PAS Nafi Wujud Puak Erdogan




KUALA LUMPUR 25 MEI : Tanggapan umum kononnya wujud kumpulan Erdogan dalam barisan kepimpinan PAS untuk bersaing dengan golongan ulama yang ' berpengaruh ' disangkal beberapa pemimpin parti Islam itu.

Malah Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad menegaskan, apa yang wujud kini adalah pendekatan kepimpinan yang sedikit berbeza, namun hala tuju kepimpinan parti itu tetap sama dan berpaksikan Islam.

"Asas perjuangan PAS adalah Islam, sesiapa sahaja yang berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunah boleh menjadi ahli PAS,".

"Ia bukan bermaksud wujudnya kumpulan, tetapi aliran pemikiran yang mungkin sedikit berbeza untuk tangani masalah masyarakat dengan membawa perubahan,” katanya dalam Forum “Melakar Masa Depan PAS” semalam.

Khalid Samad yang juga Jawatankuasa Kerja PAS Pusat berkata, walaupun pendekatan yang mungkin dibawa ini sedikit berlainan, namun matlamat perjuangan yang ingin dicapai tetap sama.

“Maka aliran ini berubah ke arah lebih inklusif dan eksklusif yang mana pendekatan untuk semua, dengan itu berlakunya perbezaan pendapat. Perbezaan dari segi pendekatan ke arah mencapai matlamat yang sama,” ujarnya.

Malah, Dr Dzulkefly Ahmad yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat turut bersependapat dengan Khalid Samad bahawa kumpulan Erdogan yang dikatakan wujud dalam parti Islam itu lebih menjurus kepada pendekatan yang digunakan, bukannya berbentuk peribadi.

“Saya boleh katakan yang dimaksudkan dengan Erdogan bukan personaliti atau kelompok, ia lebih menjurus kepada satu pendekatan lebih daripada mengenali peribadi dan siapa yang dilabel sebagai Erdogan tidak bermaksud untuk menjadi entiti dalam PAS tapi lebih kepada pendekatan yang mahukan PAS ambil pendekatan lebih terbuka,” tegasnya.

Dzulkefly yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor itu berkata, melihat kepada situasi politik semasa hari ini PAS perlu lebih bersikap terbuka untuk menerima pandangan yang dikemukakan.

“Jadi Islam yang bukan hanya tertumpu Islam seseorang Melayu itu, tetapi Islam yang membawa rahmatalillalamin, bukan sekadar rahmatalilmuslimin apatah lagi rahmalil 'melayuin'...ini yang menjadi pendekatan PAS, mengambil inklusif yang berkonsepkan merentas bukan sahaja untuk islam melayu tetapi untuk semua," ujarnya lagi.

Gagal Capai Keputusan, Kabinet Bimbang PRU Menjelang






SHAH ALAM 25 MEI : Tindakan kabinet menangguhkan keputusan berkaitan pelarasan subsidi dan kajian semula tarif elektrik dilihat berkait rapat dengan masa depan UMNO BN pada pilihan raya umum ke- 13 akan datang.

Mesyuarat kabinet yang menjadi tumpuan pelbagai pihak hari ini tidak mencapai apa- apa keputusan yang menguatkan lagi spekulasi bahawa kerajaan pemerintah pimpinan Najib Razak bimbang popularitinya merudum dan ditolak rakyat pada saat- saat akhir.

Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad berkata kabinet juga makin tertekan apabila tindakan mengurangkan subsidi membangkitkan kemarahan rakyat marhaen.

"Jadi oleh kerana keputusan Najib ini dibantah apabila datang PRU, sudah tentu barisan kepimpinan Najib akan ditumbangkan dan sebab itulah dia membuat perkiraan semula," katanya.

Dr Dzulkefly berkata Najib tersilap langkah apabila memotong subsidi yang selama ini membantu meringankan beban rakyat walhal beliau jelas dengan fenomena kenaikan harga barangan asas yang tidak seiring dengan kenaikan gaji golongan bawahan ini.

"Antara cabaran besar dalam PRU-13 adalah kenaikkan harga barang dan kos sara hidup yang terus meningkat, sementara pendapatan golongan berpendapatan rendah tidak ada pun kenaikkan," katanya.

Baru- baru ini, kerajaan pemerintah bertindak memotong subsidi gula kepada rakyat hanya untuk menjimatkan sejumlah RM116.6 juta.

