TAHNIAH




Sekalung Tahniah diucapkan kepada YBHG. DATO' SRI HAZANI BIN GHAZALI diatas pelantikan sebagai Ketua Pengarah Agensi Pintu Masuk dan Sempadan Malaysia. 


Menjaga sempadan adalah amanah dan tanggungjawab yang besar dan semoga Dato Sri Hazani menjalankan tanggungjawab dengan penuh integriti dan dedikasi.



JiMAT ????




Learry Jabul


 Sy tdk faham apa maksud dia dgn "blm tentu beri penjimatan kpd kerajaan".. Jika dijangka menjelang 2040 kerajaan akan menanggung rm120 billion setahun utk skim pencen, angka itu sgt menggerunkn... Bermakna nilainya hampir 1/3 drpd kos belanjawan negara skrg sebenarnya... Skrg ini pun kerajaan  membelanjakn rm32 billion setahun utk skim pencen n Jumlahnya kian meningkat setiap tahun...


pelaburan kwap selama ini seharusnya mendatangkn pulangan yg baik supaya aliran tunai kwap dlm keadaan yg sgt sihat... Tp mungkin ada tangan2 ghaib yg merosakkn percaturan tersebut sehingga terbabas dr landasan sebenar pelaburan kwap... Cthnya ialah src... 


Sbb itu Kerajaan perlu  merangka pendekatan baru utk mengelak negara drpd berdepan malapetaka ekonomi yg besar sehingga tdk mungkin dpt tertanggung lg di masa dpn... Salah satu drpdnya ialah memansuhkn skim pencen n tukar kpd kwsp... Setiap tindakkn n perancangan mesti la utk masa dpn atau jangka masa panjang...


Yg dia risau lain plak "penjimatan kerajaan dlm isu pencen tercapai ker tak utk jangka masa pendek" ... Hehehe... Utk jangka masa pendek mmg la tak tercapai sbb pemansuhan ini baru bermula, tunggu la apabila kakitangan kerajaan yg dilantik 1 Feb 2024 dan ke atas nihh sdh mula bersara nanti baru la kita dpt nampak hasilnya...



BILA PEMIKIRAN MENJADI TOKSIK

 

Mohd Farul. Al Qasas


Mereka diajar kebencian sehingga sebegini rupa.


Apa yang dimasukkan dalam pemikiran mereka??






MASJID JAMEK MENGIMBAU GERAKAN REFORMASI

 










Alhamdulillah hari ini berkesempatan makan tengah hari di medan selera Kompleks Pertama Kuala Lumpur. Saya turut bertegur sapa dengan orang ramai serta peniaga di sekitar medan selera.


Saya amat hargai setiap maklum balas dan hasrat yang dikemukakan untuk melihat negara ini terus mencipta kecemerlangan.


Usai makan tengah hari, saya bergerak ke Masjid Jamek Sultan Abdul Samad untuk menunaikan solat Jumaat bersama jemaah yang hadir.


Sebelum pulang, saya bertemu rakyat di pekarangan masjid. Kawasan ini nyata mengimbau kembali detik permulaan gerakan reformasi bersama teman-teman seperjuangan.


#MalaysiaMADANI



NAK HALAU SETAN SEBAB ORANG ISLE BUNUH DIRI DI JAMBATAN

 


Che Ibrahim


Ambo bukan tak setuju nak solat hajat tu, cuma isunya adakah jambatan itu yang "bermasalah" sehingga boleh menyebabkan orang bunuh diri kerananya???


Adakah bila penguna jambatan yang lemah jiwanya mudah dihasut oleh "penunggu" jambatan itu, lalu solat hajat perlu dilakukan di situ agar "penunggu" itu tidak menganggu anak cucu yang lalu atas jambatan itu??


KISAH SI MISKIN BERLAGAK KAYA.AKHIRNYA MENANGIS SENDIRIAN TANPA SIAPA PUN YANG MEMBELA.

 

Learry Jabul


Ceritanya macam nihh...




Sorang pemuda bernama Faizal umur 35 tahun... Dia menawarkan rm5 juta kepada sapa saja yang mahu membunuh PMX, menteri dan geng-gang DAP... Tawaran itu dilakukan menerusi tiktok nama profil jaiadani89... Hantaran itu berlegar pada 26 Nov 2023...


