NI LA YANG WALAUN KATA TAK ADA DAH TILAWAH AL QURAN.

 

Qari dan qariah Malaysia dinobatkan sebagai johan Tilawah Al-Quran bagi kategori masing-masing pada Majlis Tilawah dan Menghafaz al-Quran Peringkat Antarabangsa (MTHQA) ke-64 pada Sabtu.



Muhammad Husaini Mahmur diumumkan sebagai pemenang dalam kategori qari selepas meraih markah 95.71 peratus manakala Abdur Rasheed dari Pakistan di tempat kedua (93.59 peratus) dan di tempat ketiga ialah Wahyu Andi Saputra dari Indonesia (92.09).


Ikuti berita terkini di https://grid.astroawani.com/


#AWANInews



𝟭𝟮 𝗙𝗔𝗞𝗧𝗔 𝗞𝗨𝗡𝗝𝗨𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗞𝗔𝗣𝗔𝗟 𝗟𝗔𝗧𝗜𝗛𝗔𝗡 & 𝗣𝗘𝗟𝗔𝗝𝗔𝗥 𝗖𝗛𝗜𝗡𝗔 𝗗𝗜 𝗦𝗘𝗞𝗢𝗟𝗔𝗛 𝗦𝗪𝗔𝗦𝗧𝗔 𝗣𝗨𝗟𝗔𝗨 𝗣𝗜𝗡𝗔𝗡𝗚: 𝗧𝗘𝗣𝗜𝗦 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗢𝗛𝗢𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗞𝗔𝗡𝗚




✍️ Ahmad Mursi 


1.  Pembangkang sengaja menipu tentang lawatan Kapal Latihan China, walhal Pengerusi Gerakan, Dato' Dominic Lau turut hadir.


2.  Kunjungan silaturahim kapal latihan dari China telah melalui saluran dan protokol rasmi. Resident Naval Officer TLDM di Pulau Pinang dan pemimpin Kerajaan Negeri turut terlibat.


3.  Dua kapal latihan China berada di Pulau Pinang selama 3 hari sebelum berlepas ke Bangladesh.


4.  Lawatan pelatih Naval University of China ke Sekolah Persendirian Chung Ling diatur oleh Pejabat Konsulat Jeneral China.


5.  Hubungan pelajar melibatkan aktiviti sukan dan kebudayaan.


6.  Sekolah Swasta Chung Ling mempunyai lebih 1,900 pelajar, termasuk dari Indonesia, Thailand, China, dan negara lain.


7.  Lebih 30 pelajar dari China mengibarkan bendera negara mereka semasa majlis sambutan seperti gambar yang disebarkan pembangkang.


8.  Pelajar tempatan turut mengibarkan bendera Malaysia dan Pulau Pinang, tetapi tidak disebarkan oleh pembangkang untuk cetus fitnah.


9.  Salah satu kapal latihan China, JinggangShan 999, pernah membantu misi pencarian MH370 pada 2014, meliputi kawasan Teluk Thailand, Sumatera, dan Australia dengan jumlah pelayaran 31,000 km.


10.  Kapal tentera asing sering berlabuh di Malaysia melalui protokol rasmi. Selat Melaka adalah laluan penting dunia.


11.  Sebelum ini, pernah diadakan lawatan silaturahim oleh tentera asing dan pernah juga melibatkan pelajar sekolah. Contohnya, 20 US Marin melawat Sabah.


12.  Hubungan Malaysia dengan China dan negara asing termasuk Barat adalah baik kerana dasar diplomasi berkecuali serta kerap mengadakan lawatan rasmi kedua-dua pihak.


https://www.facebook.com/ahmursi/posts/974914401341949



Salafi bukan musuh saya

 

Salafi bukan musuh saya


1. Walaupun saya mengkritik Salafi, jangan fikir saya memusuhi mereka. Mereka adalah saudara2 saya, tetapi sayang saya kepada keindahan ajaran agama ini lebih daripada sayang saya kepada mereka. 


