Sifatkan Anwar Pengkhianat, Bukti Ketakutan Perkakas Umno

SHAH ALAM 14 Julai: Mereka yang terpalit dengan penyelewengan, salah guna kuasa dan berimej tidak bersih dalam menjalankan tugas, bukanlah orang yang paling layak untuk mengkritik orang lain, apatah lagi menggelarkan seseorang sebagai pengkhianat negara, kata Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli.

Hatta ujar beliau, perbuatan itu nyata keterlaluan dan jelas bersikap membuta tuli dalam membuat sesuatu tuduhan.

“ Bila tuntutan itu datang daripada orang macam Rahim Noor, Musa Hassan, memang tak boleh dipakailah. Macam Rahim Noor adalah seorang penjenayah dan tidak pernah ada Ketua Polis Negara yang masuk penjara kecuali Rahim Noor. Dan orang penjenayah macam ini kita tak ambil kisahlah.

" Dan sudah tentulah mereka ini akan menjadi orang yang lebih sudu daripada kuah apabila ia adalah usaha untuk menganiayai Datuk Seri Anwar Ibrahim sebab mereka banyak membuat kesalahan,"kata Rafizi.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas laporan Utusan Malaysia hari ini yang memetik respon bekas pegawai-pegawai tinggi Polis Diraja Malaysia (PDRM) termasuk dua bekas Ketua Polis Negara yang penuh kontroversi, Tan Sri Musa Hassan dan Tan Sri Abdul Rahim Noor.

Kedua-dua mereka menggambarkan Anwar sebagai pengkhianat negara apabila memberi kenyataaan kepada media Indonesia bahawa Malaysia sudah mendekati revolusi selepas perhimpunan Bersih 2.0.

Musa adalah seorang pegawai penyiasat dalam kes liwat Anwar pada tahun 1998 dan Rahim adalah individu yang telah menumbuk Anwar sehingga menyebabkan mata kiri beliau lebam.

Menurut Rafizi, bekas pegawai tertinggi kerajaan itu hakikatnya merasa panas dan bimbang sekiranya Anwar mengambil tindakan ke atas mereka sekiranya Pakatan Rakyat mentadbir negara.

Sementara itu, mengulas tindakan Utusan Malaysia yang terus menggiatkan usaha menjatuhkan imej ketua Pembangkang, Rafizi berkata, tindakan itu pada akhirnya hanya akan merugikan Utusan dan Umno-Barisan Nasional.

“ Kalau tanya saya sepintas lalu, saya alu-alukan Utusan Malaysia nak teruskan sandiwara dan permainannya seperti ini. Sebab ia memberi keuntungan kepada kita,"kata beliau.

Tambahnya, Utusan Malaysia dan media perdana lain sudah memainkan peranan untuk menjatuhkan Anwar Ibrahim sejak tahun 2008, namun tindakan mereka memberikan simpati rakyat terhadap Anwar.

“Tahun 2008 apabila makian yang melampau macam ini dalam media perdana terutama Utusan Malaysia, RTM dan TV3 itu menimbulkan kebencian rakyat. Dia timbulkan kebencian Anwar Ibrahim itu satu perkara, persoalan yang lebih besar masyarakat kita sudah berubah dan mahukan politik yang lebih bersih, lebih beradap.

"Jadi bila Utusan Malaysia menggila dengan cacian dan makian mereka. Dia memang menimbulkan simpati kepada Datuk Seri Anwar dan pada yang sama kebencian kepada Utusan Malaysia,"kata Rafizi.

Tindakan terdesak akhbar milikan Umno itu yang menjadikan masyarakat Melayu sebagai target pembaca mereka juga bercanggah dengan keperibadian pembacanya.

Katanya, masyarakat Melayu yang terkenal dengan kehalusan budi pekerti, bersikap lemah lembut dan berlapik dalam menyampaikan sesuatu perkara, tidak akan tertarik untuk membaca Utusan Malaysia.

