Aliran media statement


Aliran media statement
http://aliran.com

Police say Penang Bersih 3.0 assembly not a security issue

Aliran had two separate meetings today with Penang Chief Minister Lim Guan Eng and George Town OCPD Asst Comm Gan Kok Meng over the Bersih 3.0 simultaneous solidarity assembly in Penang.

During the meeting with the Chief Minister at Komtar this morning, the CM confirmed that he would be attending Penang Bersih 3.0 at Speakers’ Square at the Esplanade this Saturday, 28 April.

The CM disclosed he had written a letter to the police stating that the state government had no objection to the event and supports the organisers, Aliran, who are organising the peaceful sit-in. The letter was handed to the organisers to be hand-delivered to the police. In the letter, the Chief Minister expressed the hope that the police would ensure the safety and security of those attending the gathering.

In the afternoon, the Aliran representatives met with OCPD Gan and senior police officers at the Northeast District Police Headquarters at Patani Road. At the meeting, they handed over the Chief Minister’s letter to ACP Gan.

ACP Gan mentioned the police did not consider the Penang Bersih 3.0 solidarity assembly a security issue. He said the police would be there to facilitate the flow of traffic and prevent any untoward incident. He added he appreciated that the organisers had informed the police about the event and stated that such a peaceful assembly is allowed in a democratic country in line with the Peaceful Assembly Act 2012.

Aliran reiterated that the event was meant to be peaceful.

The society was represented at the meetings today by Dr Francis Loh (president), P Ramakrishnan, Dr Prema Devaraj, Ch’ng Teng Liang, Anil Netto, Henry Loh and Dato’ Dr Toh Kin Woon, who also sits on the Bersih 2.0 Steering Committee.

Dr Francis Loh
President
24 April 2012

ADUN PANTAI JERJAK DIFITNAH

3 weeks ago, I helped exposed 4 Chinese Nationals workers being exploited by their boss. One nearly suicided.

Last night, I nearly fall victim to a conspiracy by the said "boss" with the help of his police friends. Read my attached police report and listen to the audio in Mandarin.

If the conversation turned out to be true, I would like to ask why the suspect is so powerful that he had access to Victims that was under protection? Why the 4 victims were not protected fully under the police's protection? Why the 4 victims claimed mistreated during protection period? The police must answer these pressing questions to ensure the integrity of police affected.

Press Conference already held 9am today at Balik Pulau IPD. 

Thank you.

--
Sim Tze Tzin
ADUN Pantai Jerejak
State Assemblyman of Penang
12-J-2 Jalan Rumbia
11900 Bayan Lepas,
Pulau Pinang
Tel: +6019 472 8099
Fax: 04-2260633
Website: www.pantaijerejak.com
Blog: www.simformalaysia.com
www.facebook.com/simtzetzin
twitter: @simtzetzin



Nama: Sim Tze Tzin
Nombor Kad Pengenalan: 760206-07-5051
Umur: 36 tahun
Alamat: 12-J-2 Jalan Rumbia, 11900 Bayan Lepas Pulau Pinang
Pekerjaan: Ahli Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang
Telefon: 019-4728099
Pada 23hb April, 2012 jam lebih kurang 11 malam, saya terima panggilan telefon dari nombor telefon 0194412262. Semasa saya menerima panggilan tersebut, saya sedang ada satu mesyuarat. Kemudian pada 11.20 malam, saya memanggil semula kepada telefon bimbit 0194412262 di mana seorang perempuan warga Negara China telah menjawab dan mengatakan beliau adalah salah seorang mangsa deraan dan pengedaran manusia di mana berlaku lebih kurang 3 minggu yang lepas. Majikan beliau telah ditangkap polis untuk siasatan kes pengedaran manusia.

Kemudian saya difahamkan oleh beliau saya adalah orang yang menolong mereka dalam mendapat perlindungan daripada pihak polis dan juga mendapat sebahagian baki wang gaji daripada majikan mereka.

Perempuan Warga Negara China itu memberitahu saya pihak polis sedang membawa mereka dari Kuala Lumpur ke Balik Pulau, Pulau Pinang. Mengikut perempuan itu, majikan mereka mencadangkan kepada mereka untuk mengadakan satu sidang akhbar untuk menukar rakaman percakapan di bawah seksyen 112 kanun acara jenayah untuk menarik balik kenyataan terdahulu yang dibuat oleh mereka. Dan juga memberi satu percakapan baru untuk mengimplikasikan saya sebagai orang yang mempergunakan mereka. Mengikut perempuan warga Negara China itu, perkara ini telah dicadangkan oleh majikan mereka semasa majikan mereka berjumpa beliau dan 3 orang perempuan warga China yang lain pada hari ke-12 selepas tangkapan majikan mereka. Perjumpaan ini berlaku di Ibu Pejabat Daerah Barat Daya Pulau Pinang di Balik Pulau.
Perempuan China itu memberitahu saya, beliau tidak mahu menukar versi rakaman percakapan yang dicadangkan oleh majikan beliau. Mereka memberitahu saya, mereka perlu bercakap benar, dan sayalah  orang yang menolong mereka. Beliau memberitahu saya beliau tidak mahu menukar versi percakapan yang telah diberi sebelum ini, di mana siasatan polis dalam kes ini dibuat oleh Inspektor Wan Noraida. Beliau juga memberitahu saya, segelintir anggota polis dalam kes ini merupakan sahabat majikan beliau.
Tujuan saya membuat laporan polis ini adalah untuk memastikan tidak berlaku salah laku dan fitnah terhadap saya oleh pihak-pihak yang terbabit dan tidak bertanggungjawab. Saya mahu pihak polis siasat kes ini tanpa prejudis dan pilih kasih terhadap mana-mana pihak dan demi KEADILAN kes ini.
Sekian, Laporan saya.

