NAMPAK SANGAT MAT SEMBAB TAK SAKSIKAN FAKTA DALAM DEBAT


Patut la orang gelar mat sembab, sebab dah lama debat Rafizi Ramli dengan Khairy JJamaluddin menjelaskan hanya 4 billion sahaja setahun perlu bagi membantu pelajar.Gamaknya dia tak mendengar atau tak peka kot..malu la kalau TPM ulas pada generasi muda yang dah berminggu minggu lihat,tengok,ulang dengar debat tersebut..Dia baru nak ulas tentang PTPTN..alahai muhyiddin. Kot baru nak celik hang tengok la ....dengar la moderator kata politik bertamaddun.....hang tak bertamadun ka Muhyiddin???Apa kata debat dengan Anwar.





  • TPM: Hapus PTPTN pakai 'kun faya kun', Anwar?
  • dikemaskini 2.18pm "(RM) 43 bilion itu datang dari mana? Orang kata dulu ada tongkat sakti, 'kun faya kun'. Dia ada tongkat sakti ke tuan-tuan? Ada lampu ajaib ke tuan-tuan?" Tan Sri Muhyiddin Yassin.  

HIBURAN..VOKALIS KUMPULAN D LLOYD MENINGGAL DUNIA

Kepada peminat kumpulan D’lloyd tentu masih teringat akan kumpulan ini yang terkenal di Malaysia sekitar tahun 70-an dengan lagu-lagu hit mereka.
Vokalis utama kumpulan D’LLoyd, Syamsuar Hasyim, meninggal dunia di Jakarta pada 9 Jun lalu.
Kematian Syamsuar, 65, disahkan anak saudaranya, Isfriansyah Putra yang kini berada di Malaysia untuk mengunjungi sanak saudara. Isfriansyah menjelaskan, bapa saudaranya itu meninggal dunia di Hospital Husada Utama, Jakarta, akibat sesak nafas kira-kira jam 7.15 pagi waktu Indonesia.
Jenazah dibawa ke rumah kakaknya di Kalibaru, Jakarta untuk urusan pengebumian di Taman Pemakaman Umum Tanah Kusir, Jakarta selepas solat Asar pada hari yang sama.
Al-Fatihah dan takziah dari kami.

Nama Individu Cuba Beli Ahli Parlimen PR Didedah

 

 MAMAT NI JADI KAYA RAYA KERANA JADI BROKER DAH LAMA.DUDUK DI KELAB GOLF CINTA SAYANG.ROLL ROYCE DIA BEKAS MENTERI BESAR KEDAH BAGI.ALA DULU PUN BUKAN BERCAKAP SEDANG MANA PUN..IKUT PUNGKOK ORANG JA PUN..SAMA MACAM EZAM DAN LAIN-LAIN LA........

ROLL ROYCE CABUK TU HANG PAKAI DAH LA ZAMIL OIII......KAMIPAKAI KETA BURUK PUN JADI LA ..DUIT KERJA SENDIRI....BOLEH LA PAKAI BUROK-BUROK PUN....