Tindakan itu dikecam pelbagai pihak termasuk Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia, Badrul Hisyam Shaharin. Beliau berkata, kerajaan tidak perlu memotong subsidi gula untuk membolehkan kerajaan berjimat- cermat. Tetapi, kerajaan harus berhemah dalam menangani ketirisan pengurusan ekonomi negara antaranya projek mega yang tidak memberi keuntungan jangka masa panjang kepada negara.

Antaranya, projek Zon Bebas Perlabuhan Klang (PKFZ), projek Menara Warisan Merdeka, Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE), projek Empangan Bakun dan sebagainya.

Tidak reda isu pemotongan subsidi gula, rakyat sekali lagi 'disergah' Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Ismail Sabri bahawa rakyat harus bersedia untuk kenaikan harga bahan bakar RON95.

Mengulas isu itu, Dr Dzulkefly yang dihubungi TV Selangor berkata, alasan kerajaan pemerintah bahawa kenaikan itu perlu berikutan kenaikan harga bahan bakar itu dipasaran global tidak masuk akal.

Ini kerana, Malaysia, meskipun bukan negara pengeluar utama atau tercorot, tetap memiliki sumber minyak tersendiri dan tidak perlu terlalu mengikut rentak pasaran dunia.

Beliau turut membidas kenyataan Najib yang menyamakan pemberian subsidi seperti memberi 'candu' kepada rakyat.

Najib berkata demikian ketika berucap di Pusat Pengajian Islam di Oxford 17 Mei lalu dan berjanji akan mengurangkan 'candu' itu secara berperingkat.

"Jangan tuduh rakyat ini ketagihan candu subsidi sebab apa? kalau tahu benda tu haram kenapa mulakan dulu? Maknanya bukan haram bukan ketagihan tapi satu dasar polisi sebuah kerajaan yang kena buat keputusan," ujarnya.

Beliau menambah, jika kerajaan pemerintah tetap enggan memberikan subsidi kepada rakyat, perkhidmatan asas seperti pendidikan, kesihatan, elektrik, air sepatutnya berada ditahap yang cemerlang dan mesra kepada rakyat.

PAS Perlu Serius Jika Mahu Ganti Umno, Kata Aziz





KUALA LUMPUR 25 MEI: PAS dan gagasan Pakatan Rakyat perlu lebih banyak melakukan transformasi jika benar-benar serius untuk menggantikan UMNO pada pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Peringatan ini dilontarkan oleh Penganalisis Politik Prof Dr Aziz Bari dalam forum “Melakar Masa Depan Pas" semalam.

Menurut beliau, sikap 'syok sendiri' perlu dihakis terlebih dahulu agar Pakatan Rakyat dapat membawa kecemerlangan dalam membawa perubahan serta mengukuhkan sokongan rakyat terhadap gagasan itu.

“Yang kita nak cari dalam PAS ini bukan tok imam tapi panglima, pejuang, sebab itu PAS jangan syok sendiri.

“PAS nak syok sendiri atau mahu kemukakan alternatif kepada rakyat, kalau PAS masih bincang berapa ramai tok lebai nak diletakkan di atas (barisan tertinggi PAS) buat apa? Kalau macam ini PAS belum layak untuk menggantikan Umno?” katanya.

Dalam pada itu, Aziz Bari turut menegaskan ideologi pimpinan PAS bahawa barisan tertinggi harus dari kalangan golongan ulama perlu dikikis selain bersikap lebih terbuka untuk menerima lebih banyak perubahan dalam parti.

“Dalam PAS ini memang ada yang antiperubahan yang mana mereka nak kekal dengan apa yang ada dan memang ada kumpulan yang gabra dengan perkembangan baru ini.

“Ada yang rasa gelisah bila parti ini buka pintu kepada orang bukan Melayu dan mereka yang gabra ini masih bertanyakan perkara ini,” katanya penganalisis ini yang seringkali memberikan pandangan keras mengenai masa depan PAS.

Muktamar PAS ke-57 akan berlangsung pada 3 hingga 5 Jun di Taman Melewar Kuala Lumpur.

Setakat ini Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Ketua Pemuda, Nasrudin Hasan Tantawi berjaya mengekalkan jawatan masing-masing tanpa sebarang tentangan.

Skandal cetak matawang berganda untuk biaya umno?

KUALA LUMPUR: Kerajaan diminta mengumumkan siasatan mengenai skandal mencetak mata wang berganda yang pernah ditimbulkan sejak beberapa tahun lalu.

