MGID

HIMPUNAN SALAHLAKU Bn

Aidila Razak | Okt 26, 10 5:52PM
nuclear power Ini bagi memastikan unit kembar loji kuasa nuklear dengan jumlah kapasiti 2 gigawatt, di mana unit pertama boleh mula beroperasi pada tahun 2021.
Salhan K Ahmad | Okt 26, 10 4:17PM
husam musa Exco kanan kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa mempersoalkan kos pembinaan yang tinggi - RM120,000 - bagi setiap unit rumah dalam Projek Perumahan Rakyat (PPR)...
























MARA lulus RM59.09 juta pinjaman tanpa peruntukan

Tabung Haji: RM 435,000 dikeluarkan secara tak sah

Audit: Pelajar tak layak juga dapat wang KWAPM

VIDEO GALAS

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui PKR akan menghadapi ujian berat dalam pilihan raya kecil parlimen Batu Sapi pada 4 November ini.

"Saya akui, kita mesti bekerja keras di Batu Sapi," katanya kepada pemberita di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur selepas kes perbicaraan liwatnya ditangguhkan hari ini.

Bagaimanapun, mengenai pilihan raya kecil DUN Galas yang dijalankan serentak, Anwar berkata PAS sebaliknya mempunyai peluang yang cerah untuk mengekalkan kerusi tersebut.

Bagi kedua-dua kerusi, proses penamaan calon berlangsung serentak pagi ini.

Setakat ini, di Batu Sapi, tiga orang telah menyerahkan borang pencalonan. Mereka adalah Ansari Abdullah (PKR), Yong Teck Lee (SAPP) dan Linda Tsen (BN-PBS).

Di Galas pula, hanya dua calon yang mengemukakan borang mereka. Mereka adalah Dr Zulkefli Mohamad (PAS) dan Abdul Aziz Yusof (BN).





KONTRAK SOSIAL BAHAGAIAN 5


Konferensi Konstitusi sepakat bahawa Merdeka diberikan kepada Malaya pada Agos 1957 dimana mengalami perubahan konstitusional tertentu, seperti dapat dibaca di bawah ini.Untuk mencapai hasrat ini dan untuk memenuhi batas waktu yang ketat Agos 1957, Komisi Konstitusi akan dibentuk. Dan ini adalah Komisi Reid, yang keluar dengan Anggaran untuk dimasukkan dalam Konstitusi Federal baru Malaya. Tandatangan 'Kontrak Sosial' dari 8 Februari 1956 adalah wakil dari pemerintah Aliansi Malaya, wakil dari Penguasa Melayu, dan perwakilan dari pemerintah Inggris

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Perjanjian pada Malayan Pegawai Negeri Sipil (bagian 4 dari

Perjanjian pada Malayan Pegawai Negeri Sipil (bagian 4 dari

Konferen Konstitusi tahun 1956 antara pemerintah Inggeris dan pemerintah Bn/gabungan Malaya setuju bahawa Komisi Pelayanan Publik akan dibentuk dan akan menjadi badan kehakiman yang independen, bebas dari campur tangan politik, sebagai satu sistem penting dari pemerintahan yang baik. Lima halaman dari apa yang disepakati dalam laporan ini dan tidak disebut di manapun tentang kuota ras dalam pelayanan sipil lain selain mereka harus 'sesuai kualifikasi' untuk pekerjaan itu.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin


Ketuanan Melayu' itu bukan sebahagian dari kesepakatan Merdeka (bahagian 3 dari siri Kontrak Sosial)

Ketuanan Melayu' itu bukan sebahagian dari kesepakatan Merdeka (bahagian 3 dari siri Kontrak Sosial)



Konferensi Konstitusi, yang diadakan di London dari bulan Januari 18-06 Februari 1956, dihadiri oleh wakil-wakil dari Penguasa Melayu serta pemerintahan yang baru terpilih di Malaya yang memenangi 51 dari 52 kurusi dalam pilihanraya enam bulan sebelum itu. Dan pemerintah ini adalah pemerintahan UMNO, MCA dan MIC. Ini, oleh karana itu, menghakiskan kenyatan bahawa UMNO yang melakukan rundingan Merdeka. Ini sebenarnya dinegosiasikan oleh barisan UMNO, MCA dan MIC. Dan konferensi ini adalah dasar yang baru Malaya Konstitusi Federal - hasil karya Cina dan India juga.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Sekarang ada keperluan mendesak bagi masyarakat di kedua, memang semua, sisi pertanyaan ini - dan semua orang Malaysia umumnya - untuk memahami apa sebenarnya perjanjian tersebut sekarang ditunjuk sebagai "kontrak sosial" sebenarnya itu.


Malaysia perlu mencapai konsensus historis cukup beralasan tentang "kontrak sosial", apa istilahnya yang pada saat pembentukan bangsa dan dalam pengalaman didirikan, dan apa artinya hari ini dan untuk masa depan. Koherensi, kekuatan dan kesinambungan politik bangsa.

'Ketuanan Melayu' bukan sebahagian dari kesepakatan

Perlu dipahami bersama bahawa, apapun yang mereka disediakan dan mandat, "Ketuanan Melayu" bukan sebahagian dari apa perjanjian tersebut dituliskan. Setiap saranan bahawa dominasi politik Melayu-lamanya, melanjutkan Melayu "ethnocratic" kekuasaan atas Malayans lainnya (dan sekarang Malaysia), adalah bagian dari perjanjian dasar sekarang ditunjuk sebagai "kontrak sosial" adalah salah.

Mereka yang berpendapat sebaliknya bahawa Ketuanan Melayu adalah konstitusional dijamin "dasar" kedaulatan nasional komponen's Malaysia dan identitas masyarakat internasional jujur, nakal, atau hanya kurang informasi.

Upaya untuk "membaca kembali" pengertian berikutnya Ketuanan Melayu ke dalam ide-ide dari "kontrak sosial" dan dalam cara untuk embed mereka dalam gaya tapi cukup meragukan pandangan baru dari konstitusi hanyalah sebuah latihan dalam revisionisme ketinggalan zaman. Ini adalah tugas sejarawan serius dan sarjana hukum untuk mengatakannya. -- by CLIVE S. KESSLER, Malaysiakini - By Clive S. Kessler, Malaysiakini



YA ITU DIA........BANYAK YANG BOLEH JADI TUKANG URUT DAN JUGA PEMUZIK SERTA PENARI....

Okt 26, 10 3:03PM
Pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mahu menjadikan Malaysia sebuah hub pusat hiburan malam bagi memacu industri pelancongan mengikut Program Transformasi Ekonomi (ETP).

LIVE:PENAMAAN CALON DAN KES DSAI

(function() { var d = document, w = window; w

SAYA SENGAJA MENUNGGU PENGESAHAN PENGKHIANATAN INI SEBELUM MENULIS... DAN MAAF, KALI INI SAYA AKAN MENGKRITIK PARTI SENDIRI (TENTUNYA SEBUAH LETERAN PANJANG)

Dalam Program Himpunan Muafakat Pemuda Keadilan Malaysia pada 31 Oktober 1999, saya yang entah siapa-siapa ketika itu, tidak dikenali orang ...