

MOHD SHAH RIM
KUARANTIN DI RUMAH PAKAI MASK??? AGAK AGAK RETIS MANA NIH...PAKAI MASK TAK KENAL..

HUSSEIN HARON
KALAU BETUL PUN ...YA LAH....KAMARUDDIN JAAFAR PUN BOLEH BELAH..APA LAA..


AWANG BIN AHMAD AWANG
Ni dia pic scammer (laki bini) yg membuat panggilan tel kepada orang ramai menyamar sebagai pegawai bank, pegawai mahkamah, pegawai polis, pegawai Telekom dan seumpama dengannya. La ni dah dok dalam lokap ![]()
Susulan Covid-19 yang melanda semula negara, Pengasas Parti Muda atau Ikatan Demokratik Malaysia, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman antara lain mencadangkan agar perebutan kuasa dihentikan segera.
Kata Ahli Parlimen Muar itu, perebutan kuasa hanya akan menyebabkan rakyat terus menderita dan sengsara.
Walaupun beliau turut mencadangkan dua perkara lain iaitu tiada PRU atau PRN dalam tempoh terdekat ini dan pihak kerajaan serta pembangkang mesti duduk semeja untuk mencari penyelesaian bersama, perhatian tentunya kepada cadangannya yang pertama itu.
Gesaan berhenti berebut kuasa itu secara langsung bermakna ia ditujukan kepada Anwar Ibrahim yang pada 23 September lalu mengumumkan beliau telah mempunyai cukup sokongan daripada Ahli-Ahli Parlimen untuk memgambil alih kerajaan.

Dalam erti kata lain, bila gesaan itu dibuat seolah-olah Syed Saddiq mahu Anwar menarik balik rancangannya mahu mengambil alih kerajaan dan membiarkan Muhyiddin Yassin terus kekal sebagai Perdana Menteri.
Ehhhhh…..
Sambil menghormati gesaan beliau itu, tetapi dengan penuh hormatnya dimaklumkan bahawa cadangan tersebut tidak dapat diterima sama sekali.
Ini kerana usaha Anwar mengambil alih kerajaan ini sudah hampir sampai ke garisan penamatnya iaitu hanya menunggu majlis mengadap Yang Dipertuan Agong saja lagi.
Dari segi jumlah sokongan Ahli-Ahli Parlimen, sebagaimana yang disebut Anwar, ia bukan saja mencukupi, malah bilangannya kukuh dan meyakinkan.
Maka itu, menggesa ia dihentikan, sedangkan obor kemenangan sudah hampir ke titik penyudahnya, ia tentulah sesuatu yang tidak masuk akal.
Lainlah jika Anwar masih tidak mempunyai sokongan yang mencukupi.

Tambahan lagi, usaha ke arah itu sudah lama diusahakan dan salah satu tujuan utamanya pun adalah untuk lebih membela dan menjaga rakyat yang sedang menderita ketika ini.
Contoh mudah, dalam isu melanjutkan moratorium pinjaman bank misalnya, meskipun banyak gesaan agar ia dilanjutkan lagi, setidak-tidaknya selama tiga bulan lagi, tetapi Muhyiddin langsung tidak peduli dengannya.
Ini memberi gambaran Muhyiddin tidak mahu membela rakyat yang ramai ketika ini sedang dalam kesempitan, tiada pendapatan dan hilang pekerjaan akibat Covid-19.
Apabila Perdana Menteri sudah hilang sentuhan dan kepedulian terhadap derita rakyat, menukarnya sudah tentu tidak boleh ditangguh-tangguh lagi.
Apa lagi dengan sokongan majoriti yang kukuh dan meyakinkan yang dimiliki Anwar untuk menolak Muhyiddin, bererti Perdana Menteri sudah hilang sokongannya.
Demikian itu, gesaan berhenti atau #PauseMalaysia adalah tidak dapat diterima.
Majoriti rakyat sendiri ketika ini sedang ternanti-nanti munculnya sebuah kerajaan baru yang lebih baik daripada PN yang caca-marba ini.
Untuk itu, usaha menukar kerajaan mesti diteruskan dan tidak boleh dihentikan, kalau ada pun yang patut berhenti adalah Muhyiddin itu sendiri kerana beliau sudah tiada lagi sokongan.
Malah, kalau Muhyiddin sedia berhenti dengan baik untuk memberi laluan kepada Anwar mengambil alih tempatnya, dua cadangan lain daripada Syed Saddiq juga tidak perlu dibangkitkan lagi.(Shahbudindotcom 07/10/2020)

PETALING JAYA: Sebanyak 489 kes baharu Covid-19 dilaporkan hari ini dengan kes aktif lebih 3,000 orang.
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata, daripada jumlah itu 487 melibatkan penularan dalam negara dan 2 kes import.
Setakat ini, Malaysia merekodkan 13,993 kes Covid-19 dengan 10,501 daripadanya disahkan sembuh.

