ISU HARGA BARANG GAGAL LAGI GUGAT KERAJAAN. PENGKHIANAT NAK HURUHARAKAN NEGARA DENGAN ISU BANGSA DAN AGAMA. KERAJAAN NAMPAKNYA MASIH LAGI DIAM MENYEPI. MEREKA MUNGKIN JADI AGEN YAHUDI.?

 Alhamdulillah..







Izlin Idris


Zaman PN dulu cerita macam ni mmg takde le rakyat nak up.. sebab masa PN minyak masak peket mmg takde langsung..

Minyak masak botol pulak masa PN harga RM45 - RM50..


Kat sini cuma masalahnya ada warga asing yang berniaga sorokkan minyak masak, tu sebab kita pernah tengok video penguatkuasa KPDN menyamar orang awam beli minyak peket dan gula untuk tangkap dan sita barang yang mereka sorokkan..


Penguatkuasaan di zaman kerajaan perpaduan sentiasa dilakukan, sebab tu bekalan minyak makin ok..


Zaman PN dulu penguatkuasaan tidak dilakukan sebab subsidi minyak telah disakau oleh anak pak Menteri PN tu sendiri.. masa tu nak menyamar pun tak guna sebab mmg minyak takde..


Apa pun musim raya kali ni bekalan barang runcit macam minyak masak ni tiada masalah walau di negeri pembangkang..


Alhamdulillah, bersyukur lah kita..



ANWAR ADA.. WALAUN SAJA SUKA MENGHINA.




 Usai ziarah di HKL, saya dan Azizah terus ke kediaman rasmi Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul bagi memenuhi undangan rumah terbuka beliau dan isteri.


Saya juga sempat bersalaman dan bertegur sapa dengan tetamu yang hadir sambil dijamu pelbagai juadah menarik termasuk ubi kayu kukus dan kelapa parut.


Gunakan peluang sempena Aidilfitri ini untuk mengunjungi sanak saudara serta teman-teman.


#MalaysiaMADANI



SIAPA YANG LAMA TAK NAMPAK? INI AKHLAK ANAK MUDA.?

 




Bukan Anwar tak nampak.. Anwar hari ini di HKL. 11 HB. 2024.






Abu Miskhat


Jika beginilah akhlak anak muda menyokong perjuangan Islam, 


Jika beginilah akhlak ahli kelab penyokong ulama.. 


Sedarilah, mereka itu sedang diheret ke lembah kejahatan akibat hasutan syaitan. 


Kita masih merayakan kejayaan kembali kepada fitrah, mereka terus merayakan fitnah.



WALAUN TAK MAIN REGA AYAM RENDAH. NDAK REGA YANG 13 14 SEKILO

 



KIASAN ANDREA


Kita Up Lagi Harga Ayam

Walaun ooo Walaun

不不不


Datang Esok Di Billion Silibin

Ayam Harga Rahmah Untuk Raya


Jangan Layan Fitnah2 Walaun

Biar Walaun Kekal Bingai Sengal

Dengan Harga Ayam Chowkit

不不不



RELAX JA KERAJAAN MADANI TERIMA FITNAH.


Jamzuri Ardani


 #PDRM sila bertindak. Beberapa posting kempen kebencian terhadap institusi Raja sudah bermula. Cegah sebelum parah.



ISHHH ISSHHH NI MESTI USAHA MAHATHIR KAN.???

 

W. FAUDZIN


Selepas Perlis dapat peruntukan tambahan dari kerajaan pusat, Kelantan pula dapat wang ehsan dari kerajaan pusat.  Ini semua usaha Mahathir selaku penasihat 4 negeri lebai kan?




KITA PUNYA KEMUNGKINAN 50-50




Iswardi Morni


 Pertanyaan posting ni menarik di X. Jawapan aku mudah. Kita ada 50-50 kemungkinan PH berjaya atau gagal memerintah kelantan dan selesaikan masalah air. Tapi tau tak, kita 100% sudah pasti, PAS gagal memerintah dan menyelesaikan air di Kelantan.


Bagi aku, 50% kemungkinan gagal lebih baik dari 100% yang memang terbukti telah gagal.


Nanti ada yg akan komen, pahang perak pun ada masalah air. Jawapan dia mudah - perak dan pahang bukan negeri di bawah parti terpaling mengaku Islam.



RAMAI PULAK YA KAT PASAR CHOW KIT. BEREBUT BELI AYAM RM10 KOT.




Aikkk Kenapa Ramai Ni

Kata Barang Mahal Dekat Pasar Chowkit

Ayam RM10 Sekilo ???


