KECUALI HARAKAH


 

SELAGI ADA PAS DALAM TU ..JANGAN DOK BUAT PASAI....BUAT MENYUSAHKAN SAJA..

 

Kenyataan Anwar ‘disalah petik’, PH takkan kerjasama dengan Muhyiddin, kata Guan Eng


Lim Guan Eng berkata parti pembangkang lain mesti menerima Anwar Ibrahim sebagai calon perdana menteri dan kerjasama dengan Muhyiddin Yassin hanya boleh berlaku jika Majlis Presiden PH menarik balik keputusan sebelum ini.

PETALING JAYA: Kenyataan Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Anwar Ibrahim disalah petik berhubung kemungkinan kerjasama dengan bekas sekutu Muhyiddin Yassin, kata Pengerusi DAP Lim Guan Eng.

Lim berkata, Majlis Presiden PH sebelum ini memutuskan untuk tidak bekerjasama dengan Perikatan Nasional (PN) dan juga Muhyiddin kerana peranannya dalam Langkah Sheraton yang menyebabkan kerajaan PH tumbang pada Feb 2020 selepas 22 bulan berkuasa.

“Seseorang itu tidak boleh bekerjasama dengan individu yang mempunyai isu kepercayaan yang serius,” kata Lim dalam kenyataan.

“Kerjasama dengan Muhyiddin atau PN hanya boleh dibuat sekiranya Majlis Presiden PH menarik balik keputusan sebelum ini.

“Saya akan menentang sebarang usaha menarik balik keputusan ini,” katanya.

Terdahulu, Anwar dilaporkan berkata, PH terbuka untuk berunding mengenai kerjasama dengan Muhyiddin dan juga bekas perdana menteri, Dr Mahathir Mohamad.

Apabila ditanya adakah beliau akan mempertimbangkan kerjasama dengan Mahathir yang juga pengerusi Gerakan Tanah Air (GTA) dan pengerusi PN, Muhyiddin sekali lagi, Anwar berkata, PH hanya bekerjasama dengan mereka yang menolak rasuah dan salah guna kuasa.

Mengenai kemungkinan kerjasama dengan Mahathir, Lim berkata, PH sedia bekerjasama dengan parti pembangkang tanpa syarat kecuali menerima Anwar sebagai calon perdana menteri.

“Bagaimanapun, Majlis Presiden PH tidak dimaklumkan mengenai sebarang perubahan pendirian Mahathir,” katanya dengan menambah, Anwar memberi jaminan kepadanya mengenai prinsip ini dan menjelaskan kenyataannya disalah petik.

Dalam kenyataan berasingan, Ketua Penerangan PKR, Fahmi Fadzil, berkata parti itu tidak berhasrat mengadakan perbincangan dengan GTA dan PN berhubung kerjasama dalam pilihan raya umum ke-15.

Anwar juga sebelum ini menolak kerjasama dengan Mahathir lagi dalam pilihan raya akan datang kerana pendirian pemimpin itu terhadap sesuatu perkara sering berubah-ubah.

LAWAN LA ..APA LAGI DAH KAPIRKAN UMNO SEMULA....SONDOL TAK LEPAS....

 

‘Takdirnya kita lawan’, tapi tak putus hubungan dengan Umno, kata PAS






Mursyidul Am PAS Hashim Jasin berkata partinya akan meneruskan
 agenda perpaduan ummah bersama Umno dan ia tidak semestinya
 berlangsung sebelum PRU15.

PETALING JAYA: Keputusan PAS bersama Perikatan Nasional bagi menghadapi PRU15 tidak bermakna parti itu memutuskan hubungan Muafakat Nasional bersama Umno.

Mursyidul Am PAS, Hashim Jasin, berkata partinya akan meneruskan agenda perpaduan ummah bersama Umno dan ia tidak semestinya berlangsung sebelum PRU15.

“Bagi PAS kita tetap dengan MN…kita tak putus kerana agenda perpaduan ummah. MN bukan ‘targetkan’ masa tertentu, ia akan berterusan. Andaikan kita gagal tetapkan PRU15, agenda ni akan diteruskan,” katanya kepada FMT.

Beliau berkata demikian ketika ditanya ketetapan PAS bersama PN dan adakah parti itu akan meninggalkan Umno.

