MGID

BENARKAH ISLAM TIDAK BENAR KITA ISYTIHAR HARTA?


Beberapa wartawan, rakyat Malaysia; muslim dan non-muslim bertanya saya apakah benar dakwaan yang menyatakan Nabi s.a.w tidak membenarkan orang politik mengistiharkan harta? Bagi yang non-muslim mereka nampak semacam begitu kecewa jika demikian ajaran Islam.
Saya rasa saya perlu berikan penjelasan tentang hal ini agar agama Islam tidak disalahfahami sehingga memberikan imej yang salah terhadap Islam. Di sini saya ingin jelaskan hal ini pada nota-nota;
1. Nabi s.a.w sendiri dalam pentadbiran kerajaan baginda memastikan para petugas atau pegawai yang dilantik tidak memiliki harta atas salahguna kedudukan. Baginda menegur harta yang dimiliki oleh para petugas yang diperolehi dengan cara yang tidak betul. Ertinya, baginda memeriksa dakwaan harta yang mereka miliki. Sabda Nabi s.a.w:
فَمَا بَالُ العَامِلِ نَسْتَعْمِلُهُ، فَيَأْتِينَا فَيَقُولُ: هَذَا مِنْ عَمَلِكُمْ، وَهَذَا أُهْدِيَ لِي، أَفَلاَ قَعَدَ فِي بَيْتِ أَبِيهِ وَأُمِّهِ فَنَظَرَ: هَلْ يُهْدَى لَهُ أَمْ لاَ، فَوَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ، لاَ يَغُلُّ أَحَدُكُمْ مِنْهَا شَيْئًا إِلَّا جَاءَ بِهِ يَوْمَ القِيَامَةِ يَحْمِلُهُ عَلَى عُنُقِهِ
“Apa jadi dengan pegawai yang kita utuskan, kemudian pulang dan berkata: “Ini bahagian kamu, ini bahagian aku. Silakan dia duduk di rumah ayah dan ibunya, lalu tunggu adakah akan diberikan hadiah kepadanya atau tidak?! Demi Allah, dia (pegawai berkenaan) tidak mengambil sesuatu melainkan pada Hari Kiamat nanti dia akan menanggung pemberian itu atas tengkoknya.” (Riwayat al-Bukhari).
2. Dalam Islam, muslim diwajibkan membayar zakat. Zakat yang wajib dibayarkan oleh muslim membabitkan pelbagai harta; tanaman, ternakan, emas (wang) dan selainnya. Jumlah zakat wajib seseorang berdasarkan kadar harta yang dimiliki. Bagi ternakan ada kiraannya, bagi emas ada kiraannya, bagi tanaman ada kiraannya, bagi galian ada kiraannya dan seterusnya. Lebih banyak harta, pasti lebih banyak kadar yang wajib dibayar. Ulul Amri (Pemerintah) merupakan ‘amil zakat yang berkewajipan memastikan mereka yang wajib membayar zakat, menunaikan tanggungjawab mereka. Jika agama melarang muslim mengistiharkan harta, pastilah muslim tidak boleh membayar zakat kepada ‘amil zakat kerana itu menyebabkan jumlah hartanya diketahui. Maka, dakwaan bahawa Islam tidak membenarkan jumlah harta seseorang dimaklumkan kepada pihak pemerintah adalah batil dan tidak berasas.
3. Antara pendekatan memastikan intigriti urustadbir pemerintahan Khalifah ‘Umar bin al-Khattab ialah memeriksa harta pegawai-pegawai yang dilantik dan mencatatkannya. Ini bagi mengawal supaya mereka tidak mengambil kesempatan mengumpul harta dengan cara yang salah melalui jawatan yang dipegang. Polisi ini telah lama dijalankan oleh Saidina ‘Umar bin al-Khattab dalam pentadbirannya. Dalam al-Tabaqat al-Kubra oleh al-Imam Ibn Sa’d (meninggal 230H) dan juga dipetik oleh al-Imam al-Sayuti (meninggal 911H) dalam Tarikh al-Khulafa:
أَنَّ عُمَرَ كَانَ إِذَا اسْتَعْمَلَ عَامِلًا كَتَبَ مَالَهُ
“Sesungguhnya ‘Umar apabila melantik pegawai, beliau mencatatkan hartanya” (Tabaqat Ibn Sa’d 3/307 Beirut: Dar Sadir)
4. Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah (meninggal 751H) menyebut dalam karyanya tentang polisi ‘Umar tersebut dengan berkata: “‘Umar memeriksa harta para pegawainya. Dia mengambil separuh harta mereka jika itu mereka perolehi melalui jawatan mereka yang bercampur dengan kedudukan istimewa mereka. ‘Umar membahagikan harta itu kepada dua bahagian, separuh untuk mereka, separuh untuk kaum muslimin (rakyat)” (Ibn Qayyim al-Jauziyyah, al-Turuq al-Hukmiyyah, m.s 17)
Justeru itu al-Syeikh Dr ‘Ali Muhammad al-Sallabi menyebut dalam karyanya “‘Umar bin al-Khattab: “Umar itu menghitung (jumlah) harta para pegawai dan gabenor sebelum perlantikan. Ini bertujuan untuk mengira harta mereka yang bertambah selepas perlantikan yang tidak termasuk dalam penambahan yang munasabah” (‘Ali Muhammad al-Sallabi, ‘Umar bin al-Khattab, m.s 356)
