Ooooo boleh lumpuh oooo..

RMS




 Rohmco di Kelantan...😇😇

Kalo tutup.. lumpuh ekonomi Kelantan..




MASA DIA JADI PM.. DIA JEMPUT MASUK... BILA PMX JADI PM... DIA KUTUK... TUA KUTUK BETOI LA...


Najib Bakar


 Tahun 2018, dia jumpa BlackRock, jemput masuk melabur di Malaysia.





Tahun 2024, dia kritik Kerajaan mengenai BlackRock yang ada niat nak melabur di Malaysia.


Siapa dia? Penasihat SG4 hang tu lah Wan Ahmad Fayhsal . 😌





PERTAHANKAN KEPIMPINAN PMX


Zuwairi Mohd Yusof


 Pertahankan kepimpinan PMX,

Pastikan MADANI kekal mengungguli,

Persetankan PN yang syok sendiri,

Tadbir negeri pun tidak menjadi.



PH dan BN sangat serasi,

PAS dan BERSATU cemburu tak henti,

Gandingan Anwar dan Zahid Hamidi,

Memang mantap dan cukup di segani.


Bagi ruang dan peluang secukupnya kepada PMX dan MADANI PH BN MALAYSIA akan jadi gergasi dunia dalam tempoh 10-20 tahun sahaja percayalah anda semua.Jangan perjudikan mase depan anda pada PN PAS,BERSATU yang terbukti gagal dan huru hara 3 tahun lamanya di bawah mereka.Malaysia sudah jadi negara tua penuh warga emas menjelang 2040 jadi tak lama mana dah pun.




MAKAN NASI PUTIH DAN BAHAYANYA

 


Dr  Norman Noorawi



Nasi putih mempunyai indek glisemik (GI) yang sangat tinggi.. 

Oleh kerana itu apabila ia di makan secara berlebihan ia akan memuncakkan paras glukosa darah dengan sangat cepat dan akan meningkatkan paras insulin darah juga... 

Kesannya... Semakin banyak kita makan maka kita akan merasa lebih lapar dan perut akan menjadi buncit... 

Pilihan nasi yang lebih sihat adalah nasi yang berserat tinggi dan mempunyai indeks glisemik (GI)  yang lebih rendah... Contohnya Beras Perang,  Basmati,  herba ponni, parboiled dsbgnya... 

Jika anda memilih untuk makan nasi putih maka anda boleh cuba 3 kaedah ini untuk menurunkan nilai GI nya...


1. Makan nasi dengan sayur-sayuran, buah-buahan  dan ulam-ulaman.. 

2. Masak nasi dengan minyak... Contoh nya nasi lemak, nasi briyani, nasi goreng dsbgnya


3. Masak nasi dgn air yang banyak.. Selepas mendidih buang air tersebut.. Tambah air baru secukupnya... Ini akan mengurangkan kanji dlm nasi tersebut... Kaedah masak nasi orang India... 


Kawal lah pengambilan nasi anda dan lebih kan makan sayur-sayuran, buah-buahan dan lauk untuk rasa kenyang... InsyaAllah 


#drnorman #infosihat #nasiputih #glycemicindex



YANG DI-PERTUAN AGONG TERIMA MENGADAP PERDANA MENTERI SEMPENA MESYUARAT PRA-KABINET






KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim berkenan menerima mengadap YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Perdana Menteri bersempena mesyuarat Pra-Kabinet. 


Pertemuan YAB Perdana Menteri bersama Seri Paduka Baginda berlangsung di Istana Negara, hari ini (20 Jun). 


#YDPAgong

#AllahPeliharakanSultan

#IstanaNegara




BERBEZAKAH KEPUTUSAN SPEAKER PARLIMEN DENGAN SPEAKER KELANTAN?



Bersatu telah menghantar notis kepada Speaker Parlimen, Johari Abdul semalam memohon supaya enam kerusi Parlimen yang dipegang wakil rakyatnya dikosongkan.


Ketua Whip Bersatu yang juga Naib Presiden parti, Ronald Kiandee menandatangani notis tersebut.


Beliau berkata, notis itu dihantar kerana keahlian parti enam Ahli Parlimen Bersatu yang menyokong Perdana Menteri, Anwar Ibrahim telah terhenti secara serta-merta selaras dengan pindaan perlembagaan parti yang diluluskan baru-baru ini.


“Justeru, sebagaimana Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan perenggan 3, Speaker Dewan Rakyat perlu memastikan berlakunya kekosongan luar jangka dalam masa 21 hari selepas notis diterima.


“Notis pemakluman kekosongan kerusi di bawah Perkara 49A Perlembagaan Persekutuan membabitkan enam ahli Parlimen Bersatu yang terhenti keahliannya secara serta-merta sudah diserah dan diterima pejabat Yang Dipertua Dewan Rakyat, hari ini,” katanya.


Enam Ahli Parlimen berkenaan ialah Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul (Bukit Gantang), Suhaili Abdul Rahman (Labuan), Zahari Kechik (Jeli), Mohd Azizi Abu Naim (Gua Musang), Iskandar Dzulkarnain Abdul Khalid (Kuala Kangsar) dan Zulkafperi Hanafi (Tanjong Karang).


Ronald Kiandee mengingatkan bahawa Johari perlu menghormati pengesahan kekosongan luar jangka itu memandangkan Seksyen 18C Akta Pertubuhan memperuntukkan bahawa sebarang keputusan sesuatu parti politik “adalah muktamad dan konklusif”.


“Beliau tiada pilihan kecuali mengisytiharkan enam kerusi Parlimen tersebut kosong dan seterusnya memaklumkan kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bagi membolehkan suatu pilihan raya kecil diadakan,” tambah beliau.


Di atas kertas itulah senarionya dan Johari ternampak tidak ada pilihan lain melainkan perlu mengisytiharkan kekosongan sebagaimana keputusan yang dilakukan oleh Speaker Dun Kelantan, Mohd Amar Nik Abdullah berkaitan kedudukan Adun Nenggiri.


Tetapi, segala-galanya terletak di tangan Johari untuk membuat keputusan dan beliau ada masa 21 hari bagi berbuat demikian setelah notis diterimanya.


Detik mendebarkan itu sudah semakin hampir kini.


Meskipun nampak macam Johari telah terikat tangannya dalam membuat keputusan, tetapi dalam politik, seketat mana pun ikatan menjerat, hujah atau dalil untuk berbeza pendirian tidak pernah tertutup rapat.


Akan sentiasa ada ruang terbuka untuk terus berbeza, apatah lagi sebagaimana ditulis sebelum ini – hukum politik kalau bertembung dengan hukum undang-undang, hukum politiklah yang selalunya menang bicara.


Maka itu, tidak mustahil Johari bakal membuat keputusan yang berbeza daripada apa yang kita semua jangka.


Apa pun, sama ada diisytiharkan kosong atau sebaliknya, suhu politik negara dijangka akan terus panas selepas ini.


Itu belum termasuk jika kes enam Ahli Parlimen terbabit membawa kes ke mahkamah lantaran tidak setuju dengan keputusan Speaker nanti. – ShahbudinHusin21Jun2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/06/21/detik-mendebarkan-kini-semakin-hampir.html



LEBIH BAIK BELI DERIAN BAGI ANAK MAKAN



1. Orang kita, nampak saja tong derma untuk tahfiz, atau sekolah agama, atau rumah anak yatim, hatta derma buat untuk kubah masjid pun, menderu-deram pakat derma.


2. Letak saja tong yang ada gambaq budak-budak pakai jubah ketayap, ada gambaq tiang atau tanah berlonggok, ada gambaq kubah, akan masuklah not merah, hijau, paling banyak biru dalam tong tu.


3. Letak saja tong macam tu di pasar malam, pasar tani, kedai makan, tepi bank, tangga surau atau pintu masjid. Sambil lalu, orang seluk poket, tarik not, masuk selalu. Orang tak selidik dah betul atau palsu.


4. Kalau di kedai makan, baki bayar harga makan seringgit dua, tak masuk poket dah. Terus masuk dalam tong tu. Yalah, makan 50 ringgit, takkan seringgit dua nak kira kan?


5. Itu cara klasik. Cara moden pula, buat akaun dalam medsos, letak gambaq muka ustaz ustazah selebriti, letak nombor akaun, letak QR code, menderulah pindahan duit berlaku ke akaun itu.


6. Ada yang dakwa nak bantu Palestin, nak bagi makan orang susah di Mekah, nak korek telaga di Afrika, nak buat rumah di Acheh, nak bina rumah anak yatim di Ghaza dan macam-macam lagi.


7. Orang kita tak persoal lagi betul atau tidak isi tong tadi, atau pindahan wang ke akaun tadi, betul-betul diguna untuk tujuan yang ditulis itu. Ikhlas orang kita amat luar biasa.


8. Last sekali, pemilik sekolah tahfiz atau sekolah agama pakai Vellfire. Ustaz uatazah selebriti naik kapal mewah di luar negara. Kita yang derma ni, nak tukar tayar motor pancit pun fikir empat kali.


9. Paling pelik, ada mak bapak yang ringan tangan masuk duit dalam tong tu di pasar malam. Bila anak minta nak makan sate, marah anak. Habaq pula, "Makan hat lain la, sate mahal!"


10. Tadi, hang masuk 5 ringgit dalam tong tahfiz tu, boleh pulak. Macam nilah orang kata, kera di hutan disusui, anak sendiri kempunan. Tak cerdik betul mak bapak macam tu.


11. Cukup-cukuplah. Sudah-sudahlah. Kita kena ada kesedaran bahawa kita ditipu oleh puak-puak penunggang agama itu. Depa tipu kita hidup-hidup.  Utamakan duit kita untuk keluarga kita.


