BERSEDIA DENGAN KAIN LAP KENCING

KENAPA PERTIKAI HUDUD ?


Bila dr haron din dilantik sbg mursyidul am di dlm mesyuarat MSU yg entah bila telah diadakan, tak sampai 24 jam najib utus ucapan tahniah kpd dr haron din.

Bila enakmen pindaan hudud diluluskan di Dun kelantan, maka berjurai air mata yb amno kononnya insop sangat. Bersejarah, kata mereka. Itu bukti umno suka sgt kpd hudud, tambah mereka lagi.
Puas tok tunggu, sampai sekarang satu ucapan tahniah pun takde dari najib atas kjayaan kjaan kelantan meluluskan undang2 pindaan hudud tersebut. 

Tok mula fikir bukan2....betul ke umno suka sgt kat hudud ni? Mengapa negeri lain umno buat dekkk je? Mengapa sebaik saja arwah tok guru nik aziz tiada, tiba2 je umno minat nk hudud tapi di kelantan je lah?

Tok dah lain macam dah fikir. Mungkin gangguan was2 dari setan kot nk.ganggu komitmen tok utk bsama umno atas dasar sokong hudud ni.
Apa pun...tok dah standby kain buruk utk lap muka..mana la tau kot2 kena kencing lagi...
Like ·
·

Ulasan tentang Rang Undang-undang Hudud Kelantan

Ulasan tentang Rang Undang2 Hudud Kelantan
 
Ustat Wanji tolak enakmen hudud Kelantan di tuduh - Tolak hukum Allah.
TGEP tolak kepimpinan President PAS dan Nik Amar di tuduh - TGEP tolak nabi sebab mereka tu pewaris nabi tak boleh tegur depa smayang lagi banyak dari TGEP.. kahkahkah

Nah! Saksi video ini.. kahkahkah Harap korang lebih faham apa sebenarnya yang berlaku. bukan men tuduh guna kasyaf orang ni sesat, orang ni kafir, orang ni munafik.. kahkahkah





Dipos oleh Era Pasca.
 



Dipos oleh Era Pasca.




Islam mesti betul, orang islam tidak semestinya betul. Islam bersumberkan wahyu, sedangkan orang islam punyai kaitan akal dan nafsu.

Ulama adalah orang. Mereka membaca sumber islam. Kefahaman mereka terhadap sumber islam tidak semestinya benar. Jika kefahaman mereka mesti benar, sudah pasti tidak berlaku kekhilafan. Jika kefahaman mereka mesti benar, sudah pasti perlaksanaan pandangan-pandangan mereka tidak menatijahkan keburukan langsung. 

Yang berlaku secara pasti, pandangan seseorang ulama tidak sama dengan pandangan ulama yang lain. Yang diakui ramai, ada pandangan ulama yang boleh membawa keburukan.

Contohnya amat banyak. Kekacauan berlaku di syria, ada kalangan ulama yang menyokong Basyar Asad sehingga mengisytiharkan yang bangun melawan asad sebagai bughah, dan ada pula ulama yang bangun melawan asad.

Kejadian di Mesir. Mursi ditekan oleh Al-Sisi lantikan beliau sendiri. Ada ulama yang melawan al-Sisi dan ada pula ulama yang menyokong al-Sisi.

Semua ulama yang berbeza pendapat ini, apabila didengari dari penghujahan, didapati pendapat mereka didokong oleh sumber wahyu, baik yang mendokong asad/al-sisi, mahupun yang menolak asad/al-Sisi.
Apabila pandangan ulama tidak semestinya benar. Tidak bermakna pandangan mereka perlu ditolak secara mutlak. Ekoran itu, pandangan mereka boleh dikritik. Kritikan dalam menilai balik, sejauh mana pandangan itu boleh diterima, atau pandangan itu perlu ditolak.

Menerima dan menolak pandangan ulama, memerlukan kepada proses berfikir. Berfikir yang punyai kaitan dengan pengkajian dan penghujahan.

Kemampuan berfikir, bukan sekadar wujud pada ulama. Berapa banyak manusia tidak bergelar ulama punyai kebijaksanaan menjangkaui ulama.

Justeru, orang awam wajar mengkritik pandangan ulama dengan kemampuan berfikir yang dianugerahkan Allah kepada mereka. Pihak ulama pula, tidak wajar menganggap kritikan orang awam itu sebagai menghina mereka, sebaliknya perlu dianggap sebagai perkembangan ilmu yang sihat. Ia wajar dianggap sebagai permulaan bagi terbentuk tamadun umat manusia. Lebih -lebih lagi, tamadun dunia mula terbentuk apabila wujud proses berfikir.

