Rakyat tunggu debat Najib-Anwar menjelang PRU13





Rakyat tunggu debat Najib-Anwar menjelang PRU13

Wan Mohamad Wasif Wan Mohamad,

Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam ucapan penggulungannya di Konvensyen Pakatan Rakyat kali ke-3 sekali lagi mengulangi cabaran untuk berdebat dengan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Menjelang Pilihanraya ke 13 (yang masih tidak diketahui bila tarikhnya akan berlangsung), saya yakin ramai di kalangan rakyat Malaysia yang menanti penuh debaran bila perdebatan antara Perdana Menteri Malaysia dan Ketua Pembangkang Malaysia ini akan berlangsung.

Lihat sahaja debat bersejarah antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Datuk Seri Ahmad Shabery Chik; sekurang-kurangnya hasil perdebatan ini telah mampu memberikan cetusan untuk rakyat Malaysia berfikir tentang hujah-hujah yang dikemukakan oleh kedua-dua tokoh-pendebat tersebut.

Sewajarnya rakyat Malaysia keseluruhannya mendesak agar Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menerima pelawaan debat daripada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim ini.

Inilah waktu terbaik untuk rakyat Malaysia membuktikan bahawa rakyat Malaysia sememangnya sudah semakin matang, bersedia mendengar terlebih dahulu pandangan-hujah dari pelbagai pihak, berfikiran rasional, adil dalam membuat apa jua keputusan dan menilai apa jua isu dengan penuh kebijaksanaan dan berdasarkan ilmu.

Bukan ingin mencari siapa yang bakal menjadi pemenang, pandai retorik-hujah, petah berkata-kata, hebat pidatonya; apa yang pastinya debat antara Datuk Seri Najib Tun Razak dan Datuk Seri Anwar Ibrahim nanti boleh mencetuskan rakyat Malaysia agar berfikir, berfikir, dan terus berfikir, memanfaatkan aqal kurniaan tuhan....

Nik Aziz: BERSIH 3.0 Perlu Di Gerakkan

ALOR SETAR, 14 JAN: Mursidul AM PAS, Tuan Guru Datok Nik Aziz Nik Mat menyeru supaya BERSIH 3.0 di gerakkan bagi memastikan Pilihanraya Umum ke-13 akan datang dilaksanakan dengan adil, telus dan bersih.

Dalam perutusan yang di edarkan hari ini, beliau berkata tindakan Kerajaan Umno/BN yang di terajui Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menggunakankan taktik melengah-lengahkan lapan tuntutan BERSIH 2.0 menerusi Pengistiharan Jawatankuasa Khas Parlimen (PSC).

"Ia satu usaha yang dipertikaikan keikhlasannya.Ini tidak lebih dari usaha pengalih perhatian umum dari menyerang SPR. Ia satu taktik supaya rakyat lupa lapan tuntutan BERSIH 2.0."

Berhubung Konvensyen yang sedang berlangsung, Menteri Besar Kelantan itu berkata perpaduan yang terjalin dengan komponen PR membolehkan PAS menyampaikan kebaikan Islam kepada masyarakat bukan Islam.

"Umno pula tidak putus-putus mengkhianati perjuangan PAS dengan menuduh PAS menjadi kuda tunggangan DAP.

"Sebab itu Umno tidak layak menjadi rakan PAS dan jauh sama sekali untuk di jemput menjadi rakan dalam PR.

Sehubungan itu menurut beliau sudah tiba masanya menerusi konvensyen ini untuk menggarap dan meningkatkan kerjasama untuk menjayakan agenda BERSIH 3.0 akan menjadi sebuah realiti.

"Ini adalah usaha dan kerjasama yang pasti akan memartabatkan lagi PR selepas 901 iaitu keadilan untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Katanya, kerjasama politik dalam PR memenuhi prinsip Tahaluf-Siasi yang merupakan kebajikan sejagat yang mendapat keredhaan Allah.

Justeru katanya, keadilan untuk pelbagai kaum yang diperjuangkan PR selepas 901 mempunyai harapan yang cerah untuk menguasai Putrajaya.