Ketika ditanya mengenai syarat ditetapkan Bersatu untuk memusuhi Umno, Hashim berkata, PAS sudah membuat teguran kepada parti pimpinan Muhyiddin Yassin itu.

“Kita bantah kenyataan itu kerana tak bawa agenda perpaduan ummah. Bersatu dia sedar kita bantah, kita cakap tak patut guna kenyataan itu,” katanya.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai pertembungan 27 kerusi dengan Umno, Hashim berkata pihaknya sedia berdepan parti berkenaan dan menganggapnya sebagai satu proses demokrasi.

Bagaimanapun, beliau mengharapkan pertembungan itu tidak akan mengeruhkan agenda perpaduan ummah antara PAS dan Umno.

“Kita lawan boleh lawan, tak ada masalah, takdirnya Umno boleh lawan PAS, PAS boleh lawan Umno disebabkan ketetapan hari ini maka kita lawan. Tapi jangan keruhkan agenda MN kerana MN adalah perintah tuhan,” katanya.

Terdahulu Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi berkata partinya bersama Barisan Nasional memutuskan bergerak solo pada PRU15 selepas PAS membuat ketetapan kekal dengan PN.

Beliau berkata, pihaknya sudah menjangkakan keputusan yang akan dibuat oleh PAS itu.

“Hakikatnya, Umno tidak pernah menutup pintu kepada sebarang usaha murni ke arah penyatuan ummah yang berteraskan nilai keikhlasan dan kejujuran,” katanya dalam kenyataan.

Mengejutkan, kata Fahmi selepas Rais Hussin masuk PKR



Fahmi Fadzil berkata penyertaan bekas pengasas bersama Bersatu ke
 dalam PKR jelas mempelihatkan agenda reformasi parti itu diterima.

PETALING JAYA: Penyertaan bekas pengasas bersama Bersatu Rais Hussin ke dalam PKR agak mengejutkan, kata Fahmi Fadzil.

Ketua penerangan PKR yang juga Ahli Parlimen Lembah Pantai bagaimanapun merasakan tindakan Rais menyertai parti itu adalah usahanya bagi mengislahkan perjuangannya selepas kecewa dengan Bersatu.

“Keterbukaan beliau untuk meninggalkan parti yang beliau sendiri bangunkan kerana baginya parti itu telah hilang arah dan jauh menyimpang daripada perjuangan asal,” katanya ketika dihubungi FMT.

Terdahulu, Rais mengumumkan menyertai PKR seminggu selepas keluar Bersatu.

Minggu lalu, Rais yang juga bekas pengerusi biro strategi dan dasar Bersatu mengumumkan pengundurannya daripada parti itu.

Beliau tidak lagi aktif dalam aktiviti parti sejak 2020 selepas menjalani prosedur jantung dan banyak menumpukan kepada pembangunan EMIR Research sebagai badan pemikir bebas yang menumpukan kepada cadangan dasar strategik.

Fahmi berkata, beliau melihat keputusan Rais menyertai PKR sebagai perkara yang positif serta membuktikan bekas orang kuat Bersatu itu menerima agenda reformasi didukung PKR.

“Ia adalah langkah yang baik untuk menunjukkan beliau mengakui bahawa perjuangan keadilan ini ada makna, erti dan nilai serta beliau bersedia untuk mengislahkan diri selaras dengan perjuangan PKR,” katanya.

Dalam pada itu, Fahmi berkata tiada jaminan untuk mana-mana individu termasuk Rais yang baharu menyertai PKR dicalonkan parti pada pilihan raya umum akan datang.

Sementara itu, Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Bersatu, Faiz Na’aman ketika dihubungi berkata, pemergian Rais ke PKR bukan sesuatu merugikan parti, namun tetap menghormati keputusan dibuat bekas pemimpin Bersatu itu.

Najib tak layak tanding: Peguam


 

Bekas Presiden UMNO Datuk Seri Najib Razak menjalani hukuman 12 tahun penjara setelah kekal didapati bersalah melibatkan RM42 juta dana SRC International.

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak layak bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) dan perkara itu jelas termaktub dalam Perkara 48 Perlembagaan Persekutuan.

Pengamal undang-undang, Mohamed Haniff Khatri Abdulla berkata satu-satu cara untuk Najib bertan­ding pada PRU-15 ialah mendapatkan pengampunan diraja sebelum hari penamaan calon.

