PERANGAI PAS YANG MEMBUATKAN ORANG MELUAT SAMA MACAM UMNO

Image may contain: one or more people, glasses and text
Image may contain: one or more people and text


Hamid Mat Piah is with Usin and 11 others.
3 mins
Darah yg mengalir dalam dlm nik omar adalah darah ATGNA....sekali dia buat keputusan dia takkan berpatah balik itu prinsip ATGNA...pernah tak dgr ATGNA nak berpaduang dgn umno....???itulah prinsip ATGNA yg akan di bawa sampai ke mati...bkn mcm hadi wang ringgit tu... Kejap nk kawan umno... Kejap tak nak... Kejap umno kafir.. Kejap pulak umno tak kafir...manusia xde prinsip mcm hadi wang mmg sgt2 layak jadi baruah umno....
Image may contain: 1 person, text


TSUNAMI RAKYAT KIAN PASTI, NAJIB SUDAH BOLEH BERKEMAS-KEMAS UNTUK TINGGALKAN SERI PERDANA




Kebangkitan rakyat berterusan lagi.  Setiap program ceramah atau jelajah Pakatan Harapan, dengan yang terbaru di Melaka malam tadi, terus mendapat limpahan kehadiran daripada rakyat pelbagai kaum.

Sebenarnya, bukan majlis yang dihadiri oleh Tun Mahathir Mohamad saja yang mendapat sambutan yang luar biasa, bahkan di beberapa tempat yang tiada kehadiran beliau juga turut menunjukkan sokongan  yang hangat daripada rakyat.

Lantaran sambutan hangat daripada rakyat kepada program jelajah dan majlis ceramah Pakatan Harapan di seluruh negara setakat ini, sukar untuk menolak bahawa tsunami rakyat tidak  berlaku pada 9 Mei ini.

Tsunami rakyat kian pasti akan berlaku. Rakyat kini ternyata telah bangkit untuk menunjukkan sokongan kepada Pakatan Harapan dan ingin melihat tumbangnya UMNO serta BN.

Sudah tentu, berdasarkan semangat rakyat yang sedang meluap-luap ketika ini, program dan majlis seterusnys menjelang 9 Mei nanti akan terus mendapat sambutan yang luar biasa daripada rakyat di seluruh negara. Sekali rakyat bangkit, mereka akan terus bangkit dan bangkit sehingga berjaya.

Dengan hakikat ini, mahu tidak mahu, Najib Razak harus mengakui masa depannya semakin sukar dan kekalahan semakin menghampirinya.

Apa pilihan yang sebaiknya buat Najib?

Apakah beliau perlu terus berjuang sehingga ke hari pengundian dan kemudian menerima berita kekalahan itu dengan linangan airmata?

Sebagai seorang penulis yang turut menghadiri beberapa majlis jelajah Pakatan Harapan dan melihat sendiri sambutan serta aura kebangkitan rakyat, jika tidak menjadi kesalahan, saya ingin menasihati Najib bahawa sekiranya mulai hari ini keghairahan rakyat kepada perubahan tidak juga surut, bahkan tambah memuncak, adalah lebih baik beliau segera mengangkat bendera putih, mengaku kalah dan cepat-cepat meninggalkan negara ini.

Tidak guna lagi Najib terus bertahan, menabur pelbagai janji dan habuan kerana rata-rata rakyat tidak percaya lagi kepada semua pemberian itu.

Sebaliknya, mulalah daripada sekarang mengemas barang-barang dan mengumpul beg untuk keluar daripada Seri Perdana dan juga meninggalkan negara ini.

Rakyat kini terlalu inginkan perubahan. Rakyat mahu hidup tanpa GST, rakyat mahu harga minyak yang stabil, rakyat tidak mahu pemimpin yang ada skandal, rakyat sudah letih dengan kos sara hidup yang tinggi, sedangkan pemimpin ada wang beribu juta ringgit dalam bank dan memiliki perhiasan yang mahal-mahal.

