Kit Siang ramal HARAPAN bentuk kerajaan di Melaka


MELAKA, 28 OGOS: Peralihan 15 peratus undi Melayu dan lima peratus undi bukan Melayu di Melaka bakal memberikan kemenangan kepada Pakatan Harapan (HARAPAN) sekaligus membentuk pentadbiran baharu, kata Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang.
“Jika ini berlaku, HARAPAN akan menang 17 daripada 28 kerusi negeri (DUN) dan mengambil alih pentadbiran kerajaan BN di Melaka,” katanya.
Bagaiamana pun, tugas merampas kerusi dari Barisan Nasional (BN) katanya bukanlah perkara yang mudah dan memerlukan kerjasama padu semua pihak dalam HARAPAN.
“DAP akan mula bekerja dalam semangat mendiang Kerk Kim Hock, bekas setiausaha agung parti dan juga bekas Ahli Parlimen Kota Melaka,” katanya.
Menurut Kit Siang, cabaran demi cabaran dalam kepimpinan DAP Melaka sebelum ini tidak wajar dijadikan alasan untuk tidak bekerjasama demi masa depan Melaka yang lebih baik dalam pilihan rara umum akan datang.
“Jika DAP Melaka tidak boleh bersatu dalam misi kita menumpaskan Najib dan kerajaan kleptokrasi dalam PRU14 ini, maka peluang berlakunya tsunami rakyat Malaysia sebanyak 15 dan 5 peratus semakin kecil.
“Tetapi, jika kita boleh membuka jalan dan bekerjasama dalam satu pasukan HARAPAN yang kukuh dan bersatu, kita pasti akan mewujudkan momentum tsunami politik di Melaka,” katanya lagi.
Dalam laporan sebelum ini, Kit Siang berkata peralihan 10 peratus undi Melayu dan 5 peratus undi bukan Melayu kepada HARAPAN mampu memberikan kemenangan kepada 113 kerusi parlimen di Semenanjung Malaysia dan mengekalkan kedudukan di Pulau Pinang dan Selangor serta memenangi tiga buah negeri iaitu Johor, Negeri Sembilan dan Perak

