

Tidak dilupakan juga, Pas juga merupakan serpihannya yang keluar pada awal 1950an.

Kemudian, selepas rusuhan kaum 13 Mei pada 1969, Umno diambil alih oleh kelompok garis keras, yang sekaligus mengenepikan tokoh moderat seperti Tunku Abdul Rahman.

Pada 1987, Umno sekali lagi bergelumang dengan krisis dalaman saatnya Dr Mahathir Mohamad dan Tengku Razaleigh Hamzah bertelingkah merebut kerusi presiden parti. Kemenangan Mahathir yang kontroversi itu dicabar di mahkamah oleh kelompok Umno yang kalah. Namun sebelum kes mereka sampai ke mahkamah yang tertinggi, beberapa hakim utama di dalam mahkamah tersebut sudahpun dipecat atau digantung. Ketika parti sudah diisytihar haram, Mahathir serta penyokongnya mendirikan Umno Baru manakala kelompok Razaleigh pula menubuhkan Semangat 46.

Di tahun 1998, Umno berdepan krisis dalaman ketika timbalan presiden, Anwar Ibrahim, dipecat secara mengejut. Ianya memecah-belahkan parti sekaligus mencetuskan gerakan Reformasi. Ramai penyokong lama Umno meninggalkan parti dalam keadaan kecewa dan menyertai Pas serta PKR yang baru ditubuhkan. Umno sekaligus dilemahkan sehinggakan kerajaan Barisan Nasional ketika itu, hampir tersungkur pada pilihan raya 1999 jika bukan kerana dukungan penuh dari kelompok etnik yang lain.

 

Di dalam semua krisis ini, Umno seringkali berada di dalam posisi dominan, yang membenarkannya untuk kembali menguat. Semangat 46 tidak dapat menggugah cengkaman Umno terhadap pengundi Melayu, manakala Pas kekal menjadi parti ‘negeri’ yang tidak dapat menggugat Umno di peringkat nasional.

Sejak 2018, walaubagaimanapun, politik Melayu-Islam terbahagi kepada tiga bentuk –  Umno, Bersatu dan Pas – di mana ketiga-tiga parti bersaing mendapatkan dukungan dari kelompok pengundi Melayu yang sama.

Ironinya, perebutan tiga penjuru melibatkan undi Melayu ini bermula sebagai perikatan “kesatuan Melayu-Islam”, yang dikenali sebagai Muafakat Nasional, yang berniat untuk mempertahankan kedaulatan Melayu-Islam daripada sebarang ancaman, utamanya dari kerajaan Pakatan Harapan ketika itu.

Kesatuan Melayu-Islam ini membuktikannya ia hanyalah topeng bagi parti-parti itu untuk merampas kuasa dari PH pada hujung Februari 2020 serta kemudiannya berkongsi hasil kudeta. Soal etnik dan keagamaan diketepikan saatnya ketamakan dan kuasa mendominasi kerajaan PN.

‘Abang besar’ Umno terpaksa beralah dengan ‘adik kecil’ Bersatu. Inilah yang kemudiannya mencetuskan ketegangan dalaman Umno, yang dihamburkan ketika perhimpunan agung tahunan yang baru saja selesai itu.

Apa yang terjadi sekarang? Sukar untuk dinyatakan adakah Umno akan kembali ke dakapan PN bagi mengelakkan persaingan banyak penjuru ketika pilihan raya akan datang. Umno mempunyai hampir seluruh kekuatan undi, dan Umno sedar akan hal ini. Ia mempunyai gerakan akar umbi yang berdisiplin, jenama yang dikenali, kesetiaan pada parti serta prestij sosial di kalangan negeri bermajoriti Melayu.

Bersatu merupakan ‘orang baru’ yang dinaikkan ke puncak kuasa ketika skandal 1MDB serta tsunami politik 2018. Satu-satunya kelebihan undi yang ia miliki adalah akses kepada duit kerajaan persekutuan sebagai sumber naungannya. Namun, adakah ianya mencukupi bagi parti ini?

Barangkali pilihan raya 2018 dapat memberikan kita sedikit gambaran.