12. "Eleh... Biaq pi lah kat depa. Aku derma ikhlas. Depa buat apa, tu depa jawab dengan Tuhanlah...!" Kata orang yang konon derma demi agama, demi tahfiz, demi orang miskin.


13. Tak boleh macam tu. Derma kita itulah sebenaqnya yang menjadikan penipu dan puak penjual agama terus menipu. Secara tak sedar kita menyokong depa untuk terus menipu.


14. Kalau kita pakat tak bagi, lama-lama depa akan berhentilah menipu dengan cara itu. Kita kena berhenti tolong kerja menipu depa. Tolong penipu adalah salah dan berdosa.


15. Pihak berkuasa pula, tolonglah pantau dan ambik tindakan. Penganjur pasar malam, jangan benarkan tong macam tu diletak di tapak pasar malam. Kedai makan, masjid, surau, jangan izinkan golongan ini beroperasi di premis milik kita.


16. Kita jangan sentimental sangat. "Biaq pi lah, depa nak minta sumbangan untuk agama..." Hoi, bukan sumbangan untuk agama, tapi sumbangan untuk poket depa. Sumbangan untuk depa berpoya-poya. Sumbangan untuk depa terus menipu.


17. Tolonglah... Kita kena berubah. Kita kena lawan penyangak penjual agama macam tu. Tak payah derma untuk depa, tapi pastikan betul-betul derma kita sampai ke sasaran.


18. Ramai lagi anak-anak kita di pusat pengajian tinggi yang tak cukup belanja makan dan belajar. Ambil nombor akaun depa, bagi duit kat depa. Dah sahih duit yang kita bagi depa guna untuk belajar.


19. Utamakan anak cucu dan saudara-mara kita sendiri. Tolong depa. Abaikanlah tong derma pusat tahfiz dan rayuan derma ustaz ustazah selebriti tu.


20. Biaqlah sekolah depa nak tutup. Kalau tak ada dana, sapa suruh buka?  Baik beli durian bagi anak kita makan daripada bagi duit kepada penjual agama macam tu.


Zola,

Jumaat

21 Jun 2024



ANWAR YANG TIDAK PERNAH LUPAI SAHABAT


MSO




Perdana Menteri Datuk Seri Anwar selepas usai Junaat di Petaling Jaya tadi bergegas ke Lembah Keranat (AU) untuk ziarah sahabat lamanya Mohd Zaki Abdul Rahman (Abang Ki) yang keuzuran. 


Kunjungan hampir satu jam itu sungguh bermakna buat Zaki dan keluarga.


Zaki yang mengalami alzheimer tidak dapat bercakap dan hanya duduk dikerusi, terharu dengan kunjungan sahabatnya itu. Begitu bersua muka kelihatan Zaki sebak dan matanta berkaca. Anwar juga memerhati pernuh terharu.  


Persahabatsn mereka terjalin lama sebelum ini semasa di kampus UM tahun 1968, aktif bersama dalam gerakan mahasiswa dan sama sama memperkasakan bahasa Melayu bergabung dalam Persatuan Bahasa Melayu Universiti Malaya, (PBMUM) dimana Anwar sebagai presiden manakala Zaki sebagai setiausaha.


Selepas menuntut di UM mereka berdua juga bersama beberapa rakan lain menubukan Yayasan Anda untuk menampung pelajar yang kandas dalam peperiksaan peringkat menengah bagi meneruskan pengajian di IPTA.


Zaki pernah berkhidmat di Majlis Sukan Negara (MSN) dan pernah menjawat jawatan Timbalan Ketua Pengarah mengalami alzheimer sejak beberapa tahun lalu.


Kunjungan Anwar ke rumah Zaki hari ini adalah kali kedua sejak Zaki keuzuran.


Sepanjang pengetahuan saya, Anwar tidak pernah melupai sahabatnya itu dan setiap kali jumpa saya Pak Sheikh akan bertanya "Pak Ki apa khabar, you ada pegi tengok dia.. sampaikan salam saya kepada Pak Ki.", begitulah Anwar.


Itulah Anwar Ibrahim yang saya kenali sangat mengambil berat kepada rakan dan sahabatnya. Dan tadi masa saya menyebut perihal seorang sahabatnya, tetapi dia cepat-cepat cuba memberi gambaran baik terhadap sahabatnya itu walaupun ia tidak habis memperli dan menyindirnya. 


Terima kasih banyak kepada para pegawai PMO atas kunjungan Datuk Seri ke rumah abang Ki terutanya Setiausaha Politiknya sdr Farhan Fauzi. Trims.



BAIK OSETAT... JANGAN JADI OTAK KEMETOT

 


TAK KAN LAH WALAUN DIAM JA ISU NI.





 Berita 12 Jun. Hari ni dah 21 Jun. Tak jumpa pulak walaun ð—―ð—ēð—ŋ𝗷𝘂ð—Ūð—ŧð—īð—ļð—Ūð—ŧ ð—ķ𝘀𝘂 ð—ŧð—ķ. Walaupun kenaikan yang mendadak ini ð—Ū𝗚ð—Ū𝘁 𝗚ð—ēð—ŧ𝗷ð—ē𝗷ð—Ū𝘀ð—ļð—Ūð—ŧ ð—―ð—ēð—ŧð—ķð—Ūð—īð—Ū ð—ąð—Ūð—ŧ ð—―ð—Ūð—ŋð—Ū ð—―ð—ēð—ŧð—ī𝘂ð—ŧ𝗷𝘂ð—ŧð—ī ð—Ģð—Ū𝘀ð—Ūð—ŋ ð—Ģð—Ū𝘆ð—Ūð—ŧð—ī.


Padahal 𝗠ð—Ū𝗷ð—đð—ķ𝘀 𝗕ð—Ūð—ŧð—ąð—Ūð—ŋð—Ū𝘆ð—Ū 𝗞𝘂ð—Ūð—đð—Ū 𝗧ð—ēð—ŋð—ēð—ŧð—īð—īð—Ūð—ŧ𝘂 sebelum berjanji kenaikan maksima hanyalah RM50. Ini dah kes mungkir janji. Nasib baik 𝘁ð—Ūð—ļ ð—ļð—ēð—ŧð—Ū ð˜ð˜‚ð—ąð˜‚ð—ĩ 𝗚𝘂ð—ŧð—Ūð—ģð—ķð—ļ lagi.


Dok sibuk pengapungan harga diesel padahal dalam isu diesel, subsidi masih diberikan kepada pihak yang terkesan 𝗚ð—ķ𝘀ð—Ūð—đð—ŧ𝘆ð—Ū 𝘀𝘆ð—Ūð—ŋð—ķð—ļð—Ū𝘁 ð—―ð—ēð—ŧð—īð—Ūð—ļ𝘂𝘁ð—Ūð—ŧ ð—Ū𝘄ð—Ū𝗚 ð—ąð—Ūð—ŧ ð—đ𝗞ð—īð—ķ𝘀𝘁ð—ķð—ļ 𝘀ð—ēð—ŋ𝘁ð—Ū ð—ŧð—ēð—đð—Ū𝘆ð—Ūð—ŧ.


Ini bukti walaun nak perjuang hak rakyat pun. Mereka sekadar nak burukkan kerajaan pusat je. Sedangkan lebai mereka bertindak ð—đð—ēð—Ŋð—ķð—ĩ 𝘇ð—Ūð—đð—ķ𝗚, mereka buat-buat buta. Hipokrit. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


KISAH HITECH PADU....


 

KISAH KAPIR MENGKAFIR


 

KISAH LEBAI MENIPU


 

TAK RETI TANYA ORANG MINTA LA KALAU TAK RETI.. MINTA PADA YANG RETI


 

WAN SAIFUL SENDIRI MINTA.


 

DIA LULUIH SPVM BAGAN JA.... SEMBANG BAB ISO

 

W. Faudzin. 


Betul ke si Bidin ISO di Sg Bakap tu hanya berkelulusan SPVM dari sekolah menengah vokasional telok air tawar Butterworth sessi 84/85 dalam bidang elektrik ? Tanya je...takkan dosa kot? Ehehh...




ULAMAK MANA BOLEH GEMUK BOROI...


W. Faudzin


 Maksudnya, lebai Hadi lebih kurus dari Anwar Ibrahim kan?  Ulamak la katakan....



BILA TUHAN TELAH TENTUKAN.

 

MSO


Lima tahun lepas semasa Dr Mahathir jadi PM Anwar secara konsisten masuk menghadap Mahathir sebagai penghormatannya kepada seorang perdana menteri yang diharap suatu hari nanti akan melakukan transisi jawatan kepadanya.



Malangnya kesetiaan dan ketaatan Anwar itu dihargai sebaliknya dibalas dengan pengkhianatan oleh Dr Mahathir dengan berundur kemudian berpakat dengan Mahiaddin dan Azmin sehinggakan peluang untuk Anwar jadi PM terlepas.


Namun kerana Tuhan telah menetapkan takdirnya, akhirAnwar jadi Perdana Menteri maka giliran Mahathir pula untuk menyatakan sokongan dan menerima Anwar jadi PM. Trims.



KERJA WALAUN BODO. CUBA SOH KIRA BAB MATEMATIK SEMUA FAIL... KONGKANG BETOI


Man Toba. 


 Bijak.. benda faked yang tular minggu nih..



Ini lah kemahiran & kreativiti walaun sejak masing² ada ISO14001....


1. EDIT.

2. CETAK Harga RM4.00

3. DISPLAY dibelakang Lori.


TIDAK mungkin Lori ini yang dapat FLERTCARD harga diesel  subsidi ,barangan pengguna berani naik kan harga.


Yang agak menarik walaun tutup NO PENDAFTARAN LORI. Barangkali takut kena saman kot.