Angan-angan Mat Jenin Pas Selangor mahu tanding 42 kerusi Dun, kata Bersatu


Hasrat Pas untuk meletakkan 42 calon bertanding di kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) untuk menumbangkan Pakatan Harapan (PH) di Selangor dalam menghadapi pilihan raya umum hanya angan-angan Mat Jenin, kata Pengerusi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Selangor Datuk Abdul Rashid Asari.
Beliau berkata, walaupun dua penggal PH menerajui Selangor dengan kemasukan Bersatu dalam gabungan empat parti itu.PH kini semakin matang dan lebih kuat dari segi sokongan rakyat di negeri itu.
"Usaha dilakukan Umno dan Pas sekiranya mahu bekerjasama merampas Selangor hanya angan-angan Mat Jenin sekiranya Pas mahu bertanding 42 kerusi Dun.
"Kali ini dengan adanya PPBM akan bertambah kuat dan matang PH Selangor. Rakyat Selangor berpuashati dengan kerajaan Selangor yang ada hari ini," ujarnya kepada Malaysia Dateline.
Beliau mengulas kenyataan Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Mohd Azmin Ali semalam, berkata, PKR akan berbincang dengan Pas Selangor meskipun Pas negeri itu berhasrat untuk bertanding sebanyak 42 kerusi Dun Selangor pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14).
Azmin yang juga Menteri Besar Selangor berkata isu itu dapat diselesaikan dalam bentuk perbincangan. PKR sedia berbincang dengan semua pihak.
Azmin berkata demikian susulan kenyataan Pesuruhjaya Pas Selangor, Sallehen Mukhyi yang mengatakan Pas bersedia bertanding di 42 daripada 56 kerusi Dun Selangor pada pilihan raya umum akan datang. Dipercayai kenyataan Sallehen itu  dibuat ekoran usaha pimpinan utama PKR sebelum ini mengadakan pertemuan dengan Presiden Pas Datuk Seri Abdul Hadi Awang.
Bagaimanapun Abdul Rashid berkata, walaupun PH Selangor belum mengumumkan secara rasmi pembentukkan struktur kepimpinan PH Selangor tetapi beliau optimis sekiranya ia dibentuk dalam waktu terdekat akan lebih memantapkan lagi PH.
"Apabila PH Selangor ditubuhkan secara rasmi ini akan memantapkan lagi PH.
"Jika berapa banyak kerusi pun yang mahu Pas bertanding kita akan lawan habis-habisan.
"Jika mereka nak berbincang tentang kerusi tidak akan berlaku kerana dalam PH kita ada 'technical committee'untuk membincangkan semua kerusi di Selangor. Ini hanya pandangan peribadi pemimpin PKR.
"Kalau benarlah apa yang digembar gemburkan media dan PKR berbuat demikian (bekerjsama dengan Pas di Selangor) satu tindakan yang saya fikir kurang wajar.
"Walaupun PH belum diluluskan RoS (Jabatan Pendaftar Pertubuhan) kita sudah ada memorandum persefahaman bersama sebelum buat sebarang keputusan.
"Jika adapun berlaku PKR untuk berunding dengan Pas ia hanya membabitkan di Selangor dan mungkin di negeri lain tidak perlu dilakukan," ujarnya.
Pada pilihan raya umum 2013, Pas meletakkan 21 calon negeri di Selangor dan memenangi 15 kerusi.
Walaupun PKR memenangi hanya 14 kerusi, Pas dan rakan sekutu Pakatan Rakyat lain bersetuju supaya parti itu menerajui kerajaan negeri Selangor.
Ditanya kemungkinan PKR Selangor tertarik dengan blok ketiga Pas dan Ikatan, menjadi faktor penarik kemungkinan PKR Selangor berbuat demikian untuk mengekalkan kerusi sedia ada dan mengekalkan kerajaan Selangor.
"Kalau kita imbas kembali dalam PRU13 lalu banyak kerusi PKR disebabkan bantuan Pas dari segi komitmennya, mungkin PKR merasakan Pas perlu di Selangor untuk PRU14.
"Saya rasa tidak perlu PKR nak rujuk semula pada Pas.
"Pada saya pihak pimpinan tertinggi Pas sudah menolak secara total tidak mahu bergabung dengan kita (Bersatu,AMANAH dan DAP ) termasuk dengan PKR, tetapi kenapa PKR mesti lagi mahu berhubungan dengan Pas?," soalnya.
Ditanya bilakah jangkaan pilihan raya umum akan diadakan? Abdul Rashid menjangkakan ia tidak akan berlaku pada tahun ini.
"Kalau kerajaan Umno-BN nak adakan pilihan raya dalam situasi hari ini ekonomi kurang baik, nilai ringgit merudum, harga barang naik, rakyat sedang marah, saya fikir kerajaan tidak akan laksanakan tahun ini," telahannya.

Ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR berang dengan Rafizi?