Bersatu bertanding di 52 buah kerusi parlimen dan memenangi 13 daripadanya. Ianya sebuah rekod buruk di mana hanya 25% kadar kemenangan di dalam pilihan raya yang menyaksikan persaingan tiga penjuru di kebanyakan kawasan majoriti Melayu di mana BN-Umno cukup lemah.

Sebagai perbandingan, PKR bertanding di 71 kerusi dan memenangi 47 (66% kadar kemenangan) manakala DAP pula bertanding 47 kerusi dan memenangi 42 (kadar kemenangan setinggi 89%).

Tambahan pula, kebanyakan MP Bersatu yang memenangi kerusi pada 2018, misalannya Mahathir, Mukhriz Mahathir, Syed Saddiq dan Maszlee Malik meninggalkan parti selepas Langkah Sheraton berlaku.

Ianya jelas yang walaupun PH terkesan dengan tsunami politik 2018, Bersatu tetap menjadi batu yang membebankan perikatan politik itu.

Tidak pelik mengapa Bersatu benar-benar mahukan Umno untuk kekal di dalam kerajaan PN. Bersatu sedar bahawa mereka akan ‘disapu’ keluar pada pilihan raya akan datang, lebih-lebih lagi di dalam persaingan banyak penjuru.

Namun, katakanlah, jika pun Umno setuju untuk kekal bersama PN bagi pilhan raya akan datang, adakah parti itu, dalam logiknya, sanggup mengenepikan kelebihan undinya yang cukup besar semata-mata kerana ‘kesatuan Melayu-Islam’? Hanya mereka yang bodoh akan percaya taruhan sebegitu.

Bagaimana kemudiannya dinamik Melayu-Islam ini akan membentuk politik masa depan di Malaysia? Nampak gaya, Umno akan memenangi kebanyakan kerusi di kawasan majoriti Melayu; Pas akan kekal mendominasi di Kelantan, Terengganu dan Kedah; manakala Bersatu akan menjadi nota kaki di dalam sejarah.

Namun Umno perlu membentuk gabungan politik dengan majoriti jika ia mahu mengambil alih kerajaan persekutuan. Soalnya, parti mana yang sanggup bekerjasama untuk mentadbir bersama Umno?

Kita sekarang mendengar desas-desus yang cukup kuat melibatkan perbincangan di antara Umno dan PH, lebih-lebih lagi selepas bocornya perbualan telefon di antara presiden Umno Zahid Hamidi serta pemimpin PH, Anwar Ibrahim. Apa yang berlaku jika Umno dan PH tidur sekatil? Adakah ia akan menjadi BN 2.0 dengan Umno menjadi pasangan yang dominan menguasai parti komponen yang lain?

Satu perkara yang jelas, DAP bukanlah MCA dan PKR bukanlah MIC. Kedua-dua PKR dan PKR boleh menyaingi kekuatan pilihanraya Umno dan tidak akan mudah dilemahkan seperti mana MCA dan juga MIC.

Barangkali BN 2.0 yang dibentuk oleh polisi serta kurang fokus kepada etnik akan muncul dari perikatan baru melibatkan teman sekatil yang aneh ini?

Jerman, misalannya, sudah pun ditadbir selama 16 tahun oleh gabungan persekutuan rentas ideologi yang melibatkan konservatif serta demokrat sosial atau lebih dikenali sebagai Große Koalition (Grand Coalition), yang dipimpin oleh Canselor Angela Merkel yang tidak goyah. Ianya sebuah gabungan yang berpandukan program dan stabil walaupun perbezaan ideologikal yang berbeza pada setiap komponen partinya, sehinggakan ianya dapat mengeluarkan Jerman dari krisis kewangan dunia tanpa kesan langsung.

Adakah ini model pentadbiran yang kita jangkakan di Malaysia selepas pilihan raya akan datang? Hanya satu cara untuk tahu.

Azmil Tayeb
Editor bersama, Surat berita Aliran

SIARAN SEMULA PADA 1 MEI  2021 OLEH WRLR

Terjemahan oleh Zikri Rahman

 

Apa semuanya sudah porak-peranda? – Ketidakstabilan politik, ekonomi merudum, rasuah di puncak kuasa, goyah menangani Covid

 

Adakah institusi kita terjejas selepas 60 tahun pemerintahan Umno-BN?

