Bentang segera RUU Anti Lompat Parti atau kami turun ke jalan, Mat Sabu ...




Mohamad Sabu (Amanah-Kota Raja) menggesa kerajaan membentangkan segera Rang Undang-undang (RUU) Anti Lompat Parti di Parlimen atau beliau dan Ahli Parlimen pembangkang akan turun mendesak ke jalan raya.



Melayu mana yang buat drama bodoh macam tu? – Zul Yahya kecam drama babak panas Zul Ariffin

 


Melayu mana yang buat drama bodoh macam tu? – Zul Yahya kecam drama babak panas Zul Ariffin

Sejak Jumaat lalu hangat diperkatakan mengenai video babak panas yang dimuat naik oleh Zul Ariffin bersama seorang pelakon baru, Siti Hariesa mengundang kecaman ramai.

Perkara itu turut mendapat perhatian bekas pelakon Zul Yahya yang memberikan pendapatnya dipercayai mengenai isu berkenaan.

Menerusi perkongsian di Instagram, Zul berkata karya sedemikian memalukan drama tempatan dan pihak yang terlibat seolah tiada otak mempertontonkan babak sedemikian pada masyarakat Islam.

Dalam perkongsian lain, Zul berkata sepatutnya semakin tua sepatutnya mendekatkan diri dengan Allah bukan semakin bangga menunjukkan cara-cara berzina.

Sementara itu, dalam entri lain Zul turut meminta kepada orang ramai supaya memadam dan berhenti menyebarkan babak lucah lakonan Zul Ariffin itu.

Ujarnya lagi, jika ada yang berkongsikan video tersebut secara tidak langsung telah mempromosikan adegan zina.

Terdahulu, pengarah drama berkenaan memberitahu adegan itu merupakan rakaman kedua yang mungkin tidak ditayangkan di televisyen.


Sultan Nazrin titah pilihan raya dilaksana secara bebas dan adil

 


Sultan Nazrin titah pilihan raya dilaksana secara bebas dan adil

Sultan Nazrin Muizzuddin Shah menitahkan agar proses pilihan raya di negara ini dilaksanakan secara bebas dan adil bagi menjamin kesuburan amalan demokrasi.

Dalam memastikan perkara itu, Sultan Perak bertitah, Suruhanjaya Pilihan Raya melalui petugas pilihan raya hendaklah memainkan peranan dalam membantu calon yang berhasrat untuk bertanding dan rakyat yang mahu mengundi.

Titah baginda, ia bermula daripada proses dan prosedur yang dipermudahkan sehinggalah kepada penetapan tarikh, tempat serta waktu pilihan raya dilangsungkan.

“Oleh itu SPR wajib pada setiap masa bersikap berkecuali – tanpa memihak dan kelihatan secara nyata tanpa ragu bersikap berkecuali – tanpa memihak.

“Secara umumnya, istilah pilihan raya yang bebas dan adil merujuk kepada pilihan raya yang berkala, tulen, bersih, telus, serta kompetitif, selaras dengan prinsip-prinsip demokrasi, hak asasi manusia dan keadilan asasi.

“Pilihan Raya yang bebas dan adil membolehkan semua warganegara, parti, calon dan media menikmati hak asasi mereka, merangkumi kebebasan bersuara, berpersatuan, bergerak dan berhimpun; bebas daripada ugutan, bebas dari tekanan dan bebas dari keganasan; serta bebas mendapat akses kepada maklumat dan kemudahan media.

“Pilihan raya yang bebas dan adil memastikan bahawa semua calon dan semua parti bersaing berasaskan layanan yang saksama, berpandukan undang-undang, dalam gelanggang dan padang permainan yang sama rata,” titah baginda.

Sultan Nazrin bertitah demikian ketika berkenan melancarkan buku ‘Pilihan Raya Demokrasi Malaysia: Tanding, Pilih, Menang, Tadbir’ di sebuah hotel di ibu negara, hari ini.

