HIKMAH RAYA


MSO


Kesesakan di ward kelas tiga di HKL telah lama berlaku. Setiap orang yang pernah masuk ke ward berkenaan baik sebagai pesakit atau pelawat merasai akan keadaan itu.


Menteri Kesihatan juga silih berganti ada yang pegang jawatan itu sudah dua kali. Malangnya perkara itu tidak juga teratasi.


Hari ini perdana menteri Anwar telah mengarahkan agar kesesakan itu diatasi segera. Menteri Kesihatan Dr Dzulkefly Ahmad diminta siapkan laporan kepada kabinet.


Apakah kalau tiada lawatan PM ke HKL hari ini masalah itu tidak akan terbangkit dan ia kekal dengan status itu? Apakah sesuatu masalah yang berlaku itu perlu sunggutan dari PM baru hendak diperbaiki?


Dimana peranan dan tugas hakiki menteri yang diberi tanggungjawab berkaitan portfolio masing masing kalau menunggu PM tegur baru nak bertindak?


Dalam hal ini benarlah persepsi tentang kerajaan Madani ini yang berjalan laju bekerja kuat hanya perdana menteri saja sementara menteri lain melangut tak tahu berbuat apa apa atau bekerja sambil lewa.


Selain HKL itu banyak lagi tempat yang PM kena kunjungi dan lihat sendiri masalah yang timbul kemudian buat arahan untuk menunjukkan keprihatinan. Antara yang juga terdesak depo tahanan dan penjara. Trims.



No comments: