SEORANG PM YANG PRIHATIN PADA RAKYAT.


 

LEKEH KETUA PEMBANGKANG- PATUT LA...


 

JANNGAN PEDULI DENGAN ORANG BODO NI



 

Vellfire - ‘I have arrived’ !!!




Saya mempunyai beberapa rakan yang menggunakan kereta mewah Vellfire dan Alphard. 


Harganya bukan murah, melebihi Rm300k untuk jenis eksklusif engin V6, seat duduk mewah dengan kelengkapan moden. 


Sekarang mereka semua mahu menjual kereta mewah tersebut. 


Vellfire adalah sebuah MPV besar tujuh tempat duduk atau lapan yang menjadi raja MPV di Malaysia sejak Toyota Jepun memperkenalkannya pada 2008.


Pada tahun 1999 Toyota telah menghasilkan MPV yang dikenali dengan nama Granvia. 


Ia menggunakan kerangka “van” Hiace yang mengekalkan konfigurasi pacuan roda belakang tetapi diserapkan dengan elemen mewah di bahagian kabin. 


Saya masih ingat pada zaman tersebut hanya para kontraktor yang ramai membeli Granvia atau high end Hiace ini. 


Orang biasa jarang membeli kerana terlalu besar untuk menyelit dalam trafik. 


Apabila Alphard dikeluarkan, Nissan cuba meletakkan nama Elgrand mereka di hadapan. 


Honda mencuba pada 2004 dengan Elysion tetapi menghentikannya pada 2013. 


Pada 2008 banyak Vellfire dibawa masuk sebagai kereta reconditioned (recond) oleh AP permit holders yang kebanyakan adalah syarikat Melayu tetapi di Ali-Babakan. 


Tiba-tiba rakyat Malaysia berebut membeli Vellfire sebagai status symbol dengan dimulakan oleh ahli politik. 


BBNU, usahawan baru dan para asatizah sanggup membayar instalmen lebih Rm3000 sebulan untuk memiliki Vellfire atau Alphard recond. 


Golongan artis dan penyanyi pula anggap kereta mewah ini sebagai satu status simbol dan making a statement - ‘I have arrived’. 


Harganya sekitar RM300,000 hingga RM400,000 untuk spesifikasi paling rendah 2.5 X hingga spesifikasi sederhana ZG. Model 3.5 EL pula lebih setengah juta ringgit.


Sekarang ini dengan suasana ekonomi yang tidak menentu kereta mewah seperti Vellfire dan Alphard sudah menjadi satu liabiliti besar. 


Setiap bulan mana 'nak cekau' duit Rm3k-Rm5k bayaran instalmen untuk mereka yang hilang pekerjaan atau perniagaan merudum. 


Seperti yang pernah saya katakan hidup ini janganlah terlebih besar periuk kerana akan besar keraknya. 


Akhirnya nanti anda terpaksa makan kerak kerana kehabisan nasi. 


Hiduplah secara 'modest' dan sederhana tanpa berhutang. 


Tak kisah pun dengan Myvi dan Iriz asalkan kenderaan tersebut tidak menjadi biawak hidup.


Apa yang penting dalam geran kereta tersebut tertera nama anda dan bukan nama Bank. 


Ir.Hj.Zainuddin.Bin.Hj.Omar



[mengejutkan] PESTA LIAR ALOR SETAR NEGERI KEDAH! GENG PEMFITNAH DISIASAT!. LOQ SETAQ , KEPALA PENUH KAKI KETAQ..KAH..KAH..KAH...SANUSI KAKI PUTAQ....



Polis menggempur pesta liar di bulan Ramadan oleh sekumpulan remaja termasuk pelajar sekolah yang menyewa sebuah inap desa di Jalan Suka Menanti, Alor Setar. Pesta liar mereka berjaya dikesan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar selepas menerima aduan daripada orang awam berkenaan bunyi bising di kawasan kejiranan mereka. Ekoran laporan yang diterima, sepasukan anggota daripada bahagian Siasatan Jenayah Narkotik IPD Kota Setar bergerak ke lokasi pada jam 3.30 pagi. ================================================================================= Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) kini sedang menjalankan siasatan berhubung penyebaran kandungan palsu melibatkan penganjuran Majlis Tilawah dan Hafazan al-Quran Peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa bagi tahun ini. SKMM dalam kenyataan memaklumkan, penyebaran kandungan itu dikesan berlaku di aplikasi media sosial Facebook menerusi beberapa akaun. “Semalam, empat daripada beberapa pemilik akaun Facebook yang disyaki membuat penghantaran kandungan itu, telah dipanggil untuk disoal siasat dan merakam keterangan oleh SKMM.