“Kalau Utusan Malaysia teruskan buat macam ni, saya yakin makin ramai orang Melayu yang akan jelek dengan Utusan Malaysia dan Umno dan itu adalah kelebihan kepada kita,"kata beliau lagi.





KITA TUNTUT YANG WAJAR

SPR JANGAN ANGKUH

Keadilan Buat Allahyarham Baharuddin Akan Dipastikan- Surendran

SHAH ALAM 14 JULAI : Peguam hak asasi manusia, N. Surendran menegaskan pihaknya akan berjuang habis-habisan untuk mendapatkan keadilan kepada mangsa keganasan polis sehingga meninggal dunia pada Himpunan Bersih 2.0, 9 Julai lalu.

Mangsa, Baharuddin Ahmad yang dikatakan sebelum ini pengsan dalam cubaan melarikan diri dari asakan polis ketika berarak di hadapan KLCC, turut dikatakan mungkin warga emas sama yang dihenyak oleh polis pada hari kejadian.

Oleh itu tegas Surendran, jika benar kematian Allahyarham berpunca daripada kezaliman polis dan kerajaan Malaysia, maka tidak ada sebab kerajaan dan agensinya harus terlepas dari tanggungjawab tersebut.

"Kementerian Dalam Negeri dan polis perlu bertanggungjawab atas apa yang berlaku dan jangan berpura-pura kononnya kes kematian ini tidak ada kaitan dengan mereka.

"Kita akan perjuangkan kes ini bagi keluarga mangsa untuk mendapat keadilan kerana mangsa menemui ajal semasa memperjuangkan hak rakyat Malaysia dan keadilan,"kata beliau kepada TV selangor.

Portal Malaysiakini semalam memetik seorang pelajar yang menyaksikan sendiri seorang warga emas dihenyak oleh polis dalam cubaan menyuraikan himpunan aman berkenaan di hadapan KLCC dan merasakan mangsa adalah Allahyarham Baharuddin.

"Saya rasa itulah pakcik yang meninggal itu. Saya nampak dia jatuh, kemudian saya nampak polis tengah hurung dia, tapi itu saya tak sempat rakam sebab saya tengah lari.

"Saya tak pasti tapi saya rasa dialah. Orang itu memang kena lanyak,"kata pelajar itu.

Menurut pelajar itu lagi, beliau melihat polis memegang kedua-dua belah tangan lelaki berkenaan dan menghenyak lelaki itu ke permukaan jalan.

"(Warga tua itu) dah jatuh, kemudian polis hurung dia. Saya nampak macam mereka henyak dia, saya nampak macam guna kaki. Yang saya nampak polis ada lima orang polis yang hurung," katanya lagi.

Mengulas lanjut insiden yang menyayat hati itu, Surendran berkata, kejadian tidak diingini sebenarnya boleh dielakkan sekiranya polis bertindak mengikut etika dan berperikemanusiaan dalam menjalankan tugas.

"Sekiranya polis tidak menggunakan kekerasan dalam menyuraikan perhimpunan secara aman, kematian seumpama ini tidak mungkin akan berlaku,"katanya.

Namun apa yang dikesalkan kata Surendran, pihak polis tampil memberi alasan seperti skrip lama dengan menyatakan mereka tidak ada kena mengena dengan kes kematian Baharuddin.

Malah, polis mendakwa mangsa meninggal dunia akibat serangan jantung dan bukan akibat dari terdedah kepada gas pemedih mata walaupun laporan perubatan mangsa belum dikeluarkan oleh pihak hospital.

Selain Baharuddin, malah puluhan lagi mengalami kecederaan akibat tindakan ganas polis. Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, pengawal peribadi beliau, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad, Mohamad Sabu dan ramai lagi mengalami kecederaan akibat tindakan ganas polis.

Ditanya TvSelangor sama ada pihaknya mahu membawa kes ini ke mahkamah, Surendran menjelaskan usaha tersebut bergantung kepada keluarga mangsa dan apa yang perlu diperjuangkan sekarang ialah mengheret pihak yang bertanggungjawab untuk dikenakan hukuman sewajarnya di bawah undang-undang jenayah.

