PANDANGAN MUFTI WILAYAH TENTANG SUMPAH LAHANAT.APA PULA KATA HADI AWANG?



Walaupun Najib Razak sudah beberapa hari melakukan sumpah laknat dan isu itu tidak banyak lagi diperkatakan sekarang ini, tetapi pandangan Mufti WP ini wajar sekali diberi perhatian oleh kita semua.
Sekurang-kurangnya dengan membaca pandangan Mufti WP ini kita lebih faham berkenaan dengannya, tidak mudah terjebak dalam kekeliruan dan seterusnya dapat mengelakkan kita terlalu taksub untuk bersumpah laknat untuk menyelesaikan kemelut kehidupan.
Maka, sama-samalah kita baca dan fahaminya. (ShahbudinHusin 23/12/2019)

NASEHAT EMAS DARI ; IMAM SYAFI'I




1. "Bila kau tak mau merasakan lelahnya belajar, maka kau akan menanggung pahitnya kebodohan" (Imam Syafi'i)

2. "Jangan cintai orang yg tidak mencintai Allah, kalau Allah saja ia tinggalkan, apalagi kamu" (Imam Syafi'i)

3. "Barangsiapa yang menginginkan husnul khatimah, hendaklah ia selalu bersangka baik dengan manusia" (Imam Syafi'i)

4. "Doa disaat tahajud adalah umpama panah yang tepat mengenai sasaran" (Imam Syafi'i)

5. "Ilmu itu bukan yang dihafal tetapi yang memberi manfaat" (Imam Syafi'i)

6. "Siapa yang menasehatimu secara sembunyi-sembunyi, maka ia benar-benar menasehatimu. Siapa yang menasehatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya menghinamu" (Imam Syafi'i)

7. "Berapa banyak manusia yang masih hidup dalam kelalaian, sedangkan kain kafan sedang di tenun" (Imam Syafi'i)

8. "Jadikan akhirat dihatimu, dunia ditanganmu dan kematian dipelupuk matamu" (Imam Syafi'i)

9. "Berkatalah sekehendakmu untuk menghina kehormatanku, diamku dari orang hina adalah suatu jawaban. Bukanlah artinya aku tidak mempunyai jawaban, tetapi tidak pantas bagi singa meladeni anjing" (Imam Syafi'i)

10. "Amalan yang paling berat diamalkan Ada 3 (tiga). 1. Dermawan saat yang dimiliki sedikit. 2. Menghindari maksiat saat sunyi tiada siapa-siapa. 3. Menyampaikan kata-kata yang benar dihadapan orang diharap atau ditakuti" (Imam Syafi'i)

11. "Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan kemeralatannya, sehingga orang lain menyangka bahwa dia berkecukupan karena dia tidak pernah meminta" (Imam Syafi'i)

12. "Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan amarah, sehingga orang lain mengira bahwa ia merasa ridha" (Imam Syafi'i)

13. "Orang yang hebat adalah orang yang memiliki kemampuan menyembunyikan kesusahan, sehingga orang lain mengira bahwa ia selalu senang" (Imam Syafi'i)

14. "Apabila engkau memiliki seorang sahabat yg membantumu dalam ketaatan kepda Allah, maka genggam eratlah ia, jangan engkau lepaskan. Karena mendapatkan seorang sahabat yang baik adalah perkara yang sulit, sedangkan melepaskannya adalah perkara yang mudah" (Imam Syafi'i).

Semoga bermanfaat

DAIM SALAHKAN MAHATHIR? ATAU WAYANG?


