Heret FELDA ke mahkamah jika keadilan gagal diberikan


Program tanam semula ladang getah peneroka Felda Kepis melibatkan seramai 340 orang peneroka.  Majoriti peneroka menyerahkan tanggungjawab tersebut kepada pihak pengurusan Felda atas kepercayaan dan keyakinan bahawa Felda dengan kemampuan dan pengalaman yang ada, akan mampu melaksanakan program tanam semula dengan lebih sempurna dan tersusun.  Bagaimanapun, sangat mengecewakan apabila berlaku kelewatan dalam proses tersebut dan timbul beberapa isu yang tidak memuaskan hati para peneroka.  Ketelusan dan kecekapan Pengurusan Felda dan kepimpinan JKKR dalam melaksanakan tanggungjawab mereka mula dipersoalkan kerana peneroka menyedari telah berlaku penghakisan terhadap hak mereka secara sistematik dalam proses tersebut.

LATAR BELAKANG ISU

1. Keluasan tanah ladang getah peneroka yang terlibat dalam proses ini adalah 1474.49 hektar.
2. Pokok-pokok getah di ladang peneroka mula ditebang sekitar bulan September 2010.
3. Seramai 15 orang peneroka menebang sendiri pokok getah mereka dan menjual kayu getah tanpa berurusan dengan Felda.  Mereka memperolehi hasil jualan sekitar RM 42,000.00.
4. Sebahagian besar peneroka yang lain seramai 325 orang menyerahkan urusan tersebut kepada Felda hanya memperolehi hasil jualan sekitar RM 30,000.00 hingga RM 39,000.00 sahaja.
5. Berlaku kelewatan yang tidak sepatutnya dalam proses tanam semula pokok-pokok getah peneroka yang bersama Felda.
6. Majoriti peneroka yang bersama Felda dalam program tanam semula menghadapi masalah mendapatkan penyata hutang dan tidak puas hati dengan bidaan harga kayu getah.

PERKARA BERBANGKIT

KELEWATAN TANAM SEMULA

1. Kelewatan menanam pokok-pokok getah di ladang peneroka telah menjangkau setahun lebih jika dikira dari tarikh penebangan.
2. Hingga hari ini, peneroka tidak diberitahu oleh pihak pengurusan dan pentadbiran Felda bila tarikh tanam semula akan dilakukan.
3. Masalah dan kelewatan proses tanam semula kali ini sangat jauh berbeza dengan proses tanam semula felda lain.
4. Program tanam semula peneroka-peneroka Felda berdekatan (Bukit Rokan Barat) berjalan jauh lebih baik dibandingkan dengan Felda Kepis.

MASALAH HARGA JUALAN KAYU GETAH

1. Harga jualan kayu getah bagi peneroka Felda Kepis yang berurusan dengan Felda terlalu rendah.  Harga tertinggi yang diperolehi hanya sekitar RM 39,000.00 dan yang terendah hanya RM 30,00.00.

2. Peneroka tidak pernah dimaklum dengan jelas dan terperinci harga sebenar kayu getah mereka yang dibida oleh pihak kontraktor.

3. Peneroka tidak diberikan surat jual beli atau perjanjian yang sah sebelum, semasa atau selepas proses penjualan kayu-kayu getah mereka.

4. Peneroka hanya diberikan wang hasil jualan sahaja tanpa dimaklumkan harga jualan sebenar.

5. Perbandingan dengan peneroka Felda Bukit Rokan Barat menunjukkan hasil jualan kayu getah mereka jauh lebih tinggi hingga mencecah RM 104,000.00 dan yang paling rendah menjangkau RM 98,000.00.

PENYATA HUTANG

1. Peneroka yang menyerahkan proses tanam semula ladang kepada Felda tidak diberikan penyata hutang yang jelas dan muktamad oleh pihak pengurusan Felda.

2.Peneroka telah menghantar wakil mereka untuk meminta penjelasan dari pihak pengurusan Felda berkenaan isu tersebut, tetapi alasan yang diberikan oleh Pengurus amat tidak memuaskan hati peneroka.

3.Hingga ke hari ini pihak pengurusan Felda masih lagi tidak menyerahkan penyata-penyata hutang tersebut kepada peneroka.

4.Peneroka tidak berpuas hati kerana hitam putih hutang-hutang peneroka tidak di beri dan dinyatakan dengan jelas menyebabkan jumlah hutang mereka tidak di ketahui.

