Anwar seru rakyat bersatu selamatkan negara

Anwar seru rakyat bersatu selamatkan negara

KUALA LUMPUR 22 JULAI: Ketua Umum KEADILAN, saudara Anwar Ibrahim menyeru rakyat bersatu dan bertekad demi menyelamatkan negara yang berdepan pelbagai krisis genting.

“Negara kita terus berada di dalam krisis yang semakin teruk, manakala kerajaan BN terus menafikan keadaan ini. Nilai mata wang ringgit merudum, tatkala rasuah dan skandal kewangan mencapai tahap yang belum pernah disaksikan sejak merdeka lagi.

Anwar

“Di saat genting ini, rakyat Malaysia perlu bersatu dan bertekad untuk menyelamatkan negara kita,” kata Anwar dalam perutusan kepada rakyat Malaysia melalui peguamnya semalam.

Beliau berkata, pihaknya sedang berusaha mewujudkan muafakat politik yang lebih utuh, dan akan bekerjasama dengan semua gerakan progresif termasuk NGO seperti Bersih, Abim, Ikram dan Gerakan Harapan Baru yang baru sahaja diwujudkan.

Permuafakatan ini menurutnya merupakan kesepakatan kumpulan-kumpulan yang komited kepada reformasi dan perubahan, yang akan memberikan pilihan yang benar-benar demokratik dan adil kepada rakyat.

“Marilah kita ketepikan segala pertimbangan dan perbezaan yang lain dan berikan fokus kepada perjuangan untuk menyelamatkan Malaysia,” kata Anwar lagi yang dipenjarakan hari ke-163 pada hari ini sebagai tahanan politik.

Hadi dan Najib sama-sama terdesak untuk pagar diri

  mso

SUSUPAN PETANG
 
Serupa tetapi tidak sama Najib Razak dan Abdul Hadi Awang dalam usaha untuk mengekalkan kedudukan dan menjaga wibawa parti mereka mengambil tindakan tergesa-gesa yang tidak popular. Najib yang terhimpit dengan isu 1MDB sudah terdesak sehingga sanggup menggunakan berberapa akta termasuk Akta Hasutan 1948 untuk menutup kebusukannya dari terus beruap. 

Dua buah akhbar The Edge dan The Edge Financial digantung permit penerbitan selama tiga bulan. Sebelum itu SKMM telah bertindak menyekat portal Sarawak Report dan memberi ugutan kepada mana-mana pihak yang menyiarkan maklumat mengenai 1MDB akan dikenakan tindakan.

Beberapa orang (yang sebenarnya) dijadikan kambing hitam disebalik pendedahan penyalahgunaan wang 1MDB juga telah ditangkap dan disiasat dibawah akta hasutan. Mereka juga dihalang untuk bergerak bebas ke dalam negeri dan dan juga diluar negara. Antara mereka yang disekat perjalanan ke luar negeri ialah Pengerusi DAP Selangor Tony Phua dan Setiausaha Agung PKR Rafizi Ramli.

Bekas ketua pembangkan Anwar Ibrahim lebih awal disekat dengan cara lebih kejam lagi menerusi penjara selama lima tahun. 

Najib sudah mengguna semua para hulubalangnya bagi melindungi beliau dan menutup kebusukannya. Sebelum ini para hulubalangnya sekadar membela Najib menerusi air liur, tetapi kini sudah membuat tindakan fizikal apabila tindakan menerusi air liur tidak berkesan. Ahmad Sabery Chik menerusi kuasa SKMM yang ada kepadanya manakala Zahid Hamidi meneuris KDN. Kedua mereka ini bolehlah dianggap sebagai Malik Zabaniah dan Riduan yang menjaga pintu-pintu kerkuasaan Najib.