5. Kemudian, kita hendaklah faham bahawa dalam soal pentadbiran, Islam itu sifatnya begitu luas. Apa sahaja yang membawa kemaslahatan kepada rakyat, diiktiraf sebagai politik atau urustadbir yang selaras dengan syarak. Ini termasuklah soal pengistiharan harta. Pemerintah berhak menentukan kaedah yang diyakini terbaik dalam memastikan intigriti dan urustadbir yang baik. Jangan kita jumud dan mempergunakan dalil-dalil agama sehingga menyempitkan ruang politik yang diluaskan oleh syarak.
Kata al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah dalam hal ini: “Jika engkau maksudkan dengan perkataanmu “Tiada siyasah melainkan apa yang menepati syarak” iaitu tidak menyanggahi apa yang syarak sebut, maka itu betul. Jika engkau maksudkan tiada siyasah melainkan apa yang syarak sebut maka itu salah. Itu juga bererti menyalahkan para sahabah…apabila zahirnya tanda-tanda keadilan dan wajahnya memancar sinar dalam apa jalan sekalipun, maka di situlah syariat Allah dan agamaNYA. Allah S.W.T itu lebih mengetahui, lebih bijaksana dan lebih adil untuk hanya membataskan jalan-jalan keadilan dan tanda-tanda serta alamat-alamatnya dengan sesuatu perkara (sahaja) kemudian menafikan (kewujudan keadilan) yang lebih nyata daripada itu, lebih kuat dalilnya, lebih jelas tandanya dan (mustahil) Allah tidak menerima dan mengambil kira kewujudannya serta menegakkan tuntutannya. Bahkan Allah S.W.T telah menjelaskan bahawa tujuan DIA mensyariatkan mengenai jalan-jalan (hukum agama) ialah untuk menegakkan keadilan dalam kalangan hamba-hambaNYA dan membolehkan manusia (hamba-hambaNYA) menegakkan keadilan. Apa sahaja jalan yang dapat menghasilkan keadilan dan kesaksamaan maka itu daripada (ajaran) agama ini, dan ia tidak menyanggahinya. Maka tidak boleh untuk dikatakan bahawa siyasah yang adil itu menyanggahi apa yang ungkapkan oleh syarak. Sebaliknya ia (siyasah yang adil) itu menepati syarak. Bahkan siyasah yang adil itu satu juzuk dari syarak. Kita menamakannya siyasah (politik) mengikut istilah mereka, padahal sebenarnya ia adalah keadilan Allah dan rasulNYA yang zahir menerusi tanda-tanda dan bukti-bukti” (Ibn Qaiyim al-Jauziyah, al-Turuq al-Hukmiyyah fi al-Siyasah al-Shar’iyyah, 19-20. Beirut: Dar Ihya al-‘Ulum (t.t).
6. Adapun hadis yang digunakan oleh pihak berkaitan:
اسْتَعِينُوا عَلَى نَجَاحِ الْحَوَائِجِ بِالْكِتْمَانِ لَهَا فَإِنَّ كُلَّ ذِي نِعْمَةٍ مَحْسُودٌ
“Bantulah menjayakan hajat-hajat dengan menyembunyikan (hajat-hajat tersebut) kerana setiap yang mempunyai nikmat itu didengki”
Dari kedudukan hadis, secara paling ringkas hadis ini diriwayatkan daripada Muaz bin Jabal, ‘Ali bin Abi Talib, Ibn ‘Abbas, Abi Burdah dan Abu Hurairah. Hampir keseluruhan jalur periwayatan mempunyai ‘illah (penyakit yang mencacatkan kekuatan riwayat). Al-Imam Ibn Jauzi (meninggal 567H) menghukumnya sebagai palsu. Demikian al-Imam Ahmad (meninggal 241H) dan Yahya bin Ma’in (meninggal 233H). Al-Hafiz al-‘Iraqi (meninggal 806H) ketika mentakhrij hadis-hadis Ihya ‘Ulum al-Din mendaifkan sanad hadis ini.
Namun al-Albani dalam Silsilah al-Ahadith al-Sahihah telah menilai SAHIH sanad yang datang melalui Sahl bin ‘Abd al-Rahman al-Jurjani daripada Muhammad bin Mutarrif daripada Muhammad bin Munkadir daripada ‘Urwah bin al-Zubair daripada Abu Hurairah. (lihat: al-Silsilah al-Sahihah hadis 1453)
Dari segi maksud, hadis tersebut bukan seperti yang difahami oleh pihak berkaitan. Hadis ini menggalakkan menyembunyi perkara-perkara yang membawa kepada hasad dengki. Namun, jika ada keperluan maka hajat serta nikmat boleh bahkan mungkin wajib didedahkan. Ini terutama kepada pihak yang mempunyai kepentingan. Jika tidak, maka pasti orangramai akan mengelakkan membayar zakat harta atas alasan hadis ini. Demikian juga, akan ada yang menyembunyikan perkahwinan kerana bimbang orang lain dengki. Sedangkan Nabi s.a.w suruh mengiklankan nikah. Demikian juga mungkin ada yang tidak mahu membayar cukai pendapatan, cukai jalanraya dan lain-lain kepada pemerintah atas alasan bimbang pihak lain tahu harta mereka. Ini semua tafsiran yang salah.
7. Diharapkan semua pihak tidak sewenang-wenangnya menggunakan nama Nabi s.a.w dalam mencapaikan hasrat mereka. Islam akan disalahfahami jika tidak berhati-hati menyandarkan hal-hal yang tidak tepat kepada Nabi s.a.w.
PROF MADYA DATO’ DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN
Mufti Perlis.

