TERIMA HAKIKAT BAHAWA WAWASAN 2020 GAGAL,MEMBASMI KEMISKINAN JUGA GAGAL



Sungguh sedih Sidang Parlimen penggal ketiga tahun 2019 yang bermula pada 7 September, iaitu empat hari sebelum pembentangan Belanjawan Negara 2020 oleh Menteri Kewangan pada Jumaat 11 September 2019 isu memerangi kemiskinan menjadi fokus perbahasan di parlimen.
Sepatutnya tahun 2020 adalah tahun Malaysia menjadi negara maju seperti yang diimpikan oleh Wawasan 2020 sejak 30 tahun yang lalu, 1990.
Sepuluh tahun terakhir Wawasan 2020 dari 2009 hingga 9.5.2018 kita diperintah oleh sebuah kerajaan yang dipanggil kleptokrasi yang mana gerombolan pucuk pimpinan berkuasa beserta parti politiknya mencuri khazanah negara.
Sejak tahun 1970 apabila Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan dengan satu dari dua tujuan utamanya iaitu membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum, kita telah mencapai sedikit kemajuan dalam usaha itu.
Tetapi mulai akhir tahun 1980an terutama selepas peristiwa sedih Operasi Lalang dan perpecahan di dalam Umno, kita melihat satu fenomena baru di mana DEB telah dirampas oleh klik berkuasa yang bersifat oligarki menjadikan DEB satu dasar untuk mengkayakan segelintir elit ekonomi dan politik sama ada Melayu atau Bukan Melayu menjadi super kaya atau ultra kaya.
Mereka hijack atau rampas tujuan asal DEB. Maka terbitlah golongan kroni dan sistem crony- Capitalisme. Akhirnya DEB gagal. Wawasan 2020 gagal.
Dalam situasi inilah, kita selama ini didodoi oleh Kerajaan BN sejak 60 tahun yang lalu dan para Eksekutif Kerajaan Malaysia sejak setahun setengah yang lalu bahawa perang membasmi kemiskinan di Malaysia telah berjaya kerana kadar keniskinsn itu tak sampai 1% iaitu hanya 0.4% sahaja.
Rupa-rupanya kita rakyat negara ini termasuk Ahli ahli parlimen ditipu dengan angka statistik.
Hanya apabila kita dikejutkan oleh laporan rasmi Wakil khas dari Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang menyatakan data rasmi kerajaan bahawa kadar kemiskinan di Malaysia 0.4% adalah silap dan tidak tepat, yang sebenarnya ialah pada kadar 15% barulah kita semua tersedar dari mimpi indah yang palsu.
Malaysia masih gagal memerangi kemiskinan sejak DEB diperkenalkan 50 tahun yang lalu. Kerajaan baru Malaysia jangan lagi berada dalam denial mode atau mod penafian.
Terima hakikat, kita sebagai satu negara bangsa telah gagal mencapai objektif utama DEB iaitu membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum.
Kita perlu merangka satu dasar ekonomi yang benar-benar dapat membasmi kemiskinan rakyat. Ini merupakan satu tugas besar kerajaan Pakatan Harapan sekarang.
Sebagai seorang Ahli Parlimen saya teruja untuk membantu kerajaan yang memerintah sekarang untuk memerangi kemiskinan.
Bercakap sahaja tidak berguna, kini adalah masa untuk bertindak. Guballah dasar baru membasmi kemiskinan itu sekarang juga.
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
25.9.2019.


BERGAMBAR : ANWAR ‘Seminar Ekonomi, Kemiskinan dan Kesenjangan di Malaysia: Takrifan dan Pelaksanaan’

‘Seminar Ekonomi, Kemiskinan dan Kesenjangan di Malaysia: Takrifan dan Pelaksanaan’ hari ini di Parlimen berjalan lancar. Hargai pembentangan terkait kemiskinan yang cukup berfakta dari Prof Jomo KS dan Rajah Rasiah dari UM. Terima kasih kepada MP dan Senator yang hadir.
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, tersenyum, berdiri dan dalaman
Imej mungkin mengandungi: 7 orang, orang senyum, sut dan dalaman
Imej mungkin mengandungi: 9 orang, orang senyum, sut dan dalaman
Imej mungkin mengandungi: 3 orang, orang duduk dan dalaman
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, di pentas
Imej mungkin mengandungi: 1 orang, dalaman



