MENTERI MENTERI UMNO SOKONG MAHIADIN ADALAH PENGKHIANAT PADA KEPUTUSAN MT

 

Pada 7 Julai lalu, mesyuarat MT UMNO membuat ketetapan menarik sokongan secara serta-merta terhadap Perdana Menteri, Mahiaddin Md Yasin.

Menurut apa yang dijelaskan oleh Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi dan Setiausaha Agung, Ahmad Maslan, keputusan tersebut dipersetujui oleh 50 daripada 56 ahli MT.

Begitu pun, daripada 50 yang setuju dengan penarikan sokongan itu, hanya 30 menyokong tanpa syarat, manakala 15 lagi menyokong secara bersyarat.

Dengan sokongan 50 daripada 56 ahli MT itu, bermakna ketetapan menarik sokongan terhadap Mahiaddin adalah keputusan yang kuat dan hampir mutlak daripada UMNO.

Sebab itu, bersama keputusan itu, Zahid Hamidi dalam kenyataan medianya kemudian turut menggesa Mahiaddin agar meletakkan jawatan bersandarkan 7 fakta kegagalan yang disenaraikan iaitu:-

1. Gagal menangani pandemik Covid-19.

2. Menyalahgunakan Ordinan Darurat.

3. Gagal mempertahankan sistem demokrasi Berparlimen.

4. Gagal menguruskan bantuan dan tuntutan rakyat.

5. Gagal memberi keyakinan dan kepercayaan kepada rakyat.

6. Gagal mengurus kestabilan politik dan ekonomi.

7. Memperkotak-katik titah Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Pemerintah.

Meskipun Mahiaddin tidak juga meletakkan jawatan berikutan ketetapan UMNO itu, walau daripada segi prinsip dan moralnya Perdana Menteri memang pun sudah hilang majoriti, tetapi rata-ratanya rakyat gembira dengan apa yang diputuskan.

Ia sekurang-kurangnya menunjukkan UMNO enggan terus bersekongkol dengan kegagalan Mahiaddin, sambil memberi bayangan mungkin ada sesuatu bakal berlaku dalam Sidang Parlimen selama lima hari bermula 26 Julai depan di sebalik tiadanya ketetapan MT perlunya Ahli Parlimen UMNO meletakkan jawatan daripada kerajaan.

Realitinya UMNO tidak boleh terus berlama-lama duduk dalam kerajaan PN di ketika sudah membuat ketetapan menarik sokongan terhadap Mahiaddin.

Di suatu masa yang munasabah, UMNO tiada pilihan selain mesti bertindak menjatuhkan Mahiaddin, sesuai dengan ketetapan menarik sokongan yang telah dibuat itu.

Kiranya UMNO terus berada dalam kerajaan sehingga pembubaran Parlimen, ia akan menyebabkannya turut terpalit dengan kegagalan PN dan Mahiaddin, seterusnya sukar untuk meyakinkan pengundi untuk memilih mereka dalam PRU15 akan datang.

Lagi pula, oleh kerana UMNO akan bertanding sebagai pembangkang untuk melawan Bersatu dan PN dalam PRU15 itu nanti, menarik diri daripada kerajaan pada saat-saat akhir hanya menyulitkan lagi keadaan.

Untuk itu, langkah yang terbaik ialah UMNO mesti bertindak menjatuhkan Mahiaddin lebih awal berasaskan tujuh kegagalan yang disenaraikan itu bagi tujuan memperlihatkan kepada pengundi bahawa UMNO adalah parti yang benar-benar pro dan ingin membela nasib rakyat.

Bagaimanapun, hanya seminggu selepas ketetapan menarik sokongan itu, menteri-menteri UMNO yang berada dalam kabinet telah menunjukkan perlakuan yang memalukan serta menghina keputusan MT sendiri.

Menteri-menteri UMNO yang sebahagiannya merupakan ahli MT dalam membuat keputusan menarik sokongan terhadap Mahiaddin, hari ini telah membuat ketetapan bersama seluruh anggota kabinet untuk terus menyokong kepimpinan Mahiaddin sebagai Perdana Menteri.

Pada 7 Julai, mereka menyokong menarik sokongan terhadap Mahiaddin, tetapi pada 14 Julai, membuat pula ketetapan menyokong penuh Mahiaddin?

Kegilaan apa semua ini, apa pendirian menteri-menteri daripada UMNO ini sebenarnya – menyokong keputusan parti yang memberi mereka peluang dipilih sebagai Ahli Parlimen atau ingin mempertahankan kepentingan peribadi sebagai menteri yang dipilih Mahiaddin?