Zahid pula kelihatan lebih serius membela Najib. Ini berikutan ada ura-ura yang beliau akan diletak di bawah kementerian lain dalam satu rombakan kabinet yang bakal dilakukan Najib. Mungkin bagi menyelamat kedudukannya Zahid mula menunjukan taring dan pembelaanya kepada Najib. Ertinya perang saraf Najib untuk menukar Zahid ke porfolio lain dalam satu rombakan kabinet berjaya.

Bagi mempamerkan lagi kesungguhan membela Najib tidak mustahil Zahid bertindak lebih jauh lagi dengan mengarah polis atau badan-badan keselamatan dibawah kawalannya bertindak lebih rakus, seperti tangkapan dan sebagainya.

Mengenai persamaan Najib dengan Abdul Hadi tadi, kalau Najib menggunakan beberapa akta untuk mengukuhkan kedudukannya, maka berlain pula dengan Abdul Hadi yang menggunakan ayat-ayat Quran, petikan hadith dan sebagainya untuk mengekang ahli Pas agar tidak meninggalkan parti itu dari berhijrah kepada GHB.

Isu bai'ah yakni ikrar politik dilakukan sesetengah calon Pas dijadikan modal untuk mengekang ahli Pas dari meninggal parti berkenaan. GHB rupanya menyerabutkan Abdul Hadi. 

Ada seorang pemimpin tertinggi Pas mengeluarkan fatwa haram bagi wakil rakyat Pas menerima dan menikmati elaun dan gaji sekiranya wakil rakyat itu telah menyertai GHB. Entah berdasarkan nas mana pemimpin berkenaan membuat fatwa berkenaan. Saya sudah katakan, dalam politik sekular, ayat-ayat Quran dan hadith tidak terpakai. Quran dan hadith hanya terpakai kepada politik jemaah sahaja.

Fatwa yang dikeluarkan itu hanya untuk mengekang wakil rakyat berkenaan daripada meninggalkan Pas dan sikap pemimpin itu menunjukkan dia sudah terdesak dan panas dengan sambutan yang diberikan kepada GHB.

Berhubung bai'ah itu ingin juga ditanya, macam mana dengan calon Pas bertanding dan angkat ikrar tetapi tewas, apakah talak mereka juga jatuh apabila mereka meninggalkan Pas? Kalau mengikut fatwa pemimpin tertinggi Pas itu yang ingin sangat dikenal sebagai spiritual leader bekas calon itu juga tertakluk dengan ikrar berkenaan. Jika ia tidak jatuh dan hanya jatuh kepada yang menang maka jelas ikrar bai'ah suatu bidaah besar.

Bukankah perbuatan bai'ah itu hanya berlaku pada tahun 2004 dan terbatas di beberapa buah negeri sahaja. Macam mana dengan keadaan Pas pada tahun tahun sebelumnya termasuk di Kelantan. Apakah waktu itu sudah ada ikrar berkenaan atau hanya baru terfikir pada tahun 2004? Kalau begitu ertinya soal bai'ah jatuh talak itu bukan perkara yang wajib dalam Pas melainkan ia hanya satu teknik sahaja bagi menyelamatkan Pas apabila ahli yang mungkir. Tidakkah ini adalah helah politik dan bukan hukum mutlak daripada Allah?

Dan kalaulah benar bai'ah itu menyebabkan talak itu jatuh bererti Pas menjadi agen tidak rasmi di negara ini menggalakkan berlakunya perceraian dan talak itu bertantangan dengan sunah Rasulullah sendiri yang membenci kepada percerian. Talak itu juga tidak pernah dibuat pada zamannya dan hanya direka oleh agamawan yang lebih termakan pallet agama di zaman muasir ini sahaja. 

Kesimpulan baik Najib dan Abdul Hadi kedua terdesak dengan apa yang menimpa diri mereka dan parti mereka, sehingga terpaksa menggunakan akta dan Quran untuk dijadikan pagar melindungi mereka. Ayat-ayat jambi tidak akan menambah undi. [wm.kl.3:25 pm 24/07/15]
p

LAGI DIKATA...LAGI MENDAPAT SAMBUTAN-PROGRAM ESOK DAN LUSA-HADI PUNCA PAKATAN REBAH

DIALOG

Hadi punca kematian Pakatan Rakyat-

Hadi adalah punca utama kematian Pakatan Rakyat bukan saja kerana mencabul Dasar Bersama dan prinsip muafakat Pakatan Rakyat tetapi juga kerana cuba untuk menjadi “tuan” Pakatan Rakyat.

