SEMUA INI SALAH MUHYIDDIN....



Selepas hilang jawatan Menteri Besar di Johor, Bersatu kini terus dirundung malang di negeri Melaka dan Selangor.

Di Melaka, berikutan ketamakan menagih jawatan ketua kerajaan negeri, dua Adun Bersatu akhirnya diketepikan daripada Perikatan Nasional atau PN yang mana Ketua Menteri baru dijangka akan mengangkat sumpah esok.

Dengan itu, wakil Bersatu yang sebelum ini berada dalam kerajaan negeri, kini dengan sendirinya teralih kedududukannya di barisan pembangkang.

Tiada lagi jawatan Exco dalam kerajaan negeri Melaka untuk Adun Bersatu selepas ini.

Tidak lama selepas kejadian di Melaka, PH Selangor pula mengenepikan Bersatu daripada pentadbiran kerajaan negeri itu.

Susulan pembentuan kerajaan PN di pusat, penyingkiran wakil-wakil Bersatu di Selangor adalah melibatkan semua jawatan di peringkat kerajaan negeri termasuk Exco, ketua kampung, pihak berkuasa tempatan dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan (GLC) negeri itu.

Selain itu, peruntukan pembangunan kepada Adun Bersatu, termasuk untuk Azmin Ali dan Hilman Idham juga turut dibekukan oleh Menteri Besar Selangor.

Sebelum itu di Johor, berikutan keghairahan Muhyiddin Yassin untuk mendapatkan sokongan daripada UMNO, beliau telah mengarahkan Adun Bersatu di negeri itu keluar daripada PH.

Berikutannya, kerajaan PH tumbang di negeri itu dan diambil alih oleh PN yang kemudiannya Adun Benut daripada UMNO, Hasni Mohamad telah mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Johor yang baru.

Dalam erti kata lain, dalam kes Johor ini Muhyiddin ibarat menggadaikan kuasa Bersatu di negeri itu kepada UMNO demi mencapai cita-citanya menjadi Perdana Menteri.

Bermakna, sehingga ini selain hilang jawatan Menteri Besar di Johor, Bersatu turut disingkirkan dalam kerajaan negeri Melaka dan Selangor.

Dua negeri lain yang berpotensi untuk Bersatu turut hilang kuasa selepas ini ialah di Perak dan juga di Kedah.

Siapa yang rugi akhirnya?

Dan siapakah penyebabnya?

Jawapan kepada dua persoalan di atas yang boleh diumpamakan seperti malang bertimpa-timpa kepada Bersatu itu tidak lain adalah kerana kerakusan Muhyiddin untuk menjadi Perdana Menteri sehingga tanpa berfikir panjang, telah membawa keluar parti itu daripada PH.

Walaupun memang impiannya untuk melangkau menjadi Perdana Menteri tercapai akhirnya, tetapi ada jadi kepada parti yang beliau sendiri menjadi presidennya?

Selain hilang kuasa di banyak negeri dan berbalah dengan Tun Mahathir Mohamad selaku Pengerusi Bersatu, parti itu kini juga seperti terbelah dua tanpa haluan yang pasti.

Untuk PRU akan datang, dalam keadaan Bersatu yang caca marba seperti sekarang ini, apakah Muhyiddin dapat memberi jaminan parti itu akan terus mendapat sokongan pengundi?

Lebih daripada itu, bersama Tun Mahathir yang menggelarnya sebagai pengkhianat, pengundi-pengundi yang memenangkan PH dalam PRU14 lalu juga turut memanggilnya dengan gelaran yang sama.

Sebagai anak ulama yang agak dikenali ramai di Muar, tidak malukah Muhyiddin dengan gelaran yang diterimanya sekarang ini? (ShahbudinHusin 05/03/2020)


MUSIBAH MALAYSIA - HARI KE 11


SARIPAH SH ABDULLAH


Sebagai seorang Melayu Muslim saya dipaksa menerima pemimpin dari kalangan perasuah, perompak dan pedagang agama. Saya tidak redha dan bantah.

Saya belajar sesuatu dari apa yang berlaku. Seperti diawal posting saya mengenai, belum pernah Allah mengumpulkan semua penjenayah dalam satu rumah, tentu tidak sia-sia dan ada hikmah untuk dimuhasabah.

Orang Melayu Islam sudah jauh tersimpang dari mementingkan displin, maruah dan prinsip diri. Pemimpin Melayulah yang bertanggungjawab kerana gagal dalam amanah memimpin rakyat agar hidup berintegriti. Malah mereka menggalakkan rakyat untuk terus mengejar wang ringgit dan harta benda. Dalam mengejar kekayaan ini, cara mendapatkannya tiada lagi salah.

Dari penipuan sebesar-besar 1 MDB sampailah sekecil-kecil mencuri diperingkat rakyat dalam syarikat malah sanggup menikam downline dengan mengambil wang dan tidak diberi barang. Ia berlaku kerana mengejar pangkat dan wang semata-mata. Rakyat menjadi ghairah melihat pemimpin bermewah, maka mereka juga tidak mahu terlepas dari perlumbaan mengumpul kereta dan rumah.

Apabila mati satu pun tidak dibawa dan anak-anak pula telah dijamin rezeki mereka oleh Mak dan Ayah walaupun harta menggunung itu hasil dari wang rasuah atau jual beli tidak sah!

