[[LIVE]] 7.8.2021 Perpecahan UMNO - siapa bakal tumbang? atau sekadar sa...

isu semasa

Pemuda ini kata Pas dah ketepikan prinsip, kini nak balas dendam?

 

Pemuda ini kata Pas dah ketepikan prinsip, kini nak balas dendam?


 

Apa yang BERSATU/PN buat sekarang kepada UMNO sebijik cara UMNO mengenakan PAS & Pakatan Rakyat waktu sama sama jadi Pembangkang dulu.

*Sekarang PAS boleh gadai prinsip mereka dulu, bersama-sama BERSATU zalimi UMNO balik.*

Mereka pernah dizalimi, ditindas dan ditikam oleh Umno berkali-kali.

Tak sangka bila mereka berkuasa, mereka PEJAM MATA shja apa yang PN buat pada UMNO.

Agaknya mereka nak kata PADAM MUKA?

Tapi di mana sikap dan prinsip mereka dulu? Islam tak ajar macam tu

Sumber: https://www.facebook.com/10




Mujahid kata pelantikan Peja sebagai penasihat PM bazirkan duit rakyat


Panas! Mujahid kata pelantikan Peja sebagai penasihat PM bazirkan duit rakyat


Pemimpin pembangkang melihat pelantikan Ahmad Faizal Azumu sebagai penasihat khas perdana menteri sebagai habuan kepadanya untuk terus menyokong Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin.

Setiausaha agung PKR, Saifuddin Nasution berkata, tiada keperluan mendesak untuk Muhyiddin melantik seorang penasihat bertaraf menteri.

“Yang boleh difikirkan hanya ini satu lagi politik beri habuan untuk pelihara sokongan kepada perdana menteri.

“Pelantikan ini tiada kena mengena dengan kepentingan rakyat yang sedang bergelut dek pandemik Covid-19, hilang kerja dan hilang pendapatan,” katanya kepada Malaysiakini.

Dia berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai pelantikan Faizal sebagai penasihat khas PM kelmarin.

Menurut Pejabat Perdana Menteri, Faizal yang juga Timbalan Presiden Bersatu  akan bertanggungjawab menasihati Muhyiddin dalam hal ehwal jalinan komuniti, komunikasi masyarakat dan pembangunan sosioekonomi.

Pelantikan itu dibuat selepas Muhyiddin berjanji akan membawa usul undi percaya pada sidang parlimen yang dijadualkan bulan depan, susulan tekanan terus menerus berhubung keabsahan jawatannya sebagai perdana menteri.

Sementara itu, Pengerusi Pakatan Harapan (PH) Perak, Mujahid Yusof turut mempertikaikan pelantikan tersebut dengan menyifatkannya sebagai pembaziran duit rakyat.

Mujahid yang juga ahli parlimen Parit Buntar berkata, tindakan tersebut merupakan “penyambung nyawa” Muhyiddin untuk terus kekal sebagai perdana menteri.

“Saya tidak faham kenapa Muhyiddin begitu meminati memberi jawatan jawatan yang tak bermanfaat kepada seseorang.

“Adakah kerana Muhyiddin diugut dan cara mendiamkan ialah dengan memberi jawatan? Ini adalah pembaziran duit rakyat dan cara perdana menteri menyambung ‘nyawanya’ dengan cara memberi jawatan,” katanya.

Bahan jenaka, memalukan

Ketua Pemuda DAP Howard Lee pula berkata pelantikan tersebut merupakan cerminan kepada kegagalan kerajaan Perikatan Nasional kerana masih memerlukan tambahan jawatan walaupun mempunyai jumlah menteri dan timbalan menteri yang banyak.

“Kenapa tidak terus dilantik menteri? Adakah kerana Muhyiddin tahu ia tidak akan diperkenankan?

“Perdana menteri bertarung nyawa politiknya hendak memberi habuan kepada timbalan presiden partinya?

“Seorang ketua kerajaan negeri yang hilang majoriti diupah menasihati perdana menteri yang diragui majoritinya semenjak pelantikannya. Bahan jenaka yang memalukan negara,” kata Adun Pasir Panji itu.