By

 Francis Loh


ZUNAR

Things fall apart; the centre cannot hold;

Mere anarchy is loosed upon the world;

The blood-dimmed tide is loosed, and everywhere

The ceremony of innocence is drowned;

The best lack all convictions, while the worst

Are full of passionate intensity.

Di dalam surat berita kami yang lepas, Azmil Tayeb bertanyakan: Quo vadis? Apakah masa depan politik kita saatnya politik Melayu sudah terbahagi tiga – di antara Umno, Pas dan Bersatu?

Pada suatu ketika, tidak lama dahulu, Umno mendominasi kesemua politik berkenaan orang Melayu. Pas hanya mampu memberi cabaran di Kelantan dan Terengganu, itu pun bukan secara konsisten.

Pada pilihan raya 2018, kita menyaksikan perubahan regim saatnya gabungan Barisan Nasional-Umno digantikan selepas lebih 60 tahun dominasi politik.

Kemudiannya, hanya setahun selepas itu, Umno bekerjasama dengan Bersatu dan Pas, di bawah payung bagi mengukuhkan muafakat Melayu-Islam, sekaligus menjejaskan gabungan Pakatan Harapan (yang merupakan gabungan multi-etnik yang tulen di Malaysia). Ianya merupakan kudeta pintu belakang yang dijalankan di Sheraton pada akhir Februari 2020.

Ketidakstabilan dan ketidakpastian politik

Semenjak itu, ketidakstabilan terjadi, dan sekaligus politik di Malaysia menjadi tidak pasti. Bukan saja politik Melayu terbahagi tiga, bahkan Umno-BN tidak lagi di berada di pusat kuasa.

Kita ada Perikatan Nasional yang diketuai Muhyiddin Yassin yang berkuasa membuat keputusan, namun kita tidak tahu siapa pasangan Bersatu yang sebenarnya.

Apa yang kita tahu, Dr Mahathir Mohamad, anaknya Mukhriz serta beberapa bekas pemimpin Bersatu kemudiannya menubuhkan parti baru, Pejuang.

Kita juga tahu yang wujudnya pertarungan di antara kelompok di dalam Umno. Sesetengah pemimpin seperti Hishammuddin Hussein dan Khairy Jamaluddin terus bekerjasama dengan PN dan berkhidmat sebagai menteri. Beberapa yang lain seperti Zahid Hamidi mahu memutuskan kerjasama dengan Bersatu.

Semenjak kudeta Sheraton, Parlimen hanya bersidang sekejap. Dengan darurat yang berlanjutan, yang diisytiharkan bagi menangani Covid-19, Parlimen tidak akan bersidang untuk beberapa lama juga. Jelas yang PN takut menghadapi undi tidak percaya di Parlimen jika semuanya dibenarkan bersidang!

Pilihan raya umum, tampaknya kian mendatang. Namun, dengan politik Melayu yang terbahagi seperti ini, barangkali kita akan menyaksikan persaingan beberapa penjuru, serta kemungkinan tiada parti akan memenanginya secara terus.

Benar, Umno besar kemungkinan akan memenangi paling banyak kerusi di kawasan majoriti Melayu (kerusi dengan lebih 60% pengundi Melayu). Pas akan mendominasi Kelantan dan Terengganu namun tidak di Kedah, manakala Bersatu (termasuk bekas pemimpin yang bersama Mahathir di dalam Pejuang) hanya akan menjadi nota kaki!

Pun begitu, walau sebagus mana sekalipun Umno memenangi kerusi di kawasan majoriti Melayu, ia tidak akan dapat membentuk kerajaan sendiri. Umno tidak akan berjaya di kawasan multi-etnik (di mana PKR akan mendominasi), atau di kawasan bandar bukan-Melayu (yang tidak disangkal, akan dimenangi oleh DAP). Parti-parti di Sabah dan Sarawak pula sedang memikirkan semula gabungan dari Semenanjung yang mana akan mereka dukung.