PERSOALAN

Kelancaran dan kejayaan program tanam semula ladang peneroka Felda Bukit Rokan Barat serta kemampuan mereka memperolehi harga yang lumayan hasil jualan kayu-kayu getah adalah kerana kebijaksanaan dan keikhlasan pihak Pengurusan Felda dan JKKR Bukit Rokan Barat dalam menjaga kepentingan dan hak peneroka di bawah pentadbiran mereka.  Permuafakatan, pertemuan dan perbincangan dengan peneroka dilakukan terlebih dahulu hingga peneroka bersetuju dengan harga tertinggi.  Setelah dikemukakan surat jual beli yang sah dan mendapat kata sepakat dari peneroka,barulah proses menebang dan menjual kayu-kayu getah tersebut dilakukan.  Mengapa proses yang sama tidak berlaku di Felda Kepis?  Mengapa harga jualan kayu getah jauh berbeza sedangkan kontraktornya sama?  Mengapa berlaku kelemahan yang sangat ketara dipihak pengurusan Felda hingga berlaku kelewatan yang tidak sepatutnya dalam proses tanam semula ini?  Adakah kemungkinan berlaku penyelewengan atau salahlaku di kalangan pihak pengurusan Felda dan JKKR?

TUNTUTAN

1. Peneroka mendesak pengurusan Felda Kepis menjelaskan secara terperinci harga sehektar yang dijual kepada kontraktor.
2. Pihak pengurusan perlu memberi penjelasan yang munasabah mengapa harga jualan kayu getah bagi peneroka Felda Kepis terlalu rendah jika dibandingkan dengan Felda Bukit Rokan Barat.
3.Menuntut Felda menyegerakan proses tanam semula ladang-ladang peneroka yang telah tertangguh sekian lama.
4.Peneroka wajib diberi kebebasan oleh felda untuk mencari pembeli yang menawarkan harga tertinggi untuk jualan kayu getah mereka.
5.Peneroka berhak untuk mendapatkan penyata hutang yang jelas dari pihak Felda untuk mengetahui jumlah hutang yang dibebankan kepada mereka.
6.Pihak Felda mesti meneliti memorandum ini dengan saksama dan mengambil segala langkah yang perlu agar segala masalah yang berlaku dapat diselesaikan segera.
7. Siasatan juga perlu dibuat sekiranya terdapat penyelewengan dan salahlaku dalam proses tanam semula ini.  Sekiranya terdapat bukti, tindakan keras perlu diambil terhadap mereka yang terlibat.

KESIMPULAN

Peneroka adalah pemilik sah tanah dan ladang manakala Felda hanya sebagai agen pengurusan sebagaimana kehendak asal GSA (Group Settlement Area Act) yang dibentangkan oleh Allahyarham Tun Abdul Razak (mantan Perdana Menteri Malaysia) di Parlimen pada tahun 1960.  Oleh itu, sebagai pemilik dan "tuan" ke atas tanah ladang di Felda Kepis, kami mendesak agar segala hak kami dikembalikan dan segala tuntutan didalam memorandum ini dapat ditunaikan segera oleh pihak pengurusan Felda.  Kami tidak akan berdiam diri selagi mana masalah ini tidak diselesaikan.  Kami akan terus berjuang menuntut hak kami walaupun hingga terpaksa mengheret pihak Pengurusan Felda ke Mahkamah untuk mendapatkan keadilan yang gagal diberikan oleh Felda kepada kami.

"KEMBALIKAN HAK PENEROKA"

………………………………………..

MAD ZIN BIN MAHAT
Pengerusi Badan Bertindak Peneroka (F) Kepis
23 Mei 2012/01 Rejab 1433

*Teks penuh Memorandum Peneroka FELDA Kepos Negeri Sembilan Aduan kepada SUHAKAM masalah tanam semula ladang peneroka, diserahkan pada 23 Mei 2012.

FGVH: Anak serah memorandum kepada Suhakam

CERAMAH DSAI TERKINI


Video streaming by Ustream

SURAT TERBUKA KEPADA HASSAN JATI DARI DR MASLEE

Assalamualaykom w.b.t.

YB Dato’ Dr Hasan Ali yang saya hormati,

Saya kira tidak perlulah saya perkenalkan diri saya memandangkan Dato merupakan tokoh dan sahabat yang saya kagumi. Saya kira, Dato’ juga tetap menganggap saya sebagai kenalan rapat Dato’ sekeluarga. Secara ikhlas, saya mula mengkagumi Dato’ sebagai motivator semenjak saya di bangku sekolah lagi, sehinggalah Dato’ menceburkan diri ke dalam bidang politik. Walau bagaimanapun kekaguman saya tidaklah menjadi penghalang untuk saya menyatakan sedikit pandangan terhadap pendirian Dato’ mutakhir ini berdasarkan neraca ilmu dan keadilan. Kesedaran bahawa apa yang telah Dato’ lemparkan kepada mantan parti Dato’ sendiri, iaitu PAS, di dalam kenyataan-kenyataan Dato’ di media dan juga lewat ceramah-ceramah Dato’ yang bercanggah dari amanah keilmuan dan kebenaran, maka saya terdorong untuk menulis surat terbuka ini.