Turut berangkat Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim.

Berucap lanjut, Sultan Nazrin bertitah di bawah prinsip tersebut perlu ada pemisahan yang jelas antara badan kerajaan dan parti politik, dan garis panduan yang menetapkan kemudahan awam serta sumber yang tidak boleh digunakan secara tidak adil.

Tambah baginda, pilihan raya yang bebas dan adil turut perlu melindungi hak semua rakyat untuk mendapat keadilan dan hak untuk mengundi secara rahsia.

“Pilihan raya yang dilaksanakan secara bebas dan adil akan meningkatkan keyakinan pengundi yang diperlihatkan melalui peratusan tinggi rakyat yang turun mengundi.

“Pelaksanaan pilihan raya yang bebas dan adil akan menjadi penanda aras ketulenan dan kayu ukur kesungguhan budaya demokrasi yang diamalkan oleh sesebuah negara.

“Sesuatu pilihan raya yang dilaksanakan secara bebas dan adil bukan sahaja berjaya meningkatkan keyakinan dan penyertaan rakyat, malah menjadi satu piawaian antarabangsa akan tahap keutuhan hak asasi seseorang warganegara,” titah Sultan Nazrin lagi.

Dalam masa yang sama, baginda bertitah cara sesuatu pilihan raya dikendalikan juga mencerminkan tahap pemikiran, intelek, kematangan, meluhurkan perlembagaan serta mendaulatkan undang-undang.

Selain itu, ia melambangkan tahap integriti, keikhlasan serta amalan ketelusan pentadbiran sesebuah negara, titah Sultan Nazrin.

“Istilah bebas dan adil, walaupun mudah disebut, tetapi menghadapi piawaian paling rumit dan kompleks untuk dicapai dan diamalkan.

“Terdapat piawaian antarabangsa yang menyediakan garis panduan kriteria bebas dan adil dalam amalan pilihan raya. Istilah bebas dan adil, digunakan secara rasmi dalam dokumen antarabangsa pada tahun 1994, apabila Inter-Parliamentary Union (IPU) menerima pakai Deklarasi Kriteria Pilihan Raya Bebas dan Adil.

“Pengisytiharan tersebut menegaskan bahawa di mana-mana negeri, pihak berkuasa kerajaan mestilah berasal daripada kehendak rakyat yang diterjemahkan melalui pilihan raya yang tulen, bebas dan adil, yang diadakan secara berkala berdasarkan hak mengundi secara bebas, sama rata dan rahsia,” titah Sultan Nazrin.

Antara aspek lain yang turut disentuh oleh Sultan Nazrin dalam ucapan baginda ialah Keanggotaan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR); Tanggungjawab politik; Tanggungjawab Membina Negara-Bangsa; serta Majlis Raja-Raja.


Mahfuz Omar: Nak Jadi Hero? KWSP 10K Bukan Duit Daripada Kerajaan, Ini A...

Saifuddin Nasution: Kenapa Minyak Masak Subsidi Satu Kilo Payah Nak Dapa...

[TERKINI] Anti Lompat Parti: Pembangkang beri amaran terakhir kepada ker...


Blok Pembangkang di Dewan Rakyat hari ini memberi amaran terkahir kepada kerajaan untuk membentangkan segera Rang Undang-Undang (RUU) Anti Lompat Parti. Mohamad Sabu (PH-Kota Raja) berkata demokrasi berparlimen di Malaysia ketika ini tidak subur disebabkan oleh hilangnya kepercayaan rakyat terhadap individu yang melaksanakan 'Sheraton Move'. Malah, katanya Indeks Persepsi Rasuah (CPI) turut terjejas disebabkan oleh sifat sesetengah pemimpin politik.



CAKAP LAH APA SAHAJA PROJEK DI MALAYSIA. IANYA MELIBATKAN RASUAH SEGENAP PENJURU

 

Rasuah berkait projek MRT RM650 juta, 5 termasuk ‘Datuk’ ditahan





Mahkamah Majistret Putrajaya mengeluarkan perintah reman selama enam hari terhadap tiga suspek berusia antara 43 hingga 52 tahun termasuk seorang wanita.