Darurat – memperkukuh yang berkuasa, namun memburukkan ekonomi

Tiga ahli ekonomi tersohor – Muhammed Abdul Khalid, bekas pengarah Institut Penyelidikan Khazanah serta bekas penasihat perdana menteri; Jomo Kwame Sundaram, bekas pembantu setiausaha agung PBB serta penasihat senior Institut Penyelidikan Khazanah; serta Nungsari Ahmad Radhi, bekas pengerusi suruhanjaya penerbangan (MavCom) – semuanya sudah menyuarakan pendapat berkenaan darurat yang berlanjutan ini.

Ketiga-tiga mereka berpendapat bahawa darurat memburukkan ekonomi Malaysia. Jomo juga memperhalusi bagaimana lima peristiwa darurat yang sebelum ini hanya memperkukuh mereka yang di puncak kuasa, berbanding rakyat.

Di dalam dapatan berkenaan keadaan perniagaan yang dijalankan oleh  Federation of Malaysian Manufacturers dan Malaysian Institute of Economic Research, lebih 80% responden mengalami pengurangan keuntungan serta pendapatan yang merudum pada separuh tahun pertama 2020. Hanya pengeluar sarung tangan yang melaporkan keuntungan serta pendapatan lebih tinggi.

Lebih menggusarkan, 42% responden merancang untuk mengurangkan 30% pekerja mereka pada akhir tahun 2020 bagi memastikan bisnes terus hidup. Dapatan ini turut mendedahkan bahawa lebih banyak kakitangan akan diberhentikan pada 2021 akibat dari aktiviti pengeluaran yang semakin merudum. Selain dari mereka yang di dalam sektor sarung tangan getah, kapasiti pengeluaran tidak berupaya kembali seperti sedia kala sebelum keadaan Covid. Malahan, kebanyakan pengilang beroperasi pada kadar separuh kapasiti akibat dari jatuhnya permintaan dari dalam serta pengeksport.

Yang paling terkesan juga adalah pengilang bahan pembinaan bagi sektor pembinaan. Seterusnya, pengilang makanan bagi industri pelancongan. Sekitar 39% percaya bahawa syarikat mereka dapat bertahan kurang daripada 12 bulan akan datang; 34% pula janka mereka boleh bertahan lebih daripada 12 bulan. Ramai daripada mereka merasakan bahawa ianya akan mengambil masa sampai dua tahun bagi memulihkan bisnes mereka.

Selain dari pengeluaran, pelancongan, aktiviti sosial, runcit, hospitaliti serta sektor harta benda juga terkesan. Air Asia menjalankan tiga kali proses pemberhentian kerja, mengurangkan sejumlah 2,000 orang dari 24,000 pekerjanya. Malaysia Airlines, yang mempunyai liabiliti lebih dari RM15bn, sedang berbincang dengan para pemajak serta melihat kepada kemungkinan suntikan dana daripada Khazanah. Jika tidak, syarikat penerbangan mungkin terpaksa ditutup terus!

Genting Group, yang menjalankan kasino, hotel, pusat rekreasi dan hiburan serta perkhidmatan kereta kabel ke puncak Genting, sudah memberhentikan kebanyakan operasi serta membuang hampir 3,000 pekerja, iaitu 15% dari keseluruhan tenaga kerjanya, serta menggantung bayaran kepada peminjamnya. Genting Hong Kong (dulu dikenali sebagai Star Cruises) memberhentikan terus operasi dan berhutang sebanyak $3.4bn (RM14bn).

Penang, yang sangat bergantung kepada pelancong luar, menyaksikan banyak hotel ditutup di George Town serta sepanjang pantainya di Tanjong Bungah dan Batu Ferringhi. Ketika perintah kawalan pergerakan dilonggarkan pada awal 2021, ramai pelancong domestik tiba-tiba berkunjung ke hotel tepi pantai, yang menawarkan diskaun bilik sewaktu hari minggu yang panjang. Namun, kadar sewaan bilik masih rendah, apatah lagi ketika perintah kawalan pergerakan diperketatkan semula.

Pada Mei 2020, seramai 826,000 orang mendaftarkan diri mereka sebagai pengganggur dengan Jabatan Statistik. Ini merupakan kadar penggangguran setinggi 5.3% – lebih tinggi berbanding tahun-tahun sebelumnya, sewaktu kita perlu untuk mengimport empat hingga lima juta pekerja asing bagi menampung perkembangan ekonomi. Hampir separuh juta lepasan universiti dipercayai mengganggur sekarang, yang tidak kesemuanya dimasukkan ke dalam jumlah bilangan pengganggur yang dinyatakan di atas.

