TINDAKAN MAYBANK SINGAPURA TARIK BALIK SAMAN NFC MELUKAKAN HATI RAKYAT

 Dari Rafizi Ramli

13 Julai 2022



Berita melaporkan hari ini bahawa Maybank Singapore Limited, anak syarikat Maybank (milik institusi pelaburan awam) telah menarik balik saman hutang terhadap Pengerusi National Feedlot Corporation (NFC), Dato’ Seri Mohamad Salleh Ismail dan dua anaknya, Wan Shahinur Izran dan Wan Izzana Fatimah Zabedah.


Saman hutang oleh Maybank Singapore itu bersabit dua pinjaman kondominium mewah di Singapura berjumlah RM8 juta.


Keputusan Maybank Singapore itu juga bermakna bank tersebut tidak boleh mengemukakan saman baru untuk menuntut jumlah hutang yang tidak dibayar.


Bagi mereka yang telah lupa mengenai skandal National Feedlot Corporation (NFC), kes ini bermula dalam tahun 2011 dan merupakan salah satu skandal kewangan dana rakyat yang mula-mula saya dedahkan. 


Dalam tahun 2012, saya dan Akmal Nasir (kini Ahli Parlimen Johor Baharu) menyamar sebagai pelanggan di restoran mewah milik NFC di Singapura untuk menjejaki kondominium-kondominium mewah yang dipercayai dibeli menggunakan dana awam. Kes NFC menjadi hangat memandangkan sejumlah RM250 juta diperuntukkan kepada syarikat milik keluarga Tan Sri Shahrizat Jalil (ketika itu Ketua Wanita Umno dan menteri persekutuan) untuk membina industri ternakan lembu tetapi berakhir dengan kegagalan. Sebahagian dana awam itu sebaliknya digunakan untuk membeli kondominium mewah di Malaysia dan Singapura.


Bukti siasatan yang mendedahkan pembelian tiga unit kondominium mewah di Singapura boleh dibaca di sini:


https://rafiziramli.com/2011/12/skandal-nfc-keluarga-dato%e2%80%99-seri-shahrizat-jalil-beli-kondominium-mewah-berharga-rm9-9-juta-di-singapura/


https://rafiziramli.com/2012/02/skandal-nfc-keluarga-dato-seri-shahrizat-jalil-mengumpul-aset-mewah-di-singapura/


Keputusan Maybank Singapore untuk tidak meneruskan usaha mendapatkan kembali hutang dari pemilik NFC (yang juga keluarga pembesar negara) sangatlah tidak sensitif kepada kepayahan rakyat biasa yang menanggung hutang sejak wabak COVID.


Rakyat tidak lupa bagaimana sukarnya untuk mendapat pelepasan dan kelonggaran dari pihak bank (termasuk Maybank) untuk menguruskan ansuran hutang mereka sepanjang tempoh dua tahun yang lepas. Ramai juga rakyat biasa yang jatuh muflis kerana gagal melunaskan hutang mereka (yang jumlahnya jauh lebih kecil dari hutang NFC kepada Maybank Singapore).


Pada masa yang sama, keluarga Tan Sri Shahrizat Jalil yang memiliki NFC dan berhutang puluhan juta wang rakyat seolah-olah mendapat layanan yang istimewa, tidak seperti rakyat kebanyakan.


Contohnya, walaupun telah kalah kes saman di Mahkamah Persekutuan, sehingga sekarang mereka belum membayar kembali sejumlah wang yang diarahkan oleh mahkamah kepada saya. Perkara ini sedang diuruskan oleh peguam saya mengikut proses undang-undang supaya mereka akur dengan perintah mahkamah dengan sewajarnya.


Dalam bulan Januari tahun ini, pemilik NFC memaklumkan kepada mahkamah mereka sedang berunding dengan Kerajaan Persekutuan untuk menyelesaikan di luar mahkamah saman kerajaan menuntut kembali RM250 juta dana yang tertunggak. Pemilik NFC mengutus surat kepada Kamar Peguam Negara agar kes saman kerajaan itu diselesaikan melalui satu kertas cadangan penyelesaian di luar mahkamah.


Berita mengenai wujudnya saman Maybank Singapore terhadap salah seorang pemilik NFC iaitu Wan Izzana Fatimah Zabedah menimbulkan tanda tanya yang lebih serius.