Rakyat Tak Makan Fitnah Walaun

Dan Propa Dari Media Sosial


Kerana Jika Ada Peniaga2 Yang Genapkan

Harga Syiling Itu Adalah Harga Last Choise

Daripada Peniaga Kepada Pembeli

Itu Adat Berniaga .. Bukan Main Harga


Nak Murah Beli Awal Ok


Ingat Tau .. Jangan Jadi Walaun Bingai



HIKMAH RAYA


MSO


Kesesakan di ward kelas tiga di HKL telah lama berlaku. Setiap orang yang pernah masuk ke ward berkenaan baik sebagai pesakit atau pelawat merasai akan keadaan itu.


Menteri Kesihatan juga silih berganti ada yang pegang jawatan itu sudah dua kali. Malangnya perkara itu tidak juga teratasi.


Hari ini perdana menteri Anwar telah mengarahkan agar kesesakan itu diatasi segera. Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad diminta siapkan laporan kepada kabinet.


Apakah kalau tiada lawatan PM ke HKL hari ini masalah itu tidak akan terbangkit dan ia kekal dengan status itu? Apakah sesuatu masalah yang berlaku itu perlu sunggutan dari PM baru hendak diperbaiki?


Dimana peranan dan tugas hakiki menteri yang diberi tanggungjawab berkaitan portfolio masing masing kalau menunggu PM tegur baru nak bertindak?


Dalam hal ini benarlah persepsi tentang kerajaan Madani ini yang berjalan laju bekerja kuat hanya perdana menteri saja sementara menteri lain melangut tak tahu berbuat apa apa atau bekerja sambil lewa.


Selain HKL itu banyak lagi tempat yang PM kena kunjungi dan lihat sendiri masalah yang timbul kemudian buat arahan untuk menunjukkan keprihatinan. Antara yang juga terdesak depo tahanan dan penjara. Trims.



LA NI SANUSI NAK MOHONG APA LAGI PASAI AYAQ.


 

SETAKAT 60 TAHUN NI..TAK PERNAH LAGI PUN PM MALAYSIA JADI LEADER DOK TAKBIR RAYA LAM TV.


 

TAK ADA GROUP WASSAP GAYANYA NIM.


 

INGAT LAGI DOK. MASA PAS LAM KERAJAAN. ADA CAKAP SOAL HUDUD KA RUU 355 KAH.DAK TUAN TUAN..LUPA.....PAS LUPA TUAN TUAN


 

MACAM BUDAK BUDAK LA. UPAH COCOLATE PASTU DIA LA...


 

DAH TAHU DURIAN BUSUK PULOH TAHUN.. NAK BELI LAGI.




 Bayangkan nak 荊莞屢 梗遲塔氣. Ada dua bijik atas meja. Sebiji dah sedia dikopek. Dah tahu isinya tawar, keras malah ada yang berulat. Sebijik lagi masih tak dikopek. Belum tahu keadaannya bagaimana.


Dalamasa yang sama, kita tahu beberapa biji durian yang lain, 氣鳶 梗塔氣綾荊塔 梗氣遲 屢氣梗氣鳶 氣綾 dengan durian yang rosak itu juga menunjukkan hasil yang sama. Isi durian yang busuk dan rosak.


Manakala beberapa durian yang diambil dari kebun durian yang belum dikopek pula kelihatannya 莞屢滕 梗氣 莞鳶氣. Jika begitu keadaannya, nak pilih yang mana?


Begitulah jawapan untuk soalan yang ditanyakan. Memang tiada jaminan 綾氣氣屢氣 氣塔 莞屢氣鳶遲氣 氣賅氣 莞屢莞氣 serta merta jika PH memerintah. Akan tetapi terdapat data untuk 荊氣 踢莞遲荊氣鳶梗塔鳶湘氣.


PH telah memerintah 佞莞屢氣鳶湘滕 梗氣 屢氣 塔鳶氣鳶 semenjak 2008. Cuba lihat hasilnya. Walaupun ada beberapa masalah, tapi kehidupan rakyat di negeri negeri 痰氣 屢莞荊塔 荊氣塔 daripada Kelantan.


Dari segi kemajuan dan kebajikan, rakyat Selangor dan Pulau Pinang terpelihara. Memang ada juga masalah air tapi 莞遲塔鳶湘賅氣屢 梗塔氣氣 梗莞鳶湘氣 莞湘莞遲. Tidak berlarutan.


Begitu juga Negeri Sembilan yang mula dijaga oleh PH semenjak 2018. Negeri itu juga sedang melalui 喫氣 踢莞綾荊氣鳶湘鳶氣 yang pantas dan sedang mengejar Selangor dan Pulau Pinang.