KUALA LUMPUR, 14 JUN: Ketua Parti KITA Kedah, Zamil Ibrahim diminta tampil memberikan penjelasan berhubung kontroversi perbincangan tawaran kepada Ahli Parlimen untuk meninggalkan Pakatan Rakyat dengan nilai RM2 juta.
Cabaran ini dilontarkan oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad yang pada hari ini mendedahkan klip penuh video rundingan tawaran ‘pembelian’ ahli parlimen Pakatan.
Menurut Khalid, Zamil merupakan agen Umno-BN yang berperanan untuk berbincang mengenai tawaran untuk meninggalkan Pakatan.
“Selama ini kita tidak ada bukti. Tetapi hasil daripada kerja-kerja pihak tertentu kita telah memperoleh bukti,” katanya.
Menurut Khalid, ahli parlimen yang ditawarkan ini masih kekal bersama Pakatan Rakyat.
Video asal selama tiga jam ini dirakamkan di sebuah restoran di Lembah Klang sekitar setahun yang lalu selepas beberapa pemimpin Pakatan mengisytiharkan lompat parti dan akan didedahkan secara berperingkat.
Tayangan selama 3 minit 41 saat memaparkan lima individu yang sedang berbincang berhubung tawaran habuan sekiranya meninggalkan Pakatan.
Dua daripada individu berkenaan merupakan wakil Pakatan sementara yang lain merupakan wakil agen Umno-BN.
Selain ditawarkan wang bernilai RM2 juta, tawaran turut disertakan dalam bentuk kontrak kerajaan.
Berdasarkan transkrip video yang diberikan kepada media, Zamil ada menyebut ‘Kita dapat syiling sahaja….Cuma itu Pak Zaharin…Macam hari itu Datuk Habaq kata’.
Sementara itu, Ahli Parlimen Machang, Datuk Saifuddin Nasution Ismail, mengesahkan Zamil Ibrahim merupakan bekas ahli PKR.
Beliau merupakan individu yang pernah menawarkan kereta Rolls-Royce sekiranya mana-mana pihak berjaya membuktikan ada individu lain yang mempunyai wajah sama seperti Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kes Fitnah II.
Menurut Saifuddin, Zamil yang kini menetap di banglo mewah Kelab Cinta Sayang Sungai Petani merupakan bekas peniaga burger di pekan Bidong, Kedah sementara isterinya merupakan peniaga ubat ubatan tradisional.
Zamil juga bekas tahanan dadah di Pulau Jerjak selain memiliki beberapa kereta mewah dan motosikal berkuasa tinggi.
“Kita mengesyaki perubahan hidupnya disumbangkan melalui aktiviti sebegini.
“Saya mempelawa rakan media untuk menelefon beliau untuk membuat pengesahan,” katanya.
Tegasnya, pendedahan ini sebenarnya menguatkan lagi dakwaan Pakatan sebelum ini yang menyatakan wujudnya aktiviti ‘membeli’ ahli parlimen Pakatan dengan habuan wang ringgit yang lumayan.
Dalam pada itu, ahli parlimen Bayan Baru Datuk Seri Zaharin Mohamed Hashim menafikan beliau ditawarkan wang ringgit meninggalkan Pakatan.
Katanya, tindakkan beliau keluar Pakatan membuka ruang kepadanya untuk bebas mengkritik kedua-dua pihak.

UMNO MASIH LEMAH KERANA MAHATHIR -BHG 2

 Kelemahan Kerajaan UMNO-BN yang berlarutan sehingga hari ini bukan bermula semasa zaman Pak Lah menjadi Perdana Menteri.  Dalam fasa berlainan tampuk pemerintahan berada di bawah pimpinan Perdana Menteri berlainan, pertukaran rejim tidak pernah berlaku dan setiap pentadbirannya mempunyai permasalahan dan legasi tersendiri.  Tetapi soal penting apabila ditinjau politik semasa bukanlah berkisar sekitar sumbangan seorang Perdana Menteri tetapi sejauh mana sebuah pentadbiran enggan memberi reaksi positif dan secara praxis kepada tuntutan rakyat dan masyarakat.
Dengan kata lain, politik hari ini haruslah dibicarakan dalam kerangka lebih besar yang melibatkan legitimasi sebuah rejim pemerintahan dan proses pembentukan legitimasi tersebut.  Zaman Pak Lah biar pendek tetapi memperlihatkan beberapa percubaan untuk membawa pembaharuan seiring dengan tuntutan masyaraka madani khususnya yang berkait dengan sistem perundangan.  Zaman pendek tersebut juga memperlihatkan kegagalan pentadbiran Pak Lah dalam aspek kenegaraan yang penting khususnya yang berkait dengan pembaharuan institusi polis.
 
Badan Pemikir Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) dalam artikelnya berjudul "Politik Ketakutan Menjelang PRU-13: Tangan Ghaib Di Sebalik Institusi Polis Menghalalkan Budaya Samseng?"  telah mempertikaikan samada Kerajaan UMNO-BN mengambil sikap membenarkan kewujudan keganasan samseng untuk mempertahankan rejim pemerintah yang sedang berdepan dengan krisis kelangsungan hayat?
 
KPRU juga membangkitkan bahawa, bagi memisahkan kuasa politik daripada institusi polis, kini tiba masanya dibicarakan semula pembentukan Independent Police Complaints and Misconduct Commission (IPCMC) bagi meyambung usaha zaman Pak Lah yang kemudian hari menemui kegagalan.
 