Sementara itu, bekas perdana menteri Najib Razak turut mengambil peluang menyindir pelantikan tersebut dengan membangkitkan insiden Faizal gagal mendapat sokongan majoriti daripada wakil-wakil rakyat di Perak dalam undian percaya pada Disember lalu, sehingga hilang jawatan sebagai menteri besar Perak.

“Baru saya faham kenapa PM8 (Muhyiddin) tiba-tiba berani buat undi percaya dalam parlimen.

“Rupanya yang hilang majoriti sudah diberi nasihat baik dari yang hilang majoriti,” kata Najib menerusi hantaran di Facebooknya kelmarin.

(LIVE) Mahfuz Omar & Ridzwan Abu Bakar: Malaysia "Negara Kartun"

KELIRUKAN AGONG DERHAKA TERTINGGI

KAH..KAH...KAH.....TAK PAYAH MUHYIDDIN ..AKU PUN BOLEH KALAU AKU PEGANG DUIT.....SEMUA RAKYAT MALAYSIA TAHU SIAPA DALAM UMNO.....

 


Panas! Pemimpin Bersatu dakwa Muhyiddin ada cara nak jinakkan Umno

 
Pemimpin Bersatu dakwa Muhyiddin ada cara nak jinakkan Umno


Berpengalaman politik lebih 40 tahun menjadi senjata bagi Perdana Menteri Muhyiddin Yassin “menjinakkan” Umno, kata Pengerusi Bersatu Sarawak Jaziri Alkaf A Suffian.

Katanya, Muhyiddin bukanlah seorang ahli politik yang senang dibuli, selain beliau mempunyai kredibiliti menguruskan serangan bertali arus Umno terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

“PM sendiri telah mengumumkan yang beliau tidak mahu mencampuri urusan mahkamah, itu jelas dan saya sangat kagum dengan prinsip pendiriannya. Maka, tindakan yang dipilih oleh PM bahawa biarlah Parlimen menyelesaikan masalah politik ini melalui undi percaya pada Sept depan adalah pilihan sangat tepat.

“Penyelesaian oleh Tan Sri Muhyiddin ini adalah sebagai seorang ‘gentleman’ yang tidak mahu mengheret pihak lain terutama rakyat dalam kemelut ini,” katanya kepada FMT.

Ketika ditanya berkenaan sokongan Umno diperlukan pada pilihan raya umum akan datang, Jaziri berkata, kematangan politik dan politik khidmat demi rakyat perlu menjadi asas ketika ini dan pada masa depan, bukan lagi hanya laungan retorik semata-mata.

“Saya sangat percaya pada ‘politics of service’ (politik khidmat) yang mana khidmat kita adalah untuk rakyat.

“Namun, saya berpandangan untuk PRU15 (Pilihan Raya Umum ke-15) kita perlu menang bersama. Ini kerana proses pemulihan semua sektor sama ada ekonomi, sosial dan pendidikan perlu dilakukan secara bersama,” katanya.

Beliau turut menghargai dokongan Timbalan Perdana Menteri Ismail Sabri dan Ahli Parlimen Umno yang tetap teguh bersama perdana menteri walaupun mereka mungkin berhadapan tekanan daripada parti sendiri.

Katanya, peletakan jawatan Shamsul Anuar Nasarah sebagai menteri tenaga dan sumber asli, disusuli Noraini Ahmad sebagai menteri pengajian tinggi, disifatkan sebagai pilihan peribadi.

“Banyak agensi kerajaan, penjawat awam, pensyarah mahupun pelajar terjejas akibat tindakan ini. Mereka melihat kepada kepimpinan menteri membantu selesaikan atau meminimumkan kemelut dalam kementerian akibat Covid-19 ini.

“Maka, jika menteri meninggalkan kementerian ia adalah satu tindakan tidak bertanggungjawab yang akhirnya mampu menjejaskan Pelan Pemulihan Negara (PPN) yang sudah dirancang,” katanya.

Ahli parlimen Dap dakwa ditawar RM30 juta dan jawatan menteri

 


Panas! Ahli parlimen Dap dakwa ditawar RM30 juta dan jawatan menteri


Ahli Parlimen Ipoh Barat, M Kulasegaran hari ini membuat laporan polis berhubung dakwaan terdapat individu tidak dikenali cuba menyogoknya menyokong Perikatan Nasional (PN) dengan menawarkan habuan wang tunai bernilai RM30 juta serta dilantik menteri.

Kulasegaran berkata, individu berkenaan bertindak menghantar dua mesej melalui WhatsApp menerusi Setiausaha Sulitnya, Jeremy Chuah.

“Kandungan kedua-dua mesej berkenaan adalah mengenai tawaran posisi menteri, wang, peruntukan penuh kepada konstituensi Ipoh Barat dan lain-lain insentif.

“Ini sangat jelas membuktikan bahawa perbuatan ini mengandungi unsur rasuah untuk ‘membeli’ Ahli Parlimen Ipoh Barat,” katanya ketika hadir untuk membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh, di sini, hari ini.

Naib Pengerusi Kebangsaan DAP itu berkata, individu terbabit sudah beberapa kali cuba menghubunginya dan juga Setiausaha Sulitnya itu namun tidak dilayan sehingga individu berkenaan dikatakan bertindak mahu bertemu empat mata hari ini.

“Kita ini dipilih rakyat, maka rakyatlah yang membuat keputusan dan kita di sini sebagai wakil rakyat bukan untuk dijual beli.

“Malah, kita percaya penuh bahawa dalam DAP kesemua 42 Ahli Parlimen yang sebelum ini berada dalam kerajaan dan ketika ini menjadi pembangkang tidak pernah lari dan akan berkhidmat untuk rakyat.

“Jadi, kita tidak perlu semua ganjaran ini dan kita akan kekal pada posisi ini sehinggalah mungkin nanti kita akan dilantik semula sebagai kerajaan,” katanya.

Katanya, pihaknya berharap polis membuat penyiasatan penuh terhadap kes berkenaan kerana ia adalah satu kesalahan yang besar.

DEMI MENYONDOL UNTUK JAWATAN, PAS JADI BATU API

 


Panas! Pas puji ahli parlimen Umno langgar arahan parti


Panas! Pas puji ahli parlimen Umno langgar arahan parti

PAS berkata peletakan jawatan mana-mana menteri Umno hanya akan mengganggu proses pemulihan negara.

Memuji tindakan ahli parlimen Umno yang terus kekal memegang jawatan masing-masing dan pada masa mengabaikan arahan pimpinan parti, PAS berkata langkah tersebut membuktikan menteri terbabit memberikan tumpuan untuk menstabilkan politik dan ekonomi negara sambil memerangai Covid-19.

Timbalan Presiden PAS Tuan Ibrahim Tuan Man menambah parti itu mengucapkan terima kasih kepada semua ahli parlimen Umno yang kekal memberikan sokongan kepada Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri.

“Kita sedia maklum sekurang-kurangnya tiga ahli Parlimen Umno iaitu Ismail Sabri Yaakob (Timbalan Perdana Menteri), Khairy Jamaluddin (Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi) dan Dr Adham Baba (Menteri Kesihatan) sedang menggalas tugasan penting dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN).

“Sekiranya berlaku peletakan jawatan, maka proses pemulihan negara akan terganggu,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Umno kini berdepan dengan penentangan sesetengah ahli parlimen parti itu apabila meneruskan sokongan masing-masing kepada Muhyddin dan Perikatan Nasional (PN) di sebalik arahan agar mereka meletak jawatan.

Setakat ini hanya dua daripada sembilan menteri Umno yang melepaskan jawatan mereka daripada kabinet kerana mengikut arahan parti iaitu Shamsul Anuar Nasarah dan Noraini Ahmad.