2. Untuk anak-anak muda yang obses dengan Salafi atau Sunnah, saya ni Salafi sejak tahun satu di al-Azhar (1991) hasil daripada membaca terlampau banyak kitab-kitab tulisan Syeikh Muhammad Nasiruddin al-Albani. Hampir semua kitab Syeikh al-Albani ada di rumah saya. 


3. Kenapa saya beransur-ansur menjarakkan diri daripada faham Salafi? 


4. Jawabnya, setelah ilmu saya bertambah dengan membaca kitab-kitab syeikh lain. Dalam bidang hadis, saya dapati Syeikh Hasan al-Saqqaf tak kurang hebatnya. Beliau berjaya membuktikan Syeikh al-Albani banyak kontradik dengan dirinya sendiri dalam banyak hukum hadis yg beliau putuskan. Syeikh al-Saqqaf telah menulis dua volume kitab bertajuk Tanaqudhat al-Albani al-Wadihah (Kontradiksi al-Albani Yang Jelas) 


5. Setelah membaca kitab-kitab Sheikh Abdul Fattah Abu Ghuddah pula saya dapati syeikh sangat-sangat alim dalam ilmu hadis. Tetapi apa yang paling menarik minat saya ialah akhlak Syeikh Abu Ghuddah yang tidak membalas kata-kata Syeikh al-Albani terhadapnya. Semoga Allah mengampuni Syeikh al-Albani dan menjadi pengajaran kepada pengikutnya, khususnya di Malaysia. 


6. Bila saya membaca kitab-kitab Syeikh Muhammad al-Ghazali, saya menjadi lebih terbuka dan tidak terlalu kagum dengan ulama aliran Salafi atau Ahlul Hadith. Syeikh al-Ghazali mendekatkan dan melengkapkan hajat ilmu hadis terhadap ilmu fiqh dan sebaliknya. Kitab Syeikh al-Ghazali bertajuk al-Sunnah al-Nabawiyah bayna Ahlil Fiqh wa Ahlil Hadith sangat memberi kesan kepada saya. Semoga Allah SWT merahmati syeikh. 


7. Bila saya membaca kitab Syeikh Dr. Muhammad Said Ramadhan al-Bouti, khususnya yang bertajuk al-Salafiyah Marhalah Zamaniyah La Mazhab Islami, saya jadi semakin terbuka dan boleh melihat betapa ghurur anak-anak muda terhadap Salafi ketika itu (1990an) adalah kerana jahil tetapi semangat lebih. Mereka sangka hanya Syeikh al-Albani paling alim dalam hadis atau sunnah. Kalau ada lagi yang lebih alim, mereka hanya fikir Ibn Taimiyah. Samalah sebahagian anak muda di Malaysia, mereka fikir hanya figura tertentu terpaling pakar dalam hadis dan terpaling mengikut sunnah. 


8. Saya tidak memusuhi saudara-saudara saya aliran Salafi. Apa yang saya harapkan mereka lebih berlapang dada dan menghormati pihak lain. Sunnah yang terbesar itu ialah berhikmah dalam dakwah.



APA WALAUN NAK KATA KE MB SELANGOR.. CUBA TENGOK KEDAH KELANTAN... .


 

SANUSI PEMBOHONG.. KAH KAH KAH

 


ANWAR RESPON PEMBANGKANG ! "JANGAN PAKSA AKU UNGKIT BENDA TERSEBUT"

AKMAL SALLEH DAN PAS DIAJAR HABIS-HABISAN



[panas] ULARMAK PAS MASIH PERSOALKAN CUTI SABTU AHAD JOHOR! PAS TUNGGANG...


Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin tampil menjelaskan kekeliruan ramai mengenai cuti pada hari Jumaat yang dikaitkan dengan dasar Islam sebenar. Beliau menegaskan bahawa tiada dalam nas agama yang menyatakan hari Jumaat perlu cuti, bahkan katanya, hanya mereka yang “bankrap akal” sahaja tidak memahami perkara itu. Mohd Asri yang lebih dikenali sebagai Dr Maza berkata, dalam Al-Quran sama sekali tidak menyebut mengenai keperluan cuti pada hari Jumaat untuk membesarkan hari itu. Beliau turut menyebut firman Allah menerusi Surah Al-Jumuah yang menyeru menunaikan solat Jumaat dengan segera dan kembalilah bekerja apabila selesai solat. “Dasar Islam cuti hari Jumaat ini datang mai tang mana? Adakah Nabi pernah kata orang Islam cuti hari Jumaat? Quran kata apa… Wahai orang-orang yang beriman apabila diseru kepada sembahyang di hari Jumaat, bersegeralah mengingati Allah dan tinggalkan jual beli. “Kenapa Quran sebut jual beli kalau hari itu hari cuti? Maksudnya tak cuti lah. Selepas solat Jumaat carilah kurniaan Allah, pi buat kerja. “Sebab itu dalam mazhab Malik, makruh hari Jumaat tak buat aktiviti apa-apa. Tak ada mazhab yang kata hari Jumaat adalah hari cuti. “Tak ada nas agama kata hari Jumaat cuti melainkan orang-orang yang bankrap akal, dia tak boleh faham. (Dia anggap) kalau nak laksanakan Islam (mesti) cuti hari Jumaat,” katanya dalam satu video di Facebook miliknya baru-baru ini yang bertajuk ‘Betulkah Islam Suruh Cuti Hari Jumaat’. Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan bila Perlis akan melaksanakan cuti Jumaat untuk melaksanakan dasar Islam. Dr Maza menambah, orang sebegini tidak pernah memikirkan tentang pentadbiran yang baik dan pengurusan yang bagus, sebaliknya hanya memikirkan berkenaan cuti barulah dikira membesarkan Islam. Beliau menekankan, semua orang yang bercuti pada hari Jumaat tidak pernah menyatakan ia untuk membesarkan hari Jumaat. Justeru beliau menasihatkan bahawa cuti pada hari apa-apa sekalipun adalah dibolehkan kerana pemilihan cuti ditentukan oleh pentadbiran. “Agama tak kata cuti hari Jumaat. Nas kata kerja hari Jumaat. Tapi kalau orang cuti juga hari Jumaat boleh tak? Boleh lah. Tak salah. Macam Arab dia cuti hari Jumaat, tak ada masalah apa. “Tetapi semua orang yang cuti pada Jumaat tidak pernah menyatakan kerana ingin membesarkan hari Jumaat. Agama tak ada membesarkan hari itu dengan cuti. Tak ada,” katanya lagi. Pada masa sama, Dr Maza berkata, jika ramai yang bercuti hari Jumaat, maka semakin ramailah yang bermusafir dan ramai juga yang terlepas solat kerana tertidur. “Saya nak cakap satu sahaja. Kalau cuti hari Jumaat, ramai akan bermusafir. Bila dia bermusafir, tak wajiblah dia sembahyang Jumaat. Tambah pula Perlis ni sempadan dengan Siam, dia pergi Siam. “Sunyilah masjid-masjid kita. Bagi negeri-negeri yang banyak kilang, ada pejabat, kerana hari Jumaat hari bekerja, orang yang malu akan mai sembahyang Jumaat. “Kalau hari Jumaat cuti, mungkin tidur di asrama,” ujarnya panjang. =============================================================================== OLEH AHMAD MURSI Hal seperti ini berlaku sepanjang sejarah. Bukan sahaja dalam Islam (seperti PAS), juga agama lain Christianity, Judaism (seperti Zionis). Pas kata nak tegak Islam, mungkin hasyrat tu suci, tapi banyak tindakannya tidak islamik dan berdosa. Maki hamun, cerai berai, putus persaudaraan, kafir mengkafir, buat dosa besar Qazaf, aib peribadi, label orang dengan nama binatang, dajal, munafik dll. Kalau bab fikh ibadah misalnya, boleh pula khilaf. Tapi bila bab siyasah, tak boleh khilaf langsung. Hitam atau putih. ‘PAS atau puak sekular’, ‘pihak Islam atau lawan Islam’. Kalau sokong parti tak ada label Islam, maka dikira sekular dan tak sokong Islam. Pas telah jadikan parti politik sebagai anutan agamanya. Sedangkan Islam adalah agama yang sentiasa betul. Individu Muslim yang mentafsirkan agama tu boleh jadi betul, boleh jadi salah. Kemudian, nak kuatkan naratif untuk paksa orang Islam sokong, dicipta isu akidah, sekular, ‘Islam Liberal’, isu agama, tujuan nak kafirkan lawan politik. Ini penyakit Khawarij. Ijtihad agamawan Pas semua dianggap betul dan tak boleh disangkal. Kritik tu dianggap dosa lawan Ulama dan lawan Islam. Tak ada Ulama besar yang sebenar-benar Ulama buat perangai macam tu. Bab siyasah hal ijtihadi ikut maslahah yang banyak tafsiran, bukan hal yang Qat’iy (tetap dan putus) seperti isu solat subuh dua rakaat, zohor empat.