Tahniah Walaun 14001



HABIS YANG SAKAW DUIT SEKARANG BUKAN PAK LEBAI KA? TAK GEMUK KA GITEWWWWW


 W. Faudzin. 


Masalahnya tok lebai, pemimpin tak perlu kurus, cukup tak ambik gaji je, tapi anak menantu pemimpin lebai sakau.  Siapa yang gemuk sekarang?




KEH.. KEH... PHD.... LEKEH OTAK KEMETOT GINI.

 


Macamana la hang dapat PHd.. Bab gini pun hang tak tau nak kira... Kira phd hang ni standard standing onder juga la ya..... Kesian betul la. 




Aku tengok ramai walaun dan tak kurang lebai yang ð˜īð˜Đð˜Ēð˜ģð˜Ķ gambar harga petrol dan dieswl murah zaman 𝘁ð—ēð—Ŋ𝘂ð—ļ ð—Ū𝘁ð—Ūð—― ð—ąð˜‚ð—đ𝘂. Tapi macam biasa, dorang ð˜īð˜Đð˜Ēð˜ģð˜Ķ tanpa ceritakan ð—ļ𝗞ð—ŧ𝘁ð—ēð—ļ𝘀 𝘀ð—ēð—Ŋð—ēð—ŧð—Ūð—ŋ.


Aku bekerja di bahagian huluan (ð˜ķð˜ąð˜īð˜ĩð˜ģð˜Ķð˜Ēð˜Ū) industri minyak dan gas (ð—Ē&𝗚). Aku ingat sangat sangat masa ni. Memang petrol dan diesel murah. Tapi sebab apa? Sebab 𝙘𝙧𝙊𝙙𝙚 ð™Īð™žð™Ą ð—―ð˜‚ð—ŧ 𝘀ð—Ūð—ŧð—īð—Ū𝘁 𝗚𝘂ð—ŋð—Ūð—ĩ.


Sangat murah pada tahap sampaikan 𝘀ð—ē𝗚𝘂ð—Ū 𝘀𝘆ð—Ūð—ŋð—ķð—ļð—Ū𝘁 ð—―ð—ēð—ŧð—īð—ēð—đ𝘂ð—Ūð—ŋ 𝗚ð—ķð—ŧ𝘆ð—Ūð—ļ ð—Ŋð—ēð—ŋð—žð—―ð—ēð—ŋð—Ū𝘀ð—ķ ð—ąð—Ūð—đð—Ū𝗚 ð—ļð—ēð—Ūð—ąð—Ūð—Ūð—ŧ ð—ŋ𝘂ð—īð—ķ. Bila harga minyak mentah lebih rendah daripada kos pengeluaran, begitulah yang terjadi.


Bagaimana harga minyak mentah boleh jatuh? Sebab waktu itu, ekonomi ditutup. Banyak kilang yang tidak beroperasi. Manakala ð—ŋð—Ūð—ļ𝘆ð—Ū𝘁 ð—ąð—ķð—ļ𝘂ð—ŋ𝘂ð—ŧð—ī 𝗷ð—Ūð—ąð—ķ ð—―ð—ē𝘁ð—ŋ𝗞ð—đ.𝘁ð—Ūð—ļ ð—Ūð—ąð—Ū 𝘀ð—ķð—Ūð—―ð—Ū 𝘆ð—Ūð—ŧð—ī ð—Ŋð—ēð—đð—ķ. Tak laku.


Kalau ikut harga ð˜Īð˜ģð˜ķð˜Ĩð˜Ķ, harga petrol yang diesel yang dalam gambar ni masih mahal sebenarnya. Mungkin waktu harga petrol sepatutnya ð—ąð—ķ ð—Ŋð—Ū𝘄ð—Ūð—ĩ ð—Ĩ𝗠1.


Minyak murah tapi tak tak boleh nak guna. Nak buat apa? Nak pergi kerja tak boleh, nak balik kampung pun tak boleh. Nak beli bekalan makan pun 𝗰𝘂𝗚ð—Ū ð—ļð—ē𝘁𝘂ð—Ū ð—ļð—ēð—đ𝘂ð—Ūð—ŋð—īð—Ū 𝘀ð—Ū𝗷ð—Ū 𝘆ð—Ūð—ŧð—ī ð—Ŋ𝗞ð—đð—ēð—ĩ ð—ļð—ēð—đ𝘂ð—Ūð—ŋ ð—Ŋð—ēð—ŋð—Ŋð—ēð—đð—Ūð—ŧ𝗷ð—Ū.


Lebih dari itu, yang ð—Ŋð—ēð—ŋ𝘀𝗞ð—đð—Ū𝘁 ð—Ŋð—ēð—ŋ𝗷ð—ē𝗚ð—Ūð—Ūð—ĩ ð—―ð˜‚ð—ŧ ð—ļð—ēð—ŧð—Ū 𝘁ð—Ūð—ŧð—ļð—Ūð—―. Minyak dalam tangki kereta tak bercuit. Yang beli petrol 𝗚ð—ēð—ŧ𝘁ð—ēð—ŋð—ķ. Sebab menteri ada yang main golf, ada yang ð˜ĩð˜Ķð˜īð˜ĩ ð˜Ĩð˜ģ𝘊𝘷ð˜Ķ kereta baru, yang juga yang jalan bawa artis wanita. Rakyat kena kurung.


Tapi paling pelik, pada ketika harga diesel 𝗚𝘂ð—ŋð—Ūð—ĩ ð—īð—ķð—đð—Ū masa tu, harga barangan lain 𝘀ð—ē𝗚𝘂ð—Ūð—ŧ𝘆ð—Ū 𝗚ð—Ūð—ĩð—Ūð—đ. Telur dan ayam hilang dari pasaran. Kalau ada pun, berkali ganda harganya berbanding sekarang.


𝗠ð—ķð—ŧ𝘆ð—Ūð—ļ 𝗚ð—Ū𝘀ð—Ūð—ļ ð—―ð˜‚ð—ŧ 𝗚ð—Ūð—ĩð—Ūð—đ. Rupanya ada anak menteri tulang sorok. Semua mahal. Yang murah cuma, selain petrol dan diesel, maruah Mahiaddin dan para menteri kabinetnya. Sebab 𝘄ð—Ūð—đð—Ū𝘂ð—ŧð—―ð˜‚ð—ŧ 𝘁ð—Ūð—ŧð—―ð—Ū 𝗚ð—Ūð—ŧð—ąð—Ū𝘁, tetap buat mula selamba lantik diri.


Beginilah sifat walaun dan lebai. Bercerita tanpa beri konteks sebenar adalah ð—―ð—ēmð—Ŋ𝗞ð—ĩ𝗞ð—ŧð—īð—Ūð—ŧ 𝘆ð—Ūð—ŧð—ī ð—ĩð—Ūð—šð—―ð—ķð—ŋ ð—ļð—ēð—―ð—Ūð—ąð—Ū ð—ģð—ķ𝘁ð—ŧð—Ūð—ĩ. Tapi bagi lebai dan walau, bohong itu sebahagian dari zikir mereka. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


RAKYAT KENA BANTU KERAJAAN

 

RMS


Hahahahaha.... hahahahaha .... hahahaha


Masa PAS dalam kerajaan.. 😆😆




Jom matematik nak tengok adakah nombor penyeludupan/ketirisan diesel yang dihasilkan tampak mustahil atau tidak.

 

Jom matematik nak tengok adakah nombor penyeludupan/ketirisan diesel yang dihasilkan tampak mustahil atau tidak.





Ada mamat di X ni tak percaya tulisan aku sebelum ni. Sama jugak dengan Isham Jalil tak percaya cakap YB Rafizi. Katanya mustahil.

Berapa jumlah diesel yang dijual tahun 2023? 10.8 billion liter.


Kita buat anggaran 5 billion liter diseludup/ketirisan.


Nota: Seludup tu bawak keluar negara, tiris tu dalam negara.


5 billion liter setahun, bahagikan dengan 365 hari, bersamaan 14 juta liter sehari.


Kita anggap seludup dan tiris lebih kurang sama, 50-50. Jadi, hilang diseludup keluar sebanyak 7 juta liter sehari.


7 juta liter sehari, kita anggap sekali seludup 100,000 liter. Jadi bersamaan 70 kapal.


70 kapal sehari di sepanjang sempadan laut di Semenanjung, Sabah, dan Sarawak yang berjumlah beribu-ribu kilometer.


Nombor yang tak masuk akal ke kalau 70 kapal sehari? Pada aku, sangat masuk akal.


Belum lagi kita ambil purata sekali seludup 200,000 liter atau bersamaan 35 kapal sehari.


Tengok contoh berita yang aku share, satu tongkang tu seludup 130,000 liter.


Dah matematik, dan dah jelas kan?


Najib Bakar



ISHAM JALIL NAK TUNJUK CAMPIANG. TAPI DIA TAK PUNYA FAKTA PUN.





 Isham Jalil pun amik kesempatan jadi hero mengecam Menteri Ekonomi, YB Rafizi Ramli tentang isu penyeludupan berkaitan nelayan.


Mula sekali, YB Rafizi tidak merujuk kepada nelayan kecil di Pantai Timur yang naik perahu tu. Beliau ada tegaskan dalam ucapan itu, boleh cuba dengar semula.


Jadi kepada siapa YB Rafizi rujuk?


Aku pun bersembang dengan member aku, yang ada perusahaan dalam industri melibatkan kapal-kapal di laut. Ayat dia, "betullah apa yang Rafizi cakap tu!"


Member aku ni tahu selok-belok, rahsia dalaman yang kita tak tahu. Ya lah, benda jadi tengah laut, macam mana kita nakpi tengok?


Maklumat dari member aku ni, rupanya dalam industri perikanan, banyak bot-bot atau aku gelarkan sebagai tongkang dipajak oleh pemborong ikan. Awak-awak pulak ramai dari Indonesia dan Myanmar.


Aku sertakan gambar untuk tunjuk contoh tongkang-tongkang yang berbeza mengikut negara.


Tongkang macam ni yang pergi ke laut dalam, bukan nelayan-nelayan kecil Pantai Timur.


Kartel tongkang Malaysia ni pi tengah laut bukan bertujuan tangkap ikan, tapi jadi saudagar diesel subsidi.


Call sign depa adalah kuda laut, berhubungan menerusi radio.


Depa lah yang paling banyak jual minyak diesel subsidi kepada tongkang nelayan luar dan bunker vessel.


Dalam satu tongkang tu boleh muat sekitar 100,000 ke 300,000 liter diesel. Tengah laut tu transfer guna hose. Harga depa jual sekitar RM2.50 ke RM3 seliter. 


Berapa harga diesel di Singapura? Sekitar 0.90 usd seliter (RM4.20 seliter).


Sebagai tukaran, depa jual minyak diesel, dan amik ikan bersama wang tunai dari nelayan luar ni.


Untung diesel kat situ dah. Kemudian ikan tu dijual mahal pulak kat pasaran Malaysia.


Diesel pun untung, ikan pun untung. Harey.


But of course bukan semua tongkang nelayan Malaysia buat kerja ni lah. Ada la kartel dia.


Ada juga bunker vessel Malaysia yang beli dan guna minyak diesel seludup ni, beberapa nama syarikat yang member aku berikan. Tapi aku tak boleh tulis sebab sensitif.


Ada orang kata, mana mungkin tongkang ni berhenti jumpa kapal besar di tengah laut. Kan depa dipantau oleh sistem.


Tracking kapal ni tak macam kapal terbang. Sistem AIS (Automatic Identification System) yang hantar lokasi kapal kepada entiti lain boleh ditutup bila-bila masa oleh kapten.


Depa boleh saja menyimpang dari laluan maritim.


Dia tak macam kapal terbang, kalau hilang dalam radar habis semua panik. Kapal ni masih boleh dihubungi menerusi radio kalau orang perasan mereka hilang dari radar.


Dan soalan cepumas seterusnya yang aku tanya, takkan boleh mudah saja depa buat kerja tu?


Member aku cakap, kan banyak kes nelayan warga asing datang memukat di perairan kita. Dan PATI memang mudah masuk. Sebab apa? Sebab ini adalah systemic issue.


Bila systemic, akan ambil masa yang lama untuk betulkan keadaan. Jalan paling cepat, buat penyasaran subsidi diesel. Ok, aku taknak elaborate lanjut bab systemic ni.


Berapa banyak negara hilang akibat penyalahgunaan subsidi diesel?


Meh tengok fakta ni, perbandingan antara tahun 2019 dan 2023, jumlah penjualan diesel di stesen minyak. 


Penjualan diesel meningkat 77% dari 6.1 billion liter (2019) kepada 10.8 billion liter (2023). Tapi berapa banyak kenaikan kenderaan diesel? Cuma 3% peningkatan.


Jualan minyak diesel meningkat 77% walaupun kenderaan diesel cuma meningkat 3%. Memang tak masuk akal. 


Dan macam yang aku dah 2-3 kali tulis, siapa-siapa yang naik jadi Kerajaan pun akan dapat maklumat sama dari pegawai-pegawai atasan Kerajaan.


“YB, subsidi yang dibelanjakan negara semakin tinggi setiap tahun. Kalau ikut unjuran, kita takkan mampu kekalkan subsidi seperti sekarang. Jadi, apa rancangan YB untuk jimatkan belanja subsidi?”


Najib Bakar




PERUTUSAN KHAS DIN CIRIT


W. Faudzin


 Saya rindu zaman abah......uwasaaaas



PILIH LAGI PAS BERSATU... NAYA RAKYAT.... 




WALAUN. BOLEH BAGI ANAK ANAK MAKAN TELUR BANYAK BANYAK..SEBAB DAH MURAH SELAIN OTOT, PERANGSANGAN OTAK YANG BAIK

 



Alhamdulilah..Terbaik PMX


Walaun, walajib, walatok dan waladin, teruskan membabee..




INFO KESIHATAN : TELUR SEPARUH MASAK Boleh Atasi Sakit OTOT?


Dr Suri Roowi




Telur padat dengan protein yang mempunyai kebolehserapan tinggi. Telur juga membantu merangsang pemulihan otot.


Kajian pada 2017 ke atas 10 lelaki menunjukkan pengambilan keseluruhan telur (putih dan kuning) membantu pertumbuhan otot. Ini kerana kuning telur penuh dengan vitamin, mineral dan asid lemak. Contohnya vitamin A, selenium, zink dan asid lemak palmitat yang boleh meningkatkan perkembangan otot.


