TU DIA.....BOLEH MASUK REKOD DUNIA NI....


Aku tak mahu ulas panjang bab Malaysia yang terkenal seantario dunia ni sebab memang kita tahu sejak zaman mahathir lagi semuanya besar,tinggi dan gah satu dunia dia buat..Jadi kes si saifuool ni aku anggap memang dahsyat..sebab malaysia bukan sahaja pandai mempromosikan bidang pendidikan,kesihatan dan lain2 bidang yang menakjubkan ...penemuan mcm kes DSAI ni juga antara keajaiban dunia.....Sperm idup lama....ha..ha...ha

kalau dulu dengan tilam-tilam masuk mahkamah....sekarang ni sperm idup lama kat luar....dahsyat betoi Malaysia ni....dan dalam banyak-banyak pakar yang dahsyat...pakar di Malaysia la yang dapat kesan sperm paling lama kat luar...fuhhhh.Jadinya aku cadangkan agar Malaysia yang pakar dalam bidang ini memperkenalkan satu bidang baru dalam bidang perubatan ...."spermlonglife tecnologi study"...
""B.ASexual Assault and Semen Persistence'" yang ditulis oleh GM Willot dan JE Ellard.Ingat pakar-pakar macam Mahathir jadi Censelor,Najib jadi Naib,Rosmah jadi penasihat, dan lain-lain yang terlibat boleh jadi dekan-dekan fakulti....kan ka baguih....

Dalam blog aku juga ada pelaq-pelaq mana ntah yang selalu menghantar komen yang bukan2...sengaja aku tak masukkan dalam ruang komen bukan soal kebebasan media ...tapi komen orang yang tak berapa cerdik bagi orang cerdik membaca buat sakit hati...jadi aku anggap sapa-sapa yang dok komen yang bukan-bukan dan tidak bersifat ilmiah ,jangan komen lah kalau setakat tak bubuh nama....tu banggang namanya.....

Dr McDonald: Kes Anwar, kes tunggal di dunia


Pakar DNA Australia Dr Brian McDonald menyifatkan kes liwat II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim di mana ahli kimia mampu menjumpai DNA dari rektum selepas 56 jam dan ditinggalkan 48 jam lagi secara terbuka, sebagai antara penemuan paling menakjubkan jika keputusan itu boleh dipercayai.


NONEDr McDonald berkata ia amat jarang sekali berlaku untuk menjumpai sperma selepas 113 jam berada dalam rektum, katanya merujuk kepada satu artikel 1997 yang ditunjukkan kepadanya dua hari lalu oleh pihak pendakwaan.

"Kes itu, bersama-sama dengan kes 1982 (yang sebelum ini menyatakan sperma boleh didapati selepas 65 jam), adalah hanya dua yang pernah didokumenkan. Dalam 99.9 peratus (kes), anda tidak akan dapat mencari sperma selepas waktu sebegitu lama.

"Walau bagaimanapun, kes (Anwar) ini merupakan satu-satunya (yang saya tahu) dalam dunia di mana sperma boleh dikesan selepas 56 jam dan diserahkan kepada ahli kimia dua hari kemudian, di mana anda masih boleh menemui sampel DNA yang baik," katanya.

NONEBeliau berkata demikian bagi menjawab soalan dari Ramkarpal Singh semasa pemeriksaan-balas hari ini.

Dr McDonald, dua hari lalu bersetuju dengan cadangan yang diajukan oleh Peguam Cara Negara II Datuk Mohd Yusof Zainal Abiden (kiri), berhubung penemuan berkenaan berdasarkan artikel yang bertajuk 'Sexual Assault and Semen Persistence' yang ditulis oleh GM Willot dan JE Ellard.

McDonald berkata sepanjang pengetahuannya dan mengikut beberapa jurnal, DNA yang masih dalam keadaan baik boleh didapati pada sampel yang diperolehi dari rektum selepas lapan jam.

Jangan Manipulasi Sejarah Kerana Taksub Politik-Abu Hassan




KUALA LUMPUR 22 SEPT : Ahli akademik Prof. Abu Hassan Hasbullah menyanggah pendapat rakan sejawatnya yang mendakwa negara ini tidak pernah dijajah.

Beliau berpendapat polemik sebegini timbul berikutan cubaan untuk menafikan sumbangan pejuang yang tidak mengikut arus perjuangan pihak tertentu sehingga sanggup mengubah apa yang telah berlaku.

Menurut beliau semua yang menentang penjajahan dengan cara apa sekalipun, sejak zaman Portugis di Melaka sehingga pengisytiharan kemerdekaan oleh Tuanku Abdul Rahman secara layak digelar pejuang kemerdekaan.