Bagaimana seorang yang berdepan tindakan saman hutang dan ada kemungkinan muflis (jika kalah saman hutang yang dibawa bank) boleh dilantik menjadi ahli lembaga pengarah sebuah badan penting kerajaan iaitu Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia MDEC? 


Dia juga adalah pengarah di TalentCorp dan ahli panel pelaburan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO).


Lantikan-lantikan yang berlaku ketika dia berdepan saman hutang berhubung salah guna dana awam NFC perlu disemak semula serta-merta.


Sejak UMNO kembali menjadi Kerajaan Persekutuan, ada tanda-tanda seolah-olah satu per satu kes bersabit NFC diselesaikan tanpa melalui jalan undang-undang yang sewajarnya (seperti yang perlu dilalui rakyat biasa).


Ini gambaran bagaimana sekiranya UMNO kembali berkuasa sepenuhnya di Putrajaya, skandal-skandal penyelewengan wang rakyat berkemungkinan akan ditutup begitu sahaja dan bekas-bekas pimpinan UMNO yang terpalit dengan rasuah akan bebas begitu sahaja.


Walaupun kes NFC sudah berlaku lebih sedekad, saya akan terus memantau dan tidak akan teragak-agak mempertimbangkan tindakan undang-undang dan tindakan politik untuk menuntut kembali RM250 juta dana rakyat. Jumlah itu boleh membantu petani dan penternak kecil untuk meningkatkan bekalan makanan negara, lebih-lebih lagi ketika rakyat berdepan dengan kenaikan mendadak harga makanan.


 

RAFIZI RAMLIc

Timbalan Presiden



PAS KENCING KAMI


 

SANUSI JANGAN BELIT


 

KEH...KEH...NUSI ....NUSI ..BUAT APA MUNG CAKAP GITEW...NETIZEN HENTAM KAMU SAMPAI KOYAK KE ? ALAAAA...SIKIT JA TU....SABAR LA...NANTI KITA GHENTAM LAGI KAW KAW YA

 

Banjir Baling: "Tunggu laporan agensi, saya bukan ketua kerajaan netizen" - MB Kedah



Abd Hadi Che Awang
Banjir Baling: "Tunggu laporan agensi, saya bukan ketua kerajaan netizen" - MB Kedah
Muhammad Sanusi tidak akan buat rumusan tanpa fakta yang akan dikemukakan oleh jabatan-jabatan yang berkemahiran. - Gambar Astro AWANI
ALOR SETAR: Kerajaan Negeri Kedah akan menunggu laporan terperinci daripada agensi-agensi berkaitan termasuk Jabatan Perhutanan Negeri dan Jabatan Mineral dan Geosains (JMG) sebelum membuat sebarang rumusan berkaitan punca sebenar yang menyebabkan tragedi banjir dan kepala air yang berlaku di Kupang, Baling pada 4 Julai lepas.
Menteri Besar, Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor berkata, pihaknya memberikan ruang masa yang secukupnya kepada agensi-agensi yang terlibat dalam menyiapkan laporan berkenaan mengikut kepakaran dan kemahiran masing-masing.
Dalam masa sama, Muhammad Sanusi menegaskan tidak akan sesekali menuruti desakan sesetengah pihak terutama 'netizen' untuk segera merumuskan punca tragedi berkenaan agar tidak bertentangan dengan laporan akhir yang akan dikeluarkan kelak.