RESOLUSI
SEMINAR EKONOMI, KEMISKINAN DAN KESENJANGAN DI MALAYSIA: TAKRIFAN & PELAKSANAAN
24 SEPTEMBER 2019
PARLIMEN MALAYSIA
Mengambil kira Agenda Pembangunan Mampan 2030 yang telah diterima pakai pada 2015 sebagai satu pelan tindakan menyeluruh bagi memperkukuhkan keamanan sejagat, dengan hasrat untuk menamatkan kemiskinan dan kelaparan dalam segala bentuk dan dimensi, serta memastikan semua manusia berupaya memenuhi potensi mereka dengan penuh kehormatan dan kesamaan dalam suatu persekitaran yang sihat;
Menyatakan keprihatinan terhadap laporan yang diterbitkan oleh Pelapor Khas PBB tentang Kemiskinan Tegar dan Hak Asasi Manusia, Profesor Philip Alston serta ulasan pakar ekonomi tempatan sebelumnya termasuk Profesor KS Jomo dan Profesor Rajah Rasiah dengan merujuk di antara lain angka dan rajah BNM dan Khazanah Research Institute berkenaan kadar kemiskinan negara ini yang didakwa terlalu rendah dan tidak mencerminkan kos sara hidup sebenar di samping tidak mengambil kira penduduk yang terpinggir;
Mengambil maklum pengalaman Malaysia dalam menangani masalah kemiskinan melalui program-program pembangunan negara dan dasar-dasar kerajaan seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB), Dasar Pembangunan Nasional (DPN), Rancangan Malaysia 5 Tahun (RMK1 hingga RMK11), dalam mengurangkan dan membasmi kemiskinan serta mempercepatkan proses penyusunan semula ekonomi;
Menyedari bahawa ketidaksamaan dan tahap pendapatan yang rendah dalam kalangan isi rumah merentas negeri serta terdapatnya isu-isu struktur ekonomi yang masih berterusan;
Meyakini bahawa pembangunan mampan yang berpaksi kepada manusia perlu diasaskan melalui pendekatan baharu dan inovatif untuk menangani cabaran kemiskinan dan ketidaksamaan yang semakin melebar;
Menginsafi bahawa tahap kesejahteraan hidup rakyat perlu diukur melalui pelbagai dimensi bagi mencapai matlamat perkongsian kemakmuran yang lebih inklusif;
Menegaskan bahawa konsep dan pendekatan berasaskan hak asasi manusia menurut keperluan tanpa mengira bangsa, keturunan, agama, jantina, kedudukan geografi, fahaman politik, dan lain-lain perbezaan bagi menangani jurang perbezaan kekayaan dan pendapatan yang semakin melebar perlu dilaksanakan;
Mengambil kira kesemua kebimbangan yang dinyatakan di atas serta kesemua pandangan wakil parti politik sebagai pertimbangan utama dalam menentukan dasar sosio-ekonomi yang bersifat holistik dengan matlamat pembasmian kemiskinan dan penurunan ketidaksamaan secara bersasar;
“Seminar Ekonomi, Kemiskinan dan Kesenjangan di Malaysia: Takrifan & Pelaksanaan” yang berlangsung pada 24 September 2019 bertempat di Parlimen Malaysia dengan ini mengesyorkan kerajaan, sebagai perkara yang diberi keutamaan:
(1) Melakukan kajian dan semakan semula kepada takrifan kemiskinan yang lebih kontemporari serta kaedah penetapan kadar kemiskinan di negara ini,
(2) Melaksanakan reformasi di dalam menangani isu kemiskinan dengan memberi penekanan terhadap pendekatan pelbagai dimensi seperti elemen jangka hayat, kesihatan, pendidikan dan tidak terhad kepada pendefinisian kemiskinan mutlak yang melihat semata-mata dimensi kewangan dan pendapatan,
(3) Memastikan pelaksanaan dasar-dasar dan program pembangunan yang berkesan, mengelak ketirisan dan salah guna kuasa,
(4) Merangka dasar ekonomi yang menggalakkan pertumbuhan ekonomi secara seimbang dan menggalakkan agihan kekayaan yang adil dan inklusif yang menjurus kepada kumpulan sasar.
(Kredit gambar: Parlimen Malaysia)

VIDEO : UCAPAN DSAI DI SEMINAR EKONOMI, KEMISKINAN DAN KESENJANGAN DI MALAYSIA “TAKRIFAN DAN PELAKSANAAN”






[SIARAN LANGSUNG] SEMINAR EKONOMI, KEMISKINAN DAN KESENJANGAN DI MALAYSIA “TAKRIFAN DAN PELAKSANAAN”
Anjuran : Kaukus Reformasi dan Tadbir Urus Parlimen, Majlis Ahli-ahli Backbencher dan Pejabat Yang di-Pertua Dewan Rakyat
Ucapan pembukaan dan rumusan oleh DS Anwar Ibrahim,Pengerusi Kaukus Reformasi dan Tadbir Urus Parlimen

Panelis:
1. YBrs. Prof. KS. Jomo, Ahli Majlis Penasihat Kerajaan
2. YBrs. Prof. Dr. Rajah A/L Rasiah, Asia-Europe Institute, Universiti Malaya
Turut berucap:�
1. Dato’ Sri Mustapa Mohamed
2. Dato’ Haji Mohd Rashid Hasnon
3. Lim Kit Siang
4. Dato’ Johari Abdul
5. Mohamed Hanipa Maidin
6. Dato’ Sri Dr. Haji Wan Junaidi
7. Ma’mun Sulaiman
8. Dato’ Sri Azalina Othman Said
9. Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man

ULANG TAYANG DAN PERINGATAN

UMNO Donations To PAS Were Used To Pay Election Deposits - EXCLUSIVE

oleh: Nizam aka


Patutpun pelik sangat PRU 14 lalu..Tak pernah dlm sejarah mana2 PRU,bendera pas sebanyak dan semewah PRU 14 lalu..Malah bendera2 pas jauh lbh byk drp bendera umnobn..Malah,bendera2 yg tak terpasang masih byk lagi dlm simpanan upu..Dan tak pernah berlaku dlm sejarah mana2 PRU,pas bertanding sampai 188 kerusi parlimen,melainkan dlm PRU 14 baru2 ni..Biasanya pas bertanding tak sampai pun 50 kerusi parlimen..Byk betul duit utk byr deposit..Itu blm lagi campur peringkat DUN..Nampaknya jangkaanku benar belaka..