[PANAS] DS MAT SABU BILA BERSUARA MEMANG PEDAS! MB LATO LATO CUBAAN MEMP...






Beliau berkata anak syarikat Perbadanan Menteri Besar (MBI) Kedah itu bagaimanapun tidak boleh ditutup sepenuhnya, kerana masih mempunyai aset dan hutang yang ditanggung. “Saya sudah lama memaklumkan bahawa syarikat itu tidak berdaya maju, penamatan operasi perlu dilakukan, walaupun sudah terlewat, ia perlu dilakukan juga. “Syarikat itu bukan ditutup, tapi ditamatkan operasi, masih lagi ada aset, liabiliti serta hutang dan sebab itu ia tidak boleh ditutup,” katanya ketika ditemui selepas hadir Program Cahaya Ramadan anjuran Yayasan TM di Kompleks Pekan Rabu, di Alor Setar hari ini. =========================================================================== Menteri Pertanian Dan Keterjaminan Makanan itu berkata, tidak salah memberi teguran perkara yang salah, namun sebaiknya ia dilakukan dengan cara yang lebih sesuai. “Pembangkang itu hak mereka untuk terus mengkritik.. saya pun biasa jadi pembangkang. ”Bagi saya mengkritik teguran, bangkangan itu perkara biasa, cuma kita tidak setuju maki hamun. ”Mengkritik itu adalah perkara yang kita boleh terima, bahkan pandangan pun kita boleh terima. “Teguran kita boleh terima… tapi maki hamun kita tak boleh terima,” katanya dalam satu video yang berlegar-legar di media sosial, hari ini.





RENTASAN 1579 | GEMPAR!! SAMSURI MOKHTAR MEROYAN TERENGGANU TAK TERIMA W...




MENARIK DALAM RENTASAN 1579

1. GERAKAN ’EMOSI’ BOIKOT, APA UNTUNGNYA? 2. PEDOFILIA MEMBIMBANGKAN, APA SUDAH JADI? 3. KERAJAAN PAS TERENGGANU ‘DOK OROK CETONG’?





[gempak] WALAUN SIBUK BINA PERSEPSI JAHAT! PMX PAKAI CERMIN MATA!

[PANAS] MP GURU BESAR NOBITA KENA BALUN KAW KAW DENGAN YB RAFIZI!


Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli selamba kembali menyindir Datuk Dr Radzi Jidin dengan mengaitkan apa yang dilakukan pemimpin Perikatan Nasioal (PN) itu semasa menjadi Menteri Pendidikan. Dalam respon yang dimuatnaik di platform X sejurus buka puasa, Rafizi turut menghargai ‘nasihat’ Radzi yang antara lain memintanya berehat. “Terima kasih atas nasihat. Saya terima dengan terbuka. “Lagi pun ini bulan Ramadan, memang bulan untuk muhasabah. “YB ada muhasabah tak semasa YB jadi Menteri Pendidikan, prestasi pendidikan jatuh merudum sehingga learning loss anak-anak kita mencecah 4-5 tahun? “Maknanya bagi murid umur 10-11 tahun, jika dibanding dengan Singapura, murid kita ketinggalan 4-5 tahun kebelakang? “Ini tanggungjawab yang telah saudara sia-siakan dan kesannya kepada jutaan anak-anak. “Muhasabahlah. Insaf sedikit kerana semuanya dicatatkan,” kata Rafizi semalam beserta fakta bukan hanya persepsi.





MAT JARGON TAKUT DOSA. DIA MULA SEDAR DI BULAN PUASA.

 

Masa kamu jadi kerajaan, tak bentang pun, Dah hilang kuasa Baru takut dosa?




