LEBAI MANA TAU BAB DUNIA NI....AKHIRAT SAJA BILA ANAK ANAK TAK BERJAYA .ITU SAIA ALASANNYA.

 

PERNAH SEKOQ WALAUN SEMASA BIMBINGAN KERJAYA TERHADAP ANAK..APA YANG DIA CAKAP?...DIA KATA BUKA KEDAI BURGER JADI LA CIKGU. KALAU DIA DUDUK KOLOMPO BOLEH LA TAHAN TAPI KALAU SETAKAT PEKAN KECIK DAN BERPULOH PENIAGA BURGER  DIA BAGI PANDANGAN SEJAUH ITU SAHAJA.

REZEKI MEMANG DITANGAN TUHAN..TAPI IDEA DIA TU SEJAUH ITU SAHAJA...KITA BAGI BIMBINGAN SUPAYA ANAK DIA BOLEH PERGI JAUH DALAM BIDANG KEMAHIRAN TVET BILA KE SEKOLAH MENENGAH...DIA PUNYA PANDANGAN, ANAK AKU TAK PANDAI BUKA KEDAI BURGER...NAMPAK.....BODO PIANG...


Mohd Shah Rim


MRSM hanya menerima pelajar dari sekolah kebangsaan, jadi pelajar sekolah Agama tak layak masuk MRSM..



TAKBIRRRRRRRR...............APA MACIAM PAS PAHANG ? HANGPA TAK P HINGGUT TIANG GENTING SANA KA ?

 


W.FAUDZIN

Menteri ucap syukur kepada Allah kerana Genting dah boleh dibuka. Ini semua keberkatan kerajaan melayu Isle yang menteri agamanya dari puak lebai. Tunggu apa lagi walaun, takbir lah!!!



May be an image of text that says "MALAYSIA MD dateline HOME BERITA VIDEO RENCANA CIE GENTING BERHAD Alhamdulillah Genting Highland dah boleh dibuka, kata Menteri Pelancongan Oleh MALAYSIA DATELINE September 2021"


USUL PERCAYA: APA YANG ISMAIL SABRI TAKUTKAN?


SYARAT BAHARU MASUK MRSM PENUH DISKRIMINASI?


PEMBANGKANG JANGAN BAZIR MASA SELESAI MASALAH DALAMAN


JIKA BEGINILAH PERANGAI PEMIMPINNYA, MEMANG WAJIB UMNO DITUMBANGKAN SEKALI LAGI

 

Belum pun sampai sebulan UMNO beroleh kembali kerusi Perdana Menteri yang gagal dipertahankan sejak 2018, lagak dan gaya lama pemimpinnya sudah mula menjadi bualan semula.

Kalau dulu, bersama keangkuhan bahawa UMNO tidak mungkin kalah pilihanraya, lagak dan kesombongan mereka yang bergelar pemimpin bukanlah sesuatu yang luar biasa.

Ia sudah menjadi tontonan yang merata di mana-mana, bahkan jika ada sekumpulan orang sedang makan di penjuru coffee house hotel lima bintang sambil diselang-seli hamburan derai ketawa yang kuat, pastilah ia gerombolan pemimpin UMNO bersama pengikut tegar serta kroni mereka sedang menjamu selera.

Orang lain kalau makan di hotel selalunya agak sopan dan tidak mengeluarkan suara bila ketawa, hanya orang UMNO saja yang berani berkelakuan sebegitu rupa.

Tetapi, apabila UMNO kalah pada PRU 2018, perubahan sikap dan perangai mereka yang bergelar pemimpin sudah mula kelihatan.

Bukan saja mereka lebih merendah diri, kurang berlagak dan jarang-jarang mengunjungi hotel lima bintang, malah kalau makan beramai-ramai di gerai pun mereka sudah pandai memperlahankan ketawa.

Di mana-mana saja ketika itu, lebih mudah melihat kelibat pemimpin UMNO dan bekas menteri bersama kelompok bawahan berbanding dengan kroni dan tauke-tauke.

Ahli bawahan dan rakyat biasa yang mahu bergambar dan berselfie pun lebih mudah mendapat layanan, disertai lagi dengan senyum dan tawa yang lebih ramah.