Najib sudah tentu ada pelbagai laporan risikan mengenai tahap sokongan rakyat terhadapnya. Apa yang penting, dapatkan laporan yang betul dan bukan daripada pihak yang bertujuan hanya untuk menggembirakan hatinya.

Laporan itu, jika pihak berkaitan bersikap jujur dan berterus-terang, pasti akan menyerlahkan hakikat bahawa rakyat tidak lagi memihak kepada UMNO dan BN.

Untuk itu, pilihan yang terbaik bagi Najib tidak lain ialah segera meninggalkan negara ini sebelum hari pengundian dan carilah mana-mana negara di dunia ini untuk mendapatkan perlindungan. Ini satu-satunya pilihan baginya.

Terus menunggu sehingga hari pengundian dan kemudian menyaksikan kekalahan serta penolakan rakyat terhadap UMNO dan BN di depan mata, hanya menjanjikan keadaan yang lebih buruk bagi kehidupan beliau yang seterusnya.

Harus disedari bahawa antara komitmen Tun Mahathir dan Pakatan Harapan ialah untuk menangkap dan menyiasat Najib berhubung skandal 1MDB dan kewujudan wang sebanyak RM2,600 juta yang ada dalam akaunnya dalam tempoh 100 hari selepas mengambil alih kerajaan.

Situasi itu sangat-sangat mungkin membawa pengakhiran suatu kehidupan yang panjang di penjara kepada beliau akhirnya.

Sedia dan sanggupkah Najib menghadapi semua kemungkinan itu?

Selain itu, selepas kekalahan UMNO dan BN nanti, percayalah juga bahawa majoriti pimpinan UMNO yang ada hari ini akan segera menyalahkan Najib sebagai punca utama kehilangan kuasa yang dipegang sejak lebih 60 tahun selama ini.

Tidak ada sesiapa yang akan membela dan mempertahankan Najib lagi ketika itu. Semua orang UMNO akan mengutuk dan menghentamnya, malah tidak mustahil beberapa pemimpin seperti Tengku Adnan Tengku Mansor, Annuar Musa dan ramai yang lain sudah pun berpeluk dan mencium tangan Tun Mahathir sambil menangis dengan cucuran air mata tanda penyesalan.

Majoriti pemimpin UMNO adalah jenis "cari makan". Di mana ada kuasa, ke situlah kiblat mereka. Setelah UMNO dan BN hilang kuasa di peringkat Pusat, tiada sebab lagi untuk mereka bertahan dengan parti itu.

Kekalahan UMNO dan BN hanya akan menyebabkan Najib menanggung pedih dan kesakitannya secara bersendirian. Tun Mahathir dan Pakatan Harapan pasti mengotakan segala janji dan kata-katanya kerana itulah juga kehendak rakyat sebenarnya.

Oleh itu, jalan yang selamat bagi Najib hanyalah dengan segera meninggalkan negara ini sebelum hari pengundian dan carilah tempat yang selamat untuk meneruskan sisa-sisa kehidupan selepas itu.

Najib, ini nasihat ikhlas daripada saya!! (ShahbudinHusin 05/05/2018).

Surat terbuka Tun Dr Mahathir buat ahli UMNO seluruh Malaysia


“Sokongan saudara-saudari kepada Najib akan memburukkan lagi keadaan negara tercinta ini. Takkanlah saudara-saudari tidak sedar bahawa dari sebuah negara yang dikagumi dunia, Malaysia sudah jadi negara rasuah pimpinan penjenayah yang diketawakan dunia.”
Demikian petikan surat terbukan Pengerusi Pakatan Harapan, merangkap mantan perdana menteri keempat Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad kepada ahli-ahli UMNO seluruh Malaysia.
Baca dan sebarkan kepada rakan-rakan yang masih tegar menyokong kepimpinan kleptokratik UMNO-BN.