HANGPA PILIH TOKOH BOLA SEPAK NEGERI SATU HAPA PUN TAK BOLEH BUAT...


 

VATERAN TENTERA YANG PENCEN DAN TIDAK KINI DAPAT FAEDAH DARI KERAJAAN MADANI


 

PELANCARAN AGRO MADANI. TAPI DI KEDAH SANA... MB SEMPOI TUTUP TERUIH AGRO KEDAH... LEMAH.







 Pagi ini saya turun ke Majlis Pelancaran Semarak Syawal Agro MADANI Peringkat Kebangsaan 2024 di Pasar Tani Taman Sri Andalas, Klang, Selangor.


Sempena Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut oleh umat Islam di Malaysia minggu hadapan, Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan (KPKM) melalui FAMA menganjurkan Jualan Semarak Syawal Agro MADANI di 753 lokasi di seluruh negara bermula hari ini.


Inisiatif dari KPKM ini adalah bagi membolehkan pengguna mendapatkan barangan keperluan dengan potongan harga hingga 30%. Program Jualan Semarak Syawal Agro MADANI ini juga adalah langkah KPKM merealisasikan hasrat Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mahukan agensi berkaitan turun padang, membantu meringankan beban pengguna menjelang musim perayaan bagi mendapatkan barangan keperluan pada harga yang rendah.


Alhamdulillah saya berpuas hati dengan persiapan yang dijalankan oleh FAMA, LPP, LKIM dan agensi-agensi lain di bawah KPKM yang sentiasa komited menjayakan setiap tugasan yang diberikan bagi memastikan bekalan makanan sentiasa mencukupi lebih-lebih lagi apabila tiba musim perayaan.


Saya juga berharap setiap penyelaras DUN memainkan tanggungjawab masing-masing melaporkan kepada pihak kementerian sekiranya berlaku gangguan bekalan makanan di lokasi mereka. Insya Allah saya akan mengarahkan agensi yang terbabit untuk segera menghulurkan bantuan.



HANG NAK MAKAN NASI AYAQ DAK? NANTI BOKEH JA MAKAN FREE.



 Jelas boleh kena Akta Hasutan ni. 





Pagi raya boleh makan ketupat dalam lokap Kuantan ni.



LEMAH


IM

 

Tersungkur di atas ke tidak cekapan mentadbir.





MASA ANWAR ADA DIA TAK ADA.


 

3 LEBAI DAH KENA SIASAT..

 


DALAM KETA SENDIRI TAK MAU KOTOR. SIMPAN DULU DALAM PLASTIK SAMPAI KAWASAN ADA TONG SAMPAH BUANG LAH.. AKAI TAK DAK. JIWA PENGOTOR.






Iswardy Morni


 Ini alasan yang paling tak boleh pakai. Kesedaran sivik itu bukan hanya perlu sebelum sampai kelantan. Walau takde RNR plastik sampah ada, boleh letak dlm plastik lepas tu buang di rumah. Bukannya perjalanan 48 jam kau sampai buat kenduri BBQ dalam kereta.


Negara dunia pertama, mentaliti masih dunia ketiga.




PENING


 

NOHHHH.... KENA LAGI PAGI PAGI... ANAK SAPA TAK TAU... MARAH TAK PA.. JANGAN KOYAK


Che Ibrahim


 

Dua Dua wajib Dan Dua Dua afdhal, sebab itu Allah haramkan kita pegang jawatan kalau tak mampu




LAGU NI TROLL RAYA ZAMAN ISMAIL SABRI DULU.



 Hari ni baru aku tahu lagu ๐—”๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฅ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ ๐—Ÿ๐—ฎ๐—ด๐—ถ rupanya mengundang pelbagai reaksi daripada orang agama. Terkejut jugalah aku.


Aku memang suka lagu ni. Bagi aku lagu ni ada ๐˜ท๐˜ช๐˜ฃ๐˜ฆ tersendiri. Ia berjaya timbulkan ๐™ข๐™ค๐™ค๐™™ ๐—ฟ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ setiap kali terdengar ia dimainkan.