Pelaburan asing yang mengering

Sudahpun terkesan dengan pandemik, darurat bahkan memburukkan lagi keadaan bagi rakyat serta ekonomi. Keyakinan pelabur yang berpotensi semakin menurun akibat dari ketidakstabilan politik serta perubahan polisi. Negara menyaksikan kadar pelaburan asing terendah dalam dua dekad ini, bukan saja dengan rekod kita sebelum ini, malahan jika dibandingkan dengan jiran Asean.

Kesan signifikannya, Facebook dan Google merancang pembinaan dua kabel dasar laut menghubungkan pesisir barat Amerika ke Indonesia dan Singapura, namun tidak ke Malaysia. Kabel ini merupakan sebagian dari rancangan syarikat gergasi teknologi ini bagi membuka akses lebih meluas serta perkhidmatan internet yang lebih laju di rantau ini.

Malangnya, Malaysia tidak termasuk dalam perancangan ini kerana ia menarik pengecualian yang diberi di bawah polisi cukai kabotase. (Polisi kabotase, yang mengurus pentadbiran perkapalan pesisir dalam negara, bertujuan bagi membangunkan perkapalan Malaysia bagi mengurangkan kebergantungan kepada kapal asing). Kerajaan Pakatan Harapan dahulu sudah pun membenarkan pengecualian kepada syarikat gergasi teknologi. Pengecualian ini seharusnya membenarkan kapal asing untuk terlibat di dalam menjalankan kerja-kerja pembaikan serta servis untuk berlabuh tanpa perlu membayar caj berlabuh yang biasanya dikenakan kepada kapal membawa barangan serta penumpang.

Barangkali, ini turut memperjelaskan mengapa Malaysia tidak termasuk dalam senarai 40 buah negara yang dijemput Rumah Putih bagi menghadiri “Persidangan Pemimpin Tentang Klimat” pada 23-24 April. Sebaliknya, yang mewakili Asia Tenggara adalah Indonesia, Vietnam dan Singapura.

Rasuah menjijikkan di puncak kuasa

Reputasi Malaysia turut tercalar jauh sebelum pandemik dan keadaan darurat. Bekas Perdana Menteri, Najib Razak, dinamakan sebagai “Malaysian Official No 1” dan disiasat oleh Jabatan Keadilan Amerika Syarikat kerana menyalurkan duit milik kerajaan ke dalam akaunnya sendiri, termasuklah yang diperoleh di Amerika. 

Pendakwa raya di Malaysia membacakan tujuh dakwaan berkaitan kepada Najib – salah guna kuasa, tiga tuduhan jenayah pecah amanah serta tiga tuduhan pengubahan wang haram – melibatkan wang sebanyak RM42 juta dari SRC International Sdn Bhd, sebuah firma milik Kementerian Kewangan. Perkara ini terjadi di antara 2014 dan 2015, ketika Najib merupakan Menteri Kewangan dan Perdana Menteri. Pada Julai 2020, Najib didapati bersalah dan dijatuhkan hukuman penjara 12 tahun serta didenda RM210 juta.

Barangkali Washington sendiri tahu Najib sedang mengemukakan rayuan bagi sabit kesalahannya (yang sekarang menghampiri hari keputusan), dan mereka mungkin tahu Zahid Hamidi, yang menggantikan Najib sebagai presiden Umno, sendiri menghadapi perbicaraan kes rasuah. Turut menghadapi kes ialah berapa pemimpin Umno yang lain seperti Tengku Adnan Tengku Mansor dan Mohd Isa Abdul Samad.

Pendek kata, reputasi Malaysia di peringkat global sudah pun menerima tamparan hebat saatnya kes rasuah berlaku di puncak kekuasaan pentadbiran.

Respon menangani Covid yang goyah walaupun di bawah pentadbiran darurat

Selain daripada bermain politik bukan di tempatnya serta keadaan ekonomi yang memburuk, ditambah pula dengan keadaan darurat serta rasuah yang berlaku di puncak kuasa, respon goyah kerajaan Malaysian berkenaan Covid-19 sungguh membebankan negara.