PETALING JAYA: Dua bekas pengarah dan tiga pengarah syarikat kejuruteraan ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membantu siasatan berhubung kes rasuah membabitkan projek pembinaan projek transit aliran massa (MRT) bernilai lebih RM650 juta.

Sumber berkata, dua bekas pengarah syarikat kejuruteraan termasuk seorang bergelar Datuk dipercayai menerima rasuah kira-kira RM27 juta daripada sebuah syarikat kejuruteraan lain sebagai balasan kerana melantik syarikat itu sebagai perunding membabitkan projek berkenaan pada 2017.

Katanya, berikutan itu Mahkamah Majistret Putrajaya mengeluarkan perintah reman selama enam hari terhadap tiga suspek termasuk seorang wanita berusia antara 43 hingga 52 tahun.

Bagaimanapun, dua lagi suspek lelaki berusia 54 dan 63 tahun yang juga bekas pengarah syarikat kejuruteraan tidak direman atas faktor kesihatan.

“Perintah reman enam hari bermula hari ini hingga 27 Mac. Namun kedua-dua bekas pengarah syarikat kejuruteraan terbabit diperintah hadir ke pejabat SPRM setiap hari bagi membantu siasatan.

“Semua mereka ditahan mengikut Seksyen 16 Akta SPRM 2009,” kata sumber itu.


Pemilihan KEADILAN: Pertembungan antara orang baik dan orang baik - Wan Ji

 






Pendakwah bebas Wan Ji Wan Hussein menganggap pertembungan mantan Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli dan sesiapa yang mahu bertanding jawatan Timbalan Presiden dalam pemilihan kali ini seumpama 'orang baik lawan orang baik'

Hal itu, katanya berbeza dengan pertembungan pada 2018 lalu yang memporak perandakan parti dan kemudian meruntuhkan kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Oleh itu, kata Wan Ji, tidak seharusnya penyokong pihak pihak yang bertanding kali ini membuat naratif songsang yang akan menimbulkan perpecahan.

"Ini bukan pertembungan di antara orang jahat dan orang baik. Ini adalah pertembungan di antara orang baik, dan lagi satu orang baik juga. Cuma mana yang lebih baik. Jadi kita tak boleh samakan dengan era Azmin yang lalu.

"Petembungan kali ini seperti adik beradik. Kita bukan berperang dengan musuh. Bila orang baik dan orang baik (bertanding) jangan guna sentimen yang akan melahirkan permusuhan selepas ini.

"Kenyataan yang tak berapa sihat kata kalau Rafizi masuk akan berpecah, ini dah permusushan. Memang kita kata game politik, tetapi lepas pemilihan nak jadi apa sebab kita dah create punca permusuhan," katanya.

Menurut Wan Ji lagi, lebih baik pihak yang bertanding berlumba lumba untuk memberi nilai tambah, menguatkan kedudukan dan strategi Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengungguli Pilihan Raya Umum ke 15 dan menjadi Perdana Menteri Malaysia ke 10.

"Saya tawar satu naratif, nilai tambah untuk Anwar jadi PM. Semua cakap aku ada nilai tambah. Bukan sekadar cakap tetapi buktikan.

"Rafizi dah tunjuk dia ada nilai tambah dengan data data sokongan (pengundi) yang dia kemukakan dan macam mana untuk lawan balik (kemerosotan). Satu lagi pasukan tunjuk pula nilai tambah. Ramai sebenarnya yang nak tengok Anwar jadi PM. Ini hasrat ahli parti dan rakyat," katanya.

Dalam pada itu, ditanya adakah KEADILAN perlu memeriksa kelemahan selepas kalah dalam beberapa siri pilihan raya, Wan ji berkata, parti perlulah memperbetulkan tanggapan rakyat terhadap perjuangannya yang telah dirosakkan akibat kelemahan kerajaan 22 bulan PH yang lalu.