Kalau ada pilihanraya kecil atau PRK pula, lagilah kita dapat melihat mereka begitu merendah diri, mudah diajak berbual dan tak kisah duduk di tepi parit sekali pun.

Perubahan mula menjelma apabila UMNO dapat semula berada dalam kerajaan melalui pengkhianatan yang dilakukan oleh Mahiaddin Md Yasin bersama kawan-kawannya pada awal 2020 lalu.

Pada waktu itu, bermulalah terdengarnya rungutan daripada dalam UMNO sendiri tentang berubahnya sikap dan watak mereka yang dulunya ramah ketika tiada jawatan, kini telah berubah setelah beroleh kembali kedudukan dalam kerajaan.

Banyak rungutan kedengaran, bukan saja yang memegang jawatan menteri, timbalan menteri dan lain-lain diperhatikan mula mempamerkan kesombongan dan tidak menjawab panggilan, tukang bawa beg dan pencacai pun terjangkit sama dengan penyakit sombong itu.

Hari ini UMNO beroleh kembali kerusi Perdana Menteri, meski mandat kemenangan dan menubuh kerajaan pada hakikatnya adalah milik pihak lain.

Namun, kesombongan era BN dulu jelas sudah muncul semula, walau belum sampai tempoh sebulan mengetuai kerajaan.

Hakikat kesombongan ini bukan rungutan rakyat biasa atau orang luar parti, tapi luahan daripada mereka daripada dalam UMNO sendiri.

Melalui perbualan dan percakapan dengan beberapa pemimpin pertengahan dalam UMNO, jelas sekali sindrom sombong, berlagak dan sewenang-wenangnya menggunakan kuasa untuk kepentingan peribadi dan kroni telah menjelma semula di kalangan mereka yang bergelar pemimpin dan berjawatan menteri dalam kerajaan.

Ada yang mula menyusun orang-orang terdekat untuk mengaut projek kerajaan dan ada pula yang sewenang-wenangnya membuat lantikan politik yang ramai dalam kementerian masing-masing di sebalik negara sebenarnya tidak lagi punya banyak wang dan masih berdepan wabak Covid19 yang mengancam nyawa.

Apa sebenarnya prioriti mereka itu – mengaut habuan selagi sempat atau untuk membantu parti mampu menang pada PRU akan datang melalui jawatan dalam kerajaan yang dipegang?

Tidak sedarkah mereka ramai rakyat tengah kesusahan, tidak cukup makan dan ada yang memilih membunuh diri akibat tekanan perasaan?

Seorang pemimpin UMNO peringkat bahagian berkata, pemimpin UMNO hanya boleh dibuat kawan ketika mereka tiada kuasa saja atau setelah tidak lagi menjadi menteri.

Baik sebelum UMNO kalah atau setelah diberi pengajaran hilang kuasa, perangai mereka sama saja jika ada kuasa, kata pemimpin bahagian itu ketika berbual-bual sambil minum petang dengannya.

Apa yang dirungutkan ini baru tidak sampai sebulan UMNO menerajui semula kuasa di Putrajaya, itu pun sebenarnya masih banyak menumpang kekuatan parti lain dalam kuasa yang sedang dipegang.

Tentulah tidak sukar membayangkan bagaimana lagak dan kesombongan mereka serta keghairahan menggunakan kuasa dalam tempoh-tempoh mendatang nanti.

Kalau dalam UMNO sendiri pun ramai yang bersungut tentang perangai mereka, pastilah rakyat biasa lebih menyampah lagi.

Kalah pilihanraya, menumpang kuasa dan sekarang pun masih menumpang lagi, walau kerusi Perdana Menteri sudah diperolehi, hakikatnya tiada apa-apa yang berubah dalam sikap dan perangai pemimpin UMNO.

Dulu, kini dan selamanya – perangai pemimpin UMNO tetap sama.

Tiada ubat mujarab untuk mengubati mereka melainkan UMNO mesti dikalahkan selagi lagi dalam PRU15 akan datang nanti.