Dalam Forum Isu Panas Rakyat: Apa Kebenarannya Mat Indera, Tidak Dijajah dan Propaganda Umno di sini semalam, Abu Hassan mempersoalkan adakah mereka yang menentang penjajah walaupun mereka dianggap 'kerajaan' dan pentadbir pada zaman tersebut seperti Rosli Dhobi, Dol Said, Tok Janggut, Ngah Ibrahim dan lain-lain dianggap sebagai pengkhianat.

"Sebab itu saya menolak pandangan sahabat saya, guru saya sendiri. Mustahil 400 tahun ini kita tak pernah dijajah. Kalau tak dijajah, faedah apa kematian Rosli Dhobi, dalam usia semuda itu. Dia boleh jadi peguam dan mungkin jadi hakim negara. Beliau mengorbankan diri dalam usia muda menentang penjajah British. Walaupun mereka bersifat penaung dan raja kepada rakyat Sarawak waktu itu. Adakah kita kena isytiharkan Raja Brooke itu sebagai salah seorang raja
Melayu?,"soalnya di hadapan hadirin yang mengikuti forum itu.

9 September lalu, jurucakap Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Zainal Kling berkata bahawa Tanah Melayu “tidak pernah terjajah”, sebaliknya hanya dinaungi atau dilindungi oleh British, telah mencetus kekeliruan baru terhadap pemahaman sejarah di kalangan rakyat.

Bukan sahaja dilihat sebagai “fakta sejarah baru”, namun ianya juga dilihat bercanggah dengan apa yang diajar kepada rakyat dalam mata pelajaran sejarah di sekolah sejak berpuluh tahun dahulu.

Selain Zainal, beberapa pakar sejarah seperti Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim dan Prof Dr Ramlah Adam turut menegaskan perkara sama.

Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad sebelum ini turut menegaskan pada hakikatnya Malaysia tidak pernah dijajah oleh British tetapi penasihat mereka telah bertindak seperti seolah–olah pemerintah yang sebenar berbanding Raja–Raja Melayu.

Menurut Abu Hassan lagi, isu ini tidak boleh ditafsir secara taktikal dan teknikal kerana hakikat yang berlaku tidak dapat diubah.

Beliau turut mempersoalkan bagaimana penjajah termasuk Ratu Elizabeth boleh 'terlupa' meluahkan secara bertulis hasrat untuk 'menjajah' Tanah Melayu ketika
itu.

"Saya tidak pernah terfikir mana-mana penjajah tak kira Sepanyol atau Belanda akan mengirim satu surat yang kata "bahawasanya kami datang untuk jajah awak". Bahlollah kita kalau kita tandatangani surat itu. Penjajahan boleh berlaku dengan cara berbeza,"uajranya tegas.

Beliau turut berterima kasih kepada timbalan presiden PAS, Mohamad Sabu kerana berjaya membuka jalan rakyat Malaysia untuk berbincang dan mendalami sejarah negara ini dengan lebih mendalam dan terperinci.

Bagaimanapun beliau tetap kesal terhadap golongan ilmuan yang terlalu taksub dengan sikap politik mereka sehingga tidak mampu melihat sesuatu perkara secara objektif dan tidak berpihak.

"Kenapa isu Mat Indera? Kenapa isu sejarah Melayu jadi tunggang-langgang. Sekarang ini ilmuan perlecehkan ilmuan dan rakyat mula tak hormat kami hanya kerana pengucapan seorang. Kerana sikap taksub baka politik tidak berubah sedangkan dunia sudah masuk 10 tahun kurun ke 21, semua dah ada Ipad dan Iphone. Sejarah tak boleh ditipu. Ini bukan zaman pembohongan, ini zaman pembuktian,"katanya lagi.

SSABM : MPN Lakukan Jenayah Akademik, Ada Agenda Tersembunyi




KUALA LUMPUR 22 SEPT : Suara Solidariti Anak Bangsa Malaysia (SSABM) mengutuk keras pendirian Majlis Profesor Negara (MPN) yang berpendirian bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah.

SSABM menyifatkan pendirian MPN sebagai satu jenayah akademik dan mempunyai agenda tersembunyi yang dirancang oleh pihak-pihak berkepentingan.

Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi yang mewakili SSABM berkata, pihaknya khuatir para akademik ditekan dan digunakan oleh pihak tertentu demi menjustifikasikan terjemahan sejarah untuk menyokong kepentingan politik mereka.

"Maka fakta sejarah sengaja diputar belitkan, perbuatan MPN ini mampu mengugat keharmonian dan kedaulatan negara,bahkan ia boleh membawa kepada khianat awam," ujar Athirah.

Beliau berkata demikian dalam satu sidang media khas di Ibu Pejabat Pas Di Kuala Lumpur hari ini.

SSABM adalah gabungan beberapa NGO yang mewakili suara anak muda Malaysia bagi mengutarakan rasa khuatir dan tidak senang atas kenyataan kontroversi MPN.