Faizal hadir ke mahkamah tanpa diwakili oleh peguam ( mungkin sebab tak mampu upah peguam ataupun sudah tahu memang akan kalah, so tak perlu la membazir kot... Atau pun mana-mana peguam pun tak nak ambil kes dia sebab pasti akan kalah)...


Keputusan mahkamah menetapkan dia bersalah dan diarah membayar denda dan menjalani hukuman penjara selama 6 bulan...


Kisah dia ini sangat menyayat hati... Pendapatan nya Rm2k sebulan, punyai tanggungan dua ank 7 & 8 tahun, ibunya pula menghidap sakit jantung...manakala isterinya pula tidak bekerja... Semasa hukuman dibacakan di mahkamah seksyen, dia terkejut dan menangis...


Ini la kisah si miskin yang berlagak kaya... Kalau denda pun kau minta tangguh bayar tunggu gaji.. Tak payah nak berlagak kaya laaaa... Ada niat nak upah orang juta-juta....



MAHATHIR SILAP ORANG UNTUK DICABAR, SIAPA LAGI PM YANG BERANI SENTUH MAHATHIR, ANAK DAN KRONINYA?


 

PERINGATAN

 

Che Ibrahim



Semoga menjadi pengajaran kepada kita semua, tidak ada siapa boleh mengatasi undang undang dan tidak ada siapa boleh pertikai peruntukkan undang undang yang sedang berkuatkuasa.


BUAT AMRISAL AMIRUDDIN.



Che Ibrahim

 1. Bila semua penjawat awam berstatus kontrak, tidak ada lagi skim pencen, pahtu kepada siapa bank nak lulus pinjaman??


2. 80% kakitangan/guru YIK berstatus kontrak dan tidak berpencen, adakah mereka tidak meminjam bank untuk beli kereta atau rumah??



MAHA PEMBOHONG

 

Macam-macam pendedahan dari Mantan YDPA. Persoalannya "siapa" yang menipu?




KAH.. KAH.. KAH.. PUNYA LA.... TOYA..

 Jamzuri Ardani


Jambatan ditutup sementara untuk lalulintas kerana majlis solat hajat  mahu diadakan di atas jambatan. 


Penin teman mikionyer ...






SIAPA KAYA

 


Learry Jabul


Puncanya ialah ketika zaman mereka kaya meraih pendapatan yang lumayan dulu ada orang lain yang mengaut keuntungan yang lebih daripada mereka ini... Boleh semak, siapa yang dapat beratus permit teksi kemudian disewakan kepada pemandu teksi ikut kadar harian... Sepatutnya permit teksi diberi kspada pemandu2 teksi yang benar2 melakukan kerja tersebut...bukannya pemandu teksi perlu menyewa dari orang lain yang ada Beratus permit teksi... Yang ini pun SPRM perlu siasat biarpun ianya kes lama, kita nak tahu siapa individu tersebut yang hidup mewah atas kepayahan orangg lain...

(EJAAN TELAH DI ETULKAN) 


BANYAK KES LAGI MENUNGGU

 

Dalam kenyataan yang dikeluarkan petang ini, lembaga itu menyatakan, dengan pengurangan separuh hukuman dan denda tersebut, bekas perdana menteri terbabit dijangka dibebaskan pada 23 Ogos 2028.



ISU APA YANG PENTING SANGAT? YANG ORANG TAU MAKAN GAJI BUTA ADA.


 

JANGAN PEDULI ORANG TAK SEKOLAH

 



Kadang risau tengok walaun ni. Tahap pemikiran dorang ni makin lama makin ke belakang. Takut nanti penghujungnya kena duduk gua pakai cawat balik lak. Kembali ke zaman batu.


Dia kecoh penjawat awam kontrak, takde pencen so tak boleh buat pinjaman. Agaknya walaun memang tak bercampur masyarakat ke macamana?


Di platform aku, 80% adalah pekerja kontrak. Dari dulu kontrak dan mungkin sampai bila-bila pun kontrak. Ada yang renew setiap tahun, bermakna bukan kontrak jangka panjang.


Tapi masing-masing elok je loan rumah. Dia punya rumah lagi mahal dari rumah aku. Loan kereta pun sama. Kereta dorang lagi mahal. Ada tu kontrak tapi pakai lambo. Dah siap habis bayar dah.


