Perjanjian perdagangan bebas dengan Australia disembunyi


Malaysia telah menandatangani perjanjian perdagangan bebas (FTA) dengan Australia pada 22 Mei lalu. Bagaimanapun Parlimen dan rakyat tidak diberitahu mengenainya.
FTA ditentang di banyak negara

Hal itu, menurut Naib Presiden PKR Fuziah Salleh, membangkitkan pelbagai tandatanya. Katanya, ahli parlimen sepatutnya dirundingi mengenai perjanjian tersebut sebelum ditandatangani oleh kedua-dua negara.

"PKR tidak menentang perjanjian perdagangan yang memberi kebaikan kepada kedua-dua negara namun prosesnya perlulah telus.

"Syarat perjanjian FTA ini tidak pernah dibincangkan di Parlimen mahu pun forum terbuka. Kita hanya tahu mengenainya daripada sumber dalaman kerajaan.

"Ketiadaan ketelusan mendedahkan perincian sebelum FTA ditandatangani dikhuatiri akan memberi kesan buruk kepada rakyat," katanya dalam satu kenyataan
Fuziah

Katanya lagi, berdasarkan FTA di negara lain akan terdapat indusri tempatan yang terjejas dan perkara itu hendaklah dimaklumkan oleh kerajaan

"Adakah industri tempatan terjejas? Dalam kes Lynas pula FTA mungkin pada masa depan akan mengundang industri yang lebih merbahaya dari Australia untuk dioperasikan di negara ini

"Kita menyeru Kementerian Perdagangan mendedahkan butir kandungan perjanjian ini bagi memberi ketelusan dan menerangkan adakah FTA ini akan memberi kesan kepada projek Lynas (dari Australia) di Gebeng," akhirinya.

No comments: