Wakil Rakyat PH tak turun padang bantu rakyat ketika banjir akan digugurkan sebagai calon PRU – Anwar

 

Wakil Rakyat PH tak turun padang bantu rakyat ketika banjir akan digugurkan sebagai calon PRU – Anwar


Ramai menteri didapati “hilang” semasa banjir dan lari daripada tanggungjawab membantu rakyat yang terkesan, kata Anwar Ibrahim ketika menempelak dakwaan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob bahawa wakil rakyat pembangkang tidak turun padang semasa bencana itu.

Presiden PKR yang juga Ketua Pembangkang itu memberitahu Parlimen, walaupun Ismail sendiri turun padang ketika banjir, kalangan Jemaah Menteri bertindak sebaliknya.

“Banyak menteri hilang, tidak dilihat di lapangan. Ada yang memilih untuk menjalani umrah, rakyat mati, rumah hanyut dan kita pilih untuk melaksanakan umrah. Ini perlu diperbetulkan,” kata Ahli Parlimen Port Dickson itu.

“Walaupun pergi sebelum (banjir), balik segeralah apabila banjir melanda dan tunaikan tanggungjawab anda sebagai menteri. Saya bercakap tentang keutamaan di sini,” katanya.

Menteri Alam Sekitar dan Air Tuan Ibrahim Tuan Man, yang telah pergi menunaikan umrah bulan lepas, kemudian bangkit dan berkata beliau akan memberi penjelasan.

“Saya akan menjelaskan sendiri kemudian untuk membolehkan semua orang memahami keadaan,” katanya.

Bagaimanapun, Tuan Ibrahim kemudian diasak pula dengan Mohamad Sabu (PH-Kota Raja) dengan berkata bahawa Menteri sepertinya patut dipecat.

“Menteri seperti ini patut dipecat,” kata Mohamad.

Sementara itu, Anwar mengakui terdapat beberapa Ahli Parlimen atau ADUN pembangkang yang tidak hadir untuk membantu rakyat yang terjejas banjir.

Berikutan itu, katanya, beliau akan menggugurkan mereka daripada Pakatan Harapan sebagai calon pada pilihan raya akan datang.

“Di bawah kelolaan saya nak beri jaminan saya akan pantau sama ada mereka turun atau tidak ke kelapangan, kalau prestasinya lemah ketika banjir, saya beri jaminan orang itu digugurkan sebagai calon untuk pilihan raya akan datang.”

Ini mendorong Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan) mempersoal Anwar sama ada Khalid Samad (PH-Shah Alam) akan digugurkan sebagai calon pada PRU15 kerana beliau didakwa ‘hilang’ semasa banjir.

Terdahulu, Ismail berkata beliau bergegas melawat kawasan banjir pada lewat malam ketika musibah melanda untuk membantu mangsa banjir yang dipindahkan ke pusat pemindahan sementara (PPS.

“Saya tidak tahu, berapa ramai Ahli Parlimen dan ADUN hilang ketika itu. Saya tak tahu rakan-rakan lain (di mana), saya tak nampak mereka bekerja waktu malam itu,” katanya yang mencetuskan bantahan daripada wakil rakyat pembangkang.

KALAU DITANYA SEKARANG, ADAKAH AZAM BAKI MASIH MENGATAKAN AKAUNNYA DIGUNA ADIKNYA?

 

Sebagaimana kita semua sedia maklum, dalam pengakuan awalnya berhubung kontroversi pemilikan berjuta saham yang dikaitkan dengannya, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Azam Baki dengan tegas menolak saham-saham itu merupakan miliknya.

Sebaliknya, kata beliau, akaunnya telah digunakan oleh adiknya, Nasir Baki untuk tujuan itu.

Azam turut memaklumkan, saham-saham atas namanya itu sudah pun dipindah-milik kepada adiknya.

Namun demikian, hasil siasatan SC yang diumumkan dalam kenyataan media ketika cuti Thaipusam baru-baru ini memaklumkan, tiada bukti konklusif ditemui bahawa perdagangan proksi telah dilakukan oleh Azam dalam urusan pembelian saham melibatkan akaunnya itu.

Menurut SC lagi, Azam mempunyai “kawalan” ke atas akaun dagangannya sendiri.

“Azam mengendalikan akaun yang dibukanya, kerana dia telah memberi arahan untuk membeli, menjual dan memindahkan sekuriti daripada akaun tersebut.

“Oleh itu, SC membuat keputusan bahawa tiada pelanggaran Seksyen 25(4) Akta Perindustrian Sekuriti (Depositori Pusat) 1991 (SICDA),” tambah kenyataan media itu.

Walaupun diketahui sebelum ini Azam mengatakan adiknya telah menggunakan akaun namanya untuk membeli saham-saham itu, namun sebagai respon kepada hasil siasatan SC yang membersihkan namanya dengan dapatan bahawa beliau sendiri yang mengawal akaunnya, beliau tetap mengucap syukur atas perkara itu.

“Alhamdulillah, saya melahirkan rasa syukur di atas keputusan yang dibuat oleh SC yang telah mendapati tiada kesalahan dilakukan oleh saya.