 Tegas Muhammad Sanusi, beliau tidak boleh sesekali membuat rumusan tanpa fakta terutama berhubung desakan netizen yang menggesa beliau membuat kesimpulan bahawa projek tanaman durian Musang King merupakan penyebab tragedi berkenaan.
Dalam masa sama, kata Muhammad Sanusi, beliau tidak boleh sesekali mendahului jabatan dan agensi, tiba-tiba dapatan-jabatan dan agensi berbeza yang akan mengemukakan laporan berdasarkan penilaian teliti.
"Saya tidak boleh buat rumusan sendiri… sebab sebagai ketua kerajaan saya kena dengar laporan daripada jabatan dan agensi yang ada kepakaran khusus dalam bidang berkaitan.
"Saya tidak boleh pakai jabatan netizen punya pandangan sebagai ketua kerajaan. Itu ketua-ketua netizen kena pakai, jadi terpulanglah siapa nak jadi ketua netizen… kerajaan netizen boleh pakailah, saya tak boleh, saya kena pakai (laporan) daripada Jabatan Geosains, JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran), Jabatan Perhutanan, Jabatan Alam Sekitar. Semua jabatan tu kena ada 'conclusion' (rumusan), barulah kerajaan ini bergerak atas dasar yang betul," kata beliau.
Menteri Besar berkata demikian dalam sidang media selepas melancarkan Kolaborasi Inisiatif Kulim Smart Parking antara Majlis Perbandaran Kulim dan Haitech Padu Bhd di Wisma Darul Aman di sini, pada Rabu.
Minggu lalu, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Seri Takiyuddin Hassan berkata, tiada keperluan untuk mengadakan Suruhanjaya Siasatan Awam bagi mengenal pasti punca kejadian banjir dan fenomena kepala air yang berlaku di beberapa buah kampung di Baling
Beliau berkata, pelbagai jabatan teknikal yang berkaitan sedang membuat siasatan berhubung perkara itu dan akan membuat 'kesimpulan' serta menentukan punca tragedi itu.
Terdahulu, Muhammad Sanusi memaklumkan kerajaan negeri akan mengarahkan Jabatan Perhutanan Negeri itu bagi melakukan penilaian berhubung kesesuaian dan risiko pembinaan tandak-tandak takungan air di kawasan Gunung Inas.
Tambahnya, ketika ini tidak dapat dipastikan sama ada tandak-tandak yang dibina itu berisiko dan menjadi punca berlakunya bencana banjir dan kepala air ke kawasan penduduk.

KENAPA KERAJAAN MALAYSIA TAK LAWAN SULTAN SULU RAMPAS ASET?


BANJIR BALING: PEGAWAI KERAJAAN JANGAN TAKUT TEKANAN POLITIK


Al-kisah timbalan perdana menteri


MOHSIN ABDULLAH

Kata Ahli MKT Umno, Puad Zarkashi, Bersatu sokong Ismail Sabri Yaakob jadi perdana menteri “demi jawatan timbalan perdana menteri – bukan rakyat”.

Benar atau tidak, waullahualam. Setuju atau tidak, terpulang. Cuma saya berpendapat agak naif Puad berkata demikian kerana apabila sesuatu urusan atau “deal” dibincangkan (tak kiralah pasal apa) tentu ada tuntutan, tawar-menawar, dan segala macam.

Oleh itu, jika benar ada “deal” antara Naib Presiden Umno, Ismail, dengan Presiden Bersatu, Muhyiddin Yassin, perjanjian ‘kamu dapat apa dan kami dapat apa’ pasti dijalin. Bukanlah sesuatu yang memeranjatkan.

-ADVERTISEMENT-
Ads by 

Ads by Kiosked

Apatah lagi dalam konteks Ismail–Muhyiddin, bukanlah rahsia besar bahawa naib presiden Umno itu memerlukan sokongan Bersatu untuk duduk kerusi perdana menteri. Ironinya setelah Muhyiddin sendiri lepaskan jawatan itu. Agak logik jika Muhyiddin menuntut hadiah lumayan dalam bentuk jawatan timbalan perdana menteri untuk “orangnya”.

Namun bagi Ketua Penerangan Umno, Shahril Hamdan, tidak ada perjanjian antara Ismail dengan Bersatu/Perikatan Nasional (baca Muhyiddin) untuk melantik timbalan perdana menteri sebelum Ismail dilantik perdana menteri pada Ogos lalu.

Kata beliau lagi, pelantikan jawatan timbalan perdana menteri juga “tidak pernah dibincang dengan mana-mana pihak termasuk PAS dalam PN”. Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, pula mendakwa perkara itu ada dibincangkan tetapi tidak ada keputusan.

Kenyataan Sharil memberi gambaran bahawa beliau mendakwa tahu dan maklum apa jua perkembangan membabitkan Ismail. Tidakkah terfikir ada kemungkinan Ismail tidak mahu atau tidak perlu memaklumkan setiap langkahnya kepada setiap orang Umno termasuk ketua penerangan?

Malah, apakah mungkin kepimpinan tertinggi Umno sendiri turut dipinggirkan? Selaku perdana menteri, rasanya Ismail berhak pilih apa yang beliau mahu beritahu sesuatu dan kepada siapa. Tidak begitu?

