HENTIKANLAH SIKAP DENGKI BUSUK PERUT TU

Oleh:Mat Zahari Ali


Hentikanlah dengki dan sakit hati tu !!!!

Rasa marah, sakit hati, geram, dendam, bebal dan tak puas hati adalah sifat mazmumah yg tercela. semua org faham bila kita kalah dan gagal untuk pertahan parti  setelah 61 tahun kuasai politik negara. Kini segala jadi tak kena dan serba tak betul,

Ahli Umno perlu terima hakikat bahawa rakyat telah menolak mereka serta pemimpin mereka disebabkan kegagalan mengurus tadbir negara sehingga rakyat menjadi celik dan bertindak meminggirkan parti tersebut dari menerajui kepimpinan negara.

Ahli Umno perlu sedar bahawa tindakan menyalahkan org lain disebabkan kegagalan mereka adalah tindakan bodoh yg sememangnya disukai oleh musuh politik mereka. Sikap pemimpin2 umno yang mendakwa rakyat di tipu oleh PH semasa PRU14 adalah tindakan untuk melepaskn diri untuk menutup kelemahan mereka.

Pemimpin umno terlalu takut akan dpersalahkan oleh ahli parti sendiri maka tidak ada jln lain selain menggunakan helah ' ditipu". Ternyata helah itu mengena krn sememangnya ahli Umno mmg senang untuk di tipu.. hahaha.

Realitinya, masakan lbh 16 juta rakyat yang layak mengundi tertipu oleh gerakan pembangkang ketika itu sedangkan semua 27 saluran media cetak dan eletronik dikuasai oleh umno/bn ketika itu. Pembangkang (PH) hanya mempunyai 3 saluran media berupa lidah rasmi parti sahaja.

Ahli Umno yang menyatakan mereka menyesal kerana memangkah pembangkang ketika pru14 adalah kenyataan bohong krn tidak akan ada ahli umno yang akan menyokong pembangkang. Semuanya pangkah Umno belaka.

Kemenangan pru14 oleh PH adalah dari gerakan dari 42% pengundi atas pagar yang menyokong PH. Ini adalah fakta.Dari sudut politiknya, musuh politik mereka lebih senang dgn tindakan salah tafsir tersebut . Ini disebabkan tindakan yg tidk tepat akan diambil untuk mengatasi realiti sebenarnya.

Kemerdekaan ke 62 negara baru kita raikn dan sempena awal Muharram yg di sambut ini sewajarnya kita muhasabah diri dan tinggalkan segala sifat Mazmumah yg ada dlm diri dan terima hakikat kekalahan yg ada.

Insafi diri bahawa nilai perpaduan dan keharmonian yg di kecapi adalah nikmat Allah yg tidak terhingga untuk rakyat negara ini. Jgn dicemari dengan sifat kedengkian atas kejayaan org lain. Pelajari kesilapan dan kelemahan diri adalah sebesar2 rahmat dari Ilahi.

Salam Kemerdekaan dan Selamat Menyambut Awal Muharam 1441 ... wassalam

.

62 TAHUN MERDEKA, HENTIKAN BUDAYA FITNAH

PH MASIH MENANG JIKA PRU 15 SEKARANG – TUN M

REVOLUSI INDUSTRI 4.0: MALAYSIA DITINGGALKAN JIKA AMAL PERKAUMAN

PERUTUSAN MAAL HIJRAH DARI ANWAR IBRAHIM



PERUTUSAN MAAL HIJRAH 1441H

Peristiwa Hijrah ternyata membawa makna yang cukup besar buat umat. Tatkala kita mengimbau dan menulusuri sejarah terkait hari besar ini, kita juga menginsafi bahawa tekad dan perjuangan untuk mempasakkan sistem pemerintahan yang meletakkan “al-adli wal ihsan” memerlukan komitmen yang jitu dan tegas. 

Perpindahan umat Islam Mekah ke Madinah ternyata membuka lembaran baru dalam sejarah pengembangan agama Islam. Baginda Rasulullah SAW menjadi tonggak kepada penyatuan agung yang membawa kepada penyatuan antara kedua-dua kaum Ansar dan Muhajirin yang akhirnya menjadi titik tolak kepada suatu sistem masyarakat yang berpaksikan keadilan, kesaksamaan dan keterangkuman. 

Falsafah yang maha agung ini sewajarnya menjadi asas kepada hukum kenegaraan dan tata masyarakat kita, dan mesti didukung dan disemat di dada semua bahawa tidak ada yang lebih mulia dari yang lain, malah yang membedakan adalah tahap taqwa dan amalan kita. Oleh yang demikian segala momokan atau hasutan atau penyeruan kepada semangat kabilah dan faham perkauman sempit wajar segera ditundukkan. 

Negara ini tidak akan bergerak jauh jika hanya sesetengah kelompok dimuliakan, dan jika falsafah yang digagaskan Nabi ini tidak dikembang dan dihayati semua. 

Tatkala Baginda Rasulullah SAW istiqomah menyeru kepada perubahan, pembaharuan, dan sebuah sistem baharu yang memanfaat semua, ada beberapa kelompok di dalam negara ini yang sedang giat menyemai kebencian dan kecurigaan antara kaum. Apakah sebenarnya yang kita hajati dari perseteruan dan adu domba? Apakah kehancuran atau keamanan? Apakah kemakmuran atau kebinasaan? Dengan semangat Maal Hijrah ini, wajar untuk direnung kembali persoalan-persoalan ini. 

Justeru dengan semangat baharu, tekad baharu dan iltizam yang jitu, saya menyeru kepada umat agar pelihara dan lindungi negarabangsa ini dari sebarang cubaan untuk memecahbelah dan mengeruhkan hubungan antara kaum. Negara ini perlu lekas kebah dari barah perkauman dan segera memungkinkan sebuah tatakelola yang bermaruah dan yang tidak menyisihkan sesiapa.

Mewakili keluarga majmuk KEADILAN, saya ucapkan Selamat Menyambut Maal Hijrah 1441H kepada seluruh umat Islam di Malaysia. 

ANWAR IBRAHIM
31 Ogos 2019.

(function() { var d = document, w = window; w

PRN MELAKA – UJIAN AWAL PENTING UNTUK PH, BN DAN PN SEBELUM KETIBAAN PRU15

  Akhirnya SPR menetapkan PRN Melaka akan diadakan pada 20 November depan dengan tarikh penamaan calonnya ialah pada 8 November. Walaupun PR...