Menurutnya berdasarkan Perkara 48 itu, Najib secara automatik hilang kelayakan untuk menjadi calon pilihan raya kerana bekas Perdana Menteri itu dihukum penjara lebih setahun dan didenda lebih RM2,000.

Perkara 48 (1) (e) Perlembagaan Persekutuan menyatakan “Tertakluk kepada peruntukan Perkara ini, seseorang hilang kelayakan untuk menjadi ahli mana-mana satu Majlis Parlimen jika dia telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Persekutuan (atau, sebelum Hari Malaysia, di wilayah-wilayah yang termasuk di dalam Negeri Sabah atau Sarawak atau di Singapura) dan dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada dua ribu ringgit dan dia tidak mendapat pengampunan bebas.”

“Satu-satu cara Najib boleh bertanding pada PRU-15 ialah kena dapatkan pengampunan diraja bagi membatalkan sa­bitan, kesalahan dan hukuman. Satu jam sebelum penamaan calon pun masih boleh diterima. Namun, jika tiada (pengampunan), dia tidak layak,” katanya menurut Utusan.

Terdahulu, nama Najib adalah antara lima individu yang disenaraikan UMNO Bahagian Pekan untuk bertanding pada PRU-15 akan datang.

Beliau mengulas kenyataan bekas Pengerusi SPR Tan Sri Ab Rashid Ab Rahman yang memaklumkan Najib boleh bertanding, walaupun dia sedang menjalani hukuman penjara dan pencalonan boleh dihantar menerusi wakilnya.

Haniff kecewa dengan kenya­taan Ab Rashid kerana apa yang dinyatakan itu bercanggah dengan Perlembagaan dan boleh mengelirukan mas­yarakat.

“Perkara ini perlu berlandaskan fakta kerana termaktub dalam Perlembagaan dan bukannya boleh bagi pendapat dan ulasan begitu sahaja. Sepatutnya dia (Ab Rashid) tahu perkara ini kerana dia bekas Pengerusi SPR,” katanya.

Sementara itu, pengamal undang-undang, Datuk Adnan Seman berkata Najib tidak boleh bertanding pada PRU-15 kerana telah disabitkan hukuman penjara 12 tahun dan denda RM210 juta atas kesalahan menyeleweng RM42 juta dana SRC International Sdn. Bhd.

“Sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Perkara 48 (1)(e) Perlembagaan Persekutuan seseorang itu hilang kelayakan untuk menjadi ahli Parlimen jika dia telah disabitkan atas suatu kesalahan oleh sesuatu mahkamah di Persekutuan.

“Serta dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada satu tahun atau denda tidak kurang daripada RM2,000 dan dia tidak mendapat pengampunan bebas,” katanya.

Katanya, walaupun Najib telah memfailkan suatu petisyen bagi pengampunan namun petisyen tersebut hanya menghalang kehilangan kelayakan beliau sebagai ahli Majlis Parlimen sebagaimana yg diperuntukkan di bawah Fasal (4) Perkara 48.

 

MERATIB KADAM DAP! KADAM DAP! KADAM DAP!!- BAGI JAWATAN TAK TAU BUAT KERJA- MENYONDOL PANDAI

Pemimpin² Pas tidak takut dgn azab kubur sebab mereka semua ada no sijil ahli syurga.???


 

DAH BUBAR PARLIMEN BARU NAK CAKAP MANDAT RAKYAT.PH TAK SEBARANG JAWATAN DALAM KABINET

 


AHMAD ALBAB


Dah bubar parlimen baru nak sembang pasal 'mandat rakyat' 

PH pikir kesuhsahan rakyat di musim banjir, tak ada sebab PH tak takut parlimen dibubarkan sebab PH tak ada jawatan pun dalam kabinet, BN PNkhianat tu yang takut hilang jawatan .




 

PH bentuk kerjasama pilihanraya dengan Muda. Ada yang minta aku ulas...


Pendirian aku hal Muda ni jelas. Aku tak boleh nak terima pengkhianat. Aku yakin DS Anwar, berdasar kepada komen beliau sebelum ini, juga tak berminat untuk terima Muda.


Akan tetapi DS Anwar adalah seorang demokrat tulen. Walaupun beliau Pengerusi PH, tetapi beliau akur kepada kehendak majoriti. Bukti yang dalam PH tiada 'Abang Besar'.


