MALAYSIA SOKONG LANGKAH AFRIKA SELATAN



 Dunia telah menyaksikan 100 hari pembantaian tanpa henti rejim biadab Israel ke atas warga Palestin sejak 7 Oktober tahun lalu.


Ini adalah kesinambungan daripada lebih tujuh dekad kezaliman yang telah pun diterjemahkan secara jelas melalui pendirian serta kebijakan rejim Israel terhadap rakyat Palestin. Kenyataan serta pandangan perkauman sisi kanan yang dihambur para pemimpin Zionis ke atas rakyat Palestin tambah menjelas sikap melampau Zionis Israel.  


Sebagai rakyat, meski dinafikan segala hak dan asas kehidupan serta sentiasa dipaksa untuk hidup dalam ketakutan, namun rakyat Palestin tetap terus keras mempertahan tanah air dan maruah bangsa.


Setakat hari ini sejak 7 Oktober yang lalu, Israel telah membunuh seramai 24,100 rakyat yang tidak berdosa, dan Israel terus dipencilkan warga serta komuniti antarabangsa.


Tindakan berani Afrika Selatan dalam melonjak persoalan ini ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICJ) semestinya didukung oleh seluruh dunia dan warga yang waras. Negara-negara Barat seolah ingin terus bermuka-muka dan mengambil pendirian selamat ketimbang mengheret Israel ke muka dan neraca pengadilan yang sewajarnya. Mantra ‘hak asasi manusia’ yang sering dihala ke negara-negara yang tidak sebulu dengan mereka kini tidak lagi kedengaran.


Gelombang penentangan terhadap Israel yang kita saksikan hari ini adalah yang terbesar sejak demonstrasi raksasa menentang Perang Vietnam dan pencerobohan ke atas Iraq dan Afghanistan dahulu.


Malangnya, gelombang penentangan ini belum menjentik nurani pemimpin di negara-negara Barat untuk mengambil pendirian yang menyemangati apa yang mereka paksakan ke atas negara lain selama ini. Israel mesti dibicarakan dan kekejaman mereka mesti didobrak dengan pelbagai cara yang ada. 


Malaysia mengulangi pendiriannya untuk mendukung langkah Afrika Selatan di ICJ bersama negara-negara sahabat yang lain menegak keadilan dan membenam kezaliman.


"We know too well that our freedom is incomplete without the freedom of the Palestinians." (Nelson Mandela)

 

ANWAR IBRAHIM



KENA PAGAR KELILING

 




Che Ibrahim


Maaf ambo nak tanya...


Orang memilih untuk bunuh diri ni adakah kerana ada tempat yang sesuai untuk mereka bunuh diri??


Maknanya jika Jambatan Tendong dan jambatan jambatan lain dibina penghadang, maka orang pun tak jadi bunuh diri.... Gitu ke???


p/s Selepas buat penghadang di jambatan, kena pagar sepanjang tebing sungai pula



TAK BOLEH ULAS SEBAB TAK BERANI BALIK MALAYSIA





 Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail menegaskan bahawa Raja Petra  tidak berani berdepan undang-undang di negara ini sehingga memilih tinggal di negara asing. Perkara itu membuktikan bahawa Raja Petra tidak mempunyai kredibiliti untuk bersuara perihal negara.

SANUSI DISARAN SAMAN SPRM

 ๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—”๐—ž๐—”๐—ก


1) Dulu walaun & untit ikut yg ๐—š๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ฝ ๐—•๐—ฒ๐˜€๐—ฎ๐—พ ๐—Ÿ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—พ tu syok dok kutuk PMX kunun bukak mulut ja muhong, La ni...Allah pulang balik, ๐—ฅ๐—ฎ๐—ธ๐˜†๐—ฎ๐˜ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ต ๐—ป๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ธ ๐˜€๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ธ๐—ฎ๐—ธ๐—ถ ๐—บ๐˜‚๐—ต๐—ผ๐—ป๐—ด? Sat ja klau Allah nak pulangkan balik ratiban dok kutuk PMX kunun dia muhong walhal dia tak mcm tu. Ia hanya tuduhan dan persepsi jahat yg diulang2. ๐—ž๐—˜๐—ฃ๐—”๐—Ÿ๐—” ๐—•๐—”๐—ฃ๐—”๐—ž ๐—›๐—”๐—ก๐—š...!! Puji style NuC sket.


2) Dulu kemain walaun & untit PNjahat dok ejek PMX kununnya sket2 nak saman, sket2 nak saman. La ni sapa yg sket2 nak saman netizen? Nak saman sana sini kunun fitnah? ๐—ž๐—ข๐—ฌ๐—”๐—ž ๐—ฅ๐—”๐—•๐—”๐—ž ๐—ธ๐—ฒ? ๐—ž๐—˜๐—Ÿ๐—จ๐—ฃ๐—ข๐—ค. ๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—”๐—ž๐—”๐—ก ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—ธ.