Peningkatan mendadak kes jangkitan Covid-19 kebelakangan ini amat memeranjatkan. Semalam, angkanya mencecah 691 kes berbanding 260 kes baharu pada 1 Oktober.
Keseluruhan rakyat menyuarakan kebimbangan dan kritikan pedas terhadap pihak kerajaan yang dilihat tidak berkeupayaan untuk menjalankan tanggungjawabnya dalam membendung penyebaran wabak berbahaya ini.
Artikel ringkas ini bertujuan untuk melihat dan mengenalpasti apakah punca-punca peningkatan kes secara mendadak tersebut dan apakah remedi undang-undang yang tersedia kepada rakyat untuk membawa tindakan undang-undang terhadap kerajaan.
Gelombang pertama wabak Covid-19 melanda negara pada 24.01.2020 sehingga 13.02.2020. Dalam tempoh itu hanya 22 kes dicatatkan. Kemudiannya sifar kes mulai 14.02.2020 sehingga 27.02.2020.
Walaubagaimanapun, keupayaan kerajaan Pakatan Harapan dalam membendung wabak ini tidak dapat dinilai dengan adil kerana mereka mempunyai tempoh yang singkat di mana kerajaan PH jatuh pada 24.02.2020.
Pada 24.02.2020, negara dilanda krisis politik yang mengakibatkan jatuhnya kerajaan PH. Pada 01.03.2020, Tas Sri Muhyiddin Yasin dilantik sebagai Perdana Menteri ke-8 menggantikan Tun Dr. Mahathir dan kemudiannya membentuk kerajaan baharu.
Dato’ Adham Baba kemudiannya dilantik menjadi Menteri Kesihatan yang baharu. Untuk rekod, dari 27.02.2020- 18.03.2020, sebanyak 768 kes dicatatkan.
Melalui penguatkuasaan PKP, PKPB dan PKPP, kerajaan Tan Sri Muhyiddin dilihat mampu membendung penularan wabak Covid-19 tetapi tempoh 31.08.2020 sehingga hari ini (06.10.2020) adalah menarik perhatian rakyat kerana peningkatan yang amat-amat ketara.
Kami telah melihat kembali pola penularan wabak Covid-19 ini mulai gerakan oleh kerajaan pusat di Sabah. Pada 29.07.2020, Tan Sri Musa Aman mengumumkan beliau mempunyai sokongan majoriti untuk membentuk kerajaan baharu Sabah.
Pada 30.07.2020, Yang Di-Pertua Sabah telah berkenan untuk membubarkan DUN Sabah. Pada 27.08.2020, SPR mengumumkan bahawa PRN Sabah akan diadakan pada 26.09.2020 dan penamaan calon adalah pada 12.09.2020. Tempoh berkempen bermula pada 12.09.2020 sehingga jam 11.59 malam 25.09.2020.
Ahli-ahli politik dari serata negara termasuk Perdana Menteri, Menteri-Menteri dan Timbalan Menteri serta Exco-Exco Negeri telah ke Sabah untuk berkempen. PRN Sabah ini terpaksa diadakan memandangkan cubaan mengambil alih kuasa sah pilihan rakyat di tangan kerajaan Warisan.
Ini jelas apabila TS Musa Aman menamakan Menteri Dalam Negeri dan seorang setiausaha politik kepada Perdana Menteri yang terlibat berjumpa dengan TYT Yang Di-Pertua Sabah.
Peningkatan kes secara mendadak dilihat telah berlaku bermula dari tempoh pembubaran DUN Sabah sehingga kini. Ini antara lainnya disebabkan oleh Menteri-Menteri dan ahli-ahli politik yang berkunjung ke Sabah telah tidak mematuhi SOP yang ditetapkan.
Walaupun Sabah adalah ‘kawasan merah’, namun mereka semasa berkempen telah tidak mematuhi SOP yang ditetapkan. Sedikit sebanyak perkara ini diakui sendiri oleh Tan Sri Muhyiddin di dalam Perutusan Khas semalam.
Apa yang lebih memeranjatkan selepas mereka pulang ke Semenanjung, mereka telah tidak melakukan sebarang kuarantin selama 14 hari. Mereka masih bergerak bebas menjalankan tugas seperti biasa demi menjadi ‘kerajaan popular’ di mata rakyat.
