MGID

Altantuya's still 'hanging' judgment blackens the judiciary to the core


Written by Maclean Patrick, Malaysia Chronicle

(3 votes)

Altantuya's still 'hanging' judgment blackens the judiciary to the core

The inability for the Malaysian judiciary to bring to closure the Altantuya murder case is shameful and highlights the creeping rot within the judiciary system. The fact that the judgement for the murder trial has yet to be written 2 years after pronouncement is a sham and reflects badly on the courts of law in Malaysia.

For beginners, the judge in question should have written the judgement, signed it in his name and submitted this to the Federal Court. This is in line with Section 281 (b)(ii) of the Criminal Procedure Code (Act 593) that requires such document to be presented upon the appeal against the death sentence.

But while the two former bodyguards of Prime Minister Najib Razak have been sentenced to hang for killing Altantuya, and have already appealed their sentences, the High Court judge, Mohd Zaki Yasin, who found them guilty has till date not written up his judgement.

How then can an appeal be made to the Federal Court if the judgment has not been written? It seems that the courts are purposely delaying the appeal process so as to allow more time to pass, yet to what benefit will this be to the two police officers already sitting on death row?

And why has the Najib administration not questioned Mohd Zaki Yasin as to his inability to write the judgement? Or is Mohd Zaki Yasin waiting for someone else to write the judgement for him? This should not be a surprise, since only in Malaysia is a judge 'permitted' to have someone else write his judgement.

Legal profession or wild, wild West

In an astonishing display of the corruption in the Malaysian legal system, a legal secretary testified in 2008 to a Royal Commission of Inquiry that a plaintiff’s lawyer in 1994 wrote an entire judgment to be read by the presiding judge in the case, who then promptly awarded RM10 million in defamation damages to a crony of former Prime Minister Mahathir Mohamad against a journalist and six other defendants.

Those who have been following the Malaysian scene will straightaway know this story revolves around V K Lingam, who in September 2006 became the star player in a continuing legal scandal where a videotape was made public of a telephone conversation he was having with Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim, then the country’s third-ranking judge and in charge of the appointments of senior judges.

The videotape appeared to show that some of Mahathir’s closest associates, particularly gaming tycoon Vincent Tan, were involved in ensuring or 'fixing' the appointments of politically malleable judges.

Goodness gracious, the things that are tolerated!

The royal commission appointed to probe the allegations was told by G Jayanthi, then a legal secretary to Lingam, that Lingam had written the judgment for the controversial case, in which Vincent Tan was awarded MR10 million in damages for four articles written about him in the now-defunct Malaysian Industry magazine. The judgment was transferred to a computer disk and delivered to High Court Judge Mokhtar Sidin, who read it in court.

In her statement, most of which was written, Jayanthi said that that Lingam was assisted by his brother, another lawyer and the former head of Malaysia’s Industrial Court. She told the court that she had given her handwritten corrections of the draft judgment along with the judgment itself to her lawyer, Muhammad Shafee Abdullah.

Lingam, she said, “corrected the draft judgment in red ink on certain pages. Sumanti then did the corrections accordingly and made a copy of the draft judgment in a floppy disk which was to be given by Datuk Lingam to Justice Datuk Mokhtar Sidin. I later discovered that the judgment as was written by Lingam was fully incorporated as the official judgment of the said judge."

Altantuya judgment still 'hanging'- how now?

It seems that judgments for certain cases can be written in record time and also by someone else either than those involved in the case, contrary to the treatment given to the Altantuya murder. So what then is the problem facing Mohd Zaki Yasin that he has yet to write his judgement? Must a royal commission of inquiry be set up to ascertain as to why judgement has not been written by Mohd Zaki Yasin?

There are just too many cases of judicial recalcitrance to enumerate. From the 1998 Sodomy I trial perpetrated by ex-premier Mahathir Mohamad to Prime Minister Najib Razak's Perak crisis in 2009, judicial integrity had been on a clear downtrend that does not seem to have found any bottom yet. Just a day ago, 60 opposition MPs filed a motion all the way in Parliament to demand the dismissal of an appellate court judge for plagiarising a judgment written by former Singapore judge GP Selvam.

It's things like these that make people say the Malaysian judiciary is unprofessional and rotten to the bone. The judiciary that is supposed to be the protector of the people has continued to fail miserably, delaying justice for the innocent and allowing the guilty a free hand at manipulating and abusing the system for their own interests devices.

The very foundation of civil society in Malaysia is compromised and for this Malaysians have to demand reforms and change. Otherwise, Malaysia, sure as a snowball in Hell, is doomed.

Malaysia Chronicle

Pemandu teksi pun nak dikenakan BN...


Daing Yahya | Oct 13

Jika boleh diungkapkan, inilah kemungkinan ayat kerajaan Barisan Nasional kepada para pemandu teksi; senada dengan watak Haji Bakhil yang mengherdik budak-budak yang berada di depan laman rumahnya, "Nah! Ambil gula-gula ini, pergi main jauh-jauh".

Perumpamaan dari satu daripada filem legenda P. Ramlee ini mudah difahami semua, setelah kita menghalusi Belanjawan kerajaan BN yang cuba menawarkan sesuatu kepada para pemandu teksi di negara ini.

Insentif yang dicadang untuk diberikan, sebagaimana yang ditawarkan oleh Najib Razak adalah:

  • Pengecualian 100% duti eksais dan cukai jalan ke atas pembelian teksi baru buatan tempatan.
  • Pengecualian bayaran balik duti eksais dan cukai jalan ke atas teksi berusia lebih tujuh tahun yang dijual atau ditukar milik.
  • Memansuhkan cukai jalan ke atas teksi bajet persendirian.
  • Subsidi kadar faedah dua peratus untuk teksi baru buatan tempatan.
  • Pemberian bantuan menggantikan teksi usang (RM3,000 bawah 7 hingga 10 tahun dan RM1,000 lebih 10 tahun)
  • Kerajaan BN mendakwa semua insentif ini memberi manfaat kepada pemandu teksi bajet dengan penjimatan berjumlah RM7,560.

Jadi, apa pula kaitannya ungkapan Haji Bakhil dengan belanjawan BN ini?

Tampi padi untuk dapatkan beras

Pengumuman Najib selaku Menteri Kewangan itu sekadar mengurangkan sakit, seperti menelan pain killer, dan ianya bersifat sementara.

Kos-kos ini bukan sekadar kos berbentuk wang kertas kerana ia juga melibatkan birokrasi yang sangat rigid dalam proses-proses lain juga. Karenah birokrasi juga memakan kos iaitu masa dan tenaga, dan kadang kalanya melibatkan "duit kopi".

Dalam ilmu ekonomi, masa dan tenaga juga akan membawa makna wang, dan dalam bahasa seharian, semua orang tahu apa itu duit kopi.

Bagaimana pula dengan pemandu teksi yang tidak ada pilihan lain dalam hidup kecuali memandu teksi sebagai kerjaya mereka? Memang tiada jaminan bahawa karenah birokrasi untuk mendapatkan kelulusan membawa teksi ini tidak berlanjutan.

Cukai jalan telah pun diketahui bahawa jumlahnya sudah berpatutan dan murah. Ia bukan satu beban utama kepada pemandu teksi. Ibarat kata, seperti menawarkan diskaun kepada orang tua untuk menaiki LRT dan monorel atau jika imaginasi lebih jauh menjalar, menawarkan diskaun untuk rakyat membeli helikopter, mana-mana kerajaan mana pun sanggup berbuat begitu.

Respon pemandu teksi


Tinjauan selepas pengumuman Belanjawan BN mendapati salah seorang dari ribuan pemandu teksi di Lembah Klang telah sempat mengirim SMS, katanya "lepas ni aku tak nak 'kayuh' lagi la, duit sewa cab aku masih sama, bajet NR tak bagi impact sangat kat 'pilot' macam aku ni, penat je kayuh cab orang."

Bagi yang tidak begitu memahami bahasa SMS pemandu teksi…
"kayuh" - memandu/bawa teks
"cab" - teksi
"NR" - Najib Razak
"pilot" - pemandu teksi

Kekecewaan pemandu teksi ini rupanya masih berterusan sekali pun insentif kerajaan BN telah diumumkan. Kebanyakan mereka hanya pemandu, bukan pemilik. Yang memiliki teksi ialah syarikat-syarikat; mungkin yang ada kabel politik dengan parti pemerintah.

Tanda-tanda jika sesuatu pihak itu tidak ikhlas dan tidak jujur adalah kefahamannya dalam sesuatu situasi. Hairan bagaimana kerajaan BN yang dikatakan cukup sumber untuk mengkaji dan mencari penyelesaian terhadap masalah rakyat, telah gagal memahami dan melaksanakan keperluan utama rakyat, dalam hal ini pemandu teksi.

Tawaran Pakatan Rakyat


Bukankah Pakatan Rakyat dalam Belanjawan Alternatifnya dengan tema Kesejahteraan Untuk Semua telah menunjukkan jalan yang mudah dan jelas tentang apa yang diinginkan oleh pemandu teksi - memberi permit penuh kepada pemandu teksi.

Ini bererti PR lebih faham keperluan dan kehendak rakyat, termasuk pemandu teksi. Bagi pemandu teksi, memiliki teksi sendiri adalah serupa seperti seorang petani atau peneroka FELDA mendapat hak milik tanah.

Pemandu teksi tidak mahu membawa kereta yang disewa dari syarikat kerana kos sewaan mahal, malah kerajaan tidak ada banyak kuasa untuk menentukan harga sewaan yang dikenakan syarikat tesebut. Kerajaan BN seolah-olah mahu pemandu teksi makan gaji semata-mata tanpa membenarkan mereka berdikari.

Kerajaan BN yang gah dengan sebegitu ramai penasihat dan perunding, termasuk dari luar negara yang dibayar berpuluh juta ringgit tetapi berpura-pura tidak faham masalah asas dan penting bagi pemandu teksi.

Mengapa permit hak milik teksi ini begitu liat mahu diberikan kepada individu pemandu teksi? Adakah kerana permit-permit ini hanya untuk syarikat yang sudah menjadi kuota kepada ketua-ketua bahagian UMNO?

Adakah kerana permit ini masih telah menjadi satu-satunya aset kaum Bumiputera yang mesti dipegang amanahnya oleh segelintir elit UMNO hingga menafikan hak-hak pemandu teksi Melayu sendiri? Malah pemandu teksi berketurunan Cina, India dan lain-lain juga menggigit jari sahaja.

Sekali lagi, terbukti Belanjawan BN 2012 hanya ingin mengabui mata golongan berpendapatan rendah (baca: Melayu) untuk jangka masa yang amat singkat, sekadar untuk UMNO dan BN menang dalam pilihan raya umum akan datang.

Kalau ada yang masih kurang faham dengan politik UMNO-BN, selain dari tepuk dada tanya selera, luangkan sedikit masa untuk menonton filem klasik yang berwatakkan Haji Bakhil untuk kesekian kalinya. Mungkin ada ilham baru untuk rakyat yang semakin dihimpit tekanan kenaikan kos hidup.

*Tulisan ini dipetik dari Roketkini.com.

Bajet pilihanraya tidak beri keselesaan berpanjangan

Pengumuman bajet oleh Menteri Kewangan Najib Razak di Parlimen semalam tidak mendatangkan sebarang kesan besar kepada rakyat. Hanya perkhidmatan awam yang menerima durian runtuh, sedangkan kakitangan swasta kekal ‘kais pagi makan pagi’.

Pakatan membentangkan belanjawan sehari sebelum BN


Lebih menjengkelkan pemberian ‘one off’ yang dilakukan kerajaan jelas seperti ingin memperbodohkan rakyat. Umum tahu tarikh pilihanraya semakin hampir dan pemberian RM100 untuk pelajar serta RM500 untuk keluarga berpendapatan rendah dijadikan umpan agar rakyat mengundi BN. Kos hidup yang tinggi dineutralkan dengan pemberian sekali dalam 5 tahun. Amat jelas bagi rakyat seperti menyamakan minda mereka dengan golongan tidak berpelajaran dan tidak tahu berfikir sama sekali

“Banyak perkara yang diumumkan bersifat ‘one off’. Semua itu dapat dicover balik oleh kerajaan kerana kerajaan tidak memberikan jaminan subsidi harga minyak dan keperluan asas yang lain tidak akan dikurangkan pada 2012.

"Rakyat akan berhadapan dengan kos sara hidup dan belanjawan hari ini tidak menyelesaikan masalah seperti yang diuar-uarkan iaitu hendak menyelesaikan masalah beban kos sara hidup rakyat," kata ahli parlimen Pokok Sena Mahfuz Omar di lobi parlimen selepas pembentangan belanjawan.

Ahli parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkifly Ahmad berpendapat Najib dalam keadaan yang tertekan akibat pembentangan belanjawan Pakatan Rakyat sehari sebelum itu. Belanjawan PR menekankan pengagihan hasil kekayaan negara kepada rakyat yang memerlukan, terutama berpendapatan rendah.

“PR pernah berjanji ingin melakukan pengagihan semula pendapatan negara kepada rakyat, kita melihat beliau terpaksa bertindak balas terhadap usaha PR itu.

BN dijangka menaikkan harga barang subsidi mengumbangi bantuan yang diberikan


"Tetapi persoalan yang kita utarakan, bagaimana pengagihan semula itu ingin dikembalikan semula kepada yang berhak tanpa ada sebarang ketirisan. Sebagai contoh pemberian subsidi kepada pemilik teksi dan kita lihat keuntungan hanya akan diperolehi oleh kroni mereka sahaja bukannya kepada pemilik teksi tersebut," katanya.

Dr Dzul juga berpendapat kakitangan swasta tidak akan berpuas hati dengan bajet yang hanya menumpukan kepada kakitangan awam. Tiada penegasan mengenai gaji minimum untuk kakitangan swasta yang diperjuangkan oleh mereka. Sebaliknya, kerajaan menaikkan potongan caruman KWSP majikan sebanyak 1 peratus. Kenaikan yang seolah-olah memperlekeh sumbangan kakitangan swasta terhadap ekonomi negara.

“Kita melihat bajet kali ini tidak diletakkan gaji minimum sebagai sasaran dan secara jelas saya katakan Najib cuba mengelak untuk ada komitmen dengan pekerja awam mahu pun swasta.

"Tetapi dalam masa yang sama bajet tersebut memperlihatkan Najib telah menganaktirikan pekerja swasta dengan menafikan hak mereka sebagai tenaga pendapatan negara, tanpa ada peruntukan khusus diberikan oleh Najib kepada golongan pekerja tersebut,” katanya.

Anwar selepas sessi bajet

Sementara itu, Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim mempersoalkan cara kerajaan berbelanja mewah sedangkan masalah defisit negara berlarutan sejak 14 tahun berturut-turut. Bermakna hutang negara semakin tinggi dan semua pemberian kerajaan kepada rakyat adalah dengan berhutang. Dalam masa sama negeri-negeri yang diperintah PR seperti Pulau Pinang dan Selangor, katanya, mampu memberi pelbagai sumbangan kepada rakyat dengan bajet tahunan yang berimbang. Iaitu perbelanjaan kurang atau sama banyak dengan pendapatan.

“Tiada langkah efektif untuk menangani defisit dan angka tersebut (peruntukan) tidak realistik. Cara mereka berbelanja tanpa pendapatan, dan mereka masih bercakap tentang defisit 4.7 peratus, berbanding apa yang kita cadangkan,

“Jika anda bercakap tentang kejayaan dalam pelaburan luar negeri, ianya banyak di Selangor dan Pulau Pinang (tetapi) itu tidak diiktiraf," jelas Anwar.

Bagi penganalisis ekonomi yang juga ahli parlimen Kelang Chales Santiago dasar liberalisasi perdagangan yang diumumkan najib amat dipersoalkan. Katanya, dasar itu hanya akan mempermudah dan memperbanyak kemasukan syarikat asing ke dalam negara yang kesan akhirnya perniagaan bersaiz kecil dan sederhana tempatan akan bermasalah.

Lebih banyak hyper market asing, kedai kecil gulung tikar

“Syarikat-syarikat tempatan akan menghadapi cabaran besar untuk bersaing dengan syarikat-syarikat multinasional yang lebih besar. Ini adalah kesan langsung daripada Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) yang ditandatangani oleh Malaysia, yang membolehkan pemilihan 100 peratus kepada syarikat-syarikat asing dalam perniagaan yang ditubuhkan di negara ini.

“Kesan daripadanya, rakyat Malaysia akan ke luar negara untuk menubuhkan syarikat dan kembali untuk menubuhkan perniagaan di sini mengambil kesempatan daripada pengecualian cukai tersebut.

“Industri kecil dan sederhana pula akan terjejas akibat kemasukan peniaga besar asing yang akan datang dengan kilang, hospital, proses pengeluaran dan perkhidmatan mereka

“Satu lagi, dengan perkhidmatan penjagaan kesihatan dibuka, tanpa apa-apa sokongan untuk rakyat Malaysia, apa yang berlaku seterusnya ialah skim insurans penjagaan nasional akan dilaksanakan. Ini bermakna ia menyediakan landasan bagi pelaksanaan GST (cukai barangan dan perkhidmatan) dan skim insurans kesihatan nasional,” katanya.

(function() { var d = document, w = window; w

PENYOKONG UMNO, PAS BERBEZA PENDAPAT TENTANG MUHYIDDIN

  Minggu ini politik Malaysia digawatkan berkaitan hubungan politik antara UMNO dan Perikatan Nasional (PN). Pembentukan Kerajaan Perikatan ...