KAMU MENYAMUN. ANAK KAMU MENYAMUN.. TIBA TIBA SURUH PENGUNDI PENANG SOKONG PN.



 Menaikkan harga diesel untuk penyasaran semula subsidi demi masa depan fiskal negara ❌


Menaikkan harga air mineral dan menipu invois bekalan tak wujud di hospital dengan guna Istana Perlis ✅


PN "Best"




KEADAAN FAISAL HALIM

 Norizan


Keadaan tangan kiri tonggak utama Selangor FC (SFC) dan Harimau Malaya Faisal Halim yang membuat penampilan pertama di khalayak umum di Pusat Latihan Selangor FC hari ini.


📸 Mohd Asri Saifuddin Mamat | BERNAMA





PAS LA NI AGAK SLOW SIKIT DAH....HANGPA JANGAN BUAT HAL...


 

WOIII UN..NURUL PI JUMPA ATAS KAPASITI AHLI PKR.....HANGPA TAK DIJEMPUT PASAI BAHASA INGGERIS HANGPA VERY LOW...


 

SANUSI NAK PERBIDO ORANG PENANG...KAH..KAH..KAH..WOIIII....PALA BAPAK HANG..HANG TAU APA..


 

XFOX...LALST KENA CING...


 

SEMBANG KEMAIN...KAKI SEMBANG KUAT ....HANGPA TAU LA DIA...SATU HAPA PUN TARAK...


 

UNDI LAH PEMBANGKANG SEBAB MEREKA SUPPORT ...CUMA ADA TELOQ DAN TAK DAK TELOQ JA.AAAAUUUUMMMM

.

 

KUTIP DUIT ORANG RAMAI UNTUK TUJUAN PERIBADI


 

SUBSIDI MERINGANKAN BEBAN RAKYAT


 

TERIMA KASIH PMX.



 

KISAH TUNGGUL KERAMAT DAN KETAKUTAN

 Panggilan Jumaat.


MSO


KISAH TUNGGUL KERAMAT DAN KETAKUTAN


Selepas Subuh tadi saya menerima panggilan telefon daripada seorang kawan dari Kelantan, beliau merupakan ahli Pas seumur hidup. 


Katanya, tiba-tiba dia teringatkan saya kerana semalam saya masuk dalam mimpinya. Menjadi kebiasaanya, kalau seseorang masuk dalam mimpinya, dia akan call orang itu. 


Baguslah, bila kita masuk dalam mimpi seseorang bermakna hubungan kita dengan seseorang itu masih berlaku. Saya ucap terima kasih kepada rakan itu, sambil membalas sehari dua ini saya juga teringatkannya.


Habis bual fasal firasat mimpi dan nilai persahabatan, perbicaraan melencung kepada soal politik PAS. Menurutnya keadaan PAS hari ini teruk dimana, parti itu seperti kehilangan mereka yang berani. 


PAS sekarang ini diurus tadbirakn mengikut kehendak presiden semata-mata dengan disokong beberapa orang berkepentingan seperti Takiyuddin Hassan, Samsuri Mokhtar, Shahril dan lain-lain. Saya tidak pasti siapa Shahril dimaksudkan itu.


Orang-orang yang mendokokong Haji Hadi itu adalah mereka yang cintakan kepada kedudukan dan kuasa, dan akan bergantung hidup kepasa presiden. Mereka tidak akan melakukan sesuatu untuk kemajuan parti melainkan menyepuh kedudukannya agar selamat. 


Lantaran itu PAS tidak maju, tidak dinamik dan menyebabkan orang ramai kecewa dengan PAS, ujarnya kesal. 


Menurutnya PAS tidak menggunakan kemenangan besar milik 42 kerusi untuk melakukan sesuatu. PAS hari ini diam atau pun tepu dengan sebarang idea, gagasan baru ataupun apa-apa gerakan ke arah untuk selamatkan Malaysia. 


PAS tidak seperti sebelum ini, PAS akan muncul dengan pelbagai idea, gagasan, strategi atau plan untuk menjatuhkan kerajaan yang ada untuk menjadi penggantinya. PAS sekarang ini tegasnya tidak ada political will untuk jadi kerajaan. 