 Berat hati saya untuk menyatakan rasa kesal yang amat sangat apabila melihat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang terus mengulang-ulang propaganda Umno bahawa DAP mahu menjadi “tuan” ke atas parti lain.

 Propaganda ini menyelindungkan pendirian politik baru beliau untuk menjadi pembela terkuat Datuk Seri Najib Razak dalam keadaan para pemimpin dan ahli Umno sendiri sedang mencari arah baru untuk negara ini.

 Sebagai contoh, ketua Umno Cheras Syed Ali Alhabshee kelmarin menyifatkan Pakatan Baru pembangkang tidak mampu menggugat Umno. Beliau juga terus menyebarkan pembohongan bahawa Gabungan Baru berkenaan akan dikuasai oleh DAP seperti mana kononnya DAP dulu menguasai Pakatan Rakyat yang telah berkubur.

 Dakwaan yang hampir sama diulang oleh Hadi kelmarin dengan menyebut bahawa golongan yang menghargai perjuangan Islam tidak akan menjadikan DAP sebagai 'wali', mengulangi tuduhan Umno bahawa DAP mahu menjadi “tuan” dalam hubungan “tuan dan hamba” dengan parti-parti politik lain.

 Tuduhan itu bukan saja tidak berasas sama sekali, malah ia pembohongan paling keji daripada seorang bekas pemimpin Pakatan Rakyat.

 Pakatan Rakyat dulunya hampir menjadi sebuah gabungan politik baru antara kekuatan-kekuatan politik yang hampir setara di kalangan parti yang menjadi anggotanya, berasaskan prinsip muafakat di mana setiap keputusan atau dasar Pakatan perlu dicapai menerusi muafakat ketiga-tiga parti komponen.

 Tidak ada parti atau pemimpin memegang kuasa veto bagi membatalkan keputusan yang telah dicapai secara muafakat oleh pemimpin-pemimpin ketiga-tiga parti komponen.

 Justeru tindakan Hadi mencabul Dasar Bersama Pakatan dan prinsip muafakat ini, kerana mahu menjadi “tuan” dalam Pakatan Rakyat, muncul krisis demi krisis dalam Pakatan, iaitu dengan:

 1. Mencabul dasar Pakatan Rakyat untuk memastikan pertandingan satu lawan satu menentang Barisan Nasional dalam pilihanraya dengan meletakkan calon-calon PAS pada hari pencalonan untuk bertanding melawan PKR di enam kerusi Dewan Undangan Negeri dalam Pilihanraya Umum ke-13, menyebabkan Umno menang di semua kerusi terbabit.

 2. Mengenepikan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 17 Ogos 2014, yang dihadiri oleh Timbalan Presiden Mat Sabu bagi pihak Hadi, yang menetapkan Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail sebagai Menteri Besar Selangor.

 3. Melanggar janjinya sendiri pada mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015 bahawa sebarang pindaan ke atas Enakmen Jenayah Syariah Kelantan dan sebarang usul persendirian Ahli Parlimen Pakatan berkenaan pelaksanaan hudud akan terlebih dulu dibentangkan di hadapan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

 Cita-cita Hadi untuk menjadi “tuan” dalam Pakatan Rakyat melanggar prinsip asasi Pakatan sebagai sebuah gabungan antara parti-parti yang setara, dimeterai dengan prinsip muafakat dan Dasar Bersama Pakatan Rakyat.

 Atas sebab inilah Hadi mengenepikan keputusan Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat untuk melantik Menteri Besar Selangor kerana Azizah seorang wanita.