"Kalau kita tengok bukan sahaja berlaku kepada KEADILAN (kemerosotan sokongan) tetapi dalam PH, DAP dan Amanah juga. Saya suka istilahkan sebagai 'lemau'.

"Lemau itu biasanya disebut kepada orang sedang demam, jadi parti ini pun sedang demam. Tetapi bukanlah demam yang tidak boleh bangkit. Cuma macam mana nak beri demam itu hilang.

"Kedua, saya lihat imej PH itu sendiri. PH masa PRU lepas rakyat beri kepercayaan besar. Kita kena ingat antara faktor ialah Tun Mahathir yang kita sokong kerana dia bersetuju dengan agenda reformasi menukar sistem.

"Tetapi janji itu tidak ditunaikan oleh Tun sendiri, terutama reformasi sistem (dan rakyat hilang kepercayaan)," katanya.

Sehubungan itu, Wan Ji mencadangkan agar penjenamaan semula dilakukan kepada KEADILAN.

Beliau tidak menolak isu isu yang dimainkan sekarang masih ada bisanya tetapi rakyat mahu melihat kelainan daripada parti.

"Naratif baru bukan bermakna buang isu isu besar, tetapi bawa imej yang baru.

"Orang terlibat dalam marketing kena fikir apa imej baru yang kita akan bawa.

"Harga barang mahal, turunkan tol masih dekat dengan rakyat. Misalnya zaman Datuk Saifuddin Nasution, macam mana dia berjaya kawal harga barang, tetapi (imej baik ini) dengan branding yang lebih relevan," katanya lagi.

 

Pas huru hara kena bala sebab sertai kerajaan khianat - Azan Ismail


 

Pasca Perhimpunan Agung Umno (PAU) pemerhati politik meramalkan hubungan Umno - Pas tidak lagi akan terjalin menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 beberapa bulan akan datang.

Dalam PAU, bukan sahaja perwakilan Umno mengecam Pas malah pemimpin kanan parti itu sanggup mengeluarkan kata kata kesat menyerang parti Islam berkenaan.

Bagi Pengerusi Majlis Pimpinan Negeri KEADILAN Terengganu, Azan Ismail, segala malapetaka yang berlaku di dalam Pas kebelakangan ini adalah akibat daripada dosa dosa pemimpin parti itu sendiri yang bersekongkol menumbangkang kerajaan Pakatan Harapan 2 tahun lalu.

Kata Azan, berbanding pemimpin Umno, pemimpin Pas mengetahui hukum hakam agama dan tentunya mereka tidak wajar berbuat dosa hanya semata mata mahu menjadi Kerajaan Persekutuan.

"Umno ini bila 'habis madu sepah dibuang'. Itu pimpinan Pas sudah tahu tetapi oleh kerana dia taksub untuk berkuasa dan mahu merasa menjadi kerajaan, dia sanggup menyertai Langkah Syaitan.

"Sebelum ini ahli Pas telah ditanam prinsip dilarang berkhianat. Berdosa besar khianat. Apatah lagi khianat kepada mandat rakyat. Ini berkaitan dengan agama.

"Dosa ini kena hindari, jangan dekat, apa lagi buat. Tiba tiba pimpinan Pas menunjukkan teladan buruk meruntuhkan kerajaan. Meruntuhkan kerajaan haram hukumnya. Beratus kali diratib (kepada penyokong) tetapi dia sertai juga kerja itu.

"Dari situlah Pas menjadi bukan Pas lagi. Pas melanggar hukum agama. Jadi Pas kena badi dia sendiri

"Bila dia menceburkan diri dengan kekotoran, tak lama lepas itu Umno menghina dia, buang dia," kata Azan ketika dihubungi.