Apa yang berlaku dalam PAS, katanya membisu tidak berani bersuara. Tidak ada lagi perbincangan di dalam PAS macam mana hendak gerakan parti itu ke arah menjadi kerajaan. Government in waiting yang ada sekarang ini tidak digunakan sebaiknya bagi mempercepatkan proses berkenaan. Manakala mana-mana ada ahli PAS yang cuba bersuara mereka akan dipulas telinga.


Mesyuarat jawataan kuasa tertinggi PAS tidak lagi menjadi medan perdebatan mencari idea dan akal untuk memperkasa perjuangan ke arah jadi kerjaan, tetapi lebih kepada majlis "maulid" puji-pujian dan sanjungan kepada presiden. 


Lantaran itu, kawan saya itu meminta saya berbuat sesuatu? Saya terkesima dengan permintaanya itu. Apa yang saya boleh lakukan bagi meleraikan kebimbangannya dengan PAS. Saya hanya penulis biasa, tidak lebih dari itu. 


Cuma saya berkata sepatah sahaja, kalau PAS hari ini lesu, sudah hilang budaya berbincang, berbahasa dan tidak dibenarkan mengeluarkan pendapat, lantaran kuatnya pemujaan kepada presiden, buang sahaja orang berkuasa dalam PAS itu. Buang atau pecat sahaja presiden.


Kalau itulah lagak presiden PAS, maka ia tak ubah sepeerti tunggul kayu lama yang dianggap keramat dimana orang takut untuk mendekatinya dengan mempercayai tunggal itu ada kuasa sakti, ada magik dan sebagainya, jika mendekatinya seseorang itu akan tulah menghidap penyakti dan sebagainya. 


Walhal tunggal itu hanya batang mati sahaja, yang tidak pun memberi apa-apa guna pun, pemujaaan kepadanya mendatangkan syirik. Kenapa ia dianggap keramat kerana ada yang memujanya.


Kawan saya itu bersetuju, soalnya macam mana hendak buang presiden itu? Saya tidak ada idea untuk diberikan bagi membuang presiden itu, melainkan perlu ada keberanian untuk bertindak. Tanpa keberanian PAS akan kekal tepu dengan suasana yang ada kini. 


Saya juga berikan pendapat, PAS tidak akan ke mana-mana dan keadaan PAS yang dianggap sebagai kerajaan dalam penantian juga tidak membawa apa-apa erti. Maka PAS akan kekal seperti yang ada hari ini setakat menjadi tongkat serandang atau pun titian yang dijadikan alat oleh para oportunis politik, seperti Bersatu, seperti UMNO dan seperti PKR sebelum ini. Berapa lama lagi PAS hendak dijadikan alat dan sedia jadi alat?


Selebih kata saya kepada rakan itu, tepuk dada tanyanlah selera, kerana saya sendiri sudah lama menyokong parti agama itu sehingga ia berjaya berada ditakah hari ini. 


Orang-orang terkemudian seperti rakan saya itu pula adalah penerus menghidupkan perjuangan PAS sehingga parti itu menjadi parti bermaruah di masa akan datang. Trims.




MENTEEI KOMUNIKASAI, JKOM, PMO... SEMUA INI GAGAL DALAM MENERANGKAN ISU KEPADA RAKYAT.


 Kegagalan JKOM Menjalankan Tanggungjawab: Rakyat dan Kerajaan Perpaduan Terabai


✍️ Saiful Nizam



Dalam era pemerintahan Kerajaan Perpaduan yang dipimpin oleh YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim, pelbagai keputusan yang berani dan tidak popular telah diambil demi masa depan negara. Salah satu keputusan yang menjadi tumpuan adalah subsidi bersasar. 


Namun, malangnya, Jabatan Komunikasi (JKOM) yang sepatutnya bertanggungjawab menjelaskan dan menyalurkan maklumat terkait keputusan-keputusan ini kepada rakyat, kelihatan gagal menjalankan tugas mereka dengan berkesan.


JKOM merupakan agensi kerajaan yang ditubuhkan untuk menguruskan perhubungan awam bagi pihak kerajaan. Mereka mempunyai mandat untuk menjelaskan isu-isu penting kepada rakyat dan memastikan rakyat memahami rasional di sebalik setiap keputusan yang diambil oleh kerajaan. Tetapi apa yang kita lihat sekarang adalah kelemahan yang ketara dalam komunikasi mereka. JKOM seolah-olah hilang dalam senyap tidak berfungsi!


Keputusan seperti subsidi bersasar adalah langkah penting untuk memastikan bantuan kerajaan disalurkan kepada golongan yang benar-benar memerlukan. Ia adalah satu keputusan yang memerlukan keberanian politik, tetapi juga memerlukan penjelasan yang menyeluruh kepada rakyat.


Tanpa penjelasan yang jelas, keputusan sebegini mudah disalah faham dan ditentang oleh rakyat. Di sinilah peranan JKOM menjadi lebih penting. Namun, malangnya, JKOM tidak berjaya menjalankan tugas ini dengan baik.


Sebagai penyokong Kerajaan Perpaduan, aku merasa kecewa dengan kegagalan JKOM. Kecewa melihat YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim terpaksa memikul beban ini sendirian, menjelaskan setiap keputusan dan menangkis setiap kritikan tanpa sokongan yang sepatutnya daripada JKOM. 


Ini bukanlah tugas seorang pemimpin tertinggi sahaja, tetapi tanggungjawab yang perlu dipikul bersama oleh seluruh agensi kerajaan yang terlibat.


JKOM seharusnya menjadi barisan hadapan dalam komunikasi kerajaan dengan rakyat. Mereka perlu proaktif dalam menjelaskan setiap isu, memberikan justifikasi yang kukuh, dan memastikan rakyat mendapat maklumat yang tepat dan jelas. Apa yang kita lihat sekarang adalah JKOM seumpama 'makan gaji buta' tanpa menjalankan tanggungjawab mereka.


Kita tidak mahu melihat usaha-usaha murni Kerajaan Perpaduan dan YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim terjejas hanya kerana kelemahan komunikasi dari JKOM. Sudah tiba masanya JKOM bangkit dan menjalankan tanggungjawab mereka dengan lebih efektif. Rakyat berhak untuk mendapatkan penjelasan yang jelas dan tepat, dan kerajaan berhak mendapatkan sokongan penuh daripada agensinya sendiri.


Aku menyeru JKOM untuk memperbaiki kelemahan ini dengan segera. Jangan biarkan pemimpin kita menghadapi segala-galanya sendirian. Berdirilah bersama, jelaskan isu-isu dengan tepat, dan pastikan rakyat faham dan akhirnya faham serta menyokong setiap langkah yang diambil demi kebaikan negara.


#RakyatBijak #KekalPerpaduan



JANGAN KAWAN NGAN ORANG SUKA TIPU. TUNGGANG AGAMA. JANJI TAK PERNAH BUAT.

 

Bob Kelanang


B E T U L  L A  T U



Betul la tu... memang orang baik xkan duduk sama orang jahat... 


Persoalannya sekarang... siapa yang baik dan siapa yang jahat?


Kalau awak kata UMNO/BN tu jahat... abis tu pasal apa PAS buat Muafakat Nasional dengan UMNO???


Hahaha... siap berpeluk sakat Abdul Hadi Awang dengan Najib Razak dan Ahmad Zahid Hamidi tempohari...


Hehehe... takkan sudah lupa?? Cepatnya lupa...


Adakah PAS itu baik dan Pakatan Harapan itu jahat? Betui ka cam tu? Hangpa pakai neraca mana ni? Parti Gerakan tu baik ka? Bukan ka Gerakan tu yang kuat tolak RUU355, Hudud dan Tulisan Jawi?


Hahaha... jilaker punya olamak su'




NOH HAIIIIIH.... MEMBELA MELAYU IALE..


Fendi Apple


 Perangai pon maciem yahudi..herga pon herga yahudi🤣😂😅😆😁🤭kih kih kih...




SEBAB ADA PRO ONOLAH PMO DAN JKOM LENA.... TU LA HANGPA PUN SATU JUGA..


Norizan Abd Hamid


 #PMO  & #Jkom sama² tidur mampos ..

#fahmifadzil tolong jangan ikut lena .... 