Datang pula yang beragama menyelit kekayaan Abdurrahman bin 'Auf sedangkan wang Abdurrahman bin 'Auf tidak pernah kekal bertimbun di dalam perbendaharaan.  Ia hanya singgah ditangan untuk diagih kepada yang memerlukan.

Jangan kita cemar nama sahabat-sahabat Nabi s.a.w. hanya untuk menghalalkan nafsu kita untuk mengumpul harta konon untuk berzakat. Islam BUKAN sekadar zakat apabila kamu dikurnia kekayaan! Membantu tahfiz dan anak yatim pun bermusim dengan bergambar sekadar mempertontonkan jiwa penderma.

Selagi orang Islam tidak mempunyai jiwa hamba kepada Tuhannya, selagi itulah nafsu tidak bertepi membisik dunia ditelinganya.

Rasulullah s.a.w. contoh terbaik orang kaya YANG BERJAYA menunduk nafsunya. Sedangkan kita nafsu gagal dikawal dan bermimpi ingin kaya dan terkaya di dunia.

Negara orang Islam satu demi satu tumbang BUKAN kerana miskin TETAPI kerana pemimpin tidak amanah dan tidak pernah kenyang dengan kekayaan dunia. Apabila nafsu sentiasa lapar dengan hidangan dunia, maka amanah menjaga rakyat tidak lagi menjadi agenda.

Mereka hanya ingin berebut ghanimah dunia BUKAN untuk mengurus negara jauh sekali membela nasib rakyat di bawah!

Sedihnya ada rakyat yang rela menjadi hamba manusia kerana ganjaran dapat dipegang dan dimiliki walau untuk sementara.

Kita dibimbing bahawa miskin itu derita dan berdosa. Kekayaan itu keseronokan dan bahagia. Sedangkan Allah memilih siapa dikalangan hambanya untuk kaya. Bila berniaga untung berganda, kerana bukan untuk mengumpul harta dengan bilangan rumah atau kereta TETAPI sebagai pelapis kepada Abdurrahman bin 'Auf yang berjaya mengurus harta Tuhannya.

TUN M ADALAH PUNCANYA. HAMDAN TAHA



Sehari dua ni saya mula membaca dan mendengar hujah hujah pimpinan politik PH antaranya dari parti Amanah seperti Dr Mujahid dan Khalid Samad dalam isu rampasan kekuasaan jika boleh guna ayat itu....atau perlantikan perdana menteri baru iaitu Tan Sri Muhyuddin Yasin...

Rujukan semua pimpinan PH ini ialah Tun Dr Mahadir dan mereka punya kepercayaan kepada Dr Mahathir berada di tahap luarbiasa. Ulasan semua dari mereka yakin dan percaya bahawa Tun Dr M tidak terlibat dan tak tahu apa apa.....sedar sedar terjadi sahaja dengan sendirinya...tampa ada di gerakan dari tun dr m sendiri sehingga tun dr m pun kena tipu dan jatuh sebagai PM malaysia ....

Bagi saya mudah sahaja,apa yang berlaku ini semuanya DI MULAKAN OLEH MANUSIA BERNAMA DR MAHATHIR MUHAMAD dia lah orang yang mengerakan semua ini untuk menyekat daripada Dato Seri Anwar Ibrahim memjadi PM malaysia. Antara asas paling besar ia di mulakan oleh Dr M ialah apabila selepas menang BERSATU menerima kemasukan tampa syarat Ahli Parlimen Larut Dato Seri Hamzah Zainuddin. Apabila dr M terima sahaja keahlian hamzah itu lah harinya bermula gerakan ini semua....dan hamzah membentuk satu pasukan khas di pejabat mereka di publika untuk mencari jalan menyekat Anwar menjadi PM....hampir dua tahun kerja ini berjalan dengan lengkap dengan segala kewangan dan kekuasaan....

Pasukan Hamzah menjadi lebih kuat bila ada campur tangan dari Tun Daim,Hishamudin dan Azmin Ali. Bayangkan semasa pemilihan parti PKR team ini terlibat merancang bersama untuk menangkan Azmin Ali dengan cara mereka...itu belum lagi jika kita kaji bagaimana tun melantik para menteri berdasarkan dengan NIAT mengurangkan kekuasaan berpusat seorang presiden parti...terutama parti PKR sehingga MPT tak perduli dengan presiden kerana Timbalan Presiden yang di lihat kuat....apakah ini tidak melibatkan Tun Dr M...sudah tentu terlibat....

Gerakan mereka menjadi lengkap apabila zahid Mat Arif setpol Tun M mendapat arahan Tun M supaya bersama mereka untuk membuat gerakan menyekat Anwar Ibrahim menjadi PM. Semua yang berada bersama mereka itu adalag orang yang sama pemikiran iaitu tugas utama menyekat anwar dari menjadi PM....itu sebab pasukan ini yakin mereka berjaya kerana setiap apa yang mereka buat di persetujui oleh tun m...apakah tun m tak dengar Pas akan membuat undi percaya kepada beliau...dari mana datangnya ideal itu....apakah Dr M tak dengar tiba tiba kecoh dari umno dan rakaman presiden umno dengan jelas menyebut mereka di pelawa untuk membentuk kerajaan baru...apakah Tun M  tak tahu dan tak dengar...semuanya dia dengar....dia tahu...dan dia siap beri komen komen lagi yang nampak menjurus kearah perkara yang di rancang....

