‘BANYAK KILANG BERI NOTIS BUANG PEKERJA 1 JANUARI 2016’

ALASAN NAJIB ENGGAN JAWAB DANA RM2.6 B DIBANTAH BEKAS HAKIM

Najib mungkir pelbagai janji pembangunan Pulau Pinang



Guan_Eng_rumah_mampu_milik_Penang-650x400
KERAJAAN Persekutuan BN masih terus meminggirkan Pulau Pinang berikutan kegagalan memberi sebarang projek utama dalam Belanjawan Negara kebelakangan beberapa tahun ini.
Bukan sahaja janji Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dibuat sebanyak tiga kali untuk membina sistem LRT untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas, tidak langsung ditunaikan, malah permohonan kerajaan negeri untuk program tebatan banjir bernilai RM805 juta ditolak.
Permohonan projek baru rancangan tebatan banjir sebanyak RM805 juta dibuat baru-baru ini, berikutan janji Perdana Menteri akan bantu menyelesaikan masaalah banjir kilat tetapi malangnya ia masih tinggal janji kosong.
Yang lebih teruk lagi ialah kemungkinan besar Rancangan Tebatan Banjir (RTB) Sungai Pinang sebanyak RM150 juta dibatalkan sungguhpun sudah diluluskan di bawah Rancangan Malaysia Ke-9.
Ini sungguh tidak adil kerana membayar RM6.3 bilion setiap tahun dalam bentuk cukai dan duti kastam tetapi hanya dapat pulangan dua peratus sahaja. Harus ditekankan bahawa Pulau Pinang masih sebahagian Malaysia dan tidak patut dianaktirikan dan diabaikan sedemikian.
Di samping itu, keadaan kritikal Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang (LTAPP) yang penuh sesak, dan dijangka melebihi kapasitinya sebanyak 6.5 juta penumpang, tidak diberi perhatian serius.
Seharusnya projek pembesaran LTAPP diluluskan dengan segara untuk mengelakkan pandangan buruk ke atas LTAPP yang sesak seperti sebuah pasar malam.

Rancangan awal untuk membina hotel empat bintang ataupun apa-apa kompleks komersil di LTAPP pun dibatalkan dan hanya tempat letak kereta akan ditambah.
Diharapkan janji untuk membina satu kemudahan tempat letak kereta bertingkat untuk meningkatkan kapasitinya kepada 3,000 lot, khusus untuk memenuhi keperluan pengguna lapangan terbang, tidak tinggal janji kosong sepertimana janji manis Kerajaan Persekutuan sebelum ini.
Dalam jawapan bertulis kepada soalan Parlimen saya pada 24 November lalu, Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai menyatakan: Jumlah penumpang yang dikendalikan di Lapangan Terbang Antarabangsa (LTA) Pulau Pinang sejak 2010 sehingga bulan September 2015 adalah seramai 29.6 juta penumpang. Jumlah ini merangkumi penumpang antarabangsa dan domestik yang berlepas ataupun mendarat di lapangan terbang tersebut. Untuk makluman YB Bagan, kapasiti sedia ada Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas adalah sebanyak 6.6 juta penumpang setahun. Manakala jumlah trafik penumpang yang dikendalikan di lapangan terbang tersebut pada 2014 adalah sebanyak 6 juta penumpang setahun.
Untuk makluman Ahli Yang Berhormat, Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri (EPU) sedang menjalankan satu kajian bertajuk “Kajian Pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa Baru Di Utara Malaysia”. Kajian ini akan mengambil masa 6 bulan dan dijangka siap pada akhir November ini. Kajian tersebut juga akan mengambilkira status cadangan projek pembesaran lapangan terbang Pulau Pinang. Keputusan kajian tersebut akan memberikan panduan kebolehlaksanaan (feasibility) keseluruhan projek-projek lapangan terbang Utara Malaysia termasuk sebarang cadangan pembangunan komersial. Sebarang keputusan pembangunan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang akan tertakluk kepada hasil kajian tersebut.
Merujuk kepada cadangan pembangunan lain di sekitar LTA Pulau Pinang, MAHB sememangnya menyedari akan masalah kekurangan tempat letak kereta di lapangan terbang antarabangsa Pulau Pinang. Bilangan 666 lot yang ada sekarang tidak lagi mencukupi.
Oleh demikian, MAHB akan membina satu kemudahan tempat letak kereta bertingkat untuk meningkatkan kapasitinya kepada 3,000 lot khusus untuk memenuhi keperluan pengguna lapangan terbang.
Dengan ini, isu pembinaan sebuah hotel empat bintang serta pembangunan lain di tapak empat letak kereta tidak timbul di mana apa-apa rancangan komersial yang lain adalah di kawasan luar tempat letak kereta tersebut.

* Lim Guan Eng ialah Ketua Menteri Pulau Pinang

KISAH MENARIK UNTUK DIKONGSI...PETANG JUMAAT YANG MENGANTUK

Mizal Chepa to Gabungan Anak Terengganu

Kisah benar...Dah lebih 20 tahun ejai (nama sebenarnya 
adalah Mizal Chepa) tidak pulang ke rumah ayahnya setelah 
dia dihalau kerana mau pergi ke KL untuk mencari kerja.
Ayahnya tidak suka dia bekerja d KL. Bahkan ayahnya 
menyatakan dia tidak akan menemukan kebahagian di sana.