Ia berikutan pengumuman Bank Negara Malaysia untuk mengeluarkan siri baru wang kertas dan syiling Malaysia yang dikatakan akan diedarkan di pasaran pada awal 2012.

Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail berkata, isu percetakan mata wang berganda itu telah beberapa kali dibangkitkan di parlimen, namun sehingga kini kerajaan dan agensi undang-undang yang terlibat gagal mengumumkan sebarang hasil keputusan mengenainya.

“Sehingga kini siasatan ini didiamkan. Dulu dikatakan kerajaan akan dedahkan hasil siasatan di parlimen, tapi sehingga kini tidak ada langsung penemuan dan hasil siasatan yang diberikan kepada kita,” kata Azan ketika dihubungi keadilandaily.com.

Azan merujuk skandal komisyen bernilai RM11.4 juta yang diterima individu tempatan daripada syarikat membekal bahan polimer untuk mencetak wang kertas, Securency International dan Note Printing Australia.

Dua anak syarikat Reserve Bank Australia itu didakwa merasuah pegawai tinggi kerajaan selaku orang tengah bagi mendapat kontrak mencetak dan membekalkan mata wang negara antara 1990 hingga 2005.

Individu yang juga dikatakan ahli pernigaan itu dikatakan rapat dengan Umno dan kerajaan.

Skandal itu turut menggemparkan masyarakat antarabangsa apabila syarikat Australia tersebut dikatakan turut merasuah Timbalan Gabenor Bank Pusat di sebuah negara Asia dengan menawarkan khidmat pelacur Asia. Antara nama negara yang disebut termasuk Malaysia, Nigeria dan Vietnam.

Menurut Azan, mata wang berganda yang memiliki nombor siri yang sama itu dipercayai digunakan Umno-BN untuk merasuah pengundi setiap kali pilihan raya umum dan negeri, seperti mana dikesan berlaku di Sabah.

Azan menyifatkan aktiviti percetakan mata wang berganda itu sebagai pengkhianatan kepada institusi kewangan negara dan lebih teruk berbanding spekulasi nilai mata wang.

Ini kerana lambakan mata wang berganda akan menyebabkan nilai mata wang jatuh dan mengheret negara ke arah inflasi.

“Apabila ini berlaku, nilai mata wang malaysia akan jatuh dan tak boleh diperdagangkan di peringkat antarabangasa. Ia hanya laku dalam negara menyebabkan kejatuhan nilai. Ia menyebabkan inflasi dan juga terdedah kepada spekulasi.

“Di sesetengah negara, mereka yang didapati bersalah melakukan perkara ini akan dihukum mati,” tambah beliau.

“Sebab itu, jika menyentuh soal mata wang berganda ini, saya merasa curiga kerana isu yang ditimbulkan sejak 2009 iaitu selepas pilihan raya pada Mac 2008 masih belum berjawab,” katanya lagi.

Malah katanya, sekiranya keadaan itu berterusan di tambah rasuah dan kebocoran perbelanjaan awam, negara mungkin berhadapan risiko bankrap sepertimana yang terjadi di Greece dan kini berjangkit ke Sepanyol.

Dalam masa yang sama Azan turut mempersoalkan mengapa kontrak percetakan mata wang negara perlu dilakukan melalui pihak ketiga.

“Seingat saya tiga kali perkara ini diberi perhatian di parlimen termasuk dalam belanjawan negara. Tetapi tidak ada jawapan munasabah mengapakah kita melantik agen sedangkan banyak negara seperti Thailand mengendalikan percetakan mata wang sendiri supaya mudah untuk diawasi,” katanya.

Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=14100

Anwar Balas Saman Hishammuddin




KUALA LUMPUR 25 MEI : Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini memfailkan saman balas terhadap saman yang dibuat Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein bersabit video seks fitnah yang cuba dikaitkan dengannya.

Anwar menerusi Tetuan Faiz dan Co mengemukakan pembelaan dan hujah balas dengan transkrip penuh sidang akhbarnya sebelum ini.

Terdahulu, Hishammuddin memfailkan saman terhadap Anwar kononnya mahu membersihkan namanya yang dikait Anwar sebagai antara yang turut mendalangi fitnah video seks terhadapnya.

Saman balas itu disebut di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Wazeer Alam Mydin Meera.

Wazeer kemudiannya menetapkan 3 Jun untuk pengurusan kes dan mengarahkan Hishammuddin bagi menjawab hujah pembelaan Anwar sebelum 1 Jun.

Hishammuddin diwakili oleh peguam Cecil Abraham manakala Leela Jesunathan pual mewakli Anwar.

oooooIIII ...MENTERI...SEJAK AKU KECIK-KECIK DULU PUN AKU DENGAR AYAT MACAM NI...RAKYAT DAH BERUBAH LA.....

Kedangkalan Umno-BN Terserlah, Cabar PR Turunkan Harga Barang




SHAH ALAM 25 MEI : Tindakan Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan mencabar negeri-negeri dibawah pimpinan Pakatan Rakyat untuk menurunkan harga barangan keperluan terutamanya petrol jelas menunjukkan beliau dangkal mengenai sempadan kuasa antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri.

Ahli Parlimen Klang, Charles Anthony Santiago berkata, tindakan itu juga sekaligus memperlihatkan betapa rendahnya pemikiran kepimpinan Umno-Barisan Nasional (BN) dalam menangani isu-isu rakyat.

" Saya fikir Datuk Ahmad Maslan ini memang tidak mengetahui apakah peranan kerajaan mahupun tanggungjawab sebenar antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri."

" Sudah jelas dalam isu-isu yang berkait dengan harga barangan keperluan itu adalah di bawah tanggungjawab pihak Kerajaan Persekutuan. Oleh itu, cabaran beliau untuk kerajaan Pakatan Rakyat supaya mengurangkan harga barangan tidak masuk akal dan ia merupakan satu kenyataan yang jelas menunjukkan bahawa orang UMNO ini tidak begitu pandai," ujarnya ketika dihubungi Tv Selangor.

Utusan Malaysia hari ini melaporkan, empat kerajaan negeri yang dikuasai pembangkang dicabar menurunkan harga barang-barang keperluan terutama petrol berikutan tindakan Pakatan Rakyat (PR) yang sering menjadikan isu harga barang sebagai modal politik.

Ketua Penerangan UMNO, Datuk Ahmad Maslan berkata, perkara itu bukan sesuatu yang mustahil kerana mereka boleh memberi subsidi sama seperti yang dilakukan Kerajaan Persekutuan ketika ini.

“Saya cabar mereka berikan subsidi sama seperti Kerajaan Persekutuan. Kerajaan Parti keadilan Rakyat (PKR) Selangor yang didakwa kaya-raya mungkin boleh memulakan langkah itu melalui Penasihat Ekonomi negeri, Datuk Seri Anwar Ibrahim,” katanya.

Menurut Charles, kenyataan Ahmad Maslan itu disifatkan sebagai satu lagi cubaan Umno-BN untuk memutar belitkan fakta serta memperbodohkan rakyat berhubung kenaikan harga barangan keperluan ini dengan mengalihkan tugas Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri.

" Kenyataan Ahmad Maslan itu hanya memperbodohkan orang ramai. Dia (Ahmad Maslan) hanya mahu putar-belitkan isu ini sahaja dengan mengatakan ia dibawah bidang kuasa kerajaan negeri dan negeri boleh menukar harga barangan sewenang-wenangnya, walhal ia tidak boleh berlaku," tegasnya.


10 KALI MAMAT NI CAKAP PUN JANGAN DOK PERCAYA....LEMBAB PUNYA MENTERI

Kuek Ser Kuang Keng | 2:09PM Mei 25
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, bagaimanapun berkata jemaah menteri tidak membincangkan selama mana keputusan itu akan bertahan.

KDN Hipokrit, Kata Hindraf




KUALA LUMPUR 25 MEI: Persatuan Hindraf Makkal Sakthi yang memperjuangkan hak asasi kaum India membidas sifat hipokrit Kementerian Dalam Negeri kerana enggan meluluskan pendaftarannya tetapi mudah mengiktiraf Perkasa walaupun pemimpin-pemimpin pertubuhan itu didakwa sering menimbulkan huru-hara.

Hindraf hari ini membawa pertikaianya dengan KDN ke mahkamah dengan persoalan kenapa kementerian itu bersikap pilih kasih dalam isu kelulusan pendaftaran.

Hindraf mengemukakan permohonannya pada tahun 2009 namun sehingga ini belum mendapat jawapan dari KDN. Pemimpin-pemimpin pergerakan itu percaya ini kerana mereka sering mengkriitik dasar-dasar Barisan Nasional yang didakwa menjejas kepentingan masyarakat India.