Terdahulu Jurucakap MPN, Profesor Datuk Dr Zainal Kling bersama 7 anggota MPN termasuk Pengerusinya Prof Emeritus Datuk Dr Zakri Abdul Hamid telah bersepakat mengatakan bahawa Tanah Melayu tidak pernah dijajah, sebaliknya hanya dinaungi oleh British.

Mengulas lanjut kekeliruan yang seolah-olah sengaja dimainkan pihak MPN ini, Athirah berkata kenyataan tersebut jelas mencerminkan bahawa kerajaan Malaysia khususnya Kementerian Pelajaran telah melakukan penghianatan dan salah didik kepada pelajar.

"Ini merupakan satu isu keselamatan dan kepentingan negara kerana upaya mendorong para warga ke satu penfitnahan nasional yang mewujudkan kegusaran di dalam masyarakat.

"Selama ini kita semua dan genarasi pelajar telah diajar dan difahamakan bahawa British adalah penjajah dan kemerdekaan dicapai pada 31 ogos 1957," tambah beliau lagi.

Justeru Athirah menggesa seluruh rakyat Malaysia yang merasakan diri mereka teraniaya akibat salah didik tampil mengemukakan saman ke atas Kerajaan Malaysia.

SSABM juga menzahirkan rasa kesal dengan tindakan MPN kerana ia secara tidak langsung menafikan pengorbanan para perjuang kemerdekaan tanah air yang mempertaruhkan nyawa menentang British.

Selain Athirah, SSABM turut diwakili oleh A.Sivarajan (PSM), Rozan Azen Mat Asip (AMK), Nor Hafizah Basaruddin (Swim) dan Wong Swee Nee (DEMA).

SSABM turut membuat satu laporan polis di Balai Polis Chow Kit sejurus selepas sidang media.

Laporan itu dibuat bagi menggesa MPN khususnya Zainal Kling didakwa di mahkamah kerana secara jelas telah melakukan suatu kesalahan di bawah Seksyen 505 Kanun Keseksaan ekoran menimbulkan kekeliruan dan menggangu ketenteraman awam yang mendorong atau mengapikan mana-mana pihak untuk melakukan suatu kesalahan yang bertentangan dengan undang-undang.

Pembahagian Kerusi PR Selangor Selesai



SHAH ALAM 22 SEPT : PAS Selangor telah menetapkan setakat ini sebanyak 20 kerusi untuk ditandingi pada pilihan raya umum akan datang dengan mengekalkan kerusi sama pada pilihan raya umum yang lalu.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor, Khalid Samad berkata, pembahagian kerusi itu telah dibincangkan di peringkat negeri dan akan dimajukan kepada peringkat PAS Pusat untuk tindakan selanjutnya.

"Jumlah kerusi itu sama, 20 bagi PAS, 21 kerusi untuk PKR dan 15 bagi DAP, perbincangan di peringkat negeri telah selesai, apa yang boleh diselesaikan di peringkat negeri telah diselesaikan, apa yang belum selesai lagi, kita serah kepada pusat untuk menyelesaikannya," katanya pada satu sidang media di sini, hari ini.
Mengulas lanjut, Khalid berkata sebarang cadangan pertukaran tempat bertanding antara parti bergabung perlu dibawa ke meja rundingan pimpinan tertinggi parti jika terdapat mana-mana cadangan seperti itu.

"Seperti dalam keadaan disiplin kami, apa yang diputuskan oleh Pusat, kami akan terimanya," katanya.

Khalid dalam pada itu berharap dengan keputusan pembahagian kerusi setakat ini dapat memastikan kemenangan berpihak kepada PAS pada pilihan raya akan datang biarpun calon-calon kerusi masih belum diumumkan.

"Berdasarkan pada pengalaman beberapa tahun lepas masa pru 12, kita dapati umat Islam dapat melihat PR ini adalah lebih baik daripada BN, jadi pada pilihan raya akan datang ini, kita harap mereka dapat memberikan keyakinan yang lebih kepada PAS untuk mewakili mereka di dalam kerajaan PR," katanya.

Ditanya berhubung pembahagian kerusi PAS di peringkat parlimen pula, Khalid berkata PAS negeri akan membiarkan PAS pusat untuk memutuskan siapa yang akan bertanding di peringkat itu.

"Jumlah kerusi parlimen pun ada cadangan untuk tambah dan perkara itu akan dilakukan di peringkat pusat," katanya.

Menurut beliau lagi sebarang pertimbangan kerusi di peringkat parlimen perlu mengambilkira apa yang berlaku di negeri-negeri lain bagi memastikan kesesuaian calon.

(function() { var d = document, w = window; w

Sudah boleh balik kampung dengan syarat 90 peratus vaksinasi dewasa

  Astro Awani September 22, 2021  KKM dan MKN hari ini membenarkan aktiviti rentas negeri dengan syarat mencapai 90 peratus kadar vaksinasi ...