MGID

PEKASAM CAKAP BESAR

Hangpa percaya ka ada yang jadi ahli perkasa ni bakal hilang kerusi...jadi ugut sana ugut sini macam lah ahli perkasa tu serata Malaysia.atau maksud ibrahim ali...perkasa tu umno..umno tu perkasa.??kalau macam tu layak la untuk undi kerusi Bn sahaja...kerusi Pakatan tak termakan desakan macam tu.Jadi pi mampus la hang berahim oiii...


Ibrahim Ali berucap pada Perhimpunan Agung Tahunan Perkasa di Kuala Lumpur. ― Foto Jack Ooi
KUALA LUMPUR, 26 Okt ― Perkasa percaya pertubuhan bukan kerajaan berusia tiga tahun itu akan menjadi penentu keputusan pilihan raya umum ke-13 dengan memobilisasi sokongan ahlinya, khususnya dalam menentukan nasib calon dan parti yang telah memperlekeh Islam dan orang Melayu.

Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali berkata, pihaknya sudah pun menyediakan senarai wakil rakyat yang melakukan ‘kesalahan’ itu dan sudah bersedia untuk menghantar mesej kepada 300,000 ahli menjelang pilihan raya umum.

“Sebelum ini orang ramai berfikir (sokongan) orang India adalah penting meskipun bilangan mereka adalah kecil kerana mereka menjadi penentu.

“Meskipun mereka kecil bilangan, mereka akan menjadi faktor penentu. Begitu juga Perkasa. Sudah pasti kami akan memainkan peranan ini,” kata beliau kepada pemberita selepas Perhimpunan Agung Tahunan Kedua Perkasa di sini hari ini.Ibrahim berkata Perkasa hanya akan memfokus kerusi-kerusi yang dipertahankan oleh wakil rakyat yang pernah menyinggung Islam dan orang Melayu, yang dimenangi dengan perbezaan undi kecil pada Mac 2008.

Katanya, Perkasa yakin akan membawa perubahan dan impak besar memandangkan ada ahli antara 500 hingga 600 orang di setiap kerusi Dewan Undangan Negeri.

Ahli Parlimen Bebas Pasir Mas ini menambah Perkasa tidak menentang mana-mana parti atau kaum tetapi hanya menyasarkan sesiapa sahaja yang menyinggung perasaan orang Melayu dan Islam.

“Mereka tidak harus fikir hanya mereka sahaja yang ada undi. Mereka tidak harus fikir hanya memproleh undi daripada kumpulan mereka sahaja. Ahli Perkasa bukan satu jumlah yang kecil,” katanya.

“Perkasa akan menolak calon-calon yang anti-Melayu, anti-Islam dan yang menggugat kedaulatan nasional. Jadi, semua calon harus ingat, jaga kata-kata mereka,” katanya lagi.

April lalu, Perkasa mengancam akan meminta ahli-ahlinya tidak mengundi calon dari MCA dan Gerakan jika kedua-dua komponen Barisan Nasional (BN) itu gagal menjaga kepentingan dan hak orang Melayu.

Ibrahim berkata MCA dan Gerakan tidak akan menang sebarang kerusi tanpa undi orang Melayu dan menggesa mereka berkawan dengan Perkasa.

Anwar : Laporan Ketua Audit Negara Dedah Kegagalan Transformasi Najib

SHAH ALAM, 26 OKT : Pendedahan Laporan Ketua Audit Negara menjadi bukti dasar transformasi yang dirangka Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak gagal dengan pengumuman pelbagai janji untuk menangani kepincangan kelemahan dan ketirisan yang ternyata janji-janji tersebut masih belum dipenuhi.

Penasihat Ekonomi Selangor, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata hasil penelitian prestasi terhadap pelaksanaan aktiviti di bawah 32 Kementerian/Jabatan Persekutuan dan pengurusan 7 syarikat kerajaan mendedahkan terdapat beberapa kelemahan yang berpunca daripada penyeliaan yang kurang rapi, ketiadaan pemantauan yang berkesan, kekurangan peruntukan kewangan dan kekurangan kakitangan serta kepakaran.

"Laporan Ketua Audit Negara juga mendedahkan kelemahan, kepincangan dan penyelewengan yang berlaku dalam 45 aktiviti/projek di bawah pelbagai Kementerian/Jabatan Persekutuan," katanya yang juga Ketua Pembangkang Parlimen.

