Perjanjian perdagangan bebas dengan Australia disembunyi


Malaysia telah menandatangani perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Australia pada 22 Mei lalu. Bagaimanapun Parlimen dan rakyat tidak diberitahu mengenainya.
FTA ditentang di banyak negara

Hal itu, menurut Naib Presiden PKR Fuziah Salleh, membangkitkan pelbagai tandatanya. Katanya, ahli parlimen sepatutnya dirundingi mengenai perjanjian tersebut sebelum ditandatangani oleh kedua-dua negara.

"PKR tidak menentang perjanjian perdagangan yang memberi kebaikan kepada kedua-dua negara namun prosesnya perlulah telus.

"Syarat perjanjian FTA ini tidak pernah dibincangkan di Parlimen mahu pun forum terbuka. Kita hanya tahu mengenainya daripada sumber dalaman kerajaan.

"Ketiadaan ketelusan mendedahkan perincian sebelum FTA ditandatangani dikhuatiri akan memberi kesan buruk kepada rakyat," katanya dalam satu kenyataan
Fuziah

Katanya lagi, berdasarkan FTA di negara lain akan terdapat indusri tempatan yang terjejas dan perkara itu hendaklah dimaklumkan oleh kerajaan

"Adakah industri tempatan terjejas? Dalam kes Lynas pula FTA mungkin pada masa depan akan mengundang industri yang lebih merbahaya dari Australia untuk dioperasikan di negara ini

"Kita menyeru Kementerian Perdagangan mendedahkan butir kandungan perjanjian ini bagi memberi ketelusan dan menerangkan adakah FTA ini akan memberi kesan kepada projek Lynas (dari Australia) di Gebeng," akhirinya.

HUDOH LA HANG NIH....

Angkatan Warga Aman Malaysia (Warga AMAN) jawatankuasa pemandu diwakili lebih daripada 20 NGO India mengutuk keras serangan peribadi ke atas Pengerusi BERSIH S.Ambiga baru-baru ini.  S.Ambiga adalah bekas Presiden Majlis Peguam yang terpuji kerana mempunyai rekod yang cemerlang dalam memperjuangkan hak asasi manusia.  Majoriti rakyat Malaysia inginkan Pilihan raya yang bersih dan adil, ini bermakna keseluruhan rakyat Malaysia menyokong penuh dan keputusan ini adalah kehendak rakyat sendiri.

Persoalannya:-

1. Warga AMAN membidas DBKL gagal bertindak terhadap protes gerai burger tanpa lesen.  Setakat ini tidak ada saman dikeluarkan oleh DBKL, malahan ada gambar dan rakaman video menunjukkan Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (IKHLAS) yang bertanggungjawab.

2. Warga AMAN juga membidas DBKL kerana tidak mengambil sebarang tindakan / tiada saman dikeluarkan ke atas perbuatan vandalisme yang merosakan harta benda awan oleh kumpulan peniaga daripada Majlis Bertindak Peniaga-peniaga Kuala Lumpur (MBPKL) dengan mengecat kuning tapak petak gerai atas di sepanjang jalan Setiakasih 1, Bukit Damansara.  Sebaliknya pihak DBKL mengecat kembali jalan itu dengan warna hitam.

3. Warga AMAN kesal di atas sikap pihak polis dan pihak DBKL yang bertugas di perkarangan rumah S.Ambiga tidak mengambil sebarang tindakan perbuatan vandalisme yang berlaku di depan mata.  Padahal iklan-iklan yang tidak mempunyai permit dan lesen, pihak berkuasa mengambil tindakan dengan segera.

4. Warga AMAN mengesa Datuk Bandar DBKL Ahmad Fuad Ismail and pihak polis mengambil tindakan segera terhadap pihak yang bertanggungjawab.  Jika pihak polis gagal mengambil tindakan ke atas protes "gerai pasar malam" maka Warga AMAN akan berkumpul secara aman depan Bukit AMAN mengadakan perhimpunan dan vigil (nyalaan lilin).

*Kenyataan media oleh S.Barathidasan (gambar kanan) selaku Setiausaha Agung Warga AMAN.