Penulis berpendapat, setelah Mahathir terpaksa mengundurkan diri ekoran lahirnya sebuah gerakan massa menuntut keadilan dan pembaharuan khususnya setelah zaman Mahathir menyaksikan kekejaman politik melibatkan bekas Timbalan Perdana Menteri Anwar Ibrahim yang dilihat sebagai ancaman kepada kelangsungan hayat kekuasaan Diktator M, rejim UMNO-BN berdepan dengan pertikaian legitimasi yang kuat sekali.  Dalam keadaan sedemikian, Pak Lah cuba respons kepada sebahagian daripada tuntutan rakyat sebagai usaha memantapkan legitimasi rejim di bawah pentadbiran beliau.
 
Namun pertikaian legitimasi yang wujud khususnya semenjak gerakan Reformasi disambut hebat oleh rakyat sebagai lambang politik partisipasi apabila berdepan dengan kekejaman Diktator M telah memperlihatkan kepincangan pentadbiran Mahathir yang begitu besar sehingga pengunduran beliau hanya dapat meredakan kemarahan rakyat buat sementara waktu.
 
Kalau bukan kerana Pak Lah melakukan beberapa percubaan biarpun ditentang kuat oleh kelompok dalaman UMNO yang mendapat sokongan Mahathir, kebangkitan semula tuntutan rakyat pasti menumpaskan Kerajaan UMNO-BN dalam gelanggang pilihan raya.
 
Apabila dibandingkan zaman Mahathir dengan zaman Pak Lah, Mahathir lebih merupakan faktor kenapa Kerajaan UMNO-BN masih lemah sehingga hari ini.  Tuntutan rakyat semenjak zaman reformasi sehingga hari ini bukanlah tuntutan politik per se, tetapi tuntutan pembaharuan secara menyeluruh khususnya yang berkait rapat dengan permasalahan ekonomi politik.  Budaya negatif yang diterapkan sepanjang zaman pentadbiran Mahathir - politik naungan, kronisme, rent-seeking, pembaziran, rasuah dan banyak lagi - kini masih mengalir masuk dan keluar sistem pentadbiran Najib dengan mudah.
 
Hal ini bermaksud, kalaulah hendak dipertikaikan pemimpin mana yang patut bertanggungjawa kepada krisis kelangsungan hayat kekuasaan yang dihadapi Kerajaan UMNO-BN hari ini, pasti Mahathir berada dalam tempat pertama senarai tersebut.  Tetapi, apa yang lebih penting untuk pemahaman kita hari ini ialah, zaman Najib telah memperlihatkan kelangsungan zaman Mahathir dengan sedikit perbezaan.
 
Perbezaan tersebut wujud daripada percubaan Pak Lah untuk respons kepada tuntutan zaman semasa.  Namun, apa yang menjadi percubaan zaman Pak Lah kini dijadikan retorik zaman Najib yang tidak ikhlas.  Sebabnya mudah.  Najib mengongsi sifat kepemimpinan yang agak sama dengan Mahathir.  Demi memanjangkan kuasa, pemimpin seumpama sanggup melakukan segala macam transformasi.  Tetapi apabila berjaya memanjangkan kuasa nanti, sifat Diktator Mahathir akan kembali menyelubungi bumi Malaysia.
 
Kerana itu, percayalah, tanpa pertukaran rejim, dengan pengalaman kita yang dibatasi, kita bakal menyaksikan kemunculan semula keangkuhan sebuah parti politik yang hanya akan insaf apabila ia berada pada paksi oposisi.  Lebih baik biar Najib memegang jawatan Ketua Pembangkang dan memperkaya sejarah tanah air dengan pertukaran rejim.  Apabila Najib menjadi Ketua Pembangkang nanti, dapatlah Mahathir melakukan refleksi diri berhubung soal siapa yang melemahkan UMNO.  Rakyat pasti minat dengan rumusan beliau nanti.
 
Yang penting sekali ialah, soal legitimasi dapat dibicarakan dalam konteks yang melibatkan rakyat terbanyak dan tidak lagi dimonopoli pemimpin dan kroni sebuah parti dominan bernama United Malays National Organisation.  Apabila soal legitimasi terbuka kepada partisipasi rakyat terbanyak, hubungkait sistem kenegaraan dan legitimasi sebuah rejim pemerintah dapat dihalusi.  Berpandukan pengalaman sistem dua gabungan parti yang bakal menjadi realiti pada peringkat persekutuan, pemahaman politik partisipasi rakyat tidak lagi terhad kepada rumusan yang dibuat oleh pemimpin negara.  Pemimpin negara sehebat mana juga tidak lagi dipertuhankan.
 