Sebagai ahli akademik yang mengkaji bidang gerakan Islam, politik Islam dan juga Usul al-Fiqh, saya berasa terpanggil untuk mengarang surat terbuka ini kepada Dato’ untuk menilai beberapa kenyataan Dato’ dari pertimbangan ilmu dan kacamata ilmiah di dalam bidang pengkajian saya. Saya kira tulisan surat terbuka saya sebagai ahli akademik ini adalah sebagai tanggungjawab saya kepada kejujuran terhadap disiplin ilmu yang saya pikul dan bukannya sebagai ahli politik. Saya bukanlah ahli parti PAS, yang tampil untuk membela PAS dari serangan Dato’. Maka saya bertegas menyatakan apa yang saya tulis ini hanyalah semata-mata pendangan orang luar dan ahli akademik yang neutral dan tidak berpihak, baik kepada Dato’ mahupun kepada parti PAS yang telah memecat Dato’.

Saya kira Dato’ mungkin telah maklum dengan pencapaian gerakan-gerakan Islam moderat di utara Afrika seperti Ikhwan Muslimun di Mesir, parti Ennahda di Tunisia, parti keadilan dan pembangunan (PJD) di Morocco dan juga parti-parti Islam lain selepas kebangkitan rakyat (Arab Spring). Kemenangan kesemua gerakan-gerakan tersebut secara empirikalnya seperti yang telah dianalisis oleh pakar politik di rantau berkenaan merujuk kepada tiga perkara utama: ‘Wacana Islam moderat yang segar’; Kesediaan ‘perkongsian kuasa’ (power sharing); dan juga ‘pengaruh di kalangan rakyat’ melalui jaringan kerja kebajikan dan juga pendidikan yang menyeluruh, berterusan serta meluas.

Apa yang dimaksudkan dengan wacana moderat yang segar ialah kemampuan gerakan-gerakan tersebut untuk menawarkan apa yang diperlukan oleh rakyat dan apa yang diperlukan oleh sesebuah Negara di dalam pendekatan mereka. Wacana moderat juga telah memperlihatkan bagaimana gerakan-gerakan Islam, tidak lagi memaksakan apa yang mereka mahukan atau percaya ke atas rakyat tanpa kerelaan majoriti. Maka, di dalam wacana baru mereka, gerakan-gerakan Islam tidak lagi menawarkan retorik ‘Dawlah Islamiyyah’ (Negara Islam) yang agak bersifat utopia dan tidak tentu apakah modelnya. Mereka juga tidak menawarkan hukuman jenayah Islam ‘secara paksaan’ seperti yang pernah dilakukan oleh Taleban di Afghanistan, sebelum keadaan ekonomi dan kebajikan yang kondusif disediakan di dalam negara mereka. Mereka juga tidak mempamerkan diri sebagai penghukum, tetapi mereka muncul sebagai pembawa harapan, pejuang kebebasan dan pelaksana keadilan setelah rakyat ditindas dan dizalimi selama berdekad-dekad lamanya oleh para diktator. Perkara ini telah membuatkan ramai dari kalangan pengkaji di barat telah mula mengatakan bahawa golongan ini telah merubah sikap dan prinsip mereka, lantas menggelar fenomena ini sebagai post-Islamism (pasca-Islamisme).

Saya konsisten untuk tidak menyokong istilah pasca-Islamisme yang sarat dengan makna neo-kolonialisme. Hakikatnya gerakan-gerakan Islam yang terlibat tidak pernah merubah prinsip. Mereka juga tidak meninggalkan landasan perjuangan, apatah lagi mengubah pendirian. Apa yang berlaku ialah proses kematangan gerakan-gerakan terlibat untuk melihat Islam dalam kerangkanya yang lebih luas dan komprehensif. Kejayaan beberapa individu berlatarbelakangkan Islamis di Turki melalui agenda neutral AKP, telah menjadi sumber inspirasi gerakan-gerakan tersebut. Wacana ini juga bertunjangkan konsep Maqasid al-Shariah dan melihat ajaran Islam dari aspek yang holistik, terutamanya aspek moral dan keadilan. Gelombang perubahan pada pendekatan inilah yang telah melanda kebanyakan gerakan Islam di seluruh dunia mutakhir ini, tidak ketinggalan PAS yang Dato pernah sertai dahulu. Gelombang ini sekaligus melenyapkan pengaruh model Iran yang pernah mendominasi wacana gerakan-gerakan Islam sedunia dengan melaungkan pembinaan sebuah republik Islam dan juga pemerintahan mutlak golongan agama (Wilayatul Faqih).