Eh... Lama dah kan... 


Kami probono ni penat jadi jaga siap dapat maki hamun lagi.




KERAJAAN DIUGUT INDUSTRI KARTEL.


 

KALAU BODO, TANYA YANG PANDAI.. SEBAB TU ORANG SOH BANYAK AMBIK TAHU... JANGAN IKUT SANUSI... DIA SEMBANG JA PANDAI.. NEGERI DIA TAK DAK AYAQ DIA MAI KEMPEN DI PENANG PASAI AYAQ.. TOYAMATMIN...


 Che ibrahim


Marin pakat kata naik, hari ni kekal pula dah....





BIARLAH JKOM MACAM MAKAN GAJI BUTA. HADI AWANG DULU PUN MAKAN GAJI BUTA JUGAK.



 KALAULAH LOKMAN ADAM JADI KP JKOM…


Apabila dua hari lalu saya menulis mengenai Jkom yang langsung tidak berfungsi dan membayar gaji kepada Ketua Pengarahnya tak ubah macam menadah air dengan raket badminton, ada beberapa orang bertanya - siapa yang layak mengetuai agensi itu?


Sebagai syarat tak bertulis, oleh kerana PKR yang mengetuai kerajaan, maka orang yang mengetuai Jkom sebaiknya mestilah daripada PKR juga.


Ini tentunya lebih berupaya memastikan Jkom berperanan dengan lebih baik dalam mempertahankan kerajaan, terutama untuk melindungi Perdana Menteri daripada pelbagai “tembakan” musuh.


Ketika UMNO mengetuai kerajaan dulu, ketua agensi tersebut (sebelum ini dikenali sebagai Jasa), semua Ketua Pengarahnya adalah daripada UMNO.


Lantikan pertama di bawah kerajaan madani sebelum ini iaitu Dr Agus Yusof untuk mengetuai Jkom memang suatu kesilapan besar telah dilakukan oleh Anwar Ibrahim.


Tidak pasti siapa yang mencadangkan nama Dr Agus kepada Perdana Menteri, tetapi jika ia pilihan Anwar sendiri, bermakna itulah kesilapan beliau.


Sebagai bekas pensyarah, fambahan lagi tidak diketahui parti mana yang dianggotainya,  terbukti beliau tiada keupayaan untuk bertempur di gelanggang politik untuk mempertahan dan membela kerajaan dan Perdana Menteri.


Akhirnya dengan pelbagai serangan yang menimpa, Anwar dan kerajaan jadi terkapai-kapai tanpa pembelaan sehingga tercetus skandal A&W yang menyebabkan Dr Agus meletakkan jawatannya.


Selepas Dr Agus, kerajaan seterusnya melantik Khairuddin Othman, bekas Adun Pas yang berhijrah ke PKR sebagai penggantinya.


Memang Khairuddin orang PKR dan lantikannya telah memenuhi syarat tak bertulis yang sepatutnya, tetapi satu kekurangan Khairudidn ialah beliau bukan aktivis politik yang kelibatnya selalu memegang senjata di medan perang.


Jkom adalah agensi untuk berperang dan ketuanya mestilah seorang yang sedia dan tahu untuk berperang.


Khairuddin sama sekali tiada ciri-ciri tersebut dan melihat kedudukan Jkom yang seolah-olah tak wujud di sebalik Anwar dihentam kiri dan kanan ketika ini, sekali lagi perlantikan beliau juga merupakan suatu kesilapan.


Memang Khairuddin patut ditamatkan kalau kerajaan mahu melihat Jkom benar-benar berperanan.


Tetapi, apa yang malang ialah dalam senarai barisan kepimpinan PKR ketika ini, tiada aktivis politik yang sesuai untuk dilantik bagi menerajui Jkom.


Jika Johari Abdul tidak dilantik sebagai Speaker Parlimen, sebenarnya beliaulah paling layak untuk menerajui Jkom kerana mempunyai pengalaman dan pengetahuan dalam selok-belok peperangan lantaran pernah bersama BTN sebelum ini.


Dalam keadaan sekarang, membiarkan Khairuddin terus kekal di kerusi Ketua Pengarah Jkom, ia bermakna kerajaan terus menggunakan raket badminton sebagai cara untuk menadah air - suatu perbuatan paling membazir dalam dunia.


