PROJEK IC TIPU????





Dalam minit ke 1:54 hingga 1:58 dalam video ni dia sebut nama kampung dia KAMPUNG BARU BALING.
So selaku anak jati yang dilahirkan dan dibesarkan di KAMPUNG BARU MUKIM SIONG BALING KEDAH DARUL AMAN. ( Tengok gambar IC bawah Tu IC Saya ).
Saya nak tanya.
Mak Pak dia dok sebelah rumah sapa?
Dulu masa kecil dia dok main Guli dengan Sapa?
Adik beradik dia yang lain nama apa?
Mak Bapak dia nama sapa?
======
Sebab di Kampung Baru tu kami semua Berdarah Keturunan Siam bukannya ada yang berdarah Keturunan India atau Bangla.
Salasilah Keturunan Kami Semuanya Sama. Sepupu sepapat adik beradik Belaka.
Kalau Xsepupu xpak menakan Konpom kena 2 pupu tak pun SEPERUT orang Melaka kata.
=======
Jadi Depa ni mai kot mana?
Ada yang boleh tolong jawab tapi jangan dok kona.

BERJUTA DIRAMPAS TAPI TIADA RASUAH

Berjuta juta rm dirampas kat Sabah. Sprm siasat tiada unsur rasuah..Pelik bin Hairan ..
Pengubahan wang haram pula..salah teknik dan pengurusan la..budak tadika pun tahu itu rasuah lagi nak bodohkan rakyat ..Pemimpin dan macai umno tu percaya la..sbb semuanya didedakkan termasuk yang menyasiat kes ini kot..
LikeShow More Reactions

HARAM UNDI DAP : MUFTI DISARAN KELUARKAN FATWA


 
Mufti-mufti di negara ini disarankan supaya mengeluarkan fatwa berhubung hukum bagi umat Islam mengundi, menyokong dan membantu DAP yang membawa agenda perjuangan sekularisme serta anti Islam.
Felo Kanan Institiut Kajian Strategik Islam Malaysia (IKSIM), Engku Ahmad Fadzil Engku Ali, berkata seharusnya pihak berautoriti mengeluarkan fatwa yang menepati undang- undang Islam.
Beliau berkata, fatwa daripada para mufti amat penting bagi memastikan tidak berlaku kecelaruan dan kacau bilau dalam masyarakat kerana umat Islam perlu hormat dan memperakui fatwa dikeluarkan.
“Saya menyeru agar ‘Ashaabus Samaahah’ para mufti dibekalkan fakta-fakta dan data yang mencukupi agar mereka boleh mengeluarkan suatu fatwa yang menepati undang-undang Islam lebih-lebih lagi ianya tidak semestinya melibatkan parti DAP sahaja, tetapi bakal melibatkan aktiviti mengundi, menyokong dan membantu mana-mana individu atau parti-parti politik lain yang berhasrat menggunakan undi, sokongan dan bantuan yang diberikan kepada mereka bagi tujuan-tujuan yang bercanggah dengan tuntutan agama Islam.
“Fatwa daripada para mufti sangat penting kerana bukan semua orang, hatta para ilmuan dan pakar agama berada pada posisi boleh mengeluarkan pendapat yang boleh diangkat sebagai fatwa.
“Oleh kerana perbuatan mengundi, menyokong dan membantu DAP juga menimbulkan isu pelanggaran undang-undang, termasuk isu membantu atau mendiamkan kesalahan-kesalahan jenayah, maka saya menyeru agar pihak polis dan Jabatan Peguam Negara dapat membuat siasatan dan penilaian terpeinci lebih-lebih lagi berkaitan desas-desus yang mengaitkan antara parti tersebut atau aktivis DAP dengan RECS (Radical Evangelist Christian State).
“Di dalam Kertas Laporan Tragedi berdarah 13hb Mei 1969 yang dikeluarkan oleh MAGERAN, tindakan2 berbentuk hasutan yang dilakukan oleh parti DAP telah dikenalpasti sebagai salah satu punca utama tragedi rusuhan kaum yang kita harap tidak perlu berulang lagi di negara berbilang bangsa dan agama seperti Malaysia ini,” katanya dalam satu tulisan sebagai respon terhadap kenyataan Dr Zamihan Mat Zin al-Ghari yang mengharamkan umat Islam mengundi DAP.
Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWAJA) itu Sabtu lalu, dalam satu wawancara eksklusif ‘Sembang Watan-Online’ menyifatkan haram bagi umat Islam, menyokong, membantu dan mengundi DAP yang jelas anti Islam.
Sementara itu, Engku Ahmad Fadzil yang juga pendakwah bebas meminta pihak berkuasa membuka kertas siasatan terhadap salah laku DAP yang bertentangan perundangan negara, serta Majlis Fatwa dapat menganalisa isu berkenaan dari sudut hukum agama.