Menurut mantan Ahli Parlimen Indera Mahkota itu, huru hara dalam Pas ketika ini bukan sahaja terjadi di peringkat Persekutuan tetapi di negeri Terengganu sendiri pun rakyat melihat parti tersebut gagal mentadbir.

Malah kata Azan, ulama Pas seperti Ahli Parlimen Kuala Nerus dengan berani meninggalkan parti itu

"Ini bukan berita kecil. Keluar dari Pas kalau dulu macam keluar dari Islam. Tiba tiba pimpinan besar dia, Setiausaha Majlis Syura Ulama keluar Pas, umumkan begitu sahaja.

"Adakah maknanya keluar dari Islam? Tak ada, keluar Pas tak keluar dari Islam. Allah tunjuk kepada rakyat kerana penipuan Pas menggunakan agama, akhirnya jadi begini.

"Saya rasa nasib Pas di Terengganu tak ubah seperti nasib yang ditunjukkan YB Kuala Nerus, (Khairuddin) Takiri ini, dia tinggalkan Pas dan tak jadi kafir. Ahli Pas selama ini kena tipu," kata Azan lagi.

Ke hadapan, Azan meramalkan Pas akan dipersoalkan ahlinya sendiri, dipandang sebelah mata oleh Umno dan kemungkinan kehilangan kepercayaan rakyat dalam PRU ke 15.

 

RAFIZI DEDAH KES NAJIB- HUSAM MUSA DEDAH KES KELANTAN : NEGERI ISLE KELANTAN BAGI CINA KAPIR URUS LADANG DURIAN KO ? ISHHH...ISHHHH

 







HUSAM MUSA


Carian SSM menunjukkan temuan berikut :

Pengarah-pengarah bagi Syarikat Sindiyan Sdn Bhd :

1.GAN BOON TIAN

2.CHAI CHUN HEE

3. ROSHAIMI BIN RAZAK

4. CHE CHONG HA

Ikut berita bertarikh 25 Feb 2022 - Tmb Kelantan menyebut peladangan Musang King seluas 7,500 ekar di Gua Musang itu 'dikendalikan' oleh Syarikat Sindiyan Sdn Bhd.

Ikut rekod SSM yg sama, Sindiyan Sdn Bhd ada membuat 'charge/gadaian' dari tanahnya di Lojing seluas 9,588 ekar.

Senarai gadaian Sindiyan ikut rekod SSM adalah seperti berikut :

1. Charge Number : 001

Jumlah Gadaian : 5.46 juta

Tarikh: 26-03-2008

Bank: KUWAIT FINANCE HOUSE (MALAYSIA)

BERHAD

2. Charge Number : 002

Jumlah gadaian : 20 juta

Tarikh : 04-09-2015

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

3. Charge Number : 003

Jumlah gadaian : 36,209,073.00

Tarikh : 08-01-2019

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

4. Charge Number : 004

Jumlah gadaian : 36,209,073.00

Tarikh : 08-01-2019

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

5. Charge Number : 005

Jumlah gadaian : 36,209,073.00

Tarikh : 08-01-2019

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

6. Charge Number : 006

Jumlah gadaian : 36,209,073.00

Tarikh : 28-03-2019

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

7. Charge Number : 007

Jumlah gadaian : 36,209,073.00

Tarikh : 26-04-2019

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

8. Charge Number : 008

Jumlah gadaian : 36,209,073.00

Tarikh : 02-10-2019

Bank : BANK PERTANIAN MALAYSIA BERHAD

Bijak Kerajaan Kelantan?

Bertuah Rakyat Kelantan atau bertuah Sindiyan?