Kalau dalam MT, ada yang memberi sokongan secara bersyarat, berkecuali dan tidak setuju dengan keputusan menarik sokongan terhadap Mahiaddin, kenapa menteri-menteri UMNO tidak berani berbuat demikian dalam kabinet?

Takut hilang jawatan menteri?

Tidakkah menteri-menteri UMNO sedar bahawa PH, Pejuang dan Warisan sudah mengumumkan penolakan mereka untuk bekerjasama dengan kerajaan pengkhianat PN sekiranya berlaku kelompongan sokongan yang dialami Mahiaddin?

Ia bermakna, jika pun menteri-menteri UMNO mengambil pendirian tidak menyokong atau berkecuali daripada menyokong Mahiaddin lantaran akur dengan keputusan parti yang sudah menetapkan penarikan sokongan, kedudukan mereka sebagai menteri tidak semudah itu untuk digugurkan kerana Mahiaddin tidak lagi mempunyai keupayaan untuk menarik Ahli Parlimen blok pembangkang untuk menggantikannya.

Malah jika kedudukan mereka sebagai menteri digugurkan, ia boleh pula disusuli dengan UMNO membuat keputusan rasmi keluar daripada kerajaan dengan serta-merta.

Ia akhirnya lebih mungkin membuatkan Mahiaddin dijatuhkan dengan lebih cepat yang bermakna telah dapat memenuhi kehendak yang diinginkan oleh UMNO sendiri.

Malangnya, disebabkan menteri-menteri UMNO yang perlakuan mereka, bak kata orang Melaka – jenis hawau punya pemimpin – hanya tahu memikir tentang jawatan dalam kerajaan sambil ingin membolot segala kemewahan yang datang bersamanya, bukan membela rakyat yang sedang sengsara dengan kegagalan PN, Mahiaddin terus diberi keselesaan kekal sebagai Perdana Menteri.

Menteri-menteri UMNO itu bukan saja menghina keputusan parti, menghina ahli akar umbi yang sebulatnya menolak Mahiaddin, Bersatu dan PN, malah menghina moral mereka sendiri sebagai pemimpin yang selalu berbuih mulut dengan ucapan berjuang untuk rakyat.

Memberi sokongan kepada Mahiaddin sebelum MT membuat keputusan menarik sokongan mungkin boleh diterima, tetapi memang haprak nilainya jika terus memberi setelah UMNO ada keputusan untuk menjatuhkan Perdana Menteri.

Demi untuk mempertahankan keselesan hidup sebagai menteri, pemimpin UMNO sebetulnya tak kisah pun mengambil makanan di atas tapak tangan musuh untuk disuap ke mulut mereka.

Pemimpin dengan moral sebegini, sedarlah wahai rakyat dan ahli UMNO akar umbi sekalian, berapa sen sebenarnya nilai untuk membela rakyat ada dalam hati mereka? 

(ShahbudinHusin 14/07/2021)



UMNO tahu siapa ‘spy’ tu – Puad

 Muhyiddin Yassin letter of demand three-day quarantine minister double standard UMNO Supreme Council Member Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi


KUALA LUMPUR – UMNO tahu siapa individu yang menjadi petualang merakam, menyebar termasuk menerbitkan verbatim mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO baru-baru ini, kata Datuk Mohd Puad Zakarshi.

Menurutnya, bukan sahaja audio rakaman bocor tetapi verbatim mesyuarat pun bocor.

” “Macam ada “spy” berbayar dalam MKT? Selamatkah mesyuarat MKT? Musuh tahu rahsia parti.,” kata Ahli MKT itu yang mengulas tentang rakaman audio MKT secara maya pada 7 Julai lalu sedang giat ditularkan.

Beliau menegaskan, dalam mesyuarat, berbagai hujah dan beza pendapat akan didengar.

Itu cuma perbincangan dan bukan keputusan.

Bagaimanapun, katanya, musuh parti suka ‘spin’ (putar) pendapat yang berbeza.

Tetapi, tegasnya, ia tidak mengubah keputusan MKT, iaitu tarik sokongan terhadap perdana menteri.

”PM kena letak jawatan dan lantik PM baru untuk tempoh yang terhad,” jelas beliau lagi.

Katanya, walaupun ahli-ahli Parlimen UMNO boleh terus sokong Kerajaan Perikatan Nasional tetapi ia hanya setakat apabila sidang Parlimen bermula.

Justeru yang tidak selamat ialah Parti Pribumi Bersatu Malaysia kerana PBM sandaran parti itu cuma jawatan perdana menteri bukan akar umbi.