Bagi saya dia meletakkan jawatan itu pun adalah strateji utama Tun M...cuma saya di beritahu oleh orang yang sangat dekat dengan pihak istana ketika Tun M menyerahkan surat perletakan jawatan itu dan bertemu yang di petuan Agung pada jam 5 petang. Agung telah menyebut perletakan jawatan di terima dan pihak istana bercadang memangil dato seri anwar mengangkat sumpah sebagai PM kerana PH ketika itu masih lagi parti BERSATU bersamanya. Tun meminta kebenaran untuk dia menjadi PM interim supaya dapat memperbetulkan keadaan yang sudah gawat dan tidak terkawal....apabila keluar istana Tun m memaklumkan kepada jenteranya Agung ingin melantik Anwar sebagai PM itu sesuatu yang mengejutkan dan bahaya. Terus mereka mendesak Muhyuddin membuat keputusan dan kenyataan supaya Bersatu keluar Ph...itu lah yang mereka buat....bila PH keluar menyebabkan agung tidak boleh melantik anwar ibrahim kerana blok parti itu telah tidak mencukupi perlantikan itu.....

Dalam krisis itu lah tun m masih cuba bermain politik selamat dengan cuba mengujudkan kerajaan perpaduan. Kerajaan perpaduan ini hanya muncul apabila kerja buat tun m telah jadi kucar kacir dan tidak menjadi...tapi beliau tetap mahu menjadi PM lagi....walaupun sudah letak jawatan. Entah mana silapnya kerajaan perpaduan itu gagal menarik sokongan sebaliknya menyebabkan semangkin kusut dan berpecah....tun m lagi menjadi tak karuan bila agung juga memanggil Tengku Razalie mengadap. Tun M ni tidak akan benarkan dua manusia ini jadi PM....Tengku Razalie dan Anwar....bila ku li di ajak berjumpa agung persepsi tun m sudah semankin berserabut....beliau tahu jika umno...pas..team muhyuddin tiba tiba mencalunkan kan ku li ini boleh merbahayakan beliau maka dia ubah lagi strateji sehingga berlakulah mesyuarat bersatu yang panas....dan akhirnya mesyuarat itu berjaya mencadangkan nama muhyuddin sebagai pM.....

Saya dah dapat maklumat muhyuddin nak jadi PM ini lebih kurang 3 bulan yang dulu...sehingga tan sri muhyuddin berani mengajak mat sabu dan amanah ikut beliau meninggalkan Ph. Tapi yang pasti muhyuddin yang pada mulanya telah di gelikan oleh team hamzah ini dengan jawatan TPM sahaja....itu pun muhyuddin dah cukup seronok...sehingga ada sahabat yang bertanya kepada beliau....tan sri tak perlu bimbang....apa keadaan pun tan sri akan jadi TPM selepas ini...Anwar dah tentu lantik Tan Sri....apa jawapan tan sri....saya suka jadi TPM kepada tun dr m....bukan Anwar.....sahabat itu tanya....Kenapa pulak.Tan Sri....dia jawap....jika jadi TPM kepada Anwar maka saya selamabya jadi TPM sahaja....kerana kami sebaya.....tapi jika jadi TPM kepada Tun M berbeza kerana saya ada ruang dan pelaung menjadi Penganti sebagai PM lagi pun umur Tun M itu bula ruang pada saya....maknnya memang beliau minat dan nampak jelas jika ada sikit pun peluang wajib di cuba....

Jadi kesimpulan saya semua ini berlaku kerana perkara pokoknya tun m tak mahu anwar ibrahim.sebagai PM. Juga tak mahu ku li bernafas dan hidup lagi dalam politik....itu sebab beliau masih mahu jadi PM.....tambahan pulak muhyuddin berjaya potong tun m dan anwar ketika pertarungan di corner bukan di jalan yang lurus....saya yakin tun dr m hari ni orang yang dia paling sakit hati adalah muhyuddin yasin....mr karpet...atau mr sejuk kata zahid mat arif....kita saksikan lakun tun dr memang hebat....masih orang puji beliau....luarbiasa