Kalau gempa tak terasa di kaki, apakan daya mengelak tsunami


Bodoh lah kalau kita percaya bahawa Barisan Nasional dan United Malays National Organisation pimpinan Datuk Seri Najib Razak tidak menjangka bahawa satu lagi ombak besar akan membadai lanskap politik negara kurang seminggu sahaja lagi.
Naif benarlah kita kalau ikut percaya bahawa Najib Razak itu berkeyakinan tinggi untuk menang majoriti besar sehingga dua-pertiga, sekaligus memperkukuh cengkamannya ke atas aparat kerajaan untuk sekurang-kurangnya lima atau sepuluh tahun lagi.
Kalau begitu tinggi sekali keyakinannya, bulan November tahun lepas kita sudah selesai mengundi, dan UMNO-BN akan menang besar. Tidak perlu berlengah sehingga sekarang ini.
Tuan-tuan dan puan-puan, ilusi bahawa Najib Razak itu yakin menang adalah propaganda yang dibikin untuk membuatkan kita semua teragak-agak untuk menukar parti pemerintah.
Tsunami yang disebut-sebut orang adalah perkara yang paling ‘real’ pada saat dan ketika ini. Kerana itu kita kerap mendengar Najib Razak menafikannya. Sudah memang hobi Najib Razak menafikan hakikat yang nyata, dan berdalih bertimpa-timpa.
‘Tsunami Melayu’ yang lambat sepuluh tahun itu akan membadai Najib Razak dan aparat kempennya dalam keadaan ia langsung tidak sedar dari celah mana datangnya ombak perubahan itu.
Jangan tersilap. UMNO dan BN boleh dikalahkan, dan akan pasti dikalahkan. Rakyat Malaysia akan berada di pihak yang menang setelah UMNO ditumbangkan.
Kita boleh senaraikan beberapa petunjuk dan isyarat yang membuktikan bahawa United Malays National Organisation langsung tidak yakin ia akan menang dalam PRU ke-14 ini.
Pertamanya dengan proses persempadanan semula kawasan pilihanraya. Ya memang proses diperuntukkan oleh undang-undang supaya dilaksanakan setiap lapan tahun sekali. Apa yang menimbulkan keraguan kita ialah pemindahan pengundi dari satu kawasan ke kawasan yang lain, selain perubahan sempadan yang berat sebelah, menumpukan suatu kaum di kawasan tertentu, dan kaum lain di kawasan yang sebaliknya.
Kalau BN yakin menang besar, ia tidak perlu beriya menunggu untuk sempadan pilihanraya dilukis semula.
Kedua ialah penggubalan Akta Antiberita Tidak Benar. Akta ini menerima kritikan hebat pengamal media, bukan sahaja aktivis politik pembangkang yang bergantung kepada maklumat-maklumat yang disembunyikan kebenarannya oleh kerajaan.
Ia antara lain digubal supaya kita semua takut-takut untuk menyebar maklumat yang tidak sehaluan dengan agenda parti kerajaan. Tetapi mereka yang menyebar propaganda bagi memberi kelebihan kepada kempen UMNO, tidak mengapa pula.
Kalau BN yakin menang besar, ia tidak perlu menggubal akta aneh ini yang bertindan dengan beberapa akta sedia ada. Bukankah media tradisional habis semua dikawalnya? Kalau UMNO yakin boleh menang besar, ia tidak perlu runsing dengan sebaran maklumat parti pembangkang.
Ketiga pula, adalah cubaan jahat membubarkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia, dalam rangka besar untuk menggagalkan pendaftaran Pakatan Harapan sebagai sebuah parti politik.
Begitu banyak birokrasi untuk menyusahkan pendaftaran parti lawan, yang bukan baru sekali ini dilakukan oleh UMNO-BN, bahkan pada PRU13 lalu, ia telah dilakukan terhadap DAP.
Cumanya untung kerana Jabatan Pendaftar Pertubuhan itu bukanlah organisasi yang bijak politik, lalu boleh dikilas dan dikunci pergerakannya di mahkamah.