“Tiada PM, tiadalah PPBM. Tunggu sajalahlah Langkah Sheraton 2.0,” katanya. 

AHLI PAS MARAH PIMPINAN NEGARA SAMPAI HENTAK MEJA | Azhar Skuad Badar

APABILA PERAMPAS TAKUT HILANG KUASA



“Sepatutnya berterima kasih kerana ada orang yang menolongnya, tetapi dibalas dengan maki hamun, seolah-olah tiada pertimbangan akal yang sihat, sudahlah matanya pula buta,” bidasnya. Selain PAKATAN HARAPAN, Hadi dipercayai ‘menegur’ rakan taawunnya UMNO, setelah Presiden parti itu, Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi menarik sokongan kepada Tan Sri Mahiaddin Yasin dan mendesak beliau meletakkan jawatan.




APA KATA AZIZ BARI BERHU8UNG PENGAMPUNAN TERHADAP ANWAR IBRAHIM.


MSO

Malam tadi sdr Kamal Amir Kamal Hijaz masih mempertahan pendapatan berhubung pengampunan yang diperolehi Anwar Ibrahim. Isunya bagi pendapatnya Anwar tidak layak untuk jadi PM kerana tidak mendapat pengampunan penuh.

Kenyataan Kamal Amir itu mengelirukan, apa lagi dalam masa sama beliau menjaja nama Tengku Razaleigh Hamzah bakal jadi PM interim.

Saya bukan pakar perlembagaan, dan cetek pengetahuan dalam bidang berkenaan. Saya hanya wartawan dan penulis yang satu profesyen dengan Kamal Amir. Bezanya saya tidak menjadi ahli parti mana-mana, berbeza dengan kawan saya itu, dia adalah ahli Umno.

Untuk mendapat pencerahan berhubung isu pengampunan itu saya telah menghubungi Ybgh Abd Aziz Bari yang dikenali sebagai pakar pelembagaan. Renung dan sama-sama dengar apa yang ulasan berhubung hal itu.

Ini soalan saya kepada Abd Aziz Bari.

[Salam Prof minta pencerahan sikit berhubungan pengampunan yang diterima oleh Pak Sheikh. Ada pendapat mengatakan beliau tidak mendapat pengampunan penuh maka beliau tidak boleh dilantik sebagai perdana menteri. Sejauh mana kenyataan ini benar?

Dan apakah pengampunan penuh itu tidak diperlukan untuk membolehkan beliau jadi ahli Parlimen? Pohon pencerahan sebab subjek ini jadi perdebatan siki. Wasslam.]

[Jawaban Prof Abd Aziz Bari

.

[13:49, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Tak betul.

[13:49, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Secara mudahnya kuasa pengampunan adalah prerogatif Agong.

[13:50, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Ia tidak boleh disemak oleh mahkamah.

[13:51, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Ia adalah sesuatu yang subjektif sifatnya.

[13:51, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Siapa kata Pak sheikh tak dapat pengampunan penuh.

[13:52, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Dia sudah pun jadi ahli parlimen

[13:53, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Mereka yang mempersoalkan keabsahan pengampunan itu sepatutnya berbuat demikian sebelum Pak Sheikh bertanding di port Dickson.

[13:53, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Sekarang sudah terlewat

[13:54, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Sudah ada kes sebelum ini, satu kes senjata api yang permohonan pengampunan ditolak

[13:55, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Pemohon itu mempersoalkan pengampunan kpd bekas menteri Mokhtar Hashim

[13:56, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Prinsip nya di sini ialah mahkamah enggan melayan cabaran itu dgn mengatakan kuasa pengampunan di tangan Agong tidak boleh disemak oleh mahkamah.

[13:58, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Persoalan nya adakah wujud pengampunan separuh atau tidak penuh.

[13:59, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Ada juga pengampunan hukuman mati kepada penjara seumur hidup.

[13:59, 14/07/2021] Yb Aziz Bari: Apa pun pihak penjara ekoran dari pengampunan itu yang bebaskan Pak Sheikh, bukan dia lari keluar.

Trims.

 

Ordinan Darurat (kuasa-kuasa Perlu) 2021 MENGHALANG Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Dipanggil???

 



SAIFUL IZHAM


Ordinan Darurat (kuasa-kuasa Perlu) 2021 MENGHALANG Sidang Dewan Undangan Negeri Kedah Dipanggil???