Rasanya dalam Keadilan, hampir 100% tolak parti proksi Mahathir ini. Malah sayap pemuda Amanah juga menolak Muda. Tapi PH bertindak berdasarkan keputusan majoriti.


Kalau ikut hati, aku sangat kecewa (tapi tak cukup duit nak fly ke London walaupun kecewa). Tapi kita kini berhadapan dengan situasi yang lebih besar. Kita perlu selamatkan negara.


Hendak tak hendak , kena terima keputusan Majlis Presiden. Tapi pendirian aku, kalau Muda mewakili parlimen aku, aku takkan keluar mengundi. Biarpun itu bermakna BN akan menang.


Rasanya itu saja pilihan yang ada. Perlu beri isyarat yang jelas bahawa akar umbi tolak Muda. Kalau kerusi yang Muda bertanding kalah dengan jumlah keluar mengundi rendah, aku yakin Majlis Presiden akan faham isyarat ahli.


Muda belum rasmi sertai PH. Hanya kerjasama pilihanraya. Masih belum terlambat untuk sedarkan Majlis Presiden yang kita tak alukan langsung untuk Muda bersama PH. Dan tak keluar mengundi di parlimen yang Muda tandingi adalah cara yang ada.


Aku lebih rela UMNO menang daripada serahkan kerusi kepada Muda. Setidaknya aku tahu UMNO tu musuh. Kita boleh lawan secara terang.


Tapi Muda penuh hipokrasi. Duri dalam daging. Gunting dalam lipatan. Talam berbelas muka. Muda adalah Trojan Horse yang dihantar Mahathir untuk musnahkan PH dari dalam serta halang DS Anwar untuk jadi PM.


Sekali lagi aku ulang pendirian aku. Kalau parlimen aku diwakili oleh Muda, aku tak keluar mengundi. Ini bukan kempen. Terpulang pada pandangan sendiri. Guane boh?


 

Raja Gelap 


Nota tambahan: untuk berikan isyarat kepada Majlis Presiden, tak keluar mengundi hanya di kawasan yang ditandingi oleh Muda. Kawasan lain, pastikan PH menang.



PAS PARTI PELACUR KATA KULI-SESIAPA BERSAMA MEREKA AKAN MENERIMA NASIB MALANG

 

 SHAMSUDIN NAWAWI




Dari pengalaman dan sejarah, siapa juga yang bersama dengan Pas akan menerima nasib malang.

Pas pernah bersama Semangat 46, akhirnya berkubur.

Pas pernah bersama DAP dan PKR, akhirnya pecah belah.

Pas pernah try dgn Umno buat Muafakat Nasional. Seronok lah sekejap. Lepas itu punah ranah.

Ini Pas nak dengan Perikatan Nasional. Dalam itu ada Bersatu, Gerakan. Jangan pulak Bersatu terkorban mayat pun tak jumpa. Gerakan itu tak perlu cakap lah. Memang dah tak boleh bergerak dah. Macam kereta jack empat² tayar sendal dengan bata, letak bawah pokok, tarik handbrake.

Pas ni sempatlah campur jadi kerajaan 17 bulan dgn Muhyiddin dan 14 bulan dgn Mail.

Dua² kerajaan Perikatan Nasional dan Keluarga Malaysia tak habis² huru hara.

Pas ini elok duduk sorang² saja. Banyakkan berkhalwat dan bermunajat.

 

MAKIN GILA MANTAN PENGERUSI SPR

 

BOB KELANANG




Belum pernah ada dalam rekod Malaysia ni... banduan dibenarkan bertanding kerusi Parlimen...

Tak pernah lagi... ni ntah apa gilanya Mantan Pengerusi SPR, Ab Rashid Ab Rahman mengatakan bahawa Najib Razak masih boleh bertanding pada PRU15...

Adoilah...

Once jadi BANDUAN... hilanglah semua kelayakan sebagai warganegara bebas... itu basic principle... takkan itu pun tak tahu...

 

RAKYAT PILIH DS ANWAR IBRAHIM! KENYATAAN RAFIZI RAMLI!


ADAKAH SEMUA INI BAKAL MENJADI KENYATAAN SEMUANYA TERGANTUNG DENGAN ANDA SEMUA ADAKAH MAHU MENYOKONG PENYAKAU, PENUNGGANG AGAMA ATAU PENGKHIANAT NEGARA!!

