TOYA MATMIN.. ORANG LAIN BUAT SALAH.. HANGPA BUAT SEMUA BETOI

 

Najib Bakar





14 Ogos 2023 PAS bantah sekeras-kerasnya Pesta Songkran. 8 bulan lepas tu Kerajaan PAS Kedah sendiri langgar. ๐Ÿคฆ


Tak sampai setahun bang. Terbalik habih dalil. 


Seronok betoi menunggang agama. Bila musuh buat, haram. Kami buat, halal.


Ahli Parlimen Padang Terap yang claim diri seorang Ustad, Nurul Amin Hamid pun meraikannya.


Siap tulis semua orang "wajib" dibasahkan.


Ni kalau nak amik pendekatan serangan PAS bab isu Menteri Pendidikan yang sebut, saya "haramkan" anak di rumah sebut perkataan kafir, sedap jugak kan?


Ya la, bila hang sebut wajib, dah beriman kat agama Buddha ka YB Nurul Amin?


Tapi tu lah. Kami ni bukan jenis tunggang agama. Kami tetap berpegang kepada kesederhanaan.


Kami cuma nak expose hipokrasi perangai sorang-sorang dalam PAS yang bertopengkan lebai, kepiah putih, jubah, janggut.


Bila tang musuh, fuh dia punya serang, macam dah confirm orang tu neraka, macam dia pegang kunci sorga.


Nak tanya jugak, tak ada komen dari pempengaruh agama yang femes seperti Ustaz Azhar Idrus ka?


*Kalau nak baca dari segi agama, boleh baca tulisan  Mufti WP bab Pesta Songkran, https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/2389-al-kafi-734-hukum-menyertai-perayaan-songkran


*Warga Siam yang meraikan Songkran tidak dihalang. Tulisan ini cuma mendedahkan hipokrasi dalam PAS.



PMX ANWAR JAWAB ISU AFIDAVIT TPM ZAHID SOKONG NAJIB DI KONVENSYEN 25 TAH...

Tidak Timbul Isu MCA, MIC Enggan Bantu Kempen PRK KKB #MGFlash



Datuk Seri Anwar Ibrahim menolak dakwaan kononnya MCA dan MIC tidak akan menyokong kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Kubu Bharu. Perdana Menteri itu berkata, dakwaan itu tidak tepat dan beliau telah dimaklumkan Presiden MIC, Tan Sri S A Vigneswaran akan turun membantu kempen PRK Kuala Kubu Bharu esok.



SENARAI KABINET BAHARU ANWAR!? Menteri tersingkir dan menteri baharu!! P...

[mantap] SESI TERBUKA DAN SOAL JAWAB! TERUS KEPADA PEMIMPIN PKR!

PATUT MAHAL.

 

Iswardy Morni


Betul jugak kan D'Zahra Homestay. Patutla naik tinggi. Teh tarik kopi o.




ADAKAH NAJIB AKAN DITAHAN DI RUMAH?

 

Zainuddin Omar



Dengan kenyataan PM ini, Najib dijangka akan keluar penjara tak lama lagi untuk tahanan di rumah. 


Saya jangkakan juga tahanan rumah untuk Najib tak lama kerana akan masuk penjara semula selepas hukuman tuduhan lain-lain tuntas di mahkamah. 


***************

Perdana Menteri berkata kerajaan tidak akan mempersoalkan kuasa Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu dalam sesuatu isu termasuk permohonan Najib Razak agar dia dibenarkan menjalani hukuman di rumah.


Menurut Anwar Ibrahim isu tersebut menyentuh peranan dua pihak iaitu Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan, serta Agong sendiri.


Dia juga menafikan afidavit Ahmad Zahid itu itu melibatkan sebarang cubaan kerajaan untuk mengurangkan keputusan yang sudah ditetapkan oleh mahkamah ke atas bekas perdana menteri terbabit.


"Itu bukan soalnya. Pendirian kita (kerajaan) adalah tuntas, bahawa keputusan dibuat dalam mesyuarat lembaga pengampunan, keputusan muktamad.


"Agong (terlibat) dalam mesyuarat lembaga pengampunan.