###########################

YAB MB Kedah nampaknya kenalah belajaq rujuk pada yang lebih arif dulu sebelum menjawab tak tentu hala. Satgi rakyat hat tak tau, boleh tau yang MB Kedah tak berapa tau apa yang dia dok kata dia tau... Description: 😁

Saya terbaca satu tajuk dan kandungan berita (bukan jenih baca tajuk saja, dah tau semua) di portal harakahdaily bertarikh 13 Julai 2021, yang agak menarik isi kandungannya. Ianya sebuah artikel yg bertajuk “Sanusi Jawab Desakan ADUN PAN”.

Laporan berita tersebut dikatakan memetik penyataan yang dikatakan dikeluarkan oleh YAB MB Kedah, sebagai menjawab desakan sorang adun dari Kedah untuk dia (MB) segera panggil Dewan Undangan negeri Kedah bersidang.

Saya tak dengaq seniri Jawapan YAB MB Kedah, dan tak jumpak la lagi video kenyataan beliau, atau mana-mana kenyataan rasmi beliau, tapi bergantung sepenuhnya pada kandungan artikel tu, yg saya lampirkan disini untuk rujukan.

YAB MB Kedah dilaporkan berkata “… Kita masih tertakluk di bawah Ordinan Darurat 2021 sehingga 1 Ogos 2021,” dan dia suruh ADUN berkenaan utk merujuk kepada undang-undang berkaitan di bawah Proklamasi Darurat 2021. Saya lampirkan gambaq infografik FAQ yg dia guna pakai, sepertimana yg dipaparkan pada artikel Harakahdaily tu.

Jawapan beliau hanyalah semata-mata bersandarkan kepada Seksyen 14 dan 15 Ordinan Darurat (Kuasa-kuasa Perlu) 2021 dan beberapa seksyen lain yg beliau fikirkan relevan untuk menyokong pendirian beliau. Saya malaih nak ulaih panjang sangat, pasai kalau saya nak ulaih panjang sangat pun, satgi jadi kelas undang2 la pulak.

Ringkasannya, saya nak habaq kat MB Kedah ni, bila masuk bab teknikal perundangan, panggey la YB Penasihat Undang2 Negeri, atau mana2 peguam parti. Jangan pakai dok ulang sebut dan ratib beberapa seksyen saja utk jadi alasan tak mau bukak sidang DUN Kedah.

Memanglah betoi, secara umum seluruh negara, termasuk lah Kedah berada dalam situasi darurat sepertimana seksyen2 yg dirujuk, iaitu di bawah Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021, tapiiiiiii, MB kena tau jugak bahawa di bawah Ordinan yg sama, ada beberapa sub-seksyen lain, iaitu secara lebih spesifik, Seksyen 15(1)(b), yang memberikan kuasa untuk mana2 DUN dipanggil bersidang walau pun dalam tempoh darurat.

Seksyen 15 (1)(b) kata :

“Dewan Undangan Negeri hendaklah dipanggil, diprorog dan dibubarkan pada suatu tarikh sebagaimana yang difikirkan sesuai oleh Yang di-Pertuan Agong setelah berunding dengan Raja atau Yang di-Pertua Negeri yang berkenaan”.

Nak bagi mudah paham, Seksyen ni kata, mana-mana DUN boleh dipanggil bersidang dalam keadaan darurat.

Nak bagi senang paham lagi, saya cuma nak habaq bahawa Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu) 2021, secara umum bagi kuasa pada kerajaan negeri untuk tak panggil sidang DUN, tapi ianya TIDAK MENGHALANG untuk sidang DUN DIPANGGIL, asalkan kaedah perjalanan sidang DUN tu disesuaikan dengan suasana DARURAT POLITIK (terma saya seniri) macam dok ada la ni.

Caranya?

Mudah ja. YAB MB boleh buat mcm dok buat selalu, bolehlah pi mohon sembah mengadap Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Kedah untuk tentu kan dan dapat perkenan tarikh2 DUN nak bersidang. Lepaih dapat tarikh tu, dia bolehlah pi bawak mengadap Ke Bawah Duli Seri Paduka Yang di-Pertuan Agong pulak untuk dapat perkenan. Mudah kan? Bukan payah mana pun.

Ikut la mcm kerajaan pusat buat baru2 ni, guna Seksyen 14(1) (b) untuk memanggil Parlimen bersidang bermula 26 Julai 2021.

Kena ingat naaa, tarikh 26 Julai tu, kita masih dalam tempoh darurat dan Ordinan Darurat (Kuasa2 perlu) 2021 masih terpakai. Jangan buat2 lupa pulak!!!

Makanya, kalau Parlimen pun boleh dipanggey bersidang waktu darurat ni, takkan la sidang DUN Kedah tak boleh??