 Malah, Hadi juga tidak bersetuju dengan cadangan untuk menamakan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai calon dari Pakatan Rakyat untuk kerusi Perdana Menteri.

 Tidak berlebihan jika disebut bahawa Hadi adalah punca utama Pakatan Rakyat berkubur, bukan saja kerana mencabul Dasar Bersama dan prinsip muafakat Pakatan Rakyat tetapi juga kerana cuba untuk menjadi “tuan” Pakatan Rakyat, menggunakan kuasa veto bukan saja ke atas Jawatankuasa Pusat PAS tetapi juga Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat.

 Konsep politik Hadi, termasuk politik gabungan, sama sekali tidak serasi dengan demokrasi, pluralisme, hak asasi manusia, kepelbagaian budaya, hak wanita serta gagasan pembangunan dan kemodenan. Saya telah sebutkan kelmarin bahawa terserah kepada Hadi jika beliau mahu membantu memanjangkan hayat politik Datuk Seri Najib Razak sebagai perdana menteri di tengah taufan politik skandal 1MDB.

 Namun, beliau tidak berhak berbohong dan berdusta tentang DAP demi matlamat politik barunya untuk menjadi sahabat sejati Najib yang sedang berdepan tuntutan untuk meletakkan jawatan, termasuk daripada khalayak Umno.

 Setahun yang lalu, saya boleh menyatakan dengan yakin bahawa jika ada usul untuk mengadakan undi terhadap Najib di Parlimen, semua ahli parlimen Pakatan Rakyat akan mengundi tidak percaya.

 Berlainan keadaannya hari ini. Apakah Hadi dan para pendukungnya akan sanggup membuat undi tidak percaya terhadap Najib di Parlimen? Hampir tidak mungkin, jika melihat kepada pembelaan luar biasa Hadi terhadap Najib.

 Setahun yang lalu, tidak diragui lagi bahawa semua ahli parlimen Pakatan Rakyat dari DAP, PKR, dan PAS akan seia-sekata menuntut ketelusan dan kebertanggungjawaban berkenaan skandal 1MDB. Apakah hari ini Hadi dan pengikutnya akan menyokong usul sedemikian di Parlimen?

 Hadi boleh mengubah pendirian dan belang politik beliau untuk menjadi pembela Najib yang paling kuat, namun janganlah melakukannya dengan cara mengorbankan kebenaran, keadilan, dan kejujuran dengan mengulang-ulang pembohongan dan pendustaan yang disebarkan Umno berkenaan DAP.

 LIM KIT SIANG ketua parlimen DAP dan MP Gelang Patah.~ malaysiakini
TAIPING

CUBA ANDA KOMEN APA KATA PENYOKONG ULAMA BILA PENUBUHAN GHB....LUNAKNYA MENGATA ORANG.....


 Mamat ni adalah salah seorang pendokong ulamak atau umno tak pasti..cuma dia suka mengata pada pimpinan dia satu masa dulu..so aku siarkan apa yang dia tulis sebab bagi aku dia tak sepatutnya mengeluarkan kata kata mengikut apa yang presideng dia kata.Namun kita dapat menilai sendiri tentang betapa gelabahnya mereka ini mengkrtik penubuhan GHB dan memainkan isu tajaan DAP. Sedangkan mereka ini tidak langsung mengkritik soal korup yang berlaku didalam negara...isu MARA, 1MBD, selidik itu ini dimana ada kelmehannnya..tetapi mengkritik tentang penubuhan GHB....sepatutnya tak payah layan..tetapi inilah yang ada didalam kepala ahli PAS rupanya...

 

Wan Rosli

2 days ago  -  Shared publicly
Segala yg dituduh oleh kepimpinan kini sudah jelas terbukti kebenarannya:

JEBON - ADUN yg melompat menyokong serta mengisytiharkan kesetiaan kpd kepimpinan parti lain (tindakan yg sama oleh ADUN DAP) tanpa mendapat arahan dari kepimpinan parti sendiri dlm isu MB Selangor..