"Sejak merdeka hingga sekarang belum ada tindakan kerajaan yang menyinggung peranan dan kuasa raja-raja Melayu, dan itu kita kena pertahankan," katanya ketika berucap pada konvensyen khas PKR sempena sambutan 25 tahun parti itu di Shah Alam, hari ini.


Anwar yang juga presiden PKR berkata demikian semasa menyentuh isu permohonan Najib untuk mendapatkan kelonggaran agar dia dibenarkan ditahan di rumah berbanding Penjara Kajang.


Permohonan itu disokong oleh Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi yang mengemukakan afidavit dengan mengakui kewujudan titah tambahan daripada Agong ke-16.


Untuk rekod sebelum ini lembaga pengampunan bersetuju memberikan pemotongan tempoh penjara ke atas Najib, selain mengurangkan jumlah denda yang perlu dibayarnya kerana bersalah atas tujuh pertuduhan jenayah.


Kaki sakau yang menderita

Menurut Anwar dalam isu permohonan Najib dan afidavit Ahmad Zahid, dia tidak terkecuali daripada dikritik namun mendakwa pihak terbabit sebenarnya tidak memahami kedudukan isu tersebut.


Katanya, ia melilbatkan peranan lembaga pengampunan serta titah Agong.


"Kalau tak faham keputusan itu, (mereka) tak layak jadi pembicara atau pengulas pengupas politik," tambahnya.


Mengulas lanjut, Anwar berkata di sebalik kritikan serta pelbagai isu ditimbulkan parti lawan, kerajaan perpaduan kekal mantap.


Dia juga menafikan wujud sebarang keretakan hubungan antara PH dan BN atau dengan parti dari Sabah dan Sarawak.


Gambaran hubungan tegang tersebut, katanya, hanya dimainkan oleh pihak tertentu yang tidak senang dengan keutuhan kerajaan.


"Yang ada (mengganggu) hanyalah gerombolan desperado yang cuba mengadu domba.


"Saya beritahu mereka: good luck and goodbye. Ia takkan berlaku," katanya.


Anwar juga berkata ada pihak yang menuduh kerajaan sekarang membuat rakyat menderita namun realiti bukanlah begitu.


"Rakyat mana yang menderita? (Yang) menderita ini adalah Tun dan Tan Sri yang kaki sakau," katanya.



JANGAN IKUT GOLONGAN FASIK.

 


๐— ๐—–๐— ๐—– ๐—ฏ๐˜‚๐—ฎt ๐—น๐—ฎ๐—ฝ๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ผ๐—น๐—ถ๐˜€ terhadap 2 manusia fasiq, ๐—ฆ๐—ฎ๐—น๐—ถ๐—บ ๐—œ๐˜€๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ dan ๐—ฃ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ๐—ด๐—ผ๐—บ๐—ผ berserta ๐—–๐—ต๐—ฒ๐—ด๐—ต ๐—•๐—ฎ๐—ฟ๐—ฑ kerana sebarkan berita tidak benar mengenai agensi tersebut.


Aku yakin sebut Salim dan Gomo sebagai fasiq sebab mereka telah ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—พ๐—ฎ๐˜‡๐—ฎ๐—ณ terhadap DS Anwar. Bila orang fasiq bawa berita, maka wajiblah kita untuk tidak terus percaya.


Tapi bukan itu yang aku nak cerita. Sebenarnya aku terbaca di ruangan komen, begitu ramai walaun yang ungkit tentang ๐—ธ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐˜‚๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ. Begitu ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—น pemikiran walaun.


Kebebasan bersuara bukan bererti ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐˜‚๐—ฎ๐˜ ๐—ณ๐—ถ๐˜๐—ป๐—ฎ๐—ต. Dan laporan polis bukannya sekat suara rakyat. Laporan polis dibuat supaya ๐˜€๐—ถ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ๐˜๐—ฎ๐—ป ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ๐—น dapat dibuat oleh pihak berkuasa.