Kalau boleh kali ini biarlah lebih lama ia hilang kuasa – 15 atau 20 tahun sekurang-kurangnya, agar tunas baru yang akan mengambil alih kepimpinan UMNO benar-benar berbeza dengan pemimpin dan saki-baki yang ada sekarang ini. – 


ShahbudinHusin 04/09/2021.



UNDI18 - MAHUKAH KERAJAAN MELAKSANAKANNYA??


Mahkamah Tinggi arah k’jaan turunkan usia mengundi mulai 31 Dis


malaysiakini.com
Mahkamah Tinggi arah k’jaan turunkan usia mengundi mulai 31 Dis
Pesuruhjaya kehakiman mahkamah di Kuching itu membenarkan permohonan semakan kehakiman oleh lima anak muda yang dinamakan kumpulan Undi Sarawak.


BOB KELANANG

Satu persoalan yang wajar kita tanya... Undi18, mahukah kerajaan melaksanakannya? Ini persoalan yang agak klise untuk kita tanya sebab walaupun ada desakan... walaupun ahli Parlimen dah bersetuju... tapi nampaknya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dilihat agak perlahan untuk melaksanakannya...

Seakan macam ada usaha-usaha yang sengaja tegar melambat-lambatkan proses Undi18 ni...

Ada agenda ke?? Ntah la... susah nak jangka... cuma Kerajaan tahu yang agak sukar untuk membaca jalur politik orang muda... tambah lagi orang muda biasanya dikatakan anti-establishment...

HAHAHAHAAA…

 

Menteri umum Genting Highlands telah bersedia untuk beroperasi ikut SOP. PAS Pahang kata masa sesuai untuk tutup genting. Pas mimpi ka apa ?

 


Menteri umum Genting Highlands telah bersedia untuk beroperasi ikut SOP



Pagi ini saya diberi taklimat oleh Head of Business Operations and Strategies, Genting Malaysia Berhad GENM, Lee Thiam Kit mengenai kesediaan pihaknya untuk membuka operasi sebagai usaha memulihkan sektor pelancongan di situ.

Menurut beliau, Genting World Resort, (RWG) akan mencapai 99% liputan luas (wide coverage vaccinated) pekerja yang mendapat vaksin lengkap pada 12 September ini.

Beliau juga berkata RWG juga melaksanakan pematuhan SOP yang ketat dan bersedia sepenuhnya untuk beroperasi.

Alhamdulillah, saya menyambut baik keputusan mereka dan menyatakan pertimbangan mengenainya adalah tertakluk kepada kesediaan pihak industri yang memenuhi kriteria-kriteria tertentu seperti pekerja sektor ini yang telah mendapat vaksinasi lengkap serta kemudahan pusat kuarantin yang terdapat di situ.

Saya juga memaklumkan kepada beliau bahawa 3 SOP untuk penggiat industri pelancongan di pusat peranginan Genting Highland yang dikemukakan MOTAC kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) telahpun mendapat kelulusan.

SOP tersebut melibatkan sektor perhotelan, agen pelancongan dan acara perniagaan (Business Events).

Mengenai permintaan untuk membuka aktiviti taman tema, MOTAC telah mencadangkan untuk kebenaran aktiviti tersebut pada Fasa Ke-2.

Pada masa ini, aktiviti tersebut hanya dibenarkan pada Fasa ke-4.

Kita memahami keperluan untuk semua membenarkan aktiviti-aktiviti pelancongan dan kebudayaan di negara ini demi menyokong dan memulihkan semula pelancongan domestik di Genting yang melibatkan lebih 11,000 pekerja yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung dalam eko-sistem di pusat peranginan berkenaan.

Sumber | GD


Tak cukup dengan 3 Duta Khas, Ismail Sabri lantik pula Muhyiddin sebagai Pengerusi MPN bertaraf menteri

 


Tak cukup dengan 3 Duta Khas, Ismail Sabri lantik pula Muhyiddin sebagai Pengerusi MPN bertaraf menteri


Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara bertaraf Menteri.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd. Zuki Ali berkata, keputusan itu dibuat Jemaah Menteri dalam mesyuaratnya pada 1 September lalu.