- Hamdan Taha -


Semua jawatan pimpinan Bersatu di Selangor dilucut serta-merta


 
MGF05032020_SIDANG-MEDIA-MB-SELANGOR_03
Reaksi Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari pada sidang media Pimpinan Pakatan Harapan Negeri Selangor di Kediaman Rasmi Menteri Besar Selangor, Shah Alam, Selangor. foto AFIQ RAZALI, 05 MAC 2020
SHAH ALAM – Semua pimpinan daripada Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) di setiap peringkat pentadbiran dalam Kerajaan Negeri Selangor akan dilucutkan serta-merta.
Menteri Besar, Datuk Seri Aminudin Shari berkata, ia susulan daripada tindakan Bersatu mengumumkan keluar daripada Pakatan Harapan (PH) pada 24 Februari lalu.
“Pimpinan tinggi PH telah memaklumkan kepada Sultan Selangor bahawa pentadbiran Selangor tidak lagi dianggotai Bersatu dan secara automatik bukan lagi dalam gabungan Kerajaan Negeri Selangor.
“Justeru, keterlibatan semua pimpinan dan ahli Bersatu adalah terkeluar daripada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor (Exco), Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis Permuafakatan Ketua Kampung (MPKK).
“Ini termasuklah anak-anak syarikat kerajaan negeri serta seluruh rangkaiannya yang berkaitan sesuai dengan keadaan politik semasa,” katanya pada sidang media di kediaman rasminya, di sini, hari ini.
Dengan pengumuman itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Selat Klang, Datuk Abdul Rashid Asari antara yang hilang jawatan sebagai Exco Kebudayaan dan Pelancongan, Peradaban Melayu dan Warisan Selangor.
Dalam pada itu, Amirudin berkata, semua peruntukan kepada semua lima ADUN daripada Bersatu dan dua wakil rakyat bebas dibekukan.
“Dalam masa sama, kita membekukan semua peruntukan yang terlibat dengan mereka termasuk dua orang ADUN bebas atau Pas yang telah dipecat daripada parti di dalam Dewan Negeri Selangor,” katanya.
Menyentuh kedudukan kerusi dalam Dewan Undangan Negeri Selangor, kesemua tujuh ADUN daripada Bersatu dan bebas akan diletakkan dalam blok pembangkang pada persidangan 16 Mac ini.
“PH Selangor sekarang, kita mempunyai 43 wakil (kerajaan) dan pembangkang pula yang terdiri daripada UMNO, Pas, Bersatu dan bebas yang dinamakan sebagai Perikatan Nasional (PN) terdiri daripada 13 wakil,” katanya.
Selain itu, pihaknya akan mengekalkan jumlah Exco seramai sembilan orang sahaja meskipun wujud kekosongan yang ditinggalkan oleh ADUN daripada Bersatu.
“Kita akan kekalkan sembilan Exco Selangor dan kita akan teruskan walaupun persidangan Dewan Negeri Selangor akan berlangsung pada 16 Mac ini.
“Kekosongan itu tidak akan menjejaskan persidangan itu kerana ketika zaman Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pun boleh berjalan walaupun dengan empat Exco sahaja,” katanya.
Beliau tidak menolak kemungkinan jumlah wakil kerajaan dan pembangkang akan berubah dari semasa ke semasa.
“Kita juga menunggu sebarang perkembangan dan saya menjangkakan ada perkembangan lain dan kita akan maklumkan jika ada perkembangan,” katanya. – MG



Khalid Samad dakwa Muhyiddin tawarkan PH jawatan menteri


 
MGF04032020_MAJLIS-TEMU-RAPAT19
Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad (dua kanan) beramah mesra dengan sebahagian penduduk yang hadir pada Majlis Temu Rapat Khas Aktivis Pakatan Harapan Gombak bersama Pimpinan PH Peringkat Nasional di Pusat Khidmat Peduli Rakyat DUN Hulu Kelang, Selangor. foto HAZROL ZAINAL, 04 MAC 2020.

KUALA LUMPUR – Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad mendakwa Perdana Menteri kelapan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah menghubungi bekas menteri-menteri Pakatan Harapan untuk menawarkan jawatan menteri.
Bekas Menteri Wilayah Persekutuan itu mendakwa Muhyiddin membuat tawaran sedemikian jika bekas menteri-menteri PH menyokong beliau.
Dakwaan Khalid itu menyusul selepas Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa beliau pernah ditawarkan jawatan Perdana Menteri.
“Sekarang Muhyiddin dan pasukan dia dalam kerajaan ada hubungi bekas menteri Pakatan Harapan untuk tawarkan jawatan menteri dalam Kabinet.
“Tak sedia nak cari orang yang berintegriti dan bersih, dia nak tawarkan jawatan kepada kami,” katanya dalam majlis temu rapat khas aktivis PH Gombak bersama pimpinan PH peringkat nasional di Pusat Khidmat Peduli Masyarakat malam tadi.

Bagaimanapun, Khalid mendakwa tiada pemimpin PH yang menerima tawaran tersebut sehinggalah kerajaan baharu itu menggunakan taktik licik mengarahkan isteri masing-masing untuk merayu supaya mereka menerima tawaran berkenaan.
“Mereka lobi melalui isteri, cuba yakinkan dan pujuk suami anda (untuk sertai Kabinet Muhyiddin), terimalah jawatan,” katanya.
Awal hari ini, Anwar mendedahkan beliau ditawarkan jawatan Perdana Menteri jika bersetuju menerima UMNO secara en blok.
Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata demikian menjawab laporan media tentang kenyataan Ahli Parlimen Titiwangsa yang mendedahkan tawaran tersebut dibuat sebelum krisis politik bermula minggu lalu.
Tawaran itu bagaimanapun ditolak Anwar.
Dalam pada itu, Khalid berkata pihaknya tidak menjangkakan langkah yang dibuat oleh pasukan Muhyiddin.
“Apa yang telah berlaku adalah Muhyiddin telah khianati bersama sokongan Azmin di mana benda ini kita pun tidak tahu.
“Tun Dr Mahathir sendiri pun tidak tahu, sebijak-bijak Tun sudah berpuluh-puluh tahun berpolitik, dia pun tidak boleh baca,” katanya lagi.
Minggu lalu, kerajaan PH yang hanya berusia 22 bulan tumbang apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri kelapan selepas mendapat sokongan daripada Barisan Nasional (BN), Pas, Gabungan Parti Sarawak (GPS), Bersatu dan beberapa bekas Ahli Parlimen PKR. -MG




VIDEO : Dari Mana Ku Nan Dapat Kekayaan RM800 Juta? - Anwar

ULANG VIDEO Dari Mana Ku Nan Dapat Kekayaan RM800 Juta? - Anwar










Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin perlu meminta penjelasan daripada pemimpin UMNO yang didakwa memiliki kekayaan luar biasa.
Ini kerana Muhyiddin telah berikrar untuk membersihkan pentadbiran kerajaan baru dari rasuah.
"Saya mohon rakyat membuka mata dan minda untuk menuntut perdana menteri yang baru memberi penjelasan yang saksama dan jangan hanya bergelut untuk memperoleh kuasa tapi tidak memikul amanah," katanya dalam suatu kenyataan di media sosial malam tadi.
Anwar mengulas Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam yang menolak permohonan pasukan pembelaan bagi kes rasuah bekas menteri Wilayah Persekutuan Tengku Adnan Mansor supaya dokumen pengisytiharan hartanya dibuat secara tertutup.
MP Port Dickson itu menyifatkan pendedahan itu sebagai "kejutan baru mengenai kekayaan luar biasa oleh pemimpin Umno."