TOLOL - membenarkan setiap tindakan DAP malah mempertahankan tindakan DAP yg memutuskan hubungan tanpa menghiraukan bhw kepimpinan parti itulah yg memulakan menyerang kepimpinan parti sendiri secara terang2an..

BARUA - berusaha menubuhkan parti baru (yg sudah mendapat pengiktirafan DAP) tetapi dlm masa yg sama masih lagi TIDAK BERANI meninggalkan parti sediada..

MUNAFIK HARAKI - di masa berkempen begitu beria2 mewar2kan bahawa niat bertanding hanya ingin membantu tuan presiden (sedangkan bila DAP serang presiden dia buat2 tak tahu). Tapi bila sudah kalah, merancang pulak nak buat parti baru. Terbuktilah kini bertanding hanya utk rebut jawatan semata2 bukan atas dasar berkhidmat.. tak ada langsung ciri2 sikap Khalid ibnu Walid... yg ada cuma ciri2 sikap Khalid ibnu Samad..

BROKER - Menganjurkan ahli2 PAS yg lain agar bersama2 menjadi ahli parti baru (yg bakal bekerjasama dgn DAP utk Pakatan 2.0) jika ditubuhkan nanti; walaupun sebenarnya si broker itu sendiri masih lagi menjadi ahli parti PAS..

PARASIT - Golongan anwarinas serta proksi DAP dalam parti yg sentiasa bercanggah pendapat dgn saf kepimpinan.. ini dapat dilihat dari pandangan kritis mereka kpd setiap keputusan kepimpinan..
Sbg contoh: menyalahkan PAS memutuskan hubungan dgn DAP malah sblm itu PAS juga yg dipersalahkan bila mana DAP memutuskan hubungan dgn presiden PAS.. Contoh yg lain pula dlm isu RUU (sbg permulaan sebelum dibentangkn hukuman hudud bila PR menang di PRU 14 kelak kononnya) yg hendak dibentangkan di parlimen; golongan parasit ini tidak langsung menyokong penuh malah mempunyai pendapat mereka sendiri iaitu menafikan kehendak majoriti rakyat kelantan (yg pastinya selari dgn citarasa DAP) yg sudah lama dahagakan hukuman Allah berjalan di bumi kelantan..

Jadi di manakah silapnya tuduhan2 berasas di atas?? Di mana???

Sekian! Wallahua'lam..

Hubungan PAS - DAP: Dulu Semua OK, Sekarang Semua Tak Boleh!

Kenapa PAS berkawan dengan DAP sebelum ini, soal Khalid Samad

Gesaan Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada ahli-ahli PAS agar tidak menganggap DAP sebagai “wali” lewat petang semalam, tidak disenangi Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad.

Menurut Khalid, seruan presiden PAS itu menimbulkan tanda tanya kepada sikap parti Islam itu yang sejak 2008 bersama dengan DAP dalam Pakatan Rakyat (PR).

"Apa yang berlaku dari 2008 sehingga sekarang ini, kita tertipulah dengan pimpinan yang selama ini cakap (berulang kali) kukuhkan PR, kukuhkan PR; tetapi kini dah mula menyerang DAP, kata DAP cauvinis, anti-Islam.

"Lalu yang selama ini kita berkawan dengan DAP, memerintah sejak 2008 ini, apa cerita? Jadi, mana logiknya?"
kata Khalid kepada The Malaysian Insider di pejabatnya di Shah Alam, semalam.

Hadi semalam mengingatkan ahli parti itu tidak menjadikan DAP sebagai ketua kerana mereka "tidak beriman".

Menurutnya, hanya ahli PAS yang sedar mengenai perjuangan Islam dapat membezakan antara kawan dan wali.

"(Mereka) boleh berkawan dengan kalangan DAP dan sepertinya, tetapi tidak boleh berwalikan DAP kerana tidak beriman dan budiman," katanya dalam satu kenyataan.