=========

Baca Penulisan Sebelum ini :

1.Tanah Kelantan -

Orang Sama Dapat Keuntungan Bertimpa-Timpa?https://www.facebook.com/hjhusammusa/posts/506238204202872

2. Pertanyaan Untuk MB (2) :Ladang Musang King

https://www.facebook.com/hjhusammusa/posts/505732830920076

3.Pertanyaan Untuk MB : Ladang Musang King 7,500 Ekar https://www.facebook.com/hjhusammusa/posts/504943857665640

4. Mana Tanah Negeri Untuk Rakyat Biasa?https://www.facebook.com/hjhusammusa/posts/503587847801241

 

'PH hadapi persepsi buruk, harus bina naratif baharu' - Chang Lih Kang


 

Kekalahan demi kekalahan sejak Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka seharusnya menyedarkan Pakatan Harapan (PH) dan KEADILAN bahawa persepsi yang dicipta oleh BN dan Pas terhadap gabungan itu telah melekat dalam di hati rakyat.



Bagi Naib Presiden KEADILAN, Chang Lih Kang, kekalahan di PRN Johor baru baru ini lebih kepada pengundi tidak boleh move on terhadap imej buruk 22 bulan kerajaan PH yang KEADILAN juga ikut serta di dalamnya.



"Saya rasa kekalahan demi kekalahan itu sangat sukar untuk ditelan, dan saya rasa ini mungkin salah satu petunjuk bahawa rakyat belum yakin untuk undi kita balik.



"Walaupun PRU 2018 mereka undi PH tetapi kali ini mereka belum bersedia untuk undi kita balik. Saya rasa ini sesuatu yang kita perlu muhasabah



"Ada dua perkara pokok. Pertama naratif. Saya rasa mungkin isu yang kita bangkitkan tidak menyentuh hati pengundi.



"Isu yang diutarakan BN atau Najib misalnya bangkitkan pengeluaran duit RM10,000 KWSP. Di sebelah sana PN juga, Muhyiddin Yassin membangkitkan isu perlupusan hutang 80% peneroka Felda. Ini isu menyentuh hati rakyat biasa



"Isu yang PH bangkitkan pula hal biasa, walaupun kita rasa penting tetapi ia isu nasional seperti rasuah, 1MDB. Orang sudah tahu dan mereka telah buat keputusan dalam PRU 14, maka dalam PRN isu seperti ini sukar menyentuh hati pengundi.



"Oleh itu kita perlukan naratif baru," katanya dalam forum mata terbitan Studio Keadilan, malam tadi.



Menurut Lih Kang lagi, sepanjang dua dekad lalu KEADILAN lebih mudah untuk mempromosikan dorinya sebagai parti progresif berbilang kaum yang tidak wujud dalam kebanyakan parti parti politik di Malaysia.



Bagaimanapun, katanya selepas PRU ke 14 terdapat begitu banyak parti berbilang kaum yang wujud.



Tegas Lih kang, hal itu memerlukan pemikiran semula mengenai imej KEADILAN dan juga penjenamaan semula bagi menghakis persepsi negatif yang telah dibina musuh.



"Kita dalam politik yang penting persepsi. Kalau persepsi sudah dibentuk payah mahu tukar, biar pun persepsi itu bukan fakta (yang benar).



"22 bulan PH memerintah musuh kita bentuk persepsi bahawa kita gagal dalam pentadbiran. Kita nak tukar persepsi itu akan makan masa. Namun kita masih ada peluang walaupun kita rasa PRU makin dekat.



"Jadi kita tak perlu sentuh 22 hal bulan itu. Kita pergi ke naratif baru. Misalnya masalah ekonomi, sebab dalam PRN Umno berjaya mainkan isu ekonomi. Rakyat nak jaga periuk nasi mereka. Rakyat juga takut Covid, bagaimana kita nak tangani itu?



"Saya kena akui apa yang kita bawa waktu ini jauh dari hati rakyat (dan perlu naratif baharu)," katanya.



Justeru, Lih Kang berharap pemilihan parti yang akan membawa semula pakar strategi KEADILAN Rafizi Ramli ke arus perdana parti diharap akan merobah persepsi ke atas parti.



Beliau berharap dengan pasukan PRU 14 bergabung semula, rakyat akan lebih tertarik untuk mengundi KEADILAN.