Semalam Naib Presiden Umno Ismail Sabri Yaakob bersama pemimpin kanan BN menyatakan mereka akan terus berkhidmat dalam kabinet Muhyiddin dan sebarang usaha menjatuhkan Muhyiddin mestilah melalui parlimen.

Ismail Sabri yang dilantik menjadi timbalan perdana menteri baru-baru ini juga menganggap usaha mengetepikan Muhyiddin di luar parlimen sebagai menderhaka kepada titah Yang di-Pertuan Agong.

Tidak seperti ahli parlimen Umno yang memberikan sokongan kepada Muhyiddin atas kapasiti peribadi, PAS pula kini adalah parti komponen kepada PN di sebalik piagam yang dimeterai bersama Umno sebelum ini.

Tuan Ibrahim berkata PAS menyeru agar ahli parlimen lain untuk bersama dan bersatu padu menyokong PPN yang diperkenalkan Muhyiddin.

“Keadaan sekarang bukan masa untuk berpecah belah,” katanya.


Aliran teguh bersetiakawan bersama Sarajun Hoda

 

SARAJUN HODA ADALAH AHLI  DAN BEKAS EXCO ALIRAN



Aliran kecewa dengan tindakan undang-undang yang diambil ke atas bekas ahli jawatankuasa eksekutif kami, Sarajun Hoda Abdul Hassan, yang juga pernah berkhidmat sebagai timbalan pengerusi Bersih.

Kami mengambil serius perkara ini melibatkan penyiaran kandungan Facebook oleh Sarajun pada tengah malam pada 26 April dan kemudiannya diturunkan pada keesokan paginya, ketika rakyat Malaysia sedang fokus akan beberapa perkara sejak beberapa hari yang lalu.

Antaranya beberapa peristiwa melibatkan hartal doktor kontrak, perhimpunan protes #Lawan digerakkan anak muda di Kuala Lumpur serta penggunaan kuasa melampau polis menutup jalanraya ke Parlimen – di atas arahan pemimpin Perikatan Nasional – sekaligus menghalang 107 Ahli Parlimen dari menjalankan tanggungjawab sebagai wakil yang diundi rakyat.

Juga berikutan tindakan kurang berkesan pentadbiran PN di dalam membendung Covid yang sekaligus mengakibatkan bilangan kematian meningkat serta kes positif yang menaik.

Jika pun status Facebook dibuat Sarajun boleh dikira kasar, beliau kemudian memadamnya dalam beberapa jam. Dapat dibayangkan hanya segelintir orang yang dapat melihat hantarannya yang asal. Sebenarnya, apa yang kemudiannya disebarkan adalah komen seseorang tentang hantaran Sarajun dan ia disalah tanggap kepada yang lain, mengakibatkan hantaran ini kemudiannya dilaporkan kepada polis.

Tidak dapat disangkal, tindakan undang-undang terhadap Sarajun Hoda, seperti penahanan aktivis lainnya sekarang, adalah percubaan untuk mengalihkan perhatian dari kegagalan pemimpin PN, proses parlimen yang dipinda sesuka hati serta pergulatan besar yang dilakukan mereka.

Ingatan kami bersama dengan Sarajun ketika tempoh yang mencabar ini. Kami merasakan tindakan perundangan ini adalah pencabulan kepada keadilan. Tiada keperluan untuk Sarajun digari selama enam jam ketika dalam tahanan. Apatah lagi meminta beliau untuk menyerahkan pasport dan melaporkan pada pihak berkuasa setiap bulan untuk enam bulan seterusnya.

Sarajun ke Taiping sendiri bagi mendengar perbicaraan seperti yang diminta. Apatah lagi, beliau hanya berkongsi komen di dalam Facebooknya sendiri, yang kemudiannya dipadam dalam masa beberapa jam.

Aliran bersetiakwan bersama Sarajun. Kami pasti Sarajun tidak akan membiarkan layanan sebegini membungkam semangatnya yang bergelora bagi memperjuang keadilan.