Ulama yang dikritik, tidak wajar menggunakan alasan agama untuk nafikan hak orang awam mengkritik. Ini kerana, tiada satu nas wahyu pun menafikan hak untuk mengkritik. Tuduhan kafir, murtad, tidak wala, sesat, liberal, plural dan berbagai-bagai lagi label diwujudkan untuk nafikan kritikan wajar dielak.

Memberikan label buruk kepada pengkritik bukan satu sikap yang baik, sebaliknya memberi implikasi sudut pandang buruk umat manusia terhadap ulama.

Bahkan dalam al-Quran juga pernah menyatakan bahawa label "sesat" pernah diberikan oleh Ahli Neraka kepada para Nabi yang menyeru mereka kepada hidayah.

Kata Allah dalam surah Al-Mulk, ayat 9 - Mereka (ahli neraka) menjawab: "Ada! Sebenarnya telah datang kepada kami seorang Rasul pemberi ingatan dan amaran, lalu kami dustakan serta kami katakan (kepadanya): Allah tidak menurunkan sesuatupun, kamu (wahai orang yang mendakwa menjadi Rasul) hanyalah berada dalam kesesatan yang besar!"

Memberi label negatif kepada pengkritik bukan satu tindakan yang terpuji. Sebaliknya, ia adalah amalan calon-calon ahli neraka yang pernah diungkapkan oleh Allah.

Yang paling penting, ulama bukan mesti benar. Orang awam tidak semestinya salah. Pihak ulama wajar memberikan pandangan, tetapi tidak bermakna pandangan ulama itu suci dan qudus. Makanya, ia boleh dikritik.

Wallahu alam

Dulu PAS ganti Umno, kini PAS jadi Umno


Oleh: Jebon
 

PAS ganti Umno adalah cogan kata yang paling banyak dijadikan banner menjelang pilihan raya umum 2013. Cogan kata itu berasal selepas kemenangan besar PAS pada pilihan raya 2008.

Banyak veteran PAS tidak bersetuju dengan maksud mendalam cogan kata itu. Mereka berkata ia seperti doa. Apa sahaja yang buruk dilakukan Umno akan diikuti PAS sebagai ‘penggantinya’.

Namun ulama PAS tidak menerima teguran itu dan ‘doa’ PAS ganti Umno terus berkumandang selama lima tahun. Pada 2014, doa itu mula dimakbulkan. PAS sedikit demi sedikit mengambil perangai buruk Umno.

Pada era Reformasi 1998, PAS sering memperkatakan mengenai kediktatoran Mahathir dalam Umno. Mahathir mahu berkuasa sehingga mati. Jawatan Presiden Umno tidak boleh diganti walau betapa lemahnya kepimpinan presiden atau betapa tidak terurusnya parti.

Ganti presiden

PAS membandingkan situasi tersebut dengan kepimpinan ulama yang boleh mengganti presiden sekiranya perwakilan tidak bersetuju dengan arah tuju presiden. Terdapat penulis-penulis yang membangkitkan sejarah penggantian Asri Muda sebagai yang Dipertua Agung PAS.

Pemuda PAS menentang Asri dan Asri meletak jawatan pada 1982. Begitu juga dengan penolakan sebahagian ucapan dasar presiden pada Muktamar 1986 sehingga menyebabkan Yusuf Rawa meletak jawatan tetapi menarik balik kemudian.

PAS dipakejkan dengan demokrasi Islam. Dikatakan parti yang teruji dengan debat dalaman tidak mungkin bertindak secara unilateral di dalam pemerintahan. Betapa terpujinya imej PAS ketika itu.

Namun pada 2015, semua itu diputar balik ke belakang. PAS mencontohi Umno tidak mahu jawatan presiden dipertandingkan. Ulama-ulama di belakang Hadi Awang bersungguh-sungguh mempertahankan beliau agar tidak dicabar. Malah Musrsyidul Am yang baharu Haron Din memihak kepada Hadi. Mempertahankan presiden itu daripada disentuh oleh puak pro Pakatan Rakyat dalam PAS.