Menteri Kanan (Pertahanan) DS Ismail Sabri baru-baru ini berkata bahawa kes positif dari Sabah tidak hanya melibatkan ahli politik sahaja bahkan orang awam juga. Menteri Kesihatan pula berkata bahawa peningkatan kes adalah disebabkan oleh kealpaan rakyat dalam mematuhi SOP.
Pada 12.09.2020, DS Ismail Sabri dilaporkan berkata bahawa tiada kuarantin adalah diwajibkan untuk mereka yang pulang dari Sabah. Pada 29.09.2020, beliau selanjutnya menyatakan melalui akaun Facebook miliknya:
“Perlu kuarantin di rumah sehingga dapat result. Dengan izin Allah selepas result negatif perlu ke klinik kesihatan untuk potong gelang kuarantin. Ramai yang tanya kenapa bukan 14 hari? Rentas negeri kita benarkan. Sabah samalah dengan negeri lain.
“Seperti Kedah, terdapat kes mendadak kita tidak kuarantin pun mereka yang datang dari Kedah. Namun kita buat swab test mereka yang balik dari Sabah kerana peningkatan kes. Swab test untuk kepastian status. Jika negatif terus lah dibebaskan dari kuarantin.
“Lagipun, seluruh Sabah tidak ‘red zone’ kecuali 4 daerah. Walaupun dah bebas kerana negatif namun mesti teruskan kawalan kendiri. Patuhi setiap SOP” .
Kecuaian oleh kerajaan dalam menangani penyebaran wabak berbahaya ini hingga menyebabkan kesusahan dan/atau kerugian kepada rakyat, maka rakyat mempunyai hak untuk mengambil tindakan terhadap kerajaan di mahkamah.
Sama ada tindakan undang-undang tersebut akan dibenarkan oleh mahkamah atau tidak, ianya adalah perkara lain.
Sebagai contoh, di dalam kes Kerajaan Malaysia & Ors v Lay Kee Tee & Ors [2009] 1 MLJ 1, kesemua 184 Plaintif-Plaintif adalah sama ada orang yang mengalami penyakit akibat daripada Japanese Encephalitis (‘JE’)/virus Nipah atau tanggungan orang yang mati akibat daripada JE/virus nipah atau pemilik ladang khinzir yang terjejas akibat daripada JE/virus Nipah.
Bimbang mengenai virus tersebut, Plaintif-Plaintif yang terlibat meminta kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri untuk mengawal virus daripada merebak. Kerajaan persekutuan dan kerajaan-kerajaan negeri tersebut masing-masing telah gagal bertindak dengan segera, sebaliknya membenarkan dan/atau menyebabkan keadaan menjadi lebih teruk sehingga menyebabkan Plaintif-Plaintif mengalami kesakitan.
Kausa tindakan Plaintif-Plaintif adalah, antara lain, untuk kecuaian, kemungkiran tanggungjawab fidusiari, pelanggaran kewajipan statutori, kecuaian salah nyata, fraud, kehilangan hak-hak asas secara yang salah di sisi undang-undang, misfeasans jawatan awam dan pencerobohan terhadap tanah, bangunan dan barangan.
Di dalam kes Master Brisbane ak Itang v Robinson Lee & Ors [2014] 2 MLJ 565 pula, isu yang timbul ialah sama ada Jabatan/Kementerian Kesihatan terhutang kewajipan berjaga-jaga kepada perayu untuk memastikan perayu sudah diimunkan terhadap virus Japanese Encephalitis (‘JE’).
Harus ditekankan di sini bahawa meskipun kedua-dua kes di atas ditolak oleh Mahkamah, apa yang penting adalah bahawa satu tindakan undang-undang di bawah tort kecuaian boleh dibawa oleh rakyat yang terjejas dengan tindakan dan/atau omission oleh kerajaan dalam membendung penyebaran wabak ini.
Maka, persoalannya adalah adakah Kerajaan ini harus dibiarkan terus menerus alpa dan lalai dalam tanggungjawabnya tanpa sebarang mekanisme untuk ‘merotan’ mereka?
Artikel ini bermaksud untuk menelusuri tindakan perundangan yang mungkin boleh digunapakai sebagai satu mekanisme semak imbang.
*Disediakan oleh: Law Practice of Rafique, Peguambela & Peguamcara, Shah Alam.
ADAKAH TINDAKAN INI BERTENTANGAN DENGAN HASRAT RAKYAT??