Mengambil telur separuh masak semasa sarapan adalah popular di kalangan rakyat Malaysia. Tapi soalnya, jenis telur yang manakah baik untuk atasi masalah otot? Telur rebus (masak penuh), separuh masak atau telur mentah?


Kajian tentang khasiat telur rebus (masak penuh), separuh masak dan telur mentah telah dilakukan di Pusat Pengajian Sains Kimia dan Teknologi Makanan, Universiti Kebangsaan Malaysia.


Hasil kajian mendapati hampir ke semua jenis asid amino (‘non-essential’ dan ‘essential amino acid’) meningkat dengan ketara dalam telur rebus (separuh masak) berbanding telur rebus (masak penuh) dan telur mentah.


Telur rebus (separuh masak) juga mudah dicerna (81.5 %) diikuti dengan telur rebus (masak penuh) (76.2%). Telur mentah pula mempunyai nilai kebolehcernaan yang paling rendah pada 70.0%.


Justeru, betul lah amalan orang-orang tua kita dulu-dulu. Jika anak-anak mereka tidak sihat seperti demam dan sakit badan, mereka akan sajikan telur rebus (separuh masak). Moga info ini bermanfaat. Ameen.


#DrSuriRoowi Ph.D KMN

Principal Scientist


Foto: Sirap Limau



WALAUN BAWA ISU 2008. MASA TU PMX TAK JADI PM LAGI.. KALAU JADI, TURUN SUNGGUH.

 

MAN TOBA




Pru 2008 tu bro. Dia x jadi PM pasal kalah masa tu. Sebab tu harga minyak x turun. Lagipun masa tu harga minyak RM1.80 seliter. 


Dia janji 1.50 seliter. Kalau jd pm masa tu x mustahil boleh turunkan 30sen masa tu. Ko jgn lah nak spin bawak janji 2008 pru13 ke pru15. Masa skrg keadaan negara dah tak sama mcm 2008 . Kadar hutang negara 2008 500bilion,masih terjangkau lagi, subsidi minyak pon rendah lagi, skrg 2023 dia ambik aleh kewangan negara dah berubah, hutang 1.2 bilion kos subsidi 200% meningkat. 


Dia tak janji pon turun harga minyak masa pru15 baru ni. Jgn dok up status mcm org gila. Ko pon bukan undi dia. Ko undi PAS PN, apa knp ko tak tanya janji nak ruu355, hudud knp tak laksana masa tu? Pas pon janji turun harga minyak  hapus pinjaman PTPTN. Knp ko tak meratip mintak pas tunai janji? Ko kan sokong pas masa tu? Ko bukan undi parti Anwar pon yg beria ia minyak tunai janji 2008 dulu. Bodoh ko jgn tular ke org lain boleh?



KEPUTUSAN MUKTAMAT.

 

RMS


Keputusan Speaker muktamad dan tidak boleh dipertikaikan..

😇😇




MASA JADI PM- REGA BARANG JANGAN CERITA LA...TERCIRIT WALAUN BELI BARANG....


 

INI PULAK BAB GAJI...PALING BESAR SETAKAT NI KENAIKAN GAJI. TU PUN, PALING RAMAI KAUM PENDIDIK .RAMAI TAK SETUJU. DENGAN KERAJAAN.


 

BAB DUIT WALAUN SAPU LAJU SAJA. NASIB BAIK PMX NI TAK PESULI PUN KAMU MAKI SIANG MALAM. DIA BAGI SAJA UNTUK RAKYAT


 

NOTIS AMARAN DIKELUARKAN DI PENANG. JANGAN DOK PANDAI NAIK REGA BARANG.


 

LEBAI NI DAH TARIK KA DIA PUNYA TAULIAH NGAJAR NI ?


 

DENGAR SAMPAI HABIH- KISAH LEKEHNYA PENGGUMUMAN OLEH TIM PRESIDEN PAS. CERTICERT....CERTICERT......PA..HANG. NI


 

NILAI EKSPORT NEGERI NEGERI 2023

 

Mohd Fairul Al Qasas


Seperti yang telah diumumkan oleh Ketua Perangkawan Malaysia, Dato' Sri Dr. Mohd Uzir Mahidin, gambar rajah berikut merupakan nilai eksport bagi setiap negeri di Malaysia untuk tahun 2023.



Lima negeri yang mencatat nilai eksport tertinggi tahun 2023 kekal sama seperti tahun 2022 dengan negeri Pulau Pinang, Johor, Selangor, Sarawak, dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.


#KementerianEkonomi

#MalaysiaMADANI




PELIK BIN AJAIB


Che Ibrahim





N23 Nenggiri ikut rekod SPR dimenangi oleh Pas, yang bertanding pun parti Pas guna lambang bulan. 


Jadi Adun PAS dipecat kerana ingkar keputusan/arahan parti Bersatu..... ?????


####duniafenin