Habis, siapa paling layak mengetuai Jkom?


Oleh kerana dalam PKR tiada yang layak dan rakan kongsi utama kerajaan sekarang ialah UMNO, daripada membiarkan Jkom terus tidak berfungsi, adalah lebih baik diberikan jawatan Ketua Pengarah Jkom kepada pemimpin UMNO untuk menerajuinya.


Pemimpin UMNO yang paling disebut-sebut daripada segi kelayakan dan kemampuannya, bahkan ada mereka yang dekat dengan Anwar sendiri turut setuju, ia tidak lain ialah Lokman Noor Adam, Ahli MT dan Pengarah Komunikasi UMNO ketika ini.


Dalam berperanan membela Anwar, Lokman bukan saja lebih ke depan berbanding Ketua Pengarah Jkom, bahkan lebih rajin daripada Pengarah Komunikasi dan ahli MPP PKR sendiri.


Bayangkan jika Jkom berada kendaliannya?


Cuma, Lokman ada dosa besar kepada Anwar dan keluarganya ketika berlaku isu Liwat 2 sebelum ini yang mungkin masih berbekas dan sukar dilupakan sehingga sekarang.


Kalau sesiapa yang telah menonton atau tertonton video-video lama Lokman dalam kes Liwat 2, memang tidak dinafikan ada kata-katanya terhadap Anwar dan keluarganya bukan saja tepat menikam hati, malah boleh dikata tertusuk sampai ke tulang hitam.


Tapi semuanya itulah politik, segala-galanya adalah episod yang sudah berlalu dan tidak perlu diimbau lagi.


Cuma, satu pesanan buat Lokman, kalau terjumpa Anwar di mana-mana majlis selepas ini, sebutlah kata maaf berulang kali sambil cium tangannya erat-erat.


Yang selalu terlihat selama ini, beliau cuma tunduk bila bersalam dengan Anwar tapi tak pernah ternampak ada mencium tangan Perdana Menteri.


Mudah-mudahan…berkat selalu cium tangan Anwar, terlorong rezeki jawatan Ketua Pengarah Jkom buatnya. - ShahbudinHusin 13Jun2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/06/13/kalaulah-lokman-adam-jadi-kp-jkom.html



LOKMAN PUN.. LAIN KALI KALAU JUMPA MINTA LA MAAF DENGAN PMX... MACAM SI SANUSI PALA BAPAK TU BUAT... TAPI YA LAH LOMAN MANA ADA Phd. ORANG PHD SAJA YANG BOLEH HANDLE BAB BAB KERAJAAN KENA TROL NI. .



 ð—Ÿð—¢ð—žð— ð—”𝗡 𝗣𝗨𝗨𝗨𝗡𝗡𝗡.....𝗞𝗔𝗟𝗔𝗨 𝗝𝗨𝗠𝗣𝗔 𝗣𝗠𝗫 𝗧𝗨 𝗠𝗜𝗡𝗧𝗔𝗞 𝗠𝗔𝗔𝗙, 𝗖𝗜𝗨𝗠 𝗟𝗔 𝗧𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗣𝗠𝗫 𝗧𝗨. 😜


𝗢𝗥𝗔𝗡𝗚-𝗢𝗥𝗔𝗡𝗚 𝗬𝗚 𝗟𝗔𝗬𝗔𝗞 𝗧𝗔𝗣𝗜 𝗧𝗔𝗞 𝗗𝗔𝗣𝗔𝗧 𝗝𝗔𝗪𝗔𝗧𝗔𝗡 𝗦𝗘𝗕𝗔𝗕 𝗧𝗔𝗞 𝗥𝗘𝗧𝗜 𝗖𝗜𝗨𝗠 𝗧𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡 𝗟𝗔. 𝗞𝗔𝗟𝗔𝗨 𝗣𝗔𝗡𝗗𝗔𝗜 𝗖𝗜𝗨𝗠 𝗧𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡, 𝗚𝗔𝗚𝗔𝗟 𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗞𝗘𝗥𝗝𝗔, 𝗠𝗔𝗞𝗔𝗡 𝗚𝗔𝗝𝗜 𝗕𝗨𝗧𝗔 𝗣𝗨𝗡 𝗧𝗔𝗞𝗣𝗔. 