Liriknya mudah je. Cerita orang terkejut dah nak raya tapi persiapan ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐˜€๐—ถ๐—ฎ๐—ฝ. Dan itu yang jadi bahan perdebatannya.


Mana mungkin selepas sebulan puasa pun masih lagi terkejut nak raya. Kan?


๐˜Š๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ ๐˜ฐ๐˜ฏ la. Pertama sekali, ini ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ ๐—น๐—ฎ๐—ด๐˜‚. Kenapa nak ambil serius sangat. Dengar muziknya pun kita dah boleh agak lagu ni tak serius.


Nak kira logik, yang selama ni lirik kata ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ถ tu masuk akal ke? Yang nak bercinta ikut ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ถ ๐—˜๐˜๐—ผ๐—ฝ๐—ถ๐—ฎ tu tak mengarut ke?


Ini baru cerita tak sedia raya. Tak adalah mengarut sangat pun. Sebab hakikatnya, memang ramai dari kita yang sebulan puasa pun ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ต ๐—ฟ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ฐ๐˜‚๐—ธ๐˜‚๐—ฝ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ nak buat persiapan raya.


Cerita kuih raya tak jadi, ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ถ๐—ป ๐—ฎ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ท๐˜‚๐—บ๐—ฝ๐—ฎ, baju belum gosok dan ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ต๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜‚๐˜€ tu dah memang selalu terjadi pun.


Begitu juga cerita tiket habis dan kereta sewa pun dah tak ada. Itu pun biasa berlaku. Lagi lagi ๐˜ฑ๐˜ข๐˜ณ๐˜ต ๐—ท๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ๐—บ, ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐˜๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐˜ tu. Saban tahun berlaku. Tak percaya tanya walau. Acara tahunan mereka.


Ada juga yang kata ini menggamit kenangan raya 2022 zaman Ismail Sabri jadi PM. ๐—ฅ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—ท๐˜‚๐˜ katanya. Apa pun, ini sekadar lagu.


Siap ada kata patut ๐—”๐—น๐—ต๐—ฎ๐—บ๐—ฑ๐˜‚๐—น๐—ถ๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต bukan alamak. Aku tak kata salah tapi kalau nak ajar sebut Alhamdulillah, ajar walaun dulu sebab sekarang walaun yang paling ramai ๐—ธ๐˜‚๐—ณ๐˜‚๐—ฟ ๐—ป๐—ถ๐—ธ๐—บ๐—ฎ๐˜.


Lagu Alamak Raya Lagi ni memang menjadi. Ada aku tengok ๐™˜๐™ค๐™ซ๐™š๐™ง ๐™ซ๐™š๐™ง๐™จ๐™ž๐™ค๐™ฃ dalam bahasa ๐—ง๐—ฎ๐—บ๐—ถ๐—น dan juga ๐— ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐—ป. Kan syok tu.


Jadi janganlah potong stim orang nak berseronok sambut raya dengan isukan perkara yang bukan isu.


Ada banyak isu lain yang lebih besar kalau ustaz-ustaz nak ulas. Misalnya yang ubah ayat Quran dengan tukar perkata ๐—ฎ๐—น-๐—ธ๐—ฎ๐—ณ๐—ถ๐—ฟ๐˜‚๐—ป jadi ๐—ป๐—ผ๐—ป-๐—บ๐˜‚๐˜€๐—น๐—ถ๐—บ tu. Itu lebih besar dan lebih jelas penghinaannya terhadap al-Quran. Tak nak tegur ke?


Lagu ni tak kacau orang pun. Bukan macam seorang pemilik tahfiz tu yang tunjuk kemaluan kepada isteri orang dalam messenger. Rasanya yang kritik ni salah pilih ruang la. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


WOII UN JOM BANGKIT BANGKIT CARI BERAS MURAH DAH... LENA JA TAK HABIH HABIH... TOYAMATMIN BETOI


 

NI RAYA RAYA NI KENA TROLL LA... SAMPAI SEBAK TUTUP KOMEN


 

MELAMPAU LA..KAKITANGAN AWAM KALAU TAK SEDAQ DIRI LAGI...NI GAJI NAK NAIK LAGI.,.BAIK MOHON JADI KAKITANGAN AWAM.