Anwar menjelaskan yang mengaibkan adalah pendedahan terhadap kepincangan beberapa aktiviti/projek yang mensasarkan golongan berpendapatan rendah dan rakyat termiskin antaranya seperti berikut.

Wujud kelemahan pengurusan Program Pembasmian Kemiskinan di bawah Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Jabatan Perdana Menteri dengan peruntukan RM691.52 juta pada tahun 2010 dan didapati mengalami kegagalan 54.4% daripada pencapaian objektifnya.

Seterusnya ,kelemahan pengurusan Skim Insentif Peningkatan Hasil Padi di bawah Kementerian Pertanian yang mendedahkan kegagalan Kerajaan Persekutuan membayar insentif berjumlah RM110.67 juta kepada 73,291 pesawah keranaperuntukan tidak mencukupi.

Kemudian , kelemahan pengurusan penyenggaraan jalan persekutuan yang diswastakan di negeri Sarawak setelah sejumlah RM462.46 juta telah dibelanjakan.

Selain itu, Kelemahan pengurusan projek di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Ke 2 di pelbagai kementerian dan jabatan yang terdedah kepada pelbagai bentuk penyelewengan perbelanjaan, bayaran dan peruntukan.

Justeru tambah Anwar, Pakatan Rakyat tuntas menyatakan segala perubahan dan setiap reformasi sistem yang menyeluruh memerlukan iltizam politik yang jitu serta ikhlas demi manfaat rakyat Malaysia.

"Tanpa iltizam serta kegigihan dan tiadanya penyertaan rakyat untuk bersama-sama membangunkan negara ini, segala kebijakan mahupun dasar yang dirangka pastinya menemui kegagalan," katanya.

Air Percuma Cara Selangor Pulangkan Keuntungan KDEB Kepada Rakyat



SHAH ALAM, 26 OKT: Pemberian 20 meter padu air percuma merupakan satu tanggungjawab menyalurkan hasil keuntungan kerajaan negeri kepada rakyat.

Pemberian ini yang dibuat melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) selaku pemegang amanah Kerajaan Negeri sesuai dengan dasar "Hasil Negeri Untuk Rakyat" menerusi program "Merakyatkan Ekonomi Selangor"(MES).

Dasar ini bermaksud semua aset atau harta yang dimiliki kerajaan negeri adalah milik rakyat Selangor.

"Kerajaan faham jika polisi pemberian terus kepada rakyat ini janggal kepada Ketua Audit Negara dan agensi-agensi kerajaan persekutuan yang lain kerana sebelum ini, keuntungan anak syarikat kerajaan negeri diserapkan terus dalam kerajaan negeri untuk program-program yang kita tidak tahu secara terperinci dan siapa yang mendapat manfaat," kata satu kenyataan dari Pejabat Menteri Besar.

Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) dimiliki sepenuhnya oleh Kerajaan Negeri Selangor menerusi Menteri Besar Pemerbadanan (MBI).

Menurut kenyataan itu lagi, Kerajaan Negeri Selangor yang dipimpin Pakatan Rakyat sentiasa memastikan keuntungan anak syarikat disalurkan dengan betul dan tepat kepada golongan sasaran supaya tidak berlaku ketirisan dalam agihan kekayaan negeri.

Oleh itu, pemberian air percuma ini menerusi KDEB akan diteruskan kerana ia memberi manfaat kepada lebih kepada 1.2 juta rakyat negeri setiap tahun sejak dilancarkan pada Jun 2008.

"Sebagai contoh, Petronas sebagai syarikat berkaitan kerajaan (GLC) yang menyerahkan keuntungan berbilion ringgit yang diperolehi setiap tahun kepada Kerajaan Pusat tetapi kita tidak tahu bagaimana keuntungan ini dibelanjakan untuk kesejahteraan rakyat.

"Ini berbeza dengan pentadbiran Pakatan Rakyat yang mana keuntungan anak-anak syarikat kerajaan negeri diagihkan secara langsung kepada rakyat menerusi program-program MES termasuklah pemberian air percuma," kata kenyataan itu lagi.

Mengulas lanjut, Pejabat Menteri Besar menyifatkan isu KDEB menanggung kerugian berikutan pemberian air percuma seperti yang berbangkit dalam Laporan Ketua Audit Negara, sebagai suatu yang tidak sepatutnya timbul.