oleh Haspaizi Mohd Zain

MATANG DAN SEJAHTERA DENGAN GST, 1MDB



1. Semenjak Tok Guru Nik Abdul Aziz meninggal dunia, kewujudan PAS sudah berubah. Malahan, semua mengetahui bahawa perubahan PAS itu amat ketara. PAS yang dulu, bukan lagi PAS yang sekarang.

2. Dahulu, tiada slogan matang dan sejahtera, PAS tidak kelihatan mesra UMNO/BN. Namun berubah selepas kemangkatan Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz, slogan matang dan sejahtera mula dimainkan, dan PAS pula kelihatan semakin mesra UMNO/BN.

3. Atas alasan matang dan sejahtera, PAS menampilkan dirinya seakan-akan berseteru dengan warga bukan Melayu. Jika dahulu, keris dijulang oleh UMNO dalam majlis rasmi mereka, Tok Guru Nik Abdul Aziz selalunya mengeluarkan kenyataan menolak amalan perkauman. Namun, semenjak slogan Matang dan sejahtera lahir selepas kemangkatan Tok Guru Nik Abdul Aziz, keris dan sundang sudah dijulang oleh Presidennya sendiri dalam majlis rasmi.

4. Tidak ada siapa yang dapat nafikan, bahawa semenjak slogan matang dan sejahtera, ugutan kalah oleh PAS hampir tidak keluar lagi terhadap UMNO/BN. Yang ada pula, ugutan kalah terhadap sesiapa sahaja yang melawan BN, malahan menjadi agenda slogan matang dan sejahtera yang diperkenalkan oleh PAS.

5. Semenjak dua ini, kelihatan PAS jadikan Parlimen Permatang Pauh sebagai serangan PAS. Namun, atas alasan matang dan sejahtera, tidak hairan pada kala ini hampir tidak kedengaran langsung serangan terhadap Parlimen Pekan yang diketuai bapa GST, Najib Abdul Razak.

6. Atas alasan matang dan sejahtera, PAS seakan-akan kabur bahawa sebarang tindakan mereka pada hari ini banyak memberi keuntungan kepada UMNO/BN. Ekoran itu, walaupun mereka tidak mengakuinya, tetapi dari sudut tindakan PAS kelihatan seakan-akan redha dengan tekanan kehidupan rakyat Malaysia yang terbeban dengan GST, seakan-akan redha imej negara rosak atas isu 1MDB, seakan-akan redha dengan peluang pekerjaan rakyat semakin merosot dan banyak lagi kebobrokan yang sedang menimpa negara.

7. Lebih menarik untuk diperhatikan, bahawa mereka seakan-akan tidak suka andai ada pihak yang berlawan dengan UMNO/BN, lawan GST, lawan 1MDB, lawan penyelewengan felda dan banyak lagi. Malahan, seakan-akan PAS anggap pihak ini seperti musuh.

8. PAS seakan-akan tidak bersetuju andai ada "orang-orang berdosa" membantu dalam usaha melawan GST dan 1MDB. Seakan-akan mereka tidak anggap imej negara yang dirosakkan oleh UMNO-BN ini seperti berdosa.

9. Sedarkah PAS, bahawa mereka bukanlah kalangan yang suci, walaupun tindakan menampilkan mereka seakan-akan suci. Malahan, andai mereka membaca wahyu, pasti mereka sedar bahawa Islam mengajar bahawa melawan kejahatan itu adalah baik, walaupun ia dari orang jahat; mendokong kejahatan adalah jahat walaupun ia datang dari Orang yang digelar baik.