Si walaun ni mengarut apa sebenarnya? Kalau pun sakit hati dengan keputusan kerajaan untuk buat lantikan baru tanpa pencen, tak perlu la bodohkan diri sampai macam ni sekali.


Dia ingat orang lain pun duduk gua, tak tahu perkembangan macam dia juga agaknya.


Bila tengok komen, berdedai walaun lain sambut buat isu kaum. Cakap sengaja nak bagi susah orang Melayu. Ini semua agenda DAP.


Bang... Bongok tu simpan la sikit.


Di platform aku, majoritinya Melayu. Boleh kata 90% atau lebih. Dan rasanya 60% ke 70% orang Terengganu. Mungkin walaun. Dah semua orang tu Melayu yang tertindas ke macamana?


Dorang selama ni elok je hidup. Tak merempat pun. So walaun ambil fakta dari mana Melayu terancam bila tak ada pencen ni?


Walaun ni, subsidi nak banyak. Bantuan tunai pun nak banyak. Tapi bila bab pembaharuan macam ni yang boleh bantu kerajaan uruskan kewangan supaya boleh terus beri subsidi dan sumbangan tunai, dia punya meroyan teruk sangat.


Padahal walaun yang meroyan ni terjejas ke?


Penjawat awam sedia ada tak terjejas pun. Akan tetap dapat pencen bila bersara nanti. Pekerja swasta pun tak terjejas juga. Tak ada kena mengena langsung pun. 


Kalau isu ni beri kesan pun, cuma kepada para penjawat awam yang dilantik secara kontrak sekarang ni. Berapa ramai tu? Tak ramai pun. Tapi kecoh sebab walaun dungu yang tak tahu apa nak enter frame. Sebab walaun main ikut je cakap lebai padahal lebai 2×5 bodohnya.


Dan bukannya tak dapat pencen tu maknanya tak dapat apa-apa. Tetap akan dapat KWSP. Tak timbul pun isu miskin masa depan. In fact lebih kaya sebab dapat duit sekelepuk. Nak buka bisnes pun boleh.


Walaun memang dah jelas jelas bodoh. Yang bukan walaun jangan pula layan royanan sang walaun ni. Sebab bodoh walaun ni berjangkit. Kalau dengar, akan jadi bodoh sama. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


๐—ž๐—˜๐—ฆ ๐—ก๐—”๐—ฌ๐—” ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—น ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜๐˜‚๐—ฎ ๐—บ๐—ฎ๐—ถ๐—ป ๐—ฝ๐˜‚๐—ธ๐˜‚๐—น ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ฎ


๐—•๐—จ๐—ž๐—”๐—ก ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ฎ ๐—น๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐—ถ ๐—ž๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ, yg malas tu ๐—ช๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป ๐—ฃ๐—ก๐—ท๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜ ๐—ช๐—”๐—ฅ๐—š๐—”๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—” ๐—ง๐—”๐—ž ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—š๐—จ๐—ก๐—”. Di mana-mana negeri pun ada species ni. Cuma kebetulan di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis banyak menatang ni, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป ๐˜†๐—ด ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ. 


Sebab ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ lah jadi menatang walaun. ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—ง๐—ฎ๐—ฏ๐—ฎ๐˜†๐˜†๐˜‚๐—ป, ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฐ๐—ฎ, ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ท๐—ถ ๐—™๐—”๐—ž๐—ง๐—”, ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—บ๐—ถ ๐—œ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—บ, ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ป๐˜๐˜‚๐˜ ๐—ถ๐—น๐—บ๐˜‚, ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฟ, ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—ณ๐—ถ๐—ธ๐—ถ๐—ฟ ๐—น๐—ฎ๐—น๐˜‚ ๐—ข๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ธ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ, sbbtu species walaun ni jadi ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ง๐—ฎ๐—ธ๐—ณ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช. Jenis ๐—”๐—น ๐—ฅ๐˜‚๐˜„๐—ฎ๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—ฑ๐—ต๐—ฎ๐—ต pun ya. Gerombolan org bodoh yg mahu mencampuri urusan masyarakat luas sdgkan mereka tidak punya ilmu padanya.