MENARIK UNTUK DIBACA...SEMOGA MENTERI PH TIDAK LAGI JADI BODO



MOHD ASRI ABU BAKAR

Lama betul saya tak muncul....namun hari ini saya nak tulis sikit jer lah!.

Betul...semuanya betul berkaitan pengkhianatan dari Muhyiddin dan Azmin. Saya juga bersetuju bahawa...mereka itu BERDOSA kerana melanggar amanat rakyat yang memilih PH. Ya betul sangat-sangat semuanya itu. Tun M jugak melakukan kesilapan yang besar...itu pun betul!. Mungkin Tun M ada agenda lain, mungkin itu pun betul juga.

Tetapi bukan itu yang saya nak tulis hari ini. Selain kita duk menyalahkan akibat DOSA, KEBIADABAN dan PENGKHIANATAN oleh Muhyiddin dan Azmin....sepatutnya pemimpin-pemimpin PH juga perlu sedar kelemahan dan kesilapan yang mereka sendiri telah lakukan.

Sejujurnya....pemimpin-pemimpin PH memang telah gagal dalam melaksanakan tanggungjawab di Kementerian masing-masing. Apa yang Gobind Singh lakukan sehingga KKMM (SKMM ) gagal menyekat segala fitnah, hasutan dan penghinaan terhadap pemimpin-pemimpin PH?. Cytro-cytro Pembangkang begitu berleluasa dalam menimbulkan keresahan serta ketegangan kaum, agama dan masyarakat. Fitnah berlambak-berlambak....tetapi di mana suara dan ketegasan Gobind?. Kamu hanya mengharapkan cytro-cytro @ facebooker-facebookers PH (yang tak berbayar) untuk menjawabnya?

Lebih teruk...para Menteri-menteri PH juga agak lembam dan lembap dalam menangani segala fitnah dan gagal dalam membantu sesama pemimpin PH.

Lebih Malang:

1. Menteri-menteri @ MP-MP PH suka sangat mengambil bekasan UMNO dan PAS untuk menjadi PA, Pegawai Khas @ Setiausaha sulit.

2. Menteri, Adun-adun dan MP PH sombong serta gagal BERTEMU dengan penyokong-penyokong dan rakyat. Tiada Program besar-besaran untuk bertemu rakyat jelata dan penyokong PH khususnya (ini melibatkan semua pemimpin-pemimpin dari parti-parti komponen PH).

3. Konon-kononnya nak TELUS...tetapi parti memerlukan dana. Jika kamu tak memberikan Projek kepada penyokong-penyokong, mana mungkin mereka boleh memberikan PULANGAN @ POLITICAL FUND kepada parti?.

4. Kebanyakan Projek-projek di berikan atau di miliki oleh orang-orang UMNO kerana mereka berpengalaman. Tidak mungkin pula mereka memberikan POLITICAL FUND kepada PH. Sudah tentu mereka akan salurkan dana tersebut kepada UMNO.

5. Dalam keadaan rakyat sedikit kecewa tentang pengurusan kewangan/ekonomi negara yang tidak pulih...ada pulak Menteri-menteri bodoh yang telah menghina perokok-perokok dan ada jugak yang mewajibkan pemilik-pemilik kereta menyediakan/memasang tempat duduk khas untuk kanak-kanak dan tali pinggang untuk penumpang-penumpang belakang. Tiada sebarang kajian atau cuba mendapatkan pandangan masyarakat.

6. PKR menjadi liabiliti kepada pakatan PH (bukannya PPBM sebenarnya). Pergaduhan @ persengketaan dalaman antara team Anwar dan Kartel telah menjejaskan perjalanan PH dan melunturkan semangat ahli-ahli serta penyokong-penyokong mereka sendiri akhirnya merebak ke dalam pengurusan PH.

7. Namun, kesilapan terbesar oleh PPBM adalah mengambil MP-MP dari UMNO atau itu memang menjadi agenda tersembunyi oleh Tun M dan Muhyiddin?. Mereka turut bersekongkol dengan Yiddin, UMNO dan PAS untuk mensabotaj atau menjatuhkan kerajaan yang di pilih oleh rakyat.

8. Ada ahli-ahli, adun dan MP-MP DAP yang terlalu lantang bersuara dan melontarkan isu-isu perkauman namun gagal di tegur/di sekat oleh pemimpin-pemimpin  DAP itu sendiri.

Namun begitu..memang kita nampak (hanya selepas kejadian rampasan kuasa ini) bahawa ada banyak usaha-usaha perbuatan sabotaj yang di lakukan oleh Muhyiddin, Azmin, Zuraida dan Saifuddin Abdullah bagi menggagalkan kerajaan PH ini. Itu,  semua orang pun dah tahu...