Realitinya kini, gerakan-gerakan Islam moderat yang wujud lebih memilih ruang demokrasi untuk membawa perubahan. Mereka juga melaungkan pembentukan negara sivil milik semua warga dengan menjamin kebebasan politik, penegakan keadilan, hak upaya masyarakat sivil, hak wanita, tatakelola yang baik, kebajikan rakyat yang terpelihara, ekonomi yang lebih berdaya saing serta bebas dari korupsi, pecah amanah dan rasuah, serta perkongsian kuasa bersama rakyat dari segala lapisan dan kumpulan. Menurut kajian saya ke atas wacana baru PAS, terutamanya melalui konsep ‘Negara Berkebajikan’, PAS juga tidak terlepas dari arus perubahan ini. Jika Dato’ merasakan pendekatan baru PAS ini bermakna PAS telah meninggalkan perjuangan Islamnya, saya kira Dato’ tersilap. Perubahan pada PAS bukanlah kerja parasit sepertimana yang Dato’ dakwa, tetapi ianya merupakan satu dinamisme tabi’i bagi sebuah gerakan Islam yang matang. Jikalaulah parasit yang telah menyebabkan perubahan pada PAS, maka pastinya kesemua gerakan Islam di Utara Afrika dan Asia Barat, termasuk Ikhwan Muslimin di Mesir dan juga parti Ennahda juga telah dilanda parasit. Timbul dilemma di dalam pemikiran saya, apakah pemimpin dan tokoh ideolog gerakan Islam sedunia, Rashid Ghannoushi yang telah mencetuskan wacana gerakan Islam yang baru itu juga telah dijangkiti parasit? Apakah mungkin Dato ingin mengatakan bahawa Rashid Ghannoushi yang merupakan sumber inspirasi perubahan fikrah pada gerakan-gerakan Islam moderat sedunia itu pula merupakan bapa parasit?

Yakinlah Dato’, sepertimana gerakan-gerakan tersebut telah berjaya mendapatkan majoriti undi di dalam pilihanraya di negara-negara mereka kerana pendekatan baru ini, PAS juga sedang meniti langkah tersebut. Inilah yang ditakuti oleh UMNO dan kerajaan BN. Pihak lawan tidak mahukan PAS mendapat sokongan majoriti masyarakat Islam dan bukan Islam di Malaysia. Pihak lawan mahu PAS kekal sebagai parti kampung milik Pak Lebai dan Pak Haji. Pihak lawan juga tidak mahu PAS bangkit sebagai parti milik semua rakyat Malaysia, mereka lebih selesa PAS dikenali sebagai parti ekstrimis dan fundamentalis yang hanya tahu memotong tangan orang sahaja. Hanya dengan wacana Islamis global yang baru ini sahajalah niat buruk mereka akan terhalang. Malang sekali apabila Dato’ pula yang mula bercakap senada dan seirama dengan pihak lawan menentang perubahan pada PAS. Lebih malang lagi kini Dato’ menjadi suara pihak lawan untuk memaksa PAS kembali ke kerangka persepsi lama rakyat terhadap mereka yang telah dilelong oleh pihak UMNO dan BN.

Saya yakin, di dalam PAS masih terdapat segelintir yang termakan umpan Dato’ lantas mempercayai kewujudan parasit. Mereka ini golongan yang ikhlas tetapi hanya kurang mendapat pendedahan terhadap dunia luar sahaja. Ada di antara mereka juga yang berkepentingan, lantas menggunakan hujah Dato’ untuk kekal berpengaruh, tetapi saya yakin mereka ini teramat kecil bilangannya. Melalui pengamatan saya, PAS akan terus menggalas harapan rakyat dan juga kefahaman Islam yang sebenar berteraskan wacana baru gerakan Islam sedunia untuk menempuh hari muka mereka. Seperkara yang perlu Dato’ ketahui, wacana baru gerakan Islam moderat ini juga telah mendapat restu dari para ulama terkemuka seperti Dr Yusuf al-Qaradawi, Dr Tawfiq al-Wa’ie, Dr Rashid al-Ghannoushi. Amat kasihan kerana Dato’ tidak dapat bersama lagi dengan realiti baru ini.