Walaun ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—ง๐—ฎ๐—ฏ๐—ฎ๐˜†๐˜†๐˜‚๐—ป, sbbtu dok sebar Fitnah. Walaun malas membaca sbb tu kita jelaskan apa shj pun dia kekal boddow dan tak faham. ๐—ช๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ท๐—ถ ๐—™๐—”๐—ž๐—ง๐—” sebab tu hujah ke laut dalam, hanya berdasarkan emosi benci shj. Walaun ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ menuntut ilmu dan tak faham Islam. 


Sebab tak faham Islam bersederhana, walaun jadi ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช lain macam, jadi ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—, perasan alim, asyik nak bunuh org yg berbeza pendapat, tidak raikan perbezaan pandangan, bermudahan Kafirkan Muslim yg lain. Allah perintahkan kita berkenal-kenalan setelah Allah jadikan berbeza bangsa dan agama. Tapi walaun benci bangsa dan agama lain. Rascist tak payah cakap la. Otak dipajakkan ke lebai sebab walaun malas berfikir.


Walaun jadi ๐—ฃ๐—ก๐—ด๐—ฎ๐—ป๐˜‚๐˜ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐˜‚๐—บ๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ถ๐˜ (๐—ฎ๐˜€๐˜€๐—ผ๐—ฏ๐—ถ๐˜†๐˜†๐—ฎ๐—ต) ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—ด๐—ฎ๐—บ๐—ฎ yg dilarang dalam Islam. Natijah tak faham Islam yg wasatiyyah dalam segala tindakan. Punca? ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฆ, hanya nak "short cut ke syurga", sokong ๐—ฃarti ๐—”jakan ๐—ฆETAN, natijahnya diperbodohkan oleh lebai kelarah PNunggang Agama.


Wallahualam.


- Zus Din 

02022024



MMMMM...TEDIAAA

 








๐—ž๐—˜๐—ฆ ๐—ฆ๐—˜๐—ž๐—ฆ๐—จ๐—”๐—Ÿ ๐—ก๐—˜๐—š๐—˜๐—ฅ๐—œ ๐—Ÿ๐—˜๐—•๐—”๐—œ, ๐—ช๐—”๐—Ÿ๐—”๐—จ๐—ก & ๐—จ๐—ก๐—ง๐—œ๐—ง ๐— ๐—˜๐—ก๐—œ๐—ก๐—š๐—ž๐—”๐—ง


1) ๐—ฆ๐—จ๐—ก๐—š๐—š๐—จ๐—› ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ถ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜ ๐— ๐—˜๐— ๐—”๐—Ÿ๐—จ๐—ž๐—”๐—ก apabila ๐—ธ๐—ฒ๐˜€ ๐—ท๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ต ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐˜€๐˜‚๐—ฎ๐—น di negeri yg terkenal dgn banyaknya lebai, walaun & untit ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— serupa jin melata di bumi, meningkat begitu tinggi. Ini seolah-oleh membayangkan dan menggambarkan ramai di kalangan lebai, walaun & untit sukakan jenayah seks seperti rogol, liwat, cabul, sumbang mahram dan seks dgn kanak-kanak. Di negeri itu ๐— ๐—”๐—๐—ข๐—ฅ๐—œ๐—ง๐—œ adalah penyokong ๐—ฃarti ๐—”jakan ๐—ฆETAN.


2) Sebelum ini saya pernah menulis : ๐—›๐—”๐—Ÿ๐—จ๐—ฆ๐—œ๐—ก๐—”๐—ฆ๐—œ ๐—ฃ๐—ก๐—˜๐—•๐—จ๐—ž ๐—”๐—ง๐—”๐—ฃ : ๐—•๐—จ๐— ๐—•๐—จ๐—ก๐—š ๐—ž๐—ข๐—ก๐—ž๐—ฅ๐—œ๐—ง ๐——๐—œ๐—ฆ๐—”๐—ก๐—š๐—ž๐—” ๐—”๐—ง๐—”๐—ฃ ๐—ฅ๐—จ๐— ๐—•๐—œ๐—” https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid0VtN2iWLmm8hrvx16gTQAaTZ4hG6yH2pSWVdARDaDkcLVEAhyX4j2k44ozmp3WvTBl&id=100086538073514&mibextid=Nif5oz  khuatir ia adalah HALUSINASI terkait pil kuda.