Seruan itu dibuat Hadi selepas ketua umum PKR yang terpenjara, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan pembentukan gabungan pembangkang baharu selepas PR berkubur tidak lama dahulu apabila PAS memutuskan kerjasama politik dengan DAP.

Ia juga dibuat selepas ahli Parlimen veteran DAP, Lim Kit Siang mengumumkan pembentukan gabungan baharu parti politik sedang berlangsung tanpa melibatkan PAS.

Kenyataan itu turut dibuat selepas kumpulan profesional yang popular di peringkat nasional tewas dalam pemilihan pada Muktamar Tahunan PAS ke-61 sedang membentuk parti baharu menerusi Gerakan Harapan Baru (GHB) – satu tindakan yang didakwa PAS sebagai ditaja DAP.

Menurut Khalid, parti baharu yang ingin ditubuhkan itu tidak pernah didalangi DAP dan menurutnya, kenyataan Hadi seolah-olah menggambarkan PAS kini terpedaya dengan kempen politik Umno.

"Bagi saya apa yang dinasihatkan itu, tidak relevan malah saya mahu jawab, janganlah kita terjatuh dalam perangkap Umno.

"Jadi, mana logiknya? Saya merasakan pihak pimpinan PAS sedia ada termakan umpan Umno dan Barisan Nasional (BN) sehingga ke tahap mereka sekarang ini kedengaran seakan-akan pemimpin Umno yang menyerang DAP selama ini," katanya.

Terdahulu, Khalid menyertai wawancara atas talian dengan kumpulan Facebook "The Rage for Liberty" selama sejam.

Dalam wawancara itu, Khalid menegur sikap PAS yang kebelakangan dilihat cenderung bermusuh dengan bekas sekutunya serta pendiri GHB dalam PR berbanding mengkritik Umno dan BN.

"Sepatutnya PAS lihat dulu parti yang ingin kami tubuhkan sebelum isytihar kami sebagai musuh. PAS kebelakangan ini bagaikan lebih minat berlawan dengan parti pembangkang daripada parti kerajaan. Tidak pelikkah?" kata Khalid.

Wawancara itu dibuat secara bertulis di dinding Facebook kumpulan itu dengan anggota-anggotanya bertanyakan soalan secara langsung kepada Khalid. -TMI

ULASAN GB

Hairan kita.

Sebelum ini tak timbul soal wali soal ketua di dalam Pakatan Rakyat. Tiba-tiba bila dah ada GHB, macam-macam "fatwa" dikeluarkan untuk menghalang ahli untuk menyertainya. Dia buat semua boleh, orang lain tak boleh.

Malah sebelum ini Haji Hadi sendiri yang memuji-muji DAP dan membuat kenyataan berikut:


Bila dah berseteru, sekarang hanya nampak yang buruk, yang baik semua sudah dihanyirkan.

Penyertaan wakil-wakil PAS di dalam kerajaan PR Pulau Pinang dan Selangor itu dikira bagaimana pula? Tidakkah wajar PAS mengarahkan wakil-wakil dan ahli-ahlinya untuk letak jawatan?

Pinjam balik syair itu, biar anjing dan serigala menyalak, kabilah GHB berjalan terus ke Putrajaya bersama Pakatan baharu yang bakal ditubuhkan!

p.s. kami tak sebut pun siapa anjing dan serigala itu... ia berbalik kepada tuan yang awal menyebutnya... demikianlah hukum kebenaran dan keadilan berjalan...

(function() { var d = document, w = window; w

KAH..KAH...WEIIII NAK DERHAKA SULTAN KAH WEIIIII- BERAPA JUTA AHLI WOIIII- TAKUT HILANG KUASA DAN JAWATAN KE ? #LEBAITAKUTHILANGJAWATANG

ISMA Quote Tweet Amirul Asyraf @mirul_syaf · Jun 17 Untuk makluman harakah , UMMAH dan PAS. ISMA tidak langsung mendaftarkan nama untuk sok...