Kalau BN yakin boleh menang, ia tidak perlu main bangsat dan cuba membatalkan pendaftaran parti lawan. Parti keris boleh berkeris secara jantan dan lawan secara berdepan.
Keempat ialah langkah Suruhanjaya Pilihanraya menyusahkan rakyat keluar mengundi, selain merumitkan usaha kempen Pakatan Harapan.
Sudahlah disuruhnya kita mengundi tengah minggu di hari Rabu, disuruhnya pula jangan meletakkan gambar selain calon dan presiden parti politik yang bertanding. Peraturan baru ini jelas sekali bertujuan menghalang poster-poster calon di seluruh negara daripada memaparkan gambar calon perdana menteri Pakatan Harapan, Tun Dr Mahathir.
Hakikatnya sepanjang tempoh kempen setakat ini, sudah berkali-kali kita temukan kejadian memotong atau memadam wajah mantan perdana menteri itu dari poster dan kain rentang kempen.
Kalau BN yakin boleh menang besar, apa yang ditakutkan sangat dengan wajah orang tua 92 tahun usia itu? Biar sahaja lah wajahnya tersengih dilihat pengundi. Bukankah beliau hanya seorang tua yang tidak punya karisma tinggi jika dibanding dengan ketokohan Perdana Menteri Najib Razak?
Kelima, pastinya politik wang dan politik makan percuma yang telah menjadi amalan zaman berzaman Barisan Nasional demi memujuk undi orang ramai.
Foto Malaysiakini
Bukan sekali dua kita melihat di media sosial bagaimana operator politik BN menghulurkan ‘dedak’ kepada pengundi, bahkan sekarang secara tidak berselindung lagi. Tak cukup sampul barangkali.
Kalau UMNO yakin boleh menang dua pertiga, pemberian wang tunai dan amalan memberi makan percuma ini boleh sahaja dihentikan. Tidak cukupkah pemberian BR1M bertahun-tahun untuk membeli kesetiaan dan sokongan rakyat?
Sebenarnya kalau UMNO dan BN yakin betul akan menang besar dalam PRU14 ini, perdana menteri sementara Datuk Seri Najib Razak boleh sahaja mengajak calon perdana menteri HARAPAN, Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berdebat di kaca televisyen. Biar satu Malaysia saksikan kehebatan hujah dan fakta oleh Panglima Bugis yang menjadi idola mereka.
Kalau UMNO dan BN yakin betul boleh menang dua-pertiga Dewan Rakyat, ia tidak perlu takut-takut untuk memberi ruang menjawab kepada pemimpin-pemimpin pembangkang yang menjadi mangsa serangan kempen jahat di media-media massa.
Tetapi sebenarnya UMNO tidak yakin ia boleh menang.
UMNO dapat merasakan gerak gempa rakyat Malaysia di peringkat akar rumput, dan mereka tahu bahawa tsunami yang bakal melanda sudah tidak boleh ditahan-tahan lagi.
Hari demi hari kita disajikan dengan paparan ceramah umum Pakatan Harapan yang dibanjiri orang ramai. Kalau di tahun 2013 ini terjadi, kita boleh faham; media sosial di waktu itu, tidak begitu canggih.
Namun di zaman Facebook Live dan kempen-Whatsapp, orang ramai masih sanggup bersusah payah turun ke lapangan, berjalan jauh dan berasak-asak untuk menunjukkan sokongan kepada kerajaan menunggu – Pakatan Harapan.
Beberapa  hari lepas  Merdeka Center muncul dengan angka-angka terbaru bacaan politik mereka yang memperlihatkan peratusan sokongan terhadap Pakatan Harapan semakin meningkat tinggi.
Maka sekarang kita hanya perlu tunggu keputusan rakyat Malaysia. Tidak lama, hanya kurang seminggu lagi. 

SIA-SIA UNDI PAS, KALAH SEMUA KERUSI DI SELANGOR – KAJIAN IDE

(function() { var d = document, w = window; w

KERAJAAN GAGAL..KAU SEMBANG BAB BIJIK

  Orang sibuk pasal tak boleh beraya kat Kg angkara kegagalan kerajaan tebuk atap, ko plak sibuk sembang pasal bijik....