Dimana Anwar Ibrahim Akan Bertanding? Mengapa PH Sukar Menang Di Putrajaya?

Sidang Media KEADILAN

LIVE: Anwar Ibrahim umum bekas pemimpin Bersatu, Rais Hussin sertai PKR

2022 CALON PKR DIMUKTAMAD SEBELUM SPR BERSIDANG 20 OKTOBER 2022

 Dari Rafizi Ramli

12 Oktober 2022


CALON PKR DIMUKTAMAD SEBELUM SPR BERSIDANG 20 OKTOBER 2022

 

Parti Keadilan Rakyat telah menetapkan garis masa ke arah memuktamadkan calon-calon untuk Pilihanraya Umum ke-15 (PRU15) menjelang mesyuarat Suruhanjaya Pilihanraya untuk menetapkan tarikh penamaan calon dan hari mengundi.


Oleh itu, calon-calon KEADILAN akan dimuktamadkan selewat-lewatnya 19 Oktober 2022.


Sentimen pengundi sejak dua tahun lalu menunjukkan keputusan pengundi bukan lagi dipengaruhi oleh parti yang bertanding semata-mata. Kaji selidik menunjukkan secara konsisten bahawa faktor kewibawaan calon menyumbang 50% dari keputusan pengundi.


Oleh itu, mengambil kira sentimen pengundi yang menuntut mutu calon-calon yang lebih baik dari parti-parti yang bertanding, KEADILAN memperkenalkan proses saringan dan penilaian calon yang lebih telus, seragam, objektif dan demokratik.


Tatacara saringan dan penilaian calon yang digunakan dihuraikan secara terperinci di dalam Pekeliling JPRP Bil 2/2022 yang dilampirkan bersama.


Prinsip-prinsip yang diguna pakai untuk memastikan proses saringan dan pemilihan calon kali ini dapat melonjakkan kewibawaan calon-calon yang diketengahkan (seperti yang dihuraikan di dalam Pekeliling) adalah seperti berikut:


1.     Proses saringan dan penilaian adalah lebih telus supaya pengundi, anggota parti dan bakal calon tahu kriteria dan proses pemilihan

 

2.     Pemilihan calon adalah lebih demokratik dengan melibatkan semua peringkat dalam dan luar parti untuk memastikan pandangan seberapa banyak pihak (pengundi, pimpinan akar umbi dan pimpinan pusat) diambil kira

 

3.     Senarai pendek calon ditentukan bersama oleh satu Jawatankuasa Calon yang dipengerusikan oleh Timbalan Presiden dan Naib-naib Presiden

 

4.     Kriteria penilaian calon adalah lebih adil dan terbuka seperti di bawah:

 

5.     Senarai pendek calon-calon yang dikemukakan kepada Presiden KEADILAN, Dato’ Seri Anwar Ibrahim untuk dimuktamadkan telah melalui proses saringan dan penilaian yang rapi

 


KEADILAN mengucapkan terima kasih kepada ribuan rakyat Malaysia yang tampil menyatakan minat untuk menjadi calon. Jumlah pendaftaran di laman www.calonkeadilan.org setakat jam 10 pagi ini adalah 1,673 calon.


Sekretariat Calon kini sedang menapis dan memberi pemarkahan awal supaya semua calon-calon berpotensi mula dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Calon pada malam ini.


Saya berpendapat tumpuan rakyat untuk membezakan parti-parti yang bertanding dalam PRU15 adalah kepada kewibawaan, kepelbagaian, kemahiran profesional dan kesesuaian calon-calon yang diketengahkan.


Ini menjadi salah satu niche yang akan diberi tumpuan oleh KEADILAN untuk membezakan kami dari parti-parti dari BN dan PN.


KERJASAMA P/RAYA PH DENGAN MUDA SUATU STRATEGI YANG BAIK

 

PH dan Muda akhirnya setuju menjalinkan kerjasama politik dalam menghadapi PRU15 akan datang ini.

Bagaimanapun, kerjasama itu hanya dalam bentuk pakatan pilihanraya saja dan bukan Muda menjadi ahli komponen PH.

Menurut Anwar Ibrahim yang merupakan Pengerusi PH, ini kerana untuk menjadi parti komponen dalam gabungan itu, ia perlu mendapat kelulusan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

“Dengan itu, keputusannya kita boleh teruskan kerjasama dengan Muda.