Latheefa Koya
Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP) PKR, Latheefa Koya dilihat amat berang apabila menyerang seorang pemimpin partinya sendiri dengan memuat naik lebih 20 status Facebook dalam tempoh kurang 24 jam setakat pukul 10 pagi hari ini.
Turutan serangan 'posting' tanpa menyebut nama inidividu itu bermula pukul 5 petang semalam dengan lapan kenyataan sepanjang tempoh sejam diikuti 10 status pada jam 4 petang sebelum diakhiri enam hujahnya mulai pukul 12 tengah malam tadi.
Walau bagaimanapun, rata-rata pengguna media sosial itu menyifatkan siri kenyataan peguam tersebut merujuk kepada Naib Presiden PKR, Rafizi Ramli.
"Dia masuk (PKR) tunjuk muka lepas PRU12 (Pilihan Raya Umum ke-12 pada 2008). Dia keluar lepas gaduh dari kerja koperat sebelum dia masuk tapi konon berkorban gaji tinggi.
"Sejak dia masuk, dia sudah bergaduh dengan hampir semua pimpinan utama. Dialah krisis," dipetik dari status Facebook Latheefa petang semalam.
Untuk rekod, Rafizi yang mempunyai ijazah kejuruteraan dan juga seorang akauntan bertauliah dalam bidang percukaian meletakkan jawatan dari Petronas pada 30 April 2009.
Selanjutnya, Latheefa mendakwa individu itu sangat disayangi 'satu parti' tetapi beliau pula pada masa ini menganggapnya sebagai 'barah'.
"Ada satu parti sayang sangat dengan budak ni bagai dewa. Saya tawarkan dia kepada kamu. Tolonglah ambillah dia ni.
"Sila lihat apa yang dibuat oleh barah ini sekarang. Dia sedang memaksa parti pecah dua," dakwanya.
Beliau turut menyebut individu berkenaan mempunyai pertubuhan NGO yang kemudiannya menyaksikan orang ramai memberi sumbangan wang.
Walau bagaimanapun, Ketua Biro Undang-Undang PKR berkenaan menganggap kutipan wang itu digunakan untuk memecah-belahkan Cabang parti tersebut
"Sekarang ni guna dia punya NGO - kutip duit pastu - dia guna duit ni untuk memecah-belahkan cabang. Bukan untuk memantapkan parti tapi sebaliknya bagi huru-hara sebagai strategi ponorogo.
"Orang bersangka baik bagi duit - dia jual cerita konon dia sorang pi penjara - padahal dia tak bayar apa-apa kat mana-mana peguam," ujarnya.
Tanpa menjelaskan apa yang dimaksudkannya dengan 'strategi ponorogo', Latheefa terus mengulang kata 'ponorogo' yang difahami umum sebagai nama tempat di Jawa Timur juga nama kawasan di Muar, Johor itu dalam beberapa 'posting' beliau yang lain.
"Orang ini bersama geng ponorogo untuk memecah parti. Dia secara terang-terangan akan melawan DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim).
"He has lied about figures and he will continue to do so. He is serving his ponorogo master. Watch and see," tegasnya.
Terus mengaitkan dengan 'geng ponorogo', katanya lagi, kelompok 'barah' itu setiap hari berhubung dengan entiti yang tetap enggan dijelaskannya meskipun didesak netizen.
"Dia ni perangai buruk - kalau orang tak terima idea dia, dia akan lompat2, ugut2. Hari2 geng dia berhubung dengan geng ponorogo
"Sejak dia masuk, kita hanya menyaksikan krisis demi krisis hasil keja jahat dia. Jangan lupa dia ni rapat dengan geng ponorogo," ujarnya lagi.
Kartel 