Sekiranya apa yang dikhabarkan itu benar, ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜†๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ต๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐—ฑ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ธ๐˜‚๐˜๐—ธ๐—ฎ๐—ป? Sepatutnya laporan polis menjadi peluang untuk mereka ๐˜๐˜‚๐—ป๐—ท๐˜‚๐—ธ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐˜๐—ถ atas segala dakwaan yang mereka buat.


Ini bukan seperti zaman Mahathir dulu. Cakap sikit je ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐˜€ ๐—ต๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ฝ๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฎ. Terus ditahan bawah ๐—œ๐—ฆ๐—”, tanpa bicara. Tak kiralah cerita benar atau palsu. Itu baru namanya kezaliman.


Ada banyak je yang kritik DS Anwar. Termasuklah si artis veteran yang dahagakan perhatian dan YB Virus, elok je semua bebas. Kalau zaman Mahathir PM, dah ๐—ต๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐˜€ dua makhluk tu.


Ingat dulu ๐— . ๐—ก๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ฟ pernah kena ๐˜ฃ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ฅ ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐˜‚๐—ธ ๐—ฅ๐—ง๐—  cuma sebab menyebut ๐˜ด๐˜ช๐˜ข๐˜ฑ๐˜ข ๐˜”๐˜ข๐˜ฉ๐˜ข๐˜ต๐˜ฉ๐˜ช๐˜ณ, walaupun M. Nasir menafikan berkata begitu. ๐—•๐—•๐—ก๐—จ tak tahu cerita kezaliman Diktator Mahathir.


Sekarang ini, kalau kena panggil, ditahan dan didakwa pun ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ ๐—ฑ๐—ถ๐—ฟ๐—ถ di mahkamah. Cuma jaranglah manusia fasiq dapat bela diri sebab jelas apa mereka kata ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ณ๐—ถ๐˜๐—ป๐—ฎ๐—ต.


Agaknya walaun ni memang pencinta fitnah, pencinta kemunafikan, pencinta maksiat dan dosa sebab tu tak boleh terima bila laporan polis dibuat ke atas ๐—ผ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ณ๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—พ yang jadi hero mereka.


Dalam PAS sendiri pun tak ada kebebasan bersuara. Kalau dengan Mahathir, menyatakan kebenaran masuk ISA, dalam PAS pula terus ๐—บ๐—ฎ๐˜€๐˜‚๐—ธ ๐—ป๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ. Lagi gila.


Dalam muktamar 2015 tak silap aku, ada perwakilan yang mengkritik pimpinan PAS secara terbuka. Apa jadi? ๐— ๐—ถ๐—ธ๐—ฟ๐—ผ๐—ณ๐—ผ๐—ป ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ฎ ๐—ฟ๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€. Siap Unit Amal iring dia keluar dewan lagi. Bebas bersuara ke begtu?


Agak pelik walaun yang tak ada kebebasan bersuara dalam parti, bercakap tentang kebebasan bersuara dalam negara. Cuba bersuara ๐˜๐—ฒ๐—ด๐˜‚๐—ฟ ๐—ฝ๐—ถ๐—บ๐—ฝ๐—ถ๐—ป๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฟ๐˜๐—ถ sendiri dulu tengok boleh atau tak. Baru boleh cakap soal orang lain. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


KAH..KAH..KAH...


 

Ucapan Penuh Timbalan Presiden Rafizi Ramli di Konvensyen 25 Tahun Parti...

Ucapan Penuh Setiausaha Agung Saifuddin Nasution di Konvensyen 25 Tahun ...

LIVE UCAPAN DS ANWAR PADA KONVENSYEN KHAS PKR 21/4/2024

TIKAMLAH DARI DEPAN, BUKAN DARI BELAKANG


Dewan Undangan Negeri kawasan itu kosong apabila penyandangnya, Lee Kee Hiong daripada DAP, meninggal dunia akibat kanser pada 21 Mac lalu. Kini ia menjadi gelanggang bagi pelbagai kumpulan berpencak-silat untuk mencari pengaruh.




KONVENSYEN 25 TAHUN KEADILAN

AWAS…KKB BOLEH JADI TAPAK BERMULA JATUHNYA SELANGOR?