Lepas Kena Gempur, Plaza Sri Muda Jadi Lengang, Tiada Lagi Warga Asing!

BUDGET 2025 JADI TUMPUAN PARLIMEN! MISI KE LAOS BERJALAN DENGAN LANCAR!


Pembentangan Belanjawan 2025 oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim bakal menjadi tumpuan utama pada Mesyuarat Ketiga Penggal Ketiga Parlimen ke-15 yang akan bersidang selama 35 hari bermula Isnin ini hingga 12 Dis depan. Belanjawan bertemakan “Ekonomi MADANI, Negara Makmur, Rakyat Sejahtera” itu adalah belanjawan ketiga yang digarap Kerajaan MADANI di bawah pimpinan Anwar dan terakhir di bawah Rancangan Malaysia ke-12 (2021-2025) sebelum menginjak ke RMK13 bagi tempoh lima tahun akan datang. Berdasarkan takwim Dewan Rakyat, pembentangan Rang Undang-Undang Perbekalan 2025 itu berlangsung pada 4 petang, 18 Okt dan akan dibahas di peringkat dasar bermula 28 Okt hingga 5 Nov sebelum jawapan oleh menteri-menteri selama empat hari. Persidangan Dewan Rakyat kemudian diteruskan dengan perbahasan rang undang-undang itu di peringkat jawatankuasa bermula 13 Nov hingga 3 Dis untuk diluluskan Dewan Rakyat. Anwar yang juga Menteri Kewangan sebelum ini berkata lebih banyak pembaikan struktur ekonomi akan diperkenalkan menerusi Belanjawan 2025 untuk memastikan pertumbuhan ekonomi yang lebih pesat dapat dikongsi dengan rakyat terbanyak secara saksama. Selain itu, sesi penerangan menteri mengenai isu GISB Holdings Sdn Bhd (GISBH) akan diadakan pada hari kedua persidangan Dewan Rakyat, Selasa ini. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail dilapor berkata sesi penerangan itu bagi memberikan ruang kepada ahli Parlimen berbahas selain menjadi platform untuk rakyat mendapatkan maklumat dan perkembangan mengenai isu berkenaan secara sahih. Sementara itu, beberapa Rang Undang-Undang akan dibentangkan untuk bacaan kali pertama antaranya Rang Undang-Undang Industri Perkhidmatan Air (Pindaan) 2024 dan Rang Undang-Undang Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (Pindaan) 2024. Persidangan kali ini juga akan menyambung perbahasan bagi Rang Undang-Undang Perlembagaan (Pindaan) 2024 yang antara lain bertujuan menurunkan had umur untuk memohon kewarganegaraan daripada umur 21 tahun kepada 18 tahun serta Rang Undang-Undang Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Pindaan) 2024. Selain itu, Rang Undang-Undang Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2024, Rang Undang-Undang Mufti (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 2024 dan Rang Undang-Undang Tatacara Mal Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) (Pindaan) 2024. Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Dr Johari Abdul ketika dihubungi Bernama berharap persidangan kali ini berlangsung dengan lancar melibatkan penyertaan ahli Parlimen dalam perbahasan penting mengenai Belanjawan 2025 dan isu-isu rakyat. Beliau berkata tempoh persidangan Dewan Rakyat perlu dimanfaatkan sepenuhnya ahli-ahli Parlimen sebagai medan perbincangan serta penyelesaian masalah selain mempamerkan etika serta displin yang tinggi sebagai wakil rakyat. “Saya amat berharap semua ahli Parlimen kena keluar daripada kepompong politik … ini waktu untuk bekerja keras, memberikan pandangan dan masing-masing harus memberikan komitmen supaya kita dapat bergabung dalam membangunkan negara,” katanya. Dalam pada itu, Dewan Negara akan bersidang bermula 2 hingga 19 Dis. – BERNAMA