Saya nak habaq ni, lain kali, nak petik bab undang2 ni, panggey la kawan2 sama. Upah nescafe tarik segelaih pun jadi la. Bukannya mahai mana pun kalau tanya kawan2.

Tok sah dok pakai petik merata. Nanti malu kat orang. Ni nak jaga satu negeri Kedah laaa, bukannya nak bela kambing sekandang. Penasihat Undang-undang negeri Kedah pun ada. Free ja, bukan kena bayaq asing punnn...

Fikir2kanlah... Description: 😁

Saiful

Part time loyar buruk,

Full Time gembala kambing

https://harakahdaily.net/.../sanusi-jawab-desakan-adun-pan/

 

HANCUR HANCUR ,..HANCUR UMNO....DOA 22 TAHUN DULU KINI MAKIN MENJADI KENYATAAN

 

Dalam mesyuarat MT, menteri2 UMNO setuju tarik sokongan terhadap Mahiaddin, tapi dalam mesyuarat kabinet, mereka setuju pula terus sokong Mahiaddin kekal sebagai PM.

Apa patut kita gelar mereka itu?


JAGA PERUT DAN BAWAH PERUT


May be an image of text that says "KENYATAAN MEDIA AHLI-AHLI JEMAAH MENTERI Ahli-ahli Jemaah Menteri dalam mesyuarat Kabinet yang berlangsung pada 14 Julai 2021 telah membuat keputusan sebulat suara untuk kekal memberi sokongan penuh kepada kepimpinan YAB Tan Sri Hj Muhyiddin Mohd Yassin sebagai Perdana Menteri Malaysia. Ahli-ahli Jemaah Menteri juga ingin memaklumkan bahawa setiap keputusan Kerajaan dibuat secara kolektif oleh Jemaah Menteri setelah mengambil kira pandangan semua pihak. Keutamaan Kerajaan pada ketika ini adalah untuk menjayakan Pelan Pemulihan Negara (PPN) demi kesejahteraan rakyat dan kemakmuran negara serta membawa negara keluar dari pandemik COVID-19. AHLI-AHLI JEMAAH MENTERI 14 JULAI 2021"

 

BELI KONTENA SIMPAN MAYAT SATU2NYA PENCAPAIAN TERBAIK KERAJAAN PN – PRESIDEN UMNO

 

Apa yang dikhuatiri akhirnya telah jadi kenyataan.

Apa yang telah mereka ramalkan telah pun berlaku.

Kes jangkitan harian Covid-19 di Malaysia sudah pun mencapai lima angka iaitu lebih 11,000.

Hujah peningkatan itu disebabkan proses saringan dipertingkat “not applicable”.

Faktanya sebanyak 870 kluster aktif telah direkodkan dengan ebih 96,000 kes jangkitan aktif.

Hampir 7,000 nyawa sudah terkorban akibat kegagalan mengawal pandemik.

Kadar R-naught iaitu kadar kebolehjangkitan kini mencapai 1.14.

Lebih tinggi berbanding R-naught 1.07 yang menyebabkan PKP dilaksanakan bermula 1 Jun.

Satu-satunya pencapaian terbaik kerajaan PN berjaya beli kontena untuk menyimpan mayat.

Sebenarnya kita tidak pasti pun sama ada itu wajar dianggap sebagai pencapaian.

Tetapi seperti biasa pendukung bunga dan jentera siber mereka berusaha memanipulasi fakta.

Jentera siber kata kes Covid-19 makin tinggi maka sebab itu Parlimen tidak boleh bersidang.

Faktanya sejak Parlimen tidak bersidang maka kes Covid-19 semakin tinggi dan tidak terkawal.

Pendukung bunga kata kes Covid-19 makin teruk maka sebab itu Perdana Menteri perlu dipertahan.

Walhal kes Covid-19 makin teruk cerminan kegagalan ketua kerajaan PN mengurus pandemik.

Pendukung bunga dan jentera siber upahan kata jangan main politik pada waktu pandemik.

AHMAD ZAHID HAMIDI

Presiden UMNO.