"Sama ada kes ini dibawa ke mahkamah atau tidak ianya terpulang kepada pihak keluarga mangsa kerana ia adalah inisiatif keluarga dan ianya boleh dilakukan pada satu masa selepas ini.

"Apa yang penting sekarang kita akan pastikan tindakan dibawah undang-undang jenayah diambil kepada kesemua polis yang terlibat menggunakan kekerasan ke atas rakyat,"tambah beliau lagi.

A Samad Said ; Najib 'Memang Kejamlah'



KUALA LUMPUR 14 JULAI : Sasterawan Negara Datuk A Samad Said menyifatkan Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai perdana menteri yang "memang kejam" berbanding dengan beberapa perdana menteri sebelum ini.

"Kalau tengok (perdana menteri) yang sudah-sudah itu, (Najib) memang kejamlah," katanya ketika diminta membandingkan pentadbiran Najib dan dua penyandang sebelumnya - Tun Dr Mahathir Mohamad dan Tun Abdullah Ahmad Badawi.

Menceritakan kembali "kebengisan" polis dalam menangani perhimpunan Bersih 2.0 Sabtu lalu, A Samad mendakwa pentadbiran Najib sekarang mengarah kepada menjadikan Malaysia negara kuku besi.

Ketika diwawancara Malaysiakini di sebuah restoran di Bangsar hari ini, A Samad berkata, perkara itu boleh dilihat melalui rakaman video dan gambar di internet yang mana kerajaan "berantakan dengan orang awam".

"Youtube siarkan, kita boleh lihat semua dan (dia) tak boleh tipu. Cuma, malangnya dalam akhbar-akhbar (dan) media utama, sudah tentu kamu nampak berat sebelah," katanya yang mesra dengan panggilan Pak Samad.

"Tapi kalau (di) Youtube, tak boleh tipu. Kamu kata tidak jentik-jentik, (itu) pun nampak (di Youtube). Kamu kata tidak ada orang yang dipijak, (tetapi ada) yang ditendang berulang kali," katanya.

Kepimpinan 'bangsawan'

Sehubungan itu, A Samad mendesak Najib meletakkan jawatan, selaras dengan kempen sama di Facebook yang kini sudah digemari hampir 200,000 orang.

"Ya, saya mahu (beliau letak jawatan). Saya ikut (perkembangannya) dalam Facebook, amat bagus (kempen itu). Kalau di Jepun, orang lain buat salah pun, menteri itu tunduk depan orang.

"Ada perdana menteri Jepun tidak sampai satu penggal pun, (letak jawatan). Tapi di sini tentu, orang sangat mengidam kuasa," katanya sambil menambah kerajaan tidak lagi memerintah "dengan sukaan umum".

Bagaimanapun, ditanya tentang perdana menteri mana yang yang paling bagus, A Samad tidak menjawabnya secara langsung, sebaliknya menyebut tentang penguasaan "bangsawan" bagi jawatan itu.

Katanya, sepanjang lebih 50 tahun kemerdekaan, kecuali Dr Mahathir, kesemua perdana menteri disandang oleh golongan itu yang disifatkannya "hidup mudah".

"Laporan-laporan yang sampai ke telinga (mereka) itu, semuanya yang cantik sahaja. Jadi, mereka tidak merasakan (kesusahan rakyat).

"Saya merasakan sudah waktunya, kepimpinan harus datang dari bawah, bukan dari atas," tegasnya lagi.

TV SELANGOR DIGODAM LAGI...


Selangor- TVS atau stesen Tv selangor yang beroperasi bagi sekian lamanya kini telah di godam unuk kali ke 2. beberapa bulan lepas ,TVS yang menyiaran berita dan video bagi Pakatan Rakyat didapati menyiarkan berita yang menyeleweng , sehingga betita yang disiarkan bercanggah seperti kebiasaannya. namun hari ini kesukaran bagi mendapatkan web TVS telah menyebabkan para pelayar sukar untuk mengekses berita dari website tersebut dan dipercayai telah di serang.