Rafizi : Kerajaan Sebenarnya Mampu Beri Pendidikan Percuma

SHAH ALAM 25 APRIL : Cadangan agar pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ditukarkan kepada biasiswa khusus untuk penuntut di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) menunjukkan pendidikan percuma mampu dilaksanakan di negara ini.
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata tindakan itu menunjukkan Umno-BN secara diam yakin dengan cadangan yang dibuat oleh Pakatan Rakyat (PR).
“Macam mana pun Umno-BN menidakkan tentang isu PTPTN dalam pendidikan percuma ini, mereka tidak boleh lari daripada kehendak dan sentimen rakyat.
“Sebenarnya pendidikan percuma boleh dibuat dalam tahun 60-an lagi sebelum mereka mengkorporatkan pendidikan.
“Oleh kerana itu cadangan itu melambangkan dalam pentadbiran Umno-BN sendiri mereka secara diam-diam yakin dengan cadangan yang dibuat oleh PR,” katanya ketika dihubungi.
Tambah Rafizi, isu-isu yang dibawa oleh PR mengenai pendidikan percuma itu merupakan isu yang sangat rapat dengan rakyat.
“Jadi soal boleh atau tidak boleh dilaksanakan itu sudah kita buktikan dengan nombor tetapi sampai sekarang Umno-BN masih belum menjawab, cuma mereka hanya pandai bermain sentimen dan menyerang secara retorik tanpa menunjukkan bukti,” katanya.
Semalam, Senator Noriah Mahat mencadangkan kerajaan supaya memberi pengurangan bayaran balik pinjaman PTPTN sehingga 30 peratus daripada jumlah pinjaman kepada penuntut yang berjaya mendapat ijazah Kelas Kedua Atas.
Noriah berpendapat adalah wajar jika penukaran daripada pinjaman kepada biasiswa hanya diberi kepada penuntut di IPTA manakala penuntut IPTS yang mendapat ijazah Kelas Pertama diberi diskaun 50 peratus daripada jumlah pinjaman.
Rafizi juga mengulangi sokongan PKR terhadap perkhemahan aktivis mahasiswa di Dataran Merdeka yang sudah berlangsung lebih dari satu minggu selepas himpunan mansuhkan PTPTN pada Apr 14.
Katanya, perjuangan aktivis tersebut sama dengan PKR iaitu menhapuskan PTPTN dan memberi pendidikan percuma.

PKR: SPR, Umno-BN Takut Pemerhati Luar

SHAH ALAM, 25 APR : Umno-BN sewajarnya mengalu-alukan kehadiran pemerhati politik luar bagi memantau pilihanraya di negara ini sekiranya benar mereka mengamalkan sistem pentadbiran yang telus dan adil selama ini.
Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nor Manuty berkata tiada apa yang perlu ditakuti dan diselindungi Umno-BN mengenainya kerana ia bakal memberi gambaran positif kepada mereka seandainya apa didakwa parti kerajaan itu benar.
“Kalau Umno-BN amalkan demokrasi yang telus dan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) mengikut prosidur demokrasi. Apa yang nak ditakutkan?,” begitu kata Dr Muhammad Nur kepada TVSelangor di sini hari ini.
Beliau menjelaskan kehadiran pemerhati politik luar bagi memantau pilihanraya di sesebuah negara di dunia ini adalah amalan biasa yang tidak perlu dipersoalkan.
Menurutnya, isu itu adalah isu yang biasa dan Umno-BN seharusnya mengakui perkara itu.
Katanya, SPR sebagai badan bebas perlu membuka pintu terhadap pemerhati politik luar supaya pilihanraya di Malaysia mendapat imej yang baik dan terpuji dimata dunia.
“Sepertimana yang didakwa Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof disebabkan kerja profesional SPR menyebabkan ramainya pengundi baru seperti di Selangor yang di luar jangkaan mereka. Maka biarlah pemerhati-pemerhati ini meneliti prosidur-prosidur yang ada pada SPR.
“Biar mereka (pemerhati politik luar) berjumpa dengan rakyat, pimpinan NGO dan semua parti politik. Sepatutnya ia dialu-alukanlah dan ini adalah amalan biasa yang berlaku dalam mana-mana negara dalam dunia,” katanya.
Dr Muhammad Nur berkata, pemimpin Umno-BN perlu berlapang dada dan bersikap demokratik dalam isu seperti itu.
“Banyak negara di dunia menjemput pemerhati luar ketika pilihanraya di adakan bagi membuktikan ketelusan sistem demokrasi di negara tersebut.
“SPR dan pemimpin BN tidak perlu takut sekiranya kita benar-benar telus dan bersih dalam mengadakan pilihanraya.
“Ketika imej SPR terjejas teruk masakini, kehadiran pemerhati politik luar adalah langkah terbaik bagi mengembalikan kepercayaan umum kepada badan bebas itu dan seterusnya kerajaan.” jelas Dr Muhammad Nor.