Menurut beliau, pelantikan bekas Perdana Menteri ke-8 itu telah disembah maklum kepada Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

“Pelantikan ini juga dibuat atas dasar keyakinan kerajaan terhadap kemampuan Muhyiddin untuk menerajui strategi pemulihan negara, demi mencapai impak ekonomi terbaik dan memulihkan semula kehidupan rakyat yang terjejas teruk akibat pandemik Covid-19.

“Pihak kerajaan mengucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada Muhyiddin di atas pelantikan ini,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sumber | UTUSAN


DIA PILIH ABAH DARI TIMBALAN DIA SENDIRI-ISHH..ISHHH TU PUN MACAI UMNO TAK PAHAM LAGI ? NAJIB KOMEN SIKIT....

 

W.FAUZIN


Dia sanggup pilih abah cow daripada pilih Tok Mat, timbalan presiden umno. Itu

 pun puak-puak umno tak faham lagi??? Haha...


May be an image of 1 person and text that says "17:03 Instagram LTET.1l 88% Sinar Harlan Sabtu September 2021 cari Muhyiddin dilantik Pengerusi Majlis Pemulihan Negara bertaraf menteri 04 September 2021 11 likes sinarharian Bekas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilantik Pengerusi Majlis Pemulihan Negara bertaraf menteri. Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki berkata, keputusan itu dibuat Jemaah Menteri dalam mesyuarat pada September lalu."



Kahkahkah….apalah nak jadi dengan PM UMNO ni, Mahiaddin yang gagal tu jugak dilantik balik untuk selesaikan masalah Covid19.

Najib oh Najib…cepat komen sikit….

 

No photo description available.

SUDAH TENTULAH GADIS INI BERTUAH...

 

Dalam TikTok tu dia tulis dia pegawai khas perdana menteri. Dan CEO yayasan prihatin.

Dahsyat muda2 sudah jadi CEO tuuuuu!

Cuba tengok 2019 kerja biasa2 jer! Siapakah beliau ini?

https://www.instagram.com/reel/CTBW8vDJgki/...

 


May be an image of 1 person, indoor and text that says "72% 14:04 Photo 5,907 likes mirasazali7 She believed. She could. So she did. View all 39 comments malqim CUN IN MALAY CUTE add me @malqim in we chat @mirasazali7 JUNE 2. 2019 Use the App"

PM Ismail Sabri dikecam rakyat jika lengah usul Undi Percaya pada sidang Parlimen sesi September

 

Perdana Menteri (PM) ke 9, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob diingatkan agar melaksanakan usul Undi Percaya pada sidang Parlimen sesi September ini atau menghadapi kehilangan keyakinan rakyat terhadap pentadbirannya seperti bekas PM Mahiaddin Yassin.



Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim berkata, tiada apa yang perlu dikhuatirkan oleh Ismail Sabri kerana Pakatan Harapan (PH) telah memberi jaminan tidak akan mempersulitkan beliau dalam pengundian tersebut.



"Jadi beban tanggungjawab memenuhi permintaan adil dan saksama dari Yang di-Pertuan Agong terletak ke atas bahu PM Ismail Sabri Yaakob.



"Jika Ismail Sabri lulus ujian pertama mendapatkan sokongan ahli Dewan Rakyat secara Akuan Bersumpah sebanyak 114 undi, dan suatu Kabinet atau Jemaah Menteri yang lengkap telahpun dilantik dan mengangkat sumpah, ditambah sikap positif dan bertanggungjawab Blok Pembangkang yang mahukan wujudnya keadaan politik yang stabil dan sehat, maka tidak wajar dan tidak ada alasan untuk Perdana Menteri takut atau bimbang membentangkan Usul Percaya yang permintaanya telah didekrikan oleh Agong.



"Sebaliknya jika PM Ismail Sabri ingkar terhadap permintaan yang di-Pertuan Agong itu maka kesannya akan merugikan PM sendiri. Keabsahannya akan terus dipersoalkan seperti nasib malang yang pernah menimpa Muhyiddin Yassin. PM ke-9 ini akan dilihat sebagai pemimpin yang takut dengan bayang-bayang sendiri jika beliau enggan membentangkan Undi Percaya terhadap dirinya," kata Hassan kepada Suara Keadilan.