Menurut maklumat dalaman, TVS telah di serang lagi,dan sehingga jam 3 petang tadi ianya beroperasi seperti biasa , namun sehingga jam 4 petang tadi, website tersebut telah tidak kelihatan dan pihak pengurusan mengambil tindakan dengan menutup server kerana ingin membaikinya akibat di godam.


Punca utama kenapa ianya di godam disebabakan TVS menjadi pemangkin kepada berita bukan sahaja meliputi negeri selangor, malahan menyeluruh dan disebabkan semua berita tersebut berserta dengan video, maka ianya menjadikan berita bergambar dan menarik para pengekses dan pelayar mendapatkan maklumat.Sehingga jam 5 petang ini, website tersevut tidak lagi muncul di internet.

ROSMAH, CINCIN DAN SPRM....

SPRM digesa siasat dakwaan Rosmah beli cincin RM73j

Sebuah kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia cawangan Pulau Pinang berhubung dakwaan pembelian sebentuk cincin oleh isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor.

samm police report on rosmah diamond ring 130711 badrul hisham shaharinKetua SAMM Badrul Hisham Shaharin berkata beliau juga akan menyerahkan salinan cetakan dokumen itu dari skrin komputer bagi membuktikan pembelian cincin berharga US$24.4 juta (RM73 juta) itu bebas daripada dikenakan cukai import.

Menurut Badrul, yang popular dengan panggilan Chegubard, berdasarkan maklumat yang diterima SAMM pada 16 April lalu, berlian yang dikenali sebagai“Natural Fancy Gray Cushion Cut Diamond” diterbangkan melalui Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

Harga barangan itu diletakkan pada US$24,458,400, dakwanya.

Antara maklumat tertera pada cetakan komputer itu adalah:

Nama Barangan:
Natural Fancy Blue Gray Cushion Cut Diamond
Nama Pengekspot: Jacob & Co dari New York
Nama Pengimpot: Datin Seri Paduka Rosmah Mansor dan Jeremi Beh Sin Tee
Tarikh Impot: 6-04-2011
Tempat Impot: KLIA

Sehubungan itu, Badrul menggesa SPRM mengadakan siasatan secara terperinci dan telus sebelum menyatakan hasil siasatan.

"Kita mendesak SPRM untuk tampil menyatakan hasil siasatan mereka kepada umum kerana ini melibatkan bukan sedikit jumlah wang rakyat Malaysia."

Beliau berkata cetakan maklumat yang diperolehi "hampir mustahil" untuk dipalsukan.

Bersih 2.0 :Tung Shin "Mangsa" Sindrom Penafian Kerajaan, Kata Tian

KUALA LUMPUR 14 JULAI : Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Tian Chua menyifatkan kenyataan Hospital Tung Shin menafikan hospital itu menjadi sasaran tembakan gas pemedih mata dan pancutan air berkimia polis pada perhimpunan Bersih Sabtu lalu sebagai hasil tekanan kerajaan.

Penafian oleh Lembaga Pengarah hospital itu dibuat ekoran pertemuan mereka dengan Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai Isnin lalu.

Tian berkata ratusan rakyat menjadi saksi dan menyaksikan apa sebenarnya yang berlaku hari itu di Hospital Tung Shin apabila Polis mengepung peserta Bersih yang berlindung di kawasan hospital berkenaan.

"Saya anggap mereka (Kerajaan) cuba intimidasikan pihak hospital. Yang mereka tidak boleh tukar ialah kenyataan yang berlaku. Ratusan rakyat yang ada di Hospital (Tung Shin) dan kita ada video dan gambar.

"Apa yang Liow Tiong Lai atau Chua Soi Lek cakap... pihak Tung Shin tak kan menafikannya," kata Tian ketika dihubungi TV Selangor.

Presiden MCA Dr Chua Soi Lek kelmarin mendakwa gambar dan video rakaman tentang Polis menembak gas pemedih mata kedalam kawasan Hospital Tung Shin tidak semestinya menceritakan kejadian yang sebenar kerana ianya boleh dimanipulasi.

Pengerusi Lembaga Pengarah Ng Beh Tong pula semalam menafikan dakwaan sebuah berita portal bahawa gas pemedih mata dan meriam air yang dilepaskan oleh polis untuk meleraikan perhimpunan haram Sabtu lepas, memasuki kawasan hospital itu sebepas bertemu dengan Tiong Lai.

Tian yang turut menyertai dan ditangkap pada himpunan Sabtu lalu menyifatkan pembohongan Kerajaan Pusat hanyalah menipu diri sendiri sedangkan laporan sebenar tersebar di internet dan media asing.

"Mereka (Kerajaan) seperti burung unta yang menanam kepala sendiri ke dalam pasir kerana cuba menafikan rakyat telah bangkit menuntut Pilihan Raya bersih dan telus.Mereka cuba nafikan bahawa polis telah lakukan kekerasan terhadap orang awam. Ini tidak akan mengubah apa yang terpahat di kepala rakyat yang hadir pada hari itu," tegas beliau.

Bersih 2.0 : Umno, Utusan Malaysia Penderhaka Sebenar

KUALA LUMPUR, 13 JULAI : Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyifatkan media kawalan Barisan Nasional (BN),Utusan Malaysia dan Umno adalah “penderhaka kepada Sultan” yang sebenar apabila cuba menghalang serta mencetus provokasi ketika perhimpunan aman Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) berlangsung Sabtu lalu.

Kit Siang menegaskan tuduhan yang dilemparkan terhadap pimpinan Bersih 2.0 dan Pakatan Rakyat bahawa mereka tidak akur perintah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin adalah tidak bertanggungjawab.

“Ia tuduhan yang tidak bertanggungjawab, tidak benar dan liar dilakukan Utusan Malaysia yang menuduh Pakatan Rakyat Selangor tidak mematuhi titah Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor kerana bertindak meneruskan sokongan terhadap Himpunan Bersih 2.0," katanya.

“Utusan Malaysia adalah suara kepada pemimpin Umno. Adakah Utusan dan pemimpin Umno menganggap puluhan ribu rakyat Malaysia yang terpaksa berdepan dengan risiko ditangkap, dicederakan, ditembak dengan gas pemedih mata dan meriam air kerana menuntut pilihan raya bersih dan adil adalah tidak setia dan pengkhianat kepada Sultan dan negara,” tegas Lim dalam satu kenyataan medianya.

Sebaliknya tegas beliau, Utusan Malaysia dan pemimpin Umno yang “tidak setia dan pengkhianat kepada Sultan dan negara.

“Jika mereka amat tidak bertanggungjawab dan bertindak melulu kerana membuat tuduhan liar terhadap peserta Himpunan Bersih 2.0 sebagai tidak setia dan menderhaka kerana memberikan sokongan - mereka (Utusan Malaysia dan Umno) yang bertanggungjawab memutarbelitkan keadaan supaya rakyat menderhaka.

“Ini kerana Utusan Malaysia ketinggalan zaman, mereka tidak faham atau berasa empati terhadap insiden yang berlaku dalam perhimpunan itu,” katanya.

Justeru katanya, tuduhan yang dilemparkan Utusan Malaysia jelas membuktikan bahawa apa yang dikatakan profesor Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin adalah benar sama sekali.

Kelmarin Shamsul Amri berkata, pentadbiran Najib tidak lagi boleh menggunakan taktik era Perang Dingin dalam berhadapan dengan bangkangan dan menguruskan aspek sekuriti negara.

Ini kerana jelas beliau, musuh Barisan Nasional (BN) bukan lagi komunis yang bergerak dari hutan, tetapi pergerakan madani yang mempunyai kesedaran politik yang meningkat.