3) Tak henti2, ๐—ฆ๐—˜๐—ง๐—œ๐—”๐—ฃ ๐—›๐—”๐—ฅ๐—œ ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ถ, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ฃ๐—ก๐˜๐—ฎ๐—ธ๐˜€๐˜‚๐—ฏ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— caci cerca, maki hamun, hina, ejek dan fitnah liwat ke atas ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐˜๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ฎ๐˜‚ ๐—ฆ๐—”๐—•๐—”๐—ฅ. Akhirnya satu demi satu terbongkar. Puak ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— juga yg ketar. Skrg #KekalTenang KUNUN?? #SOSMA sdg "mengintai". ๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—”๐—ž๐—”๐—ก.


4) Apapun...kecoh mcm mana pun "STUNT" yg dia cuba buat, ๐—๐—”๐—ก๐—š๐—”๐—ก ๐—Ÿ๐—จ๐—ฃ๐—” ๐Ÿญ๐Ÿด/๐Ÿฌ๐Ÿญ/๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฐ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฎ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—ฐ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฎ ๐Ÿญ๐Ÿฎ ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜€ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐˜‚๐—ฑ๐˜‚๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ต๐—ถ๐—ป๐—ฎ ๐—ž๐—ฒ๐˜€๐˜‚๐—น๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ผ๐—ฟ. Doakan Allah bagi ๐—ฏ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—ป ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—•๐—”๐—œ๐—ž yg Allah shj yg Maha Mengetahui. ๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—”๐—ž๐—”๐—ก.


5) 200 kes disiasat SPRM. Salah satu kununnya tuduhan luar biasa, bakal saman mereka yg kaitkan dia? ๐—ง๐—ฎ๐—ธ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐—ฃ๐—ฅ๐—  ๐˜€๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—น๐—ถ ๐—ธ๐—ฒ? Silalah saman SPRM yg hanya melakukan siasatan atas laporan pihak tertentu. Kta nak jugak tengok hasilnya. Tapi takkan le satu kes tu shj bukan?


6) Saya percaya semua kejahatan yg puak ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— tu buat terhadap PMX akan mendapat pembalasan setimpal yg Allah shj lebih mengetahui bila akan tiba masanya. Biasanya kita anggap ๐—ž๐—œ๐—™๐—”๐—ฅ๐—”๐—›. 


7) Kunun Parti Islam, tapi perangai huduh, PNunggang Agama, tarak akhlak, sungguh memalukan dan ๐˜€๐—ฎ๐˜๐˜‚ ๐—ฃ๐—˜๐—ก๐—š๐—›๐—œ๐—ก๐—”๐—”๐—ก ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ ๐—œ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—บ. Berkali2 ditegur mereka tak peduli. Walaun & untit lsg tak fikir mereka sdg memalukan Muslim dan Islam itu sendiri di mata bukan Islam yg memerhati. Apa lah yg lebai bg puak PNjahat tu makan? Lipas ke semut? Jahat luar "tabi'e" kata NuC.


8.) Sbbtu saya kata ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—œ๐˜€๐—น๐—ฎ๐—บ ๐—ฝ๐—ฎ๐˜๐˜‚๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ป๐—ฎ๐—บ๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ถ sbb ia mencemarkan tanggapan terhadap Islam atas tindakan jahat, gila dan biadap kelompok mereka. ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ถ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ช๐—”๐—๐—”๐—ฅ ๐——๐—œ๐—›๐—”๐—ฅ๐—”๐— ๐—ž๐—”๐—ก ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ ๐˜๐—ถ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐— ๐—ข๐—ฅ๐—”๐—Ÿ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐— ๐—˜๐—ก๐—ฌ๐—˜๐—ฆ๐—”๐—ง๐—ž๐—”๐—ก ๐—ฅ๐—ฎ๐—ธ๐˜†๐—ฎ๐˜.


9) Yang pasti, Allah akan beri pembalasan setimpal kepada kelompok ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— yang menghina AgamaNya. ๐—ฅ๐—”๐—ฆ๐—”๐—ž๐—”๐—ก.


InsyaAllah.


- Zus Din 

13012024



๐—œ๐—ฆ๐—จ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐——๐—”๐—ก ๐—ง๐—”๐—ž๐—™๐—œ๐—ฅ๐—œ ๐—ง๐—˜๐—Ÿ๐—”๐—› ๐— ๐—˜๐—ก๐——๐—”๐—ฃ๐—”๐—ง ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—›๐—”๐—ง๐—œ๐—”๐—ก

 ๐—œ๐—ฆ๐—จ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐——๐—”๐—ก ๐—ง๐—”๐—ž๐—™๐—œ๐—ฅ๐—œ ๐—ง๐—˜๐—Ÿ๐—”๐—› ๐— ๐—˜๐—ก๐——๐—”๐—ฃ๐—”๐—ง ๐—ฃ๐—˜๐—ฅ๐—›๐—”๐—ง๐—œ๐—”๐—ก