Islam juga terus berkembang di negeri-negeri tersebut. Malah 屢氣 塔鳶氣鳶 yang 莞 莞鳶莞遲 氣賅塔 梗氣遲 , peruntukan agama Islam jauh 屢莞荊塔 荊莞氣 daripada Kelantan sendiri.


Manakala PAS telah memerintah Kelantan sejak 1990. Apa yang Kelantan dapat selama ini? Dan pada 2018, PAS mula memerintah 攻莞遲莞鳶湘湘氣鳶 梗氣 莞梗氣. Apa hasilnya di kedua negeri tersebut?


Bahkan di Kedah, ada 拎返 返 oleh 佞氣鳶. Apa yang dia sentuh semuanya kecundang. Dari pasukan bolasepak hinggalah ke anak syarikat MBI. Apa yang dia rancang semuanya 荊氣蛤氣 氣鳶氣 荊莞屢氣賅.


Sampaikan syarikat yang dikatakan hendak melabur 荊莞遲荊塔屢塔滕 遲塔鳶湘湘塔 di Kedah pun terkena tempiasnya dan tersungkur rebah tak pasal-pasal.


Di Terengganu pula, walaupun mendapat bayaran royal (atau 氣鳶 莞蛤氣) yang banyak, tiada sebarang pencapaian yang membanggakan pernah dicapai. Masih di takuk lama juga.


Pelaburan pun tak banyak yang masuk. Kerajaan negeri bergantung harap terhadap royalti semata mata. Janjikan peluang pekerjaan tapi rupanya 賅莞遲痰 賅滕滕鳶 梗 佞莞屢氣鳶湘滕!


Itu kenyataannya. Memang tiada jaminan masalah air di Kelantan boleh segera selesai jika PH perintah Kelantan tapi 綾莞綾踢鳶氣 遲莞賅滕 埠莞綾莞遲屢氣鳶 mentadbir beberapa negeri lain.


Manakala PAS, walaupun diberi peluang mentadbir negeri yang ada pendapatan istimewa seperti wang ehsan dari hasil petroleum, tiada sebarang kemajuan atau pembangunan yang berjaya dibawa.


Nak kata Islam semakin hebat di Kelantan, Kedah dan Terengganu pun tak juga. Tak ada pun nampak negeri-negeri itu muncal menjadi 鳶莞湘莞遲 埠滕鳶滕 氣鳶 梗塔莞湘氣鳶 綾莞遲氣 梗鳶塔. Perkembangan dakwah di negeri itu pun 氣 賅 綾氣鳶.


Dengan perbandingan data sebegini, takkanlah masih 氣 氣蛤 鳶氣 踢塔屢塔 氣鳶 綾氣鳶? Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



TEKS KHUTBAH HARI RAYA DI PAHANG TIMBULKAN PERSOALAN



Saya ingatkan bila bertukar saja mufti baru, sudah tentu akan ada perubahan dalam teks khutbah di masjid2 seluruh Pahang.  Mufti sebelum ini kita faham kecenderungan beliau maka tidak peliklah teks2 khutbah sewatu beliau dulu banyak yang mengelirukan bahkan tersasar jauh.  


Malangnya, mufti baru ini saya lihat seperti tidak berminat dengan usaha2 kerajaan terutamanya di dalam mengangkat syiar Islam di negara ini.  Apakah tiada langsung usaha dibuat? Mengapa yang ditimbulkan dalam teks khutbah adalah perkara2 yang tidak berlaku dan hanya menimbulkan persepsi bahawa ianya telah berlaku. Mengapa banyak usaha baik kerajaan di dalam mengangkat imej Islam tidak diceritakan? 


Saya membaca semula teks khutbah hari raya Aidil Fitri yang dikeluarkan seolah-olah saya membaca rencana dari Harakah.  Sekali lagi saya ingatkan kerajaan pusat dan negeri, tolong awasi " Deep State".  Kerap sangat kita berpesan hal ini.  Jika sayangkan keharmonian Islam agar tidak dicemari dengan propaganda politik, tolong ambil tindakan segera.  Jika boleh, sampaikan perkara ini ke istana Pahang.


WFAUZDIN NS



MALU KALAU MENGAKU PARTI ISLAM


Che ibrahim




 Malunya kalau ambo sebagai pemimpin, ramainya yang menyokong parti ambo spesis yang berperangai seperti ini. Mujur la ambo tubik lama dah.....


Sakit mati adalah kijaan Allah, jangan hina takdir/musibah Allah kerana mungkin ada kebaikan di sebaliknya.