Bahkan, Latheefa juga mendakwa 'barah' tersebut mempelopori panggilan 'kartel' yang kemudiannya umum difahami sebagai kelompok dalam PKR yang masih mahu berbaik-baik dengan Pas walaupun telah disingkir.
"Dialah yang wujud & popularkan perkataan kartel- padahal sebenarnya siapa tak setuju dengan dia - dia label sebagai kartel. Macam budak-budak.
"Yang sebut kartel memang kena tipu dengan budak kecik ini kaw2. Sebab tu yang bangang takde hujah kecuali ulang fitnah. Takde poin," bidasnya.
Pendirian Latheefa yang menolak pertembungan tiga penjuru pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14) turut dilihat terserlah daripada turutan serangannya itu sekali gus menarik komentar penyokong Pas yang juga tidak menyenangi 'posting' tersebut.
"Geng dari Pas yang sokong tiga penjuru dan geng barah ini juga sokong tiga penjuru semua bersembah kepada tuan yang sama - Umno," tuduhnya lagi.
Rata-rata netizen yang meninggalkan komentar di setiap 'posting' Latheefa itu bagaimanapun mengkritiknya dengan antara lain menganggap peguam tersebut sebagai kurang cerdik berpolitik, mahukan jawatan dan menyeru agar mengutamakan parti berbanding emosi sendiri.
Tidak kurang juga yang mempersoal sebab sebenar Latheefa berang benar dengan Rafizi selain ramai dipercayai penyokong Pakatan Harapan menyambut baik tuntutan Rafizi berkenaan keperluan mendesak diadakan kongres khas PKR.
"Kami penyokong penuh perjuangan YB Rafizi kerana beliau pahlawan rakyat. Banyak helah kerajan dibongkar untuk rakyat. Sokong jika YB Rafizi menjadi calon PM," kata Zahar Ha.
Serangan bertubi-tubi Latheefa itu dipercayai susulan kenyataan Rafizi bertajuk 'Anggota KEADILAN Harus Pilih Melalui Kongres Khas' yang mulai diedarkannya sendiri kepada media pada pukul 3 petang semalam.
Rafizi dalam kenyataan sebanyak 43 perenggan tersebut menyentuh tentang kerjasama di antara PKR dan Pas yang disifatkannya memberi kesan kepada parti itu sendiri, Pakatan Harapan dan rakyat Malaysia.
Turut disenaraikan Ahli Parlimen Pandan itu adalah dua kumpulan pimpinan PKR yang menyokong untuk terus berunding dengan Pas manakala satu blok lagi termasuk dirinya menolak tindakan tersebut sebaliknya mahukan komitmen penuh kepada Pakatan Harapan.
Selain Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali seramai 17 lagi pimpinan terdiri daripada Naib-naib Presiden, Ketua Wanita, ahli-ahli Biro Politik dan ahli-ahli MPP termasuk Latheefa mahu rundingan bersama Pas diteruskan konon mengelak pertembungan tiga penjuru dengan Pas pada PRU-14.
Satu pihak lagi terdiri daripada 22 pimpinan PKR termasuk Rafizi yang menolak rundingan bersama Pas yang di luar Pakatan Harapan itu sebaliknya mahukan pengukuhan bersama rakan-rakan DAP, AMANAH dan Bersatu menjelang PRU-14.

PEMIMPIN PH PERLU KORBANKAN KEPENTINGAN DIRI UNTUK MENANG

PAS – UMNO TERENGGANU GENCATAN SENJATA TUNGGU ARAHAN NAJIB

SIRI PENDEDAHAN RAFIZI : INI ADALAH SENARAI NAMA BEBERAPA PIMPINAN YANG PRO DAN KONTRA BERGABUNG BERSAMA PAS

Walau pun tanpa pendedahan Rafizi mengenai kewujudan kem dalam PKR, namun ramai dikalangan hali PKR telah mengetahuinya dan demi menjaga parti, ramai yang diam sebenarnya..Tetapi apabila perkara berbincang dengan Pas didedahkan dan sikap Pas sendiri yang tidak mahu berunding, nampaknya maruah PKR tercalar..wajah parti perjuangan tercalar..




Berikut adalah senarai nama yang didedahkan sendiri oleh YB Rafizi; 

a) Team Pro PAS 
Timbalan Presiden PKR: YAB Dato’ Seri Azmin Ali 
Naib-Naib Presiden PKR: 
YB Tian Chua
YB Shamsul Iskandar 
YB Xavier Jeyakumar 
Dr Shaharuddin Badaruddin
Ketua Wanita PKR: YB Zuraida Kamaruddin

Ahli-ahli Biro Politik PKR: 
YB Sivarasa Rasiah
Dato’ Saifuddin Abdullah (Ketua Setiausaha PH)
YB Dato’ Kamaruddin Jaafar
Fahmi Fadzil (Pengarah Komunikasi PKR)
YB Surendren

Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP PKR): 
YB Elizabeth Wong
YB Hee Loy Sian
YB Senator Siti Aishah Shaik Ismail
YB Senator Dr Mohamad Nur Manuty
YB Dr Afif Baharuddin
YB Haniza Talha
Latheefa Koya

b) Team Pro PH
Naib Presiden PKR: YB Rafizi Ramli
Setiausaha Agung PKR: Dato’ Saifuddin Nasution Ismail 
Bendahari PKR: Datin Paduka Dr Tan Yew Kew 
Ketua AMK PKR: YB Nik Nazmi 
Ketua Whip PKR: YB Dato’ Johari Abdul
Ketua Penerangan PKR: Syed Ibrahim Syed Noh 
Pengarah Strategi PKR: YB Sim Tze Tzin 
Ketua Setiausaha Pengelola PKR: Fariz Musa 
Pengerusi Lembaga Disiplin: Jeneral (B) Dato’ Hadi Sdr 
Pengerusi PKR Sabah: YB Christina Liew 
Ahli Biro Politik PKR: YB William Leong (letak jawatan)

Ahli Majlis Pimpinan Pusat (MPP PKR): 
YB Dato’ Abdullah Sani Abdul Hamid
YB Wong Chen
YB Rodziah Ismail
YB Fuziah Salleh
YB Manivanan
YB Gooi Hsiao Loong
YB Azan Ismail
YB Dr Idris Ahmad
YB Dr Azman Ismail
YB Aminuddin Haron
Hassan Karim 

Cuma, kelihatannya ada nama yang tercicir dalam senarai tersebut, mereka bertiga sekeluarga iaitu;
Ketua Umum PKR: Datuk Seri Anwar Ibrahim 
Presiden PKR: YB Datuk Seri Dr Wan Azizah 
Naib Presiden PKR: YB Nurul Izzah Anwar


