WOIII... TEMPAT KO TU ULU BANAT.. TAK ADA AKTIVITI NAK BUAT DUIT.. SIDAI KEDAI KOPI JA SIANG MALAM





 Untuk pengetahuan 𝗿𝗼𝗵 𝗿𝗼𝗵 𝗿𝗼𝗵 𝗻𝗲𝗵 𝗻𝗲𝗵 𝗻𝗲𝗵 ni, kerja di hari raya tu perkara normal. Dekat offshore berderet Melayu kerja hari raya. Bukan masa ni je tapi dari dulu lagi. Ramai yang suka kerja masa raya. Kenapa? Sebab 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁 𝗱𝘂𝗶𝘁 𝗹𝗲𝗯𝗶𝗵.


Aku pun ada kenal peniaga cina yang kerja masa CNY. Aku tanya dia tak cuti ke, dia kata masa ni nak buat duit sebab semua orang cuti. Kedai dia je yang buka jadi tentu pelanggan akan bertumpu ke kedainya.


Nampak? Bukan sebab ekonomi tak elok. Tapi sebab dia nampak 𝗽𝗲𝗹𝘂𝗮𝗻𝗴 𝗯𝘂𝗮𝘁 𝗱𝘂𝗶𝘁. Sebab dia tahu rakyat ada duit dan akan berbelanja. Kalau ekonomi teruk, orang tak ada duit nak belanja, buat apa nak meniaga lebih masa? Baik cuti!


Sekarang ni orang kerja masa raya bukan masalah mat oi. Masalah macam masa PN dulu. Nak kerja pun tak boleh sebab bisnes tak ada. Tutup kedai bukan sebab nak cuti tapi sebab tak ada pelanggan. 𝗥𝗮𝗸𝘆𝗮𝘁 𝘁𝗮𝗸 𝗺𝗮𝗺𝗽𝘂 nak berbelanja.


PN jadi kerajaan tu bukan kisah lampau. Baru je lagi. Tak sampai 20 bulan pun lagi. Masih lagi segar dalam ingatan 𝗯𝗲𝘁𝗮𝗽𝗮 𝘀𝗶𝗸𝘀𝗮 hidup rakyat masa tu. Tak payah la nak cakap macam PN bagus sangat memerintah. Rakyat belum lupa. Dan belum maafkan. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


TU DIA WAN JANA...YA AMPUSALAM..KENA KAW KAW...


 

WAKIL TASEK GELUGOR KENA GERUTU





MSO


Sidang parlimen terganggu lagi hampir 10 minit pagi ini. Ia bermula daripada hujah atau pendedahan eksklusif yang dianggap hear say oleh wakil Tasek Gelugor. 


Beliau mendedahkan konon ada usaha memujuk beliau dengan tawaran berupa rasuah agar menyokong kerajaan. 


Menurutnya terwaran ataupun kejadian itu dilakukan seseorang yang mewakili individu lain yang rapat dengan PM. Pertemuan berlaku beberapa kali di tempat ekselusif  di hotel. 


Pendedahan wakil Tadek Gelogur itu tidak disenangi penyokong kearajaan. Beberapa wakil kerajaan bangun dan meminta Tasek Gelugor berhenti membuat pendedahan berupa fitnah dan jika benar dicadangkan buat laporan polis dan kepada SPRM.


Parlimen kian gamat sehinggalah Speaker Johari Abdul bertegas melarang Tasek Grlugur membawa cerita yang tersebut yang dianggap sebagai hear say ke dalam dewan kerana  tidak wajar.


Beberapa kali Tasek Grlugor cuba juga meneruskan pendedahannya, tetapi beliau dugerutu macan anjing gerutu  anak kambing, dan dilarang oleh Speaker.


Akhirnya spekaer minta Tasek Gelugor menamatkan perbahasan kerana masa 12 minit diperuntukkan sudah habis.