“Saya akan meneruskan tanggungjawab sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM untuk membanteras gejala rasuah di negara ini tanpa mengira darjat atau pangkat,” katanya.

Agak-agaknya kalau kita ada kesempatan bertanya kembali kepada Azam mengenai kontroversi saham atas namanya itu sekarang ini, apakah jawapan yang akan keluar daripada mulutnya?

Adakah beliau kekal dengan pendirian sebelum ini bahawa akaunnya telah digunakan oleh adiknya atau beliau sudah berubah senada dengan SC bahawa memang beliau selama ini yang mengawal akaunnya itu?

Tentu seronok untuk melihat di mana kejujuran Azam dalam hal ini.

Lebih seronok lagi rasanya kalau kita ada peluang bertanya kepadanya soalan tersebut di dalam masjid sebelum atau selepas sama-sama bersujud kepada Tuhan. – ShahbudinHusin 20/01/2021.


Anwar Ibrahim: Ucapan Penuh Sidang Parlimen Khas "Bencana Banjir 2021" 2...

DEMONTRASI HARI INI


 

ADA LAGI YA MABUK SAMBIL MEMANDU

 ahmad shahril shahril


Ingatkan dah takde kes pemandu mabuk ni yelah kan parti suci ada dlm kerajaan skrg,walaun pun dah tak bising sal mabuk2 ni siap blh join skli dah skrg ni...memtimah bersama ulamak.





DSAI MENERIMA MEMORENDUM RAKYAT BERGAMBAR









TERIMA MEMORANDUM RAKYAT
Pagi ini mewakili pakatan pembangkang menerima 4 memorandum terkait isu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diikuti isu berkaitan pembalakan dan perubahan iklim di Parlimen.
Isu-isu yang dibawa ini ternyata amat serius dan saya akan bawa kepada perhatian Perdana Menteri.

BOSS SAPA NIH...DAH KENA .KAPIR KE BELUM...WALAUN P MANA DIAM-LEBAI MANA ???


 

SC + MACC (pelajaran Mati Matik) Sekolah Kebanggaan Puas Hati


 

MENTERI TAK CERDIK DI KECAM.TUDUH ORANG UTAN BUNUH MANUSIA DI MALAYSIA...KEH..KEH..KEH VIDEO DI SERTAKAN





 

TANDATANGANI PETITION AZAM BAKI : Siasat hubungan perniagaan melibatkan ketua SPRM/Probe MACC chief's business ties



 [07:18, 11/01/2022] Anilnetto: Ketua Pesuruhjaya SPRM,  Azam Baki sebelum ni jelas kata:- 

"Adik guna akaun saham saya untuk beli saham"

Siasatan Suruhanjaya Sekuriti pula kata sekarang:- 

Azam Baki ada pemilikan dan kawalan keatas akaun saham

Keliru?

Tandatangan petisyen ini menggesa agar Azam Baki disiasat segera oleh Jawatankuasa bebas di Parlimen.


Rakyat berhak tau hal sebenar.


#SiasatAzamBaki

https://www.change.org/p/ismailsabri60-siasat-hubungan-perniagaan-melibatkan-ketua-sprm-siasatazambaki


Persatuan Aliran Kesedaran Negara started this petition to Ismail Sabri Yaakob (PRIME MINISTER OF MALAYSIA)

[ENGLISH VERSION BELOW] Kami terkejut apabila mendapat tahu sarjana terkemuka, Dr Edmund Terence Gomez, meletak jawatan sebagai salah seorang panel perundingan dan pencegahan rasuah ditubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia.

  • Berikutan ini serta pendedahan percanggahan kepentingan melibatkan kepimpinan SPRM, ia memerlukan tindakan segera dari semua pihak yang terlibat
  • Mereka juga memerlukan siasatan terbuka dan bebas diketuai oleh jawatankuasa parlimen yang bipartisan. Sepatutnya tiada apa yang perlu disembunyikan
  • Kami juga mendesak agar SPRM dikeluarkan daripada Jabatan Perdana Menteri dan diletakkan secara langsung di bawah seliaan jawatankuasa terpilih parlimen yang bipartisan

Ini semua merupakan langkah asas supaya SPRM dapat meraih semula kepercayaan umum sebagai sebuah badan bebas dalam usaha melawan rasuah.

Jawatankuasa eksekutif Aliran, aliran.com

Pautan: Sikap berdiam diri SPRM, Azam akan jadi ‘nanah’ dalam organisasi

Kos sara hidup meningkat, kerajaan perlu campurtangan - Farhash



Peningkatan harga bahan mentah seperti makanan akan menjejaskan kualiti kehidupan rakyat Malaysia pada masa hadapan.


Sehubungan itu, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Negeri Perak, Farhash Wafa Salvador mahu Kerajaan Persekutuan meneliti perkembangan terkini bagi menghasilkan pelan tindakan segera.


"Peningkatan harga bahan mentah seperti ikan dan ayam meresahkan sebahagian besar rakyat Malaysia beberapa minggu lalu terutamanya mereka dari golongan yang berpendapatan rendah selepas pengeluar tidak lagi mempunyai kemampuan untuk memenuhi permintaan daripada pasaran.