Maka dengan ini, bermulalah era pencerahan tanah air cintaku.  Syabas rakyat Malaysia! (Bahagian kedua, tamat)
 
*Ooi Heng ialah Pengarah Eksekutif Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) dan kolumnis MerdekaReview.

RADIO SENJATA PKR DI SARAWAK

Radio gelombang pendek kini menjadi senjata paling berkesan bagi pembangkang untuk menyebarkan maklumat di kawasan pedalaman Sarawak.  Menurut sesetengah kaum asli yang mengikuti Radio Free Sarawak dengan radio yang diderma, mereka kini gagal untuk menyokong Barisan Nasional lagi.
Gambar dipetik dari Facebook.
Ketika ditemuramah MerdekaReview dengan telefon, Timbalan Pengarah Pilihan Raya PKR Sarawak, Paul Bian berkata, PKR mula mengumpulkan radio yang diderma orang ramai, dan dihantar ke rumah panjang di kawasan pedalaman, selepas Hari Krismas pada tahun lalu.  Namun demikian, radio yang diterima itu telah lapuk, dan tidak begitu baik dari segi penerimaan.  Justeru itu, kesannya tidak begitu memuaskan.

Selepas itu, pihaknya berjaya mendapatkan radio gelombang pendek yang lebih berkesan, dan menghantar dalam bilangan yang besar ke dalam kawasan pedalaman.  Orang asli dapat mendengar rancangan Radio Free Sarawak saban hari selepas radio dihantar ke rumah panjang.

Menurut Paul Bian, daripada respon yang diperolehi, kebanyakan penerima radio mendakwa diri mereka telah mengetahui kebenaran.  Rupa-rupa diri mereka telah ditipu selama ini, kata mereka.  Paul Bian menyusul dengan soalan, seandainya Barisan Nasional memberi wang RM500, malah RM1,000 kepada mereka sepanjang pilihan raya, adakah mereka akan berpaling tadah?  Orang asli sebaliknya memberitahu, apapun yang diberikan BN akan diterima, tetapi tidak akan mengundi BN.

Paul Bian menjelaskan, adalah perlu untuk mengajukan soalan sedemikian agar penduduk kaum asli ini membuat persediaan dari segi mental.  Nampaknya mereka telah memutuskan untuk tidak dibeli kali ini, kata Paul Bian.

Ilmu meneyuntik keberanian
Menurut Paul Bian, keadaan ini tidak pernah berlaku di kawasan kampung sebelum ini.  Ramai yang berkata orang di kawasan kampung bodoh, mudah dibeli dengan RM20, padahal mereka tidak bodoh, tetapi di-"basuh otak"-nya selama ini oleh propaganda BN.  Dan agak sukar untuk pembangkang menampilkan pandangan yang berbeza di rumah panjang sepanjang tempoh kempen.

Pengalaman wartawan ketika membuat liputan di Empangan Bakun, Sarawak mendapati penduduk tempatan hanya mampu akses kepada rancangan dari Radio Televisyen Malaysia (RTM).  Maklumat yang diperolehi kesemuanya informasi dari kerajaan BN.  Malah, beberapa kawasan DUN di luar bandar Kuching, kediaman penduduk agak jauh berpisah.  Ini belum lagi termasuk kawasan yang perlu pengangkutan sampan, seperti Hulu Rajang dan Baram.  Lebih-lebih lagi, tempoh kempen yang pendek juga tidak membenarkan calon untuk sampai ke setiap kawasan dan bertemu dengan calon untuk menjelaskan manifesto dirinya.

Paul Bian mendakwa, minda rakyat telah dibuka selepas terdedah kepada rancangan Radio Free Sarawak, yang membongkarkan isu rasuah dan penyelewengan kerajaan negeri.  Nampaknya agak mustahil untuk menangkis arus sedemikian.

Pengasas "Adopt A Dayak Candidate Initiative", Noelle Jiang berkata, apa yang dibincangkan dalam rancangan Radio Free Sarawak berhubung rapat dengan penduduk kaum asli di kawasan pedalaman, misalnya tanah adat, pendidikan kanak-kanak, perubatan dan sebagainya.

Selain itu, calon juga membincangkan isu yang berhubung kait dengan kepentingan rakyat dalam rancangan ini, dan menjadi saluran terbaik untuk rakyat terdedah kepada pandangan mereka.

Menurut Noelle Jiang, rancangan ini telah menyuntik kekuatan kepada pendengarnya, dan biasanya diakhiri dengan seruan, jikalau pendengar mengidamkan perubahan, maka mereka perlu pergi mengundi.

Radio Free Sarawak diasaskan pada 15 November 2010, oleh Clare Rewcastle Brown, adik ipar kepada mantan Perdana Menteri Britain.  Bahasa pengantarnya adalah bahasa Iban dan Malaysia.  Menurut Paul Bian, hampir kesemua penduduk Sarawak mampu memahami bahasa Iban, dan sesetengah tetamu rancangan juga menggunakan bahasa Malaysia.  Salurannya adalah 15420 kHz.

Lapan kawasan pedalaman yang dijadikan fokus


Noelle Jiang berkata, semua orang tahu untuk menukar kerajaan, namun mustahil pembangkang mempunyai peluang seandainya mengikut cara berkempen hanya pada tempoh kempen pilihan raya.  Ramai sedar bahawa Sarawak yang memiliki 31 kerusi parlimen adalah negeri yang paling penting.  Pada dasarnya, kawasan bandar cenderung untuk pembangkang sekarang, oleh itu, kawasan pedalaman perlu ditawan.

Noelle Jiang menambah, calon Parti Keadilan Rakyat dipercayai akan bertanding di kebanyakan kawasan pedalaman.  Calon berketurunan Dayak dan Iban dipercayai akan menyarung jersi kali ini, dengan slogan "Dari Sarawak ke Putrajaya" - satu petanda yang amat penting.

"Beli satu radio untuk bebaskan Sarawak" adalah sebahagian daripada program "Adopt A Dayak Candidate Initiative".  Sebelum ini, mereka juga mengumpul derma untuk membeli sebuah perahu, agar calon pembangkang dapat turun ke kawasan tertentu untuk berkempen.  Pada pertengahan Jun, projek menyewa kereta pacuan empat roda dan pembelian minyak akan dilancarkan.  Iniasitif ini diusahakan dengan harapan agar orang ramai boleh melibatkan diri dan menyumbang untuk perubahan.

2,200 buah radio mula diagihkan ke setiap rumah panjang di lapan kawasan tumpuan PKR, iaitu Baram, Kanowit, Lubok Antu, Limbang, Saratok, Selangau, Sri Aman dan  Hulu Rajang.

"Apa yang dimaksudkan kawasan tumpuan adalah kawasan yang berpotensi untuk membawa kemenangan.  Dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak yang lalu, PKR sebagai parti kebangsaan bertanding di kesemua kawasan agar tidak memberi kemenangan percuma kepada BN.  Inilah kewajiban sebagai parti nasional.  Dan keadaan ini menjurus kepada kekurangan sumber parti itu.  Kini, parti ini memberi tumpuan untuk menyerang kawasan yang utama ini... Sebanyak 2,200 radio gelombang pendek telah dihantar ke lapan kawasan tersebut setakat ini."

Noelle Jiang berkata, Ali Biju yang bertanding di kawasan parlimen Saratok sebelum ini tidak meminta radio, tetapi mengemukakan permintaan ini baru-baru ini.  Jadi, sebahagian radio juga diagihkan ke kawasannya.  Ali Biju juga ADUN Krian dari PKR.

Menurut program tersebut, sekurang-kurangnya dua atau tiga radio perlu dibekalkan untuk rumah panjang yang memiliki 60 hingga 70 orang penghuni.  Beliau berharap agar matlamat 2,200 radio tercapai di akhir bulan April. (Maklumat lanjut boleh diperolehi dari laman sosial Facebook dan laman internet.)

Tiga orang calon yang dibantu di bawah program "Adopt A Dayak Candidate Initiative" ini adalah peguam yang mengendalikan isu tanah adat, Abun Sui, Roland Engan dan Nicholas Muhah.
*Chen Shaua Fui ialah Assistant Editor MerdekaReview, edisi bahasa Cina. Disedut dan diterjemah dari teks penuh yang disiarkan pada 9 Jun 2012.

(function() { var d = document, w = window; w

Anwar doesn’t rule out possibility of working with Umno