1) Dulu sehingga kini, ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ถ ๐—”๐— ๐—”๐—ก๐—”๐—› ๐—ก๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป ๐— ๐—˜๐—ก๐—˜๐—ก๐—ง๐—”๐—ก๐—š ๐˜‚๐—ป๐˜€๐˜‚๐—ฟ ๐—ง๐—”๐—ž๐—™๐—œ๐—ฅ๐—œ yg dibawa oleh Parti PNunggang Agama. Pimpinan parti AMANAH seperti DS Mohamad Sabu, DS Dr Mujahid Yusof dan Tn Hj Khalid Samad sehingga kini lantang bercakap tentang masalah budaya ๐—ง๐—”๐—ž๐—™๐—œ๐—ฅ๐—œ.


2) Kini ramai mula sedar ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐˜‚๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ง๐—”๐—ž๐—™๐—œ๐—ฅ๐—œ ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฟ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฎ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—. Sudah setahun saya menulis dan cuba menyedarkan masyarakat agar mengenali pemikiran ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— dan menjauhi golongan ini. Jangan sokong, jangan lagi beri undi kpd PARTI berfikrah ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— di PRU16 nanti.


3)  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— sangat perasan mereka lah terpaling alim, mereka lah satu-satunya jemaah memperjuang Islam dan org mukmin yg tidak sokong mereka adalah ๐—ž๐—”๐—™๐—œ๐—ฅ. Mereka sangat Ekstrim, ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช, melampau dan Radikal. Malah sejarah membuktikan mereka sanggup membunuh kerana politik. Hari ini, PMX pun diugut bunuh. ๐—๐—˜๐—Ÿ๐—”๐—ฆ, ๐—ถ๐˜๐˜‚ ๐—ฏ๐˜‚๐—ฑ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— yg terang-terang dibawa oleh PA$, ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช. 


4) Gerombolan ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— juga telah ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐˜‚๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ž๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฝ๐—ฑ ๐—จ๐—น๐—ถ๐—น ๐—”๐—บ๐—ฟ๐—ถ. Itu salah satu ciri  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—. Titah Ulil Amri (YDPA) supaya bersatu padu, bekerjasama pun disanggah dgn alasan Titah baginda bukan Qati'e. Tetap mereka berdegil nak menggulingkan juga kerajaan yg telah dilantik Ulil Amri dan punya majoriti. Begitulah kurang ajar dan derhakanya golongan  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—.


5) Perbuatan mengkafirkan mukmin yg lain diserlahkan oleh perbuataan ๐—–๐˜†๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ-๐—ฐ๐˜†๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐—ก๐˜๐—ฎ๐—ธ๐˜€๐˜‚๐—ฏ ๐—ฃ๐—”$ kerana lebai pun begitu. ๐—ช๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐——๐—œ๐——๐—ข๐—ž๐—ง๐—ฅ๐—œ๐—ก๐—ž๐—”๐—ก ๐—ฑ๐—ด๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ถ๐—ธ๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— yg bina ๐—ง๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ผ๐—ธ "๐—•๐—˜๐—•๐—”๐—Ÿ๐—œ๐—ฆ๐— ๐—˜". Sebab itu meskipun kita membuktikan PA$ berfikrah ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—, walaun & untit enggan menerima hakikat itu meskipun mereka tahu itu benar. ๐——๐—˜๐—ก๐—œ๐—”๐—Ÿ ๐—ฆ๐—ฌ๐—ก๐——๐—ฅ๐—ข๐— ๐—˜. 


6) Setiap hari walaun & untit akan menggelarkan dan ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ด๐—ถ๐—น ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ผ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ด-๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐˜†๐—ผ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ด ๐—ฃ๐—›-๐—•๐—ก ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ด๐—ฎ๐—ถ ๐—ž๐—”๐—™๐—œ๐—ฅ ๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐˜‚ ๐—ž๐—”๐—™๐—œ๐—ฅ๐—จ๐—ก. ๐—ฆ๐—˜๐—ง๐—œ๐—”๐—ฃ ๐—›๐—”๐—ฅ๐—œ ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฆ๐—ผ๐—ฐ๐— ๐—ฒ๐—ฑ...!! Itu lah perangai  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— tapi mereka nafi kosong KUNUNnya mereka bukan ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—. Angkara perbuatan mereka sendiri Allah telah membuat mereka terbelit dan sukar mahu keluar dari label ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— itu.


7) Lebai ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— TIDAK pernah menegur akan budaya Takfiri ini. ๐—ฆ๐—ข๐—Ÿ๐—”๐—ง ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐—ง๐—œ๐——๐—”๐—ž ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ต๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฝ๐˜‚๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ท๐—ถ ๐˜†๐—ฎ๐—ธ๐—ป๐—ถ ๐—ฑ๐—ผ๐˜€๐—ฎ ๐—ค๐—”๐—ญ๐—”๐—™ setiap hari kerana memfitnah PMX sebagai peliwat dan mengejek-ngejek penyokong PH-BN tentang liwat. Itulah Golongan ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— yg bangga kununnya mereka terpaling alim tapi mereka melakukan perbuatan keji menyebabkan ciri-ciri ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— melekap pada gerombolan mereka dgn pemikiran ๐—ฆ๐—˜๐—ฆ๐—”๐—ง.


