[LIVE][300416] Bahaya Riba - Ust Abd Aziz Mohd Nor

[LIVE][300416] Pusaka 2.0 - Ust Fauzi Thahir

NAJIB MESTI JAWAB RM700 JUTA 1MDB ‘TERSEMBUNYI’ DI MANA? – MUHYIDDIN

‘BAGI NAJIB DUIT ITU RAJA, DIA BOLEH BUAT APA SAJA’ – TUN MAHATHIR

HARAPAN SELESAIKAN ISU PERTEMBUNGAN PRN SARAWAK SELEPAS 7 MEI

SELEPAS POLIS PENGIRING TUN M DITARIK BALIK, APAKAH JET KERAJAAN PULA DISEKAT SELEPAS INI?


Menurut tulisan yang dikemaskini dalam blog A Kadir Jasin, khidmat polis pengiring bermotosikal untuk Tun Mahathir Mohamad telah ditarik balik oleh kerajaan berkuat kuasa 28 April yang lalu. Namun, khidmat ADC dan Unit Tindakan Khas atau UTK masih dikekalkan.

Walaupun tidak diketahui dengan jelas sebab-sebab tindakan itu diambil, ia dipercayai bagi menyukarkan lagi perjalanan Tun Mahathir untuk menghadiri majlis-majlis yang berkaitan pengumpulan tandatangan Deklarasi Rakyat.

Apa pun sebabnya, penarikan itu tentunya berkaitan dengan pendirian bekas Perdana Menteri itu yang tidak lagi menyokong Najib Razak dan berterusan mendesaknya meletakkan jawatan.

Apa pula selepas ini? Mungkinkah kemudahan lain seperti jet kerajaan juga akan ditarik balik?

Yang jelas, di mata rakyat, tindakan kerajaan itu seperti kebudak-budakkan dan tidak matang. Ia seperti seorang kanak-kanak yang apabila kawan sebelah rumahnya tidak mahu lagi berkawan dengannya, lalu bertindak mengambil balik semua permainan yang selama ini biasa dikongsi bersama.

Selepas jawatan Penasihat Petronas dilucutkan, ini adalah tindakan kebudak-budakan kedua yang diambil Najib terhadap Tun Mahathir.

Tetapi, jika Najib merasakan tindakan menarik khidmat polis pengiring itu akan menyukarkan perjalanan Tun Mahathir dan membuatkannya selalu terperangkap dalam kesesakan jalanraya, simpati dan sokongan yang diterima oleh bekas Perdana Menteri itu mungkin lebih berganda jadinya.

Kecuali penagih dedak yang senantiasa bersetuju, rakyat biasa akan melihatnya suatu layanan melampau kepada seorang negarawan yang banyak berjasa kepada negara.

Bagi seorang bekas Perdana Menteri, khidmat polis pengiring bermotosikal adalah kelayakan yang sepatutnya diterima, malah Tun Abdullah Badawi juga menerima perkhidmatan itu.

Jika khidmat itu ditarik daripada Tun Mahathir yang menentang, apakah ia masih dikekalkan kepada Tun Abdullah yang menyokong Najib?

Kiranya penarikan itu semata-mata kerana mengkritik dan tidak menyokong, tetapi terus dikekalkan kepada Tun Abdullah, ternyata Tun Mahathir jauh lebih berjiwa besar kerana tidak pernah pun mengusik khidmat polis pengiring kepada Tunku Abdul Rahman Putra Alhaj yang juga tidak menyokong dan selalu mengkritiknya.  (SH 30/04/2016).

Khabar gembira buat Adenan Satem: Pulau Pinang sudah lama sediakan bas percuma



bas percuma penang
KUCHING, 29 APRIL: Kerajaan negeri Pulau Pinang telah lama menyediakan perkhidmatan bas percuma kepada penduduk, termasuk masyarakat luar bandar, malah sedang berusaha mengambil alih syarikat-syarikat bas swasta di negeri itu.
Sehubungan itu, Penolong Setiausaha Publisiti DAP Kebangsaan, Zairil Khir Johari, membidas kenyataan pemangku Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan Satem, kononnya Pulau Pinang gagal menyediakan perkhidmatan bas percuma kepada golongan luar bandar.
Zairil yang juga Ahli Parlimen Bukit Bendera itu berkata, Pulau Pinang menyediakan kemudahan itu kepada rakyat negeri tersebut sejak 2009 semasa kerajaan negeri melancarkan bas Central Area Transit (CAT) di George Town.
“Pada 2011 pula, Bridge Express Shuffle Transit (BEST) Zon Perindustrian Bebas (FIZ) pula diperkenalkan kepada pekerja feri bagi memudahkan mereka ke Bayan Lepas, manakala servis BEST di Komtar bermula pada 2012.
“Terbaru, satu lagi perkhidmatan bas percuma iaitu Pulau Tikus Free Shuttle diperkenalkan di kawasan Parlimen Bukit Bendera, dengan kerjasama dan tajaan pihak berwajib tempatan,” katanya dalam satu kenyataan media.
Adenan sebelum ini mengatakan bahawa Pulau Pinang gagal menyediakan kemudahan bas percuma kepada penduduk luar bandar, malah tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda untuk mengambil alih syarikat-syarikat bas swasta yang beroperasi di negeri itu.
Beliau mengulas demikian sebagai respon kepada manifesto mesra rakyat DAP Sarawak yang menggariskan perkhidmatan bas percuma kepada penduduk bandar besar Sarawak, iaitu Kuching, Miri, Bintulu dan Sibu sebagai salah satu perkara terpenting.
Menurut Zairil, kerajaan negeri Pulau Pinang memang sudah lama berazam mahu mengambil alih syarikat-syarikat bas swasta di negeri itu tetapi digagalkan oleh isu perlesenan.
“Tidak seperti di negara lain, di Malaysia, pengangkutan awam sepenuhnya dikawal oleh Jabatan Perdana Menteri melalui Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD). Seperti yang kita semua maklum, kerjasama dari mereka tidak selalu ada.
“Selain itu, kerajaan negeri memang cuba menyediakan perkhidmatan bas percuma di seluruh negeri pada waktu puncak pada hari minggu.
“Ketua Menteri Lim Guan Eng telah menulis surat rasmi kepada syarikat milik Kementerian Kewangan, Prasarana yang mengendalikan perkhidmatan bas RapidPenang dengan tawaran geran tahunan untuk menyediakan perkhidmatan bas percuma di seluruh negeri.
“Malangnya, Prasarana tidak menerima tawaran itu,” katanya.
Beliau menambah, Sarawak tidak boleh dibandingkan dengan Pulau Pinang berikutan Sarawak merupakan negeri yang kaya dengan sumber, malah mempunyai bajet tahunan sebanyak RM6 bilion – enam kali lebih besar dari Pulau Pinang.
“Dengan sumber sebanyak itu, Sarawak mempunyai kapasiti untuk melaksanakan dasar-dasar hebat termasuk cadangan DAP Sarawak itu. Malah, ia mampu menyediakan tiga kali ganda jumlah bas percuma di kawasan utama di negeri tersebut,” katanya. – Roketkini.com

‘TEAM B’ UMNO DAPAT SAMBUTAN HANGAT DI JITRA, KEDAH

Manifesto kitar semula BN, lebih 100 ribu rumah lagi tiada bekalan air bersih di Sarawak