Melawan benci dengan rahmah setiap hari


 

JON TYSON/UNSPLASH

Follow us on our Malay and English WhatsApp, TelegramInstagramTiktok and Youtube channels.

[ENGLISH VERSION BELOW] Kami, pertubuhan-pertubuhan dalam masyarakat sivil dan media, menggembleng tenaga untuk menyeru semua rakyat Malaysia untuk melawan ungkapan kebencian dan provokasi etnik-agama dengan rahmah setiap hari.

Kami menyeru seluruh rakyat Malaysia mengangkat amalan “maaf zahir batin” ke tingkat yang lebih tinggi. Amalan memohon dan memberi maaf adalah ajaran dalam Islam dan dalam sistem nilai agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh, Taoisme, dan komuniti-komuniti Orang Asal atau Asli di Sabah, Sarawak dan semenanjung.

Mari kita lazimkan amalan memohon dan memberikan “maaf zahir batin” sepanjang tahun, tidak terhad kepada raya Aidilfitri dan Syawal, tetapi dari awal Muharam sampai ke akhir Zulhijah, dari 1 Januari sampai ke 31 Disember, sepanjang 365 hari setahun.

Mari kita jayakan pergerakan #MZB365 ini kerana kita sebagai manusia berbuat salah setiap hari, perlu insaf dan memohon maaf setiap hari, dan juga bersedia memaaf setiap hari.

Jika kita segan memohon maaf, maka pembinasaan yang kita lakukan, sama ada berniat atau tidak, kerana kejahatan mahupun kekhilafan, tak kira besar atau kecil, akan berkekalan dan merosakkan hubungan dan silaturahim antara insan.

Mohon dan beri maaf boleh berlaku di antara suami dan isteri, antara anak dan orang tua, antara saudara-mara, antara murid, ibubapa dan guru, antara jiran tetangga, antara rakan sejawat, antara orang-orang yang saling tidak mengenali tetapi menemui sesama lain di lalulintas, antara individu-individu yang melanggar undang-undang dan masyarakat, dan antara komuniti yang berlainan.

Pada masa yang sama, apabila kita memaafkan orang lain, ini tidak bermakna kita menjadi lebih lemah dan secara tidak sedar menggalakkan lebih banyak salah laku.

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Make a regular pledge or periodic auto-donation to Aliran

·         Become an Aliran member

Tel: 04-658 5251 email: aliran.malaysia@yahoo.com

Ini sudahnya bukan untuk mengkompromikan kedaulatan undang-undang. Apabila pesalah melanggar undang-undang, pesalah tetap menghadapi pengadilan dan hukumannya.

Pengampunan dan pengurangan hukuman hanya terjadi apabila si pesalah menyedari kesalahannya, mengaku bersalah, menembusi pembinasaannya dan/atau berikhtiar untuk tidak mengulangi kesalahan itu.

READ MORE:  A security guard raises the bar

 

Memberi maaf kepada mereka yang ikhlas memohon maaf sebenarnya memperkuatkan kita dan masyarakat secara keseluruhan. Ia membina pendamaian, mengurangkan salah faham, menghapuskan benci dendam, dan mengeratkan silaturahim kita sebagai manusia yang dicipta berlainan, supaya kita lebih mengenali sama satu lain melalui kelainan.

Memupuk semangat dan amalan memohon dan memberi maaf menjadi semakin penting kerana terdapat individu-individu dan puak-puak yang setiap hari mencari peluang dan alasan untuk memecahkan masyarakat demi kepentingan politik, perniagaan dan peribadi.

Mereka mencari setiap salah laku yang boleh diperbesarkan untuk menyemai perasaan sangsi dan benci supaya mereka dapat diangkat menjadi pahlawan sampai ada yang melampaui batas undang-undang dengan membakar dan mengganas.

Gejala populisme yang berasaskan kebencian dan teori konspirasi sudah pun melumpuhkan negara, membinasakan masyarakat, menjatuhkan ekonomi, melaparkan kanak-kanak, menenggelamkan impian malah meragut nyawa di banyak pelosok dunia. Kita mesti pastikan Malaysia tidak mengikut jejak mereka.

Di mana batas undang-undang dilampaui, kedaulatan undang-undang mesti ditegakkan tanpa kompromi. Di mana akal ditipu dengan propaganda dan pembohongan, kebenaran dan pemikiran logical mesti ditegakkan.

Akan tetapi, tiada penawar yang lebih baik daripada rahmah, yang boleh mengeratkan silaturahim, menghancurkan benci, melenyapkan sangsi dan menewaskan mereka yang ingin menangguk di air keruh.