AMBIL GAMBAR DENGAN NIAT JAHAT

 

Jamzuri Ardani

Ada je jalur gemilang. Sama macam masa sambutan kebangsaan dulu ... depa ambil gambar tak abis ... bateri kamera abis agaknya 😅😅





TIDAK JEJAS PERKHIDMATAN.

 

Tindakan TikTok mengurangkan jumlah pekerjanya tidak akan menjejaskan operasi mereka dan hubungan kerjasama syarikat itu dengan pihak berkuasa di negara ini, khususnya dalam aspek penelitian dan saringan kandungan serta sesi Live.



Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil berkata berdasarkan pertemuannya dengan TikTok Malaysia semalam, syarikat itu memaklumkan jumlah tenaga kerja di negara ini masih tinggi, iaitu sekitar 3,700 orang dengan pemberhentian hanya melibatkan 481 pekerja.


Ikuti berita terkini di https://grid.astroawani.com/


#AWANInews



𝑨𝑷𝑨 𝑫𝑰𝑺𝑬𝑩𝑨𝑳𝑰𝑲 𝑲𝑬𝑻𝑬𝑹𝑮𝑬𝑺𝑨-𝑮𝑬𝑺𝑨𝑨𝑵 𝑰𝑻𝑼???



1.     Perlembagaan Persekutuan menggariskan hak kebebasan setiap individu di Malaysia dan sememangnya benar tidak ada “kebebasan secara mutlak”. Namun itu hanyalah terpakai dalam perkara-perkara fizikal sahaja. Adalah selamat untuk mengatakan Perlembagaan Persekutuan tidak menyekat hak seseorang untuk memilih methodologi pemikiran, keyakinan atau kefahaman masing-masing. Justeru, cubaan menjadikan cara fikir/kefahaman/keyakinan tertentu sebagai suatu undang-undang adalah secara sendirinya bercanggah dengan semangat Perlembagaan itu sendiri.

 

2.     Seseorang individu tidak boleh dipaksa untuk berfikir/berfahaman atau berpegang dengan cara faham suatu kelompok semata-mata. Tambahan pula, secara jelas di dalam Tamadun Islam perbahasan berkenaan aliran-aliran akidah di dalam islam ini sudah berjalan sejak dari dahulu lagi. Biarlah ia kekal di dalam medan perbahasan ilmiah dan tidak dijadikan suatu undang-undang yang akan membuka pintu kepada implikasi perundangan seperti menyesatkan dan menghukum pihak lain.

 

3.     Namun itulah yang cuba dilaksanakan melalui RUU Wilayah ini iaitu menjadikan seolah-olahnya hanya 2 kelompok aliran sahaja yang di terima di sisi Islam. Secara tidak langsung RUU Wilayah itu kelak, akan secara zahirnya menolak aliran-aliran lain yang wujud ATAU di dalam bahasa mudah, tidak di iktiraf di bawah undang-undang bertulis dalam 3 wilayah-wilayah Persekutuan di Malaysia. Sekiranya itu terjadi sudah tentu akan menimbulkan/menggugat hak kebebasan yang di jamin di bawah Perlembagaan Malaysia.