Oleh demikian Shamsul Amri mencadangkan agar Putrajaya perlu beralih daripada pendekatan tradisional kepada bukan traditional, yang menurutnya mempunyai lima komponen iaitu tenaga atau kuasa, air, makanan, kesihatan dn pendidikan.

“Shamsul Amri telah mengingatkan BN bahawa musuh mereka bukan lagi komunis yang berperang dalam hutan tetapi adalah pergerakan awam yang melibatkan politik kelas pertengahan yang membawa isu-isu berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

“Selain itu bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata ‘perang ugutan’ yang dilakukan akan memberikan kesan kerana rakyat Malaysia sudah tidak takut kepada pasukan keselamatan,” ujarnya.

Susulan Bersih pertama tahun 2007, perhimpunan Bersih 2.0 diadakan di ibu negara di sebalik tahap keselamatan ketat.

Penganjur Bersih 2.0 mendakwa telah dapat menghimpunkan 50,000 orang, tetapi angka ini dinafikan oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar yang mengatakan hanya sekitar 6,000.

Seminggu sebelum menjelangnya Himpunan Bersih 2.0, Putrajaya telah mengisytiharkan badan yang dianggotai 62 pertubuhan bukan kerajaan itu sebagai satu badan yang haram haram sekali gus mengumumkan segala lambang dan barang terbitan membawa mesej Bersih 2.0 juga adalah haram.

Malah, sebanyak enam pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput juga turut ditahan di bawah Ordinan Darurat atas dakwaan cuba menghidupkan kembali fahaman komunis.

Dalam kenyataan itu, Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata beliau akan memakai pakaian berwarna kuning pada setiap Sabtu sebagai tanda sokongan terhadap lapan tuntutan Bersih 2.0.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

“Bermula dari minggu ini saya akan memakai pakaian kuning pada setiap hari Sabtu sehingga enam ahli PSM yang ditahan dibawah Ordinan Darurat dilepaskan, pengharaman Bersih ditarik balik dan lapan tuntutan Bersih 2.0 dilaksanakan,” katanya lagi..

Sabtu lalu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Bersih 2.0 dan ahli-ahli politik kebanyakannya dari Pakatan Rakyat ditahan.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan pihak keselamatan bertindak ganas sewaktu perhimpunan itu.

Bersih 2.0 : Umno, Utusan Malaysia Penderhaka Sebenar

KUALA LUMPUR, 13 JULAI : Penasihat DAP, Lim Kit Siang menyifatkan media kawalan Barisan Nasional (BN),Utusan Malaysia dan Umno adalah “penderhaka kepada Sultan” yang sebenar apabila cuba menghalang serta mencetus provokasi ketika perhimpunan aman Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) berlangsung Sabtu lalu.

Kit Siang menegaskan tuduhan yang dilemparkan terhadap pimpinan Bersih 2.0 dan Pakatan Rakyat bahawa mereka tidak akur perintah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin adalah tidak bertanggungjawab.

“Ia tuduhan yang tidak bertanggungjawab, tidak benar dan liar dilakukan Utusan Malaysia yang menuduh Pakatan Rakyat Selangor tidak mematuhi titah Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor kerana bertindak meneruskan sokongan terhadap Himpunan Bersih 2.0," katanya.

“Utusan Malaysia adalah suara kepada pemimpin Umno. Adakah Utusan dan pemimpin Umno menganggap puluhan ribu rakyat Malaysia yang terpaksa berdepan dengan risiko ditangkap, dicederakan, ditembak dengan gas pemedih mata dan meriam air kerana menuntut pilihan raya bersih dan adil adalah tidak setia dan pengkhianat kepada Sultan dan negara,” tegas Lim dalam satu kenyataan medianya.

Sebaliknya tegas beliau, Utusan Malaysia dan pemimpin Umno yang “tidak setia dan pengkhianat kepada Sultan dan negara.