Rakyat Malaysia berupaya menghadapi keadaan mencabar dengan kekuatan. Apabila pandemik Covid melanda, kita ada #KitaJagaKita. Kini kebencian merebak, mari kita #MZB365, melawan benci dengan rahmah setiap hari.

Sertai dan jayakanlah pergerakan ini!

 

Pemberian Wang Ehsan ke T'ganu, Kelantan bukti Kerajaan Madani adil



 

Tuntutan royalti petroleum oleh kerajaan Pas Terengganu ke atas Kerajaan Persekutuan telah dijawab dalam kenyataan Kementerian kewangan baru baru ini bersabit undang undang semasa royalti, bahawa kerajaan Terengganu atau Kelantan hanya layak mendapat sumbangan 5% tersebut dalam carigali 3 batu nautika dari pantai negeri masing masing.



Namun Kerajaan Madani tetap berlaku adil dengan meneruskan pemberian Wang Ehsan kepada kedua dua negeri sebanyak RM786 juta untuk kerajaan Terengganu dan RM200 juta kepada Kelantan pada 2023 biar pun petroleum dicarigali di luar 3 batu nautika.



Bagi Ketua Penerangan KEADILAN Kemaman, Ahmad Nadhir Yop, kemurahan Kerajaan Madani itu sepatutnya menjawab tuduhan ahli politik Pas Terengganu kononnya kerajaan pusat zalim menyekat royalti.



Sebaliknya, beliau mengingatkan Pas yang tidak meminda undang undang berkaitan royalti semasa memerintah pada 2020 - 2022 kerana itu pembayaran masih kekal sebagai Wang Ehsan berdasarkan pertimbangan Kerajaan Persekutuan memenuhi permintaan negeri.



"Penyaluran Wang Ehsan khusus kepada negeri Terengganu dan Kelantan bukti Kerajaan Persekutuan bersifat adil



"Merujuk kepada kenyataan media Kementerian Kewangan berkenaan penyaluran Wang Ehsan petroleum khusus kepada Terengganu dan Kelantan, bagi manfaat rakyat di dua negeri tersebut, membuktikan Kerajaan Persekutuan di bawah pimpinan Datuk Seri Anwar Ibrahim bersikap adil dan tidak menzalimi kerajaan Terengganu atau Kelantan di bawah pimpinan Pas seperti mana tuduhan yang dilemparkan sebelum ini," katanya dalam satu kenyataan.



Menurut Ahmad Nadhir, penyokong Pas Terengganu juga perlu menyedari pada 2024 Kerajaan Madani telah pun meluluskan bayaran Wang Ehsan khusus petroleum sebanyak RM172.3 ke negeri itu dan RM58.6 kepada kerajaan Kelantan, serta tambahan sebanyak RM103.1 juta kepada Terengganu bagi obligasi Kerajaan Negeri kepada kontraktor mereka.



"Hal ini membuktikan Kerajaan Persekutuan sangat mengambil berat terhadap kebajikan serta tidak mengabaikan nasib penjawat awam dan juga kontraktor yang mengambil tender dengan Kerajaan Negeri.



"Justeru itu, KEADILAN Kemaman menggesa supaya polemik dan juga tuduhan liar pihak pembangkang terhadap Kerajaan Persekutuan dihentikan serta merta," katanya.



Selain itu KEADILAN Kemaman juga, kata Ahmad, berharap agar wang yang diterima oleh Kerajaan Negeri digunakan secara telus dan mengikut tatakelola yang telah ditetapkan oleh undang-undang di samping menggesa pihak Jabatan Audit Negara berperanan memastikan bahawa wang yang disalurkan ini tidak disalahgunakan



Beliau turut menyarankan agar Pas di kedua dua negeri menghentikan budaya fitnah Kerajaan Madani zalim terutama pada hari Hari Raya Aidilfitri dan pada bulan bulan seterusnya berhubung isu royalti.

 

SUBSIDI BERSASAR BELUM TENTU DAPAT PIKAT HATI PENGUNDI – ILHAM CENTRE

 


LANGKAH menjadikan Pangkalan Data Utama (Padu) sebagai komponen untuk menyampaikan subsidi bersasar belum tentu akan meningkatkan sokongan pengundi terhadap parti-parti dalam kerajaan perpaduan, kata penganalisis politik.

Penganalisis percaya pengundi yang tergolong dalam kategori miskin, terutamanya dari negeri-negeri majoriti Melayu, akan terus setia kepada parti mereka walaupun kerajaan menyalurkan lebih banyak bantuan kewangan.