Ejai tak peduli, dia nekad meninggalkan ayahnya. Sejak itu
 dia langsung tidak pulang ke kampung menemui ayahnya, 
dia ingin buktikan dia boleh berjaya di KL.

Terdetik hatinya utk pulang bila dia rasakan dia sudah 
berjaya dalam kehidupannya. Dia kini sudah beristeri dan 
dikurniai seorang anak. Dia sudah mampu memiliki sebuah 
pajero

Sampai di kampungnya dia terkejut dengan perubahan yang 
dilihatnya sehingga dia lupa jalan ke rumahnya. Deretan 
rumah-rumah kayu yang dahulunya di pinggir jalan sudah 
tiada lagi, semuanya digantikan dengan rumah-rumah batu
 yang besar.

Ejai melihat sekitar, dia sudah tidak lagi dapat mengingat 
jalan ke rumah ayahnya.

Dia berhenti di sebuah restoran. ejai mendekati seorang
 pakcik yang sedang berjalan menuju keretanya dan 
bertanya, "Pak cik di mana rumah pak Mat tukang?"

"Eh, kamu ni ejai anak Pak Mat tukang, ye?"
Ejai mengangguk,

"Ayah kamu dah pindah duduk banglow di jalan depan 
ni...dia dah lama xtak duduk sini....dia sekarang dah pakai 
bmw 7 series..."

Terlopong ejai mendengar penjelasan pakcik tu
"Pakcik....bagaimana ayah saya boleh jadi mcm tu? " ejai 
bertanya hairan.

"Tu lah kamu tak sabar, orang kampung semua dah senang 
lenang, ada banglow, kereta mewah...ayah kau tu baru balik 
dari melancong di Hawaii.."

Ejai tak sabar nak tahu apa yang telah mengubah kehidupan 
di kampungnya " Apa yang mengubah semua ni, pakcik?"
"BR1M"😝😝😝

Kenyataan tiga minit Zahid tak bertanggungjawab, tiada maklumat baru


1mdb
KUALA LUMPUR 4 DIS: Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang mengecam kenyataan tiga minit berkaitan derma RM2.6 bilion yang dibuat Timbalan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Zahid Hamidi kerana tiada ada sesuatu atau maklumat baru.
“Kenyataan tiga minit Zahid sangat tidak bertanggungjawab, tiada hal baru diperkatakan beliau. Yang ada hanyalah penegasan bahawa RM2.6 billion berkenaan adalah derma politik,” katanya pada kenyataan media hari ini.
Beliau juga menyifatkan skandal itu dialih dengan pembentangan usul untuk merujuk Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen yang dibuat Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said.
“Jelas, Kerajaan Barisan Nasional (BN) terdesak untuk mengalihkan perhatian isu skandal RM2.6 billion Najib, ketika negara diasak oleh pemerhati luar dan dalam negara,” kata Ahli Parlimen Gelang Patah itu.
Sebelum ini, Azalina berjanji Datuk Seri Najib Razak akan menjawab sendiri soalan berhubung skandal berkenaan pada hari terakhir sidang Dewan Rakyat, sebaliknya Zahid pula mewakili Perdana Menteri itu tetapi hanya memberi kenyataan tiga minit, semalam.
Ahli Parlimen dari Pakatan Harapan menghantar 90 soalan berkaitan dua skandal 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan derma RM2.6 bilion tetapi tidak diendah sehinggalah hari terakhir sidang malam tadi.
Kit Siang menyifatkan tindakan Azalina tidak jujur kerana pada sidang terakhir itu Nurul Izzah ada mengusulkan soalan mengenai RM2.6 billion tetapi tidak diletak sebagai antara tiga soalan teratas.
“Azalina terang-terangan menipu di Parlimen mengenai kehadiran Najib pada hari terakhir sidang bagi menjawab soalan skandal itu,” katanya.
Malah, katanya, Ahli Parlimen Bagan Lalang, Lim Guang Eng pada hari pertama (19 Oktober) pembentangan belanjawan di Parlimen ada bertanya butiran aliran keluar masuk RM2.6 billion tetapi tidak diendah.
“Mengapa Azalina tidak berterus terang bahawa kerajaan tidak akan menjawab skandal itu, dengan memberi alasan akan menganggu perjalanan siasatan.
“Daripada memberi harapan kepada rakyat dan dunia bahawa skandal itu akan terjawab semalam, Kerajaan BN sebaliknya membiarkan kita pulang dengan tangan kosong tanpa apa-apa penjelasan kukuh,” kata Kit Siang.
Kesal dengan tindakan itu, Kit Siang secara sinis mengesa supaya Azalina diheret diri sendiri ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen atas perbuatannya yang tidak bertanggungjawab itu.

ROKETKINI


MAHATHIR CABAR NAJIB: BUKTIKAN DANA RM2.6 BILION BUKAN DARI 1MDB

MKN 2015: KUASA AGONG DIKETEPIKAN, MENUJU NEGARA POLIS

NAJIB KETAKUTAN, CUBA ELAK DEMONSTRASI DI HIMPUNAN AGUNG UMNO?

BERTEMU KELUARGA KIRAM: ‘ANWAR DIPENJARA, ANAKNYA DIDERA’

(function() { var d = document, w = window; w

KITA MENJADI NEGARA PALING TINGGI MELIBATKAN KEMATIAN MENGIKUT PURATA PENDUDUK

  Hamdan Taha. 7910 kes kematian di sebabkan covid 19 pada bulan sept sehingga semalam Kita menjadi negara paling tinggi melibatkan kematian...