Janji sama dikitar semulaJanji sama dikitar semula
Persembahan manifesto Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak terus dilihat mengulangi perkara sama yang menunjukkan kegagalan pentadbiran sejak merdeka.
Kecenderungan manifesto salin dan tampal ini dapat dilihat apabila BN Sarawak mendakwa sebanyak 471,425 isi rumah atau 80 peratus isi rumah telah menerima bekalan air terawat hasil daripada apa yang dipanggil transformasi luar bandar.
Hal ini bermakna, sebanyak 117,856 isi rumah masih belum lagi menikmati bekalan air bersih walaupun BN lebih 50 tahun menguasai Sarawak.
PRN kali ke-11 terus menyaksikan BN mencampakkan pelbagai projek infrastruktur sebagai umpan bagi memancing sokongan 1,138,650 pengundi di Bumi Kenyalang itu.
Hal ini dapat dilihat pada manifesto BN yang kelapan iaitu untuk mempercepatkan pembangunan jaringan jalan, liputan bekalan air, elektrik dan telekomunikasi.
Paling ketara dapat dilihat pada keterujaan BN terhadap projek Lebuhraya Pan Borneo yang bakal merentasi dari Telok Melano di hujung barat laut ke bandar Merapok di Lawas di sempadan Sabah.
Projek mega sepanjang 1,089 kilometer itu ibarat ‘bapa’ kepada banyak lagi projek yang diasak ke telinga rakyat di Sarawak melalui semua saluran media daripada TV sehingga akhbar yang dikuasai parti pemerintah sepanjang tempoh kempen PRN ini.
Bahkan, janji manis berkenaan projek itu juga diulang oleh Perdana Menteri, Najib Razak ketika membentangkan laporan tahunan program transformasi negara 2015, di Angkasapuri, Kuala Lumpur Selasa lalu sekaligus mengambil kesempatan untuk berkempen termasuk menyerang blok pembangkang.
Sejak kempen Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) lalu lagi, BN berjanji untuk membina Lebuh Raya Pan Borneo tetapi ketika itu, jarak keseluruhan yang dicanang ialah 2,300 km bermula dari Sematan di Sarawak hingga ke Serudong, Sabah.
Tidak hairanlah, projek membabitkan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri Sarawak dan Lebuhraya Borneo Utara Sdn Bhd (LBU) yang dimeterai pada Jun 2015 itu tidak lebih sekadar mengitar semula janji ibarat ‘candu’ kepada rakyat di Sarawak.
Monopoli BN terhadap akses rangkaian media di negara ini yang sudah menjadi kelaziman setiap kali musim pilihan raya turut mendedahkan kononnya tanpa BN, rakyat di Sarawak tidak akan memperoleh jalan berturap, bekalan elektrik dan air terawat.
Lantaran itu, lambakan angka termasuk ‘auta’ apa yang dipanggil transformasi luar bandar pun dibentang. Antaranya, BN Sarawak setakat ini didakwa sudah membina lebih 1,400 km jalan serta berbangga dengan pencapaian 513,170 isi rumah atau 90 peratus isi rumah menerima bekalan elektrik 24 jam.
Politik pembangunan ‘recycle’ itu juga dapat dilihat semasa musim PRU-13 lalu yang antara lain berjanji untuk membina jalan raya berturap di Sarawak sepanjang 2,800 km dalam tempoh lima tahun.
Berdasarkan janji BN pada 2013 lalu juga, sebanyak 80,000 isi rumah baharu di Sarawak sepatutnya sudah dilengkapi bekalan air bersih memandangkan tempoh PRU-14 yang semakin hampir.
Namun, angka bagi manifesto BN Sarawak bagi PRN kali ini berkaitan penyediaan bekalan air terawat terus dihantui persoalan apabila sebanyak 79,000 isi rumah baharu akan disediakan kemudahan asas itu.
Soalnya, bagaimana angka bagi rentang masa kira-kira tiga tahun tersebut menjadi lebih kurang sama atau adakah sekadar ‘copy and paste’ sahaja?
Dalam manifestonya pada PRU13 lalu, BN mengaku telah memperuntukkan sejumlah RM18.7 bilion sepanjang 2010 hingga 2013 untuk pembangunan infrastruktur luar bandar. Soalnya, ke mana bocornya dana sebanyak itu ketika ramai lagi rakyat tidak mendapat kemudahan asas pada kadar yang sepatutnya?
Paling malang, jika berpandukan janji BN Sarawak bagi PRN Mei ini, ini bermakna sebanyak 33 peratus isi rumah lain sudah tentu perlu menanti menagih bekalan air terawat pada PRN selanjutnya pula.
Oleh itu, bila lagi majoriti pengundi Sarawak mahu bangkit berani berubah memilih calon Pakatan Harapan pada 7 Mei ini daripada terus dibuai dengan candu kitar semula BN?

PERNIAGAAN MEROSOT, KEMELESETAN EKONOMI SEMAKIN HAMPIR?

TERENGGANU: MUNGKINKAH PAS AKAN SOKONG MB BARU SEHINGGA PRU 14?