Pengarah Eksekutif Ilham Centre Hisomudin Bakar berkata, walau berapa banyak pun bantuan disalurkan belum tentu usaha kerajaan itu akan berjaya mempengaruhi pengundi ini supaya mengalih sokongan kepada parti-parti yang membentuk kerajaan perpaduan.

“Kerajaan berharap Padu akan membuahkan hasil, rakyat akan menghargainya dan memberi peluang kepada mereka untuk terus memerintah sepenggal lagi.

“Tetapi saya bimbang kerana perkara sebaliknya boleh berlaku,” katanya kepada The Malaysian Insight.

Padu adalah sistem yang mengumpul profil individu dan isi rumah meliputi warganegara dan pemastautin tetap berumur 18 tahun ke atas di Malaysia. Ia bertujuan menjadi sumber utama kerajaan dalam pengagihan subsidi dan penyaluran bantuan secara bersasar.

Sehingga 31 Mac, sebanyak 17.65 juta atau 58.7% keseluruhan profil rakyat termasuk ahli isi rumah bawah 18 tahun berjaya dikemas kini dalam sistem Padu.

Menurut kenyataan dikeluarkan Kementerian Ekonomi pada 1 April, Perlis merekodkan peratusan tertinggi dengan 66.9% diikuti Kelantan (65.2%), Terengganu (62.7%) dan Perak 60.3%.

Bagi negeri-negeri lain, Kedah merekodkan 58.9%, Putrajaya (56.5%), Negeri Sembilan (56.2%), Labuan (55.2%), Melaka (53.0%), Pulau Pinang (52.9%), Sabah (52.8%), Johor (48.4%), Kuala Lumpur (47.6%), Sarawak (46.7%) sementara Selangor tercorot dengan 44.5%.

Mengulas lanjut, Hisomudin berkata hasrat kerajaan mahu memastikan hanya individu yang benar-benar layak menikmati subsidi dan pada masa yang sama mencegah ketirisan mungkin tidak begitu difahami serta diterima dengan baik oleh rakyat.

Keadaan ini boleh berlaku sekiranya penerangan oleh kerajaan tidak begitu meyakinkan, dan pelaksanaan Padu tidak berjalan dengan lancar yang seterusnya akan membawa kepada “bencana”, katanya.

Antara perkara yang membimbangkan rakyat adalah pelasanaan subsidi bersasar untuk bahan api.

Hisomudin berkata jika ia dilaksanakan, subsidi bersasar bahan api akan menyebabkan rakyat teruk terjejas akibat kesan segera ekoran kos sara yang hidup lebih tinggi, yang mana hanya akan dirasai oleh rakyat kumpulan B40 dan M40.

“Abaikan kumpulan T20 kerana golongan ini tidak akan terjejas sangat kerana mereka berkemampuan. Tetapi kumpulan M40, terutamanya penjawat awam, guru, anggota pasukan beruniform, yang majoritinya adalah Melayu, mereka ini antara yang akan terjejas teruk,” katanya.

“Kesan rantaian ekonomi dan pengapungan harga bahan api juga berkait dengan harga komoditi dan inflasi. Pendek kata, langkah ini tidak popular dan berisiko.

“Bagi kumpulan B40, jika sikap mereka masih tidak berubah, maka mereka akan ambil bantuan tetapi tetap terus undi pembangkang.

“Dari sudut politik, ini akan jadi tamparan berganda kepada kerajaan, iaitu harapan untuk mendapatkan undi B40 berkecai, malah mereka juga akan hilang undi M40 dan T20 yang mengundi mereka pada pilihan raya lalu.

“Ini belum lagi mengambil kira usaha pembangkang untuk mengambil kesempatan daripada ‘gelombang’ yang mungkin tercetus ekoran rasa tidak puas hati,” tambah beliau.

Memetik keputusan pilihan raya tempatan Turkiye, Hisomudin berkata ia jelas menandakan parti pemerintah negara itu sudah hilang cengkaman kuasa dan pengaruh kerana gagal menangani isu-isu rakyat.

Tambah beliau, peningkatan harga barangan, nilai mata wang yang rendah dan inflasi telah menyumbang kepada kekalahan parti pemerintah Turkiye.

“Ini juga boleh berlaku kepada kerajaan perpaduan. Jika komunikasi strategik kerajaan gagal menangani semua kebimbangan dan keraguan rakyat dengan cepat dan berkesan, saya bimbang ini akan mendatangkan masalah.

“Lihat sahaja Padu, ia dikritik oleh Gabungan Parti Sarawak dan ahli Parlimen Tanjung Piai dari Barisan Nasional, yang merupakan parti komponen kerajaan perpaduan.

“Perkembangan ini tidak begitu bagus, dan menunjukkan Sekretariat Kerajaan Perpaduan gagal berfungsi dengan baik dalam menyelaras maklumat dalam kalangan anggota mereka,” kata Hisomudin. – 10 April, 2024.

Sumber – https://www.themalaysianinsight.com/bahasa/s/481758

 

RENTASAN 1582 | PANAS!! KINI TAJUDDIN RAHMAN TIBA-TIBA MUNCUL KEMBALI?





1. TIBA-TIBA TAJUDDIN MUNCUL KEMBALI 2. NIKMAT YANG MANA LAGI INGIN KITA DUSTAKAN 3. SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELOMPAT



RENTASAN 1562 | GEMPAR!! PDRM BERI MAKLUMAT TAMBAHAN KEPADA INTERPOL MEN...





1. PM GUNA MERCEDES, CHEGUBARD YANG PANAS 2. WAKIL RAKYAT PAS ANTARA KESAL DAN PALATAU 3. PMX JURUJUAL TERBAIK NEGARA 4. PARLIMEN BUKAN TEMPAT MAKSIAT


[gempak] REAKSI USTAZ SYIHABUDIN TERHADAP BEKAS GURU YANG SANGAT EKSTREM!

[panas] PERANTAU KELANTAN TERKEJUT SELEPAS BERJAM JAM PERJALAN AKHIRNYA ...



MERAK Jalanan simpati dengan nasib seorang sahabat yang terpaksa menempuh perjalanan selama 14 jam untuk pulang ke Kelantan bagi menyambut hari raya tahun ini. Itu memang sudah jadi lumrah terutama bagi anak-anak Kelantan yang menetap di Kuala Lumpur apabila berhadapan kesesakan teruk setiap kali musim perayaan. Acara tahunan itu sebenarnya adalah satu bentuk kenikmatan yang tersendiri bagi golongan perantau kerana mereka sudah bersedia dari segi mental dan fizikal. Cuma yang tidak seronoknya ialah sahabat Merak Jalanan ini ialah tidak dapat mandi dan membersihkan diri sebaik sahaja tiba ke kampung halaman kerana ketiadaan air. Ini ditambah lagi dengan negara sekarang mengalami cuaca panas yang melebihi 34 darjah Celsius sehingga mencetuskan kemarau. Namun semalam, Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) memberi jaminan yang sambutan hari raya tanpa bekalan air di negeri ini tidak akan berlaku kerana mereka sudah menyediakan pelan kesiapsiagaan bagi menghadapi musim perayaan. Malangnya janji tinggal janji dan belum pun orang di Kelantan meraikan Aidilfitri bersama dengan keluarga tercinta, mereka telah diuji dengan masalah ketiadaan air. ======================================================================== Anggota parlimen Muar Syed Saddiq Syed Abdul mempertahankan kritikannya terhadap DAP yang melukakan perasaan sahabatnya Hannah Yeoh daripada parti itu. Menulis di Facebook, hampir 24 jam selepas keluhan Yeoh, Syed Saddiq menegaskan kenyataan dan pendiriannya itu bukan bersifat peribadi. “Ke hadapan sahabatku Hannah Yeoh, perkara ini bukan tentang saya, bukan tentang persahabatan kita. “Ia tentang masa depan Malaysia,” kata pengasas dan bekas presiden Ikatan Demokratik Malaysia (Muda) itu. Baca: Yeoh luka dengan kata-kata Syed Saddiq Yeoh dalam wawancara dengan Malaysiakini minggu lepas mengakui kritikan pedas daripada bekas sekutu seperti Syed Saddiq "amat menyakitkan". "Saya rapat dengan Syed Saddiq dan faham anak muda ini percaya dengan Malaysia sebagai negara pelbagai kaum. Anda perlu berikan kredit kepadanya untuk itu. "Saya tak tahu apa yang perlu dikatakan sebab saya tidak ulas perkara ini secara terbuka, tetapi ya, pastinya ada rasa terluka,” katanya.




KERAJAAN JANGAN LENA.

 

Iawardy Morni


Dari awal puasa sehingga masuk raya saya nampak satu usaha pasukan secara tersusun memainkan sentimen agama bagi atas tujuan menimbulkan keresahan dan ketakutan rakyat dan pelabur dalam dan luar negara. Dari isu kantin, isu kafir, kemudian isu stokin Kalimah Allah, lepas tu isu tilawah kemudian masuk isu kalimah lagi di tapak kasut yang tak wujud dan kini gerakan tak nak puasa hari pertama Syahwal kerana kata mereka "Kerajaan tengok anak bulan pakai teropong". Pelik. Teropong tu baru wujud tahun ini ke?