Kesimpulannya, kalau benar Tasek Gelugor ditawar jawatan dan diugut sila buat laporan polis dan SPRM, bukannya membawa isu itu ke dalam parlimen untuk dijadikan modal politik. Trims.



𝗠𝗣 𝗧𝗮𝘀𝗶𝗸 𝗚𝗲𝗹𝘂𝗴𝗼𝗿 𝗪𝗮𝗻 𝗦𝗮𝗶𝗳𝘂𝗹 𝗧𝗮𝗸 𝗙𝗮𝗵𝗮𝗺 𝗕𝗮𝗵𝗮𝘀𝗮,




Kecoh dalam dewan bila MP Tasik Gelugor bawa cerita dia ditawarkan rasuah termasuk gugurkan kes asalkan menyokong kerajaan.


Beberapa MP kerajaan membantah bahkan ditegur oleh TS Speaker tapi Wan Saiful ni macam tak faham bahasa. Kena cakap 𝗯𝗮𝗵𝗮𝘀𝗮 𝘂𝗿𝗱𝘂 agaknya baru dia boleh faham.


Dalam dewan tak boleh bercakap berdasarkan 𝘳𝘶𝘮𝘰𝘳𝘴. Mesti ada fakta. Kalau nak pakai 𝘩𝘦𝘢𝘳𝘴𝘢𝘺, dewan akan jadi macam kedai kopi.


Paling tak tahan, dia siap boleh kata nak ceritakan apa dia dengar pasal Speaker. Kuat sangat 𝗺𝗲𝗺𝗯𝗮𝘄𝗮𝗻𝗴 mamat ni. Kesian.


Tapi sebenarnya bukan dia tak reti. Tapi sengaja sebab dia berniat nak timbulkan naratif jahat (baca: 𝗳𝗶𝘁𝗻𝗮𝗵) terhadap kerajaan.


Dia tahu ucapannya dirakam dan akan disiar di media sosial. Bagi sesetengah rakyat yang kurang cerdik, pasti akan terpedaya.


Tapi tuduhan dia tu sebenarnya tak berasas. Kerajaan tak ada sebab nak suap dia untuk dapatkan sokongan.


𝗣𝗲𝗿𝘁𝗮𝗺𝗮, sebab kerajaan dah ada lebih daripada ⅔ sokongan pada masa ini. Situasi sekarang bukannya macam masa tebuk atap. Cukup makan. Sekarang ni dah melebihi dari cukup.


𝗞𝗲𝗱𝘂𝗮, dia cuma berani berkata tanpa bukti. Kalau ada bukti, kenapa tak laporkan kepada SPRM atau PDRM? Kenapa cuma berani cakap dalam dewan yang mana MP ada kekebalan?


𝗞𝗲𝘁𝗶𝗴𝗮, dia ni ada kes mahkamah. Amat bodoh untuk kerajaan tawarkan kepada dia sedangkan ada ramai lagi MP yang tiada rekod.


Wan Ahmad Fayhsal misalnya 😁


Untuk kerajaan kutip dia dan tawarkan untuk gugurkan kes, itu tindakan tak masuk akal. Takkan kerajaan dah lupa isu 𝗭𝗮𝗵𝗶𝗱 𝗱𝗮𝗽𝗮𝘁 𝗗𝗡𝗔𝗔? Berapa teruk kerajaan dikritik padahal itu keputusan mahkamah.


Tak munasabah kerajaan nak hadapi perkara itu lagi. Apatah lagi untuk seorang MP yang 𝘁𝗮𝗸 𝘀𝗶𝗴𝗻𝗶𝗳𝗶𝗸𝗮𝗻 macam dia ni.


Dia bukan MP yang berimpak besar untuk kerajaan ambil risiko sebegitu. Dia ni, ada tak menambah, tiada pun tak mengurang.


Sebenarnya, kalau ingat, inilah cara PN cuti MP dari PH dan UMNO dulu. Dakwa kemudian tawarkan kalau sokong kerajaan, akan lepas. Dia silap sebab dia ingat Perpaduan sama macam PN 


Sebab tu aku berani kata dia menipu je. Kalau betul ada tawaran sebegitu, kita cabar Wan Saiful 𝗹𝗮𝗽𝗼𝗿𝗸𝗮𝗻 kepada pihak berkuasa.


Dedahkan nama siapa yang buat tawaran tu. Begitu baru cara seorang MP. Jangan main ikut 𝘳𝘶𝘮𝘰𝘳𝘴. Ada Sanusi sorang bengong macam tu pun dah cukup dah. Jangan ditambah. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



GFAFLAH BETOI- YB Pasir Gudang Jangan Jadi Naif


 

1. Kenyataan YB Pasir Gudang bahawa YDPA tidak boleh mengatakan bahawa "jikalau hendak tukar kerajaan tunggulah pilihanraya umum" menimbulkan berbagai persoalan. Baginda YDPA turut membuat ketegasan bahawa baginda tidak akan melayan mana-mana pihak yang mahu menggugat kestabilan kerajaan yang ada.


2. Titah diraja sememang terbuka untuk dibahas oleh semua MP namun MP perlu juga menghormati kuasa yang ada pada YDPA untuk mengkritik ahli-ahli politik kerana Baginda adalah instituisi yang bebas politik kepartian. YB Pasir Gudang gagal memahami konteks keseluruhan titah Tuanku yang bimbang keadaan politik yang tidak stabil menjejaskan usaha mendahukukan kebajikan rakyat dan memakmurkan negara.


3. Apakah YB Pasir Gudang lupa berbagai peristiwa politik yang berlaku sekitar 2020 seperti Langkah Sheraton yang meninggalkan parut politik menyebabkan rakyat hilang percaya kepada MP dan institusi politik kepartian? Tidakkah YB Pasir Gudang ambil pengajaran bahawa dibalik langkah ini adalah keruntuhan moral MP yang boleh dibeli dengan duit ringgit dan janji pangkat? Kemudian usai PRU ke 15 ada lagi cakap-cakap nak tukar kerajaan sehingga rakyat diheret kepada polemik berapa lama kerajaan Madani akan bertahan? Pembangkang hanya sibuk meneka berapa haribulan kerajaan ini akan jatuh dan menggunakan sentimen kaum dan agama kepada Kerajaan Perpaduan.


4. Kerana langkah dan obsesi ini maka lahirlah akta anti lompat parti yang menghalang jalan untuk bertukar kerajaan secara tidak sihat ini. Semua MP bersatu hati meluluskan akta baru ini dan telah mencatit sejarah konsensus MP dalam hal ini. Apakah latar ini cuba dipisahkan dari benak MP Pasir Gudang dari titah Tuanku tempoh hari?


4. Mengapa YDPA tidak boleh bertitah "kalau nak tukar kerajaan tunggulah pilihanraya umum? Bukankah Tuanku bermaksud demikian dari latar ketidakstabilan politik yang berlaku disaksikan oleh seluruh rakyat? Bukankah PMX menikmati lebih 2/3 majoriti? Apakah YB Pasir Gudang terlalu naif dalam politik?


5. YB Pasir Gudang ralat dalam kenyataannya terhadap titah YDPA di Parlimen bukan kerana titah Baginda tidak boleh diberi pandangan oleh MP, tetapi beliau ralat kerana naifnya MP Pasir Gudang terhadap realiti dan latar titah ini dibuat. Raja kita raja berperlembagaan tapi kiasan raja adalah hikmah yang mendalam, hanya jauhari yang mengenal manikam.


Datuk Seri Dr. Mujahid Yusof Rawa

Ahli Dewan Negara


28hb Feb 2024


#AMANAH #AmanahProgresifPeduli #KerajaanMADANI #MalaysiaBersamaPalestin




UPSEREY- WOIII...NI NAK TURUN ILMU APA LAK NIH...


 

KEH..KEH..KEH...MU LAJAR EKONOMI MANA ? MUNG JANGAN WAT MALU JAH...


MMMS




 Kasihan dia, dia ingat dia power bila sebut inflasi kelantan bawah 1% tapi bawah 1% tu lebih hampir pada kebantutan (stagnation) ekonomi, kalau negatif lagi teruk sebab akan jadi deflasi. 


Kalau deflasi berlaku, ia akan menyebabkan kemelesetan ekonomi, pengangguran yang tinggi dan ke tidak mampuan membayar hutang.


Sebab ini kena pilih AP yang cerdik dari semua segi, bukan hanya pandai main sentimen.



PN SERABUT


 Zunar cartoonist fan club

MANA TAK MELINGKUP RESTORAN. TAPI DIA SALAHKAN KERAJAAN

 

Syed Ahmad Saifullah


Mana tak melingkup restoren... Tokey busy bagi ceramah... Dah melingkup lepastu salahkan barang mahal, padahal die yang jual mahal.






𝘓𝘢𝘴𝘵 cerita untuk kedai makan Pn. Asma' tu.


Cerita tu jadi bahan bukan sebab orang suka kedainya tutup. Juga bukan sebab seronok tengok dia rugi. Tapi sebab mulut dia. Kepala dia fikir nak salahkan kerajaan je. Sampai laju mulut sebut SST.


Sedangkan kenyataannya kedai dia tak laku sebab dia 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗮𝗻𝗱𝗮𝗶 𝗯𝗲𝗿𝗻𝗶𝗮𝗴𝗮. Servis yang sangat-sangat teruk. Hakikat yang itu dia tak cerita tapi mulut laju salahkan pihak lain  itu masalahnya.


Dan sebenarnya masalah mulut Pn. Asma' ni bukan sekali ni je. Sebelum ni pun sama. Macam isu konsert Coldplay. Berkomentar acah suci. Bila tahu puak dia pun buat, ligat dia 𝘴𝘱𝘪𝘯 dalil.


Begitu la ceritanya. Sama macam isu Azhar Idrus juga. Orang tua-tua kata, sebab pulut santan binasa. 𝗦𝗲𝗯𝗮𝗯 𝗺𝘂𝗹𝘂𝘁 𝗯𝗮𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗶𝗻𝗮𝘀𝗮. Kalaulah orang macam dia ni berhati-hati dalam berkata, 𝘵𝘢𝘬𝘥𝘦 𝘭𝘢 kena bahan begini. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

Cerita tu jadi bahan bukan sebab orang suka kedainya tutup. Juga bukan sebab seronok tengok dia rugi. Tapi sebab mulut dia. Kepala dia fikir nak salahkan kerajaan je. Sampai laju mulut sebut SST.


Sedangkan kenyataannya kedai dia tak laku sebab dia 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝗮𝗻𝗱𝗮𝗶 𝗯𝗲𝗿𝗻𝗶𝗮𝗴𝗮. Servis yang sangat-sangat teruk. Hakikat yang itu dia tak cerita tapi mulut laju salahkan pihak lain  itu masalahnya.


Dan sebenarnya masalah mulut Pn. Asma' ni bukan sekali ni je. Sebelum ni pun sama. Macam isu konsert Coldplay. Berkomentar acah suci. Bila tahu puak dia pun buat, ligat dia 𝘴𝘱𝘪𝘯 dalil.


Begitu la ceritanya. Sama macam isu Azhar Idrus juga. Orang tua-tua kata, sebab pulut santan binasa. 𝗦𝗲𝗯𝗮𝗯 𝗺𝘂𝗹𝘂𝘁 𝗯𝗮𝗱𝗮𝗻 𝗯𝗶𝗻𝗮𝘀𝗮. Kalaulah orang macam dia ni berhati-hati dalam berkata, 𝘵𝘢𝘬𝘥𝘦 𝘭𝘢 kena bahan begini. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.

MELAYU MUDAH KENA TIPU



 Tengoklah mudahnya orang Melayu diperdaya atas nama agama. Rupanya mamat ni menipu. Dia bukan warga Maghribi tapi Algeria. 𝗧𝗮𝗸𝗸𝗮𝗻 𝗸𝗲𝘁𝘂𝗿𝘂𝗻𝗮𝗻 𝗡𝗮𝗯𝗶 ï·º 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂 𝗸𝗼𝘁?


Yang masalahnya, bila dengar je dia keturunan Nabi ﷺ, automatik tengok dia rasa sejuk la, cara jalan dia macam yang selalu dimimpikan la. Padahal mamat ni 𝙨𝙘𝙖𝙢𝙢𝙚𝙧 je kot.


Tapi tak mengejutkan. Scammer berserban macam ni dah lama ada di negara kita. Dan siap ada yang yakin dia 𝗯𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗯𝗲𝗿𝗶 𝘀𝘆𝗮𝗳𝗮𝗮𝘁 di akhirat nanti. 𝗠𝘂𝗱𝗮𝗵𝗻𝘆𝗮 𝗺𝗲𝗻𝗶𝗽𝘂 𝗸𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗴𝘂𝗻𝗮 𝗻𝗮𝗺𝗮 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



PMX MERAIKAN PM KEMBOJA


Hari ini saya mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Kemboja, Hun Manet yang sedang dalam lawatan rasmi sehari ke Malaysia.


Sayugia, perbincangan mengenai hubungan dua hala antara kedua-dua negara berjaya diperkukuhkan lagi.










Beberapa aspek lain akan dipertingkatkan khususnya kerjasama dalam perdagangan dan pelaburan, pertanian dan komoditi, industri halal, tenaga, keselamatan, maklumat dan komunikasi, serta peranan Malaysia dalam pembangunan sosio-ekonomi masyarakat Islam di Kemboja.


Saya percaya, lawatan rasmi ini akan mengukuhkan lagi nilai tambah kepada hubungan yang lebih erat antara Malaysia dan Kemboja.


#MalaysiaMADANI



BERAPA TEMPAT KONSERT DI KEDAH NIM- SG KOROK, ALOQ SETAQ, PADANG SERAI....ADA LAGI KA..DARUL KONSERT


 

APA MOTIF PEMBANGKANG



MSO

Perdana Menteri Anwar Ibrahim merafat sembah mengucapkan tahniah dan ikrar taat setia kepada Yang diPertuan Agong Sultan Ibrahim Ibni Sultan Islandar dan Permainsuri Agong serta merakam ucapan terima kasih keapada Al Sultan Abdullah dan permaisuri yang telah berkhidmat sebagai Yang diPertuan Agong sebelum ini.


Anwar menyampaikan kalungan tahniah dan terima kasih itu di dewan rakyat hari ini.


Malangnya rafat sembah Perdana Menteri itu tidak diikuti pihak pembangkang yang bertindak keluar dewan.


Apakah tindakan itu menggambarkan pembangkang tidak bersetuju dengan rafat sembah dan ucapan tahniah dan terima kasih itu? Trims.



TEGURAN BUAT MP PERMATANG PAUH.


 

BAGAI KETAM AJAR ANAK BERJALAN...MASA ZAMAN KORANG PERINTAH..MINYAK PAKET HILANG...ANAK BUAT KERJA RUPANYA...MINYAK MASAK TAK ADA LA SAMPAI RM50 SEBOTOL..TELUR HILANG DARI PASARAN...HARGA NAIK ? SILAP TU....


 

NAYA OSTAZAH NIM...WAKALIPUT....


 

.

USTAZAH BOLEH AMALKAN DOA INI

 


Baby Shima

Doa dia belum cukup lagi tu🤭🤭🤭.. tu yang kedai tutup 😂


https://www.facebook.com/share/p/YiAdxEmEbnmV5xfc/?mibextid=WC7FNe


Puan Asma' Harun mungkin boleh amalkan doa yang 𝗱𝗶𝗮𝗷𝗮𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝘂𝘀𝘁𝗮𝘇𝗮𝗵 𝗶𝗻𝗶 kalau dia nak meniaga lagi. Mana tahu boleh untung lepas ni. 𝘎𝘢𝘮𝘣𝘢𝗿 𝘥𝘢𝘳𝘪 𝘬𝘰𝘮𝘦𝘯. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


BERSIH TANPA SOKONGAN REFORMIS PRO ANWAR TERNYATA GAGAL





Semalam kita menyaksikan satu himpunan yang "memalukan" serta memecah rekod pertubuhan Bersih itu sendiri.  Tidak pernah terjadi  semenjak wujudnya Bersih, satu himpunan oleh NGO ini hanya dihadiri tidak sampai 100 orang.  


Ternyata Pengerusi  Bersih yang baru iaitu Muhammad Faizal Aziz tidak bermaya, tiada idea malahan korup idea.  Himpunan semalam menjadi tandatanya orang ramai yang selama ini mengenali Bersih satu nama yang menggerunkan mana-mana kerajaan sebelum ini.  Sebaliknya apa yang berlaku semalam bagaikan perarakan budak-budak sekolah menyambut Maulidur Rasul.  Rakyat keliru apa hala tuju Bersih sekarang?  Mahu reformasi 100 %?  Menolak DNAA?  


Apakah kerajaan sekarang tidak langsung melakukan reform?  Tidak cukup?  Kamu mahu 100 % reform dalam masa lebih kurang setahun?  Kamu yang telah wujud bertahun-tahun semalam pun hanya mampu bawa tidak lebih 100 orang hadir ke himpunan tersebut.  Ertinya kamu telah gagal segagal-gagalnya berbanding dari kepimpinan Bersih di bawah Ambiga dan Maria Chin dulu. 


Mengapa dulu Ambiga dan Maria Chin berjaya menghimpunkan rakyat hampir 100,000 orang membanjiri Kuala Lumpur?  Mereka berjaya kerana perjuangan mereka jelas dan mendapat dokongan dari aktivis politik Pakatan Rakyat dan Pakatan Harapan ketika itu.  Lebih-lebih lagi kerajaan waktu itu jelas melakukan ketidak adilan dengan korupsi berleluasa.  Bersih waktu itu didokong oleh para penyokong reformasi yang telah terlatih ketika era reformasi tahun 1998.  


Kali ini mereka gagal kerana kerajaan yang terbentuk sekarang telah dipimpin oleh tokoh reformasi itu sendiri iaitu DS Anwar Ibrahim.  Benar, reformasi belum mencapai tahap maksimanya, namun untuk menafikan tidak berlaku langsung reform, mungkin kamu buta mata dan hati.  Jangka waktu setahun untuk melakukan reform100 %  yang diperjuangkan puluhan tahun, tidak masuk akal langsung.  


Lebih melucukan, memorandum Bersih diserahkan kepada orang yang "tidak bersih".  Apa yang kamu mahu tunjukkan sebenarnya?  Meskipun himpunan semalam mendapat perhatian dan dipromosikan oleh Pembangkang untuk mereka menangguk di air keruh, namun himpunan Bersih ternyata gagal dan memalukan.  


Apa pun, tahniah kepada pihak keselamatan di bawah kerajaan perpaduan Malaysia Madani yang memberikan ruang yang selesa buat peserta perhimpunan, tanpa sekatan jalan jauh sekali semburan water canon.  Malah, perarakan kamu diiringi oleh anggota-anggota keselamatan.  Manjanya Bersih kali ini.  Bukankah itu salah satu reform oleh kerajaan ?  


WFAUZDIN NS