Sebelum ini, Ahli Parlimen Iskandar Puteri, Lim Kit Siang memberitahu media bahawa usul Undi Percaya tidak terdapat dalam jadual untuk sidang Parlimen sesi September, yang memberi makna berkemungkinan usul tersebut akan ditunda ke tarikh lain.



Dalam hal tersebut, bagi Hassan, selain mendapatkan keyakinan rakyat, usul Undi Percaya juga penting dalam persepsi rakyat mengenai hubungan PM dan Yang di-Pertuan Agong. Tanpa titah tersebut tertunai, katanya, maka kesetiaan Ismail kepada Agong dipertikaikan sebagaimana PM sebelum beliau.



"Jadi Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob perlu menghormati saranan Yang di-Pertuan Agong supaya Undi Percaya dibentangkan di Dewan Rakyat.



"Agong ingin berkongsi kuasa dengan Dewan Rakyat, suatu institusi kekuasaan rakyat di bawah sistem demokrasi berparlimen yang bersumberkan kekuatannya dari mandat rakyat hasil dari proses pilihan raya



"Jika Saranan Yang di-Pertuan Agong itu dipatuhi oleh PM dan Jemaah Menteri yang baru dilantik oleh Agong atas nasihat Perdana Menteri maka satu konvensyen yang kukuh dari segi Perlembagaan dapat dibina di mana, kuasa menentukan keabsahan seseorang PM dan Jemaah Menterinya dilakukan di dalam Dewan Rakyat.



"Kerajaan baru di bawah pimpinan PM ke-9 ini akan kelihatan kukuh dan berwibawa jika ia dapat melepasi ujian Undi Percaya," katanya.



Mengenai usul kerajaan yang sering diutamakan dalam sidang Parlimen sebagaimana alasan yang diutarakan Speaker Dewan Rakyat ketika pentadbiran Mahiaddin Yassin yang lalu, Hassan berkata usul percaya adalah hal kerajaan dan itu sepatutnya lebih diutamakan daripada yang lain.



"Undi Percaya ini datang dari suatu usul yang dibawa oleh kerajaan, yang diberi keutamaan dalam agenda Dewan Rakyat di bawah Aturan 15 (1), yang menyatakan bahawa pada tiap-tiap hari persidangan mesyuarat urusan Kerajaan hendaklah didahulukan daripada urusan-urusan lain," katanya lagi.



Tambah Hassan, kedudukan Ismail ketika ini adalah yang terbaik kerana telah mempunyai 114 sokongan dan tidak ada sebarang usul tidak percaya terhadap PM dibawa oleh Ahli-ahli Parlimen pembangkang, ataupun dari ahli backbancer Kerajaan.



Jadi, tiada sebab untuk Ismail menundanya. Sebaliknya kegagalan untuk melakukan usul percaya itu, ujar Hassan, akan menimbulkan keraguan dan menjatuhkan imej Ismail sebagai PM daripada BN yang diwar-warkan sebagai penyelamat negara serta didakwa disokong oleh blok kerajaan dan pembangkang.





Lori bawa gajah isi minyak undang tular

 

Video yang dikongsi pemilik akaun TikTok @shellberkembarhieway itu menunjukkan betapa mesra layanan yang diberikan pekerja stesen minyak sehingga ada yang sempat memberinya roti.

Bukan senang hendak lihat gajah secara dekat. Mana tidaknya, mamalia terbesar di daratan ini hanya hidup di zoo mahupun di alam liar.

Baru-baru ini, sebuah stesen minyak di pantai timur kecoh dan tular di media sosial selepas dikunjungi seekor gajah.

Menariknya, sang gajah tidak hadir sendirian sebaliknya dibawa dengan sebuah lori milik Jabatan Perhilitan yang singgah untuk mengisi minyak.

Video yang dikongsi pemilik akaun TikTok @shellberkembarhieway itu menunjukkan betapa mesra layanan yang diberikan pekerja stesen minyak sehingga ada yang sempat memberinya roti.