Menteri Kesihatan Adham Baba bukan sahaja tidak meningkatkan keyakinan, apatah lagi ketika beliau menyarankan untuk meminum air suam bagi menangani virus.

Kerajaan PN yang diketuai Muhyiddin Yassin juga mengamalkan pilih kasih dalam menangani Covid – ketika orang awam didenda dengan berat malahan ada yang dipenjarakan kerana melanggar peraturan bagi mencegah Covid, namun ada pemimpin politik, termasuklah menteri, yang diperlakukan acuh tidak acuh!

Bayangkan, mengapa rakyat terpaksa dikuarantin selama 14 hari namun para menteri tidak payah! “Apa logiknya?” seperti yang diciap di sebuah akaun Twitter.

Pembukaan semula sekolah pada April juga mengakibatkan kluster baru terjadi. Sekolah ini terpaksa ditutup bagi tujuan disinfeksi serta saringan kesihatan melibatkan guru dan pelajar. Walaupun, sekolah hanya dibuka semula pada Mac dan April.

Ketua pengarah kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah, mendedahkan bahawa terdapat 41 kluster Covid melibatkan pembukaan semula sekolah pada akhir Mac. Pada awal April, enam pelajar disahkan positif di sekolah rendah, yang kemudiannya ditutup.

Pengumuman terbaharu mendedahkan penemuan enam kluster baru. Penguatkuasa kesihatan daerah mengarahkan penutupan 19 buah sekolah di daerah Petaling bagi disinfeksi serta menjalankan saringan hubungan rapat.

Dan kini, terdapat ramai orang yang berkumpul, ramai di antara mereka tidak kisah akan penjarakan sosial, di bazar Ramadan serta gedung membeli-belah. Yang jelas, ianya melibatkan rakyat Malaysia dari semua latar belakang etnik.

Mengikut pemerhatian yang dilaporkan di media sosial, Malaysia barangkali akan berdepan ombak keempat pandemik selepas cuti Raya, jika tidak lebih awal. Jadi, apa gunanya pengisytiharan darurat sebenarnya? Siapa dapat menyalahkan rakyat jika mereka mempercayai yang darurat ini merupakan permainan politik bagi mengelakkan Parlimen dari bersidang.

Saya bahkan tidak akan mencuba untuk menyentuh betapa lembabnya proses vaksinasi kita. Jadi, saya tidak akan mengulang apa yang diperkatakan tentang “para raja dan kaum kerabatnya”, dalam memotong barisan serta mendapat suntikan pilihan mereka sendiri itu.

Namun, barangkali kalian mahu menyemak kempen #kerajaangagal di media sosial serta laporan berita ini.

Sebuah ‘gabungan besar’?

Hari April Fools datang dan pergi. Dan sekarang kita berdepan dengan ketidakstabilan serta ketidakpastian politik, ekonomi yang semakin memburuk walaupun ketika pentadbiran darurat, respon goyah dari kerajaan bagi menangani Covid, serta reputasi Malaysia di peringkat global yang merudum – ditambah pula dengan rasuah di peringkat tertinggi negara.

Di dalam surat berita minggu lalu, Azmil Tayeb mencadangkan wujudnya sebuah kemungkinan agar sebuah gabungan politik dibentuk, kali ini melibatkan Umno dan PH (terdiri daripada PKR, Amanah dan DAP). Pemimpin Umno, termasuklah Zahid, sering bersumpah bahawa mereka tidak akan bekerjasama dengan DAP.

Namun, pada Azmil, nampaknya ‘gagasan besar’ ini yang sekaligus membawa pelbagai parti dengan ideologi yang rencam, seperti di Jerman, berkemungkinan terjadi.

Apakah ini sebuah formula yang dapat membawa semua parti politik di Malaysia bersama? Dimanakah wujudnya di Malaysia sosok seperti Angela Merkel, yang disegani oleh semua parti di Malaysia mahupun di peringkat global?