Mat Sabu : BN Takut Bebaskan Media




ALOR SETAR, 14 JAN : Meminta Kerajaan Pusat membebaskan peranan media untuk lebih bersikap adil dan saksama, tidak ubah seperti 'meminta sisik pada ikan keli'.

Demikian kenyataan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bagi mengambarkan kegelisahan dan ketakutan kerajaan pimpinan Najib Razak berdepan dengan kekuatan Pakatan Rakyat pada pilihanraya umum akan datang.

"Kita hadapi kekangan media yang bersikap tidak adil, sedarkah kita, kita mengemukakan lapan tuntutan pilihanraya bersih dan adil (Bersih 2.0), dalam semua tuntutan ini, tuntutan paling sukar dilaksanakan oleh pemerintah membebaskan media.

"Kita hanya ada satu pilihan iaitu menerusi media alternatif, Keadilan Daily, Harakah, termasuklah TvSelangor maka PAS, PKR dan DAP harus memperkasakan media ini,"jelasnya.

Sejajar dengan moto konvensyen "Bersihkan Malaysia", Mohd Sabu menggesa seluruh rakyat bersiap sedia dengan seluruh kekuatan dan persiapan mentaliti yang teguh untuk menentang keangkuhan Umno-Bn yang selama ini menganggap hanya mereka sahaja yang mampu mentadbir negara ini.

"Dalam pemikiran rakyat hari ini, semua memikirkan siapa yang akan menjadi perdana menteri sekirannya An war Ibrahim tertangkap dalam fitnah liwat, Adakah Najib Razak..? Muhyiddin Yassin...? jauh sekali Rosmah Mansor, kerana rata-rata rakyat inginkan Pakatan rakyat yang diterajui Anwar Ibrahim memimpin negara,"

Dalam pada itu menurut Mohd Sabu, negara sedang mengalami arus ke arah bangrap disebabkan pengurusan kewangan negara yang boros dan salah perancangan pengurusan.

Beliau turut memberikan ikon baru "BN Menang Malaysia Bangrap" dan meminta seluruh perwakilan berdiri dan melaungkan ikon tersebut.

Katanya ikon tersebut juga akan dijadikan sebagai salah satu slogan yang akan dijadikan bahan kempen dalam pilihanraya umum akan datang.

PLUS Di Hapus Apabila PR Perintah





ALOR SETAR, 14 JAN: Pakatan Rakyat akan menghapuskan tol Projek Lebuhraya Utara- Selatan (PLUS) sejurus selepas menguasai Putrajaya kelak.

Ketua Menteri Pulau Pinang dalam ucapan penggulungannya berkata tidak mustahil PLUS boleh di hapuskan.

"Kos pembinaan PLUS RM6 bilion, tahun lalu keuntungan PLUS RM24.3 bilion. Jadi untungnya adalah lebih RM18 bilion. Apakah mustahil untuk menghapuskan tol PLUS," kata beliau yang mendapat tepukan gemuruh perwakilan dan pemerhati.

Katanya janji tersebut hanya kepada PLUS dan tidk membabitkan konsesi lebuhraya yang masih belum mendapat keuntungan dan pulangan modal.

"Ini janji Pakatan Rakyat," jelas beliau lagi.

Katanya selain itu, Pakatan juga menjanjikan untuk menurunkan harga barangan dan meningkatkan sara hidup rakyat.

Katanya lagi, janji pakatan tersebut bukan sesuatu yang mustahil di laksanakan sebagaimana tercatat dalam Buku Jingga.

Adam: Berbaloilah tiga sem kena gantung sebab pelajar UPSI telah bangkit!

Tahniah Adam: Berbaloilah tiga sem kena gantung sebab pelajar UPSI telah bangkit! Masih ada yang kononnya buat M.A untuk mendapat ruang menjadi lebih hebat, akan tetapi pandangan macam Proff Kangkong.Gamaknya sebab kelas belajar di UPSI berbayar dan bukannya merit.....