Lebih teruk dari umno

PAS berubah 360 darjah daripada parti mengamalkan demokrasi Islam kepada parti autokratik yang lebih teruk daripada Umno. Umno masih mempunyai cara untuk mendapatkan semula sokongan rakyat apabila diktator paling dibenci Dr Mahathir sukarela meletak jawatan pada 2003. Pak Lah naik dan ramai rakyat terpedaya dengan Islam Hadhari yang dibawanya.

PAS sebaliknya meletakkan Hadi sebagai satu-satunya pemimpin sepanjang hayat, tidak boleh dicabar dan tidak akan meletak jawatan.

Suatu ketika dahulu perlantikan dalaman Umno dijadikan bahan ceramah oleh PAS. Wujud pergeseran dan berpuak-puak. Perlantikan menteri yang hanya disetujui Mahathir dan ditentang oleh pemimpin Umno yang lain.

Kini, perlantikan Mursyidul Am PAS pula dipertikaikan. Menurut sumber 16 ahli Majlis Syura Ulama yang berhak melantik mursyidul am pada mesyuarat 8 Mac. Namun tidak diketahui berapa ramai anggota majlis syura yang hadir untuk melantik Haron. Ada yang mendakwa korum 8 anggota minimum tidak dipenuhi kerana terdapat anggota yang berada di luar negeri, kematian bapa, berada dalam penamaan calon di DUN Chempaka dan lain-lain.

Pengumuman mursyidul am yang baharu dibuat pada 12 Mac dan lewat empat hari juga menimbulkan persoalan. Adakah perlantikan Haron semata-mata strategi untuk mengelakkan ahli PAS mendesak Hadi mengambil jawatan tersebut dan mengosongkan kerusi presiden? Memandangkan Haron tidak mempunyai kebijaksanaan politik sebagaimana Nik Aziz yang melayakkannya ke jawatan tersebut.

Haron kurang wibawa

Haron yang satu ketika dahulu pernah menjadi Naib Presiden PAS ketika kerajaan perpaduan dengan BN 1972 – 1978 ‘meningalkan’ PAS buat sementara waktu ketika parti itu lemah. Beliau kemudian timbul semula di sisi Anwar Ibrahim dan dikenali sebagai kawan baik Pak Sheikh ketika itu. Beliau bersekongkol dengan puak Umno pada 1980an hingga 1998. Adakah seorang yang pernah ‘menyeberang’ seperti itu layak menjadi ketua tertinggi PAS?

Jika strategi menghalang Hadi ke jawatan mursyidul adalah alasannya, maka PAS bukan lagi parti demokrasi tetapi telah berubah arah kepada corak autokratik. Semua jawatan ditentukan melalui muslihat dalaman dan tidak ada peluang untuk seseorang menunjukkan bakat kepimpinan.

Suatu ketika dahulu PAS sering memperlekeh Umno kerana Mahathir tidak mampu berdebat dengan Anwar maka TPM itu disingkir dengan tuduhan jijik. Kini, PAS juga hampir berperangai sedemikian.

Sangat mengarut apabila ditubuhkan satu jawatankuasa yang menyiasat tuduhan Timbalan Presiden Muhammad Sabu dan AJK PAS pusat Dr Hatta Ramli mahu menjatuhkan presiden pada pemilihan Jun 2015.

Jawatankuasa bunuh demokrasi

Penubuhan jawatankuasa itu membawa PAS ke era politik zaman gelap khalifah Umayyah. Ketika itu atas nama agama musuh politik dijemput khalifah ke istana untuk jamuan makan dan selepas jamuan mereka dibunuh.

Pemberontakan rakyat yang tidak tahan dengan kezaliman atas nama Islam itu meruntuhkan khalifah Umayyah berpusat di Damsyik dan menubuhkan khalifah Bani Abbasiyah yang berpusat di Baghdad.

Demokrasi tidak pernah menyebut usaha menjatuhkan presiden parti dan berkempen untuk mendapatkan sokongan bertanding jawatan presiden suatu kesalahan. Hanya Umno yang menganggap salah menjatuhkan presiden sekiranya majlis tertinggi tidak bersetuju. Sebab itu jawatan presiden tidak dipertandingkan.

Presiden Tunku Abdul Rahman  dijatuhkan oleh  golongan muda ‘Young Turk’ dan Dr Mahathir. Tun Razak meninggal dunia. Tun Hussein dipaksa meletak jawatan oleh Dr Mahathir. Pak Lah dijatuhkan Mahathir dari luar Umno. Dan Najib dalam proses untuk ditumbangkan oleh Mahathir.