Pertumbuhan ekonomi suku pertama 2012 pada kadar 4.7%

PERKEMBANGAN EKONOMI DAN KEWANGAN DI MALAYSIA PADA SUKU PERTAMA 2012

TINJAUAN KESELURUHAN

Ekonomi Malaysia mencatat pertumbuhan yang sederhana pada suku pertama

Ekonomi global berkembang pada kadar yang lebih perlahan pada suku pertama 2012.  Meskipun pertumbuhan bertambah baik di Amerika Syarikat (AS), beberapa ekonomi Eropah telah dilanda kemelesetan.  Di Asia, aktiviti ekonomi terus berkembang, meskipun pada kadar yang sederhana, disebabkan pertumbuhan eksport yang lebih perlahan pada suku itu.  Permintaan dalam negeri terus menyokong aktiviti ekonomi. Meskipun persekitaran luaran mencabar, pertumbuhan ekonomi Malaysia terus mampan pada kadar 4.7% (S4 11: 5.2%).  Permintaan dalam negeri kekal teguh, disokong oleh kegiatan ekonomi yang dijalankan oleh sektor swasta dan awam, manakala pertumbuhan eksport telah menjadi sederhana berikutan permintaan luar negeri yang lebih lemah.  Dari segi penawaran, pertumbuhan dalam kebanyakan sektor utama ekonomi terus mencatat pertumbuhan yang sederhana pada suku pertama 2012.  Ini disebabkan oleh pertumbuhan yang lebih sederhana dalam aktiviti yang berorientasikan eksport telah lebih daripada mengimbangi pertumbuhan yang mampan dalam aktiviti berorientasikan dalam negeri.

Permintaan dalam negeri kekal berdaya tahan dengan pertumbuhan sebanyak 9.6% (S4 11: 10.4%).  Pertumbuhan penggunaan swasta kekal kukuh pada 7.4% (S4 11: 7.3%), disokong terutamanya oleh peningkatan pendapatan yang berterusan dan keadaan pasaran pekerja yang stabil serta diperkukuh oleh harga komoditi yang tinggi, sentimen pengguna yang bertambah baik, dan pemberian bantuan kewangan daripada program sokongan pendapatan.  Penggunaan awam meningkat sebanyak 5.9% (S4 11: 22.9%) dalam keadaan pengembangan yang berterusan dalam perbelanjaan emolumen serta bekalan dan perkhidmatan.  Pembentukan Modal Tetap Kasar meningkat pada kadar yang lebih cepat sebanyak 16.1% (S4 11: 8.4%), disokong oleh perbelanjaan modal dalam sektor awam dan swasta.

Pelaburan swasta berkembang dengan kukuh, disokong oleh pelaksanaan projek pelaburan, terutamanya dalam sektor minyak dan gas.  Bagi pelaburan awam, perbelanjaan pembangunan Kerajaan Persekutuan telah disalurkan terutamanya ke dalam sektor perdagangan dan perindustrian, dan kemudahan awam, manakala perbelanjaan modal oleh perusahaan awam bukan kewangan disalurkan terutamanya ke dalam sektor pengangkutan dan perlombongan.

Dari segi penawaran, pertumbuhan dalam sektor perkhidmatan dan perkilangan terus menjadi sederhana pada suku pertama, mencerminkan pertumbuhan yang lebih sederhana dalam aktiviti berkaitan perdagangan serta pertumbuhan yang berterusan dalam aktiviti berkaitan dalam negeri.  Pertumbuhan dalam sektor pembinaan bertambah kukuh, disokong oleh pelaksanaan projek-projek kejuruteraan awam dan pembangunan projek kediaman.  Sektor pertanian menjadi sederhana disebabkan oleh pengeluaran minyak sawit mentah dan getah yang lebih perlahan, manakala pengeluaran sektor perlombongan berubah arah untuk mencatat pertumbuhan yang kecil.

Kadar inflasi, seperti yang diukur oleh perubahan tahunan dalam Indeks Harga Pengguna (IHP), menjadi sederhana kepada 2.3% pada suku pertama 2012 (S4 11: 3.2%).  Inflasi dalam kategori makanan dan minuman tanpa alkohol adalah lebih rendah disebabkan terutamanya oleh kenaikan yang lebih kecil dalam harga daging dan penurunan dalam harga sayur-sayuran.  Inflasi dalam kategori pengangkutan menjadi sederhana memandangkan kesan daripada penyelarasan harga petrol RON97 pada bulan Januari dan Februari 2011 semakin berkurang.