TUAN IBRAHIM GUNA HADIS PALSU TOLAK ISYTIHAR HARTA?

ANWAR ZIARAH AKTIVIS REORMASI YANG MENINGGAL DUNIA

Imej mungkin mengandungi: 2 orang, orang duduk dan dalaman

Menerima berita sedih pagi ini (2 hari lepas) saudara Rahman Ibrahim telah pulang ke rahmatullah.

Allahyarham merupakan kenalan saya serta merupakan salah seorang aktivis Reformasi 1998.

Saya sempat ke Tanah Perkuburan Ukay Perdana sebentar tadi bersama YB Syed Ibrahim, YB William Leong, Saudara Zahir Hassan, Ustaz Syamsul dan sahabat yang lain.

Saya mengutuskan salam takziah kepada keluarga Allahyarham. Diharap mereka tabah dan diberi kekuatan menempuh dugaan ini.

Semoga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang beriman dan beramal soleh.

Al-Fatihah.


ZAHID KEMBALI UMNO TERTIMBUS?

UMNO BERGOLAK ?ZAHID MAHU KEMBALI RELEVAN TAPI UMNO DIPERTARUHKAN

Imej mungkin mengandungi: 2 orang, orang senyum, teks


Usaha untuk menyingkir team Najib nampaknya berjalan separuh jalan. Pada mulanya Mat Hassan dan Khaled Nordin cuba untuk menyingkirkan mereka melalui usul menghalang ahli Umno yang dituduh bersalah supaya dipecat.


VIDEO : DULU SOKONG ISTIHAR HARTA, TAPI SEKARANG TAKUT ORANG DENGKI PULAK



 TAK MAHU JADI MACAM Umno, SEKARANG PELUK Umno. Sokong istihar harta,sekarang takut orang dengki. Saksikan video ini. Ini bukan fitnah tapi keluar dari mulut pemimpin Pas sendiri.




Dulu, Hadi Awang paling kuat sokong istihar harta ni. Macam-macam  dalil dia bawa untuk menyatakan hujahnya. Tapi dizaman rejim umno jadi kerajaan, tidak dibuat kerana mustahil perompak mahu istihar harta mereka.

Bila kerajaan diambil alih oleh PH, kita mahu buat undang-undang istihar harta terhadap semua wakil rakyat. Baru bawa masuk parlimen je hari ini, pak-pak  lebai bangkit tidak bersetuju dan bawa macam-macam helah termasuk alasan bodoh iaitu takut orang dengki.
Waktu kamu tayang kereta mewah dan no plet kereta mewah, tidak fikir pulak tentang orang dengki atau tidak? Kerajaan PH cuma suruh istihar harta je, bukan suruh istihar berapa ramai bini-bini kamu, takut apa? Takut walaun di bawah tahu kamu ini banyak harta tetapi mengapa asyik kutip derma tin milo? Begitu?
Atau, adakah "fatwa" Hadi tentang istihar harta dulu itu telah dimansuhkan sekarang seperti "fatwa" Amanat Hadi dulu?


(function() { var d = document, w = window; w

MASA MANA DAP DAN ANWAR TERINGIN NAK BERSAMA PAS? BARU 18 KETUL DAH PERASAN.PADA HAL HAPA PUN TAK BUAT ?

  PAS boleh terima parti lain asalkan tanpa Anwar Ibrahim dan DAP February 25, 2021  Pas boleh menerima parti lain termasuk yang bukan beras...