Muncul pula Wan Saiful Wan Jan. Ketua penerangan Bersatu itu mendakwa Annuar Musa (orang Umno) “saksi hidup” bahawa memang ada perjanjian yang dimeterai antara Ismail dan Bersatu. Belum ada respon Annuar sehingga kini.

Tetapi beberapa laman berita memetik seorang pegawai Muhyiddin mendakwa perjanjian untuk Ismail melantik seorang timbalan perdana menteri daripada Bersatu “disaksikan seorang menteri Umno dan seorang menteri Bersatu”.

Menurut Marzuki Mohamad, yang berkhidmat sebagai ketua setiausaha sulit kanan semasa Muhyiddin jadi perdana menteri, perjanjian ditandatangani Ismail dengan Muhyiddin pada 17 Ogos 2021 tetapi sudah dipersetujui bahawa perjanjian itu tidak boleh diterbitkan. Ertinya tidak boleh ditunjukkan kepada umum. Pelik tapi benar.

Marzuki mendakwa sebagai pegawai perdana menteri ke-8 pada waktu itu, beliau terlibat secara langsung dalam penyediaan perjanjian berkenaan.

Semua kekalutan ini timbul apabila Muhyiddin mendedahkan beliau sudah berjumpa Ismail baru-baru ini dan berbincang mengenai jawatan timbalan perdana menteri. Kenapa Muhyiddin mahu bangkitkan janji mengenai kerusi TPM menjadi tanda tanya ketika ini, semasa rakyat terpalit dengan 1001 musibah masalah sara hidup dan kos barangan melambung.

Perlu diingat semasa Muhyiddin menjadi perdana menteri pada 2020, beliau tidak melantik timbalan perdana menteri. Sebaliknya Muhyiddin ketika memperkenalkan anggota Kabinetnya mengumumkan pelantikan empat menteri kanan, termasuk Ismail.

Tidak mengisi jawatan timbalan perdana menteri dan melantik empat menteri kanan yang statusnya sama rata dilihat sebagai langkah Muhyiddin ‘jaga hati’ dan elak parti komponen kerajaan PN bermasam muka. Ertinya Muhyiddin bimbang ada pihak yang berkecil hati akan “buat benda yang bukan-bukan” jika wakil parti mereka tidak dipilih sebagai timbalan perdana menteri.

Ads by Kiosked

Ada juga pemerhati politik beranggapan langkah itu untuk menyelamatkan Muhyiddin kerana, kata mereka, Muhyiddin akan duduk selesa sebagai perdana menteri tanpa timbalan yang mungkin boleh menggugat kedudukannya. Jawatan timbalan perdana menteri sebenarnya tidak terkandung dalam Bab 3 Badan Eksekutif Perkara 42 Jemaah Menteri dalam Perlembagaan. Jawatan ini dilantik secara konvensyen sahaja.

Walaupun ia jawatan politik kedua tertinggi kerajaan, penyandang jawatan tidak semestinya atau terjamin akan diangkat sebagai pengganti jika perdana menteri letak jawatan atau sesuatu berlaku kepadanya. Musa Hitam, Ghafar Baba dan Anwar Ibrahim – ketiga-tiga pernah jadi timbalan kepada Mahathir Mohamad selaku perdana menteri era BN tetapi tidak kesampaian jadi perdana menteri.

Pada pemerintahan Pakatan Harapan, apabila Mahathir letak jawatan perdana menteri, timbalan beliau, Wan Azizah Wan Ismail juga tidak ambil alih, malah kerajaan PH tumbang. Presiden Umno, Zahid Hamidi, juga pernah duduk jawatan timbalan tetapi BN jatuh pada PRU14 2018. Peluangnya jadi perdana menteri sekaligus terkubur.

Berbalik isu Muhyiddin semasa jadi perdana menteri. Apabila kerajaannya mula goyang tidak lama setelah ditubuhkan, beliau mengangkat Ismail sebagai timbalan perdana menteri pada 2021. Ini dikatakan memastikan sokongan berterusan Umno. Bagaimanapun taktik itu tidak menjadi. Akhirnya Muhyiddin digulingkan oleh gerakan yang diterajui sekumpulan Ahli Parlimen Umno dan Ismail jadi perdana menteri. Ahli Parlimen Bera itu ikut langkah awal Muhyiddin dengan tidak menamakan timbalan perdana menteri.