“Setakat ini hanya electoral pact (pakatan pilihan raya) saja sebab kalau nak menjadi ahli rasmi (gabungan) kena mendapat kelulusan ROS.

“Saya tak fikir ROS akan luluskan apa-apa dalam keadaan sekarang,” ujar beliau.

Sehubungan itu, kata Anwar, PH dan Muda perlu menghalusi beberapa butiran dalam kerjasama mereka seperti rundingan kerusi dan logo.

Sesungguhnya keputusan PH itu adalah sesuatu yang baik dan bersesuaian dalam usaha memenangi PRU15 akan datang.

Dengan bekerjasama dengan Muda, PH bukan saja menambah kekuatannya, malah menunjukkan sikap keterbukaannya terhadap parti yang diterajui golongan muda profesional itu untuk sama-sama membina masa depan negara.

Berbanding menolak bekerjasama dengan Muda yang bererti mengenepikan golongan muda, ia akan lebih menunjukkan PH sebagai gabungan yang tertutup dan tidak terbuka.

Maka, adalah diyakini, dengan menjalinkan kerjasama dengan Muda itu, lebih ramai pengundi muda, terutama pengundi 18 tahun akan lebih berminat untuk menyokong PH.

Begitu pun, Muda mesti melipatgandakan lagi usaha dan kerjanya ke arah itu bagi menunjukkan impak yang berkesan dalam kerjasama yang dijalinkan itu.

Jika itu dapat digerakkan bersama-sama dengan sayap pemuda dalam PKR, DAP dan Amanah, tidak diragui lagi bahawa gelombang sokongan muda akan lebih memihak kepada PH pada PRU kali ini.

Yang penting untuk dicapai dalam mana-mana PRU, terutama PRU15 akan datang ini ialah kemenangan.

Untuk menang dalam pertandingan, PH perlu meramaikan kawan dan mengurangkan musuh, asalkan mereka sedia menerima konsep perjuangan PH dan tidak menuntut yang bukan-bukan.

Soal remeh temeh atau syak wasangka kepada Muda harus diketepikan dahulu kerana yang penting ialah mencari kemenangan.

Menerima Muda sebagai rakan kerjasama adalah memenuhi keperluan itu dan akan menjadikan PH lebih berwibawa di mata rakyat untuk menerajui negara ini. – ShahbudinHusin 13/10/2022.



KERAJAAN BN DAN PN GAGAL MENJAGA KEPENTINGAN PEKERJA LADANG

 



KEADILAN dan Pakatah Harapan akan terus konsisten membela nasib dan hak masyarakat pekerja ladang di Negara ini. Kekuatan KEADILAN adalah memperjuangkan hak setiap masyarakat tanpa mengira latar belakang di Negara ini. Perkara ini menjadi tunjang kepada KEADILAN untuk terus mendapat sokongan dan kepercayaan rakyat.

Perbadanan Produktiviti Malaysia (MPC) telah merekodkan risiko negara kehilangan hasil sehingga RM21 bilion pada 2021 dan ia dijangka meningkat kepada RM28 bilion pada tahun ini sekiranya masalah kekurangan pekerja ladang tidak diatasi segera. Ini adalah isu pokok yang gagal ditangani oleh Kerajaan BN dan PN selama mereka memerintah.

Kerajaan BN dan PN sepatutnya mengambil inisiatif memperkasakan pekerja tempatan dengan menyediakan latihan berterusan bagi memastikan rantaian pekerja ladang tidak terputus. Apa yang kita lihat adalah Kerajaan hanya memberi fokus untuk membawa masuk pekerja asing ke sektor perladangan. Hal ini menyebabkan pekerjaan di sektor perladangan dimonopoli warga asing.

Kerajaan BN dan PN gagal melatih penduduk tempatan yang kurang berpengalaman atau berkemahiran bagi mengisi kesemua jawatan di sektor perladangan. Tidak ada rekod menunjukkan Kerajaan berusaha membangunkan tenaga kerja tempatan sebagai modal sumber manusia yang berkemahiran, berpengalaman, dan berpengetahuan.

Kebajikan pekerja ladang terus dipandang enteng oleh Kerajaan. Keadaan sekolah yang serba daif telah menyebabkan potensi anak-anak pekerja ladang ini tidak berkembang dengan baik. Selama 60 tahun Kerajaan BN memerintah, isu pemilikan tanah rumah ibadat di ladang-ladang masih gagal diselesaikan. Kegagalan Kerajaan hari ini menjaga kepentingan pekerja dan bekas pekerja ladang semakin jelas apabila kebajikan mereka termasuklah mendapatkan rumah sebagai tempat berlindung juga gagal diselesaikan.