𝗧𝗔𝗞 𝗣𝗘𝗥𝗖𝗔𝗬𝗔?? 𝗖𝗨𝗕𝗔 𝗧𝗘𝗡𝗚𝗢𝗞 𝗝𝗞𝗢𝗠 𝗕𝗨𝗔𝗧 𝗔𝗣𝗔?? 𝗠𝗘𝗡𝗞𝗢𝗠 𝗣𝗨𝗡 𝗦𝗬𝗢𝗞 𝗦𝗘𝗡𝗗𝗜𝗥𝗜 𝗝𝗔. 𝗕𝗘𝗥𝗟𝗔𝗠𝗕𝗔𝗞 𝗞𝗔𝗧 𝗙𝗕 𝗪𝗔𝗟𝗔𝗨𝗡 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗗𝗢𝗞 𝗖𝗔𝗖𝗜 𝗖𝗘𝗥𝗖𝗔, 𝗠𝗔𝗞𝗜 𝗛𝗔𝗠𝗨𝗡, 𝗛𝗜𝗡𝗔 𝗣𝗠𝗫, 𝗙𝗜𝗧𝗡𝗔𝗛 𝗕𝗔𝗚𝗔𝗜. 𝗔𝗣𝗔 𝗧𝗜𝗡𝗗𝗔𝗞𝗔𝗡?? 


𝗢𝗛 𝗬𝗔....𝗣𝗠𝗫 𝗞𝗔𝗧𝗔..."𝗦𝗔𝗬𝗔 𝗧𝗔𝗞 𝗣𝗘𝗗𝗨𝗟𝗜 𝗢𝗥𝗔𝗡𝗚 𝗠𝗔𝗞𝗜" - 𝗜 𝗗𝗢𝗡'𝗧 𝗖𝗔𝗥𝗘...!! 𝗦𝗢, 𝗞𝗘𝗡𝗔𝗣𝗔 𝗞𝗜𝗧𝗔 𝗡𝗔𝗞 𝗣𝗘𝗗𝗨𝗟𝗜 𝗗𝗔𝗞?? 🤣


𝗕𝗢𝗦𝗔𝗡.


- Zus Din 

13062024

************************

𝗞𝗔𝗟𝗔𝗨𝗟𝗔𝗛 𝗟𝗢𝗞𝗠𝗔𝗡 𝗔𝗗𝗔𝗠 𝗝𝗔𝗗𝗜 𝗞𝗣 𝗝𝗞𝗢𝗠…


Apabila dua hari lalu saya menulis mengenai Jkom yang langsung tidak berfungsi dan membayar gaji kepada Ketua Pengarahnya tak ubah macam menadah air dengan raket badminton, ada beberapa orang bertanya - siapa yang layak mengetuai agensi itu?


Sebagai syarat tak bertulis, oleh kerana PKR yang mengetuai kerajaan, maka orang yang mengetuai Jkom sebaiknya mestilah daripada PKR juga.


Ini tentunya lebih berupaya memastikan Jkom berperanan dengan lebih baik dalam mempertahankan kerajaan, terutama untuk melindungi Perdana Menteri daripada pelbagai “tembakan” musuh.


Ketika UMNO mengetuai kerajaan dulu, ketua agensi tersebut (sebelum ini dikenali sebagai Jasa), semua Ketua Pengarahnya adalah daripada UMNO.


Lantikan pertama di bawah kerajaan madani sebelum ini iaitu Dr Agus Yusof untuk mengetuai Jkom memang suatu kesilapan besar telah dilakukan oleh Anwar Ibrahim.


Tidak pasti siapa yang mencadangkan nama Dr Agus kepada Perdana Menteri, tetapi jika ia pilihan Anwar sendiri, bermakna itulah kesilapan beliau.


Sebagai bekas pensyarah, fambahan lagi tidak diketahui parti mana yang dianggotainya,  terbukti beliau tiada keupayaan untuk bertempur di gelanggang politik untuk mempertahan dan membela kerajaan dan Perdana Menteri.