Adakah PAS akan melakukan proses tersebut dalam menentukan jawatan presiden? Mengambil hak perwakilan untuk diberi kepada seseorang individu atau sekumpulan pemikir seperti Majlis Syura Ulama?

Samseng menular?

Suatu ketika dahulu, PAS sering menjenakakan amalan politik dalaman Umno yang berebut untuk bertanding menjelang pemilihan. Puak yang tidak berpuas hati akan mengupah samseng memukul lawan.

Kini, perangai itu didakwa telah menulari PAS. Samseng didakwa membakar kereta Dr Hatta kerana cuba menjatuhkan presiden dan menumbuk muka Dr Dzulkefly kerana mengkritik ulama.

Apa nak jadi dengan PAS? Umno telah berkuasa lebih 55 tahun. Wajarlah parti itu jadi ‘nyanyuk dan gila’ kerana berada di usia tua. Mereka telah puas menjarah kekayaan negara dan tidak mengapa jika mereka berlawan sesama sendiri. Lebih daripada itu Umno adalah parti sekular yang tidak mementingkan agama dan tidak mendapat petunjuk Allah.

Namun kini rakyat mentertawakan PAS kerana parti itu belum pun berjaya memerintah negara tetapi telah berebut dan bertumbuk sesama sendiri. Lebih tenat parti itu dianggotai oleh pak lebai, guru agama dan ulama.

Kalau kelompok ini pun jauh dari petunjuk maka di manakah rakyat mahu mendapatkan kedamaian jiwa. Islam tidak buruk tetapi yang memperjuangkannya mempunyai akhlak buruk. Akhirnya PAS benar-benar menggantikan Umno. Bukan dari sudut politik kerana Umno tetap hebat memerintah, tetapi mengambil perangai buruk Umno dan hilang kepercayaan rakyat.

UCAPAN PERBAHASAN ENAKMEN JENAYAH SYARIAH 2015 DI SIDANG DUN KELANTAN


Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sidang editorial dan rakan media sekalian.

Bersama-sama ini disertakan kenyataan rasmi saya untuk sebaran media.

Terima kasih.

--------------------------------------------------------


UCAPAN PERBAHASAN ENAKMEN JENAYAH SYARIAH 2015 DI SIDANG DUN KELANTAN


أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ حُكْمًا لِّقَوْمٍ يُوقِنُونَ (5:50)
5:50 Apakah hukum Jahiliah yang menjadi pilihan mereka, dan hukum siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang benar-benar yakin?

Mengikut skrin sidang DUN saya dijadual berucap petang semalam, tetapi dalam perjalanan sidang ditangguhkan awal. Namun begitu saya ucap terima kasih atas kesempatan berucapa pagi ini.

Dalam Persidangan DUN pada Oktober 2013, saya telah bangkitkan pentingnya langkahan diambil untuk mempastikan Enakmen Jenayah Syariah II melihat sinar pelaksanaan dan tidak hanya menjadi momokan menjelang pilihanraya.

Sidang kali ini, kita akan meluluskan sekali lagi penjelmaan semula Enakmen yang telah diluluskan pada tarikh bersejarah 1993, dengan beberapa pindaan, kerana sebab-sebab teknikal yang tertentu.
Enakmen 2015 disekalikan dengan beberapa pindaan dari Enakmen asal 1993.

Pindaan untuk penambahbaikan ini sekali gus membuktikan dari segi pengkanunan, ia terbuka bagi pembaikan dari masa ke semasa.
Dari segi kedaulatan dan hakimiyyah Allah mengenai hukum bagi kesalahan kesalahan yang telah ditentukan, tidak ragu lagi semua orang beriman wajib menjunjung dan berhukum dengannya.

Bagi setiap Muslim yang benar-benar ingin mengikuti tuntutan agama Islam, mereka mempunyai hak untuk dihukum dan berhukum mengikut hukum agama mereka.

Pada hemat saya,ia selari dengan amalan demokrasi negara kita dan demokratik dari segi kebebasan beragama yang dijamin oleh Perlembagaan.