Jawatankuasa eksekutif Aliran
3 Ogos 2021

Terjemahan oleh: Zikri Rahman

UMNO MAKIN KELIRU DENGAN PARTI SENDIRI

 


MKT Umno ada kuasa mutlak tangguh pemilihan parti, kata Ahmad Maslan



Ahmad Maslan berkata beliau berharap penjelasan itu menyelesaikan polemik antara Umno dan JPPM.

PETALING JAYA: Peguam Umno berpandangan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) mempunyai kuasa mutlak untuk menangguhkan pemilihan Umno selama 18 bulan seperti pemakluman dibuat kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (JPPM).

Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan berkata, ini selaras dengan Fasal 10.16 Perlembagaan Umno.

“Keputusan mesyuarat MKT pada 7 Julai 2021 yang dimaklumkan kepada JPPM melalui surat Umno bertarikh 30 Julai 2021 hanyalah untuk mengesahkan keputusan yang dibuat melalui resolusi pekeliling pada 18 Jun 2021.

“Pentafsiran yang diberikan oleh peguam cara Umno terhadap Fasal 10.16 Perlembagaan Umno dengan jelas menyatakan bahawa penangguhan pemilihan Umno adalah kuasa mutlak MKT. Oleh sebab itu, Umno hanya perlu memaklumkan kepada pihak JPPM,” katanya ketika sidang media khas menjelaskan isu penangguhan pemilihan parti antara Umno dengan JPPM.

Ahmad turut memaklumkan, isu yang dibangkitkan JPPM dalam surat bertarikh 6 Ogos 2021, bahawa tempoh pemegang jawatan MKT bagi penggal 2018/2021 telah tamat pada 30 Jun 2021, tidak lagi berbangkit.

Semalam Ketua Pengarah JPPM Jasri Kasim dilaporkan berkata, keputusan MKT Umno menangguhkan pemilihan parti selama 18 bulan adalah tidak sah kerana dibuat selepas tempoh pemegang jawatan MKT bagi penggal 2018/2021 tamat pada 30 Jun lalu.

Sehubungan itu, Jasri meminta Umno membuat permohonan penangguhan mesyuarat agung atau pemilihan, dengan mengemukakan cadangan tarikh kepada JPPM dalam tempoh terdekat.

Ahmad Maslan turut memaklumkan berdasarkan kronologi, MKT Umno mula memutuskan penangguhan pemilihan parti tahun ini pada 19 Februari lalu, sebelum merujuknya kepada ROS, Kementerian Kesihatan (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) antara 27 April dan 24 Mei.

Katanya, MKT secara bersemuka pada 25 April 2021 di Aras 39, Menara Dato Onn, membuat keputusan untuk merujuk kepada JPPM dan Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi mendapatkan pandangan berhubung mengadakan mesyuarat dan pemilihan parti dalam suasana pandemik Covid-19 di Malaysia.

Pada 18 Jun lalu, 52 daripada 56 ahli MKT Umno secara resolusi edaran bersetuju menangguhkan pemilihan parti kerana tidak pernah melaksanakannya secara maya.

“Pihak JPPM juga telah memperakui penerimaan surat Umno bertarikh 24 Jun 2021 melalui surat ROS bertarikh 19 Julai 2021 yang antara lain menyatakan bahawa JPPM tiada halangan terhadap penangguhan pemilihan parti Umno.

“Keputusan ini mematuhi Fasal 10.16 Perlembagaan Umno.”

Ahmad Maslan berkata, beliau berharap penjelasan berkenaan dapat menyelesaikan polemik antara Umno dan JPPM.

SULTAN BUKAN TUHAN Tamrin Tun Ghafar (ULANGSIAR DI BLOG BELIAU)

 

SULTAN  BUKAN  TUHAN

 

Tamrin Tun Ghafar

Isnin 05/03/18

(1-36)

 

1. “Jika you batalkan juga  pindaan ini , saya akan tentang you habis-habisan. You tahu kan negara ini hak siapa . Yes, hak rakyat , bukan hak mereka. 