"Menurut Jabatan Perangkaan Malaysia, harga barangan di kilang juga berlaku peningkatan secara mendadak dan ianya turut merangkumi harga minyak kelapa sawit yang kian meningkat pada ketika ini.


"Secara tidak langsung, ianya bakal memberi tekanan yang berlipat kali ganda terhadap ekonomi negara dan kos sara hidup rakyat yang pada hakikatnya masih lagi bergelut dalam proses pemulihan selepas mengharungi penderitaan panjang berikutan penularan wabak Covid-19," katanya.


Menurut beliau lagi, kerajaan BN perlu campurtangan bagi mengurangkan impak peningkatan harga makanan dan kos sara hidup tersebut.


"Keperluan amat mendesak bagi kerajaan campurtangan dalam menangani masalah tersebut dan sekurang-kurangnya meneliti semula beberapa dasar yang dirangka seperti Industri Agromakanan Negara supaya ianya memberi kesan yang lebih efektif," katanya.


Farhash juga meminta kerajaan BN melihat masalah kekurangan tenaga kerja yang timbul melibatkan buruh asing yang bakal memberi impak terhadap inflasi global jika berlanjutan dalam jangka masa yang lebih lama.


Katanya, kerajaan perlu mengakui Malaysia merupakan sebuah negara yang mempunyai tahap kebergantungan tinggi terhadap tenaga kerja asing, dan kerajaan perlu mencari jalan bagi mengatasinya secepat mungkin.

Royalti RM400 juta: Hidup rakyat Kelantan tidak berubah, pemimpin Pas mewah



 



Rakyat Kelantan tidak mendapat kelebihan biar pun Kerajaan Negeri menerima wang royalti petroleum RM400 juta daripada Kerajaan Persekutuan.


Bagi Ketua Cabang KEADILAN Kota Bharu, Zinda Khalil Sastro Hassan, sikap pemimpin Pas yang tidak mahu mengisytiharkan penerimaan, jumlah dan kegunaan wang royalti tersebut menaikkan kemarahan rakyat.


Katanya, tidak mustahil ada angin perubahan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) ke 15 menanggapi sikap pemimpin Pas yang gagal menjana kemajuan dan memperbaiki kualiti hidup rakyat Kelantan.


"Saya tengok rakyat di akar umbi memang mahukan perubahan. Mereka kata dah cukuplah Pas memerintah (selama lebih 20 tahun).


"Satu lagi mereka nampak rakyat tak berubah, tetapi wakil rakyat Pas yang semakin berubah. Dulu pakai kereta buruk sekarang pakai kereta mewah. Dulu rumah buruk sekarang rumah besar. Rakyat Kelantan nampak pemimpin berubah tetapi rakyat masih cara lama, konsep lama.


"Saya tengok suara rakyat memang mahu lakukan perubahan untuk negeri Kelantan ini," katanya kepada Suara Keadilan.


Bagaimanapun, tambah Zinda, Pakatan Harapan perlulah merangka strategi yang betul mendekati masyarakat dan membina pakatan yang ampuh menjelang PRU 15


Sekiranya hal itu berlaku, tegasnya, tidak mustahil kerajaan Pas akan tumbang.


Selain isu tiada kemajuan, kata Zinda lagi, rakyat juga tidak berpuas hati dengan tindakan Kerajaan Negeri meneruskan aktiviti pembalakan walaupun telah menerima royalti minyak.


"Macam di Kuala Krai ada isu balak. Ada satu tempat dekat Cucu Puteri, sempadan Gua Musang rakyat marah kerana balak habis ditebang tetapi pemimpin komen, masalah banjir bukan kerana pembalakan.


"Juga video viral lori balak keluar (bawa kayu dari) Gua Musang, Kuala Krai. Habis hutan di situ.


"(Sekarang rakyat lihat pemimpin Pas) duit (royalti) dapat, balak pun dapat. Rakyat yang melopong," katanya lagi.


Masalah pembalakan di Kuala Krai dan Gua Musang juga dikaitkan dengan kematian Orang Asli dibaham harimau minggu lalu. Menurut warga maya tindakan menggondolkan hutan menyebabkan haiwan liar masuk ke penempatan manusia mencari makanan


Biarpun Kerajaan Negeri menafikan namun kumpulan alam sekitar mendedahkan gambar yang diambil dari dron membuktikan aktiviti pembalakan merosakkan habitat haiwan liar di sekitar Kuala Krai dan Gua Musang.


(function() { var d = document, w = window; w

PKR TIDAK AKAN PINGGIRKAN SAIFUDDIN..SELAIN BELIAU KUAT BEKERJA..BELIAU ADALAH AKTIVIS AWAL MENENTANG REGIM MAHATHIR...JASA BELIAU HARUS DIHARGAI.KITA BUKAN UMNO

  Harap Anwar tak pinggir Saifuddin, kata akar umbi susulan keputusan terkini pemilihan Anne Muhammad  - May 29, 2022          Timbalan Peng...