 

BUSINESS SPEECH NI BUKAN MACAM BUDAK TAHUN 5 BACA TEKS BOOK SEKOLAH RENDAH


 

GUGURKAN MEGAT ZULKARNAIN, LANTIK TENGKU ZAFRUL KETUAI UMNO SELANGOR



Selepas melepaskan jawatan sebagai Bendahari UMNO Selangor, Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz nampaknya terus bersuara mengenai permasalahan dan kekurangan yang ada dalam parti di negeri tersebut.


Bahkan katanya, sejak PRU15 di mana UMNO tidak menang walau satu kerusi, diikuti dalam PRN yang memperlihatkan UMNO hanya menang dua kerusi, tiada apa-apa yang dilakukan oleh kepimpinan UMNO negeri untuk memulihkan kedudukan parti.


Sepatutnya ujar beliau, dengan dua keputusan buruk itu, ia merupakan amaran terakhir untuk UMNO Selangor segera berubah dan menyedari realiti.


“Sekarang ini sudah lapan bulan selepas PRN, masih tak ada apa-apa.


“Post mortem mendalam? Tak ada. Strategi baru untuk tawan hati rakyat juga tak ada,” katanya.


Secara umum, menurut Tengku Zafrul yang juga Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri, perancangan untuk memperkasa UMNO di Selangor adalah bersifat hambar.


Dengan terus bersuara mengenai kedudukan UMNO Selangor, meskipun setelah meletak jawatan sebagai Bendahari, Tengku Zafrul nampaknya tidak bersikap lepas tangan begitu saja setelah mengumumkan pengundurannya.


Membaca coretan dan isi hati yang diluahkannya kali ini, dapat dirasai beliau sebenarnya mempunyai banyak idea dan perancangan serta kecintaan yang lebih tinggi untuk memulihkan semula kedudukan UMNO.


Tidak keterlaluan untuk dikatakan, meskipun berjawatan menteri, Tengku Zafrul tidak seperti kepimpinan UMNO Selangor sedia ada yang barangkali berfikir – tak mengapa UMNO tidak menang banyak kerusi, yang penting, asalkan dapat jadi sebahaguan daripada kerajaan.


Sebaliknya, Tengku Zafrul mahu UMNO memenangi lebih banyak kerusi, kalau pun tidak mampu berkuasa selepas ini.


Untuk itu, ada baiknya jika Presiden UMNO, Ahmad Zahid Hamidi segera menggugurkan Megat Zulkarnain Omar Din daripada jawatan Pengerusi UMNO Selangor dan melantik Tengku Zafrul sebagai penggantinya.


Megat Zulkarnain yang kalah di Parlimen Gombak dalam PRU15, kemudian kalah lagi di Dun Gombak Setia ketika PRN, cukuplah sekadar jadi Setiausaha Politik Zahid Hamidi dan Ketua UMNO Bahagian Gombak saja.


Sudah sampai masanya untuk beliau diganti segera – dia ada selama ini pun macam tiada.


Cuba try Tengku Zafrul pula, mana tahu sebagaimana dia rajin bercakap, dia juga rajin bekerja. – ShahbudinHusin 06/04/2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/06/gugurkan-megat-zulkarnain-lantik-tengku-zafrul-ketuai-umno-selangor.html



INGAT HANG TAU...


Jamzuri Ardani


 Bayar gaji pemain tu kira hutang. Wajib bayar. Bantu anak yatim tu sedekah. Tau kot naaa ...




SEKARANG APA MACAM. DULU OTAK KAMPUNG LAGI. TAK MAU MAJU...

 

Mohd Fairul Al Qasas


Dulu ramai orang buat tak faham hentam LGE sebab e-wallet RM30. 




Macam-macam perli hina kepada LGE dan PH.


Tapi hari ini, Alhamdulillah, banyak kedai, bazar Ramadan dll semua dah ada QR code.


Bayar e-tunai. Tak perlu ke bank ambil duit, tak ada isu tercicir duit.


Mudah, cepat.


Tak perlu fikir baki.


HP kita dah ada hampir semua yang perlu.