Norman Radzuan
Kes Takiri 'simple' je
sebenarnya...Kenapa tidak kuarantin !....tapi siasatan berlanjutan berbulan
kerana yang sukar dalam siasatan terhadapnya adakah dia manusia atau burung hud
hud??? Dalam saintifiknya adakah dia mamalia atau reptilia. Jika jatuh hukum penjara
atau zoo... Sebab pemimpin partinya cakap dia ni burung hud hud so siasatan perlu
dilakukan ujian DNA pula... sabar tuan-tuan. ( Sorry Takiri, parti u bodohkan orang
kampung teruk sangat )

Sejak
Presiden KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim dinafikan sebagai pengganti Perdana
Menteri (PM) buat pertama kalinya pada 1998, Malaysia terus ditadbir oleh
pemimpin-pemimpin yang tidak mampu menggilap potensi sebenar negara ini.
RAMAI yang melihat Pas sekarang bukan lagi Pas yang mereka
kenali dulu. Pas semasa zaman Yusof Rawa, Datuk Fadzil Nor atau Datuk Nik Abdul
Aziz Nik Mat yang begitu komited dengan wadah perjuangan mereka yang antara
lainnya untuk menegak yang haq dan memerangi yang batil atau mungkar. Pas
sekarang sudah banyak bertukar wajah, gaya dan cara. Sehingga ada yang
mengatakan Pas sudah kehilangan ruh dan bentuk asalnya.
Pas di bawah kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang
dikelilingi oleh segelintir penasihat-penasihat serta dipagari orang-orang
kuatnya, parti itu sudah kehilangan identiti dan wadah perjuangan asalnya
sekaligus menimbulkan kekeliruan kepada banyak pihak, khususnya kepada ahli dan
penyokong mereka di peringkat akar umbi.
Berikut adalah beberapa contoh keputusan atau pendekatan yang
telah diambil oleh Abdul Hadi yang membuat ramai terpinga-pinga tentang hala
tuju parti itu:
1. Keputusan dan pendirian untuk mendampingi, menerima dan
bersekongkol dengan Datuk Seri Najib Razak dan Umno yang ramai menganggap
sungguh pelik dan mencabar pemikiran yang logik kerana Pas sudah sekian lama
memerangi kemungkaran dan kebatilan yang dilakukan oleh kerajaan Umno/BN.
2. Mereka membuat keputusan untuk berkerjasama dengan Umno
kononnya di atas alasan politik matang yang sejajar dengan prinsip tahaluf
siyasi. Sedangkan umum semua tahu bahawa jurang perbezaan wadah perjuangan asal
Pas dan Umno adalah begitu besar untuk dirungkaikan. Membuat ahli dan penyokong
kedua-dua pihak menjadi keliru dan naik bingung.
3. Berbagai fatwa halal dan haram dikeluarkan untuk memenuhi
agenda ini. Antaranya, satu masa dulu dikeluarkan fatwa bahawa wajib untuk Pas
berkerjasama dengan DAP dalam usaha menentang kemungkaran kerajaan Umno/BN
tetapi apabila sudah tergoda dengan Umno, maka fatwa haram pula dikeluarkan.
4. Tindak tanduk Pas semasa PRU14 pula menimbulkan banyak
tanda-tanya. Pas tiba-tiba bertindak seperti parti yang kaya-raya yang
mempunyai sumber serta dana kewangan yang begitu kukuh apabila memilih untuk
bertanding dalam begitu banyak kawasan Parlimen dan Dun. Abdul Hadi mengatakan
Pas mahu memerintah negara, malah pernah berkata bahawa Pas mahu menjadi
'kingmaker'. Apapun umum melihat ianya tidak lebih sebagai satu strategi untuk
memecah undi dan menyekat kemaraan PH.
5. Pas dan Abdul Hadi gagal untuk bertindak ke atas Naib
Presiden PKR, Rafizi Ramli dan Datuk Husam Musa, bekas pemimpin Pas yang
mendakwa Abdul Hadi telah dilemah dan dikompromikan oleh Najib dengan berbagai
sogokan termasuk jawatan tinggi dalam Kerajaan Perpaduan dan pemberian wang
yang besar sehingga mencecah RM90 juta.
Ancaman Abdul Hadi untuk mendakwa Rafizi dan Husam yang
melemparkan tuduhan-tuduhan tersebut meleset tidak menjadi dan tinggal sebagai
ancaman kosong sahaja apabila beliau gagal untuk menyaman mereka.