3) Adalah membimbangkan jika selain ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—›๐—”๐—Ÿ๐—จ๐—ฆ๐—œ๐—ก๐—”๐—ฆ๐—œ mahu Tebuk Atap, jenayah seksual di kalangan ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜‚๐—ป๐˜€๐˜‚๐—ฟ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐˜‚๐—ต ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ถ๐—น ๐—ธ๐˜‚๐—ฑ๐—ฎ atau dadah yg berleluasa di negeri walaun & untit itu. Kes yg dilapurkan meningkat termasuklah kes liwat. ๐—ฃ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ถ๐—ป ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ถ ๐—ธ๐—ฎ๐—ธ๐—ถ ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐—ก๐—ฐ๐—ถ๐—ป๐˜๐—ฎ ๐—Ÿ๐—š๐—•๐—ง.


4) ๐—”๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ต ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐˜ ๐˜€๐˜‚๐—ธ๐—ฎ ๐—ฑ๐—ด๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐˜€ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—น๐—ถ๐˜„๐—ฎ๐˜ ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐˜‚๐—ธ ๐—ฎ๐—ธ๐˜๐—ถ๐˜ƒ๐—ถ๐˜๐—ถ ๐—Ÿ๐—š๐—•๐—ง?? Tidaklah mustahil jika walaun & untit suka seks, liwat dan LGBT kerana setiap hari JANTAN BETINA ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฏ ๐—น๐—ถ๐˜„๐—ฎ๐˜, ๐—น๐—ถ๐˜„๐—ฎ๐˜, ๐—น๐—ถ๐˜„๐—ฎ๐˜, ๐—Ÿ๐—š๐—•๐—ง, ๐—Ÿ๐—š๐—•๐—ง, ๐—Ÿ๐—š๐—•๐—ง ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐˜„๐—ต๐—ฎ๐˜๐˜€๐—ฎ๐—ฝ๐—ฝ ๐—ด๐—ฟ๐—ผ๐˜‚๐—ฝ dan platform SocMed yg lain ๐˜€๐—ฒ๐—ผ๐—น๐—ฎ๐—ต-๐—ผ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ž๐—˜๐—ง๐—”๐—š๐—œ๐—› dgn perbuatan itu. 


5) Sangat Natural dan biasa bagi walaun & untit menyebut tentang liwat dan LGBT seolah-olah ia ๐—ก๐—ข๐—ฅ๐— ๐—” ๐—ฏ๐—ฎ๐—ด๐—ถ ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ. ๐——๐—ผ๐˜€๐—ฎ ๐—ค๐—”๐—ญ๐—”๐—™ ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ง๐—ข๐—Ÿ๐—”๐—ž ๐—ง๐—˜๐—ฃ๐—œ ๐˜€๐—ฏ๐—ฏ ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐˜€๐—ฝ๐—ฒ๐—ฐ๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—ง๐—”๐—ž ๐—ง๐—”๐—ž๐—จ๐—ง ๐—ง๐—จ๐—›๐—”๐—ก. Bisa shj ratiban itu menjadi satu doa yg Allah telah balikkan kpd mereka. Tidak mustahil bukan? Mungkin.


6) Sebab itu pihak berkuasa disarankan melakukan ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ธ๐˜€๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐˜‚๐—ท๐—ถ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐˜ ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜€ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— terutama di negeri mereka yg terkenal dgn pil kuda kerana potensi utk mereka "high" adalah tinggi. 


7) ๐—จ๐—ด๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ต ๐—ถ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐˜ƒ๐—ถ๐—ฑ๐˜‚ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ณ๐—ถ๐—ธ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐˜‚๐—ป๐˜‚๐—ต ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐—ท๐˜‚๐—ด๐—ฎ ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—•๐—จ๐—ž๐—ง๐—œ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐˜‚. Ntah apa lagi jenayah selain jenayah seksual yg puak ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— akan lakukan? ๐—ช๐—ต๐—ผ ๐—ธ๐—ป๐—ผ๐˜„๐˜€? Setiap kali walaun & untit lakukan jenayah seks, ugut bunuh, sumbang mahram dll, yg paling UTAMA perlu dibuat ialah ckeck samada mereka "๐—ฆ๐—ข๐—•๐—˜๐—ฅ" ke atau sedang mabuk pil kuda?


Wallahualam.


- Zus Din

02022024

************

๐—ž๐—˜๐—ฆ ๐—ฆ๐—˜๐—ž๐—ฆ๐—จ๐—”๐—Ÿ ๐——๐—œ ๐—ž๐—˜๐—Ÿ๐—”๐—ก๐—ง๐—”๐—ก ๐— ๐—˜๐—ก๐—œ๐—ก๐—š๐—ž๐—”๐—ง


Sebanyak 249 kes kesalahan seksual dilaporkan berlaku di Kelantan pada tahun lepas iaitu peningkatan sebanyak 52 berbanding 197 kes pada 2022.


Ketua Polis Kelantan Datuk Muhamad Zaki Harun berkata statistik itu melibatkan kes rogol, sumbang mahram, liwat, cabul serta kesalahan di bawah Akta Kesalahan-Kesalahan Seksual Terhadap Kanak-Kanak (AKSTK) 2017.


“Pada tahun lalu sebanyak 115 kes rogol direkodkan manakala 36 bagi kes cabul, 17 kes sumbang mahram, lapan kes liwat dan 73 kes AKSTK.


“Pada 2022 pula sebanyak 85 kes rogol direkodkan selain 14 kes sumbang mahram (14), tujuh kes liwat, 32 kes cabul dan 59 kes AKSTK," katanya kepada pemberita ketika ditemui di Pasir Mas semalam.


Muhamad Zaki berkata pada tahun lepas sebanyak 154 kes melibatkan mangsa berusia 16 tahun ke bawah berbanding 117 kes melibatkan usia sama pada 2022.


Beliau berkata bagi kes rogol melibatkan remaja di bawah 16 tahun, sebanyak 78 kes direkodkan berbanding 61 kes pada 2022.


“Jika dilihat kepada statistik ia menunjukkan peningkatan dan kita sudah melaksanakan pelbagai program termasuk melibatkan pelajar bagi membanteras kegiatan sosial yang memudaratkan," katanya.


https://www.malaysiakini.com/news/694905


KAH KAH KAH..BIAQ JA..LOYAR BUROK BELAKA




 

Mmmm..DEPA JA ALIM. ORANG TAK BETUL SAJA. PUAK KHAWARIJ NINBUKAN BOLEH. PAKAI

 


Cerita tentang aurat lelaki ni, aku rasa agak kelakar dengan hujah pembenci Dr. Rozaimi.


Dr. Rozaimi cuma bicarakan pandangan mengikut Mazhab Maliki bahawa paha bukan aurat. Tiba-tiba ada yang persoal, kata kalau macam tu nanti ada imam pergi masjid pakai seluar dalam je.


Hey come on! Selama ini kita ikut mazhab Syafie yang mengatakan aurat itu apa-apa antara pusat dan lutut. Tapi tak pernah aku tengok imam baca khutbah berlenggeng (tak pakai baju).


Masalah di sini bukan Dr. Rozaimi. Tapi masalahnya sesetengah manusia yang mengaku sebagai ustaz tapi cuma tahu mazhab Syafie saja. Bila jumpa amalan yang berbeza, jadi terkejut.


Lebih malang, berasa ego. Anggap diri lebih tahu. Tak terima bila ditegur. Mungkin rasa malu di depan pentaksub sendiri. Maka jadilah apa yang terjadi. Kemerapuan yang tak bawa apa-apa kebaikan selain daripada kekeliruan umat. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


KAH..KAH..KAH...BALIK AWAI


 

KAH.KAH.KAH ..PALAA BANA TOYAMATMIN....


 

DR WAN AZIZAH DI QATAR ATAS JEMPUTAN

 







Arrived at Qatar to attend the Inauguration Ceremony of a New Initiative for Women upon the invitation from Her Highness Sheikha Moza bint Nasser, Chairperson of Qatar Foundation (QF).


I am very honored to be part of the launching of the "Al-Mujadilah" center and mosque, whose name derived from the Qur'anic surah. I hope that this initiative will strengthen the identity of contemporary women by finding an objective and balanced space within our religion, culture and heritage.


Also present, His Highness Dr. Hamad Bin Abdulaziz Al-Kawawi, State Minister and President of Qatar National Library and His Highness Faisal Bin Thani Al Thani, Chief Investment Officer of Qatar Investment Authority



PMX UCAP TAHNIAH KEPADA PASUKAN HOKI NEGARA





 Tahniah kepada pasukan hoki 5 sebelah negara yang menjadi naib juara Piala Dunia Hoki 5 sebelah lelaki di Muscat, Oman.


Terus pamerkan kesungguhan dan aksi luar biasa dalam setiap kejohanan yang disertai selepas ini. 


#MalaysiaMADANI



NAK MAKAN TAK CUKUP.... UPAH ORANG RM 5 JUTA

 ๐—”๐—ž๐—›๐—œ๐—ฅ๐—ก๐—ฌ๐—” ๐—•๐—”๐—ฅ๐—จ ๐—”๐——๐—” ๐—ฆ๐—”๐—ง๐—จ ๐—ง๐—œ๐—ก๐——๐—”๐—ž๐—”๐—ก ๐—ž๐—˜ ๐—”๐—ง๐—”๐—ฆ ๐—ฃ๐—จ๐—”๐—ž ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—


๐—›๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฝ-๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฝ ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ถ ๐—น๐—ฎ๐—ด๐—ถ ๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ง๐—ฎ๐—ธ๐—ณ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ ๐˜†๐—ด ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช ๐˜€๐—ฒ๐—ต๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ ๐˜€๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ด๐˜‚๐—ฝ ๐—ฎ๐—ป๐—ฐ๐—ฎ๐—บ ๐—ฏ๐˜‚๐—ป๐˜‚๐—ต ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐—ฑ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ฝ, ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—ฐ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ท๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป.

*****************

https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2024/01/30/ugut-bunuh-pmx-di-tiktok-pemandu-lori-dipenjara-6-bulan/


Ugut bunuh PMX di TikTok, pemandu lori dipenjara 6 bulan


Faizal Mohamad mengaku bersalah atas tuduhan bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.


Ho Kit Yen - 30 Jan 2024


KUALA LUMPUR: Seorang pemandu lori dijatuhi hukuman penjara enam bulan oleh Mahkamah Sesyen kerana mengeluarkan ugutan bunuh terhadap Perdana Menteri Anwar Ibrahim dalam sebuah video TikTok tahun lepas.


Hakim N Priscilla Hemamalini menjatuhkan hukuman itu ke atas Faizal Mohamad, 35, selepas dia mengaku bersalah atas tuduhan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998, iaitu menggunakan mana-mana kemudahan rangkaian atau aplikasi untuk mengugut atau mengganggu orang lain.


Faizal akan menjalani hukuman itu mulai hari ini.



Tahun lepas, Faizal memuat naik video TikTok menawarkan RM5 juta kepada sesiapa yang sanggup menembak “PMX”, merujuk kepada perdana menteri ke-10, dan menteri-menteri lain.


Laporan polis kemudiannya dibuat berhubung kandungan video itu dan video itu telah diturunkan.


Terdahulu, semasa mitigasi, Faizal merayu kelonggaran daripada mahkamah dan meminta hukuman denda kerana dia menyara keluarga dan ibu yang tidak sihat.


Bagaimanapun, timbalan pendakwa raya Nurilya Ellyna Nor Azmal menggesa agar hukuman pencegahan dijatuhkan.


News link : https://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/tempatan/2024/01/30/ugut-bunuh-pmx-di-tiktok-pemandu-lori-dipenjara-6-bulan/



Wayang Gambar DAIM COKELAT







Zuwairi Md Yusof


DAIM selepas di tuduh hari ini mendakwa ANWAR IBRAHIM PMX seorang MUSANG BERBULU AYAM.Rakyat lebih tahu siapa sebenarnya pengkianat dan petualang negara selama puluhan tahun menindas beberapa generasi.Peguam maklumkan tertuduh adalah pesakit buah pinggang, pernah di serang angin ahmar dan kini hilang sebelah mata kerana jangkitan kuman.