Mereka kelihatan seperti sudah biasa dengan kunjungan gajah tersebut dan begitu juga dengan pengunjung istimewa mereka itu.

Perkongsian itu bukan saja menarik perhatian warganet, sebaliknya juga orang ramai serta pelanggan lain yang turut berada di stesen minyak berkenaan.

Gelagat gajah yang comel serta agak lucu kerana saiznya yang hampir mencecah bumbung stesen minyak itu begitu menghiburkan orang ramai. Malah, setiap kali menyambut roti yang dihulur pekerja stesen minyak ia kelihatan seperti tersenyum.

Tidak hairanlah perkongsian itu meraih lebih setengah juta tontonan setakat ini.

Menjenguk ke ruang komen, warganet rata-rata terhibur dengan kemunculan sang gajah dalam gaya yang cukup unik itu. Pelbagai reaksi positif serta mencuit hati turut dikongsi menjadikan ruangan itu tambah gamat.

“Uii comelnya gajah kat Shell,” kata pemilik akaun @Eqien_Yusoff.

“Aku sorang je ke perasan gajah tu senyum,” komen @Yamete kudasai pula.

“Makan roti tu ibarat macam makan sebutir nasi,” kongsi @Capt teemo.

PM GAGAL-LANTIK NAK PULIH NEGARA? MEMANG TAK ADA LA..

 

Muhyiddin dilantik pengerusi Majlis Pemulihan Negara bertaraf menteri




Bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin. (Gambar Bernama)

PETALING JAYA: Bekas perdana menteri Muhyiddin Yassin dilantik Pengerusi Majlis Pemulihan Negara (MPN) bertaraf menteri.

Perkara itu diumumkan Ketua Setiausaha Negara Mohd Zuki Ali, menurut laporan Bernama.

MPN ditubuhkan pada Julai lalu bagi memastikan pelaksanaan Pelan Pemulihan Negara (PPN) berjalan lancar dan mengukuhkan lagi strategi kawalan wabak Covid-19.

Ia dianggotai wakil sektor swasta, pakar industri, dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk berkongsi pengalaman dan nasihat di dalam pelbagai aspek PPN bagi membolehkan Malaysia keluar dari pandemik ini secara sistematik dan selamat.

Kenapa pemikiran orang Melayu mundur



Norman Radzuan




TERLALU BYK DIPERSEMBAHKAN CERITA HAMPAS


Org Melayu kita bercerita bab korupsi, bail out, kronisme, defisit belanjawan dan lain2 mereka tak mahu ambil tahu. Org Melayu tak faham... puas kita berhujah dgn fakta implikasinya sampai berbuih mulut, dtg lebai naik atas pentas cukup sekadar menyebut dua ayat iaitu Melayu dan DAP. Maka Melayu terus menjadi bodoh sb dgn sengaja mahu dibodohkan oleh org bijak pandai yg cuba mengambil kesempatan.


Yg org Melayu hendak ambil tahu siapa bakal suami artis, kenapa artis itu bercerai, kenapa artis itu tak dpt anak, artis mengidam apa dan hari ini satu lagi berita yg saya rasa membazir masa dibaca dan hanya melemahkan otak2 org Melayu.


Perlu ke cerita 'celah kangkang' hendak disiarkan utk pembacaan umum. Saya baca ketawa dah pasti tapi perasaan geram dan marah kenapa cerita begini boleh dijadikan bahan bacaan. Bagaimana kita mahu didik bangsa kita utk terus maju. Ini bukan bahan bacaan utk tatapan media. Ini cerita bualan kosong di tepi longkang utk membuat kwn2 ketawa terbahak bahak. 


Sebab itu org Melayu gemar menonton filem seperti Sembilu. Org Melayu mcm org India di India. Mereka mahu ke panggung wayang bukan mahu menonton filem yg buatkan mereka berfikir atau mendapat mesej dari tontonan. Mereka mahu tgk pelakon cantik, kacak, lagu menarik...berdialog berjanji bulan dan bintang di taman bunga.