Adakah gabungan besar di Malaysia ini akan didukung oleh institusi serta prosedur demokratik yang kuat, seperti di Jerman? Benarkah? Apakah institusi kita seperti birokrasi, kehakiman, badan polis serta Suruhanjaya Pilihan Raya, sudah terjejas selepas 60 tahun pemerintahan Umno-BN? Ataupun mereka kekal tidak berpihak dan mempunyai autonomi sejak enam dekad yang lalu?

Dan adakah ekonomi kita teguh dalam menghadapi kesemua permainan politik yang pastinya berlaku? Atau adakah semuanya “akan porak peranda” saatnya “apa yang di pusat tak lagi tertanggung”?

Francis Loh
Editor bersama, Surat berita Aliran
1 MEI 2021

TERBTAN SEMULA WRLR.

Terjemahan oleh Zikri Rahman

INGIN BERKONGSI MEMAKAI BAJU BAHARU MAHARAJA?



“Kalau ada yang kejam dan tidak berhati perut demi kuasa, ianya pihak PERIKATAN NASIONAL dan BARISAN NASIONAL serta GPS, iaitu gerombolan pengkhianat dan tamak kuasa yang sedang berkuasa hari ini! Dan tiada yang boleh menafikan itulah sebenarnya sebab mengapa darurat diisytiharkan. Semata-mata supaya gerombolan tidak bermaruah ini terus berkuasa.” Khalid menegaskan bahawa darurat tiada kena mengena dengan kawalan pandemik dan wabak atau PKP dan SOP.






2,881 kes baharu Covid-19, 15 kematian

 

PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan melaporkan 2,881 kes baharu Covid-19 dan 15 kematian, manakala 2,462 pesakit pulih.

Ini menyaksikan 380,442 daripada 411,594 pesakit Covid-19 sudah pulih, manakala 1,521 kematian dicatatkan setakat ini.

Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah berkata, seramai 29,631 pesakit sedang dirawat di seluruh negara, dengan 176 daripada 337 pesakit di unit rawatan rapi memerlukan bantuan pernafasan.

Daripada jumlah kes baharu itu, 16 ialah kes import dan 2,865 kes penularan tempatan.

Katanya, Selangor mencatatkan jangkitan tertinggi dengan 759 kes.

Ia diikuti Sarawak (445), Kelantan (442), Kuala Lumpur (315), Johor (310), Pulau Pinang (133), Kedah (111), Negeri Sembilan (89), Sabah (64), Perak (64), Melaka (54), Pahang (47), Terengganu (42), Labuan (tiga) dan Putrajaya (tiga).

Perlis ialah satu-satunya negeri yang tidak melaporkan kes baharu.

BILA MENTERI LEMAH PENGUATKUASAAN JUGA KELAUT SOP ‘ke laut’, ramai berpanas tunggu giliran tanggal gelang

 

Ramai beratur di pejabat kesihatan daerah Petaling untuk menanggalkan gelang tangan berwarna merah jambu selepas tamat kuarantin.

PETALING JAYA: Terpaksa berbaris panjang, itulah suasana yang menanti mereka yang menuju ke jabatan kesihatan tempatan untuk menanggalkan gelang tangan setelah tamat kuarantin Covid-19.

Tinjauan oleh FMT di pejabat kesihatan daerah di Petaling Jaya pagi ini juga mendapati kanak-kanak dan warga emas turut tidak mematuhi protokol penjarakan fizikal seperti yang ditetapkan prosedur operasi standard (SOP).

Mereka secara terbuka melanggar jarak minimum 1m antara satu sama lain. Ada juga yang tidak memakai pelitup muka dengan betul, sekali gus menimbulkan kebimbangan risiko jangkitan yang lebih tinggi.

Bercakap kepada FMT, ibu bapa yang menemani anak-anak mereka bimbang tentang sistem “walk-in”, dengan berkata, slot masa sepatutnya diberikan untuk mengelak orang ramai beratur berjam-jam secara rapat antara satu sama lain di bawah terik matahari.

Seorang bapa, yang enggan namanya disebut, berkata ini menunjukkan pejabat kesihatan tidak menguruskan proses itu dengan baik.