Sebaliknya, seperti Muhyiddin, beliau turut melantik menteri kanan – juga empat orang. Langkah ini untuk juga ambil hati semua pihak dalam kerajaan Keluarga Malaysia. Sehingga artikel ini ditulis Ismail belum memberi sebarang komen berhubung isu timbalan perdana menteri yang sedang diperkatakan ramai.

Hakikatnya rakyat tidak ambil peduli, menteri kanan ke, kiri, tengah, menteri yang perdana kedudukannya, mahupun menteri yang timbalan perdana. Yang rakyat mahu menteri yang jujur, dedikasi, komited, bijak, serta cekap menjalankan tugas demi kecemerlangan negara dan kemakmuran rakyat. Oh, dan juga menteri bersih. Boleh?

Rakyat mahu menteri “berkorban apa sahaja – harta atau pun nyawa. Itulah kasih mesra sejati dan sejiwa”. Sekadar pinjam lirik lagu nyanyian P Ramlee dalam filem Hang Tuah terbitan 1956.

ALAHAI MASA KERAJAAN MELAYU ISLE NI DIAM BELAKO ADIK KAKAK WALAUNCAI...SEBABNYA DEME TAK TAHU KENAPE JADI BEGITU...BUAT BUAT TAK TAHU...PENYAMUN DIKALANGAN MEREKE GAMAKNYE...

 

Tindakan kerajaan tangani isu rampasan dua aset Petronas dipersoal



Sinar Harian
Tindakan kerajaan tangani isu rampasan dua aset Petronas dipersoal
Nik Nazmi juga membidas bekas Najib yang terus menyalahkan Pakatan Harapan dalam isu tersebut.
SHAH ALAM: Ketua Setiausaha Pengelola Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nik Nazmi Nik Ahmad mempersoalkan tindakan kerajaan dalam menangani isu dua anak syarikat Petroliam Nasional Bhd (Petronas) yang dirampas waris kesultanan Sulu.
Menurutnya, tindakan segera perlu diambil oleh kerajaan kerana isu tersebut telah mencemarkan kedaulatan negara.
"Mengapa tidak ada injunksi atau perintah sekatan yang difailkan terhadap pewaris kesultanan Sulu yang dikatakan melakukan tindakan undang-undang yang tidak berasas?

 "Apa yang telah dilakukan Peguam Negara dan kerajaan setelah perintah timbang tara diperoleh? Apakah yang telah dilakukan untuk mengetepikan perintah timbang tara itu?
"Sekiranya ia dibiarkan, satu lagi aset negara akan hilang dan ia juga jelas mencemarkan kedaulatan negara," katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.
Waris Sultan Sulu sebelum ini menuntut AS$14.92 bilion (RM62.59 bilion) dari Malaysia melalui satu prosiding timbang tara antarabangsa di Madrid, Sepanyol.
Berdasarkan laporan Financial Times yang berpangkalan di London, pasukan peguam penuntut merampas dua anak syarikat milik Petronas yang diperbadankan di Luxemborg iaitu Petronas Azerbaijan (Shah Deniz) dan Petronas South Caucasus yang dianggarkan bernilai AS$2 bilion (RM8.9 bilion).
Ia juga adalah sebahagian daripada tindakan undang-undang dikemukakan pada tahun 2017 oleh waris Sulu untuk mendapatkan pampasan terhadap tanah di Sabah yang didakwa dipajak oleh nenek moyang mereka kepada sebuah syarikat perdagangan British pada 1878.
Petronas dalam satu kenyataan pada Selasa mengesahkan rampasan tersebut, namun menegaskan telah melupuskan semua aset di Republik Azerbaijan dan hasil dari pelupusan ini telah dipulangkan dengan sewajarnya.
Petronas juga menganggap tindakan yang diambil terhadapnya sebagai tidak berasas dan akan terus mempertahan kedudukan Petronas dari segi undang-undang dalam hal tersebut.
Dalam masa sama, beliau juga membidas bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang terus menyalahkan Pakatan Harapan dalam isu tersebut.
"UMNO sebahagian daripada kerajaan hari ini. Malah, Perdana Menteri juga daripada UMNO.
"Kita jangan lupa, insiden pemberhentian bayaran pajakan RM5,300 setahun berlaku pada 2013, ketika UMNO menerajui kerajaan. Siapa lagi Perdana Menteri dan Menteri Kewangan ketika itu jika bukan Najib?
"Adalah lebih baik beliau menasihatkan Perdana Menteri untuk mengambil tindakan segera," katanya. - Sinar Harian