Inggeris dulu bila dia jajah Tanah Melayu selagi ada pekan kecil dia binakan Panggung Wayang. Kalau di kampung ada wayang pacak. Tradisi ini diteruskan oleh kerajaan Melayu. Dikhayalkan org Melayu dgn hiburan sambil mereka mencuri balak, getah dan bijih timah. Inggeris bijak dia tidak jajah secara berperang tapi dia jajah minda org Melayu.


Inggeris tahu jika org Melayu diberi pendidikan yg baik maka mereka akn berdepan dgn demontrasi setiap hari di bandar2 kecil. Ubat mujarab utk melemahkan kebangkitan org Melayu ialah dikhayalkan dgn hiburan. 


Maka genarasi itu terus dilahirkan oleh kerajaan Melayu skg. Org Melayu mesti dibodohkan dgn hiburan sambil ditakutkan dgn cerita Cina DAP. Formula ini mujarab utk merompak kekayaan negara tanpa dipersoalkan di dunia. Cuma di akhirat nanti ia tetap akan disoal oleh para malaikat... jgn mereka ingat malaikat itu pemikiran mcm org Melayu.


Berbalik kpd cerita pra menopause Vida ini. Apa yg pelik dan dicemaskan. Pelik ke umur 50 menopause...? Apa ingat Data Internet ini percuma utk melayan cerita seperti ini ??? Ini era 2000, ini zaman edan.. cukup2lah cerita2 kurang bijak seperti ini. Cukup2lah bangsa kita ini sudah lemah cara berfikirnya jgn ditambahkan lagi cerita2 yg tidak membawa kebaikan.

Salah faham tentang Taliban 2.0 ( Siri 1 )



Benarkah Taliban militan yg dibenci umat Islam?

PERSEPSI MELAHIRKAN KEBENCIAN


Oleh Norman Radzuan 


Dah lama ingin menulis mengenai Taliban sejak mereka berjaya menawan Afghanistan tapi kerana terlalu byk isu semasa politik tempatan bertangguh tangguh utk berbuat demikian. Saya akn menulis dari fahaman dan persepsi saya sendiri. Analisis saya barangkali betul barangkali sebaliknya. Ia agak panjang jadi saya jadikan kpd 3 siri. 


Saya terpanggil menulis kerana ramai juga kalangan rakan2 terutama org2 Melayu kurang memahami konflik yg berlaku di Afghanistan. Org kita (Melayu) mudah terpengaruh dgn persepsi. Ramai yg benci atau takut kpd Taliban sepertimana persepsi mereka kpd Cina DAP. Kenapa ia berlaku?... saya harap mereka membaca dan menilai apa sebenarnya yg berlaku kpd konflik Afghanistan ini.


Minggu lepas ketika berbual di telefon saya beritahu secara sindiran dgn bekas rakan setugas yg kini Penerbit Berita TV, selepas ini apabila Taliban membentuk kerajaan jgn la pembaca berita menyebut kerajaan Taliban tetapi hendaklah disebut kerajaan Afghanistan.


Sedangkan dunia pun tak panggil kerajaan Malaysia sekarang sebagai ‘Kerajaan Keluarga Malaysia’. Kenapa perlu kita memanggil kerajaan Taliban? Jgn terpengaruh dgn media barat yg sengaja mencipta persepsi kononnya Afghanistan kini dibawah kerajaan militan.


Sebenarnya isu Afghanistan ini agak complicated sepertimana sejarah tanahair kita. Ini semua kerana persepsi (campurtangan) ciptaan barat yg mengkucar kacirkan politik negara tersebut. Bukan sahaja dunia luar terkeliru malah rakyat mereka juga terkeliru. Itulah yg cabut lari sampai sanggup duduk di sayap kapal terbang mcm nampak zombie.


Malah persepsi kita tentang geografi Afghanistan juga keliru. Persepsi kita Afghanistan negara yg berdebu (dipenuhi padang pasir), kotor dan sebagainya. Ini kerana seolah disembunyikan byk lokasi indah bak syurga dunia (gambar) di bumi Afghanistan.


Saya mulakan serba ringkas sejarah Afghanistan agar org Melayu memahami siapa sebenar Taliban dan Mujahidin. Benarkah mereka ini militan atau rejim yg sgt kejam dgn rakyatnya sendiri? Adakah mereka ini lebih teruk daripada penjajah Soviet atau Amerika?