8.) Sabda Rasulullah SAW :


ู…َู†ْ ู„َู…ْ ุชَู†ْู‡َู‡ُ ุตَู„َุงุชُู‡ُ ุนَู†ِ ุงู„ูَุญْุดَุงุกِ ูˆَุงู„ู…ُู†ْูƒَุฑِ ู„َู…ْ ูŠَุฒْุฏَุฏْ ู…ِู†َ ุงู„ู„ู‡ِ ุฅِู„َّุง ุจُุนْุฏًุง


Maksudnya : "๐—ฆ๐—ฒ๐˜€๐—ถ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜€๐—ผ๐—น๐—ฎ๐˜๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ๐˜ ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ฐ๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ธ๐—ฒ๐—ท๐—ถ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ฟ, ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต ๐˜€๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฝ๐˜‚๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐—ฑ๐˜‚๐—ฑ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ถ๐—ป๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฎ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ต ๐—ท๐—ฎ๐˜‚๐—ต".


[HR : Al-Baihaqi, al-Muสปjam al-Kabir, ed. Hamdi bin ‘Abd al-Majid (Kaherah: Maktabah Ibn Taymiyyah, cet. 2, t.t), 11/54.]


ANDA perhatikan lebai, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ฃ๐—ก๐—ท๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐˜ ๐—ช๐—”๐—ฅ๐—š๐—”๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—” ๐—ง๐—”๐—ž ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—š๐—จ๐—ก๐—” ๐˜†๐—ด ๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ-๐—ต๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐˜‚๐—ฎ๐˜ ๐— ๐—”๐—ž๐—ฆ๐—œ๐—”๐—ง ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต dgn mencaci cerca, maki hamun, hina, ๐—ณ๐—ถ๐˜๐—ป๐—ฎ๐—ต ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐——๐—ผ๐˜€๐—ฎ ๐—ค๐—”๐—ญ๐—”๐—™ ๐˜†๐—ด ๐—ฑ๐—ถ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด-๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด. Hati mereka terlalu hitam utk menerima kebenaran dan mereka ๐—˜๐—ก๐—š๐—ž๐—”๐—ฅ ๐—ฑ๐—ด๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—น๐—น๐—ฎ๐—ต. ANDA rasa solat mereka menghalang perbuatan mungkar dan maksiat?


9) KINI, ๐— ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ž๐—ผ๐—บ๐˜‚๐—ป๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐˜€๐—ถ ๐—ฌ๐—• ๐—™๐—ฎ๐—ต๐—บ๐—ถ ๐—™๐—ฎ๐—ฑ๐˜‡๐—ถ๐—น mula nampak isu ini jadi penting, pemikiran  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— sangat bahaya. Mereka ini ๐—ฆ๐—ฌ๐—”๐——๐—œ๐——, ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช, ๐—ฅ๐—”๐——๐—œ๐—ž๐—”๐—Ÿ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐˜‚ dalam apa shj tindakan. Sebab itu Saidina Uthman RA dan Saidina Ali RA pun ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ฏ๐˜‚๐—ป๐˜‚๐—ต. PMX sudah berkali-kali menerima ugutan bunuh. Ini sikap ๐—ฆ๐—ฌ๐—”๐——๐—œ๐——, ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช, ๐—ฅ๐—”๐——๐—œ๐—ž๐—”๐—Ÿ ๐——๐—”๐—ก ๐— ๐—˜๐—Ÿ๐—”๐— ๐—ฃ๐—”๐—จ. Pimpinan Parti Amanah juga sedar bahawa  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— dan budaya TAKFIRI perlu ditentang habis-habisan.


10) Disember tahun lepas (2023) saya menulis : ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐— ๐—˜๐— ๐—š ๐—ฅ๐—”๐——๐—œ๐—ž๐—”๐—Ÿ ๐——๐—”๐—ก ๐— ๐—˜๐—ฆ๐—ง๐—œ ๐——๐—œ๐—ง๐—˜๐—ก๐—ง๐—”๐—ก๐—š

Link : https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=329215233306410&id=100086538073514&mibextid=Nif5oz

Sebenarnya sebelum MenKom mengiktiraf wujud masalah ๐—š๐—›๐—จ๐—Ÿ๐—จ๐—ช, ๐—ฅ๐—”๐——๐—œ๐—ž๐—”๐—Ÿ dan  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ini, Menteri Agama Dato' Setia Dr. Naim telah lebih dulu "up status" berbunDato' Setia Dr. Naim๐—ท๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐— ๐—ž๐—œ ๐—บ๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐˜‚ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—บ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฎ๐—ฝ๐—ถ ๐—ฅ๐—”๐——๐—œ๐—ž๐—”๐—Ÿ". Meskipun beliau kurang setuju memanggil mana-mana pihak sebagai  ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—, ๐—ฃ๐—”$ ๐—ธ๐—ถ๐—ป๐—ถ ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—จ๐—ž๐—ง๐—œ๐—ž๐—”๐—ก mereka berfikrah ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—. 