Hindraf menfailkan kepada Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur untuk perintah supaya badan itu diperakukan sebagai pertubuhan bukan kerajaan selaras dengan Artikel 10(1)(C) yang dibaca bersama Artikel 8 Perlembagaan Persekutuan dan Seksyen 7 dan 18 Akta Pertubuhan 1966.

"Perkara utama yang saya persoalkan, "orang gila" membuat huru-hara dan mereka diiktiraf sebagai NGO macam Ibrahim Ali dan Perkasa. Saya tidak tahu apa yang dia perjuangkan, mencetuskan kekecohan dalam negara termasuk memburukkan imej agama beliau sendiri iaitu Islam, kata pemimpin Hindraf M.Manoharan merujuk kepada Presiden Perkasa Ibrahim Ali.

"Kenapa Hindraf Makkal Shakti tidak boleh didaftar sebagai NGO tetapi Perkasa boleh. Kita mahu perkara yang sama diberikan kepada Hindraf," ujar beliau.

Ibrahim yang juga Ahli Parlimen bebas Pasir Mas sering dituduh sebagai pelampau yang mengeluarkan kenyataan-kenyataan rasis. Baru-baru ini beliau mengugut untuk melancarkan perang jihad bersabit laporan fitnah kononnya ada konspirasi untuk menjadikan Malaysia negara Kristian.

Manoharan yang juga ADUN Kota Alam Shah berkata Hindraf mewakili suara rakyat India termiskin menuntut hak kesamarataan seperti yang terkandung dalam perlembagaan justeru mengelakkan perkara yang tercatit dalam Artikel 8 hanya menjadi satu illusi dan tidak efektif.

Permohonan untuk perintah mahkamah itu di buat oleh Setiausaha Kebangsaan Hindraf, P. Ramesh. Beliau menamakan Perdana Menteri Najib Razak dan Menteri Dalam Negeri Hishamuddin Hussein sebagai responden selain daripada Pendaftaran Pertubuhan Malaysia dan Wilayah Persekutuan.

Manoharan berkata selain Perkasa, beberapa parti politik dan NGO pro-Umno begitu pantas diberi kelulusan oleh KDN, namun Hindraf terus dipinggirkan.

Ini termasuk Parti Makkal Sakti Malaysia (MMPS), Parti Kesejahteraan Tanah Air (KITA) dan Pekida.

Peguam P. Uthayakumar yang juga antara pengasas Hindraf berkata ahli badan itu terus menjadi mangsa kekejaman polis kerana memperjuangkan hak penduduk India.

Beliau berkata pemimpin-pemimpin badan itu dipukul di bahagian kepada oleh polis menggunakan kayu pada satu perhimpunan Aman mengenai isu Kampung DBI Ipoh 13 April lalu.

Beliau turut menunjukkan kepada media beberapa keping gambar ketika polis melakukan keganasan terhadap anggota kumpulan pertubuhan itu.

"Mereka katakan Hindraf adalah haram, jadi kita mohon untuk menjadikan kita halal namun mereka tidak benarkan. Sekarag kita terpaksa minta mahkmah halalkan Hindraf Makkal Shakti," kata beliau.


Penduduk Hadang Jalan Pertahan Rumah Diroboh






JERAM 25 MEI : Penduduk Jalan Bukit Kerayong hari ini berkumpul menghadang jalan bagi menghalang kerja- kerja pengusiran setelah menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) dari Syarikat Melati Ehsan Development Sdn Bhd.

Ahli Parlimen Klang, Charles Santiago yang turut berkumpul bersama penduduk berkata penduduk di kampung itu seringkali berdepan dengan ugutan syarikat pemaju yang mahukan mereka mengosongkan kediaman untuk tujuan pembangunan.

"Sebenarnya isu ini telah berlarutan hampir lapan tahun, dimana pihak penduduk Bukit Kerayong dan Papan telah berunding dengan beberapa pihak untuk mendapatkan hak menduduki tanah, ekoran mereka telah menginap disini begitu lama, penduduk di Papan, sekitar 60-70 tahun, dan Bukit kerayong sekitar 40 tahun dari zaman pemerintahan Barisan Nasional lagi," kata Charles.

Charles menegaskan syarikat pemaju tidak boleh berbuat demikian sementelah kes Jalan Bukit Kerayong kini dibicarakan di mahkamah.

Mengulas lanjut situasi ini, Charles menjelaskan pemaju menggunakan helah kononnya mahu membersihkan kawasan tersebut bagi menyimpan barang-barang pembinaan.