Kehidupan keluarga pekerja ladang tidak akan berkembang dengan baik apabila infrastuktur asas seperti sekolah, rumah dan rumah ibadat tidak terjamin. KEADILAN dan Pakatan Harapan pimpinan Dato Seri Anwar Ibrahim sentiasa konsisten memperjuangkan setiap hak rakyat Malaysia termasuk pekerja-pekerja ladang. Walaupun terdapat beberapa perkara berbangkit yang masih belum diselesaikan sepenuhnya, tekad dan iltizam setiap pimpinan Pakatan Harapan akan memastikan setiap masalah berbangkit akan dapat diselesaikan dengan harmoni.

KEADILAN UNTUK SEMUA

Sekian.

Dikeluarkan 12 Oktober 2022

Y.B DR. GUNARAJ GEORGE

Pengerusi Biro Pekerja Ladang KEADILAN

Ketua Cabang KEADILAN Kota Raja

Pegawai Khas Perhubungan Masyarakat

Y.A.B Dato’ Menteri Besar Selangor,

Ahli Dewan Negeri Selangor N48. Sentosa

 

LEBAI BODO MACAM LEMBU . INGAT SEMUA RAKYAT BODO MACAM DIA

 

Lagi ngeri 31 bulan lebai PAS makan gaji buta, Walaun terpaksa tanggung kos sar hidup

 yang tinggi, Judi naik 22 kali..Lebai ni dia pikir semua rakyat Malaysia ni bodoh

 macam walaun ke?







 

MALAYSIA TERKENAL SEBAGAI NEGARA PERASUAH. NAK BERNIAGA DI MALAYSIA MESTI MERASUAH- MEMALUKAN


 

DUTA PALESTINE JUMPA ANWAR


 

Pencipta lagu Suci Dalam Debu meninggal dunia


KUALA TERENGGANU: Komposer, Wan Zul atau nama sebenar Che Wan Zulkifli Che Wan Abdul Ghani, 61, meninggal dunia di Hospital Kemaman, awal pagi tadi.

Berita pemergian pencipta lagu 'evergreen', Suci Dalam Debu nyanyian kumpulan Iklim itu disahkan oleh adiknya, Che Wan Zuhaini, 58, melalui aplikasi WhatsApp.

"Saya menerima berita sedih itu daripada anak arwah jam 2.30 pagi tadi, namun saya tidak pasti waktu tepat arwah meninggal dunia.

"Saya berada di Kuantan dan akan pulang ke Kemaman," katanya.

Beliau memaklumkan, jenazah Allahyarham akan dibawa pulang ke kediaman keluarganya di Kijal, Kemaman, dan dijangka dikebumikan sebelum tengah hari ini.

Difahamkan, arwah dimasukkan ke Hospital Kemaman sejak 2 Oktober lalu akibat kencing manis dan jangkitan kuman pada paru-paru, dengan menerima rawatan di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Allahyarham meninggalkan seorang balu dikenali sebagai Tengku Siti Famah, dan dua anak, Che Wan Norsyikin dan Che Wan Noradli.

Arwah merupakan antara individu bertanggungjawab menaikkan nama kumpulan Iklim di persada seni tanah air menerusi album pertama, Satu Kesan Abadi.

Selain Suci Dalam Debu, beberapa lagu dendangan Iklim hasil ciptaan Allahyarham terus diminati hingga kini, termasuk Aduhai! Seribu Kali Sayang, Kerana Takdir dan Biografi Cinta Luka.

Lagu popular lain ciptaan arwah ialah Hanya Satu Persinggahan nyanyian kumpulan Ekamatra, Antara Sutra Dan Bulan (Damasutra), Itulah Cintaku (Ilusi), Dibadai Asmara (Sera), Khazanah Dari Malaya (Ayati Tasrip) dan banyak lagi.

Sepanjang tempoh kerjayanya, Allahyarham juga pernah bertugas dengan syarikat rakaman Ambang Klasik Sdn Bhd.