ITU PENDAPAT PENULIS TAPI SOALAN SAYA : APAKAH BENAR AGONG AKAN TERKEJUT ATAU TERKESAN???Description: 🤔Description: 🤔


May be an image of text


ZUS DIN



Agong (King) will be shocked when he sees the following damages due the mis-management of the government - Koon Yew Yin

Author: Koon Yew Yin

Publish date: Sun, 27 Jun 2021, 10:09 PM

CLOSE

• Kuala Lumpur, Johor and Penang 126 hotels closed

•Langkawi, Malacca City 115 hotels closed

•KL Parkroyal Hotel will be closed for renovation for 15 months

•KL Plenitude closes 3 hotels

•KL Syeun Hotel Closed

•Kinta River Front Hotel closed

•Tower Regency Hotel closure

•Hilton Hotel cuts 2,100 employees

•Four Points Hotel closure

•Expedia layoffs 3,000 jobs

•Tioman Resort Closed

•Cold storage Petaling historic supermarket closed

•100% of tourist agencies are temporarily or permanently closed, causing 370,000 people in the country to shut down

•100% of theatres are temporarily or permanently closed, causing 43,000 people in the country to close

•70% hair saloons There is a wave of closure, affecting the livelihoods of 100,000 people

•Colleges, training centres, professional schools are suspended, and more than 10,000 school buses are parked

•Casinos, entertainment, KTV, bars, SPA, CLUB, GYM, temporarily or permanently closed

•Caused 1 million people in the country to suspend business

•National chain milk tea shops also closed down one after another, laying off 25,000 employees

•860,000 domestic college students, graduation equals career, employment opportunities are almost zero

•The list continues to increase. Including unstated construction, development, contractors, supermarkets, and temporary sales.

•81% in Malaysia #law firms will go bankrupt within one year, and they will not be able to escape downsizing. The disadvantages of combined operations or even closure

The lawyers of the Malaysian Bar Association have more than 20,000 members. Due to the COVID-19 pandemic, they are the same as most economic sectors that cannot be "stopped from the epidemic". In addition, low industrial transactions have impacted business decline and faced "downsizing" or bankruptcy doom. ... to strike a balance between companies and employees, we urge the government to strongly support professional categories, including law firms, because they constitute the lifeblood of the national economy.

Data from Sin Chew Daily, China News, and Oriental Daily.

https://klse.i3investor.com/.../2021-06-27-story...

 

PENDEDAHAN Apa Yang Berlaku Dalam Mesyuarat MKT UMNO

RASUAH TIDAK TERMASUK DALAM HUDUD ??NI PENJELASAN HADI AWANG BILA DITANYA


 

LEPAT SEKOLAHKAN LEBAI PAS SOAL DOA


 

LAGI KERAJAAN KENA MAKI


 

PH cadang jadikan hotel tempat kuarantin Covid19

 

PH cadang jadikan hotel tempat kuarantin Covid19

Lebih banyak hotel di Lembah Klang perlu dibenarkan bertukar menjadi pusat kuarantin berisiko rendah bagi mengurangkan kesesakan melampau di pusat kuarantin sedia ada susulan peningkatan mendadak kes jangkitan, kata Ahli Parlimen Bangi Ong Kian Ming.

Inisiatif berkenaan berupaya mengurangkan sebahagian kerugian yang ditanggung pengusaha hotel yang teruk terjejas akibat pandemik, selain berdepan banyak kekangan yang meminimumkan aktiviti pelancongan sejak 18 bulan lalu berikutan penutupan sempadan negara termasuk perjalanan antara negeri dan daerah.

Ong berkata, inisiatif berkenaan juga boleh membantu pusat kuarantin sedia ada menampung pertambahan jumlah pesakit Covid-19 baharu sejak beberapa minggu lalu.

Beliau berkata, pengubahsuaian proses dengan membenarkan pesakit kategori satu dan dua dinilai secara jarak jauh dari rumah juga boleh merendahkan jumlah penilaian strain Covid-19 di pusat pemeriksaan selepas mengambil kira situasi yang berlaku di Pusat Penilaian Covid-19 (CAC) Selangor, yang tular baru-baru ini di media sosial.

“Beberapa hotel di Lembah Klang sudah ditukar kepada pusat kuarantin membabitkan pesakit Covid-19 berisiko rendah. Ia termasuk Saujana Subang, Royal Chulan KL, SILKA Cheras dan terbaharu, resort hotel di Bandar Baru Bangi, Selangor.

“Justeru, lebih banyak hotel di Lembah Klang dibenar ditukar menjadi pusat kuarantin berisiko rendah, termasuk merangkumi hotel bajet,” katanya dalam kenyataan.

Beliau berkata, selepas penukaran berkenaan, Ong berkata, pihak hotel perlu disokong dengan penyediaan pegawai perubatan, dengan kos ditanggung penghuni.

“Hotel ini perlu mempunyai jumlah minimum bilik (sekurang-kurangnya 50 dalam perkiraan saya) untuk memudahkan pertubuhan penjagaan kesihatan dan kakitangan mereka menyediakan perkhidmatan perubatan kepada pesakit di pusat terbabit.