10. Peliknya, mereka seperti tidak sedar apabila mereka mendakwa bahawa mereka adalah golongan yang melakukan pembaikan negara, sedangkan hakikat tindakan mereka memberi keuntungan kepada UMNO BN yang sedang merosakkan negara. Mungkin PAS perlu renung Firman Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 11 dan 12 - Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi", mereka menjawab: " Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan" * "Ketahuilah! Bahawa sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang sebenar-benarnya membuat bencana dan kerosakan, tetapi mereka tidak menyedarinya"

Wallahu A'lam.
#IslamPenang
Wan Ji Wan Hussin.

BAGAIMANA PEMAJU MAMPU BAYAR RM500 JUTA KEPADA FELDA? KENAPA FELDA PILIH SYNERGY PROMENADE SEDANGKAN IA ADA ENCORP BERHAD?




Saya meneliti jawapan-jawapan yang cuba diberikan oleh Tan Sri Shahrir Samad apabila saya membangkitkan beberapa persoalan utama mengenai kedudukan dan kepentingan Felda berhubung tanah-tanah di Jalan Semarak:

1) Bagaimana Tan Sri Shahrir Samad boleh mengatakan Felda telah mendapatkan kembali hakmilik ke atas tanah itu sedangkan hakmilik akan bertukar kepada hakmilik strata yang akan dijual kepada pembeli?

2) Jika Felda meneruskan juga pembangunan Kuala Lumpur Vertical City (KLVC) di atas tanah-tanah itu seperti yang ditandatangani dengan pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd (SPSB) yang ditandatangani dalam tahun 2014, itu bermakna Felda akan hilang tanah itu untuk selama-lamanya?

Dalam temuramah dengan media yang dilaporkan semalam, Tan Sri Shahrir Samad dengan terbuka mengakui bahawa hakmilik tanah itu memang akan bertukar menjadi hakmilik strata yang akan dimiliki oleh pembeli unit-unit hartanah yang dibangunkan SPSB di atas tanah itu.

Fakta yang paling asas yang perlu diketahui oleh peneroka Felda dan rakyat Malaysia:

Tan Sri Shahrir mengakui bahawa “apabila tanah itu dibangunkan menjadi unit terbina, pemilikan unit terbina ini adalah dengan pembeli. Semua orang tahu, kan? Jadi perdebatan itu tentang apa? Apa yang ada mahu didebatkan?”

Sebenarnya ada banyak perkara yang wajib didebatkan mengenai skandal ini, apatah lagi kerana ia ditimbulkan sendiri oleh Tan Sri Shahrir Samad sebagai Pengerusi Felda.

Kita wajar bermula dengan dua perkara pokok yang perlu dijawab oleh Tan Sri Shahrir Samad:

i. Setelah Tan Sri Shahrir mengakui sendiri bahawa pemilikan tanah ini akhirnya akan bertukar tangan kepada pembeli unit-unit hartanah, berapakah keuntungan yang akan diperolehi Felda dengan memberikan tanah ini kepada pemaju Synergy Promenade Sdn Bhd?

ii. Kalau pun Felda mahu memajukan tanah ini untuk mendapat keuntungan, kenapa tanah ini diberikan kepada syarikat pemaju swasta sedangkan anak syarikat Felda iaitu Encorp Berhad adalah sebuah pemaju yang berpuluh kali ganda lebih besar dan berpengalaman?

Untuk memahami kenapa skandal ini perlu terus diberikan tumpuan untuk mendapatkan penyelesaian yang melindungi kepentingan rakyat, saya sertakan keratan akhbar oleh New Straits Times bertarikh 13 Mei 2014:

Dalam tahun 2014, Felda membayar RM239.7 juta untuk menjadi pemegang saham majoriti di dalam Encorp Berhad, iaitu sebuah syarikat pemaju yang disenaraikan di Bursa Kuala Lumpur. Ini dilaporkan oleh The Edge bertarikh 7 Mei 2014 iaitu seminggu sebelum berita mengenai pembangunan semula tanah-tanah Felda di Jalan Semarak.

Menurut Laporan Tahunan Encorp Berhad 2016 yang dikeluarkan pada 28 April 2017, pegangan Felda di dalam Encorp Berhad adalah sebanyak 70.82%.