“Anak saya adalah kontak rapat kepada pesakit Covid-19 di sekolahnya. Dia sudah lama dikuarantin tapi sekarang dia terdedah pula kepada kelompok ini yang boleh mencetuskan kluster baharu. ”

Beliau lebih suka sekiranya slot masa ditentukan, berbanding sistem “siapa cepat, dia dapat”, katanya.

“Apa gunanya datang ke sini awal-awal pagi hanya untuk beratur di bawah terik matahari berjam-jam? Ini tidak efisien.”

Beliau mendakwa mereka dari luar daerah Petaling Jaya juga diarah untuk datang ke sini, memburukkan lagi keadaan.

“Ada yang datang dari Semenyih dan Klang yang beratur di sini. Ini tidak masuk akal,” katanya.

Seorang ibu, yang mahu dikenali sebagai Nur Maimun, berkata beliau terkejut melihat barisan yang panjang di sekitar bangunan pejabat kesihatan.

“Saya baru saja tiba di sini dengan anak saya. Saya tak pasti berapa lama saya perlu beratur kerana ada orang lain di sini yang telah menunggu sejak 8 pagi,” kata beliau.

Seorang lagi individu, Mohd Azlan, berkata beliau menunggu lebih tiga jam dan berharap sistem pengurusan orang ramai yang lebih baik akan diperkenalkan.

BERSEMPENA HARI BURUH Sudah 19 tahun, kini masa untuk semak semula sistem gaji penjawat awam, kata Cuepacs

 

Presiden Cuepacs Adnan Mat berkata, Skim Saraan Malaysia untuk penjawat awam yang dilaksanakan pada 2002 kini sudah lapuk.

PETALING JAYA: Kongres Kesatuan Pekerja Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) menyeru Putrajaya supaya mengemas kini sistem penggajian penjawat awam yang sudah berjalan sejak 2002 bagi memastikannya kekal relevan.

Presidennya Adnan Mat berkata, sistem sedia ada masih berdasarkan keadaan ekonomi negara sejak 19 tahun lalu.

“Ia perlu dikaji semula setiap lima tahun sekali supaya relevan dengan situasi semasa ekonomi negara,” katanya dalam kenyataan, sambil menambah ia bersedia bekerjasama dengan kerajaaan bagi menetapkan kadar baharu.

Adnan berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin sempena Hari Pekerja bahawa gaji minimum bagi sektor swasta sedang dikaji untuk tujuan serupa.

Adnan Mat.

Muhyiddin berkata kajian semula penggajian itu adalah sebahagian daripada tiga strategi yang digariskan tahun lalu untuk menangani masalah pengangguran akibat pandemik Covid-19.

Adnan berkata, anggapan bahawa kos sara hidup akan meningkat jika gaji dinaikkan tidak boleh diterima. Ia adalah alasan golongan kapitalis untuk memperoleh lebih banyak keuntungan dengan mengorbankan pekerja.

“Sekiranya gaji tidak dinaikkan, kos sara hidup akan tetap naik sehingga menyebabkan rakyat terkesan.”

Bulan lalu, Adnan mencadangkan gaji minimum kakitangan awam dinaikkan kepada RM1,800 sebulan.

Katanya, jika Sistem Saraan Malaysia (SSM) menetapkan gaji permulaan sebanyak RM1,800, dan penjawat awam akan mendapat RM2,510, termasuk elaun yang disertakan, iaitu lebih tinggi sedikit daripada paras Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) 2021, sebanyak RM2,208.



VIDEO : 'Kejap katak lompat sini, kejap katak berbunyi sana. Rakyat dah muak!'

'VIDEO : Kerajaan lemah, setiap hari ada isu ketegangan kaum' - Anwar

BUDAK KELANTAN PENGHANTAR FOOD PANDA ITU WUJUD-SAMAN SIBONGGOK INI SAMPAI TINGGALL TELOR



“Saya hanya menghormati penerima bantuan yang tidak mahu identitinya didedahkan kepada umum tapi saya pula difitnah macam-macam,” katanya dalam sidang akhbar yang turut dihadiri oleh Anas Hazmi. Steven juga hairan bagaimana ada pihak yang memuat naik geran motosikal palsu di dalam Facebook yang kononnya dimiliki oleh seorang lelaki berbangsa Cina susulan pembelian motosikal berkenaan.