 

4.     Yang disebut sebagai menggugat kebebasan itu bukanlah hak kebebasan fizikal tetapi hak kebebasan dalam berideologi/kefahaman atau keyakinan seseorang. Seseorang tidak boleh di paksa memiliki kefahaman seseorang yang lain kerana kefahaman itu bergantung kepada penguasaan ilmu yang dimiliki. Perkara ini tidak terpakai kepada perkara-perkara perbahasan ilmu. Seandainya perbahasan-perbahasan ilmu di tutup rapat, maka Malaysia akan menjadi negara Islam yang jumud yang mengharamkan apa yang dianjurkan sendiri oleh Islam.

 

5.     Peruntukan yang tepat dalam soal membicarakan RUU Wilayah ini adalah Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan iaitu Agama bagi Persekutuan. Perkara 3(5) antara lain menggariskan ketua agama Islam bagi wilayah-wilayah iaitu wilayah persekutuan Kuala Lumpur, wilayah Labuan & wilayah Putrajaya adalah Yang Dipertuan Agung (YDPA). Oleh itu kedudukan dan kuasa bagi 3 wilayah ini tidak sama dengan negeri-negeri lain yang terletak di bawah sultan yang tetap bagi sesebuah negeri tersebut.

 

6.     Dalam konteks Perkara 3(5) ini, saya kira YB Menteri Agama gagal mengambil kira pendirian Tuanku Raja Perlis yg secara jelas menzahirkan kegusaran tuanku berhubung isu RUU Wilayah ini. Boleh lihat pautan:

 

https://www.sinarharian.com.my/article/674500/berita/nasional/raja-perlis-tidak-berkenan-takrifan-sempit-ruu-mufti

 

7.     Memandangkan YB Menteri menyentuh tentang “seperti yang ditentukan oleh ulil amri atau ketua agama” maka YB Menteri & Kerajaan Malaysia mestilah mengambil kira Perkara 3(5) di atas tadi. Kerana keunikan sistem penggiliran YDPA yang akan melakukan penggiliran, maka adakah RUU Wilayah itu akan dipinda ketika Raja Perlis menggalas tugas sebagai YDPA kelak? Andai itu berlaku, bukankah situasi itu akan menjadi janggal & undang-undang itu sendiri bersifat lemah??

 

8.     Dalam keadaan ini, saya kira Kenyataan Media YB Menteri Agama bersifat separuh masak dan tidak menyeluruh. Namun sekiranya YB Menteri sudah merujuk dan/atau mendapatkan kata putus Majlis Raja-Raja, maka adalah menjadi kewajipan untuk YB Menteri mendedahkan hal sedemikian kepada rakyat.

 

9.     Jangan jadikan RUU Wilayah ini sebagai langkah pertama untuk menangkap, menyiasat dan menghukum mana-mana individu islam di Wilayah Persekutuan yang memilih untuk berbeza aliran dengan aliran mufti. Perlu di bezakan hukum zahiriyah dan aliran pemikiran/kefahaman.

 

10. Meskipun secara teori YB Menteri menyebut “hanya untuk umat islam di wilayah-wilayah tersebut” sahaja. Tetapi realitinya YB Menteri sedar ia lebih jauh daripada itu. Jika tidak, mana mungkin mufti-mufti negeri lain turut menempelkan muka dan negeri masing-masing di dalam usaha melobi pihak kerajaan? Yb Menteri perlu akui RUU Wilayah itu hendak di jadikan langkah pertama pembuka tirai sebelum hal yang sama di bawa pula ke negeri-negeri yang lain.