"Banyak juga sedang diperkatakan tentang pengurusan kewangan Negeri Selangor, dan pejabat ini ingin menyatakan perjalanan perbelanjaan telah dibuat dengan telus dan mengikut peraturan yang diperuntukan," tambahnya.

Justeru, Pejabat Menteri Besar mencabar Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Selangor, Datuk Seri Noh Omar untuk turut sama mendedahkan peruntukan yang disalurkan oleh Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) serta bagaimana Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) di Selangor diagihkan kepada rakyat Selangor.

"Sekirannya mahu meneliti akaun Negeri Selangor, Kerajaan Negeri tidak keberatan.

"Jika Dato' Menteri (Noh Omar) berani, Kerajaan Negeri akan bersama beliau membuka akaun untuk dihalusi oleh SELCAT," katanya.

Tubuhkan FAC Untuk Perang Pembaziran Dan Ketidakcekapan Dalam Jabatan Kerajaan Oleh Hafizan Taib

SHAH ALAM, 25 OKT : DAP mahu sebuah suruhanjaya kebertanggungjawaban kewangan (FAC) ditubuhkan bagi menangani skandal kewangan dan kes ketidakcekapan pegawai kerajaan yang berlaku pada setiap tahun seperti di dalam laporan Ketua Audit Negara.

FAC yang dicadangkan itu hendaklah bertanggungjawab kepada Parlimen sahaja dan diberikan kuasa untuk mengambil hukuman serta tindakan tatatertib terhadap pegawai-pegawai yang tidak cekap, cuai dan melakukan salah laku.

Setiausaha Publisiti DAP Pusat Tony Pua berkata FAC tidak perlu dianggotai mana-mana penjawat awam untuk mengelakkan konflik kepentingan. Sebaliknya ia boleh diketuai oleh para profesional bidang audit dan integriti seperti Malaysian Institute of Certified Public Accountants (MICPA) dan Transparency International (TI) Malaysia.

Pua yang juga Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara berkata setiap tahun, rakyat disajikan dengan siri "cerita penglipur lara" dalam laporan Audit yang malangnya adalah cerita sebenar.

"Walaupun laporan tersebut menyatakan terdapat kenaikan dalam penilaian kewangan secara keseluruhan oleh pengurusan jabatan dan agensi-agensi kerajaan namun penyalahgunaan kewangan dan tahap ketidakcekapan pihak terlibat tidak kurang hebatnya berbanding tahun-tahun sebelumnya," Pua berkata.

Antara contoh kes di dalam laporan tahun ini adalah:

* Jabatan Taman Laut membeli teropong dengan harga RM56,350 manakala nilai asalnya tidak lebih daripada RM1,940 iaitu lebih daripada 28 kali ganda harga pasaran.

* Projek pembinaan makmal komputer oleh Kementerian Pendidikan di seluruh negara. Di Sabah, peruntukan sebanyak RM160.7 juta diberikan untuk melengkapkan 300 sekolah menjelang 2008. Bagaimanapun, hanya dua makmal komputer disiapkan pada 2010.

* Majlis Amanah Rakyat (Mara), membeli ketuhar bernilai RM419 pada harga RM1,200 dan katil lipat bernilai RM100 pada harga RM500.

"Kesimpulannya adalah tindakan tegas mesti diambil tetapi ia jarang atau tidak pernah berlaku. Ketua Setiausaha Kerajaan, Tan Sri Sidek Hassan mempunyai peranan yang penting untuk mengambil tindakan disiplin terhadap pesalah-pesalah yang berkenaan, termasuk pegawai-pegawai yang menyelia yang gagal dalam melaksanakan tanggungjawab."

Akan tetapi, seperti yang dimaklumkan oleh Ketua Audit Negara semasa taklimat Jawatankuasa Kira-kira Awam, kebanyakan pegawai-pegawai yang bersalah hanya diberi surat teguran sebelum kes mereka ditutup, kata Pua.

Keluarga Shahrizat Gagal Urus Projek Daging Lembu Yang Menelan Wang Rakyat

PETALING JAYA 25 OKT : Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Jalil perlu menjawab kegagalan syarikat keluarganya mencapai kuota pembekalan daging lembu ke pasaran tempatan mekipun setelah menelan lebih RM275 juta wang rakyat.