 

2. “Mereka ini kena patuh Perlembagaan dan undang-undang . Mereka bukan Raja Mutlak  saperti  Raja-Raja Arab . Rakyat yang meletakkan mereka di situ”.

 

3. Saya tersentak melihat wajah serius dan kata-kata tegas ayah saya, Pak Ghafar ( arwah  Tun )  apabila Dr. Mahathir ( Tun ) menelefon beliau memaklumkan hasratnya tidak mahu meneruskan cadangan meminda Perlembagaan Negara berhubung kuasa Raja-Raja.

 

4. Ketika itu Pak Ghafar ialah Pengerusi Kompleks Kewangan yang juga salah seorang Naib Presiden UMNO.

 

5. Pak Ghafar minta saya rahsiakan perkara ini kerana tidak mahu rakyat hilang keyakinan terhadap Dr. Mahathir.

 

6. Arwah pernah juga memberitahu saya sebab-sebab beliau enggan menerima Bintang-Bintang Kebesaran atas alasan beliau tidak mahu tangan beliau terikat andainya jika berlaku pertikian diantara rakyat dengan Raja.

Katanya lagi mungkin satu hari nanti  anak-anak Raja yang tak senang dengan kita , mereka akan sewenang-wenangnya tarik balik pingat yang diberi oleh bapa mereka kepada kita  . Lagi pun, sambung beliau, itu semua (Pingat dan Gelaran) bukan boleh membantu  kita di dalam kubur nanti.

 

7. Ayahanda Tun Ghafar  meninggal pada 23hb April 2006 pada umur 81 tahun. ALFATIHAH.

 

8. Rahsia ini terpaksa saya kongsikan bersama kerana kebelakangan ini saya lihat ada di kalangan Raja-Raja sama ada mungkin terlupa atau tidak tahu punca mengapa dua kali Perlembagaan Negara  TERPAKSA  dipinda, justeri mereka terus berdendam dan menyalahkan Tun Dr. Mahathir seolah-olah  beliau sesuka hati dan beria-ia sangat yang mahu kedua dua Perkara dalam Perlembagaan itu dipinda.

 

9. Perlu saya berterus terang selepas meninggalkan UMNO dan PAS dan Deklarasi Rakyat yang dipimpin sendiri oleh Tun Mahathir, saya tidak lagi menganggotai mana-mana parti politik mahu pun NGO.

Perkara ini pernah saya maklumkan juga kepada YAB Datuk Seri Najib sendiri.

 

10. Saya lebih senang begini, memberi pandangan dan teguran2 secara bebas.

 

11. Terserahlah kepada sesiapa membuat andaian dan interpretasi terhadap tulisan-tulisan saya.

 

Kita semua bukan maksum. Tegur menegur dan ingat mengingat adalah amalan baik yang dituntut oleh agama.

 

12. Niat saya hanya

mahu melihat negara kita terus maju dan dihormati oleh dunia dan rakyat hidup aman damai tanpa kira kaum dan agama.

 

13. Setelah berbincang beberapa kali, akhirnya pada 1hb Ogos 1983, Dr. Mahathir selaku Perdana Menteri ketika itu telah membentangkan usul meminda Perkara 66 Perlembagaan Negara.

 

14. Walaupun Parlimen telah meluluskan Pindaan tersebut tetapi Raja-Raja masih enggan memberi persetujuan kerana mengikut Perkara 38 ( 4 ) 2  Raja-Raja MESTI   bersetuju dengan mana-mana pindaan Perlembagaan yang ada kaitan dengan kedudukan mereka.

 

 

15. Rakyat jelata mula marah diatas keenganan Raja-Raja memberi persetujuan. Perhimpunan demi perhimpunan membantah sikap Raja-Raja telah diadakan.

 

16. Segala rahsia dan kelemahan Raja-Raja dan keluarga mereka ditelanjangkan. Terdapat juga suara-suara dan cadangan yang ekstrim  disuarakan. Itulah perasaan rakyat terhadap Raja-Raja ketika itu.