Kenapa saya rasa ia satu konspirasi. Kantin bukak sejak dulu lagi dan tak pernah tutup. Tilawah Al quran mana pernah buat tiap kali ramadhan. Di buat pada bila2 masa dalam setahun. Stoking yang ada kalimah Allah, dari 18000 yang digeledah, hanya 5 dijumpai. Lepas itu keluar isu kasut yang bentuk shin tapi dikatakan alif lam. Semuanya dalam tempoh masa yang sama.


Dan saya perhatikan, ia target kepada non Malays, sedangkan melayu yang jelas menghina shawal seperti influencer melayu itu lepas begitu sahaja.


Yang menjadi semakin menarik bila mana badan agama seperti JAKIM yang buat sitaan dan siasatan dan bukannya KDN. Pelik dan ajaib dengan pantasnya verns yang tidak mahu terperangkap dengan isu ini meminta maaf dan menarik produk mereka walhal produk itu sudah lama di pasaran dan di sahkan oleh pakar khat sebagai bukan Kalimah. (tak perlu pakar pun, kalau kita ada asas jawi pun tahu ia bukan KALIMAH Allah).


Latest ini, kita dengar tiba2 ada golongan tak nak raya kerana katanya tak sah sebab pakai telesocop dan bukan guna mata kasar untuk tengok anak bulan. Buatkan kita pelik, sebelum ini kita cerap anak bulan pakai apa?


Kenapa mereka berani berbuat sebegini pada tahun ini? Sebab mereka tidak dapat main isu harga barangan seperti ayam, telur beras dan sebagainya. Nak main isu bazar ramadhan dan harga barang mahal, kalau susah kenapa di kedah bazar sampai puluhan ribu sewa?


Percayalah ada beberapa lagi isu agama ini akan dimainkan. So far semua boleh terkawal lagi. Namun, beberapa isu yang sedang dalam pipe line mereka, mereka akan pastikan akan ada berlaku rusuhan. Tujuan tuduhan? Darurat? Pilihanraya awal? Kebencian kepada PMX? Tetapi satu saya nampak, ia bakal membawa kepada satu klimaks apabila berlaku pendakwaan terhadap Hj Hadi Awang. Tak percaya, nanti rujuk balik artikel ini. 


Fahmi Fadzil menyebut bahawa serangan ini tersusun dan dirancang setiap minggu tanpa henti macam roket mercun pukul 12 malam. Saya predict akan ada isu baru Di bawak kan dalam minggu depan dan minggu seterusnya dimana minggu ketiga, hadi akan didakwa di mahkamah.


Kini jabatan penerangan semalam seperti sengaja dilumpuhkan. Ia tidak se agresif zaman umno dan PN sebelum ini. Dalam jabatan kedengaran ayat "Kerajaan ini tak lama. Jadi kita tak perlu susah susah". Begitu jugak dalam jabatan agama persekutuan dan negeri yang rata-ratanya penyokong kuat PAS (bukan semua, tapi jumlah dan kuasa yang significant). Mereka juga memainkan peranan supaya nampak isu ini menjadi besar.


Contoh dalam isu kasut vern, perasan tak, sampai sekarang kita tak tahu siapa yang buat video mendedahkan kasut tersebut. Siapa ek? Kenapa dia tidak didakwa membawa kepada keresahan kaum?


Jadi ia membuatkan saya berfikir, adakah kita sekarang tengah menari berlawan dengan musuh di luar dan musuh dalam satu daulah yang terpendam.


Adakah ia ditaja hartawan tertentu kerana kerajaan Madani ini sudah mula menyiasat mereka? Lama saya merenung...


Namun, apa pun yang datang,


Aku lebih rela mati berdiri, dari hidup melutut...


Lawan tetap lawan!


Iswardy



ORANG KEDAH JANGAN MERUNGUT.


 

STEVEN SIM YANG BEKERJA.


 

KERAJAAN INI NAK DIBENTUK PULUHAN TAHUN. KAMI TIDAK HILANG APA APA JAWATAN KERANA KAMI TETAP BEGINI. MENTERI DAN YANG BERKAITAN KENA SEDAR.


 

KISAH LAMA YANG PATUT KITA DENGAR DAN FAHAM. YANG INI PARTI MANA PUN PERLU DENGAR. PAS MEMANG TAK PERNAH SETIA PUN DENGAN SESIAPA.


 

KENAPA KWSP MELABUR DOOMESTIK HINGGA 70%


 

AYAQ TAK DAK PULAK...


 

PERLIS REFORM - MACAM ADA KES DI PERLIS. SPRM PATUT MASUK TENGOK KOT