Bedah SCRIPT: Politik Berkebajikan, Martabatkan Rakyat


 Oleh: Mohd. Fauzi Fadzil


ULASAN: Membaca hasil penulisan Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) yang terbaru iaitu SCRIPT: For Better Malaysia menggambarkan isi hati beliau terhadap pembinaan semula pentadbiran Malaysia yang telah kehilangan kepercayaan daripada majoriti rakyat. Buku tersebut masih mendukung cita-cita DSAI untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara makmur yang memimpin pembentukan tamadun di rantau Asia seperti yang dinukilkan di dalam buku The Asian Renaissance.


Namun DSAI lebih bersikap realistik di dalam penulisan SCRIPT apabila membicarakan pengukuhan dokongan rakyat terhadap perlaksanaan polisi pemerintah sebelum berbicara berkenaan isu yang lebih besar seperti pembinaan tamadun.


Saling kepercayaan pemerintah - rakyat


Usaha untuk mendapatkan kembali dokongan rakyat terhadap golongan pentadbir bermula dengan fokus terhadap pengukuhan lapan sektor utama negara berdasarkan enam pemandu penting iaitu sustainability, care & compassion, respect, innovation, prosperity dan trust (SCRIPT).


DSAI tidak berbicara berkenaan pembinaan semula pentadbiran Malaysia melalui usaha menjadikan Malaysia sebagai negara berpendapatan tinggi seperti yang dilaungkan di dalam dasar Najibnomics, DSAI bermula dengan berbicara berkenaan pembinaan hubungan antara pemerintah dan rakyat dengan mewujudkan perasaan saling menghormati dan meletakkan kepercayaan antara satu dengan yang lain.

Fauzi Fadzil

Ini merupakan permulaan yang baik untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap sistem pemerintahan negara yang telah dicalarkan oleh Langkah Sheraton sehingga mewujudkan kerajaan yang rapuh selepas tahun 2020. Perancangan dasar yang dilakukan oleh pemerintah tanpa dokongan dan kepercayaan rakyat akan menjadi sia-sia, penglibatan rakyat untuk menjayakan sesebuah perancangan pemerintah akan memastikan kelancaran dan pejimatan yang maksima dapat dicapai.


Kesejahteraan masyarakat


DSAI seterusnya mengimpikan dasar-dasar pentadbiran Malaysia yang merangkum kesemua kelompok masyarakat dengan memanfaatkan perkembangan inovasi terkini untuk memajukan negara tercinta ini.


Ketika berbicara berkenaan keutamaan dasar untuk membentuk sebuah Malaysia yang lebih baik pada masa hadapan (selepas usaha mendapatkan dokongan rakyat dapat dijayakan), sekali lagi DSAI menekan isu kesejahteraan kelompok-kelompok masyarakat di Malaysia (B40, FELDA, belia, luar bandar, NGO).


Dasar yang beliau fokuskan memberi perhatian terhadap penghapusan bebanan kewangan yang membelenggu masyarakat Malaysia, seterusnya apabila ‘perut’ rakyat telah disejahterakan maka DSAI membawa perhatian terhadap penghapusan undang-undang yang menekan hak kebebasan rakyat. Usaha tersebut selari dengan laungan retorik yang beliau bawa selama bertahun-tahun iaitu untuk mereformasikan sistem pentadbiran dan undang-undang negara.


Rakyat bangunkan negara


SCRIPT secara keseluruhannya cuba untuk membawa wacana baru pasca pendemik Covid-19 di mana golongan pemerintah berbicara berkenaan isu kuasa sehingga melupakan berkenaan isu dokongan dan kepercayaan rakyat.


SCRIPT berbicara berkenaan penglibatan rakyat dalam membangunkan Malaysia dan tidak hanya meletakkan kepercayaan kepada politikus untuk menentukan arahtuju negara tercinta ini.


Matlamat yang boleh dipersetujui bersama oleh golongan pemerintah dan rakyat digariskan di dalam SCRIPT, kemudian penekanan penglibatan seluruh masyarakat diutamakan untuk mencapat matlamat tersebut.


__________________________________________________________________________________

Penulis merupakan Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN Cabang Pandan

(function() { var d = document, w = window; w

MUJURLAH MASIH ADA RAFIZI….

  Di ketika ramai memilih untuk menyetujui dan mengampu Anwar Ibrahim dalam isu perlantikan anaknya, Nurul Izzah atau setidak-tidaknya hanya...