11) Rakyat mesti diberikan didikan utk menjauhi Parti Ajaran SESAT itu. PNtaksub-PNtaksub PA$ terus melakukan perbuatan-perbuatan puak ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— sehinggakan Lebai dan PNyokong PA$ sudah terbelit, sukar dan GAGAL utk menafikan mereka adalah gerombolan ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—.


12) Kini isu ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— telah dapat perhatian Kerajaan Perpaduan MADANI dan para pendakwah, kita jangan berhenti membicarakan soal puak PA$ yg jelas kelihatan ciri-ciri ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐—. Biar Rakyat kenal. Isu Tebuk Atap selesai, bab ekonomi mereka GAGAL sebab tu mereka ๐—ง๐—”๐—ž ๐—”๐——๐—” ๐—บ๐—ผ๐—ฑ๐—ฎ๐—น. Menjelang 2027 semakin ramai pengundi akan menjauhi mereka.


InsyaAllah.


- Zus Din 

15012024

#SOSMApas 

#PAS_KHAWARIJ

#PASick



BILA TARIKH SEBENAR PMX AKAN "TERSEMBAN"?


Che Ibrahim


Ambo sebenarnya tak minat nak ulas isu ini sebab bagi ambo isu ini dimainkan kerana 3 punca/sebab jah;


1. Mainan cybertroper samada untuk menghilang puas atau berbayar.

2. Sengaja dimainkan untuk menaikkan angin dan semangat penyokong taksub.

3. Wujudnya segelintir pemimpin yang takdang puas menikmati kuasa dan jawatan.


Kerajaan yang ada hari ini hanya boleh digulingkan melalui 2 cara:


1. Undi tidak percaya ahli ahli Parlimen kepada PMX di Parlimen (SD dll hanya laluan kpd undi tidak percaya di Parlimen)

2. Pengisytiharan secara enbloc parti parti dalam Kerajaan Perpaduan seperti BN atau PH keluar dari gabungan atau berlaku perpecahan dalam PH seperti Dap keluar dari gabungan.



Bukan Anwar Ibrahim untuk rakyat, tetapi Artificial Intelligence untuk rakyat.









Rafizi Ramli


 Bukan Anwar Ibrahim untuk rakyat, tetapi Artificial Intelligence untuk rakyat.


Terima kasih YAB Dato’ Seri Anwar Ibrahim kerana memberi keutamaan untuk meluncurkan program AI Untuk Rakyat yang dibangunkan bersama Kementerian Ekonomi (melalui agensi MyDigital) dan Intel.


Bidang digital & tech adalah satu daripada 5 industri high growth, high value (HGHV) yang menjadi teras penstrukturan ekonomi negara. Kementerian Ekonomi bekerjasama dengan kementerian dan agensi lain, serta industri, untuk membangunkan pelan dan program khusus dalam bidang ini.


Satu pelan tindakan yang menggariskan pendekatan bersepadu negara dalam bidang digital & tech akan diluncurkan dalam bulan Mac 2024. Pelan yang dinamakan KL20 ini bertujuan membina Kuala Lumpur sebagai salah satu dari 20 ekosistem digital & tech terbaik di dunia menjelang 2030.


Ada tiga komponen utama untuk mencapai hasrat itu:


1) Dasar dan hala tuju kerajaan untuk membina ekosistem – pelan KL20 yang akan diluncurkan melengkapi dasar-dasar sedia ada untuk merancakkan industri digital & tech dan menjadikan Malaysia/Kuala Lumpur tumpuan pelaburan digital & tech di rantau ini.


2) Tatakelola dan keterbukaan data – selain dari inisiatif yang telah dimulakan seperti OpenDOSM, PADU dan govtech, kerajaan akan memperkukuhkan aspek perundangan melibatkan perkongsian dan perlindungan data selari dengan usaha mempercepatkan keterbukaan dan perkongsian data.


3) Ketersediaan bakat digital – program-program pemahiran digital di pelbagai peringkat akan terus dibangunkan. Kementerian Ekonomi telah membangunkan program Executive Digital Leadership (bagi peringkat kepimpinan organisasi awam dan swasta), program Skill at Scale untuk melahirkan professional dalam bidang digital & tech akan diluncurkan tahun ini dan program AI Untuk Rakyat.


AI Untuk Rakyat bertujuan membawa kefahaman dan pengetahuan asas dan sederhana mengenai AI kepada semua lapisan masyarakat. 