ISSSHHHHHH....AKU DAH CAKAP AWAL-AWAL...JANGAN DOK ANALISIS SANGAT BAB HADI AWANG NI..DIA TOK GURU SEGALA GALANYA DI MARANG....DIA SIBUK DENGAN KEDUTAAN DIA DI MARANG SANA. SALAH SATU BENDA AJIB YANG KE 10...DUTA TIMUR TENGAH TAPI DUDUK DI KAMPUNG MARANG.MU TAHU DOK

 



‘Pelik’ Hadi tak tahu mengenai perjanjian lantik TPM, kata penganalisis





Penganalisis berpendapat, walaupun tindakan Takiyuddin Hassan membelakangkan presiden partinya, Abdul Hadi Awang dilihat sebagai ‘kurang manis’, namun ia tidak perlu dilanjutkan sehingga tahap dikenakan tindakan disiplin.

PETALING JAYA: Sesuatu yang “pelik” sedang berlaku dalam PAS susulan pengakuan Setiausaha Agungnya, Takiyuddin Hassan, bahawa beliau adalah antara individu yang menyediakan draf perjanjian melantik timbalan perdana menteri tanpa pengetahuan Presiden, Abdul Hadi Awang.

Azmi Hassan daripada Akademi Nusantara mempersoalkan bagaimana perkara yang begitu penting tidak diketahui ketua parti itu yang membentuk gabungan Perikatan Nasional (PN).

“Agak pelik perjanjian begitu penting tidak diketahui presiden PAS, (perbincangan mengenai) pelantikan Jemaah Menteri perlu diketahui presiden parti kerana komposisi Jemaah Menteri akan menggambarkan kekuatan parti masing-masing dalam kerajaan persekutuan,” katanya.

Beliau juga menyifatkan Muhyiddin Yassin sebagai “pemimpin licik” kerana mampu mengawal kerajaan melalui Ismail Sabri Yaakob, menerusi perjanjian antara perdana menteri dan PN.

Ads by Kiosked

“Ini menunjukkan betapa liciknya percaturan politik Muhyiddin dalam mengawal kerajaan persekutuan melalui perdana menteri … dan bagaimana Ismail menjadi perdana menteri kerana sokongan Bersatu.

“Jadi tidak menghairankan perjanjian ini wujud,” katanya kepada FMT.

Beliau mengulas mengenai pendedahan Takiyuddin bahawa beliau antara individu utama membuat draf perjanjian berkaitan jawatan timbalan perdana menteri seperti dimaklumkan Muhyiddin, yang juga pengerusi PN.

Terdahulu, Muhyiddin yang juga presiden Bersatu meminta Hadi merujuk setiausaha agungnya selepas presiden PAS itu mendakwa tidak wujud perjanjian pelantikan timbalan perdana menteri antara PN dan perdana menteri.

Bekas ketua setiausaha sulit Muhyiddin, Marzuki Mohamad, turut mendedahkan perjanjian itu ditandatangani Muhyiddin dan Ismail pada 17 Ogos 2021.

Selain jawatan timbalan perdana menteri, kandungan perjanjian itu antara lainnya menyentuh bilangan jawatan dalam Jemaah Menteri, khususnya kuota parti.

Ads by Kiosked

Mengulas lanjut, Azmi berkata, walaupun tindakan Takiyuddin membelakangkan presiden itu dilihat sebagai “kurang manis”, namun ia tidak perlu dilanjutkan sehingga tahap dikenakan tindakan disiplin.

Ini kerana, jelasnya, tindakan menuntut jawatan timbalan perdana menteri memperlihatkan perjuangan sebenar Bersatu yang “rakus” jawatan.

“Ini bola tanggung untuk PAS sebagai senjata untuk serang Bersatu,” kata Azmi.

“Kalau PAS mahu buat strategi untuk kenakan Bersatu, tidak perlu diambil tindakan terhadap Takiyuddin kerana ini peluang terbesar untuk beri gambaran tidak baik mengenai perjuangan sebenar Bersatu.”