KREDIT INFO  RAFIZI RAMLI

GST adalah cukai regresif, bebankan golongan berpendapatan rendah




Image result for liew chin tong
Perdebatan tentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan terus mendominasi topik perbincangan awam kerana kesan negatifnya sangat dirasakan oleh keluarga berpendapatan rendah selain yang dicerminkan pada kebekuan ekonomi sektor-sektor penggunaan domestik.
Saya sering kecewa apabila ahli-ahli politik berpengalaman atau pemikir-pemikir polisi awam mempunyai pemahaman yang dangkal dalam asas ekonomi dan kesannya terhadap kehidupan harian masyarakat. Seringkali, ramai antara mereka menerima idea-idea neoliberal tanpa banyak soal.
Kita sedia maklum bahawa Barisan Nasional akan terus mencari alasan pelaksanaan GST, maka saya tidak harap mereka untuk jujur secara intelektual.
Di kalangan masyarakat, terutama pemikir polisi awam dan pakar ekonomi, kita setidaknya harus berkongsi pemahaman sama tentang cukai progresif dan cukai yang regresif.
Cukai yang progresif adalah cukai yang kadarnya meningkat mengikut pertambahan jumlah boleh-cukai. Lebih banyak pendapatan yang diperoleh seseorang (jumlah boleh-cukai lebih tinggi) lebih tinggi kadar cukai yang dikenakan.
Cukai progresif dilaksanakan sebagai percubaan untuk megurangkan beban cukai golongan yang kurang berkemampuan untuk membayar cukai, kerana cukai ini mengagihkan beban itu kepada mereka yang lebih berkemampuan membayar cukai.
Asas falsafah cukai progresif adalah seperti berikut:
a) Seseorang dengan pendapatan lebih tinggi memperoleh hasil bukan saja daripada usaha sendiri tapi juga daripada manfaat-manfaat awam seperti keselamatan awam, perlindungan undang-undang, pendidikan, dan seumpanya yang disediakan oleh masyarakat, justeru mereka harus menyumbang untuk mengekalkan manfaat-manfaat itu;
b) Atas semangat solidariti, golongan berpendapatan lebih tinggi menyumbang jumlah lebih banyak untuk mengurangkan beban cukai golongan berpendapatan lebih rendah; dan
c) Jurang pendapatan yang besar mengancam kesatuan antara komuniti; maka masyarakat membuat pilihan politik melalui percukaian dan kaedah-kaedah lain untuk memastikan satu tingkat keadilan yang dapat diagih dan dirasakan oleh semua.
Berbeza dengan cukai regresif, di mana beban cukai semakin rendah apabila kemampuan membayar cukai seseorang meningkat. GST atau cukai nilai tambah (VAT) dikenakan pada satu kadar yang sama kepada baik golongan kaya mahupun golongan miskin. Namun pengagihan beban dengan pelaksanaan cukai regresif seperti ini memberi kesan yang sangat berbeza antara golongan kaya dan golongan miskin.
Sebagai contoh, golongan kaya dan miskin masing-masing memerlukan makanan dan keperluan asas lain. Keanjalan permintaan pendapatan untuk makanan selalunya kurang daripada 1 (atau dalam istilah ekonominya “tidak anjal”), yang bererti makanan adalah barangan keperluan wajib. Justeru peningkatan pendapatan satu isi rumah hampir tidak mengubah jumlah cukai makanan yang dikenakan. Ini juga bererti, dengan kewujudan perbelanjaan yang lain, beban cukai relatif dirasakan lebih berat oleh isi rumah dengan pendapatan lebih rendah.
Hujah bahawa GST adalah cukai yang “adil” hanya kerana seseorang dikenakan cukai mengikut jumlah perbelanjaannya tidak boleh digunapakai. Ini kerana hujah itu tidak mengambil kira bahawa golongan kaya mempunyai pendapatan yang lebih banyak untuk disimpan sedangkan golongan miskin dibebankan hasil pendapatan mereka ke tahap maksimum. Dalam situasi ini, GST memberi kesan regresif dalam pengagihan pendapatan.
GST semestinya memberi manfaat besar kepada kerajaan Barisan Nasional apabila harga minyak jatuh merudum sejak Oktober 2014, mengisi jurang pendapatan dengan mudah tanpa memerlukan kerajaan melakukan penyelarasan akibat kejatuhan harga minyak secara mendadak.
Hasil dari sektor berkaitan minyak menjangkau lebih 41.3% jumlah keseluruhan pendapatan negara pada 2009 dan 30% pada 2014, tapi ia hanya dianggarkan 13.8% apabila dibentangkan dalam Bajet 2017.
Namun kepada golongan biasa yang tidak pernah merasai peningkatan dalam pendapatan mereka, GST kini turut menjejaskan pendapatan boleh-guna mereka. Pendapatan golongan biasa tidak jauh beza sejak beberapa tahun kebelakangan, malah sesetengah bakal merasakan penurunan akibat pertumbuhan perlahan atau kejatuhan prospek sektor tertentu seperti minyak dan gas. Dan kini terpaksa pula membayar GST yang sebelum ini tidak wujud. Akibatnya, pendapatan boleh-guna mereka mengalami penurunan yang serius.
Kerajaan mengutip RM41 bilion melalui GST pada 2016. Berbanding cukai jualan dan perkhimatan (SST) lama yang cuma mengumpulkan RM18 bilion setahun, ini bererti GST mengutip RM23 bilion daripada rakyat biasa Malaysia. Sepatutnya RM23 bilion itu dibelanjakan secara langsung oleh rakyat untuk barangan dan perkhidmatan keperluan mereka.
Apabila hampir semua orang mengurangkan perbelanjaan, perniagaan terjejas akibat kekurangan hasil jualan barangan dan perkhidmatan, yang mengakibatkan pertumbuhan perlahan dalam sektor runcit dan domestik. Dan apabila perniagaan terjejas, sampai satu tahap sesetengah syarikat terpaksa mengurangkan pekerja, yang menjejaskan lagi ekonomi secara keseluruhan.
Dengan anggapan bahawa kepenggunaan domestik sebagai pelincir ekonomi, terutama ketika sektor eksport tidak stabil ekoran situasi tidak menentu dunia, GST menjadi ‘pembunuh’ utama sumber pendapatan.
Pentadbiran Najib dan sesetengah pakar ekonomi sepatutnya faham kenapa GST begitu dibenci oleh rakyat Malaysia. Sekarang bukan masanya untuk bermain-main dengan agenda ekonomi neoliberal.
Malaysia memerlukan agenda ekonomi yang berkesan untuk jutaan rakyat biasa, yang akan menghasilkan pertumbuhan mampan ketika ini. GST sama sekali bukan penyelesaian kepada krisis ekonomi Malaysia. – Roketkini.com
*Liew Chin Tong adalah Pengarah Pendidikan Politik DAP dan Ahli Parlimen Kluang