 

17. Di sini Dr.Mahathir telah berjaya mententeramkan   keadaan, jika tidak, mungkin  hari ini tidak ada lagi Raja-Raja seperti yang pernah berlaku pada  Negeri  Melaka sejak tahun 1699 iaitu kira-kira  320 tahun dahulu atau yang pernah berlaku di negara-negara Eropah suatu masa dulu.

 

18. Bagi mengatasi kemelut itu, Majlis Tertinggi UMNO telah melantik Pak Ghafar mengetuai rombongan UMNO bagi berbincang dengan kesemua Raja-Raja. Ia berlangsung di Istana Kayangan , Selangor. Turut dalam rombongan itu ialah Datuk Harun Idris ( bekas MB Selangor ), Datuk Kamaruddin Md. Isa ( bekas MB Perak ), Datuk Mustapha Jabar ( Setiausaha Agung ) dan Puan Marina Yusoff.

 

Raja-Raja pula dibantu oleh Raja Aziz Addrause, seorang pakar undang-undang yang terkenal.

 

19. Akhirnya mereka (Raja-Raj dan peguam  mereka) bersetuju dengan hujah Pak Ghafar bahawa TIDAK ADA terdapat mana-mana perkara  dalam Perlembagaan yang mengatakan Raja-Raja  berhak atau punyai kuasa menolak mana-mana Bill yang diluluskan oleh Parlimen, justeru  mereka ( Raja2 ) BERSETUJU dengan Pindaan Perkara 66 Perlembagaan itu.

 

20. TIDAK  ADA  RAJA  JIKA  TIDAK  ADA  RAKYAT kerana  rakyatlah

yang mengangkat seseorang itu menjadi Raja.

 

21. Saya pernah dengar  cakap-cakap  kononnya  ada terdapat  amalan di mana Raja-Raja  perlu meneliti dan meluluskan senarai calon dari parti memerintah sama ada sipolan-sipolan itu boleh bertanding atau sebaliknya . Begitu juga kononnya sama ada sesorang itu boleh dilantik sebagai EXCO  atau tidak turut ditentukan oleh  Raja berkenaan.

 

Semua amalan ini termasuk meminta mana-nana parti yang telah mendapat kepercayaan dan mandat rakyat menghantar 3 nama kepada Raja untuk dipilih sebagai Menteri Besar dan cakap-cakap kononnya ada Raja  yang TIDAK  AKAN melantik sipolan-sipolan sebagai Ketua Pentadbir Kerajaan jika parti  yang menang tidak digemarinya - ini semua adalah amalan yang terang-terang bertentangan dengan Perlembagaan dan Undang-Undang negara.

 

22. Jika amalan ini berterusan , maka Pilihanraya adalah sia-sia sahaja. Lebih baik Raja lantik sahaja sesiapa yang mereka suka sebagai Bendahara ( Ketua Kerajaan ) sepertimana yang pernah dilakukan oleh Raja-Raja di zaman Kesultanan Melaka dahulu.

 

23. Lagi pun cuba bayangkan di mana Raja-Raja nak letakan diri jika sekiranya parti yang mereka tak minat itu mendapat sokongan majoriti rakyat bagi mentadbir Negara atau Negeri.

 

24. Pindaan Perlembagaan kedua berlaku apabila seorang rakyat biasa, Douglas  Gomez  dipukul dengan teruk oleh Sultan Mahmod Iskandar dari Johor. Insiden ini berlaku di Istana Johor pada 30hb November 1992.

 

25. Usul yang dibawa oleh Pak Ghafar dan diluluskan  pada  10hb Disember 1992  adalah bagi mewujudkan Mahkamah Khas untuk membicarakan mana-mana Raja yang melanggar Perlembagaan dan Undang-Undang. Jika didapati bersalah, hukuman keatasnya adalah mengikut undang-undang yang sedia ada.

 

26. Ekoran penubuhan Mahkamah Khas itu, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah adalah Raja yang pertama sekali diheret ke Mahkmah. Ia berlaku pada 1995.