Platform AI Untuk Rakyat di www.ai.gov.my membolehkan sesiapa sahaja melalui sesi pembelajaran kendiri selama 4 jam untuk memahami asas dalam bidang AI. Sasarannya ialah 1 juta rakyat Malaysia telah melalui proses ini dalam tahun 2024, yang akan meningkatkan minat dan keterbukaan rakyat Malaysia (terutama generasi muda) dalam AI.


Saya berterima kasih kepada YAB Perdana Menteri yang telah memberi arahan on the spot supaya program ini dilaksanakan segera di sekolah-sekolah dan universiti-universiti. PM juga memaklumkan anggota Jemaah Menteri juga diwajibkan melalui proses ini, agar masyarakat kita mendepani usaha menjadi celik AI di rantau ini.


Saya jemput semua rakyat Malaysia mendaftar dan memulakan sesi kendiri 4 jam ini di www.ai.gov.my


Ini lebih bermanfaat dari meratib kerajaan akan tumbang seperti menunggu bulan jatuh ke riba.



SANUSI UGUT LAGI RAKYAT MARHAEN

 

Faisal Rahman




Hatttt lama pun tak habis saman lagi, hang sembangggg apa Nusi woi๐Ÿ˜๐Ÿ˜


Nih aku tempek status lama aku bertarikh 11.10.2023:


๐Ÿ“ธ Look at this post on Facebook https://www.facebook.com/share/5QQrQ7UbnVtHBPNQ/?mibextid=WC7FNe


So untuk netizen semua jangan takut untuk terus kritik & komen๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช



OPERASI KHAS PEMANDU WARGA ASING (PeWA) BERSAMA JABATAN SIASATAN PENGUATKUASAAN TRAFIK NEGERI TERENGGANU (JSPT) DAN JABATAN IMIGRESEN NEGERI





Kuala Terengganu, 13 Januari 2024- Hasil kolaborasi Jabatan Pengangkutan Jalan Negeri Terengganu, JSPT dan Jabatan Imigresen Negeri Terengganu, Ops PeWA telah dilaksanakan di Sekitar Bandar Kuala Terengganu, dan Kuala Nerus selama dua (2) hari iaitu pada 12 dan 13 Januari 2024.


Ops yang mensasarkan penunggang dan pembonceng motosikal warga asing ini melibatkan 46 anggota JPJ Negeri Terengganu , 12 anggota JSPT dan 8  anggota Jabatan Imigresen.


Objektif Ops ini dijalankan antaranya membanteras pemandu warga asing yang memandu kenderaan di Malaysia yang tidak mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya. 


Sebanyak 66 buah motosikal dan 13 buah motokar telah disita dalam Ops ini. Notis saman turut dikeluarkan kepada pemilik berdaftar kenderaan yang membenarkan kenderaan mereka dipandu oleh warga asing yang tidak memiliki lesen memandu yang sah serta Lesen Kenderaan Motor dan lnsuran yang telah tamat tempoh. Manakala pemeriksaan pihak Jabatan Imigresen Negeri Terengganu telah menemukan 19 kes pendatang asing tanpa izin (PATI) dan dibawa ke depo imigresen.


Diingatkan kepada pemilik kenderaan berdaftar yang membenarkan warga asing memandu tanpa lesen memandu. Anda akan berhadapan kenderaan akan disita dan saman akan dikeluarkan atas nama pemilik berdaftar kerana membenarkan pemandu, memandu tanpa lesen.


Pengarah JPJ Negeri Terengganu YBrs. Tuan Zulkarnain bin Yasin meluangkan masa meninjau pelaksanaan ops yang berakhir pada 12.00 tengahari tadi.


Teruskan ikuti laman sosial rasmi JPJ TERENGGANU untuk mengikuti informasi terkini.


Sumber FB JPJ TERENGGANU




[mantap] PERASMIAN AI UNTUK RAKYAT! YB RAFIZI SEPENTAS DS AWNAR PMX!




Majlis Peluncuran Ai Untuk Rakyat, 16 Januari 2024 | Selasa | Pusat Kebudayaan Dan Kesenian Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Universiti Putra Malaysia. Disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim bersama Menteri Ekonomi. Sumber Video FB YB Rafizi Ramli



AI Untuk Rakyat program percuma tingkat kesedaran digital - Rafizi



Oleh: Helmi Mohd Foad



Kerajaan menyasarkan seramai satu juta peserta terlibat dalam program Kecerdasan Buatan (AI) Untuk Rakyat dalam tempoh tiga tahun akan datang, kata Menteri Ekonomi.



Rafizi Ramli berkata program promosi selain melalui media sosial, ia juga dijalankan melalui agensi kerajaan seperti Rakan Muda Kementerian Belia dan Sukan, rangkaian Pusat Ekonomi Digital (PEDI) Kementerian Komunikasi serta Pusat Sains Negara Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi.



"Selari dengan a ‘whole-nation approach’ di bawah kerangka MADANI, saya juga mengalu-alukan penglibatan sektor swasta untuk sama-sama menjayakan program ini.