SEMUANYA TAK BOLEH PAKAI!!




Satu pihak bercakap tiada lagi sebarang rundingan, tetapi satu pihak yang lain seolah-olah merasakan mereka sebahagian daripada kerajaan negeri Selangor.

Mana satu nak diikut?

Atau adakah Pas sekarang sudah terbelah dua?

Untuk kesekian kalinya, diingatkan kepada PKR khususnya dan Pakatan Harapan amnya, mereka tidak perlu lagi membuang masa  terus melayan karenah dan telatah Pas dalam menghadapi pilihanraya akan datang.
Baik yang mengatakan sedia berunding, pintu rundingan telah tertutup atau memberi gambaran sama-sama ingin mempertahankan Selangor atau apa saja kenyataan lainnya, semuanya tak boleh pakai. Ia palsu belaka.

Selalunya begitulah, setiap kali ada kenyataan daripada pemimpin tertentu Pas bahawa mereka sedia berunding, ia kemudian akan dibalas oleh satu pihak lagi yang mengatakan tiada lagi kerjasama perlu diadakan.

Bila satu pihak mengatakan tiada lagi rundingan, muncullah pula kenyataan lain yang seolah-olah Pas tetap ingin bersama, terbuka kepada perundingan atau setidak-tidaknya mahu bersama dalam mempertahankan kerajaan negeri Selangor.

Sebenarnya, semua itu adalah wayang belaka.
Ia hanyalah kenyataan yang mahu melengah-lengahkan kesepakatan dan menjadikan Pakatan Harapan tidak bersedia sepenuhnya menghadapi PRU 14.

Kalau pun ada yang berbeza pandangan, selagi Hadi Awang lebih cintakan Najib Razak daripada kebenaran, tiada apa yang dapat pemimpin Pas lain lakukan. Mereka pula tentu saja tidak sedia meninggalkan Pas.

Jadi, akhirnya mereka akhirnya akan tetap wala' kepada Hadi dan Pas. Buang masa saja melayan mereka.

Lebih penting bagi PKR dan Pakatan Harapan ialah terus bergerak ke hadapan dan meyakinkan pengundi bahawa UMNO dan Pas atau Pas dan UMNO adalah gabungan yang satu.

Mengundi atau memilih salah satu daripadanya, yang kekal berkuasa nanti tetap seorang kleptokrat yang akan memusnahkan segala impian rakyat Malaysia untuk membina kehidupan masa depan yang lebih baik lagi. (ShahbudinHusin 27/08/2017)

(function() { var d = document, w = window; w

JALAN PUN DAH BOLEH BERTUKAR KEPADA JALAN QINZHOU

MOHD MUKHLIS   Sahribut Samanahaha Serba Tahu dah dapat info belum bab ini? Kalau dulu, dia memang cakna bab-bab bahasa dan tulisan jawi. Se...