Sebagaimana kita sedia maklum, Tun Mahathir Mohamad telah beberapa kali melabel orang Melayu sebagai pemalas dalam ucapan terbukanya.
Pada Kongres Maruah Melayu baru-baru ini pun beliau mengulangi lagi perkara yang sama.
Ketika ditanya kemudiannya, Perdana Menteri mempertahankannya dakwaannya itu.
“Saya ingin cakap kebenaran. Kalau saya dapati ada orang tak nak bekerja, bermakna dia tak ada minat.
“Kalau kita tak boleh tegur orang, macam mana nak betulkan mereka? Kalau dia buat salah pun kita puji, itu salah.
“Saya cuma kata, maruah orang Melayu ini akan dipulih semula oleh orang Melayu sendiri. Kita tidak boleh harap kepada orang lain, tidak juga boleh harap kepada kerajaan.
“Itu isi kandungan ucapan saya dan saya tak fikir saya buat sesuatu yang salah,” katanya pada wartawan di Bangunan Parlimen.
Bagaimanapun, hari ini Tun Daim Zainuddin nampaknya tidak setuju sama sekali dengan label yang diberi oleh Tun Mahathir kepada orang Melayu itu.
Kata Tun Daim, banyak cerita kejayaan orang Melayu yang sebenarnya boleh dibanggakan.
“Yang malas itu adalah mereka yang dapat kontrak, mereka yang dapat AP (Approve Permit), tetapi jual kepada pihak lain.
“Melayu sampai sekarang tidak malas. Kalau kita lihat kepada sejarah, Melaka dahulu jadi pusat pelabuhan yang berjaya. Itu semua (usaha) orang Melayu.
“Kita tengok yang naik LRT pagi-pagi, siapa? Orang Melayu. Yang jual nasi lemak, orang Melayu. Jadi kalau kata Melayu malas, itu tidak betul,” katanya lagi.
Adakah Tun Daim kini sudah berani menyanggah Tun Mahathir?
Kenapa?
Maka, majoriti orang Melayu setuju dengan siapa – setuju dengan Tun Mahathir atau Tun Daim? (ShahbudinHusin 22/12/2019

SUMPAH LAKNAT NAJIB SEKADAR MENJAGA KERJAYA POLITIK*



Baru-baru ni Najib melafazkan sumpah laknat di Masjid Jamek kononnya nak menafikan beliau terlibat dengan membunuh model Mongolia, Altantuya Shaaribuu. Ni bukti Najib nampak sangat terdesak dan ghairah nak tunjukkan dirinya suci sehingga sanggup ketepikan peraturan dan larangan dengan menjadikan rumah Allah untuk mencapai kepentingan peribadi dan politik semata-mata. 

Menurut pengakuan Azilah, dia dan Sirul telah diarahkan Najib untuk menangkap Altantuya yang dikatakan perisik dari negara luar. Akibatnya sekarang ni Azilah telah disiasat dan dijatuhkan hukuman mati atas kesalahan itu. Sekiranya benar apa yang Azilah katakan ini, dah pasti ini tak adil buat Azilah. Azilah hanya mengikut arahan Najib, jadi tidak adil hanya Azilah sorang saja yang kena, sedangkan Najib terlepas dari hukuman. 

Kalau betul Najib nak terlepas dari hukuman dan buktikan dirinya tak bersalah, Najib patut bela diri semasa perbicaraan kes di mahkamah. Bukannya senang-senang buat sumpah laknat di masjid pastu ingat dia dapat terlepas dari perbicaraan mahkamah. Senang lah kalau macam tu, mana-mana penjenayah, pembunuh nak lepaskan diri terkena hukuman, terus pergi masjid buat sumpah laknat.

Jadi, cakap macam mana sekali pun, sekarang ni lebih baik Najib berundur dari politik. Dalam kes Najib ni, sudah tentu semua orang sedia maklum bahawa kes bunuh ni punca kejatuhan Najib dan rakyat pun dah semakin menyampah dengan Najib.

LEBAI YANG MEMBUSUKKAN NAMA PAS





Ehhhh...
Suka ati engkau jer...ustaz natang mende mcm ni...

Ustaz Sharkawi b. Ishak @ ustaz rempit sewaktu menyampaikan kuliah Masjid Jamek An-Najah, Padang Serai, Kedah pada 16 Dis telah menyifatkan orang-orang yang keluar PAS masuk parti Amanah Negara adalah mereka yang lari dari Fuqaha dan Ulama, mereka meninggal dunia tanpa membawa iman. 

Ustaz Sharkawi beranggapan Fuqaha dan Ulama hanya ada dalam parti PAS sahaja. Oleh kerana itu, dia beranggapan siapa yang meninggalkan PAS bermakna orang itu telah meninggalkan Fuqaha dan Ulama! “Bila mati tak bawa iman, dia mati apa? Mati tak Islam, nampak tak? Kalau bahasa kasaknya, mati kapiak! Itu dia!” Kata Ustaz Sharkawi.

Siapa yang buat finah ,kan dah kena haha

Siapa yang buat finah ,kan dah kena haha

Ipoh: Bekas Ketua Wanita UMNO Bahagian Gopeng, Datuk Hamidah Osman mengesahkan tindakan Mahkamah Tinggi Ipoh hari ini menyita barangan dalam rumah miliknya selepas didapati gagal melunaskan bayaran ganti rugi sebanyak RM200,000 dalam satu kes saman fitnah membabitkan dirinya dan Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Hamidah bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung tindakan penyitaan barangan dalam rumahnya dan meminta sedikit masa untuk menenangkan diri.

"Betul (tindakan Mahkamah Tinggi menyita barangan rumah), saya mahu bertenang dahulu," katanya menerusia mesej di WhatsApp, hari ini.

Hari Ini Dalam Sejarah Malaysia:


*Sebut Gadai&Ali Baba Kawasan2 Lombong Timah...di Juarai oleh Melayu UMNO.

*Sebut Rembat Kawasan Balak dan Gadaikan kpd Taukeh2 mata sepet...Melayu UMNO Jutawan Segera.

*Sebut Jual dan Gadai AP,Permit ,Lesen,Kontrak,Konsesi,JV kpd Non Malay...Pemimpin2 UMNO.

*Sebut Jual Batu Pasir Tanah UTK Tambak Laut Singapore...Pemimpin2 UMNO Johor.

*Sebut Bolot Lesen Korek Pasir&Batu...Boss2 UMNO hingga ke Peringkat JKKK
*Sebut Rembat&Songlap Tanah2 Simpanan Melayu...Boss2,Barua2,Pencacai2 UMNO

*Sebut Sapu Tanah2 TOL dan Resab2 Kerajaan...Juak2 UMNO
*Sebut Songlap Lesen Lombong Emas,Boksite,Bijih Besi,Batu,Laterite dll Galian...Pemimpin2 UMNO

*Sebut siapa yg  Gagalkan Dasar Ekonomi Baru...Penyamun2 Rakus puak UMNO.

*Sebut Juara Makan Duit Kopi,Komisyen,Baksis,RASUAH...Org2 UMNO

*Sebut saja Pecah Amanah Salah Guna Kuasa...Gerombolan UMNO
*Sebut saja Pakar Pengubahan WANG HARAM...sudah pasti dari grup gang Bossku UMNO.

*Sebut saja Tragedi Pembunuhan&Kematian dlm Urusan Negara...tercatat dlm Hari ini dlm  Sejarah adalah Terpalit dgn Pemimpin2 Tamak Haloba umno.

*Sebut saja Rampasan Beg Tangan&Jam Tangan Berjenama Dunia,Barang Kemas&Hiasan Mewah...sudah Pasti isteri2 Pemimpin UMNO.

*Sebut saja Tokoh Pembuatan Filem Kos Tertinggi taraf Hollywood...sudah tercatat Pecah Sejarah anak Pemimpin UMNO
*Sebut saja Pengaliran Wang Haram ke dlm Akaun2 Peribadi...Jelas&Tuntas Akaun2 Pemimpin2 UMNO.