PRK Kuala Kubu Baharu (KKB) pada 11 Mei depan pada asasnya hanya suatu proses untuk memilih semula seorang Adun berikutan penyandangnya sebelum ini telah meninggal dunia.


Siapa kalah siapa menang tidak menjejaskan kedudukan kerajaan negeri yang diterajui PH/BN, tidak menggugat kedudukan Menteri Besar, Amirudin Saari, jauh sekali mampu menggoncang kedudukan kerajaan di peringkat pusat.


Hakikatnya, tiada apa-apa yang akan berubah, meski apa pun keputusannya nanti.


Tetapi, berdasarkan perkembangan semasa – khususnya hubungan UMNO dan DAP yang tidak berapa baik berikutan isu-isu yang berlaku kebelakangan ini, selain komposisi pengundi KKB sendiri ialah Melayu 51%, Cina 30% dan India 18%, mahu tidak mahu, PRK KKB adalah penting untuk diperhati dan dianalisa.


Ia bukan saja daripada segi sama ada PH/BN mampu bertahan lagi sebagai kerajaan di Selangor, bahkan juga sejauh kerajaan madani di peringkat pusat yang diterajui PMX boleh dielakkan daripada kejatuhan dalam PRU16 akan datang.


Paling mudah untuk dibaca ialah jika PH melalui DAP gagal mempertahankan KKB yang telah dikuasainya sejak tiga penggal lalu, ini bermakna kubu parti itu bukan lagi kawasan yang selamat di Selangor.


Tidak kira siapa calon lawan daripada PN nanti, baik Melayu atau Cina, gagalnya PH mempertahankan kerusi KKB, ia adalah petanda bahaya bakal menjelma.


Kalah DAP di KKB bermakna dalam PRU atau PRN akan datang memungkinkan parti itu kehilangan lebih banyak lagi kerusi yang selama ini selesa dimenanginya.


Kalau begitu kedaannya, rakan lain dalam PH iaitu PKR dan Amanah juga dalam zon bahaya sama.


Kalau di Selangor sudah bertukar jadi bahaya, kedudukan kerajaan pusat juga akan berada dalam bahaya juga.


Jika pun mungkin DAP masih boleh menang banyak kerusi dalam PRU16 akan datang kerana ia bertanding di kawasan pengundi Cina yang besar jumlahnya, tetapi dengan kalahnya PH di KKB, ia memberi bayangan bahawa PKR dan Amanah yang bertanding di kawasan campuran berada dalam bahaya yang cukup besar.


Tambah memburukkan keadaan menjelang PRK KKB ini ialah kerana MCA dan MIC awal-awal lagi sudah membuat keputusan tidak mahu membantu DAP.


Enggannya MCA dan MIC memberi bantuan adalah gambaran parti-parti dalam kerajaan madani sudah mula berpecah dan tidak sehaluan lagi, walhal dalam beberapa PRK sebelum ini, insiden memboikot dan enggan memberi bantuan seumpama ini tidak pernah berlaku.


Sedikit sebanyak, dengan keengganan MCA dan MIC memberi bantuan itu, kelompok 30% pengundi Cina dan 18% pengundi India akan semakin berpecah atau barangkali lebih ramai yang tidak keluar mengundi.


Dalam keadaan tersebut, terutama jika pengundi Melayu sebanyak 51% lebih ramai yang condong kepada PN berbanding PH yang diwakili DAP, harapan PH untuk menang tentunya semakin menjauh.


Kalau testimoni MCA dan MIC berjaya di KKB di mana tanpa bantuan mereka boleh menyebabkan PH kalah, maka tiada ada jaminan juga kedua-dua parti tersebut mahu terus kekal bersama BN dalam PRU16 akan datang.


Kesimpulannya, jika keputusan PRK KKB nanti menyaksikan hala tuju pengundi Melayu lebih mengarah kepada PN, diikuti dengan pengundi Cina dan India yang makin berpecah, semua ini akan memberi harapan yang memudar kepada PH/BN untuk kekal meneruskan kuasa, di Selangor dan juga di Pusat.


Maka itu, segala jentera PH/BN jangan pandang mudah PRK KKB ini kerana ia tidak mustahil boleh menjadi tapak bermulanya sebuah kejatuhan kepada perjuangan mereka. – ShahbudinHusin 21/04/2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/04/21/kkb-tapak-mula-kejatuhan-madani.html



NOHHHH... YA AMPUSALAM... UPSEREYNAPETEY

 

Bukan ke kerja2 agama akan terhenti apabila dah cokop jomelah... jadi kerajaan, satu kerja agama pun xdilaksanakan... cakiap talak selupa bikin, jilaker!



TAKDIR... PALA TOYA...


 

Exco Pertanian PAS Terengganu Menipu; Lawat Kilang Beras Bukit Kenak.






Posting YB Azman Ibrahim bertarikh 20 April 2024 (Sabtu - semalam) kononnya dia pergi melawat Kilang Padi BERNAS Bukit Kenak, Jerteh.


Padahal gambar itu gambar lama, bertarikh 25 Oktober 2023 lagi. 


Gambar pun gambar sama, kononnya untuk tunjuk dia buat kerja lepas saya laporkan beras yang dikeluarkan oleh sebuah kilang di Kuala Nerus, Terengganu dengan jenama TERENGGANU BEST dgn logo BERNAS penuh dgn kotoran, bubuk dan berlonggok-longgok dijual di kedai dedak untuk dijadikan makanan haiwan.




Bila terdesak, Exco Pas Terengganu terpaksa jadi DUBUK untuk tutupi kelemahan dan kegagalannya menipu mangsa mangsa yang taksub fanatik, iaitu walaun. Nak tunjuk dia buat kerja.


Itu belum lagi kes BERAS GANU, keluaran syarikat TADC, Anak syarikat Perbadanan ฤฐktisad Negeri Terengganu yang dirasmikan oleh dia. Semalam kami semak di Pasaraya semua takda stok.


Di media sosial dia sibuk serang Kerajaan Madani pasal beras putih tempatan takda dalam pasaran, last last jenama beras keluaran Kerajaan Negeri Terengganu pun takda stok!!!!


Dubuk suka makan bangkai, beras yang dibuang Di Kuala Krau pun dia tetap jadikan isu lapuk nak salahkan Kerajaan skrg, walhal tu bekas Timbalan Menteri Dalam Negeri zaman Muhyiddin jadi PM, Hadi Awang jadi Duta Timur Tengah. Beli untuk kempen pilihanraya! 


Dubuk dan bubuk agaknya adalah spesis walaun yang suka memusnahkan benda baik untuk manusia. Cuma kalini ya Dubuk ya adalah Dr Azman Ibrahim, Adun Pas Jabi dan Exco Pertanian Kerajaan Terengganu!


Syam Ghaz



BETUL MACAM TU


Che Ibrahim


 Kalau nak juga, kena wartakan rumah itu sebagai "penjara" dan diurus mengikut Peraturan Peraturan Pemenjaraan.




MASUK 2 KALI DAH IJN.. PMX TAK JATUH PUN.

 



Dari ๐—ข๐—ด๐—ผ๐˜€ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐—น๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€ tak habis cerita PMX nak jatuh tapi tetap ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ข๐˜ฅ๐˜บ. Sampai orang tu sempat la dua kali masuk hospital. Ingatkan dah ๐˜๐—ฎ๐˜‚๐—ฏ๐—ฎ๐˜ ๐—น๐—ฎ. Rupanya jenis ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚ ๐—บ๐—ฎ๐—น๐˜‚. Masih nak main isu ni rupanya. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


EXCO PERTANIAN KAKI PENIPU. DULU ISU TELOR...WOIII...MACAMANA KO DAPAT TITTLE DR...KAKI PENIPU LA KO.



 Akhirnya dia mengaku, tak pergi pun. 


Habis walaun dan walauntit kena tipu dgn Exco Pas Terengganu



BANYAK WALAUN DAPAT NI.


 

LA..ANAK SIR IKUT JANTAN MANA ?