Dalam sektor luaran, lebihan akaun semasa lebih rendah pada suku pertama, tetapi jumlahnya kekal besar pada RM18.1 bilion, bersamaan dengan 8.4% daripada PNK. Lebihan yang lebih rendah mencerminkan lebihan barangan yang lebih kecil dan aliran keluar pendapatan yang lebih besar. Lebihan barangan lebih rendah kepada RM32 bilion disebabkan oleh pertumbuhan import mengatasi eksport.

Akaun kewangan mencatat aliran keluar bersih yang lebih besar sebanyak RM10.3 bilion pada suku pertama (S4 11:-RM0.2 bilion), disebabkan terutamanya oleh aliran keluar bersih dalam pelaburan lain yang lebih daripada mengimbangi aliran masuk dana portfolio asing yang besar.  FDI terus meningkat kepada RM7.5 bilion (S4 11: + RM6.5 bilion) pada suku pertama, disokong oleh aliran masuk modal ekuiti yang lebih besar dan pendapatan tertahan yang lebih tinggi oleh syarikat-syarikat multinasional (MNC) yang sedang beroperasi di Malaysia.  Pelaburan langsung di luar negeri oleh syarikat-syarikat Malaysia terus meningkat kepada RM16.9 bilion pada suku pertama (S4 11:-RM14.7 bilion), mencerminkan pemberian pinjaman antara syarikat dalam jumlah yang lebih besar kepada syarikat subsidiari di luar negeri serta aliran keluar modal ekuiti yang lebih tinggi.

Imbangan pembayaran secara keseluruhan telah berubah arah untuk mencatat defisit sebanyak RM7.2 bilion pada suku pertama (S4 11: + RM6.2 bilion), berikutan lebihan akaun semasa yang lebih rendah dan aliran keluar bersih daripada akaun kewangan yang lebih tinggi.

Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia berjumlah RM416.1 bilion (bersamaan dengan USD135.7 bilion) pada 30 Mac 2012.  Paras rizab ini telah mengambil kira pelarasan suku tahunan bagi pengurangan nilai disebabkan oleh penilaian semula pertukaran asing, berikutan pengukuhan ringgit berbanding dengan beberapa mata wang utama dan serantau pada suku itu. Pada 15 Mei 2012, kedudukan rizab berjumlah RM417.5 bilion (bersamaan dengan USD136.1 bilion), memadai untuk membiayai 9.3 bulan import tertangguh dan ialah 4.1 kali hutang luar negeri jangka pendek.

Dasar monetari terus menyokong kegiatan ekonomi

Kadar Dasar Semalaman (OPR) tidak berubah pada 3.00% pada suku pertama 2012. Paras semasa OPR ini mencerminkan keadaan monetari yang terus menyokong kegiatan ekonomi negara.

Dengan OPR yang tidak berubah ini, kadar antara bank purata bagi semua tempoh matang adalah secara relatif stabil.  Dari segi kadar faedah runcit, kadar deposit tetap (fixed deposit, FD) disebut purata bank perdagangan stabil pada suku pertama 2012. Kadar pinjaman asas (base lending rate, BLR) purata bank perdagangan tidak berubah pada 6.53% sepanjang suku itu.  Kadar pinjaman purata (average lending rate, ALR) berwajaran bagi pinjaman terkumpul kekal stabil pada 5.63% pada akhir bulan Mac 2012 (akhir Disember 2011: 5.66%).  Kos peminjaman bagi sektor perniagaan dan isi rumah masih di bawah paras sebelum krisis.

Pada suku pertama, jumlah pembiayaan kasar yang diperoleh sektor swasta melalui sistem perbankan dan pasaran modal meningkat kepada RM259.9 bilion (S4 11: RM240.6 bilion).  Pembiayaan yang lebih tinggi itu disebabkan terutamanya oleh peningkatan dalam terbitan sekuriti hutang swasta (private debt securities, PDS) bersih. Pada asas bersih, pinjaman sistem perbankan dan PDS terkumpul berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan sebanyak 13.3% pada akhir bulan Mac (S4 11: 12.5%).

