Isteri Bekas Tahanan ISA Terima Anugerah


SHAH ALAM, 19 MEI : Walaupun suaminya menjadi mangsa kekejaman Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Nor Laila Osman setia dan sabar menuntut kebebasan suaminya  Mat Sah Mohd Satray yang ditahan selama lapan tahun.
Penerima Anugerah Isteri Setia ini merupakan seorang guru di sebuah sekolah swasta dan juga aktivis Gerakan Mansuh ISA (GMI) yang berjuang mencari jalan bagi membebaskan suaminya sejak 2002 hingga 2009.
Nor Laila berkata, walaupun suaminya  dibebaskan namun dia akan terus bersama GMI untuk menerangkan kepada seluruh rakyat tentang akta tersebut.
“Saya tidak akan berhenti daripada terus menyebarkan maklumat mengenai kekejaman ISA ini,” katanya ketika memberikan ucapan.
Anugerah ini merupakan penghargaan daripada AMALNITA yang bernaung di bawah Yayasan Amal Malaysia (AMAL) dan disampaikan oleh Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali bersama Presiden AMAL, Husin Ismail pada Majlis Pelancaran AMALNITA di Kompleks PKNS pagi ini.
Selain pelancaran AMALNITA, majlis hari ini juga turut mengumpulkan sukarelawan untuk kerja-kerja kemasyarakatan serta misi bantuan kemanusiaan akan datang.
Selain Nor Laila, seorang warga emas Raden Siti Bahja Munir,73, turut menerima Anugerah Siti Khadijah di atas sumbangan selama 37 tahun meneruskan kerja dakwah dan kemasyarakatan.
Beliau melibatkan diri dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM) dan banyak menginfakkan harta untuk kerja-kerja amal sejak tahun 1975 sehingga kini.
Bagi Anugerah Ibu Berjasa, penerimanya adalah Siti Habsah Zakaria, 52, yang mengidap kanser payudara tahap ketiga.
Wanita gigih ini membesarkan empat orang anak termasuk seorang anak Orang Kurang Upaya (OKU) selepas suaminya meninggal dunia semasa anak-anaknya masih kecil.

Mahasiswa Dakwa Dipukul Dengan Pistol Oleh Polis


KUALA LUMPUR, 19 MEI : Seorang penuntut Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) mendakwa diserang dan dipukul anggota polis dengan menggunakan pistol pada 28 April lalu ketika demonstrasi aman BERSIH 3.0.
Mangsa berkenaan Mohd Saufi Othman menjelaskan akibat daripada serangan tersebut kini masih berbekas di tubuhnya.
Menceritakan detik serangan itu, Mohd Saufi berkata, ia berlaku sekitar jam 5 petang dihadapan OCBC Bank berhampiran Masjid Jamek.
Beliau mendakwa dipukul secara beramai-ramai  oleh anggota polis yang memakai uniform dan tidak mempunyai nombor.
“Saya dipijak dan ditumbuk hingga jatuh tetapi kemudian dibantu seorang yang ada berdekatan untuk bangun semula.
“Tetapi bila bangun dengan lagi ramai polis datang memukul dengan gari dan pistol  serta diheret ke kawasan belakang. Saya kena dengan lebih teruk di mana anggota polis menumbuk saya secara berganti. Hidung saya berdarah teruk, bahagian kiri muka luka, tangan saya pun dan dada saya masih ada lebam kerana pistol itu,” katanya sambil menunjukkan bahagian tubuhnya yang cedera itu.
Mohd Saufi adalah salah seorang daripada kira-kira 17 orang mangsa BERSIH 3.0 yang hadir dalam sidang media di Dewan Perhimpunan Cina di sini hari ini.
Seorang lagi peserta, Mohd Najib Rahim, 27, dari Kajang berkata, bahagian kepalanya mengalami retak akibat diserang dan dipukul sekumpulan polis pada hari berkenaan.
Dakwanya, insiden di Masjid India berlaku kerana provokasi  polis sendiri biarpun dia mahu memberikan kerjasama dalam perkara tersebut.
“Polis serbu dalam masjid di mana saya lihat ada seorang tua terkena (pukul) dan saya cuba menyelamatkannya. Saya cuba bekerjasama dengan anggota polis tetapi lain yang terjadi apabila baju BERSIH saya ditarik dengan digambarkan saya melawan. Dengan itu anggota polis yang lain datang dan memukul dan menumbuk saya,” katanya.
Katanya, beliau turut diheret hingga ke Dataran Merdeka yang akhirnya dimasukkan ke dalam ‘Black Maria’ hingga malam.
Sementara itu, Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk A Samad Said berkata, pihaknya kesal kerana  polis dilihat bertindak ganas.
Menurutnya, selepas penganjuran BERSIH 3.0 pelbagai aduan diterima mengenai kekejaman pihak berkuasa itu dengan pelbagai bukti dikemukakan.
“Amat mengecewakan hingga ke hari ini, pihak kerajaan tidak mengambil tindakan untuk mendakwa pegawai penguatkuasa yang telah menjalankan keganasan. Ini gambaran budaya kebal dan tidak bertanggungjawab pihak polis,” katanya.
Berikutan itu, BERSIH menyarankan betapa pentingnya satu badan bebas untuk mengandalikan siasatan terhadap apa yang berlaku.
“Ini untuk mengenal pasti apa dan siapa yang memulakan huru hara dan keganasan. BERSIH bersama SUARAM, Jawatankuasa Hak Asasi Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur & Selangor serta Peguam Untuk Kebebasan (Lawyers For Liberty telah mengumpulkan pengakuan sah dari mangsa keganasan polis ketika Duduk Bantah BERSIH 3.0,” katanya.
Hingga kini, katanya, BERSIH telah mendapat aduan daripada 80 individu yang menjadi mangsa akibat keganasan pihak berkuasa itu.
Beliau menambah, pihaknya meminta mangsa yang lain merujuk kepada jawatankuasa BERSIH bagi membuat laporan dan tidak terus pergi kepada pihak polis secara bersendirian kerana ia diyakini mengundang bahaya.
Untuk tujuan itu, pihak terlibat boleh menghubungi talian 012-3496013 atau menyalurkan maklumat menerusi emel : info@bersih.org

YANG WARAS MEMERINTAH , YANG TIDAK WARAS MUNTAH

BARU NAK CERDIK....... BENDAHARI UMNO BAHAGIAN KAMPAR MENGAMUK

Mak aiiii....mengamuk sakan mamat ni...kah..kah...kah...woiii .........project tak dapat ke?? lama dah orang tukar...



Hero senaman punggung mengaku beli 'datuk'


Ini lah yang selalunya terjadi.Ada saja yang bakal menimpa umno dan keahlian yang sama dengannya.Bukan apa, kalau dok buat kalut semacam ja...ada la pulak kekalutan disebaliknya. Kah..kah...kah...awat la awang pencen oiiiii..... perang tidak, operasi tidak... dok bela perut ngan bawah perut ja askar Malaysia ni.Kesian aku tengok.

JANGAN SOKONG BUTA TULI LA BROOOOOO








(Senaman 'punggung' di depan rumah Datuk S Ambiga)


KUALA LUMPUR: Siapakah sebenarnya tokoh di belakang 'senaman punggung' di depan rumah Datuk S Ambiga kini menarik perhatian ramai kerana beliau juga mengeluarkan fatwa air '100 plus' haram untuk orang Islam.

"Kami orang Islam tak minum air ni, kami minum air suam sahaja," kata Mohd. Ali Baharom kepada Ambiga.

Beliau mengetuai sekumpulan bekas tentera membuat senaman 'punggung' di depan rumah pemimpin Bersih itu baru-baru ini.

Jawapan itu diberikan Ali ketika menjawab tawaran air tin '100 Plus' oleh Ambiga selepas kesemua mereka kelihatan letih membuat senaman itu di depan rumahnya.

Rupanya, Mohd. Ali (gambar) jugalah salah seorang yang membeli gelaran 'datuk' untuk dipakainya sebelum ini.

Pengakuan ini dibuat beliau dalam akhbar Umno, Utusan Malaysia pada 12 Januari 2011 lalu.

Dalam berita itu, Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), (Datuk) Mohd. Ali Baharom itu memohon maaf kepada semua pihak yang mengenalinya dengan gelaran ‘Datuk’ sebelum ini kerana ia sebenarnya palsu dan tidak diperakukan.

Menurutnya, kesilapan itu perlu diakui dan diperbetulkan segera memandangkan beliau kini bergiat aktif dalam kerja-kerja kebajikan dan tidak mahu ia disalah anggap pada masa depan.

“Hari ini saya mahu membersihkan nama saya dengan memohon maaf secara terbuka kepada semua pihak termasuk media kerana menggunakan gelaran ‘Datuk’ yang telah saya ‘beli’ pada 2006 dengan RM250,000.

“Selain untuk saya sendiri, saya juga membelikan gelaran ‘Datuk’ buat seorang lagi kawan dengan harga sama dan kos keseluruhan termasuk menyediakan hiburan kepada penjual adalah sekitar RM1 juta,” katanya kepada Utusan Malaysia.

Mohd. Ali memakai gelaran itu yang kononnya dianugerahkan oleh institusi diraja dari sebuah negeri di bahagian utara Semenanjung pada 2006 menerusi seorang ejen dan ahli kerabat institusi itu.

(Mohd. Ali [tengah] ketika dalam satu majlis bersama anggota Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan)

Mohd. Ali memimpin 15 rakan-rakannya membuat senaman punggung dengan cara menonggengkan punggung mereka ke rumah Datuk Ambiga kerana membantah penglibatannya dalam Bersih.

Bagi Mohd. Ali, Ambiga tidak menghormati Perdana Menteri ketika menganjurkan perhimpunan Bersih yang dihadiri oleh lebih 250,000 orang yang kebanyakannya anak muda itu.

Muzakarah: Silap faham Muhyiddin

Muzakarah: Silap faham Muhyiddin

 Aku pun nak kata juga ke Muhyiddin ni.Sebab setahu aku yang naif ni, kebanyakan calon presiden,PM negara maju, sessi berdebat ini dijalankan bagi manfaat rakyat.Ini bagi membuktikan idea,perancangan masa depan seorang Ketua negara untuk rakyat. Kenyataan Muhyiddin ni, nampak macam penakut.Nak kata apa lagi selain dari penakut.Hari-hari hentam anwar,hari hari hentam Nik Aziz, dalam akhbar,TV semua jentera kerajaan yang sepatutnya adil untuk semuanya, disalahgunakan.

Rakyat kata disalahgunakan untuk kepentingan bn...tapi kerajaan kata hak mereka sebagai pemerintah.Umpama ajak lawan ikat tangan dibelakang.Itu Mat Sabu kata.Umno ni nampaknya dah terkebelakang sangat. Sedangkan Burma yang mendapat kemerdekaan kini nampaknya mula berubah, malaysia..nampaknya semakin teruk.Teruk nya pemikiran pemimpin.

Ajak debat isu semasa tak ndak,tapi kemain lagi dengan slogan kita sedia berdialog,kata itu ini, sama macam penyokong juga la.....sempit akal minda dan pemikiran.....

Ahmad Fadhli Shaari, 18 Mei 2012
Saya merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 17 Mei 2012 yang lalu yang dikatakan sedia menyahut seruan Pas untuk bermuzakarah asalkan tujuannya adalah untuk kepentingan ummah, masyarakat Islam dan negara. Di dalam kenyataan tersebut, Muhyiddin turut dilaporkan berkata, "...Kalau ikut yang lepas, Nik Aziz tak pernah setuju. Masa itu dia kata Umno tak boleh dipercayai, tapi kalau hasrat dia ikhlas, tujuan untuk kebaikan ummah, masyarakat Islam dan negara Malaysia kita tidak jadi masalah.."

Suka saya membuat sedikit penjelasan terhadap kekeliruan Muhyiddin tentang sikap Tuan Guru Nik Abdul Aziz selaku al-Mursyidul Am PAS. Di dalam isu dialog dengan mana-mana pihak atas nama muzakarah, muqabalah mahupun mujadalah, YAB Tuan Guru sentiasa konsisten dengan komitmen bahawa pertemuan dialog harus dilakukan sentiasa bagi mencari penyelesaian. Antaranya sukalah saya merujuk kepada kronologi berikut :

1. Kenyataan yang dikeluarkan oleh YAB Tuan Guru Nik Abdul Aziz pada 5 Februari 2011 yang antara lain menyatakan kesediaannya untuk berdialog dengan mana-mana pihak termasuk Majlis Fatwa Kebangsaan ekoran dakwaan yang menyatakan beliau mengeluarkan fatwa yang melanggar syarak. Antara lain beliau berkata, “Saya setuju benar orang berdialog dengan saya. Ini kerana ajaran Islam menggesa diadakan mujadalah sekiranya ada isu tertentu, dan ‘hendaklah kamu berdebat dengan mereka dengan cara terbaik.." Kenyataan ini boleh dirujuk di pautan berikut :
http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=30703:belajar-kesan-ulama-mesir-yang-ditutup-mulutnya&catid=1:utama&Itemid=50
dan juga http://paspb2.blogspot.com/2011/02/hosni-mubarak-lama-dah-tutup-mulut.html

2. Pada 20 Ogos 2009, YAB Tuan Guru sebagaimana dilaporkan BERNAMA juga menyatakan kesediaannya untuk bersemuka dengan Majlis Fatwa Kebangsaan berhubung isu-isu yang timbul ekoran kenyataan yang dikeluarkan olehnya. Laporan BERNAMA di pautan berikut boleh dirujuk :
http://bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=434567

3. Bahkan pada tahun 2008, YAB Tuan Guru juga menyatakan kesediannya untuk bermuqabalah (bersemuka) dengan mana-mana pihak yang tidak setuju dengan pelaksanaan undang-undang Islam. Ia boleh dirujuk melalui laporan BERNAMA di pautan :
http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=349406&cat=ut