"Saya sarankan kepada semua rakyat Malaysia untuk mengambil peluang yang diberikan secara percuma ini untuk meningkat pengetahuan serta pemahaman tentang teknologi AI ini agar kita boleh bersama-sama membina masyarakat yang celik teknologi demi mencapai aspirasi menjadi negara berteraskan ekonomi digital menjelang 2030," katanya ketika berucap pada Majlis Perasmian AI Untuk Rakyat di Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang hari ini.



Perasmian itu disempurnakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Hadir sama Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam Datuk Seri Wan Ahmad Dahlan Abdul Aziz dan Naib Canselor UPM Datuk Prof. Dr. Ahmad Farhan Mohd Sadullah.



Rafizi berkata program pembelanjaran kendiri dalam talian yang dibangunkan dengan kerjasama Intel Malaysia itu terbuka untuk semua lapisan rakyat Malaysia secara percuma dan disediakan di dalam empat bahasa iaitu Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil.



Beliau memberitahu program itu mengandungi dua modul iaitu AI Aware dan AI Appreciate disediakan dengan pendekatan pembelajaran kendiri yang anjal, boleh dilengkapkan mengikut tahap kelajuan masing-masing yang boleh disiapkan dalam tempoh empat jam jika dibuat secara terus menerus.



Katanya program yang boleh dicapai melalui portal www.ai.gov.my merupakan inisiatif kerajaan untuk mendekatkan jurang literasi digital di kalangan rakyat Malaysia. Bagi golongan pelajar.



"Program ini dapat memberikan gambaran asas tentang dunia AI yang bertujuan untuk menarik minat mereka untuk menceburi dan seterusnya membina kerjaya dalam sektor iniBa," ujarnya.



Kata beliau bagi golongan masyarakat lain, program ini dapat memberikan fahaman asas tentang AI agar mereka lebih faham bahawa ia adalah teknologi yang boleh membawa manfaat besar kepada individu, masyarakat dan negara.



"AI bukanlah seperti yang telah digambarkan oleh Hollywood dan digembar-gembur sebagai teknologi yang akan mengambil alih fungsi manusia dan seterusnya akan menawan dunia.



"Pemahaman asas mengenai teknologi AI membuka peluang untuk memperdalam pengetahuan teknologi yang amat diperlukan dalam dunia digital," ujarnya.

 

 

Ucapan Penuh YAB PM di Majlis Peluncuran Program AI Untuk Rakyat | 16 Ja...



16 Januari 2024 | Selasa Pusat Kebudayaan Dan Kesenian Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Universiti Putra Malaysia. Disempurnakan oleh YAB Perdana Menteri, Dato' Seri Anwar Ibrahim





ANWAR TOLAK CADANGAN ZAHID HAMIDI

 

Tiada perbincangan berhubung cadangan Timbalan Perdana Menteri Zahid Hamidi supaya satu rang undang-undang (RUU) diwujudkan untuk menghalang cubaan menjatuhkan kerajaan dominan dan dipilih secara sah pada PRU.

Perdana Menteri, Anwar Ibrahim, berkata cadangan itu bukan keutamaan baginya kerana belum ada kata sepakat dalam kalangan pemimpin kerajaan perpaduan.

“Kami tidak membincangkannya lagi. Ia agak ‘premature’.

“Ada cadangan tetapi bagi saya ia bukan keutamaan,” katanya kepada media selepas Majlis Perasmian Kecerdasan Buatan (AI) untuk Rakyat di Universiti Putra Malaysia (UPM).

 


KENALI PEJUANG BANGSA MELAYU DEB

 


Zunar Cartoonist Fan Club

CABARAN PENIAGA BAZAR AIDILFITRI.

 

Asyraff Jeffery



Saya rasa siapa yang sewa hanya gali lubang kubur. Tahun lepas,saya masuk 7 bazar dan semuanya kiok. Mula-mula ingat saya seorang yang kiok tapi ramai lagi.

.


Kawan saya buka kiosk baju di salah satu bazar besar di Selangor,dapat balik kos sewa tapak tapi stock tidak habis. Mesej seorang demi seorang minta tolong habiskan stock.

.


Brand Baju Melayu yang besar itu pun sakit pada tahun lepas.

.


Peniaga-peniaga kena tahu yang untuk barangan fasyen, orang sudah berpindah kepada online purchase. Barang bawah RM500, dengan mudanya boleh dijual di sana. Baju Melayu percuma samping dan butang RM70 sahaja.

.


Peniaga Online tidak kisah untung RM10 pun kerana overhead mereka tidak besar. Bahkan,dengan kos sewa tapak bazar sedemikian, mereka boleh lantik ramai pekerja untuk buat Live berjalan tanpa henti 10 jam, 5 akaun berbeza. Pasti untungnya lebih besar.

.


Berhati-hatilah bila buat keputusan. 

Semoga dipermudahkan.