 

Tidak halang perkahwinan bawah umur, KEADILAN bantah sikap menteri pembangunan wanita

 


Pendirian Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat (KPWKM) Datuk Seri Rina Harun bahawa Kerajaan tidak mempunyai sebarang rancangan bagi mengharamkan perkahwinan bawah umur dan hanya ‘mengurus’ isu tersebut melalui pendidikan, advokasi, pengukuhan institusi keluarga serta sokongan sosioekonomi dalam masyarakat ditentang oleh pemimpin wanita KEADILAN.

Menurut mereka, KPWKM tidak wajar bersikap bertentangan dengan usaha serta langkah yang telah diambil oleh mantan Menteri Wanita dan pentadbiran dua kerajaan terdahulu.

"Pelan Strategik Kebangsaan yang dimulakan oleh Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail merupakan gandingan kepada tindakan konkrit pindaan undang-undang bagi menangani masalah perkahwinan bawah umur. Pelan tersebut mengandungi program tindakan membabitkan 61 agensi peringkat Kerajaan Persekutuan dan negeri.

"Blueprint strategik yang telah diwujudkan meliputi undang-undang keluarga Islam, termasuk hukum syarak, perkahwinan dan adat negeri, yang terletak di bawah bidang kuasa negeri dalam jadual Kesembilan, Bahagian Dua - Senarai Negeri, Perlembagaan Persekutuan menerusi draf pindaan Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta 303), yang bertujuan menetapkan umur minimum perkahwinan bagi wanita kepada 18 tahun.

"Pendirian Menteri Datuk Seri Rina Harun menggagalkan usaha sebelumnya, lebih lebih lagi di kala pandemik yang memangsakan lebih ramai anak gadis daripada keluarga kurang berkemampuan yang paling berisiko terjerumus dalam perkahwinan kanak-kanak," kata Ahli Parlimen KEADILAN dalam satu kenyataan.

Menurut mereka lagi, statistik 2020 telah menunjukkan seramai 445 pelajar sekolah dikesan tidak menamatkan sesi persekolahan untuk berkahwin dan melibatkan 411 pelajar perempuan serta 34 orang pelajar lelaki.

Oleh itu, kata pimpinan KEADILAN, sewajibnya Menteri meneruskan usaha sebelumnya dan berunding dengan tujuh negeri yang tidak bersetuju untuk meminda perundangan berkaitan iaitu Sarawak, Pahang, Terengganu, Perlis, Negeri Sembilan, Kedah dan Kelantan.

"Negeri Selangor telah bertindak meminda enakmen mereka manakala lima negeri lain telah menyatakan persetujuan untuk meminda perundangan, termasuk Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Sabah, Johor, Melaka dan Perak.

"Kami menggesa Menteri Wanita agar kembali kepada langkah konkrit seiring dengan tanggungjawab serta amanah untuk melindungi wanita, kanak-kanak dan masyarakat rentan.

"Usaha melindungi dan membendung eksploitasi kanak-kanak perlu dimulakan dengan reformasi perundangan yang sudah pun bermula di dua negeri. Jangan berdolak dalih dan menggagalkan usaha lampau itu," kata mereka lagi.

Kenyataan bersama tersebut dikeluarkan oleh Ahli Parlimen Permatang Pauh, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Pandan Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh, Ahli Parlimen Petaling Jaya Maria Chin Abdullah, Ahli Parlimen Sekijang Natrah Ismail, Ahli Parlimen Merbok Nurin Aina Surip, Ahli Parlimen Tangga Batu Rusnah Aluai, Ahli Parlimen Hulu Selangor June Leow Hsiao Hui dan Ahli Dewan Negara Senator Fadhlina Sidek.


(function() { var d = document, w = window; w

Dahului Saifuddin lebih 10,000 undi, Rafizi hampiri jawatan no 2 PKR

  FMT Reporters  - May 29, 2022          Calon timbalan presiden PKR Rafizi Ramli mendahului di tujuh negeri  dengan satu negeri sahaja dime...