“Kementerian kesihatan sudah pun menyediakan garis panduan bagi proses perubatan yang perlu dilaksana di pusat kuarantin untuk menjaga kesihatan pesakit,” katanya.

Kerajaan PN belanja RM500 bilion beri bantuan: Siapa yang dapat?

 


Kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Rina Harun kononnya kerajaan Perikatan Nasional (PN) telah membelanjakan dana sebanyak RM500 bilion memberi bantuan kepada rakyat untuk mengurangkan kesan pandemik Covid 19 dipersoalkan banyak pihak.


Bagi Exco Perumahan, Kesejahteraan Bandar dan Pembangunan Usahawan Selangor, Rodziah Ismail, angka RM500 bilion itu terlalu besar jika dibandingkan nilai bantuan yang sampai kepada rakyat.


Beliau musykil ke manakah bantuan tersebut disalurkan.


"Kepada siapa dan kawasan mana bantuan ini diberikan? Nyatakanlah berapa jumlah dan bilangan penerima.


"Bagaimana kaedah penyampaiannya? Sama ada melalui NGO, agensi atau individu yang bertanggungjawab. Juga kita mahu tahu dalam bentuk apa bantuan itu disalurkan?


"Mohon mana-mana Ahli Parlimen ambil soalan ini untuk pastikan menteri jawab dalam Parlimen 26 Julai nanti," katanya.


Beberapa pihak berkata, dikhuatiri Rina terkeliru antara bantuan secara langsung dan bantuan tidak langsung, kerana pakej ransangan ekonomi yang berjumlah ratusan bilion ringgit diumumkan kerajaan PN sebahagian besarnya adalah nilai moratorium pinjaman bank.


Nilai itu merupakan bantuan secara tidak langsung menangguhkan bayaran pinjaman tetapi perlu dibayar semula selepas pandemik berakhir.


Manakala bantuan langsung adalah pemberian tunai, subsidi gaji atau peruntukan bakul makanan yang jumlahnya tidak mungkin mencecah RM500 bilion setahun.


Baru-baru ini Rina ketika menjawab soalan wartawan memberitahu kerajaan PN telah memberikan RM500 bilion bantuan kepada rakyat dalam tempoh satu tahun.

 


Isu pecat pekerja: NUBE buat 93 laporan polis terhadap CEO HSBC




NUBE membuat 93 laporan polis terhadap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) HSBC Bank Malaysia Berhad, Stuart Milne.

PETALING JAYA: Kesatuan Kebangsaan Pekerja-pekerja Bank (NUBE) membuat 93 laporan polis terhadap Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) HSBC Bank Malaysia Berhad, Stuart Milne, selepas bertindak memecat pekerja ketika krisis pandemik.

Setiausaha Agungnya, J Solomon, berkata merujuk titah Yang di-Pertuan Agong pada 18 Mei tahun lalu, baginda jelas menitahkan agar majikan tidak membuang pekerja sewenang wenangnya dan menasihatkan semua pihak memainkan peranan untuk menyelamatkan ekonomi negara.

“Namun, pada 3 Jun 2021, CEO HSBC Bank Malaysia telah memilih untuk mengumumkan skim pemberhentian pekerja membabitkan 600 orang pekerja ketika kes baharu Covid-19 melonjak ke paras 8,209 dengan sebanyak 103 kematian.

“Pengumuman ini dibuat walaupun keuntungan besar dicatatkan oleh bank. Lebih-lebih lagi, kumpulan sasaran adalah B40 dan M40. Sudah jelas pengumuman CEO itu dilakukan dengan sengaja untuk memperlekehkan nasihat Yang di-Pertuan Agong,” katanya dalam kenyataan, hari ini.

Solomon berkata, kebiasaannya pihak kerajaan akan bertindak menangani ketidakpatuhan ke atas titah Diraja seperti dilakukan pihak HSBC.

Namun, memandangkan para menteri sibuk dengan keutamaan cita-cita politik mereka, mereka telah mengabaikan kepentingan melindungi Institusi Raja.

Katanya, jelas bahawa jumlah kes dan kematian baharu yang tinggi pada bulan Jun dan Julai 2021, akibat Covid-19, menunjukkan keutamaan kerajaan telah dikompromi.

“Namun, kami yakin bahawa pihak polis tidak akan berkompromi dalam memberikan perlindungan sewajarnya ke atas Institusi Diraja dan rakyat.