Mereka (kumpulan-kumpulan pengkhianat) ini memiliki kuasa wang....maka dengan mudah juga mereka membeli jiwa-jiwa yang tidak mempunyai kesetiaan kepada parti. Cukuplah kekecewaan ini sebagai pengajaran yang cukup pahit untuk di telan. 


Kepada pemimpin-pemimpin  PH...cukup-cukuplah mempergunakan penyokong-penyokong untuk kejayaan yang kemudiannya tidak bersambung semasa kamu di era pemerintahan. Sombong itu tak kemana-mana yob!!!. Kalian (pemimpin-pemimpin  PH) PERLU INGAT bahawa kalian masih memerlukan kami untuk KEJAYAAN untuk hari ini atau di masa hadapan!!





FAIL LAMA SPRM HALANG BEKAS BN SOKONG ANWAR?

Inikah yang orang Melayu mahu?


Oleh Izmil Amri
Ramai orang tidak tahu bahawa Hizbul Hurriyah wal-’Adalah (Parti Kebebasan dan Keadilan) pimpinan Almarhum Dr Mohamed Morsi adalah gabungan sebelas buah parti politik Mesir. Ya, sebelas. 
Jika mahu disenaraikan nama parti-parti Arab ini, jenuh juga tergeliat lidah kalau tak tahu membacanya. Tapi untuk suka-suka, nama sebelas parti ini ialah: Hizbul Hurriyah wal-’Adalah sebagai teraju utama, diikuti Hizbul Ghoda Al-Thaurah, Hizbul Karamah, Hizbul Amal Al-Masri, Hizbul Hadharah, Hizbul Islah Wan-Nahdhah, Hizbul Islah (ya, ada dua), Hizbul Jiil Dimuqrati, Hizbul Misri Arabi Al-Isytiraki, Hizbul Ahrar dan Hizbul Hurriyah Wal Tanmiyyah.
‘Pakatan’ Dr Morsi ini mengambil alih kerajaan Mesir daripada rejim Hosni Mubarak pasca revolusi 25 Januari 2011. Morsi menjadi presiden kelima Republik Arab Mesir setelah partinya menang pilihan raya 2012.
Malangnya, kerajaan Morsi hanya bertahan selama 368 hari; dari 30 Jun 2012 sehingga 3 Julai 2013. Rampasan kuasa berlaku setelah protes tiga hari secara besar-besaran oleh rakyat Mesir terhadap kerajaan Ikhwanul-Muslimin, dan kerusi presiden diambil alih oleh Jeneral Fatah As-Sisi. 
Revolusi Mesir pada awalnya dikatakan menuntut hanya tiga perkara: ‘aish (roti), hurriyah (kebebasan) dan ‘adalah ijtima’iyah (keadilan sosial). Berdepan tiga tuntutan ini, kerajaan Morsi sebaliknya menawarkan agama.
“Diminta kerja, diberinya Quran; ya, pastinya marah,” ujar satu komen ringkas di media sosial ketika itu, yang saya ingat hingga ke hari ini.
Berdepan tulisan Zul Fikri Zamir tentang kegopohan parti politik mahukan perubahan, komen di atas muncul semula ke minda saya. 
Adakah Pakatan Harapan dan tentunya parti Hizbul A’mal Ad-Dimuqratiy (Parti Tindakan Demokratik, DAP) telah bertindak bersalahan dengan keinginan rakyat sehingga menghalalkan rampasan kuasa yang baru sahaja berlaku beberapa hari lalu?
Psiki Melayu
Anthony Milner, dalam kajiannya yang dibukukan dengan tajuk ‘Kerajaan: Malay Political Culture on the Eve of Colonial Rule’ memberi kita satu ringkasan yang baik tentang jiwa dan akal budi Melayu.
Kajiannya pada 1977 berdasarkan sejarah nusantara itu menyatakan bahawa Melayu ini sebenarnya tidak ada rasa kenegaraan. ‘Alam Melayu’ itu begitu besar ertinya bagi sebuah bangsa yang budayanya suka merantau dan berpindah.
Maka yang menyatukan Melayu adalah faktor makan pakainya, bahasa tutur budayanya, gaya hidupnya dan sehingga satu tahap, kepercayaannya. 
Hatta, pada pandangan ilmuan Barat, Melayu ini, institusi politik pun tidak ada. Pada zaman kesultanan Melayu lama, rakyat jelata tiada masalah untuk mengalih ketaatan mereka daripada satu raja ke satu raja, dan raja-raja ini pula ada waktunya tidak pun tahu di mana mula dan berhujungnya tanah jajahan mereka. 
Bahkan, tulis Milner, ketika Belanda aktif di kepulauan Sumatera sekitar 1860-an, mereka menemukan demikian banyak kerajaan kecil, dengan populasi sekitar ribuan, dan aktiviti harian para elit pemerintahan adalah berbalah merebut takhta dan bergaduh tentang sempadan jajahan.
Ada juga kisah tentang lanun dan bagaimana para raja memperoleh laba daripada hasil rampasan lanun-lanun ini, tapi tak apalah. Lain tahun kita cerita.
Pendeknya, Melayu pada zaman dahulu, menurut kajian itu, sedikit benar mahunya; sekadar cukup makan pakai, taat beraja di mana mereka mencari rezeki, dan diikat dengan akidah serta budaya. Tidak jauh beza sebenarnya dengan Melayu hari ini.
Kita juga melihat bagaimana rakyat marhaen gigih bekerja dan mencari sesuap nasi saban hari; tidak lekang daripada beribadah dan menonton drama di waktu petang, serta merantau jauh ke negeri orang untuk mencari rezeki. Mujurlah demikian, kalau tidak jenuhlah kita perlu mencari nasi kerabu hingga ke Kelantan.
Namun kebergantungan Melayu kepada kerajaan itu adalah sesuatu yang tidak boleh diabaikan. Hal kerajaan ini, jelas Milner lagi, adalah suatu konsep yang sukar difahami bangsa Eropah. Kata ‘government’, ‘state’ dan ‘kingdom’ diterjemah Alam Melayu sebagai ‘kerajaan’. Sedangkan ia tidaklah semudah itu.
Orang Melayu memerlukan kerajaan yang menjaga kepentingan mereka. Leluhur Melayu juga begitu; menumpahkan taat setia kepada pemimpin yang diangkat sebagai raja. Kerana itulah selama zaman berzaman kita melihat wakil rakyat sebagai pemimpin, ketimbang kerja hakikinya sebagai anggota legislatif yang bekerja untuk rakyat, dan bukan untuk disanjung-sanjung seolah-olah mempunyai sakti.
Akal budi Melayu tentang hal ini barangkali tidak difahami ramai orang.
“Hang masuk kampung, takkan nak bawak kereta Kancil,” ujar seorang sahabat yang dahulunya pernah bertanding di Kedah. “Orang nampak hang la’eh sangat, macam mana nak undi hang,” tegasnya. Maka untuk kelihatan berkepimpinan, beliau memandu kereta buatan Jerman. 
Atas sebab ini juga, pada pilihan raya umum lalu; Pakatan Harapan mengusung Dr Mahathir Mohamad sebagai sosok pemimpin Melayu. Itulah yang orang Melayu mahu. Ternyata model itu berjaya, dan menanglah Pakatan Harapan menjadi kerajaan, meski buat seketika cuma.
Faham demokrat
DAP, sebagai sebuah parti demokrasi sosial, berpegang pada tiga tunjang besar faham tersebut: kebebasan, kesetaraan dan semangat setiakawan. Ia bekerja dalam kerangka untuk memastikan bahawa seluruh rakyat negara ini tidak dibelenggu rasa takut, dilayan tidak sekata dan terbiar tak terbela. Mudah bukan?
Namun DAP tidak pernah sunyi daripada dimomokkan sebagai parti komunis, sekularis, Kristian, pro-Israel, menyimpan pengganas Sri Lanka dan sebagainya. Kerja momok-momok begini memang mudah. Dan orang Melayu pun mudah percaya. Kita memang sejak dahulu (juga dirakam Milner dalam kajiannya) dibentuk pandangnya tentang orang lain, berdasarkan apa yang dipersembahkan si penglipurlara.
Apabila DAP menganggotai Kabinet Dr Mahathir, apa yang dituntut oleh parti adalah reformasi institusi. Ini termasuklah penggubalan undang-undang, penambahbaikan kecekapan agensi kerajaan, hemat belanja, bantuan bersasar berasaskan keperluan dan beberapa agenda reformasi dasar kerajaan. 
Kebanyakan reformasi dan penambahbaikan ini tidaklah boleh dihidang atas meja untuk digaul bersama nasi. Demokrasi ini bukan boleh dimakan, kata orang. Namun inilah tujuan perubahan demokratik – supaya kesilapan boleh dibetulkan, dan menjadikan yang betul itu suatu kebiasaan baharu. 
Tapi iyalah, ini barangkali bukan yang orang Melayu mahu.
Masalahnya negara ini bukan cuma ada Melayu. Dan bukan pula semua yang Melayu itu mahukan perkara yang sama. Maka DAP hadir membawa suara keinginan warga kecil. Suara itu mungkin terlalu kuat. Maka DAP dimarahi.
Nah, sekarang DAP sudah bukan kerajaan lagi, hasil kerja buat elit politik Melayu yang kini bahagia bersekongkol dengan para penyamun yang masih belum selesai bicara rasuah di mahkamah.
Mungkin inilah yang akhirnya akan memuaskan hati Melayu. Mungkinlah, mungkin. Manalah saya tahu. Saya 25% mamak. Saya cuma mahu nasi kandar. – Roketkini.com