ADA MOU DAN PERJANJIAN, BERMAKNA DESAKAN KLUSTER MAHKAMAH AGAR PRU15 DIAWALKAN HANYA KERJA SIA-SIA

 

Sehingga ini belum ada mana-mana pihak tampil menafikan kesahihan salinan perjanjian politik antara Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob dengan Mahiaddin Md Yasin yang telah tersebar luas di media sosial atau menyifatkannya sebagai palsu.

Baik Ismail Sabri atau Mahiaddin yang didakwa menandatangani dokumen itu atau Hamzah Zainuddin dan Annuar Musa yang disebut sebagai saksi hidup perjanjian itu, semuanya tidak memberi apa-apa reaksi setakat ini.

Walhal, kesemua mereka mempunyai platform media sosial masing-masing dan jika benar ia adalah dokumen palsu atau rekaan, tidak sampai lima minit pun untuk mereka memaklumkan mengenainya bagi pengetahuan seluruh rakyat Malaysia.

Tetapi, kenapa tiada seorang pun daripada tampil berbuat demikian?

Yang ada berhujah dengan mengatakan ia adalah palsu hanyalah pihak yang tiada kredebiliti serta mereka yang sudah terpinggir.

Dengan itu, sehingga tiada sebarang penafian rasmi daripada mana-mana pihak yang berwibawa, salinan yang tersebar itu boleh saja dianggap benar, tulen dan sahih.

Tambahan pula, berdasarkan kenyataan-kenyataan mereka yang mengetahui mengenai perjanjian itu sebelum itu seperti Mahiaddin sendiri, pegawai beliau, Marzuki Mohamed dan Ketua Penerangan Bersatu, Wan Saiful Wan Jan, terlihat ada persamaan antara maklumat yang mereka dedahkan dengan butiran dalam perjanjian tersebut.

Lebih-lebih lagi, Setiausaha Agung Pas, Takiyuddin Hassan yang disebut oleh Mahiaddin sebagai orang yang bertanggungjawab mendraf perjanjian tersebut juga berkata, apa yang ditandatangani antara Ismail Sabri dengan Presiden Bersatu itu bukanlah perjanjian, tetapi merupakan memorandum perjanjian.

Takiyuddin bagaimanapun tidak menyebut secara jelas sama ada salinan perjanjian yang tersebar luas itu adalah palsu atau sebaliknya.

Soalnya, apakah salah, terutama bagi Perdana Menteri mempunyai perjanjian politik?

Jawabnya, tidak salah dan ia boleh dianggap perkara biasa demi manfaat politik, kestabilan dan juga untuk kepentingan negara.

Tanpanya, negara mungkin terdedah sekali lagi kepada pertukaran kerajaan dan jatuh-menjatuhkan Perdana Menteri.

Dalam keadaan sekarang, ia bermakna Ismail Sabri ketika ini mempunyai dua dokumen perjanjian – satu, MOU dengan PH dan kedua, perjanjian politik dengan Mahiaddin.

Dengan dua perjanjian tersebut, Ismail Sabri bukan saja boleh dikata stabil untuk mengekalkan kuasanya sehingga tempoh akhir penggal Parlimen iaitu Julai 2023, ia juga bererti sebarang desakan untuk memaksanya mengadakan PRU15 lebih awal adalah suatu kerja sia-sia saja.

Dengan itu, lebih baik kluster mahkamah UMNO berhenti saja daripada terus menekan serta mendesak Perdana Menteri untuk mengawalkan PRU15.

Desakan atau tekanan tidak mampu mengatasi kemampanan MOU dan perjanjian politik yang telah ditandatangani.

Yang mana ada kes mahkamah, tumpukan saja kepada perkara itu, manakala yang lain pula lebih baik menggunakan masa yang ada untuk lebih menjaga kebajikan rakyat di kawasan masing-masing.

Kerajaan sedia ada ini terlihat mampu bertahan lebih lama kerana semua yang terlibat dengan MOU atau perjanjian itu lebih sedia berdepan PRU15 pada tahun depan, bukan tahun ini. – ShahbudinHusin 13/06/2022.


(function() { var d = document, w = window; w

PH-BN AKAN JADI GABUNGAN BESAR – ZAHID HAMIDI

  Kerajaan Perpaduan dibentuk Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) diyakini terus menjadi gabungan besar yang tidak akan berakhir ...