MISI MAT SABU

 


Ni lah misi penting DS Mat Sabu cukupkan pengeluaran beras untuk negara dengan sasaran 100% Tahap Sara Diri. Admin harap satu masa nanti kita pula eksport keluar beras.


Misi untuk jangka masa panjang tapi langkah kena mula sekarang..


Kenaikan mendadak harga BERAS dunia rupanya bagi rahmah kepada pesawah kita dan kerajaan pula mula bekerja untuk pastikan food security negara.


Semoga Kerajaan Madani semakin berjaya bangunkan negara. 


#KekalTenang #MatSabu #KPKM #Madani #PMX



TUUU DIAAA NOH... ANAK SAPA TAK TAU.. KENA SIKIT JA... BALIK MENGADU KAT AYAH....


Mukhlis Eddie


 Memula dia kata derma.

Lepas kena panggil SPRM  dia kata loan pulak.



SEKALI DR ZALEHA ARAH OPERASI BANTERAS PATI


 

INI PN AMBIL JADI CYBERTROOPER.. LEKEH NYA PN.


 

PENEROKA KUFUR NIKMAT ATAS USAHA KERAJAAN MENYELESAIKAN HUTANG MEREKA.


 

TAK APA KEMENTERIAN PENDIDIKAN BAIK. HANG MAKI LA MACAMANA PUN.. DIAM. TUKAR KERAJAAN NANTI MEMANG KENA MAKI SEBAB DIAM SAMPAI NAIK TOCANG.... BAGUIH JA KPM.. BAGUIH SUNGGUH..KITA KENA DIDIK DAN KENA REDHO.

 








Assalamualaikum cikgu...

Galak nau komen...


Kawan-kawan SK (1) Taman Selayang kenal ke cikgu ni?


Roger koi ya...


Baru je tadi koi dapat mandat di JPM..


https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=924199959098761&id=100045262961539&sfnsn=wa&mibextid=6aamW6


https://www.facebook.com/fadzli.abrahman.9?mibextid=2JQ9oc


Kementerian Pendidikan Malaysia

Farhan Fauzi

Fadhlina Sidek



JANGAN BERTEKAK DENGAN ORANG TAK SEKOLAH TINGGI

 

Safiri Baharom


Walaun tolol ingat sastera tu takat belajar sajak syair novel je ke bidang sastera ni luas.





Jauhilah prasangka kerana prasangka itu sejahat-jahat percakapan









Abu Mishkat


Apabila beliau dituduh membawa ajaran liberal (dengan maksud jahat dan hodoh) untuk menolak ulama ASWJ, saya terdorong untuk mengenalinya secara lebih dekat. 


Rupanya beliau menulis bukunya yang bertajuk Islam, Authoritarianism and Underdevelopment: A Global and Historical Comparison adalah untuk umat Islam mencari dan menilai sebab-sebab kemunduran umat Islam berbanding bangsa-bangsa lain. Buku tersebut disertakan dengan sekitar 1,000 rujukan bibliografi tersenarai di bahagian akhirnya. 


Sangat menjengkelkan dan memalukan apabila seorang yang sepatutnya menghidupkan budaya wacana intelektual, telah membuat tohmahan dan tuduhan semberono sebelum membaca habis buku yang ditulis Ahmet T. Kuru. 


Khalif Muammar belum mengenali Ahmet T. Kuru, tetapi beliau telah melabelkan T. Kuru sebagai seorang yang ".. tidak memahami dan mengkaji sejarah Islam,... Pengetahuan dia tentang agama Islam sangatlah sedikit.. "


Kenyataan demikian bukanlah sikap dan sifat seorang ilmuan atau ahli akademik yang terhormat, sebaliknya saling tidak tumpah seorang pentaksub terendah yang berada di garisan paling bawah. 


Untuk pengetahuan Khalif Muammar dan pengikutnya, Ahmet T. Kuru boleh berbahasa Arab dan Perancis di samping bahasa ibundanya Turkiye dan bahasa tempat tinggal di US. Beliau sempat bertalaqqi kitab Ihya 'Ulumiddin karya Imam al-Ghazali dari kulit ke kulit di Turkiye di zaman remajanya sebelum berhijrah ke US. 


Latar belakang keluarganya kuat beragama, bukan sekular. Sebagai seoarang yang rapat dengan ramai pelajar Turkiye di Universiri al-Azhar dulu, saya secara peribadi boleh  mengenali mana orang Turkiye yang beragama, mana yang meremehkan agama. 


Setelah mendekati dan mendengar daripada mulutnya sendiri, saya pasti tuduhan Khalif Muammar adalah tidak berasas selain daripada prasangka terhadap sesama muslim.



AWAS SCAM PANGGILAN DARI SYARIKAT TELEFON.








 

ALAAAH... DULU DULU MACAM MACAM HANG PI WARNING DIA... RELAX JA.. NI SPRM BARU PANGGE.. KETAQ SAMPAI DEMAM.