ANWAR PM 8 TAHUN 2020



Keyakinan Anwar Ibrahim bahawa beliau akan mengambil alih tampuk pemerintahan negara pada 2020 sebenarnya adalah juga harapan bagi rakyat Malaysia.
Selain beliau merupakan satu-satunya pilihan pengganti yang telah dijanjikan, lawannya yang menyasarkan jawatan yang sama jelas tidak lagi relevan ketika ini.

Juga kata Anwar, “tiada tanda mana-mana parti akan memperkenal atau mempromosi dan melobi nama lain”.
Dengan beliau menggantikan Tun Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri, wajah baru negara dipercayai akan lebih menyerlah lagi bermula tahun 2020 nanti.
Menyingkap deretan idea-idea baru ketika beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri sebelum ini serta derita yang ditanggungnya dalam perjuangan pembangkang sehingga berjaya menjadi kerajaan, Anwar diyakini lebih menyasarkan kepentingan rakyat dan negara ketika kuasa dalam genggamannya berbandinh segala kepentingan lain.
Lagi pula, tempoh dua tahun bagi Tun Mahathir memegang kuasa sejak 10 Mei 2018 adalah sesuatu yang munasabah untuk melakukan peralihan kuasa kepada Anwar.
Biarlah negara ini dipimpin seseorang yang arif tentang pembaharuan, reformasi dan Malaysia Baru lantaran telah bergelumang dengannya sejak 1998 lagi.
Reformasi akan terus menyerlah dan berkembang seiring dengan harapan rakyat memilih PH dalam pilihanraya lalu sebaik saja Anwar mengambil alih teraju negara ini daripada Tun Mahathir. (Shahbudindotcom 18/09/2019)


ANWAR YAKIN JADI PM KE-8 TAHUN 2020 Anwar yakin jadi PM ke-8 tahun 2020

Komitmen kerajaan PH terhadap agenda anti-rasuah membuahkan hasil positif


Agenda anti-rasuah yang selama ini diberi keutamaan oleh kerajaan PH telah membuahkan hasil yang positif, kata Ketua Pengarah Pusat Governans, Integriti dan Anti Rasuah Nasional (GIACC), Tan Sri Abu Kassim Mohamed.

Katanya, ini dapat dilihat berdasarkan kajian dan indeks antarabangsa yang menunjukkan peningkatan petunjuk prestasi Malaysia.

“Komitmen kerajaan hari ini untuk meletakkan agenda anti-rasuah sebagai salah satu keutamaannya telah menampakkan berapa hasil,” katanya seperti dilapor Bernama. 

Beliau merujuk Kajian Persepsi Rasuah SPRM Siri 13/2018 mengenai persepsi rakyat mengenai kesungguhan kerajaan untuk memerangi rasuah telah meningkat 11 peratus daripada 59.8 peratus pada 2016 kepada 70.8 peratus tahun lepas.

“Berdasarkan petunjuk antarabangsa, Malaysia juga telah mencatatkan peningkatan dalam beberapa kajian penting atau indeks seperti Edelsmann Trust Barometer Global menunjukkan tahap keyakinan orang ramai terhadap kerajaan telah meningkat kepada 60 peratus tahun ini berbanding 46 peratus pada 2018,” katanya. 

Tambah Bekas ketua pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) itu, Laporan Pemantauan Tadbir Urus Korporat menunjukkan Malaysia telah melonjak tiga anak tangga daripada tempat ketujuh pada 2016 ke tempat keempat pada 2018 daripada 12 negara Asia Pasifik.

“Indeks Demokrasi 2019 oleh Unit Perisikan Ekonomi (EIU) menunjukkan Malaysia kini berada di tangga ke-52 daripada 165 negara, berada di kedudukan ke-14 mendahului Singapura yang menduduki ranking ke-66,” ujarnya. 


PIAGAM UMNO – PAS UNTUNGKAN PEMIMPIN SAHAJA

ANWAR JAWAB AZMIN HADIR DI MAJLIS ULANG TAHUN BERSATU

HARGA TELUR: ZAMAN NAJIB LEBIH TINGGI

SERUAN BERSATU TUN MAHATHIR, DAN UCAPAN MENGHASUT HAJI HADI DI SARAWAK..