UMNO Donations To PAS Were Used To Pay Election Deposits - EXCLUSIVE

Once again PAS leaders have contradicted their own earlier statements as president Hadi Awang today declared he was willing to bury PAS’s decades old disaproval of its former corrupt political foe UMNO, in favour of a vaunted new ‘Muslim alliance’.
A corrupt and cruel Muslim ruler is better than an honest and caring non-Muslim was his message, meaning that under his leadership UMNO and PAS are now a united front.
However, not so long ago in his sworn statements to the British court Hadi had made clear that although his quarrels with DAP had divided the opposition back in 2015 (to former PM Najib’s advantage), PAS were still adamantly against its traditional enemy UMNO and would never join up with the then governing coalition BN.
This was Hadi’s reponse to Sarawak Report’s contention that there had been growing ties between UMNO and PAS, ever since the Ulama faction had managed to eject the previous moderate leadership of the party in 2015:
‘Regardless of the fact that PAS is no longer in the Opposition coalition, we remain in opposition to UMNO and Prime Minister Najib… It is simply not the case that PAS are colluding with UMNO, whether in this libel case, or more generally politically.”
[Hadi Awang final witness statement]
What Hadi Awang swore to in court just before GE15
What Hadi Awang swore to in court just before GE15
Yet that reassurance to the London court (above) represents a total contradiction of what Hadi is now saying just a few months later, campaigning on UMNO’s behalf as its formal ally in the present by-election.

Buy-election?

However, Hadi is also contradicting the facts that were available before he made his denials about collusion a year ago.  In the above witness statement laid before the London court in April 2018 just days before the GE14 election this PAS leader swore that he was not colluding with UMNO, politically or in any other way.
Yet Sarawak Report was soon to submit further evidence that clearly demonstrated that on March 21st, three weeks before Hadi made that statement, an emissary from UMNO named Shamsul Zairil bin Kamaruddin (who worked for the UMNO Treasurer Salleh Keruak) took a bag containing RM2.5 million into Bank Islam and paid the cash into PAS accounts.
The deposit has been clearly documented and there has been no denial by UMNO or Shamsul that he deposited that cash, which is believed to have been on the direct orders of party leader Najib Razak.
Hadi responded to the publishing of the relevant documentation online by admitting that PAS received the money, but denying the money came from UMNO.
However, in his court submission he told a completely different story, in that he claimed instead that he didn’t know where the money came from after all.

UMNO Cash ‘donations’ to PAS in March 2018 were used as deposits for GE14

Sarawak Report has now received confirmation that this money paid to PAS was used to pay for several of PAS’s record numbers of election deposits at GE14, together with another million or so ringgit that was apparently later also deposited in cash by UMNO into PAS accounts around the same time in the same way.
This had been put forward as a likely probability by Sarawak Report in our defence documents to the court:
What Sarawak Report said in its defence statement
What Sarawak Report said in its defence statement
It certainly presents a very different picture to the claims made by Hadi that there was no collusion during the election and no alliance between the parties.
PAS was still claiming at the last election to be an opposition party for UMNO/BN and insisted that the unprecedented and extremely expensive decision to fight in all federal and state seats had nothing to do with a plan to split the opposition vote on behalf of UMNO.  Specifically, Hadi in his sworn statement aswering to the defence claimed the money for seat deposits came from donations by members, despite the size of the one off donations that dwafed the rest of the money in their election accounts:
Hadi swore to the UK court that the money for seat deposits came from PAS members
Hadi swore to the UK court that the money for seat deposits came from PAS members
And yet in fact it biw turns out that it was indeed UMNO who secretly paid for those seat deposits and almost immediately after the election the two parties started to pose openly together as allies, even to the extent of their present posture of supporting each other’s candidates at by-elections where just weeks ago they were acting as political opponents.
It begs the question as to whether Hadi’s new conversion to supporting UMNO is purely the product of a sudden willingness “to forget past wrongs and unite Muslims” or just a question of bought friendship in the form of those paid for deposits and indeed the other inputs of cash from UMNO into PAS which Hadi’s senior supporter Nik Abduh referred to in a tape that he at first denied was genuine, but not admits was true?

HIDUPKAN KONSEP PAYUNG TAPI BUTA PERKAUMAN – GOMEZ

SEREMBAN BAKAL BANDARAYA, TIADA KENAIKAN CUKAI PINTU

KG BHARU: CARA BN SAPU DUIT