 

11. Kita lihat apa yang berlaku pada Fatwa Negeri Sembilan tentang wahabi misalnya. Meskipun ia terpakai hanya kepada Negeri Sembilan sahaja, namun fatwa itu habis di jaja seluruh negara untuk dijadikan modal menyesatkan dan mewahabikan umat islam yang lain tanpa had batasan sempadan. Yang lebih ironi, apabila ditimpa isu peribadi, fatwa negeri yang dilabel wahabi itu pula yang digunakan!

 

12. Jadi, hal yang sama akan berlaku dalam masyarakat sekiranya RUU Wilayah itu tidak dipinda dan dikekalkan deraf asalnya. Kerajaan pusat & YB Menteri Agama sepatutnya menjadi platform menyatukan umat Islam, termasuk dalam kepelbagaian aliran dan perlu sedaya upaya mengelakkan diri dari diperalatkan oleh kelompok tertentu bagi menjayakan misi tersirat mereka. 

 

13. Undang-undang tidak boleh bersifat terlalu ketat atau terlalu longgar sifatnya yang mengikut definisi atau terikat pada batang tubuh seseorang. Dalam konteks ini “Mufti Wilayah”. Sebagai contoh mudah, dalam saban tahun menjaja Imam-imam di Arab Saudi sebagai Wahabi, tetapi senyap sepi masing-masing apabila setiap kali Imam-Imam Besar Mekah berkunjung ke Malaysia. Seolah-olahnya “hukum” wahabi itu dihentikan seketika dan akan di sambung selepas imam tersebut pulang ke Arab Saudi semula.

 

14. Hak kebebasan dalam memilih mana-mana cabang aliran adalah hak mutlak Perlembagaan individu yang tidak boleh di cabut oleh mana-mana pihak termasuklah kerajaan, meskipun melalui penggubalan undang-undang. Contoh mudah perbahasan rakyat berkenaan minyak Petronas atau Shell yang terbaik akan terus berjalan selagi mana tiada kekerasan/kerosakan berlaku. Menggubal undang-undang “wajib memilih shell” adalah secara jelas merupakan pencabulan hak asasi manusia.

 

15. Sekiranya benar bagai di kata Perlembagaan dijunjung, maka tiada kewajaran untuk menggubal undang-undang yang menyekat hak seseorang beraliran dalam beragama. Malah, penggubalan RUU itu secara jelas adalah suatu usaha menyempitkan Islam yang luas dan bertentangan dengan perlembagaan.

 

16. Saya kira, kejadian GISB adalah contoh bagaimana institusi Fatwa perlu di lakukan reform agar laporan yang dibuat tidak memakan tahun sebelum menjadi parah. Insitusi Fatwa perlu bersifat proaktif dan bukannya sekadar gah pada pakaian dan hiasanya semata-mata. Ketidakfahaman pihak-pihak terhadap fungsi dan kuasa mufti adalah apabila tiada langkah proaktif di jalankan untuk memberi kefahaman yg jelas kepada rakyat. Tidak keterlaluan sekiranya rakyat di sesebuah negeri tertentu tidak mengenalipun siapakah Mufti di negeri mereka. Keadaan menjadi parah apabila individu yang diberi tauliah mengajar agama tetapi “menyalahgunakan” fatwa untuk kepentingan dirinya sendiri.

 

17. Di dalam dunia yg semakin mencabar dengan capaian ilmu dan maklumat di hujung jari, mempertikaikan peranan/fungsi mana-mana lantikan penjawat awam termasuklah Mufti adalah suatu perkara yang dibenarkan menurut perlembagaan. Orang awam tidak boleh dikunci mulutnya hanya di atas landasan “tidak beradab” dan sebagainya. Tanpa menafikan mana-mana penjawat awam seperti Mufti berhak menjalankan tugasnya menurut kuasa yang ada di bawah undang-undang, namun perlu di ingat, rakyat Malaysia juga berhak menyemak penggubalan dan/atau perlaksanaan kuasa itu samada ia dilaksanakan sejajar dengan peruntukan undang-undang dan perlembagaan ataupun tidak.