Justeru, apabila Muhyiddin menyatakan bahawa YAB Tuan Guru tidak pernah setuju untuk bermuzakarah, ia menunjukkan kekeliruan di pihak Muhyiddin yang gagal membezakan antara muzakarah dengan penyatuan antara PAS-UMNO. Di dalam isu penyatuan PAS-UMNO, benar sekali YAB Tuan Guru konsisten menentang penyatuan ini yang dilihat hanyalah helah UMNO untuk menyelamatkan diri dari lemas dalam pilihanraya. Kekeliruan Muhyiddin memahami perbezaan antara kedua-dua isu ini menyebabkan beliau mengeluarkan kenyataan bahawa YAB Tuan Guru tidak pernah setuju untuk bermuzakarah. Ia diperkuatkan lagi dengan kenyataan Muhyiddin sendiri yang menolak debat dengan pembangkang seperti yang dilaporkan di pautan berikut : http://malaysiakini.com/news/198296

Menolak debat dengan pembangkang namun dalam masa yang sama bersetuju dengan muzakarah bersama PAS membuktikan sedikit sebanyak silap faham Muhyiddin dalam isu ini. Sekalipun muzakarah dan debat berkemungkinan sedikit berbeza tetapi asasnya sama iaitu bertemu, berdialog dan berhujah. Apatah lagi jika muzakarah ditafsirkan sebagai penyatuan, ia lebih silap!

Hakikatnya, bukan YAB Tuan Guru yang mengemukakan pelawaan untuk bermuzakarah. Beliau hanya menjawab soalan wartawan selepas mesyuarat exco kerajaan negeri Kelantan pada 16 Mei 2012 yang lalu iaitu, "Adakah PAS sedia bermuzakarah?" maka jawapan dari YAB Tuan Guru ialah, "Ya.." Dipercayai soalan wartawan tersebut merujuk kepada kenyataan yang dikeluarkan oleh Tuan Guru Datuk Seri Presiden PAS yang memberikan respon ekoran kenyataan Mufti Perak yang menyatakan bahawa PAS telah terpesong daripada perjuangan Islam. Justeru, respon Tuan Guru Datuk Seri Presiden PAS ialah, "Pas bersedia membuka pintu dan bermuzakarah dengan semua badan bukan kerajaan (NGO) Islam termasuklah Umno..." (Rujuk : http://www.sinarharian.com.my/politik/pas-sedia-muzakarah-soal-islam-1.47630)

Kesimpulannya, pendirian YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am PAS dalam isu muzakarah ialah jelas. Pintunya sentiasa terbuka untuk sesiapa sekalipun. Tetapi untuk berpadu dengan UMNO bagi menyelamatkan UMNO yang sedang terkapai-kapai, pohon maaf.

Ahmad Fadhli bin Shaari,
Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan.
Bertarikh : 18 Mei 2012

INI LAKONAN SEMENTARA ....Dua polis didakwa cederakan jurugambar

 Nak dikatakan betul atau tidak,selepas tu,mula hentam rakyat.banyak dah terjadi.Mula-mula tangkap lepas tanmgkap,tangkap,tangkap dan tangkap lagi.Yang kena rakyat....Lama dah kot.....kena tukar dah sistem zaman darurat dulu ni.Zaman IT cyber...menteri otak karat lagi....



Dua anggota polis didakwa di Mahkamah Majistret Kuala Lumpur atas tuduhan mencederakan jurugambar Guang Ming Daily, Wong Kin Onn sewaktu himpunan BERSIH 3.0 pada 28 April lalu.

NONEMohd Khairul Asri Mohd Sobri dan Shahrul Niza Abd Jalil dibenarkan ikat jamin sebanyak RM3,000 setiap seorang selepas memohon dibicarakan.

Mereka didakwa bawah Seksyen 350 Kanun Keseksaan kerana menggunakan keganasan jenayah terhadap Wong (kiri).

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dipenjara selama tiga bulan setiap seorang, denda RM1,000 atau kedua-duanya sekali.

Menurut dakwaan Khairul dan Shahrul Niza, bersama dua orang lain yang masih belum dikenal pasti, menyerang Wong di simpang Jalan Tun Perak dan Jalan Raja di antara jam 5.20 dan 5.30 petang pada 28 April.

(function() { var d = document, w = window; w

GILA TALAK KA NIH ?

Hamzah Rie Na Sekarang korang tahulah kan? Kerja pas siang mlm ratip salah DAP. Punya gila essim dengan dap, Tak ada ribut Tak ada petir nak...