Tuan Speaker,
Berdasarkan kenyataan-kenyataan akhbar pemimpin-pemimpin Kerajaan Negeri dalam isu ini, harapan untuk melihat fasa pelaksanaan Enakmen ini sudah semakin hampir;

PERTAMA: 
Jawatankuasa Teknikal Bersama antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat telah ditubuhkan. Saya difahamkan, pada 15 Disember 2014 Majlis Mesyuarat Kebangsaan bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia yang dipengerusikan sendiri oleh YAB Perdana Menteri, telah bersetuju untuk meminda akta 355 menjadikan hukuman rotan dinaikkan ke 100 rotan, ini adalah selaras dengan keputusan Mesyuarat Jawatkan Kuasa Teknikal Undang-Undang Syarak dan Sivil Persekutuan yang telah diadakan pada 2 hingga 4 November 2014 dalam mesyuarat sama menteri diputuskan untuk membawa pindaan akta 355 di Parlimen.

KEDUA:
Kerajaan Negeri yakin ia akan mula dilaksanakan pada tahun 2015 ini
Persiapan untuk pelaksanaan termasuk senarai hakim telah pun disiapkan
Bahagian Empat Enakmen ini memperuntukkan penubuhan Mahkamah Bicara Syariah Khas dan Mahkamah Rayuan Syariah Khas.

Saya yakin Kerajaan Negeri telah pun mendapatkan waran perjawatan dari JPA, waran dari Perbendaharaan dan budget perjawatan bagi kesemua Hakim-Hakim yang akan dilantik dan semua jawatan pegawai pelaksana yang lain di semua peringkat.

Saya juga yakin bahawa Kerajaan Negeri telah pun mempersiapkan semua Enakmen sokongan seperti Enakmen Acara Jenayah Syariah dll.
Begitu juga kaedah-kaedah. Misalnya bagi jadual II, III dan IV berkait diyah, saya yakin kaedah-kaedahnya telah pun disiapkan.
Hukuman-hukuman telah dinyatakan. Dari segi kaedah, misalnya bagi yang telah diputuskan membayar diyah tetapi akhirnya tidak membayar diyah berkenaan, adakah hartanya boleh disitakan?
Ianya saya yakin, telah pun disiapkan sepenuhnya.

Tuan Speaker,
Bagi majoriti rakyat Kelantan yang telah mengundi parti pemerintah hari ini, mereka tidak lagi mahu melihat larian setempat dalam pelaksanaan Enakmen ini.
Kerajaan Negeri telah, melalui kenyataan akhbar, memberikan sedikit gambaran laluan politik, perundangan dan proses lain menuju pelaksanaan Enakmen ini.
Ada masanya, proses ke hadapan selepas Enakmen ini diluluskan disebut melalui Bill Persendirian Ahli Parlimen untuk meminda Perkara 76 (A1).

Pada ketika yang lain, langkah seterusnya dikatakan untuk membawa pindaan Akta Jenayah Syariah 355 di Parlimen sama ada melalui;
satu, Menteri akan mencadangkan pindaan Akta Jenayah Syariah 355 dengan menaikkan hukuman rotan mengikut hukum syara’ kepada seratus rotan bagi membolehkan sekurang-kurangnya empat kesalahan syariah di bawah Enakmen ini dilaksanakan.

Ia membuka jalan sebagai permulaan.
Ia menepati kaedah fiqah, apa yang mampu dilaksanakan, dilaksanakan dan yang lain belum boleh dilaksanakan, di kemudiankan tanpa meninggalkan kesemuanya atas alasan menunggu dilaksanakan kesemua sekali sekali gus. 

Dua,: wakil Kerajaan Negeri yang menjadi Ahli Dewan Rakyat membawa Bil Persendirian mencadangkan pindaan Akta 355 dengan tujuan yang sama seperti di atas, tetapi bukan dibawa oleh Menteri.

Tuan Speaker,
Saya difahamkan, tujuan asal Jawatankuasa Teknikal Bersama ditubuhkan ialah untuk antara lain memutuskan samada laluan 76 (A1) atau Akta 355 lebih sesuai untuk dilalui.

Saya difahamkan Menteri berkenaan memberi faham kepada wakil Kerajaan Negeri bahawa Kerajaan Pusat lebih bersetuju dengan laluan pindaan Akta 355 dengan menaikkan hukuman rotan kepada seratus rotan.
Pindaan itu akan dibawa oleh Menteri.

Jika ia dibawa oleh Menteri, tentulah dengan kuasa whip yang ada, semua Ahli Parlimen dari parti Kerajaan baik MCA, MIC, Gerakan dan wakil dari Sabah dan Sarawak wajib menyokong dan ini memudahkan kelulusan walaupun pindaan seperti itu hanya memerlukan simple majority.