Semalam Hari Malaysia di Sarawak.. Seluruh bangsa, Agama dan suku kaum berhimpun..Begitu juga Pemimpin Kerajaan Pusat dan Negeri.. Pemimpin Kerajaan dan Pembangkang.. Tun Mahathir membawakan Mesej Bersatu, Bersama membina kemakmuran bersama tanpa meminggir semua kaum dan Etnik.. cukup Harmoni program malam tadi..

Rupanya, dalam pada program Kerajaan PH, PAS juga kononnya nak bersaing.. Buat juga himpunan di Sarawak.. Seluruh Kepimpinan utama PAS turun termasuk Haji Hadi.. Buat himpunan kat padang mana entah, Malangnya lebih ramai tetamu dari semenanjung, Kepimpinan PAS yg datang lebih ramai dari yang dengar, dah rupa program berkelah Keluarga, hari keluarga Pasti kat Taman tasik Taiping..Siap dengan jamuan makan,,

Aku tak kisahlah tak ramai yang hadir.. awal risalah Nabi dulu pun, tak ramai orang yang ikut Nabi.. Cumanya yang kita pertikaikan, Kalau datang watak bernama Haji Hadi.. tidak sah kalau dia tidak membawa api Kebencian dan Perpecahan.. 

Malangnya Kebencian kepada kaum Cina yang didakyahkan di semenanjung cuba dibawa kepada Rakyat Sarawak.. meracau Haji Hadi pasal DAP dan Cina sampai dibawa ke Sarawak.. Nampak kebencian dan hasutan sudah sebati dengan jiwanya sebagaimana sifat Ib&^^..

 Bagi aku Ucapan Haji Hadi ini adalah ucapan hasutan Perkauman.. malangnya ia keluar dari mulut orang Agama.. Apa Haji Hadi kata ? Mengejutkan bila aku baca laporan harakah Pagi tadi..aku petik dari harakah yg aku kebetulan baca tadi..

" "PRU lalu, BN jatuh. Tapi yang menguasai Malaysia hari ini PH. DAP yang memimpin paling besar, malangnya DAP mahu mengumpul kekayaan untuk orang cina sahaja, bukan untuk semua.

"Orang-orang lain masih dalam ketinggalan, padahal orang (Peribumi) asal lebih ramai daripada orang Cina, baik di Semenanjung begitu juga di Malaya. Mereka (orang Cina) menguasai ekonomi. Orang India, Melayu dipinggirkan,"

Apa lagi Kata Haji Hadi..

"Sebab itu kita harap supaya rakyat selama ini utamakan, biar Bumiputera yang menguasai Sarawak ini, biar Melayu yang menguasai Sarawak ini, kita tidak halau orang Cina, tidak! Tapi jangan (kita biarkan) orang Cina (DAP) menguasai Sarawak ini.

"DAP mahu orang Cina menguasai Sarawak, kita kena halang, sebab itu Melayu Iban, dengan semua penduduk asal ini perlu bersatu, pertahankan kuasa bumiputera di Sarawak ini. Ini (yang) PAS minta. Supaya kita semua bersatu, jangan sokong DAP, jangan sokong parti-parti yang bekerjasama dengan DAP," serunya.

Nampak tak, Bagaimana Haji Hadi mainkan sentimen cina ,Penjajah menghasut orang Sarawak.. Sedangkan seluruh pemimpin PH datang ke Sarawak, Menyeru rakyat pelbagai latar belakang kaum, etnik dan Agama bersatu padu..

Untuk Pengetahuan Haji Hadi.. DAP sudah lama bertapak di Sarawak, Bukan hanya DAP..hatta PKR.. yang tak pernah bertapak dan diterima rakyat Sarawak itu adalah PAS..Orang Cina sudah lama menguasai politik Sarawak.. Orang Cina sudah lama menguasai Ekonomi, bukan sahaja di Malaysia, Hatta Seluruh Dunia, Tidak ada kena mengena dengan DAP dan Penjajah.. Sejak UMNO dan BN memerintah dulu pun memang Cina menguasai Ekonomi..

Berhentilah menghasut, Melaga lagakan sesama Rakyat, Kita boleh tuntut hak Pribumi, Hak orang melayu, Hak rakyat Miskin.. bukan dengan cara menyebarkan Kebencian Kaum dan Agama, yang suka rakyat berpecah belah, Menyebarkan Kebencian ini hanyalah Sifat Iblis bukan Sifat Ulama'...