Anwar: Najib Tidak Lakukan Sesuatu Selamatkan MAS

PETALING JAYA, 25 APR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyelar tindakan berdiam diri Perdana Menteri bagi menyelamatkan kedudukan Syarikat Malaysia Airlines (MAS) yang kini kritikal untuk melindungi syarikat penerbangan negara tersebut serta pekerja-pekerjanya.
Menurut Anwar, MAS mengalami kerugian terbesar dalam sejarah iaitu RM2.52 bilion pada tahun 2011 dan kini sedang dimiliki bersama dengan Syarikat Penerbangan AirAsia sejak lapan bulan lalu melalui pertukaran saham dan tindakan itu menyebabkan 20, 000 orang kakitangannya di bawah lapan kesatuan masih tidak tahu apa yang akan berlaku kepada mereka.
“Di manakah arah tuju MAS? Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sendiri mengakui baru-baru ini bahawa beliau kini dalam pertimbangan untuk menggabungkan kedua-dua syarikat penerbangan tersebut.
“Namun persoalannya, berapa lama dia akan menimbang perkara itu dan masa depan beribu-ribu pekerja MAS? Dan jika benar penggabungan itu berlaku, apakah beliau sedia untuk berkongsi dengan orang ramai kos perlaksanaan penggabungan berkenaan?
“Bagaimanapun, pendirian saya tetap konsisten. Saya menentang habis-habisan pertukaran saham tersebut sejak ia mula ditanda-tangani lapan bulan lalu. Saya juga bimbang apabila kedua-dua syarikat ini berada di bawah satu bumbung, ia akan menimbulkan persoalan monopoly, di mana kemasukan pengarah AirAsia ke dalam MAS berkemungkinan besar melanggar tadbir urus korporat selain pendirian dan pendapat kesatuan pekerja tidak dirujuk.
Hari ini, dengan nasib MAS yang terumbang-ambing, dan masalah yang berterusan, saya ingin menyoal Najib:
i) Berapa lamakah 20, 000 pekerja MAS di bawah lapan kesatuan akan dibiarkan tertanya-tanya nasib mereka? Terdapat spekulasi pekerja akan dibuang atau dipaksa masuk ke dalam penerbangan subsidiari;
ii) Apakah perubahan yang MAS sudah lakukan dari segi kecekapan operasi untuk mengatasi kenaikan harga minyak di samping mengurangkan kemerosotan nilai aset, serta membalikkan kerugian RM2.52 bilion tahun lepas untuk membuat keuntungan pada masa akan datang?
Sehubungan itu juga, saya mendesak Perdana Menteri:
i) Mengaku kepada rakyat Malaysia bahawa pertukaran saham dengan AirAsia adalah satu kesilapan;
ii) Menarik balik pertukaran saham dan rangka kerjasama yang menyeluruh;
iii) Menggantung segera pelan laluan pertukaran antara AirAsia dan MAS dan;
iv) Bekukan mana-mana pengambilan pengurusan atasan dalam MAS, untuk menghentikan persepsi bahawa terdapat usaha “AirAsia-nisation”.
Menurut beliau yang juga Ketua Umum PKR, MAS tidak harus diuruskan berdasarkan keputusan politik yang ternyata telah menjadikannya sebagai sebuah syarikat yang dirundung kerugian, seterusnya mengancam masa depan 20, 000 pekerja.
“Masa depan MAS terletak di tangan kakitangannya. Kerajaan tidak harus masuk campur urusan MAS secara tidak tentu hala.  Sebaliknya, ia harus memperkukuhkan pengurusan kanannya dan tidak memulakan kembali sebarang keputusan berasaskan pertimbangan dan ukuran yang salah.
“Inilah salah satu peluang Najib untuk menggilap usaha transformasinya dan menjauhkan diri daripada kesilapan buruk yang dilakukannya di masa lalu.” jelas beliau dalam satu kenyataan media.

(function() { var d = document, w = window; w

SEMBANG LEBIH..MELUCAH KAT MASSENGER JA TAU

  Chris Nur Sembang je lebih... Menghasut itu dah kerja dia kalau tak ada kerja tu tunjuk kote kat massanger... Ini dah kira ingin mencetusk...