"Pihak kami pun tidak kenapa mereka datang mahu robohkan rumah tetapi jelas mereka ada strategi mahu mulakan projek dengan memberi alasan mahu membersihkan kawasan semak, tetapi apa yang dimaksudkan itu adalah untuk memulakan projek merobohkan penempatan penduduk dari kawasan ini hingga ke Papan, ini adlah titik permulaan untuk merobohkan," katanya.

Charles turut mengesa Melati Ehsan sebagai sebuah syarikat besar melaksanakan tanggungjawab sosial dengan tidak menafikan hak penduduk sehingga perbicaraan selesai.

"Melati Ehsan harus mengamalkan tanggungjawab sosial kalau mereka gagal, kerajaan negeri selangor turut terlibat dan hasil perbincangan dengan penduduk bukit kerayong, kalau tetap jalankan kerja-kerja perobohan maka pihak kami akan mengambil injuksi mahkamah untuk berhentikan projek ini dan kita akan panjangkan isu ini, ini juga adalah amaran kepada mereka," katanya.

Sebagai rekod isu kampung Bukit Kerayong ini timbul selepas mantan Menteri Besar Selangor Muhammad Taib dan ADUN Pandamaran ketika itu, Teh Chang Eng mula menjanjikan pembangunan di kampung tersebut.

Namun ia ternyata menjerat penduduk kepada permasalahan yang berlarutan bertahun- tahun lamanya.

Lebih memburukkan keadaan, dua tahun lalu, pemilik tanah itu, Tabung Projek Perumahan Terbengkalai (TPPT) Sdn Bhd menjualkan tanah tersebut kepada Melati Ehsan dengan harga RM32 juta dan Melati Ehsan akan mendapat keuntungan sebanyak RM150 juta daripada projek pembangunan ini.

Perkara ini jelas bercanggah dengan objektif penubuhan TPPT Sdn Bhd iaitu meningkatkan kemampuan rakyat memiliki rumah dengan membekalkan rumah kepada golongan pendapatan rendah.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Peneroka Bandar Jalan Papan, Ang Mah Chye, pihaknya kecewa dengan syarikat pemaju yang sanggup mengabaikan kebajikan penduduk semata-mata ingin meraih keuntungan berlipat kali ganda hasil pembinaan projek perumahan kelak.

"Mereka memang untung banyak, tetapi mereka masih enggan berbincang, ini punca masalah, walaupun Melati Ehsan merupakan sebuah syarikat berdaftar di Bursa Saham Malaysia," tambahnya.

Apa yang dikesali, penduduk disini dihalau seperti setinggan walaupun hakikatnya mereka adalah peneroka bandar yang berusaha meneroka hutan menggunakan wang dan tenaga sendiri untuk mendirikan rumah sejak 70 tahun lalu.

Bagi Goh Ah Soon, 57 seorang pemilik bengkel kereta berkata beliau berasa terhina apabila diusir meskipun sudah 57 tahun membesar diperkampungan itu.
"Saya berkerja sendiri, cari makan dengan mengusahakan bengkel, kalau saya diusir macam mana saya mahu berniaga, saya dari kecil membesar ditanah ini sudah 57 tahun disini, dan bengkel ini pun sudah 30 tahun diusahakan," katanya.

Begitu juga dengan Ng Sheng Leong, 29, berkata, beliau menetap dikampung itu bertahun lamanya, sehinggakan bapanya turut disemadikan ditanah perkuburan dikampung tersebut.
"Tanah itu atas nama saya, asalnya milk ayah, sekarang ayanh sudah meninggal dan ditukarkan keatas nama saya, keluarga saya sudah duduk lebih 40 tahun," katanya.

Terdahulu pada 23 Mei lalu, wakil penduduk telah membuat laporan polis di Balai Polis Pandamaran ekoran ancaman pengusiran mereka dari kediaman oleh syarikat pemaju kawasan terbabit.

Laporan polis tersebut dibuat bertujuan untuk meminta perlindungan daripada pihak yang berwajib supaya penduduk tidak diusir.


(function() { var d = document, w = window; w

Undi Pas Tidak Jamin Islam Didaulatkan (ULANGSIAR)

Oleh: Syed Mohd Al-Amin Tuan Sharif Sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) 14 dan jauh sebelumnya pun pada PRU13,12,11 dan 10, malahan sejak ...