 

18. Menghormati sesuatu Fatwa adalah terpakai kepada semua individu & tindakan menyatakan kegusaran atas RUU Wilayah ini bukanlah perkara yg terjumlah kepada tindakan “tidak menghormati” Mufti. Malah tindakan memalsukan Fatwa untuk kepentingan diri sendiri itulah yang sebenarnya terjumlah kepada “biadab” dan perlu di siasat lanjut.

 

19. Sekali lagi saya tegaskan, wilayah-wilayah Persekutuan adalah 3 wilayah yang unik pembentukkannya di dalam Malaysia. Ia tidak sama dan tidak boleh disamakan dengan pentadbiran Islam seperti di negeri-negeri lain. Dalam konteks wilayah- wilayah persekutuan ini, sewajarnnya penglibatan Majlis Raja-Raja perlu di jalankan terlebih dahulu mengatasi pelobi-pelobi yang berkepentingan.

 

20. Bantahan dan kegusaran orang awam yang disuarakan di media sosial perlu diambil kira dan diteliti pihak kerajaan. Bantahan itu bukanlah berniat untuk mengekang usaha kerajaan Madani memartabatkan sistem perundangan dan kehakiman bagi orang Islam, tetapi bantahan itu merujuk kepada deraf peruntukan yang menyempitkan definisi Islam & mengundang implikasi undang-undang pada masa akan datang.

 

 

Bantahan marhaen,


Faizal Rahman

13.10.24



Apa? Kapal perang China berlabuh di Malaysia?


 Apa? Kapal perang China berlabuh di Malaysia?




1. Malaysia ada 𝗵𝘂𝗯𝘂𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗱𝗶𝗽𝗹𝗼𝗺𝗮𝘁𝗶𝗸 dengan China. Setakat kapal tentera berlabuh di pangkalan negara sahabat, tak jadi isu. Itu 𝗮𝗺𝗮𝗹𝗮𝗻 𝗯𝗶𝗮𝘀𝗮 di peringkat antarabangsa.


2. Kapal itu membawa anak kapal yang merupakan 𝗸𝗮𝗱𝗲𝘁 atau 𝘁𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗮 𝗽𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗵. Belum 𝘧𝘶𝘭 𝘧𝘭𝘦𝘥𝘨𝘦 lagi jadi tentera.


3. Yang kibarkan bendera China pula adalah 𝗽𝗲𝗹𝗮𝗷𝗮𝗿 𝗯𝗲𝗿𝗮𝘀𝗮𝗹 𝗱𝗮𝗿𝗶 𝗖𝗵𝗶𝗻𝗮 yang belajar di sekolah tersebut. Bukannya rakyat Malaysia.


Kalau ini nak dijadikan isu, bagaimana pula dengan pesawat 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗶𝗻𝘁𝗶𝗽 𝗺𝗶𝗹𝗶𝗸 𝗜𝘀𝗿𝗮𝗲𝗹 yang dibenarkan untuk memasuki ruang udara negara 𝗸𝗲𝘁𝗶𝗸𝗮 𝗲𝗿𝗮 𝗠𝗮𝗵𝗶𝗮𝗱𝗱𝗶𝗻?


Sedangkan Malaysia 𝘁𝗮𝗸 𝗽𝘂𝗻𝘆𝗮 𝗮𝗽𝗮-𝗮𝗽𝗮 𝗵𝘂𝗯𝘂𝗻𝗴𝗮𝗻 pun dengan Israel? Apa tujuan benarkan penjajah bumi Palestin merisik ruang udara negara kita tak dijelaskan sampai ke hari ini.


Yang mana sebenarnya lebih mencemar kedaulatan negara? Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


PENDEDAHAN DAN MENJAWAB FITNAH GENG WALAUN TIT DAN CYTRO PEMBANGKANG!

SIDANG MEDIA! PEMPENGARUH TEAM PERTAHANKAN MALAYSIA MADANI DARI FITNAH D...