Dana bersih yang diperoleh dalam pasaran modal meningkat kepada RM43.5 bilion pada suku pertama (S4 11: RM19.4 bilion).  Sebahagian besar dana diperoleh sektor swasta terutamanya melalui terbitan sekuriti hutang swasta.  Selepas pelarasan bagi penebusan, dana bersih yang diperoleh sektor swasta berjumlah RM29.8 bilion (S4 11: 3.5 bilion).  Dalam sektor awam, perolehan dana bersih berjumlah RM13.6 bilion (S4 2011: RM15.9 bilion).

Agregat monetari terus berkembang pada suku pertama.  Wang secara luas atau M3 berkembang pada kadar pertumbuhan tahunan 15% pada akhir bulan Mac (akhir bulan Disember 2011: 14.4%), mencerminkan pemberian kredit yang berterusan kepada sektor swasta.

Ringgit menambah nilai sebanyak 3.6% berbanding dengan dolar AS pada suku pertama 2012, sejajar dengan trend mata wang serantau lain.  Data ekonomi yang lebih baik daripada jangkaan, terutamanya di Amerika Syarikat, telah menyebabkan peningkatan dalam keyakinan para pelabur dan minat yang kembali pulih terhadap aset kewangan di rantau ini.  Berbanding dengan mata wang utama lain, ringgit menambah nilai berbanding dengan yen Jepun (9.5%) dan euro (0.4%), tetapi menyusut nilai berbanding dengan paun sterling (-0.1%).  Ringgit juga bertambah kukuh berbanding dengan mata wang serantau lain dalam julat 0.1% hingga 3.8%.  Pada tempoh 1 April hingga 21 Mei 2012, ringgit menambah nilai berbanding dengan euro (2.3%), tetapi menyusut nilai berbanding dengan yen Jepun (-5.4%), dolar AS (-2.0%) dan paun sterling (-1.1%).  Berbanding dengan mata wang serantau, ringgit menambah nilai berbanding dengan won Korea (0.7%), tetapi menyusut nilai berbanding dengan baht Thailand, dolar Singapura, rupiah Indonesia, dan peso Filipina dan renminbi China antara -0.6% hingga -1.6%.

Risiko kepada kestabilan kewangan terus terkawal

Kestabilan kewangan kekal kukuh sepanjang suku pertama 2012, disokong oleh institusi kewangan yang teguh dan keadaan pasaran kewangan yang terurus.  Pengantaraan kewangan yang terus berfungsi dengan berkesan telah menyediakan persekitaran yang diperlukan untuk kegiatan ekonomi.

Sektor perbankan kekal berdaya tahan pada suku pertama 2012 dan terus mengekalkan kedudukan penampan kehematan, keuntungan dan mudah tunai yang kukuh.  Nisbah modal teras dan nisbah modal berwajaran risiko sistem perbankan kekal teguh masing-masing pada 13.0% dan 14.7%.  Di samping itu, sektor insurans kekal berdaya tahan dengan nisbah kecukupan modal yang kukuh sebanyak 224.8%.

Ekonomi akan terus pulih pada kadar yang sederhana tetapi masih wujud risiko pertumbuhan yang lebih perlahan


Melangkah ke hadapan, krisis hutang kerajaan di Eropah masih memberikan risiko kepada ekonomi global. Harga minyak yang tinggi secara berterusan, yang didorong terutamanya oleh ketegangan geopolitik, menambah lagi ketidakpastian dalam persekitaran global.  Walau bagaimanapun, pemulihan yang berterusan secara beransur-ansur di AS dijangka mencerahkan lagi prospek pertumbuhan global.  Bagi Asia, walaupun kegiatan ekonomi mungkin terjejas oleh perkembangan luaran, pertumbuhan dijangka terus disokong oleh asas-asas ekonomi makro dalam negeri yang kukuh serta dasar yang fleksibel.

Bagi ekonomi Malaysia, meskipun persekitaran luaran yang mencabar masih memberikan risiko kepada prospek pertumbuhan ekonomi Malaysia, permintaan dalam negeri dijangka kekal berdaya tahan.  Perbelanjaan sektor swasta yang terus meningkat, dan disokong pula oleh perbelanjaan sektor awam, dijangka dapat menyokong prestasi pertumbuhan secara keseluruhan.

*Siaran media oleh Bank Negara Malaysia.

Kerajaan saman 10 AJK BERSIH, tuntut ganti rugi khas RM122 ribu

Kerajaan Persekutuan telah memfailkan saman menuntut ganti rugi terhadap Pengerusi Bersama Jawatankuasa Pemandu BERSIH, S. Ambiga dan 9 orang jawatankuasa pemandu yang lain, menuntut ganti rugi khas sejumlah RM122 ribu, lantaran daripada kerosakan harta benda yang ditanggung kerajaan Malaysia.

S Ambiga bersama 9 orang AJK Pemandu yang lain dituduh mengingkari tugas dan tanggungjawab statutori di bawah seksyen 6(2)(g) Akta Perhimpunan Aman 2012 serta cuai menjalankan tugas mereka sehingga menyebabkan kerosakan harta benda Plaintif, iaitu kerajaan Malaysia.

Senarai AJK yang disaman termasuklah Maria Chin Abdullah, Zaid Kamarudin, Haris Fathillah b. Mohamed, K.Arumugam, Arul Prakkash, Wong Chin Huat, Ahmad Farouk, Toh Kin Woon dan Andrew Khoo.  Bagaimanapun, Pengerusi Bersama BERSIH, iaitu A.Samad, dan seorang lagi AJK Hishamuddin Rais, tidak disenaraikan sebagai defenden.
Mahkamah Tinggi Malaya Kuala Lumpur telah mengeluarkan perintah agar kesemua defenden menghadirkan diri dalam tempoh 12 hari selepas penyampaian writ ini ke atas mereka (termasuk hari penyampaian).
Menurut writ saman yang dikeluarkan, "perhimpunan tersebut (BERSIH 3.0 pada 28 April 2012) menjadi tidak aman kerana peserta-peserta perhimpunan tersebut telah merempuh halangan/sekatan dan telah menyebabkan kerosakan harta benda".
Plaintif, iaitu pihak kerajaan persekutuan Malaysia memetik seksyen 6(2)(g) Akta Perhimpunan Aman 2012 (Akta 736), bahawa defenden mempunyai tanggungjawab antara lainnya untuk memastikan bahawa perhimpunan yang diadakan tidak akan menyebabkan kerosakan harta benda.  Plaintif menegaskan bahawa defenden-defenden telah gagal untuk melaksanakan tugas dan/atau tanggungjawab statutori tersebut apabila perhimpunan tersebut menjadi tidak terkawal dan bertukar menjadi rusuhan dan menyebabkan kerosakan kepada kenderaan-kenderaan milik plaintif.
Writ saman tersebut seterusnya menyenaraikan 15 butiran kos kerosakan kenderaan plaintif, dengan tuntutan ganti rugi khas sejumlah RM122,000, ditafsir oleh Jabatan Kerja Raya (JKR).  Selain itu, plaintif juga menuntut agar defenden membuat satu deklarasi bahawa defenden sebagai penganjur telah mengingkari seksyen 6(2)(g) Akta Perhimpunan Aman 2012, ganti rugi am, faedah dan ganti rugi khas atas kadar 4% setahun dikira daripada tarikh saman dan pernyataan tuntutan difailkan sehingga tarikh penghakiman dan sebagainya.
Butiran kecuaian defenden yang disenaraikan termasuklah:-
1.Membawa peserta perhimpunan yang terlalu ramai tetapi gagal untuk mewujudkan/mengadakan kawalan yang efektif dan secukupnya;
2. Gagal mengambil langkah-langkah yang sewajarnya untuk memastikan perhimpunan tersebut berjalan dengan aman; dan
3. Gagal melantik bilangan orang yang perlu untuk bertanggungjawab bagi mengendalikan perhimpunan dengan teratur.

DEBAT RAFIZI KHAIRY