Syarikat National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) itu diberi geran RM25 juta dan suntikan dana RM250 juta lagi bagi memenuhi 40% dari permintaan domestik, bersamaan 97,414 tan setahun, kata Ketua PKR Zuraida Kamaruddin.

Namun selepas lima tahun berlalu, syarikat yang dimiliki oleh suami dan anak-anak ketua Wanita Umno itu hanya membekalkan 161 tan sahaja setahun.

Zuraida berkata siasatan yang dijalankan oleh Adun Sikamat Aminuddin Harun dan Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli mendapati wang rakyat telah dilaburkan secara sia-sia keatas syarikat itu.

"Sehingga kini, komponen-komponen operasi yang lain yang diamanahkan kepada syarikat milik suami dan anak-anak Dato' Seri Shahrizat Jalil masih belum dilaksanakan walaupun mendapat peruntukan besar," tegas Zuraida dalam satu kenyataan bersama hari ini.

Selain dari aktiviti mengimpot lembu, syarikat tersebut juga dilantik kerajaan untuk :

* membangunkan penternak kecil melalui konsep "penternakan satelit" untuk menggandakan pengeluaran lembu
* Membangunkan makanan lembu berkualiti
* Membangunkan baja dari operasi penternakan lembu

Isu kini timbul dikala Ketua Audit Negara melaporkan pembaziran
melampau berlaku di sembilan kementerian dan agensi kerajaan.

Jawatankuasa Kira-Kira Awam dijangka memulakan siasatan keatas
National Feedlot Corporation Sdn Bhd.

"Ada petani dan penternak kecil yang mempunyai operasi yang lebih besar dan berkesan walaupun tidak mendapat apa-apa bantuan kerajaan,"tambah Zuraida.

Beliau berkata projek itu dianugerahkan Tan Sri Muhyiddin Yassin kepada Shahrizat semasa beliau memegang portfolia Menteri
Pertanian dan Agro Industri.

Turut dianugerahkan adalah tanah ladang seluas 5,000 ekar di Gemas,Negeri Sembilan.

"Projek ini dilancarkan oleh kerajaan bertujuan untuk mengurangkan import makanan yang memainkan peranan utama kepada kenaikan harga barang makanan," jelas Zuraida.

"Walau bagaimana pun, sebahagian besar dari peruntukan kepada
projek-projek pertanian dan makanan untuk mengurangkan pergantungan import tidak sampai dan diselewengkan sehingga mengakibatkan import makanan mencecah RM30 bilion setahun sehingga akhir 2010," jelasnya lagi.

MAT SABU:TIDAK MUSTAHIL BERSIH 3.0 DILANCARKAN








Temerloh-Timbalan Presiden PAS Mat Sabu, hari ini telah melancarkan bilik operasi jentera pilihanraya dan peti undi Temerloh Jaya.Dalam ucapan di hadapan 300 jemputan yang hadir bagi mendegar amanat beliau petang tadi, beliau menjelaskan bahawa terdapat puluhan ribu nama bertindih yangmengunakan nama yang sama bagi membolehkan mereka ini mengundi.

Jika SPR dan kerajaan berdiam diri, ini bermakna segala dakwaan dan tuduhan yang dikatakan kepada kerajaan selama ini adalah benar, dan oleh yang demikian sekiranya kerajaan tidak berbuat sesuatu, kita kuatiri rakyat akan bangun menuntut hak mereka bagi mendapatkan penjelasan berhubung dengan kebenaran dan kebolehan rakyat dan pendatang asing mendapat kad pengenalan dan membuang undi.Ini lah yang berlaku di Tunisia dan juga beerapa negara arb lainnya yang berpunca dari tindakan rakyat yang mahukan kerajaan yang telus dan bersih.

Kerajaan selama ini melalui egensinya SPR telah ebberapa kali didesak akan membersihkan daftar pengundi kerana berbagai bukti telah di serahkan dan ribuan laporan polis juga telah dibuat berhubung dengan dakwaan memberikan kad pengenalan bagi pendatang asinmg mengundi.Keraaan sehinga kini masih membisu.

(function() { var d = document, w = window; w

MASA MANA DAP DAN ANWAR TERINGIN NAK BERSAMA PAS? BARU 18 KETUL DAH PERASAN.PADA HAL HAPA PUN TAK BUAT ?

  PAS boleh terima parti lain asalkan tanpa Anwar Ibrahim dan DAP February 25, 2021  Pas boleh menerima parti lain termasuk yang bukan beras...