Lim Hong Siang | Jan 14, 2012 02:25:27 pm

Tidak kurang yang terbeliak dengan keberanian mahasiswa, berikutan beberapa kejadian baru-baru ini, terutamanya apabila satu himpunan solidariti untuk Adam Adli di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) pada awal tahun 2012, berakhir dengan pertembungan berdarah antara polis dengan siswa.

Dalam satu forum berjudul "Adam Adli, Kebebasan Akademik & Kebangkitan Mahasiswa", semalam, Adam Adli berkongsi pengalaman dirinya yang sarat dengan jenaka, dan titisan air mata yang terharu, bersama lebih 150 orang hadirin.

Beliau menafikan dakwaan bahawa himpunan pada awal pagi 1 Januari 2012 di UPSI adalah untuk menghantar memorandum. Sambil berseloroh Adam berkata, sudah dua kali SUHAKAM menerima memorandum daripada mahasiswa, malah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi Saifuddin Abdullah mungkin membaca memorandum mereka setiap hari. Maka tiada makna untuk mereka teruskan dengan penyerahan memorandum.

"Kita berkumpul pada malam itu untuk menyambut tahun baru cara aktivis!" katanya, sebelum meneruskan, "Aktivis ni dia lain, instead of going to KLCC, untuk tengok bunga api ataupun (pergi) i-City untuk bersalaman dengan Najib, kita duduk dekat pagar UPSI tu, kita nak ambil gambar, kita nak baca puisi, kita nak menyalakan lilin, tanda solidariti."

"Sebab malam tu memang niat ni. Saya puji rakan-rakan mahasiswa kerana mereka... Seorang jatuh, ratus akan bangun. Itu adalah prinsip yang dipegang," kata Adam, yang diberi notis untuk menghadap Lembaga Disiplin UPSI pada 9 Januari 2012, berikutan perbuatannya menurunkan bendera berwajah Najib di PWTC pada 17 Disember 2011.

"Pada malam itu, tidak ada salahnya kalau mereka ada solidariti untuk Adam Adli, kerana saya sendiri juga, kalau sesiapa sahaja yang jatuh lepas ini, kita akan naik sama-sama. Tak ada masalah!"

Tak dapat kubu AUKU, siswa pula dikuburkan!

Adam berkata tiada senjata dibawa oleh siswa pada malam itu, untuk "aktiviti countdown" selama 16 jam sebagaimana yang dirancangkan. Beliau berkata itu adalah kebebasan mahasiswa, selagi tiada jenayah dilakukan. Bagaimanapun, beliau mengakui bahawa mereka sebenarnya membawa satu keranda AUKU, yang ingin dikuburkan oleh siswa. Niat asal mereka adalah membaca talkin untuk AUKU, akta zalim yang bakal dikuburkan. "Tak dapat kubur AUKU, siswa pula dikuburkan!" katanya sambil berjenaka.

Adam mendakwa bahawa banyak yang dirinya belajar, lantaran daripada peristiwa berdarah itu. Antaranya kesabaran, cara berdepan dengan polis dan sebagainya. Malah beliau mencerita, bagaimana salah seorang tahanan perempuan ditahan kerana "ditipu" polis, kononnya polis berkata "ada orang nak jumpa cik di dalam (balai polis)", maka perempuan itu mengikut polis, dan kemudiannya diberitahu pula bahawa dirinya sebenarnya "ditahan".

Bagaimanapun, Adam berkata dirinya terkesan dengan ulasan Syed Husin Ali, bekas Timbalan Presiden PKR, selepas peristiwa berdarah itu berlaku. "Kalau tak mampu tunaikan tuntutan pelajar, buat apa pukul?" Ayat yang sangat dalam maksudnya untuk Adam Adli, yang sepanjang ini terlibat dalam perjuangan mahasiswa.