TAHNIAH KERAJAAN LUAR BUAT MUHYIDDIN


SIAPA PILIHAN MUHYIDDIN SEBAGAI TPM



Kalau bukan Zahid Hamidi, siapakah sebenarnya yang lebih diingini oleh Muhyiddin Yassin untuk dilantiknya sebagai TPM?
Beberapa pihak yang dekat dengan Perdana Menteri pintu belakang itu mengakui, Zahid Hamidi bukanlah pilihan utama Muhyiddin berikutan Presiden UMNO itu sedang berdepan perbicaraan kes rasuah dan pecah amanahnya di mahkamah.
Kata mereka, pilihan teratas Muhyiddin untuk mengisi jawatan TPM ketika ini ialah Azmin Ali, bekas Timbalan Presiden PKR yang kini telah menyertai Bersatu.
Muhyiddin dikatakan lebih cenderung memilih Azmin mengisi jawatan nombor dua dalam kerajaan itu kerana berasakan bekas Menteri Hal Ehwal Ekonomi itu telah memainkan peranan besar menjadikannya Perdana Menteri.
Tanpa gerakan yang dilakukan oleh Azmin, Muhyiddin percaya beliau tidak mungkin mampu muncul secara tiba-tiba mengenepikan Tun Mahathir dan seterusnya berada di puncak kuasa.
Oleh yang demikian, sebagai membalas budi Azmin itu, melantiknya sebagai TPM dianggap sesuatu yang wajar dan munasabah bagi Muhyiddin, walaupun kelompok bekas pemimpin PKR yang mampu dibawanya untuk menyokong Perikatan Nasional atau PN hanya 10 orang Ahli Parlimen saja berbanding UMNO/BN sebanyak 41.
Meskipun melantik Azmin memungkinkan beliau berdepan risiko pertikaian rakyat terhadap kepimpinannya berikutan bekas Timbalan Presiden PKR itu terkait secara langsung dengan kes “video Haziq” yang masih menjadi bualan ramai, Muhyiddin dikatakan berpendapat, perkara itu masih boleh ditanganinya berbanding kes Zahid Hamidi yang sudah pun dibawa ke mahkamah.
Walaupun demikian, melantik Azmin yang merupakan pemimpin daripada Bersatu sepertinya juga sebagai TPM akan menjadikan pemimpin nombor satu dan dua dalam kerajaan datang daripada parti yang sama serta seolah-olah terang-terang mengenepikan UMNO yang mempunyai jumlah Ahli Parlimen paling ramai dalam PN.
Dalam hal ini, mahu tidak mahu, Muhyiddin akan dilihat sebagai seorang yang tamak serta tidak menghargai kedudukan UMNO dalam kerajaan yang diterajuinya.
Untuk itu, jika bukan Azmin, pilihan kedua yang lebih cenderung diambil oleh Muhyiddin mengisi jawatan TPM ialah Hishammuddin Hussein.
Lagi pula, kumpulan 13 bekas Ahli Parlimen UMNO yang melompat menyertai Bersatu difahamkan memang melobi agar bekas Naib Presiden UMNO itu dilantik sebagai TPM.
Sebagaimana bukan rahsia lagi, kemasukan 13 Ahli Parlimen tersebut ke dalam Bersatu sebelum ini, selain pembubaran UMNO Sabah, juga untuk menyertai Bersatu, ia difahamkan adalah melalui peranan belakang tabir yang dimainkan oleh Hishammuddin.
Dengan itu, melalui sedikit sebanyak jasanya kepada Bersatu itu, di samping tiada kes mahkamah yang dihadapinya, Muhyiddin dikatakan lebih cenderung melantik Hishammuddin berbanding Zahid Hamidi.
Cuma, masalah Hishammuddin ialah beliau bukan daripada hireaki UMNO serta merupakan pemimpin Johor juga seperti Muhyiddin dan perlantikannya sebagai TPM sudah pasti akan membuatkan Zahid Hamidi lebih tidak senang hati dibuatnya.
UMNO sendiri akan merasakan perlantikan Hishammuddin itu akan menampakkan Muhyiddin tidak menghormati kedudukan Zahid Hamidi dan seperti dalam masa yang sama menyediakan laluan untuk “membunuh” karier Presiden UMNO itu dalam pemilihan tahun 2021 akan datang.
Akhirnya, siapakah pilihan Muhyiddin untuk berganding dengannya mentadbir negara ini?
Kalau bukan Zahid Hamidi, Azmin atau Hishammuddin, apakah calon neutral lain dan yang di luar radar kita semua bakal jadi pertimbangan Muhyiddin? (ShahbudinHusin 05/03/2020)
Kongsikan artikel ini

KENAPA DUNIA PANDANG SEPI?



Kesepian para pemimpin dunia terhadap pertukaran jawatan PM Malaysia daripada lelaki 94 tahun kepada lelaki 72 tahun memberi berbagai tafsiran dan membawa maksud yang menyebabkan kita terus tertanya-tanya.

Kesepian ini antara lain menunjukkan dunia tidak mengenali lelaki 72 tahun. Sekiranya dia dikenali tentu tentu mereka telah menghantar kalungan bunga tahniah. Apakah dia tidak dikenali dan mempunyai kawan di peringkat dunia. Tetapi kenapa tidak ada? Bermakna dia tidak ada kenalan dan rangkaian diplomatik yang luas.

Hanya Indonesia dan Singapura yang menghantar bunga kepada lelaki itu. Ini mungkin kerana di Singapura lah lelaki itu mendapat rawatan semasa di sakit kanser setahun lepas, manakala di Indonesia negara tempat dia mendapatkan satay Padang.

Kenapa ketua-ketua negara lain tidak menghantarkan kalungan bunga, mengucap tahniah. Mungkin mereka menyedari apa yang berlaku disebalik pertukaran secara rampas kuasa itu. Lantas mereka tahun PM itu adalah PMTCN.

Bolehkah dengan pandang sepi dunia ini lelaki 72 itu untuk mentadbir, membawa negara ini keluar dari belenggu yang ada kini. Jangan-jangan dia akan diketawa seperti mana dunia ketawakan terhadap Perdana Menteri ke 6 lalu kerana skandal bersara 1MDB. Trims.

MSO


KAK WAN SUFI SOSIAL

(function() { var d = document, w = window; w

PATUTLAH H2O BERSUNGGUH KRITIK KERAJAAN MENJELANG KETUA-KETUA PARTI MENGHADAP AGONG BARU-BARU INI…

ANTARA PENGALAMAN PENAKUT HISHAMUDDIN NI KETIKA DEBAT MAHASISWA DI UKM,NKETIKA BELIAU MENJADI KETUA PEMUDA. SAKSI HIDUP DATO MAHFUZ OMAR DAN...