Akhirnya dengan pelbagai serangan yang menimpa, Anwar dan kerajaan jadi terkapai-kapai tanpa pembelaan sehingga tercetus skandal A&W yang menyebabkan Dr Agus meletakkan jawatannya.


Selepas Dr Agus, kerajaan seterusnya melantik Khairuddin Othman, bekas Adun Pas yang berhijrah ke PKR sebagai penggantinya.


Memang Khairuddin orang PKR dan lantikannya telah memenuhi syarat tak bertulis yang sepatutnya, tetapi satu kekurangan Khairudidn ialah beliau bukan aktivis politik yang kelibatnya selalu memegang senjata di medan perang.


Jkom adalah agensi untuk berperang dan ketuanya mestilah seorang yang sedia dan tahu untuk berperang.


Khairuddin sama sekali tiada ciri-ciri tersebut dan melihat kedudukan Jkom yang seolah-olah tak wujud di sebalik Anwar dihentam kiri dan kanan ketika ini, sekali lagi perlantikan beliau juga merupakan suatu kesilapan.


Memang Khairuddin patut ditamatkan kalau kerajaan mahu melihat Jkom benar-benar berperanan.


Tetapi, apa yang malang ialah dalam senarai barisan kepimpinan PKR ketika ini, tiada aktivis politik yang sesuai untuk dilantik bagi menerajui Jkom.


Jika Johari Abdul tidak dilantik sebagai Speaker Parlimen, sebenarnya beliaulah paling layak untuk menerajui Jkom kerana mempunyai pengalaman dan pengetahuan dalam selok-belok peperangan lantaran pernah bersama BTN sebelum ini.


Dalam keadaan sekarang, membiarkan Khairuddin terus kekal di kerusi Ketua Pengarah Jkom, ia bermakna kerajaan terus menggunakan raket badminton sebagai cara untuk menadah air - suatu perbuatan paling membazir dalam dunia.


Habis, siapa paling layak mengetuai Jkom?


Oleh kerana dalam PKR tiada yang layak dan rakan kongsi utama kerajaan sekarang ialah UMNO, daripada membiarkan Jkom terus tidak berfungsi, adalah lebih baik diberikan jawatan Ketua Pengarah Jkom kepada pemimpin UMNO untuk menerajuinya.


Pemimpin UMNO yang paling disebut-sebut daripada segi kelayakan dan kemampuannya, bahkan ada mereka yang dekat dengan Anwar sendiri turut setuju, ia tidak lain ialah Lokman Noor Adam, Ahli MT dan Pengarah Komunikasi UMNO ketika ini.


Dalam berperanan membela Anwar, Lokman bukan saja lebih ke depan berbanding Ketua Pengarah Jkom, bahkan lebih rajin daripada Pengarah Komunikasi dan ahli MPP PKR sendiri.


Bayangkan jika Jkom berada kendaliannya?


Cuma, Lokman ada dosa besar kepada Anwar dan keluarganya ketika berlaku isu Liwat 2 sebelum ini yang mungkin masih berbekas dan sukar dilupakan sehingga sekarang.


Kalau sesiapa yang telah menonton atau tertonton video-video lama Lokman dalam kes Liwat 2, memang tidak dinafikan ada kata-katanya terhadap Anwar dan keluarganya bukan saja tepat menikam hati, malah boleh dikata tertusuk sampai ke tulang hitam.


Tapi semuanya itulah politik, segala-galanya adalah episod yang sudah berlalu dan tidak perlu diimbau lagi.


Cuma, satu pesanan buat Lokman, kalau terjumpa Anwar di mana-mana majlis selepas ini, sebutlah kata maaf berulang kali sambil cium tangannya erat-erat.


Yang selalu terlihat selama ini, beliau cuma tunduk bila bersalam dengan Anwar tapi tak pernah ternampak ada mencium tangan Perdana Menteri.


Mudah-mudahan…berkat selalu cium tangan Anwar, terlorong rezeki jawatan Ketua Pengarah Jkom buatnya. - ShahbudinHusin 13Jun2024.


https://shahbudindotcom.net/2024/06/13/kalaulah-lokman-adam-jadi-kp-jkom.html