Cukuplah diusia muda kamu berjaya memecah belah Ummat Islam, menyemarakkan budaya Takfiri..Berjaya buat orang Islam mengangkat Senjata seperti Di memali, Solat 2 Imam,  institusi Keluarga berantakan, Cerai berai akibat politik dan Amanat Haji Hadi.. jangan ditambah Dosa diakhir usia memecah belahkan Rakyat , Menyebarkan Kebencian dikalangan sesama Rakyat.. Rakyat sarawak hidup harmoni selama ini..

Bagi aku Ucapan Haji Hadi di Sarawak itu cukup melampau.. Merosakkan nama baik Islam.. Kalau boleh rosakkan nama kamu sebagai Hadi, jgn sesekali merosakkan nama dan wajah baik Islam dan Nabi,,

Biarlah jadi seperti Saidina Umar, diawal hidupnya membenci dan memerangi Nabi, Diakhir usianya menjadi orang yang membawa Keadilan dalam pemerintahan seperti ditunjukkan Tun Mahathir.. Jangan jadi seperti Bal'am bin Ba'ura, atas sebab rasa bongkak dan besar diri Allah sesatkan diakhir hayatnya..

 Dalam Hadis Nabi yang lain, Nabi telah sampaikan kebimbangan akan datangnya suatu zaman yang lebih ditakuti Nabi dari dajjal..

من غير الدجال أخوف عليكم من الدجال

"Sesungguhnya aku lebih takut padamu, melebihi dajjal...

Bila ditanya siapa kah mereka, jawab Nabi..

من الأئمة المضلين..

Imam imam ( pemimpin ) yg menyesatkan..

Bertaubatlah Haji Hadi.. Hentikan Politik Kebencian kaum dan Agama..

IpohmaliE


HENTIKAN LAUNGAN REFORMASI



1. Saya sama sekali tidak terkejut dengan berita kelulusan projek rundingterus (direct nego) oleh Kementerian Kewangan yang tular dimedia sosial dan utama beberapa hari lalu.
2. Ianya hanya mempamerkan satu lagi hakikat bahawa kerajaan baru ini sama sahaja dengan kerajaan lama. Yang berbeza hanya dari segi slogan dan penampilan. Hakikatnya sama. Tiada beza.
3. Kelulusan oleh MOF secara rundingterus ini hanya satu daripada banyak keputusan2 lain yang sudah saban kali terpampang yang menunjukkan bahawa hakikatnya semangat reformasi tidak wujud dalam pentadbiran kerajaan baru ini.
4. Agenda dan semangat reformasi telah dirampas (hijacked) oleh kelompok elit yang menguasai negara lama sebelum ini. Dan reformasi adalah ibarat lembaga yang paling dibenci oleh mereka, kelompok elit.
5. Elemen dan semangat reformasi sekiranya benar2 mendasari pentadbiran negara ini pastinya kelompok elit akan terhumban jatuh. Sebaliknya sekiranya kelompok elit ini masih menguasai, reformasi yang akan terhumban. Hari ini Reformasi yang terhumban.
6. Buktinya jelas. Direct nego MOF ini untuk siapa selama ini? Untuk kroni penguasa dan pemerintah. Tidak mungkin sama sekali siapapun boleh mendapat surat keramat kelulusan rundingterus itu sekiranya mereka bukan kroni kepada pemerintah. Ertikata lain, rundingterus ini hanya buat mereka yang dikenali pemerintah. Bukan untuk syarikat biasa-biasa. Mereka kelompok elit.
7. Kerajaan sudah berubah. Rundingterus masih ada. Rundingterus masih ada maknanya kelompok elit ini masih hidup dan berkuasa. Jadi persoalannya adakah kerajaan baru ini benar2 baru dan berubah?
8. Reformasi adalah pernyataan dan komitmen perjuangan perubahan untuk membela orang biasa dan menghapuskan si elit. Rundingterus yang wujud ini membuktikan reformasi tidak wujud, hilang, dirampas, hijacked. Natijahnya orang biasa terus tidak terbela. Dan si elit terus dibela.
9. Rundingterus MOF ini hanya satu daripada banyak rundingterus lain. Ada khabar sebuah kementerian lain juga memberi puluhan surat kelulusan rundingterus projek pasir kepada tentunya syarikat2 elit. Bukan syarikat2 biasa.
10. Malah bukankah kita melihat hampir setiap hari sekarang kementerian2 tertentu membuat perlantikan jawatan utama GLCs terdiri daripada muka2 lama kelompok elit ini. Elit2 yang hidup di pemerintahan lama dengan SOP menjilat dan membodek pemerintah terus hidup hari ini dilantik kerajaan reformasi ini sebagai CEO baru, Chairman baru syarikat2 terbesar kerajaan.
11. Makanya cukup2 lah menipu rakyat. Berhentilah melaungkan reformasi. Tiada guna dan ertinya laungan reformasi itu sekiranya musuh paling utama reformasi kelompok elit perasuah rakus terus hidup dengan surat2 kelulusan baru direct nego, surat2 perlantikan baru jawatan utama dan anak2 terbaik bangsa terus dipinggirkan kerana mereka orang biasa.
12. Atau lebih baik menteri2 ini berhenti sahaja lah. Kamu samada terlalu lemah dan bodoh, boleh dikalahkan dengan tipu muslihat elit2 seperti ulat ini atau memang kamu ini hanya berpura-pura berbaju reformasi tetapi hakikatnya kamu sendiri hidup dalam ruanglingkup elit korup yang rakus, gila kuasa dan kemewahan ini.
13. Berundurlah, beri laluan kepada pemimpin2 lain yang benar2 jujur mengangkat agenda reformasi, berjiwa rakyat bukan elitis dan tidak bodoh dan lemah yang mudah diperalat oleh elit korup spt kamu-kamu ini.
REFORMASI!
Mohamad Ezam Mohd Nor
17 Sept 2019, 17 Muharam 1441H