Baru-baru ini Abdul Hadi ada menyebut bahawa ada 'orang tengah'
sedang memujuk Pas untuk menarik balik kes saman ke atas Clare-Rewcastle Brown
dan Sarawak Report di Mahkamah Tinggi London. Kurang jelas apa yang dimaksudkan
oleh Abdul Hadi dengan istilah 'orang tengah' dan 'tarik balik' itu. Pihak
media dan pemerhati politik tanah air sudah mula membuat berbagai andaian dan
spekulasi tentangnya. Antaranya ialah kemungkinan kes saman ini akan
berkesudahan dengan Pas menarik balik saman tersebut dengan alasan-alasan
tertentu.
6. Abdul Hadi juga asyik memperlekehkan Tun Dr Mahathir Mohamad
sebagai orang yang sudah tidak relevan dalam arus politik perdana. Beliau juga
sering menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang kewibawaannya sebagai
pimpinan besar dan mengungkit hal-hal peribadinya. Mengikut beberapa pemerhati
politik negara, apabila menyingkap sejarah hubungan antara kedua-keduanya serta
cetusan beberapa peristiwa di antara dua pemimpin itu, ada yang berpandangan
seolah-olah wujud rasa dendam, cemburu, iri hati dan takut dalam hati dan
sunabari Abdul Hadi terhadap Anwar.
7. Pas membuat keputusan awal untuk tidak bertanding di PRK Port
Dickson. Ada pemimpin atasan yang berkata keputusan itu diambil kerana hendak
memberi laluan mudah kepada Anwar selaku bakal PM . Tetapi Abdul Hadi dan
penasihat-penasihatnya mengubah pendirian dan memutuskan untuk meletakkan
calon, mungkin kerana kecewa dengan Umno dan BN yang membuat keputusan untuk
tidak bertanding.
Politik Abdul Hadi mengelirukan
Dengan kepimpinan Abdul Hadi yang penuh dengan kontradik dan
dianggap sudah menyimpang jauh dari perjuangan asal Pas, maka kita tidak hairan
ataupun terkejut bila Pas berpecah dua dengan terbentuknya parti Amanah oleh
sebahagian pemimpin-pemimpin atasan disebut sebelum ini. Malah anak-anak
pemimpin asal Pas seperti Mujahid Rawa, Faiz Fadzil dan Nik Omar Nik Aziz juga
ikut meninggalkan Pas untuk menyambung perjuangan asal arwah bapa mereka dengan
menyertai Amanah.
Tun Dr Mahathir sering menyebut bahawa politik yang diamalkan
Pas telah membawa perpecahan kepada orang Melayu dan bukannya kerana agama
Islam. Dan katanya lagi bahawa perpecahan akan berterusan selagi Pas
menyalahtafsir dan menyalahgunakan ajaran Islam.
Pemimpin-pemimpin asal Pas seperti Ustaz Ahmad Awang, Mohamad
Sabu, Raja Kamarul Bahrin Ahmad ikut kecewa dan berdukacita dengan tindak
tanduk serta politik Abdul Hadi. Ahli dan penyokong Pas, khususnya di pantai
timur, mereka perlu berani menilai secara objektif dan kritikalnya apakah yang
Abdul Hadi perjuangkan sekarang?
Dan apakah kepimpinan Pas hari ini menepati wadah perjuangan
asal parti atau telah menyimpang jauh? Mereka juga perlu merenungi mengapa
Melayu di pantai barat yang dikira lebih maju sudah tidak menyokong Pas?
Dengan kehidupan moden yang dipacu oleh internet dan dunia yang
lebih terbuka, mereka mempunyai akses yang lebih mudah sekarang untuk mendapat
laporan dan liputan berita tentang keadaan dan realiti semasa melalui
sumber-sumber internet atau media alternatif selain dari sumber saluran parti.
Dengan pengetahuan yang lebih jelas dan lebih mendalam, hati
mereka akan lebih terbuka dan minda lebih kritikal untuk membolehkan mereka
membuat pilihan dan keputusan yang lebih tepat bersandarkan kepada fakta dan
kebenaran.
Pun begitu, penulis masih menaruh harapan agar Pas akan kembali
ke pangkal jalan dengan ruh asalnya untuk menyambung semula apa yang telah
diperjuangkan oleh kepimpinan parti itu sebelum ini. In sha ALLAH.
Wan Haron Wan Hassan,
Penulis Kanan Sinar Harian
Demi Rakyat #RakyatJagaRakyat on Twitter