“Bagi NUBE, ketidakpatuhan CEO HSBC Bank Malaysia Stuart Milne adalah satu pengkhianatan kepada Raja kita dan tidak boleh diterima oleh rakyat Malaysia,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut berterima kasih kepada 93 pegawai dan anggota NUBE, yang sanggup ke balai polis di seluruh negara ketika pandemik untuk membuat laporan demi melindungi Institusi Diraja dan pekerja-pekerja yang tertekan.

MUKA TAK MALU : Jangan guna duit rakyat ‘tampal’ muka ahli politik di pek bantuan

 



Bungkusan kotak memaparkan pelekat ahli politik yang disifatkan satu pembaziran di mana wang berkenaan boleh digunakan bagi membeli barang keperluan untuk diagihkan kepada rakyat.

PETALING JAYA: Dua kumpulan pengguna dan persatuan sukarela mengecam perbuatan meletak logo parti dan potrait ahli politik di atas pakej bantuan kepada rakyat terkesan.

Mereka berpandangan, tindakan politik murahan itu dibuat semata-mata mahu mendapat kredit walaupun bantuan berkenaan sebahagiannya dibayar pembayar cukai.
Presiden Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia, N Marimuthu berkata, perbuatan memalukan itu turut memaparkan ahli politik yang berkuasa “tidak berhubungan” untuk memahami penderitaan rakyat ketika ini.

Tinjauan beliau mendapati, beberapa gambar terpampang yang dicetak di atas plastik berisi bantuan memerlukan kos RM5 sekeping dan sepatutnya nilai wang berkenaan disalur untuk membeli sebuku roti tambahan untuk diagihkan.

“Kadang-kala saya tertanya-tanya apa yang berlegar di minda ahli politik sebegini.

“Saya melihat barisan panjang untuk mendapatkan bantuan makanan dan saya melihat keperitan rakyat Malaysia di wajah mereka. Adakah anda menganggap rakyat ceria melihat muka Ahli Berhormat mereka.

“Ini adalah bentuk kempen menggunakan nasib rakyat Malaysia yang ditimpa kesusahan selepas hilang pendapatan. Mereka diberi peruntukan menggunakan duit pembayar cukai dan tidak malu menggunakan wang itu untuk berkempen,” katanya.

Marimuthu juga menggesa Putrajaya menghentikan amalan seumpama itu berkuat kuasa serta merta.

Beliau berkata demikian susulan paparan di sosial media menunjukkan pengedaran bantuan makanan, yang antara lain turut memaparkan imej ahli politik ditampal di plastik bantuan berkenaan.

Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang, Mohideen Abdul Kader, berkata tindakan ahli politik itu mengejutkan kerana kesanggupan mereka memperlihat “politik murahan” ketika berdepan krisis kesihatan dan ekonomi.

“Rakyat tidak mahu melihat senyuman dibuat-buat menteri dan Ahli Parlimen di pek bantuan. Adalah tidak masuk akal mereka berbuat demikian selepas begitu banyak rakyat meninggal dunia setiap hari,” katanya.

Katanya, beliau menggambarkan perbuatan itu secara moralnya adalah salah kerana menggunakan dana awam yang sepatutnya digunakan untuk bantuan.

“Kerajaan perlu mengarahkan Ahli Parlimen menghentikan amalan mendapatkan kredit menggunakan wang rakyat untuk membantu rakyat. Ahli politik perlu menitikberat kesopanan dan moral dalam apa jua tindakan mereka,” katanya.

Dalam pada itu, Pengasas Bersama Kembara Kitchen Wiiliam Cheah, berkata tindakan menampal imej ahli politik dalam bantuan kepada rakyat adalah satu bentuk pembaziran sumber.

Katanya, sambil menggagarkan pelekat berkenaan dengan nilai kos antara 10 hingga 50 sen, nilai itu boleh digunakan untuk membeli lebih banyak telur ayam.

Kembara Kitchen yang syarikat sosial mengumpulkan sukarela menjadi antara pertubuhan paling pantas menyalurkan bantuan sejak pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP) 1.0 pada Mac, tahun lalu.

Cheah berkata, berbanding mendapat publisiti untuk diri sendiri, wakil rakyat dilantik sepatutnya membantu melaksanakan koordinasi usaha membantu rakyat memerlukan.

Katanya, bank makanan tumbuh bagaikan cendawan sejak bermulanya kempen bendera putih.


GILA BERPOLITIK KATA KERAJAAN GAGAL TANGANI COVID?


(function() { var d = document, w = window; w

PERBAHASAN RANCANGAN MALAYSIA KE 12 OLEH KETUA PEMBANGKANG JAM 12 TENGAHARI 28 SEPTEMER 2021