Ia juga tidak menakutkan sesetengah pihak di luar dari batasan sepatutnya kerana empat kesalahan yang akan terlibat adalah lebih berbentuk kesalahan syariah seratus peratus dan tidak melibatkan kuasa-kuasa dan kesalahan di bawah Kanun Kesalahan Jenayah atau Penal Code, kecuali kesalahan liwat.
Begitu juga dengan bentuk hukuman iaitu rotan yang telah pun ada dalam sistem perundangan Malaysia kecuali bilangannya sahaja yang ditambah.

Kebelakangan ini, saya mendengar, Kerajaan Pusat hanya bersetuju meningkatkan bilangan rotan hanya menjadi 39 rotan, menjadikan kesemua empat kesalahan yang dijanjikan boleh dilaksanakan menerusi Enakmen ini tetap tidak dapat dilaksanakan.

Kedua, saya difahamkan Menteri mencadangkan Ahli Parlimen PAS dan bukannya Menteri membawakan usul pindaan Akta 355 denagn alasan-alasan tertentu yang tidak berbangkit pada permulaan Jawatankuasa Teknikal Bersama hendak ditubuhkan dahulu.

Jika ini berlaku, apa jaminan ia akan mendapat sokongan Ahli Parlimen BN?

Ia juga menambahkan perlunya pelbagai pihak memberikan sokongan terhadap usul itu nanti bagi mempastikan kejayaannya dan bukan hanya satu percubaan yang sia-sia.

Di sinilah letaknya keperluan berbahasa dengan elok dan bijaksana dengan semua pihak.
Jika cubaan berasaskan Bil Persendirian untuk meminda Akta 355 akan gagal, apa tah lagi pindaan Perkara 76 (A) yang memerlukan majoriti dua pertiga?

Tuan Speaker,

Aspek kedudukan nas syarak yang wajib diimani oleh semua orang Islam sudah tentu tidak boleh dipertikaikan lagi.
Kerana itulah Parti Islam ditubuhkan dan kita semua mendokongnya. Kerana itulah Enakmen 1993 terlahir sejak sesetengah ADUN pada hari ini belum lagi menjadi ADUN atau terlibat dengan kerajaan. 
Kita berterima kasih kepada al Marhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat semasa menjadi menteri besar telah menorakai usaha ini sehingga diwujudkan enakmen yang dibentang pindaan hari ini.

Aspek pengkanunan pula, ia terbuka untuk perbincangan, penelitian dan penambahbaikan dari semasa ke semasa, seperti yang berlaku kepada Enakmen ini sendiri.

Aspek laluan menuju pelaksanaan adalah aspek ketiga yang terpaksa diambil kira dengan penuh teliti. Sudah tentu pertimbangan politik juga wujud dalam aspek ini.

Saya yakin majoriti rakyat Kelantan yang telah mengundi PAS berkali-kali, ingin melihat pelaksanaan Enakmen ini diangkat penuh bijaksana, cermat dan berjaya. Bukan semata-mata kehebohan-kehebohan dan cabar mencabar melebihi keperluan sebenar tetapi akhirnya terbantut.
Semangat permuafakatan lebih memudahkan laluan berbanding dilihat menonjolkan keangkuhan dan kesombongan.

Saya juga yakin bahawa kita semua mengangkat agenda ini untuk mendapat keredhaan Allah dan bukannya dijadikan satu bola politik semata-mata dalam apa jua cara dan bentuk.

Saya yakin, rakyat Malaysia, jika berbahasa dengan bahasa yang lunak dan tidak sengaja bertujuan menakut-nakutkan, akan mengizinkan ummat Islam khususnya rakyat Kelantan di mana majoriti mereka beragama Islam dan telah melalui proses demokrasi yang diamalkan oleh negara kita, mendapat hak demokratik beramal dengan Islam anutan mereka sepenuhnya.

Apa lagi, bagi empat kesalahan jenayah syariah permulaan seperti telah saya sebutkan, bentuk hukumannya telah sedia ada dalam sistem perundangan negara kita.

وَهُوَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَى وَالْآخِرَةِ وَلَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (28:70)
28:70 Dan Dialah Allah, tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, bagi-Nyalah segala puji di dunia dan di akhirat, dan bagi-Nyalah segala penentuan dan hanya kepada-Nyalah kamu dikembalikan.

Saya berdoa, usaha kita diberkati.

Husam Musa
ADUN Salor
19 Mac 2015
Sidang Dewan Undangan Negeri Kelantan.