Mengambil kira tawaran umum (general mandatory offer) yang dibuat oleh Felda untuk membeli saham-saham yang belum dimilikinya pada 31 Mac 2017 pada harga RM1.55 sesaham, saya menganggarkan jumlah keseluruhan yang dibayar oleh Felda untuk menguasai 70.81% saham Encorp Berhad adalah RM316 juta.

(Rujuk laporan media di bawah mengenai tawaran Felda untuk membeli saham-saham berbaki pada harga RM1.55 sesaham. Peningkatan saham dari 49.45% sebelum tawaran kepada 70.81% selepas tawaran bermakna Felda membeli 47.6 juta saham pada harga RM1.55 sesaham, sebagai tambahan kepada bayaran RM239.7 juta yang dibayar untuk membeli 49.45% saham).

Saya ingin menyuburkan kembali ingatan Tan Sri Shahrir Samad bahawa salah satu sebab utama Felda membayar sedemikian harga (RM316 juta) untuk membeli Encorp Berhad ialah supaya anak syarikat Felda sendiri membangunkan tanah-tanah miliknya, termasuklah tanah-tanah bernilai di Jalan Semarak yang potensinya dianggarkan mencecah RM1 bilion.

Sebab itu seminggu selepas membayar RM240 juta membeli Encorp dalam tahun 2014, berita-berita milik Umno sendiri melaporkan rancangan Felda menggunakan Encorp untuk membangunkan tanah-tanah tersebut.

Maka, isu paling penting yang saya ingin debatkan dengan Tan Sri Shahrir Samad:

Kenapa Felda mengubah pendirian dari melantik anak syarikatnya sendiri iaitu Encorp Berhad untuk membangunkan tanah-tanah tersebut, sebaliknya menyerahkan tanah itu kepada syarikat pemaju yang tidak dikenali iaitu Synergy Promenade Sdn Bhd?

Perkara kedua yang paling penting yang saya ingin debatkan ialah mengenai pulangan kewangan kepada Felda setelah menyerahkan tanah itu kepada SPSB?

Menurut Tan Sri Shahrir, pemaju itu perlu membayar RM500 juta tunai atau RM10% dari jumlah kasar pembangunan (gross development value, GDV) yang mana lebih tinggi kepada Felda, seperti laporan BERNAMA bertarikh 15 Januari 2018:

Soalan yang ingin saya debatkan dengan Tan Sri Shahrir mengenai perkara ini ialah:

i. Bagaimana SPSB hendak membayar RM500 juta kepada Felda sedangkan ia tidak mempunyai sebarang sumber kewangan lain dan tiada aktiviti lain?

ii. Apa kemampuan kewangan SPSB apabila ia terpaksa berhutang RM100 juta dari bank dengan memberi jaminan harta peribadi pengarah-pengarah?

iii. Adakah SPSB menukar hakmilik lalu dicagarkan kepada bank untuk mendapat RM100 juta pinjaman itu?

iv. Jika benar tanah-tanah Felda dicagarkan, bukankah lebih baik ia diberikan kepada Encorp kerana sekurang-kurangnya tanah-tanah itu kekal di dalam syarikat Felda dan bukannya diserahkan kepada pemaju swasta yang tidak ada rekod?

Saya akan terus menunggu jawapan dari Tan Sri Shahrir dan terus berdebat dengan beliau melalui media sehinggalah tanah-tanah itu kembali sepenuhnya kepada Felda, bukannya sandiwara yang dimainkan setakat ini.

RAFIZI RAMLI
AHLI PARLIMEN PANDAN
NAIB PRESIDEN KEADILAN

HJ HADI DICABAR ANAK SAUDARANYA DI MARANG?

SERANGAN KE ATAS TUN MAHATHIR TAK BERBISA DI JOHOR

(function() { var d = document, w = window; w

TIMAH NI BANYAK- KALAU BIJIH TIMAH KERAJAAN KELUARKAN . ITU HASIL BUMI...KALAU TIMAH ARAK..BUKAN KELUARAN KERAJAAN .KATA TIM MENTERI PAS..SEBAB TIMAH TU BUKAN JANDA....JANGAN POTONG DOUBLE LINE....KAH...KAH...

  Panas! Ustaz Zolkharnain dakwa timbalan menteri Pas terdesak nak tutup isu arak TIMAH October 17, 2021 Bukan saja aku, tapi aku yakin oran...