Boleh keluar duit tanpa kad di ATM,

Boleh buat bayaran,

Ada e-lesen dan e- cukai jalan.

Bayar petrol guna SETEL atau RFID.

Tol pun tolak dari RFID dan boleh tambah nilai melalui Kad NFC.


Nanti bila ID Digital dah berjalan, mungkin dah tak wajib bawa IC.


Teknologi makin berkembang. Kita kena sedia terima, adaptasi walaupun dengan hati-hati.


Tapi bukan menolak sehingga menyusahkan diri sendiri dan melambatkan urusan harian.



TUAN SPEAKER, JANGANLAH BANGGA NAK JADI HASAN MALEK NOMBOR DUA!!



Dulu ketika era BN berkuasa, ada seorang menteri bernama Hasan Malek menerima kutukan yang agak lama berikutannya cadangannya agar rakyat berhenti makan ayam ketika harga makanan itu mahal di pasaran.


Sebaliknya, beliau meminta rakyat agar menukar kepada makan ikan atau daging.


Idea Hasan Malek itu mendapat kecaman yang teruk kerana apa yang rakyat mahukan ialah agar kerajaan ketika itu, khususnya melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaaan yang diterajuinya melakukan sesuatu untuk menangani kenaikan harga ayam yang tinggi di pasaran.


Lagi pun, mencadangkan rakyat makan ikan dan ayam lebih tidak munasabah kerana harganya jauh lebih mahal daripada harga ayam.


Lalu, Hasan Malek pada waktu itu digelar sebagai menteri cap ayam.


Kini, episod yang hampir sama berulang kembali, cuma kali ini bukan dilakukan oleh menteri, tetapi oleh Speaker Parlimen.


Speaker berkenaan, Johari Abdul mencadangkan rakyat agar menggantikan nasi dengan sumber karbohidrat lain seperti ubi kayu bagi mengatasi masalah kekurangan bekalan beras putih tempatan (BPT) di pasaran.


Beliau berkata, ubi kayu dilihat mampu menjadi alternatif terbaik sebagai sumber karbohidrat disebabkan khasiatnya yang lebih tinggi berbanding beras.


“Kalau beras menjadi isu, apa tujuan kita makan beras…untuk dapatkan karbohidrat.


“Saya rasa ada alternatif lain sementara kita nak selesaikan isu beras, iaitu makan ubi kayu,” katanya.


Adoiii…kenapalah cadangan sebegini boleh dilontarkan?


Dulu datuk nenek dan mak ayah kita dulu dah puas makan ubi kayu ketika zaman Jepun, kenapa sekarang nak diajak rakyat berundur ke belakang semula?


Kalau dicadangkan makan kentang dengan daging wagyu, kemudian kerajaan pula beri diskaun rahmah pada harganya, sedaplah juga telinga mendengarnya.


Ini yang nak suruh rakyat makan ubi kayu, ada berapa luas ladang ubi kayu di negara kita?


Kalau ubi kayu sekadar ada ditanam di keliling rumah dan di tepi-tepi bendang, tak usahlah nak dicadangkan ia sebagai ganti beras.


Munasabahlah sikit kalau ia pun sebagai Speaker Parlimen, namun Johari ingin juga nak memberi cadangan dalam masalah yang dihadapi kerajaan.


Janganlah bagi cadangan yang tak masuk akal, bahkan dengan melontarkan cadangan begini, meskipun kononnya daripada pemikiran di luar kotak seorang Speaker, ia sebenarnya lebih menyerlahkan ketidakmampuan kerajaan menangani kekurangan bekalan beras di pasaran.


Sama seperti isu harga ayam mahal ketika zaman Hasan Malek jadi menteri dulu yang mana apa yang dimahukan rakyat ialah agar kerajaan berbuat sesuatu menstabilkan harganya supaya dapat l selesa dibeli oleh orang kebanyakan, apa yang rakyat inginkan juga dalam masalah beras ini ialah kerajaan wajib mencari jalan mengatasi masalah bekalannya.


Mencadangkan agar rakyat makan ubi kayu bukan saja tidak munasabah, bahkan terlihat pelik – sama pelik ketika Hasan Malek mencadangkan makan ikan atau daging sebagai ganti ayam sebelum ini.