PENGANGGURAN DAN ANAK MUDA



Mat Saman Kati.

Kisah anak muda pemandu Grab dan komen orang tua tentang sikap pemandu Grab mencerminkan jurang kesefahaman yang semakin melebar tentang harapan(expectation) dan realiti.

Kadar pengangguran dikalangan anak muda pada tahun lepas ialah 10.9%, tiga kali ganda kadar pengangguran negara iaitu 3.3%.

Dari jumlah 504,000 penganggur, 60% adalah anak muda yang berumur 20-30 tahun.

57,000 daripada 173,000 graduan yang dilahirkan tahun lepas masih menganggur selepas 6 bulan mencari kerja.

Antara 75-90,000 anak muda lepasan SPM diluarbandar menjadi penganggur dan masih mengharap subsidi ibubapa.

Daripada 1.47 juta kerja kosong yang ditawarkan tahun lepas, 86.9% adalah untuk tenaga kerja kurang mahir. Hanya 4.7% yang memerlukan ijazah.

Pelaburan asing pula masih menumpukan kepada projek yang tidak memerlukan tenaga mahir sebaliknya lebih menumpukan kepada mencipta pekerjaan kepada pekerja asing.

Kajian Merdeka Center pula mendapati 42% anak muda diantara 20-30 tahun hilang kepercayaan kepada kerajaan Pakatan Harapan.

Berdasarkan statistik diatas, huraikan pendapat anda dengan menggunakan tidak lebih 100 patah perkataan.


KUNCI SYURGA....Ooooo...baru faham.



Kunci Syurga

Mudahnya duduk dalam parti politik berjenama agama...

Bila bermusuh dengan umno..begini dalilnya.

Bila berpeluk dengan Umno ...begini dalilnya.

Bila sekelambu dengan DAP...begini dalilnya.

Bila bermusuh dengan DAP....begini dalilnya.

Bila turun BERSIH...begini dalilnya.
Bila anti BERSIH......begini dalilnya.
Bila bantah GST......begini dalilnya.
Bila sokong GST.....begini dalilnya.
Rasa nak makan dedak ...begini dalilnya.

Rasa nak buat hudud.........begini dalilnya.

Rasa nak tangguh hudud...begini dalilnya.

Nak bentang RUU355........ini dia dalilnya

Rasa nak tangguh ruu355 .... Begini dalil nya

Bila parti lain letak calon bukan Islam,dia tentang..mcm ni dalilnya
Bila parti dia letak calon bukan Islam.. Lain pulak dalilnya

Bila kena kencing ..............ini dia dalilnya.

Semua ada hujah dan dalil agama....tak ada ruang
untuk masuk neraka melainkan syurga belaka....
Patutlah walaun sentiasa wala'....
Inilah yang dikatakan "Kunci Syurga".

-Ahmad Lutpi-


(function() { var d = document, w = window; w

Anwar doesn’t rule out possibility of working with Umno