Apabila melihat kepada isu ‘Negara Berkebajikan’ pula, pada hemat saya, setelah meneliti dokumen ‘Negara Berkebajikan’ PAS dan membandingkannya dengan manifesto parti-parti Islam moderat lain di dunia Arab, saya mendapati PAS ternyata senada dengan mereka yang telah Berjaya di negara masing-masing. Saya berkeyakinan gagasan ‘Negara Berkebajikan’ merupakan satu langkah drastik PAS di dalam membawa perubahan dan menyuarakan persiapan mereka untuk muncul sebagai alternatif kepada parti pemerintah yang sedia ada. Prinsip-prinsip konsepsual ‘Negara Berkebajikan’ yang dibentangkan di dalam dokumen tersebut dan juga cadangan mekanisme perlaksanaannya merupakan satu anjakan paradigma bagi sebuah gerakan dakwah dan parti politik yang telah matang seperti PAS. Jelas sekali PAS sudah melayakkan dirinya untuk menyertai gelombang perubahan yang melanda gerakan Islam di seluruh dunia dengan membuktikan bahawa golongan Islamis mampu dan bersedia untuk berkongsi kuasa dan memerintah di dalam kerangka demokrasi dan tatakelola yang baik. Malangnya, hal ini tidak disambut positif oleh Dato’, malah dipandang sinis.

Melihat kepada isu hudud yang Dato’ anggap telah ditinggalkan oleh PAS, saya kira itu juga agak kurang tepat. Sebagai sebuah parti Islam, saya berpendapat PAS dilihat amat konsisten memperjuangkan apa yang mereka yakini, iaitu kewajipan melaksanakan hukum hudud. Apa yang menarik ialah pendekatan PAS yang terbuka untuk membicarakan isu tersebut di ruang umum dan bersedia untuk meyakinkan rakyat melalui proses pendidikan dan dakwah adalah sesuatu yang patut dihargai. Apa yang saya dapati melalui metod obervasi ke atas ruang ‘discursive’ PAS selama ini, PAS tidak memilih untuk memaksakan hudud ke atas orang lain secara kekerasan. Malah di dalam banyak kenyataan PAS, mereka bersedia untuk mendengar suara majoriti di dalam melaksanakan hukum jenayah Syariah itu. Pendekatan diplomasi PAS ini harus dihormati kerana ia mencerminkan sikap professionalisme PAS dan keterbukaan para pimpinannya. Saya kira kerana sikap konsisten PAS inilah yang menyebabkan parti itu telah berjaya meraih sokongan ramai bukan Islam melalui ‘Kelab Penyokong PAS’.

Akhirkata, jika Dato’ benar-benar ingin memperjuangkan aqidah dan memerangi gejala murtad yang dikatakan sebagai mengancam umat Islam di Selangor, saya mempunyai pelan tindakan yang boleh Dato’ lakukan berdasarkan kekuatan yang ada pada diri Dato’. Sebagai seorang motivator yang begitu meyakinkan dan berupaya bermain dengan emosi orang ramai, saya rasa sudah sampai waktunya Dato’ untuk turun padang bertemu dengan mereka yang didakwa murtad berdasarkan senarai yang rakan-rakan Dato’ miliki. Mungkin juga Dato’ boleh menggunakan kemahiran tersebut juga untuk berdakwah kepada mat-mat rempit, tahi dadah, remaja berpeleseran yang terdapat di dalam negeri Selangor secara sukarela tanpa sebarang bayaran. Jika dulu mungkin Dato’ sibuk dengan tugas exco, kini Dato’ lebih mempunyai waktu lapang. Buktikanlah kata-kata Dato’ yang ingin menjaga aqidah itu. Saya kira Dato’ juga boleh berdakwah di Hard Rock Café menyeru umat Islam agar bertaubat dan menghayati agama Islam. Saya pasti pemilik Hard Rock Café tidak akan menghalang kerja murni Dato’ itu. Saya yakin 10,000 atau lebih orang yang turut berHIMPUN bersama Dato’ untuk menyelamatkan aqidah umat Islam boleh Dato’ kerahkan dari seluruh negara untuk sama-sama turun padang demi menyelamatkan aqidah umat Islam secara praktikal. Saya amat meyakini, jika Dato’ berdakwah seperti itu, Dato’ akan tetap dikenang kawan ataupun lawan sebagai ‘pejuang aqidah yang sebenar!’.

Dr Maszlee Malik
Ahli Akademik Politik Warga
UIAM
Surat Terbuka Moderator Debat PTPTN, Dr. Maszlee Malik Kepada Hassan Ali