Tuan Speaker yang dihormati, janganlah bangga nak jadi Hasan Malek nombor dua di era kerajaan madani ini. – ShahbudinHusin 07/04/2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/07/tuan-speaker-janganlah-jadi-hasan-malek-nombor-dua.html



FAHAMAN BERBEZA JADI KEKALUTAN



 Tersebar video berkaitan ada agamawan berduet menyanyi secara terbuka dengan artis wanita. Pelbagai respon yang muncul. Ada ilmuan yang sebelum ini teguh dengan disiplin bermazhab Syafie pun turut membela perbuatan itu walaupun hakikatnya perbuatan itu bercanggah dengan mazhab Syafie, atas alasan ada keluasan pandangan lain dalam masalah ini. 


Ada pula ilmuan yang diberikan keberanian mengkritik perbuatan tersebut walaupun dari aliran yang sama. 


Sebelum ini ada pihak selalu membantah asatizah Perlis yang terbuka dengan mazhab Fiqh. Tegas mereka kita perlu berpegang dengan mazhab Syafie. Bahkan ketika saya menyebut beberapa pandangan fiqh yang bercanggah dengan pandangan muktamad mazhab Syafie namun bertepatan dengan ulamak yang lain, saya dikecam hebat dalam beberapa isu. 


Kali ini apabila ada ustaz kalian berduet dengan perempuan bukan mahram dengan alunan muzik, kalian diuji dengan pendirian mazhab sendiri. Menurut mazhab Syafie muzik seperti gitar adalah haram. Dua soalan untuk agamawan yang membela perbuatan ini:


1. Adakah perbuatan ustaz kalian itu haram? Jika haram maka nyatakan ia haram.

2. Jika tidak haram, adakah kalian memakai mazhab minoriti? Kenapa pakai mazhab minoriti dalam bab muzik? Adakah menurut kalian pandangan imam Syafie yang tegas dengan muzik tidak sesuai dalam menghadapi cabaran semasa sehingga perlu mengetepikan pandangan beliau? 


Sila jawab secara jujur. 


Itu baru bab muzik seperti gitar. Kita belum masuk bab nyanyian wanita dewasa melunakkan suara di hadapan lelaki bukan mahram lagi.


Dr Rozaimi Ramle



BAIK PUNYA KENA TROLL. WALAUN KENA LAGI.


Che Ibrahim


 Adakah apabila banyak tanah tanah, balak, lombong diberi kepada orang kafir berbanding orang Kelantan sendiri, maknanya orang kafir lebih dicintai??


Aieman tak kisah

Bila dipanggil Kafir mulalah nk CLAIM pas pegang kunci SYURGA,tapi lupa yang Allah swt telah WAHYUKAN dalam Al-Quran dalam surah Al A'raf ayat 179 siapa PENGHUNI NERAKA yang sesungguhnya๐Ÿ˜Œ๐Ÿ˜Œ



KEH.. KEH..


Jamzuri Ardani


 Retro ... We Will Not Forget!

RM40 bilion sudah jadi 7 sen ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜…




KATANYA KEDAI UN SAJA YANG JUAL 10

 

Mizra Ibrahim


Aeon,Lotus,Giant,Mydin, Econsave,TMG & Rosyam Mart, tak sampai RM10 @1kg, kedai Walaun Pas je jual rm10 @1kg๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ๐Ÿคฃ




KEH KEH KEH... HANG CETAK LA DUIT BANYAK SIKIT


 

KOYAK.. YDPA PUN HANG BANTAI

 

Tu dia ... punya laa koyak sampai sanggup bantai YDPA.  Ikut dia laa nak jumpa sapa pun ... yang ko meroyan tu pasal apa? YDPA tu tidak ghuluw macam kamu.





NEGERI HANG SAJA TERUK.. NEGERI LAIN MAJU JA.. DAP DI PENANG OK JA.. KESIAN HANG MANDI PARIT


 

WOIII... AYAQ MANA?


 

TU DIA AIHHH... HANG MUHUNG APA SANUSI OIII