Biar pihak kerajaan melalui hospital yang tentukan sama dia benar hilang sebelah mata akibat jangkitan kuman atau cuma lakonan adik ipar dia yg Doktor di Hospital Assunta itu adik NAIMAH.Kerusi roda kau pakai pun punya licin berkilat tiada kesan2 calar sudah lama di gunakan sebab sakit.Rakyat bukan bodoh dengan lakonan lapuk basi seperti ini.


Dulu mase muda bertenaga dan sihat walafiat kamu dan MADEY berpakat kenakan ANWAR puluhan tahun supaya dia tak jadi PM MALAYSIA tetapi ALLAH itu lebih tahu dari kita semua.Mendapatlah MADEY,DAIM hadap hukuman setimpal di hari tua masing2,kehkehkeh


Suruh istihar harta tak nak.

Nak jugak keras kepala acah2 tak salah.

Padahal ko sendiri yg wayang sejak 23 November


Ini baru pembukaan belum cerita harta harun ismet ulam raja di luar negara.


Sakit.. tak sakit..

Hang memang Melayu celaka.



PENANAMAN BAWANG DALAM NEGARA




 Krisis bekalan bawang yang berlaku pada 2020 akibat bencana banjir besar di India telah mengakibatkan kenaikan harga bawang di pasaran lebih 30 peratus daripada RM6 kepada RM8 sekilogram. Saya telah mengarahkan MARDI untuk menjalankan penyelidikan tahun lalu dan kita telah berjaya melancarkan tiga varieti Bawang Merah MARDI iaitu BAW-1, BAW-2 dan BAW-3.


Alhamdulillah, Jabatan Pertanian Malaysia pada 24 Januari lalu telah memulakan penanaman Bawang Merah MARDI BAW-1 di kawasan seluas 1 hektar di Kuala Bikam, Batang Padang, Perak.


Saya telah mengarahkan MARDI untuk memberikan tumpuan yang lebih serta memantau rapat pertumbuhan dan pengeluaran Bawang Merah MARDI BAW-1 ini dan data-data yang diperolehi nanti dapat membantu Kementerian merangka plan penanaman bawang merah tempatan ini secara besar-besaran.



Najib bebas?


Kecoh berita ni kebelakangan ini. Banyak huha yang menyebut Najib akan diberikan pengampunan. Tetapi sama ada Najib akan diberikan pengampunan ataupun tidak, itu semata-mata kuasa YDP Agong.


Najib pula, setahu aku, mempunyai hubungan yang amat baik dengan mana-mana istana. Jadi sekiranya Najib diberikan pengampunan, bukanlah ia satu berita yang mengejutkan aku. Lainlah kalau 'orang tu' yang pernah cuba hapuskan kuasa Sultan.


Soal oengampunan Najib ini ikut celah mana pun tetap akan rugikan PH. Tak kiralah Najib lepas atau tidak, PN tetap boleh gunakan isu ini untuk burukkan nama PH dan rosakkan kredibiliti DS Anwar.


Contohnya kalau Najib dapat pengampunan, pasti PN akan kata nanti yang DS Anwar yang lepaskan Najib untuk memujuk ahli UMNO supaya sokong Kerajaan Perpaduan. Jadi nampak DS Anwar gadai prinsip.


Katakan pula Najib tak dapat pengampunan. Nanti PN akan kata kepada penyokong UMNO yang DS Anwar langsung tak mahu tolong lepaskan Najib. Kita pun tahu PN memang pandai spin cerita.


Hanya satu perkara je yang boleh dibuat iaitu berikan kefahaman kepada rakyat bahawa keputusan untuk memberikan pengampunan adalah hak YDP Agong semata-mata. Bahkan mahkamah pun tak boleh nak batalkan keputusan YDP Agong itu.


Lembaga pengampunan bertanggungjawab memberi nasihat kepada YDP Agong. Akan tetapi YDP Agong berhak untuk buat keputusan walaupun tanpa nasihat dari Lembaga Pengampunan. Itu hakikatnya.


Apa pun keputusannya nanti, elakkan dari memberi komen secara terbuka. Kerana ia boleh menyebabkan seseorang itu didakwa atas tuduhan menghina YDP Agong. Suka atau tidak keputusannya nanti, kita tiada hak untuk pertikaiannya. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


DULU NAK AIR ATAU SYURGA.. KALI NI NAK GAJI ATAU SYURGA? LEMAH.....


 Mu nak gaji atau mu nak syurga..?