“Jika mereka amat tidak bertanggungjawab dan bertindak melulu kerana membuat tuduhan liar terhadap peserta Himpunan Bersih 2.0 sebagai tidak setia dan menderhaka kerana memberikan sokongan - mereka (Utusan Malaysia dan Umno) yang bertanggungjawab memutarbelitkan keadaan supaya rakyat menderhaka.

“Ini kerana Utusan Malaysia ketinggalan zaman, mereka tidak faham atau berasa empati terhadap insiden yang berlaku dalam perhimpunan itu,” katanya.

Justeru katanya, tuduhan yang dilemparkan Utusan Malaysia jelas membuktikan bahawa apa yang dikatakan profesor Universiti Kebangsaan Malaysia Prof Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin adalah benar sama sekali.

Kelmarin Shamsul Amri berkata, pentadbiran Najib tidak lagi boleh menggunakan taktik era Perang Dingin dalam berhadapan dengan bangkangan dan menguruskan aspek sekuriti negara.

Ini kerana jelas beliau, musuh Barisan Nasional (BN) bukan lagi komunis yang bergerak dari hutan, tetapi pergerakan madani yang mempunyai kesedaran politik yang meningkat.

Oleh demikian Shamsul Amri mencadangkan agar Putrajaya perlu beralih daripada pendekatan tradisional kepada bukan traditional, yang menurutnya mempunyai lima komponen iaitu tenaga atau kuasa, air, makanan, kesihatan dn pendidikan.

“Shamsul Amri telah mengingatkan BN bahawa musuh mereka bukan lagi komunis yang berperang dalam hutan tetapi adalah pergerakan awam yang melibatkan politik kelas pertengahan yang membawa isu-isu berdasarkan Perlembagaan Persekutuan.

“Selain itu bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata ‘perang ugutan’ yang dilakukan akan memberikan kesan kerana rakyat Malaysia sudah tidak takut kepada pasukan keselamatan,” ujarnya.

Susulan Bersih pertama tahun 2007, perhimpunan Bersih 2.0 diadakan di ibu negara di sebalik tahap keselamatan ketat.

Penganjur Bersih 2.0 mendakwa telah dapat menghimpunkan 50,000 orang, tetapi angka ini dinafikan oleh Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar yang mengatakan hanya sekitar 6,000.

Seminggu sebelum menjelangnya Himpunan Bersih 2.0, Putrajaya telah mengisytiharkan badan yang dianggotai 62 pertubuhan bukan kerajaan itu sebagai satu badan yang haram haram sekali gus mengumumkan segala lambang dan barang terbitan membawa mesej Bersih 2.0 juga adalah haram.

Malah, sebanyak enam pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput juga turut ditahan di bawah Ordinan Darurat atas dakwaan cuba menghidupkan kembali fahaman komunis.

Dalam kenyataan itu, Lim yang juga Ahli Parlimen Ipoh Timur berkata beliau akan memakai pakaian berwarna kuning pada setiap Sabtu sebagai tanda sokongan terhadap lapan tuntutan Bersih 2.0.

Lapan tuntutan Bersih adalah agar SPR membersihkan daftar undi, mereformasikan undi pos, gunakan dakwat kekal, akses media yang bebas dan adil, tempoh kempen minimum 21 hari, diperkukuhkan institusi awam, hentikan rasuah dan hentikan politik kotor.

“Bermula dari minggu ini saya akan memakai pakaian kuning pada setiap hari Sabtu sehingga enam ahli PSM yang ditahan dibawah Ordinan Darurat dilepaskan, pengharaman Bersih ditarik balik dan lapan tuntutan Bersih 2.0 dilaksanakan,” katanya lagi..

Sabtu lalu, lebih 1,600 peserta termasuk pimpinan Bersih 2.0 dan ahli-ahli politik kebanyakannya dari Pakatan Rakyat ditahan.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menafikan pihak keselamatan bertindak ganas sewaktu perhimpunan itu.

(function() { var d = document, w = window; w

KES INI ÀMAT MENGEZANKAN

  Wawa Jubri Hebat orang ni patut kena tarik balik gelaran ...