*Sebut saja suami yg belikan Jam Tangan bernilai hampir rm0.5juta setelah isteri Merajuk...dah tentu mantan Pemimpin MO1.

*Jangan lupa Sebut saja siapa Gadai Tanah 12,300ekar kpd Tauke Judi di Genting Highlands sebaik2 saja lepas Merdeka...Bapa&Atok Pemimpin UMNO.

*Cukup disini jika nak di Sebut segala Pecah Amanah Korupsi Penyelewengan Rasuah yg dilakukan oleh Puak2 UMNO yg RAKUS Tamak Haloba Kaki Sapu Rembat dan Songlap segala Kekayaan negara dan Kepentingan Melayu sejak Merdeka 44hari 44mlm pun tidak mampu khatam.Hasil Tangan2 Jahat Pemimpin2 UMNO-lah yg melahirkan Jutawan2&Billionwan2 negara ini semua Di Bolot oleh puak Mata Sepet yg kini di Cop golongan Kafir Harbi.Sesungguhnya Dosa2 Pemimpin2 UMNO akan di Kutuk oleh Generasi Mendatang yg menjadikan Melayu terus Bangsat&Hanyut jadi Gelandangan Berpelisiran di Tanah Air Sendiri dulu kini selamanya yg kini di Sekongkol pula oleh Golongan Penunggang Agama Party Ajaran Sesat.

AIR SELANGOR SUKAR...MB GEGAR VAGANZA



Seronokk yee MB Selangorrr nii layannn finall GV???

Masalahh airr Selangorr dahh selesaii kee Dato Serii???


Kesiann rakyatt Selangorr kenaa angkott airrr darii lorii kann...


Haaa tepokkk...


Tepokkk lagiii...

...

PAS PARTI BATU API RONSON



PAS parti BATU API !!!!! Itu jawapan aku bila ditanya seorang rakan FB, kenapa dah tak komen pasal PAS? Aku beritahu juga buat apa komen pada org bodoh. Nanti kita sekali jadi bodoh.

Sepanjang hampir 2 tahun PH memerintah kerja puak ni... jadi batu api. Kes Anwar suruh Anwar jalani ujian poligraf ( kes Hadi Awang ambil RM 90 juta tak mahu suruh buat ujian poligraf ), sibuk menentukan Tun jadi PM sepenggal ( PAS itu pembangkang bukan pembangang sibuk utk tentukan PM kerajaan ).

Sibuk tuduh DAP tolak Jawi ( yg tolak Jawi tu MCA), sibuk pasal buku Sugar Daddy ( iklan itu tidak mendapat kebenaran dan bukan dasar kerajaan pun. Lagipun sudah dibaw turun )...Fitnah kerajaan PP tak beri azan... bila mahu disaman baru mahu minta maaf.

Sibuk cerita pasal dividen. Sedangkan negeri yg diperintah setiap tahun defesit. Setiap tahun meminjam dari pusat. Bila beritahu kerana kerajaan dahulu boros tak mahu dgr tapi bila kerajaan beritahu alasan sama tahu mahu bising.Byk sgt kalau nak sebut kisah batu api depa ni.

Sebaliknya apa yg dia buat utk rakyat Kelantan? Di kala rakyat Kelantan diuji banjir pemimpin mereka ke Norway. Nasib baik ke New Zealand bocor dulu kalau tak ke sana pula mereka melancong. Rakyat Kelantan patut minta kerajaan negeri beri penjelasan berapa kos mereka ke sana?

Malah mana akhlak mereka. Di kala mereka menghentam kerajaan Pusat. Kerajaan Pusat tetap berikan mereka royalti yg kerajaan BN tak pernah berikan pada mereka sebelum ini. Kemudian minta pada Cina DAP tu bantu ratusan juta utk gaji kakitangan awam.

Tidak cukup dgn itu fitnah Islam terancam di bawah kerajaan PH memerintah sedangkan negeri Kelantan jauh dapat peruntukkan lebih banyak dari beberapa negeri2 diperintah PH. Ada mereka berterima kasih wakil rakyat mereka juga turut mendapat peruntukkan dari kerajaan?

Sebab itu aku kata buang masa layan parti yg kerja pemimpinnya jadi batu api. Sdgkan negeri diuruskan miskin dan mengharap bantuan. Tapi pemimpin menaiki kereta mewah yg kerjanya bagi pandangan aku menjadi batu api utk mengaburi kemewahan dan kelemahan mereka memimpin.

Jadilah pembangkang bertanggungjawab. Boleh kritik tapi kritikan itu biarlah berfakta. Ajarlah pengikut kpd suatu yg bijak bukan sengajac memperbodohkan mereka.
 Risiko rakyat  bg rakyat kltan, Apabila  pileh pemimpin bodoh sombong, buto Politik buto kayu, belagak pandai tapi bodo banggang benggong mereka pembangkang tidak ada idea, modal mereka rasis, tak ada keja lain, melainkan fitnoh adu domba maki lawang dan kawang yang tidak separty.

LEBAI SUKA TUN M TERUS JADI PM SEHINGGA PRU15 UNTUK MEMUDAHKAN REJIM KLEPTOKRASI BERKUASA SEMULA



Dalam perjumpaan lebai dgn Tun M selepas persidangan negara2 islam yg gagal itu, sekali lagi lebai beri jaminan bahawa parti lebai akan sokong Tun M jadi PM sehingga PRU15, walaupun lebai pernah kata Tun M hanya layak jadi doktor klinik 1 Msia saja dan walaupun lebai sanggup sokong MCA di Tg Piai dan mengalahkan parti Tun M dengan kekalahan yg amat memalukan Tun M.  

Aku tidak pelik kalau lebai berkata sedemikian kerana lebai memang dikenali sebagai lidah bercabang dan mahir di dalam menjual agama demi kepentingan politik.  Kalau tidak, bagaimana lebai boleh duduk sekelambu dengan parti yg selalu dikapirkannya?  

Aku lebih pelik kalau Tun M terpedaya dengan tipu helah lebai.  Takkan la manusia sehebat Tun M terpedaya dengan lebai yg juga terpedaya dengan umno?  Umno gunakan lebai untuk bernyawa setelah nazak di dalam PRU14 yg lalu, manakala lebai pula cuba untuk memperdaya Tun M.  Kalau Tun M percaya dgn lebai, ertinya Tun M lebih bodoh dari lebai.  

Orang bijak akan berfikir, kalau musuh Tun M tiba2 sokong Tun M, maksudnya apa?  Maksudnya sokong bawa rebah.  Umno dan lebai suka Tun M terus jadi PM sehingga PRU15 kerana mereka ada peluang untuk jatuhkan PH angkara terlalu banyak kelemahan Tun M sekarang.  Lebih baik Tun M kekal lama sehingga PRU15.  

Kalau Tun M lalai dan termakan dengan kata2 mereka, kami di bawah tidak lalai dan tidak sebodoh itu untuk diperdaya.  Maka, kami akan pastikan apa yg umno dan lebai suka dan mahu lihat akan gagal.  Kami akan pastikan Tun M berundur selewatnya Mei 2020 bagi menentukan rejim kleptokrask terdahulu tidak akan berkuasa lagi.  Anwar yang digeruni oleh Umno/Bn serta lebai akan kami angkat menjelang Mei 2020.  

WFAUZDIN NS

KENYATAAN MEDIA DSAI


PENGUMUMAN


Sejak dua hari lepas,blog ini menghadapi masaalah untuk mengupload gambar dan juga kesukaran untuk pos artikel atau bahan. Masaalah sedang diuruskan sebaik mungkin bersama sifu webmaster Laman Marhaen. Sebarang kesulitan amat dikesali.

(function() { var d = document, w = window; w

Ordinan Darurat | Jangkaan pasca titah YDP Agong - Penganalisis Politik