 

27. Adalah  tidak ruginya jika sekiranya Raja-Raja membincangkan sesama sendiri perkara-perkara yang boleh dan yang tidak boleh dilakukan mengikut Perlembagaan dan Undang-Undang Negara.

 

28. Raja-Raja mestilah menunjukkan contoh dan teladan yang baik yang boleh diikuti oleh rakyat jelata.

 

29. Anak ketam tidak akan dapat berlari betul selagi bapa ketam tidak berjalan betul terlebih dahulu.

 

30. Jika sekiranya mana-mana Raja merasakan mereka boleh berkhidmat lebih hebat untuk rakyat, maka jalan yang sebaik-baiknya  ialah mereka turun takhta dan bertanding dalam pilihanraya.

 

31. Saya masih teringat kata-kata Sultan Mahmod Iskandar  dari Johor yang berbunyi -

"AKU  BUKAN  TUHAN  YANG  PATUT  DISEMBAH"

 

32. Saya memohon maaf jika terdapat sebarang kesilapan fakta dalam tulisan ini.

 

33. Tulisan ini akan saya serahkan kepada Raja-Raja melalui Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dalam masa terdekat ini.

 

34. Saya bertanggungjawab di atas tulisan ini.

 

35. HAK  MENGUNDI  IALAH  HAK  RAKYAT.

 

36. Mohon dikongsikan kepada mereka yang cintakan sistem Raja Berperlembagaan seperti yang kita amalkan sekarang.

 

Terima Kasih.

 

YANG DIPERTUAN AGONG BOLEH DEDAH SENARAI MP YANG SOKONG MAHIADDIN


MOHD SAYUTI OMAR


Pembangkang tidak berpuas hati dengan penerimaan Yang di-Pertuan Agong terhadap dakwaan Mahiaddin yang perdana menteri itu masih mempunyai sokongan mencukupi.

Dalam perutusan khas tengah hari tadi Mahiaddin mengatakan beliau masih mendapat sokongan majoriti dan perkara itu telah disembahkan kepada Yang di-Pertuan Agong.

Dengan menerima oleh Yang di-Pertuan Agong terhadap dakwaanya itu menyebabkan beliau tidak meletak jawatan dan kekal sebagai perdana menteri.

Beberapa jam selepas Mahiaddin membuat perutusan menjelaskan perkara itu, pembangkang mempersoalkan angka yang diberikan Mahiaddin kerana sebelum ini mereka yakin bahawa sokongan kepada Mahiaddin sudah tidak mencukupi lagi.

Pembangkang juga meperakui yang pendirian mereka masih kekal menolak Mahiaddin, ertinya tidak ada mana-mana kelompok dari pembankang yang pusing atau berpaling tadah menyokong Mahiaddin.

Dalam pada itu presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi telah mengeluarkan kenyataan menegaskan dengan penuh yakin bahawa Mahiaddin sudah tidak mencukup majoriti lagi, apabila lapan  ahli parlimen Umno menarik balik sokongan seperti diumumkan semalam.

Menurut Zahid hari ini beliau menghantar beberapa nama lagi ahli parlimen Umno yang menarik sokongan sebagai tambahan.

Dalam perkiraan dibuat berdasarkan pengakuan Zahid dan jumlah dimiliki pembangkang terdapat 117 ahli parlimen menolak Mahiaddin dan kerajaan PN berbanding dengan 103 yang menyokong Mahiaddin. Jumlah semua adalah 220.

Perkara ini sedang menjadi polemik dalam kalangan umum dan mengelirukan. Justeru adalah baik kalau yang di-Pertuan Agong mengambil kebijaksanaan mendedah nama-nama yang dipersembahan oleh Mahiaddin yang didakwa menyokongnya itu.

Pendedahan nama-nama ahli parlimen itu dikira terbaik, dan juga bagi mengelakkan Yang di-Pertuan Agong terpedaya dengan fakta yang tidak benar dan disalah anggap oleh rakyat. Trims.

 

(function() { var d = document, w = window; w

Pakatan Harapan: Pembentangan Bajet PH Kepada Media