Mereka yg seusia dgn saya, masih anda ingat di era persekolahan dahulu (era 80an) apabila puak Mujahidin menentang tentera Soviet Union? Peperangan itu berlanjutan selama 9 tahun dan berakhir pada tahun 1989.


Bila berlaku perang Soviet dan Mujahidin, Amerika mengambil kesempatan memburukkan Soviet Union sebagai negara yg zalim kpd umat Islam. Propaganda Amerika bukan sahaja melalui media massa tetapi turut  menggunakan filem2 utk meracuni penduduki dunia bahawa Soviet adalah musuh Islam. 


Antaranya masih anda ingat filem Rambo 3? Seorang lelaki bernama John Rambo dtg seorang diri berjuang bersama puak Mujahidin hingga tewas tentera Soviet…haa😂.


Amerika bukan sahaja menyerang Soviet dari sudut psikologi atau persepsi tetapi turut menghulurkan bantuan senjatan kpd pejuang Mujahidin.Khabarnya ketika itu ada juga rakyat negara kita yg dtg berjuang bersama pejuang Mujahidin kerana terpengaruh dgn laungan syahid.


Ketika itu Soviet dan Amerika adalah seteru atau kuasa besar yg saling bersaing menunjukkan kekuatan ketenteraan mereka. Namun akhirnya Soviet istihar berundur dari bumi Afghanistan. Dlm istilah sebenar mereka bukan tewas kpd Mujahidin tetapi terpaksa berundur kerana kos ketenteraan yg terlalu tinggi. Implikasi dari perang ini juga merupakan antara faktor runtuhnya rejim Soviet Union hingga dikenali sebagai Russia sahaja.


Malah Presiden Afghanistan, Kamal iaitu Presiden boneka Soviet juga dikatakan tidak mempunyai pengaruh di kalangan rakyat Afganistan. Kamal gagal membentuk ketenteraan yg kuat dan hanya bergantung kpd tentera Soviet utk mempertahankan kerajaannya.


Itu sejarah yg kita ketahui atau ingati. Saya mengajak utk kita mengenali sejarah lebih awal dari itu. Afghanistan sebelum 1973 mereka adalah sebuah negara monarki. Selepas itu seperti negara2 lain mereka menuju ke sebuah negara Republik dimana ketua kerajaannya adalah Presiden.


Siapa Mujahidin dan siapa Taliban? Saya agak steptikal apabila MP Muda, Syed Saddiq menyerang Taliban seolah-olah sebagai puak pelampau atau malapetaka kpd rakyat Afganistan. 


Saya tidak menyokong Taliban 1.0. Byk salah dan silap mereka ketika kali pertama menjadi kerajaan terutama kpd kaum wanita. Tetapi Taliban 2.0 ini saya melihat ada perubahan. Persoalannya kenapa dunia atau org Melayu lebih menyokong penjajahan Amerika melalui Presiden boneka mereka, Ashraf  Ghani berbanding ia diperintah sepenuhnya anak watan Afganistan???


Mujahidin dikatakan puak yg berjuang menentang Soviet dan Taliban puak terpelajar yg dicipta nama tersebut utk golongan intelektual. Taliban dari bahasa Urdunya bermaksud pelajar bukan bermaksud pengganas. 


Puak Taliban mentadbir urus pada tahun 1994 dianggap militan kerana tindakan mereka yg terlalu ekstrims. Namun dari maklumat yg saya perolehi Taliban 1.0 dan Taliban 2.0 jauh berbeza. Taliban 2.0 dikatakan kelompok pelajar2 yg diusir di zaman Taliban 1.0. Malah Taliban 2.0 dilihat lebih fleksibel atau tidak ektrims seperti dahulu.


ESOK.... DISKRIMINASI KPD WANITA ADALAH SERANGAN DUNIA KPD TALIBAN DAN KENAPA AMERIKA TINGGALKAN AFGHANISTAN


(function() { var d = document, w = window; w

Pakatan Harapan: Pembentangan Bajet PH Kepada Media