 

PATUT DIA BUAT LA..TAPI NAK PENAIK NAMA DIA JA TU


 

LOKMAN ADAM WALAJIB NO 1. BUKAN AKMAL



 Tadi aku terbaca komen di posting sebuah page, Ketua Pemuda UMNO, ๐—”๐—ธ๐—บ๐—ฎ๐—น ๐—ฆ๐—ฎ๐—น๐—ฒ๐—ต tu ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ท๐—ถ๐—ฏ ๐—ป๐—ผ๐—บ๐—ฏ๐—ผ๐—ฟ 1.


Aku ๐˜๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐˜๐˜‚๐—ท๐˜‚ kalau nak kata begitu. Jangan nombor 1, nombor 100 pun tak pasti lagi. Kalau nak kata nombor 1, bagi aku ๐—Ÿ๐—ผ๐—ธ๐—บ๐—ฎ๐—ป ๐—”๐—ฑ๐—ฎ๐—บ orangnya.


Boleh nampak dari awal lagi, semenjak Najib dituduh, didakwa, dibicarakan hinggalah jatuh hukum, Lokman ๐—ธ๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ถ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ป ๐™—๐™š๐™ง๐™Ÿ๐™ช๐™–๐™ฃ๐™œ untuk Najib.


Tapi mana Akmal? Aku tak pasti. Nama Akmal ni jadi terkenal selepas ๐—ž๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐˜‚๐—ฎ๐—ป terbentuk dan selepas dia menjadi ๐™€๐™ญ๐™˜๐™ค ๐—ก๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐— ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ.


Masa tu ada beberapa kes yang menampakkan dia tu macam Adun yang rajin. Jadi namanya meniti di bibir di bibir rakyat. ๐—•๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฏ ๐—ธ๐—ฒ๐˜€ ๐—ก๐—ฎ๐—ท๐—ท๐—ฏ ๐—ฝ๐˜‚๐—ป.


Jadi nak kata dia walajib pun payah. Tapi kalau kata dia ๐—ธ๐˜‚๐—ฑ๐—ฎ ๐˜๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐—ก, itu lebih mudah untuk dipercayai.


Sebab kalau tengok posting Akmal, tak ada gaya Ketua Pemuda UMNO. Tapi lebih nampak macam cytro. Tapi ๐—ฏ๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฐ๐˜†๐˜๐—ฟ๐—ผ ๐—จ๐— ๐—ก๐—ข sebaliknya ๐—ฐ๐˜†๐˜๐—ฟ๐—ผ ๐—ฃ๐—ก.


Sampaikan terserlah imej rasis. Sebab tu ๐—ฃ๐——๐—ฅ๐—  pun berminat ๐—ป๐—ฎ๐—ธ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—บ๐˜‚๐—ฏ๐˜‚๐—ฎ๐—น dengan dia. Yang suka isu rasis ni cuma walaun je. Sebab itu nyawa mereka.


Akmal serang kerajaan macam sungguh-sungguh nak jatuhkan kerajaan. Dia nak siapa memerintah? Usaha jatuhkan Perpaduan bererti ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ธ๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ป ๐˜‚๐—ป๐˜๐˜‚๐—ธ ๐—ฃ๐—ก.


Takkan Akmal ingat kalau Kerajaan Perpaduan jatuh UMNO boleh jadi PM? ๐—›๐—ถ๐—น๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—น? UMNO kena pulih dulu. Kena perbaiki imej di mata rakyat 


Masalahnya perbuatan Akmal buatkan UMNO ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐—ป ๐—ท๐—ฎ๐˜‚๐—ต ๐—ธ๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป๐—ด. Dia ingat apa dia buat boleh pikat pengundi Melayu. Itu takkan terjadi.


Pengundi kampungan akan terus pilih PAS berbanding UMNO. Manakala pengundi bandar dan separa bandar akan ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐˜€๐—ฎ ๐—ท๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ธ ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ ๐—จ๐— ๐—ก๐—ข kerana dia.


Akhirnya siapa nak undi UMNO?