Adam turut mengimbas perasaannya ketika melawat rakan seperjuangannya, Safwan Anang di hospital. Menurut Adam, Safwan berbisik kepada Adam, sebelum Adam beredar, "'Adam, aku nak kongsi sakit dengan semua orang'. Saya (Adam) tak tahu nak cakap apa. Dia (Safwan) minta maaf, kepada kawan-kawan yang masuk lokap. 'Aku tertua tapi tak sampai nak jaga kau orang'."

Tapi untuk Adam, Safwan telah menaruhkan nyawanya pada malam itu, apabila diganasi sehingga darah terkeluar dari mulutnya.

Faham tuduhan=Mengaku salah?

Adam Adli sempat berkongsi pengalamannya ketika masuk ke "mahkamah universiti" pada 9 Januari 2012, duduk berseorangan dalam kamar tertuduh berdepan dengan lapan orang panel yang mengadilinya. Setelah dibacakan tuduhan oleh pendakwa, Adam ditanya Naib Canselornya, juga ahli panel yang mengetuai perbicaraan, "Jadi, Adam, awak faham ke tak tuduhan?"

"Saya kata, ya saya faham. Dia pandang pendakwa, dia senyum, dia cakap, okay, tertuduh dah mengaku bersalah. Ni apa benda ni?" persoal Adam, mencetus gelak dari bawah pentas.

"Saya terkejut. Saya bangun dan kata 'ni apa ni?'" Namun mengikut logik ahli panel, faham tuduhan bermakna tertuduh dah mengaku salah. "Kat situ I dah fed up, saya cakap that's it, saya layan dia orang macam dia orang layan saya! So, saya cakap, 'Saya faham, memanglah saya faham, tapi saya mengaku saya tidak bersalah.' Lepas tu dia tergelak-gelak, kata 'tak apalah, kita baca dulu tuduhan kedua, ya?'"

Menurut Adam lagi, Zainal Kling selaku panel pemerhati, membawa keratan print screen dari internet, mendakwa menurut kajiannya, terdapat 242 ribu carian di Google, bawah nama Adam Adli Abdul Halim, cukup untuk membuktikan bahawa Adam telah mencemarkan nama universiti. Zainal Kling adalah ahli akademik yang mengeluarkan kenyataan bahawa Tanah Malaya tidak pernah dijajah.

"Saya gelak terus. Saya kata 'Tuan, itu bukan mencemar nama universiti, itu bukti saya dah famous-lah (terkenal) tu!" Adam sempat menyindir dalam tepukan dan gelak ketawa, bahawa beliau faham Zainal Kling terpaksa berbuat demikian kerana kontraknya sudah tamat dan perlu disambungkan. Adam mendakwa dirinya malas untuk berdebat dengan panel, melihat keadaannya sebegitu. Beliau meminta untuk tunggu di luar sementara keputusan dibuat, dan beliau kemudian dipanggil masuk dan dibacakan hukumannya selepas 15 minit.

Bagaimanapun, sesuatu di luar jangkaannya menunggu beliau di pintu UPSI, apabila melihat kira-kira 400 orang berkumpul di sana. Adam mendakwa dirinya masih keraguan sama ada kumpulan orang itu penyokong atau orang yang memusuhinya. Apabila ketibaannya disambut dengan sorakan, dan beliau diminta berucap, beliau dengan yakin berkata, "Berbaloilah tiga sem kena gantung sebab pelajar UPSI telah bangkit!"

Turut hadir sebagai panelis adalah aktivis seni Fahmi Reza dan Pengerusi Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik, BEBAS Muhammad Safwan Anang. Forum anjuran Pemuda Dewan Perhimpunan Cina Selangor-KL di auditorim bangunannya itu dipengerusikan oleh Syukri Razab dari Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM). Aunty BERSIH, Anne Ooi, dan bekas aktivis siswa yang pertama menyaman kerajaan kerana AUKU, Soh Sook Hwa juga hadir untuk memberi sokongan.

Baca: Bapa Adam Adli tolak tawaran "mohon maaf kepada PM"

Baca: Siswa dipuji Tengku selepas patahkan tiang bendera Filipina, tahun 1968

(function() { var d = document, w = window; w

Anwar doesn’t rule out possibility of working with Umno