Memanglah nampak walaun macama lambung dia tapi itu memang sikap walaun. Kalaulah ๐—ก๐—ฒ๐˜๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ๐—ต๐˜‚ keji DS Anwar, nescaya Netanyahu pun walaun puja.


Jadi pada aku, Akmal bukan walajib. Sebaliknya yang aku nampak, dia lebih kepada ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ป๐—ด๐—ด๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ถ๐˜€๐˜‚ ๐—ก๐—ฎ๐—ท๐—ถ๐—ฏ ini untuk lebarkan sayap politiknya.


Sebab tu aku malas nak ulas pasal Akmal. Sebab dia memang harap namanya ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—น๐˜‚ ๐—ท๐—ฎ๐—ฑ๐—ถ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฏ๐˜‚๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ป. Kena ingat, orang politik tetap akan jadi orang politik. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


KENA SELESAI MELALUI MAHKAMAH

 

Che Ibrahim


Titah yang didakwa jika ada, kena urus melalui Jkuasa Pengampunan, Kerajaan tidak ada kuasa. Kalau tak puashati juga, kena selesai melalui mahkamah....




KAWAN LAMA RUPANYA

 

Iswardy Morni


Oo patutla.... Katanya gambar 2019, tapi nampak semangat sampai ke 2024.




HUTANG BILA TINGGAL ANAK TANPA NAFKAH

 



Che Ibrahim


Nafkah anak hanya akan jadi "mulzim" @ wajib dibayar oleh seorang bapa apabila ada perintah mahkamah syariah. Tanpa perintah seorang Hakim Syarie, beban nafkah tersebut tidak boleh dianggap hutang. 


Perintah nafkah ke atas anak tidak boleh dikuatkuasa kebelakangan. Selagi tidak ada perintah mahkamah, nafkah anak adalah menjadi tanggungjawab kepada kedua ibu bapa mereka, bukan tanggungjawab bapa secara berseorangan. Jika bapa tiada/mati/tidak mampu, maka ibu adalah bertanggungjawab ke atas nafkah tersebut. 


Maknanya nafkah anak tidak dianggap hutang tanpa perintah mahkamah. Jika mati, tunggakan nafkah tersebut tidak boleh diambil dari pusaka si mati.



BELI TU BAGUS DAH... TAPI PIHAK MASJID PULAK KENA BAYAR ITU INI.



Hapiz Kodiang


 Kerana hal seperti di bawah, dalam sebuah mesyuarat hukum, saya menolak permohonan cadangan projek wakaf air di seluruh masjid di sebuah negeri. Kerana ianya menguntungkan syarikat penapis air luar negara manakala kos keseluruhan termasuk elektrik, maintanance service after sale etc menggunakan kutipan dana wakaf. Air segar memang menjadi keperluan jemaah bagi menghilangkan haus. Namun menginfakkan air botol mineral yang diletakkan di rak² sekitar masjid lebih mudah, efektif dan tidak merugikan dana wakaf.



Mereka mengadaptasi projek wakaf Telaga Saidina Uthman (ุจุฆุฑ ุฑูˆู…ุฉ) bagi tujuan pemasangan mesin² air tapis. Saya menyatakan wakaf telaga Saidina Uthman tidak menjadi liabiliti kepada umat Islam dan menguntungkan mereka. Ia percuma sepanjang hayat. Projek mesin penapis air ini pula menguntungkan syarikat Korea atas nama dana wakaf. Yang membayarnya pula pihak pengurusan masjid.


Dr HK

20.4.2024



APA DIA FAHAMAN TAKFIRI....


 

ADUN JENGKA HENTAM GANG SENDIRI RUPANYA..LEPAS TU WALAUN MEROYAN...WALAUN NI JENIS MALAS SELIDIK...TU JADI MACAM TU


 

DENGAR APA PAPAGOMO KATA PADA ATOK- PENJELASAN MB SELANGOR


 

PARPUKARI SAKIT APA WOII...TENGKOK DIA ADA GOH MACAMM LEMBU TARIK KETA LEMBU OOOK


 

JOM DENGAQ NUSI MOHONG WALAUN

 


MINIT NAK PENJARAKAN ZAHID DAN NAJIB.